5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینیم|
🔘 مستند کوتاهی از ماجرای جدایی بحرین
▪️ #انگلیس_خبیث چطور بحرین را از ایران جدا کرد
▫️امروز سالروز جدا شدن بحرین از ایران در سال ۱۳۵۰ است.
👈 مستند «شاه و جدایی بحرین از ایران» :
▫️ mostazafin.tv/article/8287
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
7.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید|
☀️ برشی از جلسه ۲۴۱ کلبه کرامت
خواجه عبدالله انصاری گفت:
💬 «بنگر که چه میورزی، میدان که همان ارزی»
🔰 بیست و دوم ماه ذوالحجه، سالروز درگذشت «خواجه عبداللَّه انصاری» معروف به «پير هرات» است.
————
❓چند میارزی؟
▪️کاپیتالیسم یا گرایش به سرمایهگرایی، یعنی همه پدیدهها در عالم کالا هستند و هر چه کالا است قیمت دارد؛ پس شرف کالاست، علم کالاست، انسان هم حتی کالاست و قیمت دارد! و ما حتی در داخل کشورمان نیز شاهد سیطره نظام شیءانگاری و کالایی شدن بر شئونات جامعه هستیم.
✨ اگر میخواهیم همپا و همگام مهدویت سیاسی - اجتماعی که با #نهضت_۶۱_زعیم_شیعه پیش آمد، مهدویت اقتصادی هم در کشورمان جاری و سازی بشود، باید بدانیم که «قیمتمداری» تنها نیمی از واقعیت عالم است...
🔸 ما قیمت نداریم، بهاء داریم؛ و بهای انسان، چیزی جز بهشت نیست. نیمی از مناسبات عالم، «بهاءمند» هستند و این مهم، حلقهی گمشده علم اقتصاد مدرن است که برای آن هیچ پاسخی ندارد!
❇️ #نظریه_بهاء
▫️جلسه ۲۴۱ کلبه کرامت - در آبان ۱۳۸۹:
👈 سایت کلبه کرامت | یوتیوب| آپارات
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💠 از علامه طباطبایی پرسیده شد: «اسم اعظم خدا چیست؟» پاسخ گفتند: «بهاءالله که مصداق آن نیز اباعبدالله (ع) است.»
امام حسین (ع) بهاء داشت؛ تصمیم و عمل صالح او در صحرای کربلا، هم بهاء داشت. و بهای خون او خدا بود.
میتوان گفت «بهاءداری» و «بهاءمندی» مهمترین ویژگی هر کسی در هر زمان و در هرکجای این کره خاکیست که حسین (ع) را مولای خودش میداند..
🌹 چه زیبا سیدالمقاومت گفت پوتین حاج قاسم به سر ترامپ میارزد.. چون #سردار_فاتح_جنگ_جهانی_چهارم، قیمت نداشت؛ بهاء داشت..
❇️ #نظریه_بهاء
💚 #ساعت_عاشقی
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
⛔️ این آلها با رژیم صهیونیستی رابطه دارند. اما اکنون به دلیل نیاز داخلی ترامپ و نتانیاهو به کسب وجهه، یکی از این موارد یعنی رابطه امارات با صهاینه را علنی کردند.
با رفتن رژیم صهیونی در سالهای آینده، رژیمهای خانواده صهاینه هم خواهند رفت. ان شاء االه.
#امارات_اسراییلی_متحده
✍️ اندیشهجویان
📡 @Hasanabbasi_students
💚 مراسم ختم مجازی مرحوم دکتر جهانگیر کازرونی
🔰 «دکتر جهانگیر کازرونی» استاد سابق دانشگاه تهران و از اهالی علم و فرهنگ و هنر ایران و از دوستان استاد حسن عباسی، در روزهای اخیر دار فانی را وداع گفتند.
ضمن عرض تسلیت به همسر و بازماندگان این مرحوم، مجلس ختم مجازی هماکنون با قرائت «فاتحه مع الصلوات» و «یک صفحه از قرآن کریم» و نثار ثواب آن به روح مرحوم برپا میشود.
