eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
44 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ امام خودش به ما توجه می‌کند، اگر... 🔻 مردم زیادی از من پرسیده‌اند که چه کنیم را ببینیم؟ به آن‌ها گفته‌ام: چشمت نکند، لیاقت ملاقات پیدا می‌کنی. شما اگر توی یک ظرفی حنا درست کردی، آن ظرف پس از شستن هم بوی حنا می‌دهد. اگر چشمی گناه کرد، آلوده می‌شود. البته ما وظیفه نداریم که کارهایمان را تعطیل کنیم، برویم دنبال دیدن امام زمان (عج)! همان‌طور که یاران علیه السلام وظیفه نداشتند بروند دنبال دیدن امام صادق علیه السلام. آنچه مهم است، و است، گرچه زیارت و ملاقات هم یک ارزش است؛ اما چنین تکلیفی نداریم. اگر داشته باشیم، امام، خودش، به ما توجه می‌کند. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۱۵ 🙏 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ مؤمن از یک دست می‌گیرد و از دست دیگر می‌دهد 🔻 خدای متعال در توصیف که درهای غیب به رویشان باز شده، می‌فرماید: «ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ* الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُون» (بقره، ۲ و ۳) کسی که دارد و غیب را می‌بیند، یکی از اوصافش این است که آنچه را دارد می‌دهد تا به آن غیب برسد، چون می‌داند با از این‌ها می‌تواند به آن حقیقتِ فراتر برسد؛ به عکس، آن‌ها که نگاهشان به است، سعی می‌کنند همه‌ی را کنند. اما دائم امکانات را می‌کند؛ هرچه را به او بدهی، از یک دست می‌گیرد و از دست دیگر می‌دهد. هیچ چیز را نگه نمی‌دارد، چون می‌داند هرچه را ما نگه داریم، فاسد می‌شود، «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ» (نحل، ۹۶)، همان‌طور که اگر مادر از آن شیری که باید به فرزند بدهد دریغ کند، هم شیر فاسد می‌شود و هم آن شیر، مادر را بیمار می‌کند. آنچه به ما می‌رسد، باید از ما عبور کند اما آن‌ها که خیال می‌کنند دنیا اصل است، سدّ آن می‌شوند. 👤 📚 | ج۳ 📖 صفحات ۱۷۸ و ۱۷۹ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ با جنگ ستارگان خوش باشید! 🔻 حکومت خویش را بر و و ما بنا کرده است، و اگر تو نترسی و از عادات مذموم خویش دست برداری و ضعف خویش را با کمال خلیفةاللهی جبران کنی، دیگر شیاطین را بر تو تسلطی نیست. بگذار با مانورهای «ستاره‌ دریایی» و «جنگ ستاره‌ها» خوش باشد. دریا این بچه‌هاست و ستاره‌ها نور از این بچه‌مسجدی‌ها می‌گیرند، همان‌ها که در جواب تو می‌گویند: «ما خط را نشکستیم، خدا شکست.» و همه‌‌ی اسرار در همین کلام نهفته است. 👤 📚 از کتاب ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ نسخه‌ی آرامش 🔻 در ادبیات عرفانی را می‌گویند، یعنی چیزی یا کسی که انسان با رسیدن به آن می‌شود و قرار می‌گیرد. اول، معشوق انسان است ولی بعد می‌فهمد چنین نیست. بعد ، بعد و مانند این‌ها. انسان این امور را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد و به‌تدریج درمی‌یابد هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌تواند برای او آرامش به ارمغان آورد. تمام این موارد، واسطه و هستند، نه دلارام! برای اینکه بفهمیم به معشوق رسیده‌ایم یا نه، باید ببینیم آرام شده‌ایم یا نه. اگر در سوره‌ی مبارکه‌ی رعد آمده است «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» برای همین است. 