اندیشهجویان استاد حسن عباسی
🌅 #اطلاعات_نگاشت | چرا کربلا شد؟ 🔸 #جامعه_شناسی_امام_سجاد اندیشه جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasana
❓چرا کربلا شد؟
۱- بخش نخست
امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به ۶طبقه تقسیم کردند؛
طبقه اول: شیرها
سیاسیون را به شیر تشبیه کرده و فرمودند:
🦁 شیرها، همان حاکمان و زمام داران دنيايند كه هر يك دوست دارد بر ديگرى غلبه كند و مغلوب آن یکی واقع نشود
📚 خصال صدوق - جلد۲ - صفحه۳۷۸
▫️ طراح: @hadisgraph
🔸 #جامعه_شناسی_امام_سجاد
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
☑️ ۱۰۰ هزار دکتر بیکار تا سال ۱۴۰۰
❗️ورزشگاه آزادی دیگری بسازید
▫️ماشین تولید «دکتر» در کشورمان با شتابی عجیب در حال تولید است، تا جایی که میشود با حسابی سرانگشتی دریافت طی چند سال آینده با خیل عظیم دانش آموختگان بیکار دکتری مواجه خواهیم بود.
🔻این دورنمای وضعیتی است که مسئولان ترسیم میکنند. مسئولانی که اذعان دارند روند آموزش عالی در کشورمان به غایت پر اشکال است تا جایی که با هزینههای فراوان به تربیت و آموزش متخصصانی در بالاترین سطح آموزش عالی مشغولیم که ظرفیتی برای به کارگیری ایشان وجود ندارد.
▫️وضعیتی که اگر در یک فرایند ماشینی رقم بخورد هم جای تعجب دارد، چه برسد به رقم خوردن آن در نظام آموزش عالی. نظامی که ظاهرا در آن مقطع دکتری تنها یک بخش دیگر بوده که به تولید انبوه رسیده و به ماشین آموزش عالی افزوده شده تا محصولاتی با کیفیت بالاتر تحویل دهد. محصولاتی گران قیمت که مهم نیست تقاضا برایشان وجود دارد یا خیر.
▫️واقعیت تلخی که شریعتی نیاسر، معاون وزیر علوم نتیجه آن را این گونه توضیح میدهد: «به طور طبیعی دانش آموختگان دکتری آینده شغلی خود را در دانشگاه میبینند، این در حالی است که در بهترین حالت بین پنج تا ۶ هزار نفر از ۲۰ هزار شرکت کننده دارای مدرک دکتری، جذب دانشگاه میشوند و این موضوع به این معناست که سالانه ۱۵ هزار فارغ التحصیل دکتری بیکار تحویل جامعه میدهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.»
🔻اظهار نظری که البته ابتدای امسال بیان شده و ویرایشهای بعدی آن، کمی متفاوت است؛ «در مقطع دکتری، ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد چهار هزار نفر جذب دانشگاه شدهاند.» (همان مقام - دی ماه ۹۷ - مراسم تجلیل از دانشجویان ممتاز دانشگاه علم و صنعت)
▫️شرایطی که موجب شده شمار دانش آموختگان بیکار دکتری در کشور در ۵ سال اخیر، ۷ برابر شود. این را احمدرضا پیشبین، سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی میگوید تا تاکید کند که این روند نیازمند اصلاح است. روندی که البته میدانیم شتاب گرفته و به اینجا رسیده که ظرفیت پذیرش دکتری (دولتی و آزاد) در سال جاری، ۲۴ تا ۲۶ هزار نفر بوده است!
▫️اعداد و ارقامی که اگر همه آنها را کنار هم قرار دهیم، به دورنمایی عجیب و حتی شوک آور خواهیم رسید؛ دورنمایی که برای سال ۱۴۰۰، حتی از یکصد هزار دانش آموخته دکتری بیکار نیز فراتر میرود چراکه سالانه حدود ۲۰ هزار دکتر بیکار به جامعه افزوده میشود و هم اکنون نیز همین میزان دکتر بیکار داریم.
🔻خیل بیکارانی که شمارشان از ظرفیت ورزشگاه بزرگ آزادی نیز افزون است، آن هم به شرطی که روند افزایش ظرفیت دکتری در وضعیت امسال متوقف بماند و به مانند سالهای گذشته رشد نکند.
