🔰 مفهومشناسی "جنبش دانشجویی"
❓ مفهوم جنبش دانشجویی، آیا بیشتر، بار سیاسی دارد یا آکادمیک؟
💬 حسن رحیمپور:
🔹 جریانشناسی تشکلهای دانشگاهی و کارکرد سیاسی آنها در متون جامعهشناسی سیاسی و مطالعات جنبشهای اجتماعی صدسال گذشته موضوع بحث و نظریهپردازی چپ و راست جهانی بوده، حتی در این حد که آیا چیزی به نام "جنبش دانشجویی"، اصلا معنادار هست یا نیست؟
1⃣ بخشی از تحلیلها این بوده که اولا دانشجوی جنبشی عمدتاً حلقهی رابط میان راس و قاعده در جنبشهای اجتماعی و یا نقطه وصل رهبران با تودههای ناراضی بوده و به همین دلیل، نقطهی حساسی است که اگر نمیبود آن دو نمیتوانستند به درستی به یکدیگر جوش بخورند.
2⃣ خصلت دوم آن که این حلقه، کاملا عملگرا است. دانشجو، جوان است و جوان، موجودی دو بعدی است، سکهای قیمتی که دو رو دارد. از سویی وابستگی و بنابراین محافظهکاری و شهوت توجیهگری در او کمتر است اما از سوی دوم، تحریکپذیری، فقر تجربه و جوهر کمحوصله و عشق او به شتاب و احیانا عدم اشرافش به همه ابعاد یک معضل اجتماعی، او را احیانا در معرض خطا و ابتدا افراط و سپس تفریط قرار میدهد. جوان، عملگرا و یک کنشگر فعال و درعین حال، به لحاظ تئوریک، گاه منفعل است.
🔹 گرچه کنجکاوی، گشودگی و پذیرندگی جوانانه، به نوبه خود یک ظرفیت مثبت تئوریک در او ایجاد میکند بخصوص که نوعا جرات طرح پرسشهای رادیکال و ریشهای و مهمتر از آن، صداقت هزینه دادن و جرئت پیگیری دارد و بطور خاص در مورد تیپ دانشجو، باید بلوغ ذهنی و اطلاعات عمومی او به ویژه با امکانات سایبری امروز را برآن افزود و از این جهت، دیرتر از بقیه اقشار، بازی میخورد. پس باید هر دو لبه توقعات خود را صیقل داد چون ظرفیتهای دانشجویی کاملا دو بعدی است و بنابراین در مطالعات جنبشها، توامان فرصت و تهدید، تلقی شده است.
3⃣ سومین خصلتی که مورد توجه قرار گرفته این بوده که جنبش دانشجویی را اساسا تمامکنندهی خوبی برای هیچ مسئلهای نمیدانند، نه تمامکننده و نه معمولاً حتی آغازگر بلکه در این تحلیل، این نهاد عمدتاً نقش کاتالیزور دارد تا یک ایده را به جنبش و مطالبه تبدیل کند.
🔹 این ظرفیت در آن هست که تشدیدکننده باشد اما نه آغازگر و نه پایانبخش، مگر در موارد بسیار خاص.
و به یک معنا این تحلیل، جنبش دانشجویی را همواره، " گروه فشار" به معنای مثبت آن میداند. اینها نمونهای از تحلیلهای آکادمیک در مورد جنبش سیاسی دانشجویی است.
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔹 مراد از نرم افزار حوزه سایبر و مسائل مربوطه نیست
مراد مولفه های "#تمدن" است
مولفه هایی مثل علم، دین و ایدئولوژی
این عناصر، وجه سخت افزاری تمدن رو می سازند یعنی عناصری مثل دولت، جمعیت و قس علی هذا
این جنبه به مثابه روح تمدن هست که افولش منجر به افول تولیدات سخت افزاری تمدن میشه
🔸 توضیحات رهبر انقلاب با عنوان "جنبش نرم افزاری" را در لینک زیر ببینید
farsi.khamenei.ir/newspart-index…
این حرف جدید نیست.. سال هاست رهبری بر ایجاد جنبش های نرم افزاری که یکی از وجوح بحث است می پردازند.
💬 " مرز های علم را بشکنید، اینکه من میگویم نهضت نرمافزاری، انتظار من از شما جوانها و اساتید این است. تولید علم کنید."
