🍎🍎🍎
🍏بهترین زنان در کلام معصومین ( ع )
➖➖➖➖➖➖➖➖
برای سخنرانان.
💢۱- پیامبر اکرم (ص) : بهترین زنان شما ، زنی است که برای شوهرش ، آرایش و خودنمایی کند ، اما خود را از نامحرمان بپوشاند .
💢۲- پیامبر اکرم (ص) : کسی که نظر به نامحرم را از خوف خداوند ترک کند ، خداوند به او ایمانی عطا میکند که شیرینی آن را در قلبش مییابد .
📚الحکم الزاهره ج ۱ ص ۳۰۱
💢۳- پیامبر اکرم (ص) : زنی که برای حفظ غیرت ، استقامت ورزید و برای خدا وظیفه خود را به خوبی انجام داد ، خداوند پاداش شهید را به او خواهد داد .
📚نوادر راوندی ص ۳۷
📚بحار جلد ۱۰۳ ص ۲۵۰
💢۴- پیامبر اکرم (ص) :
آن هنگام که پوشش ، سر زنی باشد ، ارزش آن از دنیا و آن چه در آن است ، بیشتر است .
📚نورالشافی فی الفقه الشافعی
💢۵- پیامبر اکرم (ص) :
هر که عاشق شد و عفت پیشه کرد و در همین حال از دنیا رفت ، اجر شهید را دارد .
📚 کنزالعمال ح ۷۰۰۰
💢۶-دعای پیامبرنورورحمت(ص):
پروردگارا ! زنانی که خود را پوشیده نگه میدارند ، مشمول رحمت و غفران خود بگردان .
📚مستدرک الوسایل ج ۳ ص۲۴۴
💢۷- امام امیرالمؤمنین (ع) :
پاداش رزمنده شهید در راه خداوند ، بالاتر از پاداش انسان پاکدامنی نیست که ؛ توان انجام گناه را دارد ولی خود را آلوده نمیسازد . انسان پاکدامن ، نزدیک است که فرشتهای از فرشتگان الهی گردد .
📚نهجالبلاغه حکمت ۴۷۴
💢۸- پیامبر اکرم (ص) :
زنان خود را با پوشش اندام و جسم ، از دیدار نامحرمان باز دارید ، که زنان هر چه پوشیده تر باشند ، سعادتمندتر هستند .
📚سفینه البحار ج ۲ ص ۲۹۸
💢۹- پیامبر اکرم (ص) : برای زن ، سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانهاش ، لباسش را جمع و فشرده کند .
📚 پوشش زن در اسلام ص ۱۹ (محمد محمدی اشتهاردی)
💢۱۰- امام صادق (ع) :
برای زن مسلمان ، جایز نیست که روسری (مقنعه) و پیراهنی بر تن کند که ؛ بدنش را نپوشاند .
📚وسایل الشیعه جلد۳۰ ص۵۱۸۱
💢۱۱- امام صادق (ع) :
زینتهایی که جایز است زن در مقابل نامحرم ظاهر کند ، صورت و کف دو دست است .
📚 بحار ج ۱۰۴ ص ۳۳
📚 قرب الإسناد ص ۴۰
💢۱۲- رسول خدا (ص) :
هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد ، زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمیکند و همچنین موی سر و مچ خود را نمایان نمیسازد و هر زنی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد ، دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین کرده است ؛ و همچنین زر و زیور خود را در منظر و دیدگاه غیر شوهر نمیگذارد و در غیاب شوهر ، خود را خوشبو نمیکند که اگر چنین کند ، دینش را تباه و خدا را به خشم آورده است . برای زن ، جایز نیست مچ پا را برای مرد نامحرم آشکار سازد و اگر مرتکب چنین عملی شد ، اول این که : خداوند سبحان همیشه او را لعنت میکند . دوم این که : دچار خشم و غضب خداوند بزرگ میشود . سوم این که : فرشتگان الهی هم او را لعنت میکنند . چهارم : عذاب دردناکی برای او در روز قیامت آماده شده است .
📚 مستدرک حاکم ج ۲ ص ۵۴۹
🔹حرف حساب.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨تنها یه سیلی به شما زده شد..