▫️ @bestdiplomacy
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
یک بار دیگر نظام جمهوری اسلامی نشان داد که مکتب چهارم امنیت (مکتب موقعیتمحور) مختص #ایران_شیعی است و میتواند از تهدید کرونا موقعیتی به نام #نظم، #هماهنگی و #سازماندهی_تشکیلاتی نیروهای مؤمن خود ایجاد و آنها را برای #شرایط_آخرالزمانی آمادهتر کند.
ابراهیم نوروزی
🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻
@Haazer_javab1
💢 پیامبری که علیه زنای با محارم و #ازدواج_حرام قیام کرد!! / شهادت شگفتانگیز حضرت یحیی (ع)!
✴️ نه تنها تولد «یحیى» علیهالسلام بسیار #تأمل برانگیز بود، مرگ او هم از پارهاى جهات عجیب بود، غالب مورخان مسلمان و همچنین منابع معروف مسیحى جریان این شهادت را چنین نقل کردهاند. (هر چند اندک تفاوتى در خصوصیات آن در میان آنها دیده مىشود.)
✳️ «یحیى» علیهالسلام قربانى روابط نامشروع یکى از طاغوتهاى زمان خود با یکى از محارم خویش شد، به این ترتیب که «هیرودیس» پادشاه هوسباز «فلسطین»، عاشق «هیرودیا» دختر برادر خود شد و زیبائى وى دل او را در گرو عشقى آتشین قرار داد، لذا تصمیم به ازدواج با او گرفت! این خبر به پیامبر بزرگ خدا «یحیى» علیهالسلام رسید، او صریحاً اعلام کرد: این ازدواج، نامشروع و مخالف دستورات «تورات» است و من به مبارزه با چنین کارى قیام خواهم کرد.
⭕️ سر و صداى این مسأله در تمام شهر پیچید و به گوش آن دختر «هیرودیا» رسید، او که «یحیى» علیهالسلام را بزرگترین مانع راه خویش مىدید، تصمیم گرفت در یک فرصت مناسب از وى انتقام گیرد و این مانع را از سر راه هوسهاى خویش بردارد.
♨️ ارتباط خود را با عمویش بیشتر کرد و زیبائى خود را دامى براى او قرار داد و آنچنان در وى نفوذ کرد که روزى «هیرودیس» به او گفت: هر آرزوئى دارى از من بخواه که منظورت مسلماً انجام خواهد یافت.
🔻 «هیرودیا» گفت: من هیچ چیز جز سر «یحیى» را نمىخواهم! ؛ زیرا او نام من و تو را بر سر زبانها انداخته و همه مردم به عیبجوئى ما نشستهاند، اگر مىخواهى دل من آرام شود و خاطرم شاد گردد، باید این عمل را انجام دهى!
👤 «هیرودیس» که دیوانهوار به آن زن عشق مىورزید، بىتوجه به عاقبت این کار، تسلیم شد و چیزى نگذشت که سر «یحیى» علیهالسلام را نزد آن زن بدکار، حاضر ساختند. اما عواقب دردناک این عمل، سرانجام دامان او را گرفت.
🔰 در احادیث اسلامى مىخوانیم: سالار شهیدان امام حسین علیهالسلام مىفرمود: «از پستىهاى دنیا این که سر «یحیى بن زکریا» را به عنوان هدیه براى زن بدکارهاى از زنان بنىاسرائیل بردند».
📜 منبع: تفسیر نمونه، ذیل آیه۱۵ سوره مریم
🗓 ششم محرم سال #روز شهادت یحیای نبی (ع) بر همه حلالزادههای جهان تسلیتباد
#لاتقربواالزنا
#لاتقربواالفواحش
#جامعه_سازی
✌️جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @Halalzadeha
🎥 https://t.me/farsna/203146
✴️ حضرت یحیی (ع)، از قبل تولد، نذر امام حسین (ع) شد! / شباهتهای عجیب حضرت یحیی و سیدالشهدا (ع)
#سنت_نذر_فرزند
✳️ حضرت زکریا(ع) از خداوند خواست که اسماء پنجتن (خمسهی) طیبه را به او تعلیم دهد، جبرئیل بر او نازل شد و اسامی را گفت. سپس حضرت زکریا از خداوند پرسید چرا نام حسین(ع) را که یاد میکنم اشکهایم جاری میشود و به هیجان میافتم؟
✴️ خداوند ماجرای حضرت اباعبدالله(ع) در واقعه عاشورا را برای او تعریف کرد و زکریا(ع) خطاب به پروردگارش گفت: خداوندا فرزندی به من عطا کن و سپس مرا به مصیبت او مبتلا کن، چنانکه حبیب خود را مبتلا به فرزندش خواهی کرد، من این فرزند را نذر او میکنم.