۱۳۸۳/۰۴/۱۷
💬 "من دو سه سال پیش در یک اجتماع دانشجویی در یکی از دانشگاهها گفتم: امروز ما به جنبش نرمافزاری احتیاج داریم. یک جنبش و یک حرکت و یک تلاش عمومی لازم است. این تلاش عمومی، فقط وابسته به مدیریتها نیست. شما ناگهان با خودتان فکر نکنید که مدیریتها نمیکنند، پس چطور میشود؛ همهاش مربوط به مدیریتها نیست. خواست و ارادهی شما - یکی از شما بچههای عزیز گفتید عشق؛ بله، عشق - عاشقانه کار کردن و با عشق دنبال علم و تحقیق رفتن و خواستن، اینها نقش دارد. این قلههای علمیای که شما در دنیا مشاهده میکنید، همیشه با رفاه همراه نبوده است. البته علم با خودش رفاه و سیادت سیاسی و برتری نظامی میآورد؛ در همهی بخشهای اقتصادی و سیاسی نفوذ کلمه ایجاد میکند؛ پول یک کشور را تقویت میکند و اقتصاد یک کشور را رونق میدهد. اینها همه هنرهای علم است
۱۳۸۱/۰۷/۰۳
حسن پندار
- - - - -
🔹 حضرت آقا از سال ۸۱ میفرمودند «امروز ما به جنبش نرمافزاری احتیاج داریم» و امروز باز فرمودند که «سیلی سختتر عبارت است از غلبهی نرمافزاری بر هیمنهی پوچ استکبار»
مخاطب این گفته ما جوانان هستیم، ما تا با جنبش علمی غلبه نکنیم، انتقام حقیقی از استکبار گرفته نشده است
مُصْطَفی اسدی
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💬 امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه فرمودند:
تمام زهد بين دو کلمه از قرآن است.
خداوند سبحان فرمود:
تا برآنچه ازدست شما رفت تأسف مخوريد و برآنچه به شما عطا کرده شادمان نگرديد.
پس هر که برگذشته اندوه نخورد و بر آينده شاد نگردد، همانا هردو جانب زهد را يافته است.
📔 نهجالبلاغه، حکمت ۴۳۹
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔰 مشکلات فقط به دست مردم حلشدنی است
🔺 این موضوع باید آنقدر تکرار شود تا گفتمان قطعی شود
🔹 راجع به مسئلهی مشکلات کشور است، و حرف مکرّرگفتهشده و بارهاگفتهشده را میخواهیم باز یک بار دیگر بیان کنیم، خلاصهاش این است که میخواهیم بگوییم مسئولین کشور بدانند و آحاد #مردم بدانند که حلّ مشکلات کشور جز به دست خود آحاد این کشور عملی نیست و شدنی نیست؛ چه مشکلات اقتصادی، چه مشکلات فرهنگی؛ همه نوع مشکلات را خود این ملّت هستند که [میتوانند حل کنند].
🔹 من یک جملهای را نسبت به آن بحث قبلی عرض بکنم که نسبت به این قضیّه هم آن جمله صادق است و آن این است که وقتی شما در مورد یک عنوانی از این عناوینِ مهمّ اساسیِ انقلاب به یک نتیجهای رسیدید، این را باید تبدیل بکنید به گفتمان؛ [مثلاً] در نشریّه منتشر بکنید. شما جمعیّت زیادی هستید؛ عدّهی کثیری از آقایان، ائمّهی جمعه هستند یا شخصیّتهای برجستهی استانها هستند یا در مرکز هستند، دارای منبر هستند، میتوانند با مردم حرف بزنند و مخاطب قرار بدهند مردم را؛ تکرار بکنید، بگویید، تا گفتمان بشود. گفتمان یعنی آن فکر رایج بین مردم، مطالبهی عمومی مردم. وقتی یک چیزی مطالبهی عمومی شد و گفتمان شد، بهطور طبیعی به عمل نزدیک خواهد شد . این قضیّه هم همینطور [است]؛ این مسئلهی پرداختن به دستهای داخلی برای حلّ مشکلات کشور باید جزو واضحات و بیّناتِ فکریِ مردم بشود. باید اینقدر این گفته بشود، استدلال بشود، تبیین بشود، تکرار بشود که بهصورت یک گفتمانِ قطعی دربیاید.
🔹 ما جوانهای پُرانگیزهای داریم، افراد متخصّصی داریم، تولیدکنندگان خوبی داریم، کارآفرینان خوبی داریم، کارگران خوب و کشاورزان خوبی داریم، معلّمان خوبی داریم، استادان خوبی داریم. کارها به دست افرادی از این قبیل بایستی اصلاح بشود؛ اینها هستند که بایستی مشکلات کشور را برطرف بکنند؛ مشکل اقتصادی را هم اینها باید برطرف کنند و مشکلات گوناگون کاری را. از بیگانهها کاری برنمیآید.