مسجد مجازی حضرت عمار (ره)
🕋🧎@masjed_ammar
⬅️➡️ مهندسی منازعات
🔖 #مبانی_نظری
📸 b2n.ir/918133
🔸 برای طرحریزی استراتژیک در هر سیستمی، سازمانها و کشورها میتوانند از رویکردهای مختلف بومی خود بهره ببرند. مثلا یکبار میتوان امنیت در ساختار را مدنظر قرار داد، یکبار مدیریت بحران را، یکبار تحول را و ... .
🔸 یکی از رویکردهایی که در کشور ما بعد از انقلاب بومی شده است و میتوان از آن در سایر طرحریزیها استفاده کرد، رویکرد ستیزهمدار است. در واقع استفاده از این رویکرد بدین معناست که ساختار باید به گونهای طراحی شود که در «برخوردها» موفق عمل کند و فاتح باشد.
ماکیاولی در مورد رویکرد منازعهمدار معتقد بود که حیات یک ارگانیسم، به ظرفیت جنگی و ستیزهجویانه آن وابسته است که البته تا حدی درست است.
🔸 امام خامنهای سال ۸۱ در این رابطه فرموده بودند که: «کل زندگی عبارتست از یک مبارزه بلند مدت؛ مبارزه با عوامل طبیعی، مبارزه با موانع اجتماعی، مبارزه با درون که مبارزه با نفس است. دائم انسان در حال مبارزه است. این مبارزه باید صحیح، منطقی، در جهت و با ابزار درست باشد.»
🔸 مدل غربی این رویکرد در تعدادی از دانشگاههای نظامی و انتظامی غرب و همچنین در دانشگاه دفاع ملی فرانسه تحت عنوان «polemologie»، تدریس میشود که نواقص متعددی دارد. از جملهی این نواقص که در مدل بومی آن مرتفع شده است، بررسی منازعاتی است که در درون انسان رخ میدهد.
🔸 همچنین علاوه بر ستیزه انسان با خود، باید بررسی شود که دیگر ستیزهها چگونه با قواعد دینی رغم میخورد!؟ آیا ما مجاز به استفاده از تمام روشهای غربی در منازعات مختلف هستیم!؟
در واقع باید دانست که انسان از ابتدای زندگی خود اولا در چند میدان و ثانیا چگونه باید بجنگد!؟
🔸 استاد حسن عباسی در ده جلسه از سری جلسات کلبه کرامت، این مبحث که شامل لایههای منازعه و قواعد ستیزه میشود را در چهار بخش بررسی کردند. ابتدا به «برخوردهای ایجابی فردی» میپردازند، سپس به «برخوردهای ایجابی جمعی»، در گام سوم به «برخوردهای سلبی داخلی» و در نهایت به «برخوردهای سلبی خارجی» میپردازند.
🔺 این ده جلسه که تنها دوره تئوریک بومی مهندسی منازعات در کشور است را میتوانید از لینکهای ذیل دانلود بفرمایید:
1⃣ مهندسی منازعات۱
🎞 b2n.ir/225544
2⃣ مهندسی منازعات۲
🎞 b2n.ir/390059
3⃣ مهندسی منازعات۳
🎞 b2n.ir/763988
4⃣ مهندسی منازعات۴
🎞 b2n.ir/952083
5⃣ مهندسی منازعات۵
🎞 b2n.ir/752156
6⃣ مهندسی منازعات۶
🎞 b2n.ir/322450
7⃣ مهندسی منازعات۷
🎞 b2n.ir/660761
8⃣ مهندسی منازعات۸
🎞 b2n.ir/018075
9⃣ مهندسی منازعات۹
🎞 b2n.ir/592709
0⃣1⃣ مهندسی منازعات۱۰
🎞 b2n.ir/354456
📌 طرحریزی استراتژیک ستیزه پایه
🎞 b2n.ir/083129
🔰جنگ جهانی چهارم
📡 @worldwar4_ir
📌 بازنشستگی، برای انسانِ حلالزاده معنایی ندارد!