🔸 این طمأنینه در عربی همان است که در فارسی به آن دلارام می‌گوییم. این دل در اختیار خود ما است و همه می‌دانیم با چه چیز آرامش می‌یابد. اینکه انسان بعد از به‌دست‌آوردن ، ، و مانند این‌ها آرام نمی‌شود، دلیل بر این است که آن‌ها معشوق او نیستند. معشوق حقیقی ذات اقدس اله است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «توصیه‌ها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» 📖 ص ۶۱ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ مؤمن با شرایط همراه نیست، شرایط را همراهِ خود می‌کند 🔻 جاده‌های روستایی گاهی بالا می‌رود و گاهی پایین می‌آید اما در جاده‌ی مهندسی، مهندس یک راستا را در نظر می‌گیرد و هرجا به گودی رسید پل می‌بندد و یا آن‌قدر خاک می‌ریزد که هموار شود و وقتی به تپه رسید آن‌قدر خاک‌برداری می‌کند که مطابق میزانی بشود که در نظر گرفته است. 🔸 و وقتی پولدار شد، شرایطش عوض می‌شود و او هم رفتارش را عوض می‌کند، چون پولداریِ او به منزله‌ی زمینِ هموار و ناهموار است و روان او و غرایز او به منزله‌ی ماشینی است که در آن جاده در حرکت است و پولدار که شد یعنی ماشین به بالای تپه می‌رسد و از آن بالا نگاهی به زیر می‌اندازد و همه کس و همه چیز را از خود پایین‌تر می‌بیند اما وقتی بی‌پول شد و از موقعیت افتاد، مثل این است که از تپه پایین آمده و خود را در برابر کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده کوچک می‌بیند. 🔺 این‌طور نیست، او با شرایط همراه نیست بلکه شرایط را همراه خود می‌کند، کوه را می‌شکافد و از دل آن جاده‌ی مستقیمی برای خود تهیه می‌بیند. اگرچه همه کاره شود، پولدار شود، ریاست در اختیار او قرار گیرد و همه را در برابر خود خاضع ببیند، هیچ تأثیری در روحیه‌ی او نمی‌کند؛ زیرا او با هماهنگ است و هدفش رضای او است. 👤 📚 از کتاب 📖 صص ۶۴ تا ۶۶ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خدایا، جدی نبودها! 🔻 لطیف بود و . اهل تشر و دعوا نبود. گاهی هم اگر لازم می‌شد به‌خاطر شیطنت بچه‌ها یک دعوای کوچکی بکند، ظاهرسازی می‌کرد؛ نه اینکه واقعا به آمده باشد. یک بار بچه‌ها دیده بودند که پدر بعد از دعوا به خلوتی رفته و دارد آهسته می‌گوید: «خدایا، من اگر یک دادی زدم، جدی نبودها!» 📚 برگرفته از کتاب | صد روایت از زندگی 📖 ص ۷۳ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ با امام میزان شو! 🔻 همان گونه که یک بنّا با بهره گرفتن از شاقول و دیگر ابزار از کج رفتن دیوار پیشگیری می‌کند و فروشنده برای عرضه‌ی کالای خود آن را با متر و ترازو می‌سنجد، سالک سبیل حق نیز باید قدم‌به‌قدم ، ، و خود را با ترازوی الهی بسنجد تا گرفتار انحراف، تندروی یا کندروی نگردد. 🔸 در زیارت (ع) می‌خوانیم «السلام علی میزان الأعمال»؛ علیهم‌السلام انحراف را می‌نمایانند و کژراهه را می‌شناسانند و حضرت امیر در حکمت ۱۰۹ فرمود «ما همانند آن پشتی میانی، حد وسط هستیم که هر که نرسیده، باید خود را برساند و هر که از ما در گذرد، باید که به ما باز گردد». 