✳️ حضرت زکریا از قبل تولد، حضرت یحیی (ع) را نذر حضرت سید الشهداء (ع) کرد تا شاید موفق شود از واقعهی کربلا و بریده شدن سر امام حسین(ع) جلوگیری کند.
✴️ خداوند خواستهی حضرت زکریا(ع) را برای فرزندآوری اجابت کرد و حضرت یحیی(ع) را به او هدیه داد. در روایات و منابع تاریخی شباهتهای بسیاری بین امام حسین(ع) و حضرت یحیی(ع) ذکر شده که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنیم:
🔸 ۱. از جانب خداوند بشارت به ولادت یحیی(ع) رسید و همچنین به ولادت حسین(ع).
پس بشارت اول آن است که میفرماید: (یا زکریا انا نبشرک بغلام اسمه یحیی) یعنی: ای زکریا بشارت میدهم تو را به پسری که اسمش یحیی است و بشارت دوم آنست که ملائکه به پیغمبر(ص) گفتند: خداوند تو را بشارت میدهد به مولودی که از فاطمه(س) متولد میشود.
🔹۲. هر دو امام حسین(ع) و یحیی(ع) شش ماهه متولد شدند.
🔸۳. هر دو را خداوند بلاواسطه اسم گذاشت.
🔹۴. هر دو از پستان مادر شیر نخوردند، بلکه یحیی(ع) از آسمان شیر خورد و حسین(ع) از عرش عظیم یعنی زبان پیغمبر (ص) شیر خورد.
🔸۵. پیشانی هر دو میدرخشید.
🔹۶. هر دو در طول عمر، اگر فرحی از برای ایشان میشد به زودی منقلب به حزن میگردید.
🔸۷. برای یحیی(ع) و حسین بن علی(ع) آسمان خون گریست.
🔹۸. سر هر دو، بعد از قتل، تکلم کرد، سر یحیی(ع) به پادشاه گفت: از خدا بترس و سر امام حسین(ع) مکرر قرآن میخواند ولا حول و لا قوة... گفت.
🔸۹. یحیی بن زکریا(ع) را به طریق صبر کشتند و سرش را از بدن جدا کردند و حسین بن علی(ع) نیز سرش را از تن بریدند و با اینکه در میدان جنگ شهید شد باز به طریق قتل صبر (زجرکش شدن) کشته شد، چنانکه حضرت سجاد(ع) فرمود.
🔹۱۰. حضرت محمد(ص) فرمودند: در جهنم منزلی است که احدی مستحق آن نیست، مگر قاتل یحیی بن زکریا(ع) و قاتل حسین(ع).
📜 منبع: کتاب خصائص الحسینیه
🗓 به بهانه ششم محرم سال #روز شهادت حضرت یحیی (ع)
#شجره_طیبه
#ظرفیت_حلال_زادگی
#تبار_شناسی
✌️جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @Halalzadeha
🔻 وقتی #پناهیان میگه از دوران [سخنرانی درباره] عدالتخواهی عبور کردهایم، یعنی قائل به رشد و ترقی یک عده هست که وارد امتحان سختتری شدن که منکر مراحل قبلی نیست و موید و مقوم اون هست. اگر شما مصر بر این هستید که همچنان در مرحله قبل گیر کردید، نیازی به اعلام اون با #فحاشی نیست.
✍️ سید عرفان حسینی
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
🔻 وقتی #پناهیان میگه از دوران [سخنرانی درباره] عدالتخواهی عبور کردهایم، یعنی قائل به رشد و ترقی یک
🔺 متاسفانه یک عده جوان انقلابی و علاقهمند به کشور به خاطر ضعف در مبانی اسلامی و کمبود عمق نگاه فلسفی دارند دور خودشان دیوار بلندی از جهل میکشند که شهر فرقه را بسازند.
🔻کاش بزرگی از سر دلسوزی با آنها صحبت کند و تا به عاقبت فرزندان بازرگان گرفتار نشدهاند، کشور و آنها را نجات دهد.