📝📝 جنبش مردمی حلالزادهها
✴️ افراد میانسال و پیر در خانوادههای حلالزاده، در ابتدای راهِ رهبری و هدایت یک نسل و یک خاندان قرار دارند و انتقال تجربیات گرانبهای بین دو یا چند نسل، تنها یکی از وظایف خطیر افراد میانسال و پیر است.
✳️ طرحریزی خانواده، بدون حضور و نقش فعال افراد سالمند و پیر، طرحی عقیم است، احترام و کرامتِ جامعهی پیران در نسل حلالزادهها از اهمیت بالایی برخوردار است.
🗓 بیست و پنجم ذیالحجه، نزول سوره دهر و #روز خانواده و تکریم بازنشستگان
#وزارت_آسایش
#حق_میانسال
#حق_پیر
#نسل_سازی
✌️جنبش مردمی حلالزادهها
🔸 @Halalzadeha
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔰 جای تو باشم، هیچوقت تلویزیون نمیخرم
🔻 پسرم!
▫️اجازه بده برایت یک خاطره تعریف کنم و بعد برویم بخوابیم. چند ماه پیش برای ناهار رفتم ساندویچی کنار شرکت. همان ساندویچی زنجیرهای که لوگویش یک گاو خالخالی لکنته است. از چند روز پیشش تمام در و دیوار شهر را پر از آگهی کرده بودند که اگر نقاب لوگوی گاو ساندویچی را به صورتمان بزنیم، بابت هر ساندویچ، یک دلار تخفیف میدهند. رفتم که ناهار بخرم. دویست نفر آدم توی صف بودند و هر کدامشان یک نقاب گاو به صورتشان زده بودند. صحنهی سورآلی بود پسرم. من و دویست گاو دیگر توی صف ساندویچ بودیم برای یک دلار تخفیف. درست انگار آمده بودیم سمپوزیوم نقش رسانه و تبلیغات بر گاو شدن جامعه. وقتی هم موقع تخفیف گرفتن شد، گفتند روی ساندویچ بعدی یک دلار تخفیف میدهیم. به ما گاوها دروغ گفته بودند.
▫️همهی اینها را تعریف کردم که بگویم پسرم دور رسانه و مدیا و تبلیغات را خط بکش و بهشان توجه نکن. دروغ میگویند. همین خودِ تو. دیدی برای خوابیدن و مسواک زدن چطور خون به چشمانم میآوری؟ دقیقا برعکس آنچه رسانه نشان میدهد. توی فیلمها و تبلیغات، بچه مثل فرشتهای آرام زیر پتو دراز میکشد. مادر بالای سرش با موهای شانه کرده نشسته و داستان آدمبرفی مهربانی که هویجِ دماغش را گم کرده را تعریف میکند. هنوز هویج را پیدا نکرده، بچه میرود توی کما. مادر لبخند میزند و لپش را آرام میبوسد و چراغ را خاموش میکند و با لبخند نگاهی به این فرشته معصوم میاندازد و در را میبندد و میرود. کجای این ماجرا واقعی است؟ پس چرا من و تو هر شب باید مثل سریال کبری یازده بابت مسواک و جیش تعقیب و گریز داشته باشیم؟ چرا توی رختخواب، بعد از خواندن سه جلد از کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» چشمهایت مثل نگهبان زندان قصر هنوز باز است؟ چرا هر پنج دقیقه بابت یک قلپ آب من را صدا میکنی؟ آن هم تا یک و نیم بامداد. بچههای توی رسانهها گلی هستند از گلهای بهشت. پس چرا تو و همقطارانت در دنیای واقعی گانگسترید؟
▫️خلاصه اینکه، رسانه ماهیت خطرناکی دارد پسرم. مثل یک قیف گشاد است که آن را در آدم فرو میکنند و همهی دروغهای جهان را به او اماله میکنند. کلا قیف همانطور که از هیبتش مشخص است، کاری ندارد جز وارد کردن چیزی به چیز دیگر آن هم بدون درد و خونریزی. مثل ریختن گلاب در شیشه. نفت در پیت حلبی. دروغ در مغز من و تو. قسمت ترسناکتر ماجرا این است که این قیف جادویی افتاده دست همه. هر کسی یک قیف از این قیفها را گرفته توی دستش و در شبکههای اجتماعی مشغول امر واجب (مستحب سابق) اطلاعرسانی است. آدم باید هفت دست داشته باشد تا بتواند هفت سوراخ بدنش را مراقبت کند از شر این قیفداران. واویلا پسرم.