🔹 (ع) معروف‌ترین شخصیتی است که دین خود را به (ع) عرضه کرد و امام (ع) اعتقاداتش را تأیید و او را بر ثبات بر آن تشویق کرد، چنان که (ع) با فرمودن «هذا دین الله و دین ملائکته» پس از عرضه‌ی اسماعیل بن جابر، وی را تأیید کرد. 👤 📝 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ چرا حجاب؟ 🔻 آیا منطق اسلام را در مورد می‌دانید؟ هدف اسلام از واجب کردن حجاب چیست؟ اصلا چرا حجاب؟ 🔸 اسلام از می‌خواهد که در محیط خانه [برای شوهرش] آراسته و جذاب باشد و نسبت به زیبایی‌اش بی‌اعتنا نباشد. وقتی مردِ مقابل او شوهرش است، باید نقش زن را بازی کند و آراسته و دلربا و خوشایند و آرامش و آسایش شوهرش باشد. اما وقتی برای کار و خرید و فروش و درس و ایفای وظایف خانوادگی و اجتماعی از خانه خارج می‌شود، باید خود را بازی کند، نه نقش زنانه و جنس مؤنث را. 🔺 برای اینکه زن بتواند به‌عنوان انسان [و نه فقط زن و جنس مؤنث] در جامعه حضور پیدا کند، باید راه رفتن او تحریک‌آمیز نباشد و با ناز و عشوه حرف نزند و اعضایی را که زینت محسوب می‌شوند، مثل سینه و موها و پاها و... بپوشاند؛ به‌گونه‌ای که وقتی با خانمی روبه‌رو می‌شویم، خود را مقابل یک انسان ببینیم، نه یک جنس مؤنث. مطلب روشن است؟ من مجبورم تکرار کنم و از این بابت معذرت می‌خواهم. اگر زن، اعضای زینت خود را نپوشاند و در هنگام راه رفتن زیبایی‌هایش را آشکار کند و به‌طور کلی، اگر وضع تحریک‌کننده و وسوسه‌انگیزی داشته باشد، هر اندازه هم عالم و بااستعداد و فداکار و بافضیلت باشد، در اولین برخورد با ، همان زیبایی‌ها و جذابیت‌هایش جلب توجه می‌کند و قابلیت‌های دیگرش نادیده گرفته می‌شود و تنها یک نگارهٔ هنری است! 👤 📚 از کتاب «زن و چالش‌های جامعه» 📖 صص ۷۳ تا ۷۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ این همه استعداد برای زندگی محدود؟! 🔻 وقتی انسان خود را یافت، ادامه‌ی خودش را هم کشف می‌کند؛ چون برای این ، به این همه استعداد احتیاج ندارد. 🔸 استعدادهای اضافی انسان نمایانگر ادامه‌ی او هستند؛ همان‌طور که جنین در رحِم مادر احتیاج به دست و پا و گوش و دماغ ندارد و به‌جز جفتش به چیز دیگری احتیاج ندارد. 🔹 بچه در شکم مادر دست‌وپا نمی‌خواهد؛ که نه نجاری‌ای در پیش دارد و نه می‌خواهد نمدمالی کند. دهان و چشم هم نمی‌خواهد. شاید هم با خودش بگوید این‌ها چیست که در صورت من کار گذاشته‌اند؟ و حتی شاید اعتراض کند که این چه سازنده‌ی بی‌حسابی بوده که این‌ها را به من آونگان کرده است؟ 🔺 پس با شناخت استعدادهای اضافی انسان، ادامه‌ی انسان کشف می‌شود؛ همان‌طور که با شناخت کار انسان، جهت حرکت انسان کشف می‌شود و درنتیجه مقصد او و منزل‌های او مطرح می‌شود. اینجاست که انسان با تفکر در خودش به دو چیز می‌رسد؛ هم به کار خودش، که و است و هم به منزل‌هایی که در پیش دارد و که برای اوست. 👤 📚 از کتاب 📖 صص ۲۶ تا ۲۸ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دلت کجاست؟ 🔻 یکی از اقوام علیه السلام به خدمت ایشان آمدند. برادر یا دوست او مدتی بود از دنیا رفته بود و او بسیار اظهار دلتنگی می‌کرد. حضرت به وی فرمودند: آیا می‌خواهی او را ببینی؟ پاسخ داد: بله. حضرت امیر علیه السلام ردای را بر دوش انداختند، عصای پیامبر را به دست گرفتند و به قبرستان رفتند. سپس از خداوند طلب کردند که آن فرد از قبر خارج شده و قیام کند. وقتی که وی از قبر بیرون آمد، سلامی کرد که به غیر از لسان عربی بود. علیه السلام از او پرسیدند: مگر هنگام فوت، عرب‌زبان نبودی؟ پاسخ داد: بله. دوباره پرسیدند: پس این چه زبانی است؟ آن فرد پاسخ داد: من و کسی را پذیرفتم که زبان او این بود؛ تمام وجود من تبدیل شد به آن چیزی که محبوبم بوده است. زبانم نیز تغییر کرد. و این، زبان است. چون محبوب و ولیّ من اهل نار بود. 🔸 این روایت برای ما، با وضعی که داریم و محبت‌هایی که در دل داریم تأثرآور است. ببینید و محبت چیست و چه اثری دارد! انسان ممکن است ماشین یا خانه‌ای را دوست داشته باشد و عشق و علاقه‌اش را به این امور منصرف کند. اگر انسان در این حالت بمیرد، در روایت آمده است با این تعلقی که دارد، همراه با محبوبش محشور می‌شود. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۸۰ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ رفیق ۲۵ساله رهبری 🔻 محمد طهرانی‌مقدم، برادر سردار : همسر مهمان مادرم بودند و نقل کردند روز حادثه (زمانی که طهرانی‌مقدم به شهادت رسید) آقا وقتی که برگشتند حالشان عوض شد. به ایشان گفتم چه اتفاقی افتاده است که پاسخ دادند من رفیق ۲۵ساله‌ام را از دست داده‌ام. 🔸 کسی که عاشق باشد رابطه دوطرفه خواهد بود. حسن طهرانی مقدم رابطه‌ی دوطرفه‌ای را با مقام معظم رهبری برقرار کرده بودند. 📰 منبع: روزنامه کیهان ❤ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خانه را بهشت کنیم! 🔻 اگر در خانواده‌‌اى عامل عامل درجه‌ی اول نباشد، آن خانواده است. خانه‌اى كه در آن محبت حكومت نكند خانه‌ی خانوادگى نيست، رستورانى است كه غذا تهيه مى‌كند، مى‌آيد غذا مى‌خورد، بچه‌ها هم هر وقت كيفشان بكشد سر ميز رستوران حاضر مى‌شوند. 🔸 خانواده عبارت است از كانون محبت و . اگر محبت و صفا را از خانواده گرفتيم به‌راستى ديگر خانواده نيست. مرد و زنى كه به يكديگر صرفاً از ديدگاه يا مى‌نگرند، پدر و مادر و فرزندانى كه نسبت به يكديگر صرفاً براساس اين ديدگاه‌ها ارزش و احترام مى‌گذارند، هرگز اجتماعشان شايسته‌ی به‌كار بردن نام خانواده‌ی انسانى و اسلامى نيست. محبت خانوادگى در خانواده‌ی سالم، امرى طبيعى است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «نقش آزادی در تربیت کودکان» 📖 صفحات ۱۷۸ و ۱۷۹ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ با این عبادات، طلبکار هم هستیم؟! 🔻 خیلی باید مواظب باشیم که از عبادت‌ها «عُجب» برای ما حاصل نشود، بلکه باید حالت «شرمندگی» پیدا کنیم. این سخن انسان کامل و اکمل، حضرت رسول اکرم (ص) است که فرمودند: «مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ وَ مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ» خدایا ما آنگونه که شایسته است تو را نشناختیم و آنگونه که شایسته است تو را نمی‌توانیم عبادت کنیم. این سخن انسان‌های فهمیده و کامل است. حالا آیا جای این هست که ما انسان‌های ناقص و انسان‌های فرسنگ‌ها و بی‌نهایت به دور از معارف الهی، دم از حق «معرفت» و «عبادت» بزنیم و بگوییم آنگونه که باید، عبادت کرده‌ایم و طلبکار هم هستیم؟! 