📱#مناسب_استوری
ـــــــــــــــــــــــ🔹حرف حساب.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیلگر سیاسی:
🌍 لطفا این کلیپ رو نشر بدید
🔹خیلی از مذهبی های ماهم این احکام رونمیدونن
ومتاسفانه روز به روز شاهد نسلی خواهیم بود که از بدنهای ناپاک به وجود می آیند
🔺یهود بدنبال ایجاد نسل حرام زاده ؛ با انواع ترفندها ؛ در میان شیعیان است
﹏﹏⃟🌻﹏﹏
╭┅┈┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈╼┅╮
𑁍 🍀حرف حساب 𑁍
╰┅╾┈┈┈ 𑁍◃┈┈┈┈┅╯
🌎🌎🌎
🚨پلن B دشمن برای ادامه آشوبها
🔹پروژه آشوب های ۱۴۰۱ شکست خورده اما تلاش طرف های خارجی ادامه دار است. اکنون دیگر کاملا روشن شده طراح خارجی بازیگر اصلی است منتها از مرحله طراحی فروتر آمده و خود مستقیما وارد میدان شده است.
🔹مهم ترین پروژه ای که طرف خارجی اکنون نیرو و انرژی بسیار صرف آن می کند شکل دادن به یک رهبری جدید، واحد و ظاهرا مشروع برای حرکت براندازانه در خارج از کشور است. شاید عجیب به نظر برسد اما شواهد نشان می دهد این برای سیا و موساد از برنامه هسته ای و موشکی ایران هم مهم تر است.
🔹تهدیدی که لازم است همه انقلابیون و مردم ایران از آن مطلع باشند این است که دشمن قصد دارد الیتی در خارج از ایران ایجاد کند که بتواند به تدریج آن را به محور تحرکات براندازانه در داخل ایران تبدیل نماید.
🔹منافقین، سلطنت طلبان و همه بازیگران سنتی اپوزیسیون مکلف شده اند پشت این پروژه بایستند. هدف این است که چهره های ظاهرا جدید از ایرانیان خارج از کشور با هدایت پشت پرده سرویس های جاسوسی، 'رهبر براندازی' در ایران شوند. فراخوان بدهند، دعوت به اعتصاب و آشوب کنند و ...اکنون دشمن کاری مهم تر از این ندارد که این کانون خارجی را خلق و بعد یک 'شبکه همکار داخلی' درون ایران برای آن ایجاد کند. سلبریتی ها، اینفلوئنسرها و فعالان هنری و ورزشی اصلی ترین کسانی هستند که طرف خارجی امید دارد به ضلع داخلی این کانون خارجی تبدیل شوند.
🔹همچنین برنامه این است که یک اقلیت کوچک ولی فعال آشوبگر در داخل کشور ایجاد شود که به عنوان پیاده نظام این پروژه عمل کند و بار تحرکات خیابانی ولو محدود و کوچک را به دوش بکشد.
🔹همانطور که سخنان اخیر رهبر انقلاب به دقت نشان داد مهم ترین وظیفه انقلابیون اکنون این است که جلوی پیوستن حتی یک نفر از مردم ایران به این پروژه خطرناک را بگیرند بویژه آنها که مثلا در موضوع حجاب یا مسائل دیگری از این دست، ممکن است ظاهر، رفتار یا دیدگاهی متفاوت داشته باشند.
🔹با هر نوع اقدام ضد امنیتی سازمان یافته باید با حداکثر قدرت برخورد شود و اقدامات فعلی در قوه قضاییه، جامعه اطلاعاتی و تغییرات در پلیس همه در این راستاست. اما همزمان با اقتدار در مقابل براندازان باید با تفاوت ها درون جامعه کاملا برادرانه و مهربانانه برخورد کرد. هر دو کلیدی است.
🔹تکلیف انقلابیون برای خنثی کردن پروژه خطرناک دشمن یعنی ایجاد یک مجموعه منسجم برانداز خارجی و داخلی، ایستادن سمت مردم و تبدیل شدن به محرک ومروج تغییرات مثبت به نفع آنهاست. هر نوع دوقطبی سازی، سوپرانقلابی گری بی مبنا و درگیر شدن با مردم عادی، مستقیما اقدام علیه امنیت ملی است.
🔹حرف حساب.
هدایت شده از 🌸 دو کلمه حرف حساب 🌸
https://eitaa.com/harffe_hesab
🔹پاسخ سئوالهای شما.
💎در کانال حرف حساب.
🔹آگاهی از وضع کشور و منطقه.
💎در کانال حرف حساب.
🔹موضوع سخنرانی روز.
💎در کانال حرف حساب.
🔹پاسخ به سئوالهای شخصی شما.
💎در کانال حرف حساب.
دوستان خود را بی نصیب نگذارید.
