eitaa logo
اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی
12.8هزار دنبال‌کننده
21.2هزار عکس
9.8هزار ویدیو
213 فایل
کانال رسمی اندیشه جویان استاد حسن عباسی Instagram.com/Hasanabbasi.students_ t.me/hasanabbasi_students حمایت مالی از اندیشکده یقین: andishkadeh.ir/publication/donate/
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 روایتی متفاوت از زندگی مردی که زندگی‌ بسیاری را متحول کرد! 🔻 استیو جابز به روایت دخترش ❓ باور می‌کنید فردی به شهرت و تاثیر گذاری استیو جابز (موسس شرکت اپل) می‌تواند یکی از بدترین پدرهای دنیا باشد؟ پدری که در عین ثروتمند بودن کودکش را بدون خانه و سرپرست رها می‌کند؟ ▫️ ترجمان - مقاله‌ی نیویورک تایمز به قلم ملانی ترنستروم درباره‌ی کتابی که لیسا جابز از رابطه خود و پدرش نگاشته است. اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
3️⃣2️⃣ چرا رهبری و مراجع درباره بانک‌ها فتوا نمی‌دهند تا همه چیز تمام شود؟ 💬| ✅ گاهی وقت‌ها یک غده سرطانی در نقطه حساسی از بدن قرار می‌گیرد و پزشکان می‌گویند خارج کردن آن با خطر مرگ یا فلج شدن همراه است. در جامعه نیز بعضی مشکلات آن‌قدر رشد کرده‌اند که دیگر به این سادگی‌ها نمی‌توان آن‌ها را حل و فصل کرد. نمونه واضحش هم بانک و بانکداریست. ▪️همه مردم(فارغ از دلیل آن) می‌دانند که این سیستم مشکل دارد. همه می‌دانیم که جامعه امروز ما مصداق این حدیث رسول الله است که می‌فرماید: «روزگاری بر مردم پیش آید که همه رباخوار شوند، اگر کسی رباخواری نکند غبارش بدو رسد» و قبول داریم که گرفتار ربا هستیم. ▫️امام خامنه‌ای و مراجع تقلید هم این مورد را می‌دانند که جامعه گرفتار ربا است. و امام خامنه‌ای بیش از 17 بار به صورت مشخص به ربا و ریشه‌های ساختاری آن برای حل موضوع اشاره و تاکید کرده‌اند و از مسئولین این مورد را مطالبه کرده‌اند و همچنین مراجع نه یک‌بار بلکه بیش از 110 بار فتوا داده‌اند[1]، اما هیچ چیز تمام نشد! ▪️اما بنا به سنت الهی در آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد تا زمانی که مردم خودشان تصمیم نگیرند که سیستمی را کنار بگذارند کاری از دست مراجع برنمی‌آید، نمونه آن را می‌توان زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) دانست که چون مردم نخواستند از حضرت تبعیت کنند، فرمان حضرت بر روی زمین ماند. اکنون هم اگر پیگیر مباحث امام خامنه‌ای باشید خواهید دید که فرمان‌ها و فتاوی فعلی ایشان در موضوعات مختلف بر زمین مانده و اجرا نشده است. ▫️پس این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که امام جامعه و مراجع تقلید هم می‌دانند که وضع ربا در کشور چیست و هم می‌خواهند که ربا برچیده شود، تنها منتظر ما مردم هستند تا گردشان جمع شویم و ربا را بزداییم. ▪️امام خامنه‌ای در ۴ سطح کشور را اداره می‌کند: استراتژیکی، عملیاتی، تاکتیکی و تکنیکی؛ 🔻در سطح استراتژیک، به عنوان مثال، آن صحبتشان با خبرگان مطرح می‌شود که در ۱۷ شهریور سال ۹۰ به آنها گفتند بروید درباره مسائل جدید بانکداری بدون ربا، کرسی آزاداندیشی برگزار کنید. این تحول‌خواهی و دستور به تغییر سیستم و جنبش نرم افزاری در سطح استراتژیک مطرح می‌شود؛ اما هر چه به سطوح پایین‌تر می‌رویم، طرح ریزی کوتاه‌مدت‌تر و خُردتر می‌شود. 