👤 (ره) 📝 📣 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ لحظه‌ی آخر 🔻 می‌فرمودند ان‌شاءالله ما جوری زندگی کرده و جوری اعمال انجام دهیم که در لحظه‌ی آخر که قرار است علیهم‌السلام دستگیری کنند نگویند که ما این فرد را نمی‌شناسیم، او با ما کاری نداشت. 👤 📝 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ لا اله الا الله یعنی چه؟ 🔻 «لا اله الا الله» یعنی انسان در هیچ شأنی از شئون زندگی و ، غیر از خدا را نپرستد؛ نه اینکه را برای بخواند ولی در دنبال باشد و آلهه‌ی دیگری برای خودش اخذ کند. مفاد «لا اله الا الله»، نفی و ، و نفی ، و دنبال کردن هر هدفی جز خدای متعال است. 🔸 اگر بنا باشد «لا اله الا الله» محقق شود، معنایش این است که همه‌ی زندگی انسان -اعم از زندگی خصوصی و اجتماعی او و ظاهر و باطنش- باید در مدار توحید قرار بگیرد؛ نه فقط ظواهر افعال انسان بلکه باطن وجود او و سرّ و لُبّش هم باید در مدار توحید قرار بگیرد. 👤 📚 | ج۳ 📖 ص ۲۱۳ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ اینجا حرم همه‌ی معصومین است! 🔻 (ره) می‌فرمود: سلام الله علیها با علیه السلام ارتباطاتی خیلی قوی‌ دارند. در حرم او همه‌ی معصومین را باید زیارت کرد؛ چون حرم آن حضرت، حرم معصومین است لذا جا دارد خوانده شود. 📚 از کتاب 👤 راوی: حجت الاسلام علی بهجت ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ بی‌نیازی گذرا، بی‌نیازی پایدار 🔻 علیه السلام می‌فرماید: «استغنائک عن الشئ خیر من استغنائک به» یعنی از چیزی باشی، بهتر است از اینکه به‌وسیله‌ی آن چیز بی‌نیاز شوی؛ زیرا وقتی روح از چیزی مستغنی شد (استغناء عن الشئ) بهتر است از این که روح به‌وسیله‌ی آن چیز مستغنی گردد. پولدار شدن، استغناء بالشئ است ولی نیاز به پول نداشتن و مستغنی از پول شدن، این استغناء عن الشئ است. 🔸 شدن، ملتفت الی الله شدن و متوکل علی الله بودن، و به خدا وابسته بودن و... غنای روحی و روانی به انسان می‌دهد، و همین است معنای ، یعنی استغنای از پول و ثروت. آن استغنایی که خدای تعالی استغنای طیّب می‌داند، این است که انسان از نظر روحی غنی شود. 🔹 برخی از صفات با نفس انسان پیدا می‌کنند؛ مانند همین غنا و وقتی اتحاد وجودی پیداکرد، این غنا، غنای ذات و روح انسان می‌شود. ولی وقتی به‌وسیله‌ی پول غنا حاصل شد، این غنا ذاتی او نیست. غنائی است گذرا که گاهی هست و گاهی نیست. 🔺 شما باید بیابید که غنی هستید و بی‌نیازید، البته نه با پول بلکه بدون آن. به فرمایش امام هادی (علیه السلام)، چون از پول بی‌نیازید، بی‌نیاز هستید، و این نعمتی است، و این شأن شماست. 👤 📚 از کتاب 📖 صص ۷۱ تا ۷۳ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ می‌خواهیم راهِ رفته را برگردیم آقا! 🔻 ما می‌خواهیم راهِ رفته را برگردیم آقا! می‌خواهیم فریاد بزنیم تا همه‌ی بچه‌ها نه، همه‌ی عالم بشنوند که ما خودمان هم تو را نشناخته فریاد می‌زدیم. می‌خواهیم به بچه‌ها راستش را بگوییم تا آن‌ها بدانند تویی که ما به آن‌ها معرفی می‌کردیم اصلِ آن عکس خدا کشیده نبود و ما تازه این را فهمیده‌ایم. ما امامی ساخته بودیم در خیالمان امامی که شبیه خودمان بود و گمان می‌کردیم که تو همان امامی. حواسم هست چه می‌گویم. اعتقاد ما این بود که تو شبیه خودمان هستی و با این اعتقاد دیگر تلاش برای شبیهِ تو شدن معنایی نداشت. بچه‌ها از ما فراری و ما در حال تحمیلِ عشقِ یک نفر مثل خودمان بچه‌ها از خُلق ما به تنگ آمده و ما در حالِ تزریقِ شوق آمدن کسی مثل خودمان. بچه‌ها غرق دعا برای رها شدن از ما و ما دستانشان را به هر زور و ضربی بالا می‌بردیم رو به آسمان برای زودتر آمدنِ کسی مثل خودمان... 