✍️ محمدهادی مذهب جعفری
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🏴 محرم به روایت آیتها
◼️ عزاداری برای اباعبدالله(ع) سن و سال نمیشناسد. در ایام محرم، کودکان و نوجوانان زیادی پا به پای بزرگترهای خود به سوگ نشسته و در خیل عزاداران حضرت خود را جا میدهند.
طی سالهای اخیر برخی مدرسان خوشذوق #استراتژی_برای_کودکان از این فرصت استفاده کرده و بر اساس #رویکرد_آیتمدار محتوایی متناسب با ایام محرم برای این گروه از مخاطبان تولید کردهاند که در دهه نخست ماه محرم، #هر_شب_یک_درس از این درسها منتشر خواهند شد.
#آیت_های_سرخ | #آیت_شناسی | #محرم_به_روایت_آیتها | #استراتژی_برای_کودکان | #کودکان_استراتژیست | #عبرت_عاشورایی
————————
📌 اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده یقین
🔊 @strategistkids
✳️ به اطلاع اندیشهجویان محترم میرساند انشاءالله فردا (پنجشنبه، ۶ شهریورماه) دوره کلبه کرامت برگزار میشود.
◀️ معاونت آموزش از ساعت ۷:۳۰ پذیرای اندیشهجویان گرامی خواهد بود.
⭕️ با توجه به لزوم رعایت نکات بهداشتی،️ استفاده از ماسک برای حضور در جلسه الزامی است.
کانال معاونت آموزش اندیشکده یقین در تلگرام | بله | ایتا
@Andishkadeh_Amoozesh
🏴 محرم به روایت آیتها
#شب_هفتم: من هم غیرقابل پیشبینی میشوم!
◀️ کافر همه را به کیش خود پندارد! آنانی که چشمشان از دنیا پر شده بود، میپنداشتند امام حسین(ع) هم به قاعده آنها را رفتار خواهد کرد که وقتی برن تو سینه حضرت، او هم عقب نشسته و قضیه فیصله پیدا میکند. امثال عمرسعدها فکر نمیکردند که امام و یارانش تا پای نثار تمامِ هست و نیست خود جلو بروند. امام حسین برای آنها غیرقابل پیشبینی بود.
✅ برای عبرتگیری از کربلا در این حوزه، تدریس #آیت_خرچنگ به کودکان و نوجوانان پیشنهاد میشود؛ هدف از این درس تبیین ضرورت غیرقابل پیشبینی بودن مقابل دشمن و شیطان است.
#آیت_های_سرخ | #آیت_شناسی | #عبرت_عاشورایی | #محرم_به_روایت_آیتها | #کودکان_استراتژیست
🔶 برای مطالعه محورهای تدریس پیشنهادی، این جزوه را مطالعه کنید:
http://ydac.ir/pua0a
🔺لینک دانلود فیلم تدریس جلسه ۱۰ تحت عنوان من هم غیرقابل پیشبینی میشوم:
strategistkids.ir/ck10
🔷 پینوشت:
نقاشی پیوستی با عنوان «ما رأیت إلا جَمیلاً» یکی از آثار استاد قدیریان در مجموعه «آسمان کربلا» است.
————————
📌 اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده یقین
🔊 @strategistkids
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
❓چرا کربلا شد؟ ۱- بخش نخست امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به
❓چرا کربلا شد؟
۲- بخش دو
امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به ۶طبقه تقسیم کردند؛
طبقه دوم: گرگها
تجار و اقتصادیها را به شیر تشبیه کرده و فرمودند:
🐾 گرگ، همان تجار و کسبهای از شما هستند كه هرگاه میخواهند چیزی را بخرند از آن بدگویی میکنند، و هرگاه میخواهند چیزی بفروشند آن را میستایند
📚 خصال صدوق - جلد۲ - صفحه۳۷۸
▫️ طراح: @hadisgraph
🔸 #جامعه_شناسی_امام_سجاد
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🌐 رمزارزِ پشتوانه دارِ جدید و قدرتمندی در راه است
🏢مسئولین شرکت خدمات مالی قدرتمند Goldman Sachs طی بیانیه ای اعلام کردند که به زودی ارز دیجیتال پشتوانه دار (Stablecoin) خود را ارائه خواهند کرد و افزودند پشتوانه این رمزارز ارزهای ملی همچون دلار خواهد بود.