🔻در سطح تکنیکی، ایشان عملیات فعلی بانکداری را در صورت تطابق با شرع، بدون اشکال می‌دانند، چرا که باید امورات فعلی جامعه بگذرد. اگر در حال حاضر بخواهیم ناگهانی سیستم بانکی را تغییر دهیم، جامعه دچار شوک می‌شود. مشکل فعلی ما، مشکل تولید ادبیات جایگزین نیست. ادبیاتش تولید شده است، بلکه مشکل در عرصه سازی است، یعنی جامعه ظرفیت لازم برای چنین شوکی را ندارد. پس رهبری گام به گام و در بلندمدت سعی می‌کنند مردم خودشان متوجه شوند که سیستم بانکداری موجود به ضرر آنها و یک نظام طاغوتی است تا خود مردم از این سیستم قطع امید کنند. اینجاست که مردمی بودن حکومت ولایی معلوم می‌شود. 1️⃣ر.ک به مجموعه هفت جلدی «تاریخ جنگ با خدا» نشر نهضت. 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
⭕️ دوباره استیو هانک اظهار نظر کرد 🏷 📸 b2n.ir/162896 🌐️️️ اخیرا استیو هانک استاد اقتصاد دانشگاه هاپکینر، با نقل قولی از مرکز آمار ایران که در آخرین گزارش خود در مرداد ۹۹، مقدار تورم را ۲۵/۸ درصد اعلام کرده است گفته است تورم ایران را با فرکانس بالای داده‌ها طبق استاندارد تکراری «ppp» محاسبه کرده و مقدار آن ۱۱۴/۸ درصد است. 🔴 گویا استیو هانکه علاقه‌مند است هر از چندی تورم ایران را محاسبه کند و اعدادی نجومی و عجیب از تورم در ایران اعلام کند. او اعدادی همچون عدد ۵۴ درصد - ۷۸ درصد و ۲۲۰ درصد و اخیرا ۱۱۴/۸ درصد را گزارش کرده است. بی‌بی‌سی فارسی به عنوان شاخص رسانه‌های اپزیسیون و بقیه رسانه‌های دشمن هم در تعهد نانوشته‌ای گزارش‌های هانک را پوشش گسترده‌ای می‌دهند! از طرفی هم مجله تجارت فردا علاقه وافری به اظهارات وی دارد. 📝 مبنای محاسبات او که مدام هم ازش یاد می‌کند، شاخص ppp می‌باشد. اما این شاخص چطور کار می‌کند!؟ او می‌گوید براساس شاخص ppp یا شاخص «نرخ برابری ریال و دلار» نرخ تورم هر ماه را نسبت به ماه قبل می‌سنجد. این شاخص، شاخص معیوبی است. 🔺 اگر بخواهیم دلیل عیب این شاخص را بگوییم، می‌توان گفت که به طور کلی کالاها در اقتصاد به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1️⃣ مبادله‌ای (کالاهایی که مردم شخصاً آن را خریداری می‌کنند. کالاهای عمدتاً تکنولوژیک مثل ماشین، موبایل و اغلب کالاهای مورد استفاده طبقه متوسط رو به بالا) کالاهای ارز بَر که تغییرات نرخ ارز، بر روی این کالاها اثر مستقیم دارد. 2️⃣ غیرقابل مبادله‌ای است (هم‌چون بنزین، برق، آب، نان، تاکسی، حمل‌ و نقل و... که مردم خودشان شخصاً اقدام به واردات آن نمی‌کنند. اما برای دولت‌ها کالاهای مبادله‌ای محسوب می‌شود). این کالاها عمومی هستند و عمدتاً توسط طبقه مستضعف استفاده می‌شوند؛ تغییرات نرخ ارز بر روی این کالاها در ایران، دست کم تا امروز اثرگذاری ناچیزی داشته است. دولت فعلا توانسته کالاهای اساسی غیرقابل مبادله‌ای را برای عموم مردم ثابت نگه دارد و همین سبب شده فشار روی این‌ طبقه تعدیل بشود. ❌ اشکال شاخص ppp در اینجاست که تنها برای محاسبه روی کالاهای گروه اول قابل استفاده است. ولی هانک آن را به کل اقتصاد تعمیم داده و در نتیجه به چنین رقم‌های عجیب رسیده است. 🔴 او در مقاله‌ای که سال ۲۰۰۹ منتشر کرده بود، نیز همین آرزوی «چرخه‌ی مرگ کلاسیک» را برای ایران در دولت دهم داشت: «بحران اقتصادی به این علت افسار گسیخته شد که دولت نتوانست کالاهای غیر قابل مبادله‌ای مثل گندم، نان، آب، بنزین، برق و... را ثابت یا با تورم ناچیز نگه دارد که موجب نارضایتی گسترده عموم شد.» 