▫️من به جای تو باشم، هیچ وقت تلویزیون نمیخرم. به جایش یک آکواریوم بزرگ میگذارم با چهارتا ماهی اهلی. رادیو هم نخر. از راستهی قیف فروشها هم رد نشو. خب؟ از هر کسی خواست راه سعادت را بهت نشان بدهد، بگریز. با تمام سرعت. یادت باشد که همهی رسانههای جهان دست دروغگوهاست. دست مدیرعامل ساندویچی کنار شرکت ماست. با یک دلار میتواند من و تو را گاو کند. بدون درد خونریزی. شبها هم زود بخواب لطفا. دمت گرم.
✍️ فهیم عطار | @fahimattar
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💢 اصلاحطلبها چه گفتهاند؟ چه میخواهند؟ در پی اصلاح چه چیزی هستند؟
#حافظه_تاریخی
❓آیا منظور از اصلاحطلبی تغییرات اساسی در نظام به عنوان انقلاب مخملی است؟
❓چرا اغلب فتنهگران در این سالها در جمع اصلاحطلبها بودهاند؟
❓چرا عموم افرادی که به غرب و شبکههای ماهوارهای پیوستند نوعا از اصلاحطلب بودند؟
❓چرا صهیونیستها از اصلاحطلبان حمایت میکنند؟
❓چرا غرب از اصلاحطلبان حمایت میکند؟
❓چرا هیچ اصلاحطلبی شهید راه حجاب و امر به معروف و نهی از منکر نمیشود؟
❓چرا هیچ اصلاحطلبی شهید مدافع حرم نمیشود؟
❓چرا هیچ اصلاحطلبی حاضر به مدافع حرم شدن نیست؟
❓چرا هیچ اصلاحطلبی شهید راه ولایت نمیشود؟
و هزار چرای دیگر...
در اینجا، گوشهای از ۴۰۰۰ هزار توهین دولتمردان اصلاحات به مقدسات و ایجاد شبهه در دین توسط بزرگان اصلاحطلب را مرور کنیم:
🔻محمد خاتمی:
احکام قرآن متناسب با زندگی قبیلهای است، قرآن کریم برای ما قابل استناد نیست!؟
▫️کیهان - ۱۲ شهریور ۷۸
🔹عبدالکریم سروش:
ولایت پیامبر بعد از فوتش به کسی منتقل نشده است.
▫️روزنامه صبح امروز - ۱۶ شهریور ۷۸
🔻ابراهیم اصغرزاده:
حتی علیه خدا هم میتوان تظاهرات کرد.
▫️آفتاب امروز - ۲ شهریور ۷۸
🔹محمد کاظم محمدی اصفهانی
به خود خدا هم میتوان اعتراض کرد، و او را فتنهگر نامید.
▫️روزنامه ایران - ۲۴ تیر ۷۹
🔻محسن کدیور:
معصومین (ع) فقط در کلیات و اصول اسوهاند.
▫️ماهنامه کیان - بهمن ۷۷
🔹محسن کدیور:
امروز خدا در جامعه هیچکاره است.
▫️نشریه پژوهشهای قرآنی - سال ۷۹
🔻آقاجری:
در حکومتهای دینی، نه تنها دین افیون تودههاست که افیون حکومتها نیز هست
▫️۲۵ فروردین ۸۱
🔹رجبعلی مزروعی:
حضرت علی (ع) مانند معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است.