💵 شرکت گلدمن سکس پیش از این بیتکوین و سایر رمزارزهای ناپایدار را خارج از دسته بندی دارائی ها قلمداد کرده بود و قیمت گذاری آنرا بی پایه و بر مبنای بازیگردانی معامله گران و نهنگ های بیتکوینی عنوان کرده بود.
🌀گفتنی است بسیاری از کارشناسان کریپتو با دیده منفی به این رخداد می نگرند چرا که معتقدند بانک ها و سازمان ها نباید همچون گذشته بر تراکنش های رمزارزی هم کنترل و استیلا داشته باشند.
📌میتوانید جهت اطلاع از زوایای متخلف این پدیده و نقش آن در مناسبات آتی اقتصادی-اجتماعی به کتاب کریپتوکارنسی ها، که با قلمی شیوا و روان از نحوه شکلگیری تا علل و اهداف بانیان بکارگیری ارزهای رمزنگاری شده به رشته تحریر درآمده است، مراجعه فرمایید.
#کریپتوکارنسی_ها
📎بارگیری مجلد از کتابخانه:
http://ydac.ir/rqdt2
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
💠 علاقمندان برای همراهی مادی با فعالیتهای اندیشکده یقین در راستای استمرار و توسعه آن، میتوانند از طریق لینک زیر اقدام کنند:
🔹لینک حمایت مالی از اندیشکده یقین:
✅ ydac.ir/6lmlp
💠 پیامبر اسلام ‹ص›:
ما تَصَدَّقَ النّاسُ بِصَدَقَةٍ أفضَلَ مِن عِلمٍ يُنشَرُ: هیچ صدقهای که مردم دهند از علمی که منتشر شود بهتر نیست.
✅ کانال استاد حسن عباسی در پیامرسانها:
@hasanabbasi_ir
📚 انتشارات اندیشکده یقین
| تلگرام | ایتا | سایت
💚 مراسم ختم مجازی مرحوم روحالله حسینیان
🔰حجتالاسلاموالمسلمین «روح الله حسینیان» قاضی و سیاستمدار و رئیس مؤسسه پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود. وی همچنین نمایندگی مردم تهران در دورههای هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت. کتابهای «چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران» «چهارده قرن تلاش شیعه برای توسعه و ماندن» و «بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران» از جمله آثار ایشان است.
🔸 ضمن عرض تسلیت به بازماندگان مرحوم، مجلس ختم مجازی هماکنون با قرائت «فاتحه معالصلوات» و «یک صفحه از قرآن کریم» و نثار آن به روح مرحوم برپا میشود.
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
1️⃣2️⃣ استفاده از خدمات فعلی بانکها تا چه حد مشکل ندارد و کمک به سیستم ربوی محسوب نمیشود؟
💬|#سوالات_متداول
✅ شخصی میگفت: «کار بزرگی که امام کرد این بود که مردم را از شاه گرفت، نه شاه را از مردم» یعنی مردم نسبت به شاه احساس بینیازی کردند، فهمیدند بدون شاه هم میشود زندگی کرد. کمکم احساس انزجار شدت گرفت و فهمیدند شاه از آنچه فکر میکردند خیلی بدتر است. وقتی جامعه شاه را نخواستند شاه رفت!
▪️اگر ما احساس کنیم بدون وام هم میتوان زندگی کرد، کمکم خدا به ما خواهد فهماند که ‹خدا› کافیست! پس میتوان گفت بهترین تعامل کمترین تعامل با بانک است.
▫️برای کم کردن تعامل با بانک:
1️⃣ سرمایه و پساندازتان را زمین زراعی بخرید و برای کشت اجاره بدهید یا طلا تهیه کنید.
2️⃣ فقط مقدار اندکی از ذخیره جاری خودتان را در بانک بگذارید و آنهم در حساب قرضالحسنه!
3️⃣ از بانک تا میتوانید وام نگیرید و در صورت نیاز از صندوق قرض الحسنه محلی قرض بگیرید.
4️⃣ حساب سوددار در بانک باز نکنید.
5️⃣ پول پساندازتان را در صندوق قرضالحسنه محلی بگذارید تا هم واقعاً قرضالحسنه داده شود و هم برکتش را در زندگی ببینید!
6️⃣ پولتان را مستقیم به یک کارآفرین بدهید تا هم به شما سود حلال بدهد، هم از راکد ماندن و لعنت خداوند به دور بمانید.