📌 همانطور که می‌دانید، عامل روانی حرف اول را در بازار می‌زند. گاهی می‌توان با یک خبر چُنان شوکی به بازار داد و چنان مسیری برای سرمایه‌ها تعریف کرد، که با ده‌‌ها روش تحلیل فاندامنتال و تکنیکال قابل پیش‌بینی نباشد. اعداد و ارقام هانک پیش از آن‌که اقتصادی باشد، روانی است و سعی در تغییر تحلیل مخاطب دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊️جنبش مردمی مقاومت در جنگ ارزی 📱 @currency_war
🔰 حتی آرد و نان را هم در خانه درست کنید تا فقیر نشوید 🔹 عبّاد بن حبیب از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند که فرمود: «خرید گندم، فقر را از بین می‌برد و خرید آرد، تنگدستى مى‌آورد و خرید نان، نابودکننده است.» 🔹 در واقع روایت امام صادق علیه‌السلام، نگاه پیشرفته‌ی الگوی معیشت اسلام را از حیث و خانواده نشان می‌دهد. 🔹 اینکه نباید آرد را از بیرون از خانه تهیه کنیم و باید گندم را خودمان آرد و تبدیل به نان کنیم، افقی است که الگوی معیشت جامعه‌ خیلی از آن فاصله دارد. 🔹 وقتی یک الگوی معیشت حتی روی خرید آرد از بیرون از خانه حساس است و آن‌را عامل فقر می‌داند یعنی با برون‌سپاری هر فعالیتی که می‌توان در خانه انجام داد، مخالف است، چرا که مابه‌ازای هر یک از این فعالیت‌ها هزینه‌ای صورت می‌گیرد و روشن است که زنجیره‌ی این برون‌سپاری‌ها و هزینه‌‌ها به فقر یک خانواده ختم خواهد شد. 🔹 اگر همین نگاه از سطح خانواده به سطح یک جامعه تعمیم داده شود، فقر یک جامعه را می‌توان در واردات کالاهایی دید که می‌تواند در داخل تولید شود. 🔹 البته برخی استدلال می‌کنند که این قبیل برون‌سپاری‌ها باعث تقسیم کار می‌شود. تقسیم کار از سویی کارها را تخصصی تر کرده و بهره‌وری را بالاتر می‌برد. از سوی دیگر انسجام اجتماعی ایجاد می‌کند و اتفاقا ویژگی جامعه‌ی مدرن ارگانیکی را توانایی جامعه برای این تقسیم کار حرفه‌ای می‌دانند و ویژگی جامعه سنتی مکانیکی را عدم تقسیم کار حرفه‌ای و همین درون‌گرایی‌ها می‌دانند. 🔹 در واقع ممکن است این شبهه ایجاد شود که اگر کارها را تا جایی که می‌توانیم در خانه انجام دهیم، افراد بیکار می‌شوند، کارها تخصصی انجام نمی‌شود، بهره‌وری پایین می‌رود، تقسیم کار صورت نمی‌گیرد و انسجام اجتماعی ایجاد نمی‌شود. 🔹 در حالی‌که این کاملا برعکس است. اتفاقا در این نگاه تقسیم کار به صورت تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر صورت می‌گیرد. مثلا اگر هر کسی بتواند نان را در خانه‌اش تولید کند، خوب نانوایی‌ها مجبورند به جای نان مثلا شیرینی یا کیک تولید کنند، که هم تخصصی‌تر است و هم ارزش افزوده‌ی بیشتری تولید می‌کند و هم تقسیم کار شده است. 🔹 یک جنبش در غرب برای این موضوع راه افتاده است با عنوان ، که در واقع همین رویکرد را دنبال می‌کند، هم هزینه‌های زندگی را می‌کاهد، هم تقسیم کار می‌کند و هم به تخصصی‌تر شدن واقعی کارها کمک می‌کند و هم به افزایش تولید ارزش افزوده می‌انجامد. 🔹 روی‌کرد جدیدی که امروز با کاهش درآمد خانوارها، از بین رفتن طبقه‌ی متوسط و افزایش طبقه‌ی فقیر در جریان است، تمرکز روی به جای تمرکز روی است.