🍎🍎🍎
🍏🍏🍏
🍎🍎🍎
🍏اهمیت ۱۹ دی مردم قم در تاریخ انقلاب
قيام 19 دي در کلام مقام معظم رهبری
امروز آن چیزى که لازم است براى ملّت ما، اوّلاً اتّحاد و اتّفاق ملّى است. دو دسته کردن مردم، جدا کردن مردم، شعارهاى تفرقه انگیز دادن میان مردم - به هر عنوانى - خطاست؛ این بر ضدّ منافع ملّت ایران و بر ضدّ آرمانهاى ملّت ایران است.
تاریخ انتشار : 1397/10/4
يکي از مناسبت هاي بزرگ و تعیینکننده در تاریخ انقلاب اسلامی ایران قیام ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ مردم قم بر ضد رژیم پهلوی است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی، همه ساله به مناسبت این روز تاریخی، ضمن یادآوری مبارزات و مجاهدات مردم انقلابی قم و نیز اصول و اهداف متعالی و آرمان های والای انقلاب اسلامی، درخصوص مهمترین موضوعات و مسائل داخلی، منطقه ای و جهان اسلام نکات با اهمیت و تعیینکنندهای را ایراد می فرمایند. سابقه بيانات مقام معظم رهبري در سالگرد حادثه 19 دي، که عموماً در جمع مردم قم صورت مي گيرد، به سال 1368 بازمي گردد.
در سخنراني هاي مقام معظم رهبري به مناسبت سالروز نوزده دی، در سال های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ معظم له علاوه بر تأکيد بر اهميت حادثه نوزده دي و تأثير شگرف آن در پيروزي نهضت اسلامي ايران و یاد کردن از این روز با عباراتي چون: نوزدهم دى، روز تاریخی و بزرگ و تعیین کننده؛ مبداء حرکت عمومی؛ آتش زیر خاکستری که منجر به حرکت های گوناگون شد؛ منشاء تحول عظیم؛ روز برجسته و بی نظیر؛ حادثه درخور تأمل و تدقیق؛ مظهر و نماد آیه شریفه: فَانتَقَمنا مِنَ الّذینَ اَجرَموا وَ کانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُالمُؤمِنین؛ ماندگار در تاریخ؛ مسأله اساسی و اصولی، به مسائل پيراموني و وقايع روز نيز اشاراتي داشته اند.
موضوعات مورد اشاره ايشان به شرح زير است:
جلوگیری از موفقیت انگیزه های خباثت آلودی که تلاش دارند سوابق تعیین کننده و افتخارآمیز، روزهای بزرگ و مقاطع عزیز و اثرگذار را از یادها ببرند. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷)
اهتمام به بیان و یادآوری گذشته های افتخارآمیز دوران انقلاب و دفاع مقدس و ناکام گذاشتن دشمنان در تحریف یا به فراموشی سپردن انقلاب. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷)
تلاش مخالفان اصل انقلاب برای بزک چهره رژیم وابسته پهلوی و نیز سعی دشمنان برای رویگردان کردن نسل دوم و سوم انقلاب، از انقلاب و لزوم حفظ آگاهی و بصیرت در جوانان. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷)
استمرار معارضه دشمنان با نظام و دست برنداشتن آنها از دشمنی، لزوم شناسایی دشمن و ترفندهای او و حفظ آمادگی ، ضرورت عدم اعتماد به دشمن و پرهیز از غفلت. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷)
ضرورت پرهیز از ایجاد دودستگی و حاشیه سازی و ضربه زدن به یکپارچگی مردم. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷)
پرهیز از اظهارات نسنجیده و ناپخته و نادیده گرفتن توفیقات بزرگ و حرکت های عظیم و انکار پیشرفتهای علمی و ایجاد تردید در مردم. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷)
امروز آن چیزى که لازم است براى ملّت ما، اوّلاً اتّحاد و اتّفاق ملّى است. دودسته کردن مردم، جدا کردن مردم، شعارهاى تفرقهانگیز دادن میان مردم - به هر عنوانى - خطاست؛ این بر ضدّ منافع ملّت ایران و بر ضدّ آرمانهاى ملّت ایران است. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷)
ایجاد مصونیت در برابر تحریم ها و بی اثر کردن آنها با به حداقل رساندن وابستگی مالی به نفت، حمایت از تولید ملی، اقتصاد درونزا، و به طور کلی با عاملیت به اقتصاد مقاومتی. (۱۳۹۳/۱۰/۱۷)
🔹حرف حساب.