▫️حریم - ۲۳ بهمن ۷۸
🔻محمد مجتهد شبستری:
فعل و قول معصوم حجت نیست.
▫️کیان - بهمن ۷۷
🔹علیرضا علوی تبار:
ما پیشرفت نمیکنم چون در جامعه ما هنوز خدا نمرده است.
▫️یا لثارات - ۴ خرداد ۷۹
🔻اکبر گنجی:
حرکت اصلاحطلبانه ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید.
▫️مصاحبه با شبکه آلمانی - ۲۴ فروردین ۷۹
🔹محمدرضا خاتمی:
مبنای مشروعیت هر کاری رأی مردم است.
▫️جمهوری اسلامی - ۸ شهریور ۷۹
🔻بهاءالدین خرمشاهی:
کافر و بیدین هم خودی است.
▫️صبح امروز - ۲ شهریور ۷۸
🔹عزتالله سحابی:
معصومین بدون نظارت مردم در معرض انحراف هستند.
▫️روزنامه عصر آوارگان - ۱۶ دی ۷۸
🔻عطاالله مهاجرانی:
نظریه غیرت دینی ویران کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است.
▫️روزنامه آریا - ۱۶/۱/۷۹
🔹سعید حجاریان:
تفکر فقیهی نمیتواند فرهنگ عاشورا را بازسازی کند.
▫️روزنامه ایران - ۳۱ فروردین ۷۸
🔻احمد نراقی:
وحی برای انسانهای بعد از زمان خود، قابل فهم نیست.
▫️هفته نامه آبان - ۱۱/۱۰/۷۷
🔹مقصود فراستخواه:
حقیقت ثابت نداریم، حتی در دست انبیاء و معصومین.
▫️۲۲ شهریور ۷۷
🔻مقصود فراستخواه:
هنرمند اصیل هم به نحوی به فضای آمیخته با ابتذال نیاز دارد و گرنه از دل و دماغ میافتد.
▫️۲ آبان ۷۹
🔹اکبر گنجی:
خمینی متعلق به موزه تاریخ است.
▫️۲۴ فروردین ۷۹
🔻محمد خاتمی:
اگر این حجاب مانع حضور زن شود، قطعا مضر است.
▫️۱۶ آبان ۷۹
🔹محمد خاتمی:
مشکل این نیست که زنان چگونه لباس بپوشند، مشکل این است که زنان بتوانند در عرصه مختلف حضور داشته باشند.
▫️روزنامه همبستگی - ۱۶/۸/۷۹
🔻جهانبخش محبینیا:
موسیقی و رقص و سکس باید شرعی شود.
▫️آفتاب امروز - ۳/۷/۷۸
🔹عبدالکریم سروش:
خدای جدید با خدای گذشتگان متفاوت است.
▫️نشریه کیان
🔻عبدالکریم سروش:
فرهنگ شهادت خشونتآفرین است، اگر کشتهشدن آسان شد، کشتن هم آسان میشود.
▫️روزنامه نشاط - ۱۲/۳/۷۸
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔰آیا بانکداری متعارف ربوی است؟
📝📝 نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📚معمولا در مکتوبات فقهای اهل سنت و متخصصان بانکداری اسلامی اهل سنت چنین بیان می شود که آیات تحریم ربا در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شد و در متن قرآن کریم نیز به تبیین حدود و ثغور ربا نپرداخته است. پیامبر نیز فرصت تبیین این پدیده را پیدا نکرد. لذا این جمله زیاد استفاده می شود که می دانیم قطعا ربا حرام و جنگ با خداست با این وجود مفهوم و چیستی ربا کاملا واضح نیست.