▪️خلاصه اینکه هرچه کمتر به فکر سود بانکی باشید بهتر است، فقط به میزان ضروری و خرید و فروش روزمره به رباخانه (بانک) سری بزنید.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
❓چرا کربلا شد؟ ۲- بخش دو امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به ۶
❓چرا کربلا شد؟
۳- بخش سه
امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به ۶طبقه تقسیم کردند؛
طبقه سوم: روباه
🦊 عدهای منافق را به روباه تشبیه کرده و فرمودند:
روباهها، همان كسانى هستند كه از طريق دين خود مىخورند و بـه آنچه مىگويند در دل اعتقادى ندارنـد
📚 خصال صدوق - جلد۲ - صفحه۳۷۸
▫️ طراح: @hadisgraph
🔸 #جامعه_شناسی_امام_سجاد
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🏴 محرم به روایت آیتها
#شب_هشتم: من هم خودم را نگه میدارم!
◀️ چرا ابالفضل(ع) نماد ادب در کربلا است؟ ریشه ادب در تقوای قلب است؛ در خودداری و کنترل نفس است. نماد این ویژگی در شخصیت عظیم حضرت عباس است هنگامی که به آب فرات رسید ...
✅ برای عبرتگیری از کربلا در این حوزه، تدریس #آیت_گوزن به کودکان و نوجوانان پیشنهاد میشود؛ هدف از این درس تبیین ضرورت مقابله با هوای نفس و اصرار بر خواستههای دل است.
#آیت_های_سرخ | #آیت_شناسی | #عبرت_عاشورایی | #محرم_به_روایت_آیتها | #کودکان_استراتژیست
🔶 برای مطالعه محورهای تدریس پیشنهادی، این جزوه را مطالعه کنید:
ydac.ir/34w36
🔺لینک دانلود فیلم تدریس جلسه ۱۶ تحت عنوان من هم غیرقابل پیشبینی میشوم:
strategistkids.ir/ck16
🔷 پینوشت:
نقاشی پیوستی با عنوان «در محضر» یکی از آثار استاد عبدالحمید قدیریان در مجموعه «آسمان کربلا» است.
————————
📌 اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده یقین
🔊 @strategistkids
✍️ کدام مال حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
• اهل کوفه نه از دیوار خانه یکدیگر بالا میرفتند و نه در ادای دین سست بودند که از سوی سیدالشهداء متصف به حرامخواری شدند بلکه نظام مالی حاکم بر آنها، شکمهایشان را از حرام پر کرد. امام به دعوت کوفیان به سوی کربلا رهسپار شد اما اهل کوفه که قرار بود برای نهضت امام حسین(ع) جانشان را تقدیم کنند؛ به یکباره تصمیمشان تغییر یافت و بیعتشکنی کردند. نه تنها علیرغم خواسته اولیهشان، به یاری او نشتافتند بلکه روبروی اباعبدالله ایستادند و درنهایت هم با مشارکت یکدیگر او و یارانش را به شهادت رساندند.
• متأسفانه خیلی از مبلغان دین در ایام عزای امام حسین(ع) در توضیح عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» به مردم میگویند: «مواظب و مراقب باشید با رعایت احکام فردی، لقمه حرام در زندگیتان وارد نشود تا همانند مردم کوفه، امام خود را تنها نگذارید»! این تفسیر عملاً تحریف موضع ارزشمند سیدالشهدا و بالاخص واقعه تاریخی کربلا است! گزاره «قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِیّاتُکُمْ مِنَ الْحَرامِ» منظور شفاف امام را میرساند که دقیقاً فراز قبلی «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» میباشد و اتفاقا اغلب در منابر ذکر نمیشود. «عطاء» مبلغی از بیت المال بود که دستگاه حاکمیت اموی بر اساس قواعد خودش به عربهای کوفه پرداخت میکرد. بنابراین امامحسین(ع) با اشاره به ساختار اقتصادی نامشروع حکومت اموی، مردم کوفه را مورد عتاب قرار داد و نباید فکر کنیم که عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» یک جمله صرفاً اخلاقی و کلی بوده است.