هدایت شده از مرزبان آغربی(سیاسی)
قیام 19 دی 1356 باعث شد رژیم پهلوی بیش از پیش در سراشیبی سقوط قرار بگیرد. اما این قیام مردمی نتایج و پیامدهای دیگری نیز داشت که در زیر به آنها اشاره میشود.
1- سرعت بخشیدن به روند انقلاب اسلامی
فرصت تاریخی برای یکسره کردن کار رژیم پهلوی با قیام ۱۹ دی فراهم شد. بطور کلی این قیام به چند دلیل در سرعت بخشیدن به روند انقلاب اسلامی تأثیر شگرف و عظیمی داشت: یکی اینکه سکوت را در هم شکست، دوم اینکه باعث بسیج مردم شد، سوم اینکه جرات و شجاعت مبارزه علنی را دو چندان کرد و چهارم اینکه تسلسل قیامها را ایجاد کرد.
همه اینها باعث شد تا اعتراضات و مخالفتهای عمومی که با رهبری و هدایت لحظه به لحظه امام خمینی(ره) سازماندهی و تجهیز و تشجیع میشد، بنیاد رژیم را که شادمان و سرمست فخر و شکوه و شوکت بود، در هم فرو بریزد؛ و این نتیجه ناچیزی نبود. بعد از این قیام موج انقلاب مهار نشدنی شد؛ کاسه لبریز را سرازیر کرد؛ عامل تشدید انقلاب شد؛ منجر به آغاز دور تسلسلی به ظاهر بی پایان از تظاهرات و سرکوبهایی شد که شاه را تضعیف و نابود کرد؛ مراسم بعدی جنبه سراسری بخود گرفت؛ چرخ انقلاب اسلامی با سرعت منهدم کنندهای به حرکت درآمد و ... از جمله تعبیرهایی است که برخی از نویسندگان دربارهٔ اثرات و نتایج اساسی قیام ۱۹ دی مدعی شدهاند.
2- جهت دادن به هویت اصلی انقلاب اسلامی
قیام ۱۹ دی بر همگان آشکار ساخت که هویت نهضت و قیام، "اسلامی" است. اگر در ۱۵ خرداد ۴۲ رهبر مبارزه و نهضت با استبداد و سلوک غیر اسلامی رژیم به نبرد برمیخیزد، اگر در ۱۳ آبان ۴۳ ماهیت ضد آمریکایی و ضد استعماری رژیم هویدا میشود و اگر در پاسداشت و تجلیلی از شهادت حاج سیدمصطفی عواطف و عشق مردم به روحانیت و امام آشکار میشود، در ۱۹ دی ۵۶ اعتقاد و باورهای اسلامی مردم به منصه ظهور میرسد.
در این واقعه نشان داده میشود که مردم بی احترامی به مقام مرجعیت و رهبری نهضت را برنمیتابند لذا پیوند ارزشی و اعتقادی مردم و ولایت ناگسسته باقی میماند.
در قیام ۱۹ دی یک اصل مسلم تجلی و بروز پیدا میکند و آن تبدیل مخالفت و دشمنی با اسلام و ولایت به شورش و انقلاب است. هرگاه به این حریم تاخته شود، مردم با جان و دل بپا میخیزند. بیداریها و هوشیاریهای مردم در وجود اصلی ولایت نهضت است. وقتی به امام(ره) توهین میشود مردم متدین و مذهبی قم به رهبری طلاب و روحانیون انقلابی قیام میکنند. انگیزهٔ قیام و هدف مبارزه کاملا روشن است: دفاع از رهبری و مرجعیت. لذا میتوان گفت ماهیت این نهضت از ابتدا اسلامی و دینی بوده است. اما قیام ۱۹ دی هویت این پدیده را بیش از همه آشکار ساخته است و نه تنها در آشکارسازی هویت اصلی انقلاب، مؤثر بوده بلکه در جهت دادن قیامها و اعتراضات بعدی نیز تأثیرات عمیق داشته است.