🌍در اروپای قرن دوازدهم میلادی به بعد، تامین مالی به دلیل گسترش فعالیت های کشتیرانی و رشد بی سابقه تجارت، به طور جدی یک مساله بود. نحوه تامین مالی تجار، کلیسا را با چالش مواجه کرد. از سویی عدم تامین مالی موجب رکود اقتصادی میشد و از طرفی نیز ربا در کتاب مقدس حرام شده بود. این چالش حدود سه قرن به طول انجامید و در نهایت در اواخر قرن پانزدهم میان ربا و بهره تفاوت قائل شدند در نتیجه این تفاوت، ربا دو مصداق داشت اول در امور مصرفی بود و دوم نرخهای بالا که می توان آن را اضعافا مضاعفه گفت اما بهره مربوط به امور تولیدی و نرخهای قانونی است مثلا طبق قانون در آن زمان 6 درصد بود. در کتب لغت انگلیسی اکنون تعریف ربا و بهره را متفاوت بیان میکنند.
🔹بانکداری در غرب پس از حل این چالش در اروپا رشد یافت و اقتصاد متعارف نیز در میانه قرن هجدهم در چنین بستری و با همین پیش فرض تولد یافته، تحلیل های خود را بنا گذارد.
🎓ادبیات علمی اقتصاد به طور دقیق و نسبتا گسترده با روش شناسی ویژه به بررسی ماهیت و چگونگی کارکرد بهره پرداخته است. بوم باورک و ایروینگ فیشر از سرآمدان تحلیل بهره، سازوکار و منطق پشتیبان آن بوده اند. پس از فهم فیشر پرونده بحثهای نظری بهره تقریبا بسته شده و بیشتر به تحلیل های عینی بهره پرداخته می شود. تبیین دقیق منطق بهره برای نگاه های فقهی چالش انگیز بوده، برخی پرسش های اساسی پیش پای فقهاء خواهد گذارد.
🔸گروه های زیادی از اقتصاددانان داخلی نیز بهره را جزء لاینفک نظام بانکداری می دانستند. گروهی از آنان که با نگاه های متدینان مبنی بر یکسانی بهره و ربا آشنایی داشتند اصرار به تفکیک این دو از هم داشتند. طبیعی بود که اولین گروه از مخالفان بانکداری بدون ربا این دسته از اقتصاددانان بودند.
♦️عمده فقیهان شیعی و سنی، ربا و بهره را یکسان می بینند. نگاه فقیهان عمدتا بر اساس روش شناسی سنتی خویش قابل پیگیری است. از دیدگاه آنان ربای قرضی عبارت است از قرض به شرط زیاده و بهره نیز قرض به شرط زیاده است پس ربا و بهره یکسان هستند. بر این اساس بانکداری متعارف را ربوی می دانستند. به اعتقاد آنان مشکل نظام بانکداری بدون ربا، انحراف از این اصل است. آنان جریمه تاخیر را مهمترین این انحراف می دانند.
✅اینجانب با برخی از اقتصاددانان مسلمان مواجه شده ام که تلقی ویژه ای از ربا دارند آنان با نظام بانکداری موجود در کشور به دلیل ربوی بودنش مخالفند. به اعتقاد آنان ربا هر درآمدی است که از مسیر فعالیت مولد اقتصادی به دست نیاید. از این رو سیستم مبتنی بر رانتخواری یک سیستم ربوی است و به تعبیر یکی از آنها ربا یعنی مفتخوارگی یعنی رانت و... ربای فقهی نیز یکی از مصادیق آن است. این نگاه شبیه نگاهی است که مرحوم آیه الله صادقی تهرانی در مورد ربا داشتند. آنها بر این اساس نظام بانکی موجود را شدیدا آلوده به ربا می دانند. به اعتقاد برخی از آنان منطق توجیهی حرمت ربا که در روایات آمده است و فقهاء معمولا با تعبیر اینکه اینها حکمت حکم هستند و نه علت آن و از کنار آن به راحتی می گذرند، فهم بهتری از ربا به دست می دهند تا خود را در یک تعریف حقوقی صرف حبس کردن.
✍️محمدرضا یوسفی/ اقتصاددان
▫️ @reba_ir
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students