• شاید برای مخاطب واضح نباشد چرا در نگاه ائمه تقسیم بسویه «بیت المال» یک ضرورت جدی به حساب میآمده و نسبت این امر با وضعیت امروز ما چیست؟ باید بگوییم، به لطف غربگرایی و اعتقاد ضمنی به جدایی دین از اقتصاد، نهاد اسلامی «بیت المال» در کشور ما اصلاً وجود ندارد.(اقتصاد اسلامی هنوز در کشور مبنا نیست.) آن چیزی که امروزه ما به عنوان «بیت المال» صدایش میزنیم و منظورمان اموال دولتی یا احیاناً بودجه دولت است، با «بیت المال» صدر اسلام کاملاً فرق میکند. اموال «بیت المال» در صدراسلام، به مجموع «خراجات» و «جزیهها» گردآوری شده اطلاق میگشت. باتوجه به اینکه در رژیم پهلوی با عنوان اصلاحات ارضی، زمینها به سان کالا خصوصی شدند، خراج موضوعاً از میان رفته است و قانون «جزیه» نیز که مستند است به آیه قرآنکریم در همان دوران طاغوت، توسط جمعی از یهودیان و مزدوران بهایی با حمایت انگلستان به تدریج حذف شد. شرح تمام ماجرا بسیار مفصل است اما دانستن همین میزان برای فهم مسئله مورد بحث ما، کافی به نظر میرسد.
• با فهم چرایی «خراج» و «جزیه» میتوان دریافت که بودجه حکومتی بیت المال به صورت بسویه به مسلمان آزاد تعلق دارد لذا چنانچه قرار باشد بخشی از این اموال به صورت مستقیم توزیع شود، همه آنها از این اموال به صورت مساوی سهم خواهند داشت در غیر این صورت حاکم اسلامی و والیهای تحت امر او موظفند، اموال بیت المال را برای مصالح اجتماعی خرج کنند. یک قاعده مهم درمورد اموال بیت المال وجود دارد که نباید آخر هر هفته چیزی از آن باقی بماند. در زمان خلیفه دوم، انحراف در توزیع بیت المال شروع شد و در زمان خلیفه سوم این وضعیت به اوج خود رسید.(از علل مهم قیام مسلمانان علیه سیاستهای خلیفه سوم و انگیزه بیعت با امامعلی(ع) مسئله توزیع اموال بیت المال بود.) امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت ظاهریشان، سنت پیامبر را در مورد توزیع بیت المال احیاء نمودند. اما از زمانی که حکومت به دست معاویه و یزید افتاد، اموال بیت المال المسلمین با معیارهای مد نظر حکومت اموی توزیع شد.
• برای کسب آگاهی از نظام مالی_سیاسی حکومت اموی، صوت سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی که در حدود ۲۰ دقیقه است، توصیه میشود.(صوت پیش از این پیام، در کانال ارسال شده است) مردم عزادار حق دارند بدانند، مشکل در ساحت کلان یعنی به نظام مالی فاسد حکومت یزید بازمیگشت و همین ساختار اقتصادی فرزند پیامبر را به شهادت رساند. در یک کلام، پیادهسازی نظام اقتصادی اسلام و کنار گذاشتن الگوی حکمرانی متعارف در صحنه روابط مالی اقدامی است به مراتب مهم و ضروری! و قطعاً تعلل در اجرای آن، تبعات جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🏴 محرم به روایت آیتها
#شب_نهم: من اصرار نمیکنم.
◀️ چه بسا در کربلا برخی فهمیدند اشتباه کردهاند حتی گریه میکردند، اما هر کسی از یزیدیان چون حرّ، توفیق توبه پیدا نکرد؛ چون جرأت بازگشت و توبه نداشتند. آری! توبه و بازگشت از تصمیم غلط جرأت و جسارت میخواهد.
✅ برای عبرتگیری از کربلا در این حوزه، تدریس #آیت_مگس به کودکان و نوجوانان پیشنهاد میشود؛ هدف از این درس تبیین مفهوم توبه و یادگیری تصمیمسازی غیرخطی به جای خطی است.
#آیت_های_سرخ | #آیت_شناسی | #عبرت_عاشورایی | #محرم_به_روایت_آیتها | #کودکان_استراتژیست
🔶 برای مطالعه محورهای تدریس پیشنهادی، این جزوه را مطالعه کنید:
ydac.ir/28woq
🔺لینک دانلود فیلم تدریس جلسه ۷ تحت عنوان من اصرار نمیکنم:
strategistkids.ir/ck7
🔷 پینوشت:
نقاشی پیوستی با عنوان «آخرین کلام» یکی از آثار استاد عبدالحمید قدیریان در مجموعه «آسمان کربلا» است.
————————
📌 اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده یقین
🔊 @strategistkids