قیام مذکور در جهت دادن به اهداف و ماهیت انقلاب سهم بسزایی داشت. تحلیل نیکی کدی مبین همین دیدگاه است: «مقالهٔ روزنامه اطلاعات در حمله به آیت الله خمینی و متعاقب آن حوادث قم در ژانویه ۱۹۷۸ (دی ۱۳۵۶) را میتوان نقطهٔ عطفی دانست که در آن بخش اعظم ابتکار عملی در نهضت ایران از دست نیروهای غیر مذهبی، با نامههای گشاده، اعتراضیهها، سازمانها و شبهای شعر سیاسی آنها، خارج و به دست مخالفین مذهبی افتاد. حتی اگر مقامات مسئول ایران شعور این را داشتند که این اتهامات را به آیتالله خمینی وارد نسازند، باز هم حرکتی که به رهبری روحانیون آغاز شده بود رهبری نیروهای مخالف شاه را در دست میگرفت. مخالفین مذهبی در مقایسه با لیبرالهای غیر مذهبی گروه بسیار بیشتری از مردم را به دنبال خود میکشاندند و در هرگونه اعتراضی و قیام همگانی مطمئنا این خیل عظیم از مردم نقش تعیین کنندهای داشت و گوش به حرف رهبرانی که بیش از همه مورد اعتماد آنان بودند- یعنی روحانیت – میداد».
3- وحشت رژیم از انقلاب رو به گسترش اسلامی
محمدرضا پهلوی از مبارزات و مخالفتهای برخی از محافل و گروههای سیاسی و فرهنگی نه تنها واهمه نداشت بلکه از آن برای اثبات ادعای دروغین فضای باز سیاسی و خودنمایی بین المللی بهره میجست. بویژه خواستهها و اعتراضاتی که اغلب شبیه خواستهها و اعتراضات حزب رستاخیز بود. علاوه بر آن مبارزات جدی مجامع و مراکز غیرمذهبی محمد رضا پهلوی را دچار تشویش و هیجان نمیکرد زیرا مطمئن بود که این گروهها قادر نخواهند بود عموم مردم را با خود همراه سازند و انقلاب فراگیر و ویرانگری به پا کنند.
این در حالی بود که دولت، در خلال سالیان متمادی، تا حدود زیادی در سرکوب مخالفین غیر مذهبی، موفق شده بود و توانست آنان را کنترل و اداره کند. این تنها مخالفین مذهبی بودند که کمتر قابل کنترل و اداره و یا غیر قابل کنترل بودند. وحشت رژیم از همین جا ناشی میشد. در واقعه ۱۹ دی که حرمت مرجعیت و شأن والای رهبری مورد هجوم رژیم قرار گرفته بود، حریم امنیتی رژیم مخدوش شد و ابهت محمدرضا پهلوی متزل
هدایت شده از مرزبان آغربی(سیاسی)
زل گردید.
مقالهای که روحانیت مخالف رژیم را «ارتجاع سیاه» نامیده و آن را به همکاری پنهان با کمونیسم بین المللی برای محو دستاوردهای انقلاب سفید شاه متهم کرد و امام را به عنوان «قشریترین و مرتجعترین عواملی استعمار» و «مناسبترین فرد برای مقابله با انقلاب ایران» معرفی کرده بود، زمینه را برای تعمیم انقلاب اسلامی و بسط خواسته ها و اعتراضات مردمی فراهم ساخت. محمدرضا پهلوی از محل پرتاب «موشک تهمت» آسیب دید. موج انفجار و خشم ملت، محمدرضا پهلوی را هراسان و منفعل گرداند. سرکوب خونین قیام ۱۹ دی، ناشی از هراسی و وحشت شاه بود.
لذا یکی از پیامدها و نتایج درخشان قیام ۱۹ دی، وحشت رژیم از تشدید قیام و بسط نفوذ امام بود. یعنی با قیام ۱۹ دی، رژیم دریافت که نیروهای مذهبی به رهبری روحانیت مبارز و آگاه و هدایتهای بی وقفه امام خمینی (ره) - که در تبعید هم دست از مبارزه برنمیداشتند- خطر اصلی و بنیانکن است. بدین طریق به مقابله خشن و قهرآمیز با آن روی آورد و همین مشی و سیاست، ارکان رژیم پهلوی را که از مشروعیت و مقبولیت برخوردار نبود، سست و ویران کرد. سیاست و روشی که دروغین و توخالی بودن شعار استراتژیک! و مقطعی حقوق بشر کارتر و فضای باز سیاسی شاه را برملا ساخت.
4- آشکار شدن دروغین بودن شعارهای حقوق بشر کارتر و فضای باز سیاسی رژیم
اغلب آگاهان سیاسی، سخنان غلوآمیز و حیرت انگیز کارتر در وصف محمدرضا پهلوی و ایران و اعلان پشتیبانی تسلیحاتی و سیاسی از ایران توسط آمریکا را باعث قوت قلب محمدرضا پهلوی و تجهیز و تشجیع وی برای سرکوبهای جدید مخالفان رژیم تلقی می کنند؛ کما اینکه نوشتن مقالهٔ ۱۷ دی را ناشی از همین مسأله میدانند. همانطوریکه فقط ۶ روز پس از مراجعت کارتر از ایران به آمریکا، دستور نوشتن مقاله علیه امام خمینی (ره) توسط محمدرضا پهلوی صادر میشود و در روزنامه اطلاعات درج میگردد.