👤 📚 برگرفته از کتاب «بهانه‌ی بودن» 🙏 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ من چهل سال پشت در ماندم! 🔻 هر وقت یکی از شاگردان می‌خواست یا شود، استاد با این جملات جان تازه‌ای به او می‌بخشید: «من چهل سال پشت در ماندم و کردم تا نهایتاً در به روی من باز شد! اگر واقعاً طالب حق بودی، به جست‌وجو ادامه بده. اگر الان نرسی، بالاخره زمانی خواهی رسید. تردید به دلت راه نده! تازه وقتی هم در برایت باز شد، به همان کم بسنده نکن؛ بیشتر جست‌وجو کن و بیشتر بخواه. ممکن است کسی با ناخن زمین را بخراشد و ناگهان چشمه‌ای سرشار از آب زلال از زمین بجوشد.،» 📚 برگرفته از کتاب | صد روایت از زندگی 📖 ص ۸۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ قرآنِ عملی بشوید! 🔻 به طلاب و روحانیون که می‌رسید، توصیه‌های زیادی برایشان داشت. دائم به آن‌ها سفارش می‌کرد که همراه تحصیل ، به و هم توجه کنند. می‌گفت: «اخلاقتان را مهذّب کنید. اعمالتان را مهذّب کنید. باید بر طبق کتاب و سنّت باشد که شما خودتان کتاب و سنّت شوید، یعنی کتاب و سنّتِ عملی.» 📚 از کتاب «قرآن در سبک زندگی روح‌الله» 📖 ص ۵۷ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ذره کجا و لایتناهیٰ کجا؟ 🔻 تنازلی که خدا کرده است هیچ‌کس نکرده است. تنازل یعنی از آن مرتبه‌ای که هستی بسیار پایین بیایی. در روایت هست که «مَن كانَ عِندَهُ صَبِيٌّ فَليَتَصابَّ لَهُ»؛ هر کس کودکی در کنارش هست، آن‌قدر پایین بیاید تا بتواند احساس آن کودک را درک بکند. خدا تنازل کرده است با ما حرف زده است و اجازه داده است با او حرف بزنیم! من که باشم که بر آن خاطرِ عاطر گذرم لطف‌ها می‌کنی ای خاک درت تاج سرم 🔺 «أَيْنَ التُّرابُ وَ رَبّ الأَرْبابِ»؛ ذرّه و دونِ ذرّه کجا و لایتناهیٰ کجا؟ 👤 📺 | ۱۴۰۰/۰۸/۲۷ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ باشعورها خداترسند! 🔻 موش را ملاحظه كنيد؛ اين‌قدر که از گربه می‌ترسد از شير نمی‌ترسد چون درك عظمت شير را ندارد تا از آن بترسد. از شير ترسيدن هنر می‌خواهد، باید آن حیوان شعور فهم هيبت و عظمت شير را داشته باشد و شير هم برتر از آن است كه موش با آن شعور كم از آن بترسد. اما چون شعور آهو بيشتر از موش است متوجه عظمت و هیبت شیر می‌شود و از آن فاصله می‌گیرد. 🔸 تنها آدم‌های و و از خدا می‌ترسند و عظمت و ابهت او را درک می‌کنند. به جهت بهره‌مندی از شعوری بلند، نظر به خود دارند و از خوف الهی که مانع بی‌بندوباری می‌شود بهره‌مندند و به‌خوبی دستورات الهی را رعایت می‌کنند. برعکسِ انسان‌های بی‌فكر و كم‌عقل، انسان‌های حكيم و متفكر جامعه خداترسند. خدا در قرآن می‌فرمايد: «اِنَّما يَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَمَاء» فقط در بين بندگان خدا، آنان كه به‌واقع عالم‌اند از خدا می‌ترسند. يعنی آن‌ها كه انديشه‌های بزرگ دارند و حقایق عالَم را می‌شناسند از خدا می‌ترسند، چون عالمان واقعی دنيای کوچک را کوچک و حقير می‌بينند و خدای بزرگ را بزرگ و با عظمت می‌یابند. 🔺 برای و حقير ديدن و و باعظمت ديدن ، شعور بزرگی نياز است، بايد انسان متوجه وسعت روح خود باشد و خود را هم‌تراز امور کوچک قرار ندهد تا امور کوچک برایش مهم نشوند. 👤 📚 از کتاب «جوان و انتخاب بزرگ» #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
آقایان! ابد در پیش داریم... 🔻 شاگردان «علامه طباطبایی» تعریف می‌کردند که ایشان در بین درس و بی‌مناسبت می‌فرمود که آقایان ما «ابد» در پیش داریم. و این را تکرار می‌کردند. انسان در لابه‌لای زندگی‌اش نباید دچار «غفلت» بشود و فراموش کند که چه چیزی را در پیش دارد. ده‌ها برابر عمر زندگی نوح در مقابل «ابدیت» پلک‌زدنی بیش نیست. 👤 📝 #⃣ 📌 ۲۴ آبان؛ سالروز وفات علامه طباطبایی(ره) ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ این آقا روح‌الله همان حرف‌های امام حسین را می‌زند... 🔻 همیشه آرزو داشتم کاش می‌توانستم «امام حسین (ع)» را یاری کنم. وقتی می‌نشستم توی روضه، گریه می‌کردم و می‌گفتم: «آقاجان! چرا ما تو اون دوره نبودیم تا جونمون رو فدا کنیم؟!» گاهی این فکرها توی خانه هم رهایم نمی‌کرد. یک روز انگار کسی سقلمه بزند به پهلویم، از خودم پرسیدم اشرف‌سادات! این همه حسین حسین می‌کنی، تو که هنوز امتحانی پس ندادی! از کجا معلوم تا کجا و کِی پای «دین» خدا بایستی؟ خیلی‌ها با امام حسین بودند، «نماز» هم می‌خواندند ولی وقتی از جانشان ترسیدند، امام را تنها گذاشتند. چطور این‌قدر به خودت مطمئنی که مدام وسط روضه مشت می‌کوبی به سینه و می‌گویی حسین جان! من و بچه‌هایم فدای شما! با خودم زمزمه کردم اشرف‌سادات حالا نوبۀ توست. این تو و این میدان برای جهاد. مگر نمی‌خواستی برای خدا، دینش را کمک کنی؟ بسم‌الله. نمی‌بینی این شاه پدرنابیامرز خون مردم را توی شیشه کرده و این‌همه به دین خدا دهن‌کجی می‌کند؟ امام حسین نیست، درست؛ ولی این «آقا روح‌الله» همان حرف‌های امام را می‌زند. پس پا سفت کن در راهش... 📚 از کتاب | روایت زندگی اشرف‌سادات منتظری، مادر 📖 صفحات ۹۲ و ۹۳ 📗 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خود را خرج چه کرده‌ای؟ 🔻 دقت کنیم که خود را، خود را در این خرج چه چیزی کرده‌ایم؟! ما مضطرّیم و داریم خودمان را خرج می‌کنیم. از سرمایه‌های ما بی‌بروبرگرد دارد خرج می‌شود. این‌طور نیست که اگر خرج نکنیم، چرخ این عالم متوقف شود؛ که از لحظه‌ها و ایام ما می‌گذرد. ۳۸، ۳۹، ۴۰ سال از عمر ما گذشته، خیال می‌کنیم که لحظه‌ای است. جدّاً گذشت، و چیزی ته دستمان باقی نمانده است. بچه‌های دیروز بودیم و پیرهای امروز شده‌ایم. فردا هم خاکیم، خاک! و ای کاش خاک بودیم؛ «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا»؛ چون خاک دارد و از آن چیزی سبز می‌شود. اما آتش می‌گیریم؛ ابولهبیم و از نسل شده‌ایم. گویا که با پیوندی نداشته‌ایم! 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۵۹ و ۶۰ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f