آیا نمیتوان رابطهای میان اظهارات کارتر و دستور محمدرضا پهلوی برقرار کرد؟ اگر محمدرضا پهلوی مطمئن نبود و از حمایت آمریکا برخوردار نمیشد، تن به این کار وحشتناک نمی داد. بدین ترتیب، مقاله توهین آمیز، سازش میان محمدرضاپهلوی و کارتر و ماهیت دروغین انتقادات ظاهری سران آمریکا از جو سیاسی ایران را آشکار ساخت.
آنگاه که قیام عمومی مردم شکل گرفت و رژیم را به وحشت انداخت و سرکوب خونین را آغاز کرد، به خوبی نمایان شد که همه آنچه را که محمدرضاپهلوی و کارتر و حامیان غربی محمدرضا بر زبان جاری میکردند، برای اغفال مردم صورت گرفت. حمایتهای بعدی آمریکا از رژیم پهلوی و توطئههای فراوان آنان علیه انقلاب اسلامی تا مدتها پس از پیروزی انقلاب و نیز تاکنون همگی مبین این نکته است که نه محمدرضاپهلوی و نه سران جدید آمریکا (دمکراتها) هیچ اعتقادی به آزادی مردم، دمکراسی، حقوق بشر و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش نداشتند.
میتوان گفت قیام ۱۹ دی ماهیت دروغین حقوق بشر امریکا را افشاء کرد و علاوه بر این آشکار کردن ماهیت کذایی رژیم، محصول مستقیم قیام ۱۹ دی ۵۶ قم بود. با چنین آثاری، پیامد بعدی قیام آشکار می شود و آن نفوذ و محبوبیت گسترده امام خمینی(ره) است که به عنوان پیامد پنجم تشریح می شود.
5- بسط نفوذ و محبوبیت امام خمینی
نفوذ و اقتدار امام خمینی ناشی از سه منشأء مشروعیت بود: یکی مشروعیت کاریزماتیک با بهرههای معنوی و عرفانی؛ دیگر مشروعیت سنتی به لحاظ کسوت فقه و فقاهت و سوم مشروعیت قانونی که به رابطه رهبر و ولی با مردم برمیگردد. هیچ کدام از علما و مراجع تا این حد از اعتبار و مقبولیت برخوردار نبودند.
ویژگی اصلی امام این بود که سخت به نظریه «انقلاب» و براندازی رژیم اعتقاد داشتند. گفتمان مبارزهٔ امام به تبعیت همین عقیده مورد استقبال قرار گرفت. پس میتوان گفت که امام از نفوذ و محبوبیت بالایی برخوردار بود. دلیل اصلی این وضعیت، راهی بود که امام خمینی برگزیدند؛ یعنی راه انقلاب، راه مبارزه و راه تأسیس یک حکومت مبتنی بر ضوابط اسلامی و متکی به آرای ملت در همه زمینهها.
مبارزات بی وقفه امام در نجف ، نتیجهٔ خود را در ۱۹ دی گرفت. پس از آن به مدت یکسال و اندی کارزار امام و مردم با رژیم وارد مرحله تازهای شد. نام امام که با شهادت سیدمصطفی در جای جای ایران بر زبانها افتاد و با گوشها آشناتر شده بود، در قیام ۱۹ دی و حوادث پس از آن، لحظه به لحظه سراسر ایران را فراگرفت. نفوذ و محبوبیت و نقش سازنده امام بیشترین سهم را در پیروزی انقلاب اسلامی داشت. یعنی اگر امام نبودند، هرگز قیامی به این گستردگی بوجود نمیآمد و یا پیروز نمی شد. مردم که به پشتیبانی از امام و مبارزه انقلابی او پرداختند تا رژیم را ساقط کنند، با «استراتژی سه وجهی رژیم مواجه شدند.
اگر هدایتها و نظرات پیامبر گونه امام نبود، رژیم به اهداف خود میرسید. چه کسی جز امام میتوانست به مقابله با استراتژی سه وجهی رژیم بپردازد؟ وجه نخست استراتژی مذکور