📖 بیانات امام خامنهای (مدظلهالعالی) در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری | ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
aparat.com/v/ZGWJQ
farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37721
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
این دو چهره مظلوم با موسسه ضد ایرانی خانه آزادی همکاری های برعندازانه داشته و چون ظاهرِ فعالیتشان به اسم حقوق زنان بوده شِیحه رسانه های بیگانه مثل همیشه بلند شده.
دمِ اطلاعات سپاه و ق ق گرم که همیشه به هدف میزنن.
#هدی_عمید
#نجمه_واحدی
حسین هرندی
🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻
@Haazer_javab1
instagram.com/Haazer_javab1
🔹 اگر تحریم ها لغو شود میتوان روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت فروخت
اگر تحریم ها لغو شود ... اگر بایدن بیاید ... اگر مذاکره کنیم ...
اگر اروپا به برجام پایبند باشد ... اگر FATF را بپذیریم ...
آخر معلوم نشد دولت تدبیر و امید بود یا دولت اما و اگر!
علی بابایی کارنامی 🇮🇷
- - - - -
🔹 ملت ایران در خیلی از امور صدای واحدی دارد اما هنر برخی مسئولان این است که این همصدایی را تکهتکه کنند!
خب، اختلافاتی وجود دارد، بامذاکره اینها را حل کنید.مگر شما نمیگویید با دنیا مذاکره کنیم؛چطور با دنیا میشود مذاکره کرد،با داخلیها نمیشود؟ بروید با مذاکره این اختلافات را حل کنید.
✍️ KHAMENEI.IR | فارسی
- - - - -
🔹 من از مسئولین کشور حمایت میکنم اما شرطش این است که به اهداف ملّت پایبند باشند.
امیدوارم خدای متعال به همهی ملّت ایران و همهی مسئولین کشور توفیق بدهد تا بتوانند کارهای بزرگ را انجام بدهند.
✍️ KHAMENEI.IR | فارسی
- - - - -
🔹 خلاصه آنچه طی سالهای اخیر عوام و خواص این مملکت به دولت گفتند، همین دوجمله رهبرانقلاب است:
نمیگویم دنبال "رفع تحریمها" نباشید. اگر بتوانیم یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم (البته ۴سال تاخیر شده) اما عمده به "خنثی کردن تحریمها" بیندیشید.
رفع تحریم دست دشمن و خنثی کردن تحریم دست ماست.
✍️ سیدنظام الدین موسوی
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فرض کنید ده سال قبل که امریکا تحریم واردات بنزین به ایران را شروع کرد، دولت دست روحانی بود! فکر می کنید غیر از مذاکره با امریکا برای لغو تحریم بنزین چه راه حل دیگری به ذهنش میرسید؟
🔹بعد از چند دور مذاکره، اعلام میگفت با امریکا به توافق رسیدیم تا تحریم بنزین ایران لغو شود و در مقابل تعهد دادیم تا فلان امتیازات را بدهیم. بعد از مدتی هم که ایران تعهداتش را انجام میداد، امریکا زیر حرفش می زد و ضمن ادامه تحریم بنزین، روحانی می گفت این توافق به قدری خوب بود که امریکا مجبور شد از آن خارج شود! اما در عمل تحریم بنزین علیه ایران ادامه پیدا می کرد، بعد از مدتی قیمت هر لیتر بنزین چند ده برابر می شد و بعد هم به خاطر تمام شدن ذخیره بنزین در کشور، حمل و نقل عمومی از کار می افتاد، اعتصاب میشد، شورش میشد و..
🔹 اما این اتفاقات تلخ نیفتاد چون ایران به جای راهبرد "لغو تحریم بنزین از طریق مذاکره" با امریکا، در عمل تحریم بنزین را "خنثی سازی" کرد. به جای گدایی از امریکا برای لغو تحریم، خودش پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساخت و بنزین تولید کرد تا بود و نبود تحریم بنزین یکی شود. این یعنی راهبرد بی اثر سازی تحریم.
@Sabetitelegram
🔰 موج جدید بیداری اسلامی
✍️ امیر ایوب
🔹 ده سال پیش اعتراضات در تونس باعث کناره گیری دیکتاتور این کشور یعنی زین العابدین بن علی شد و جرقه ی موج بیداری اسلام را موجب شد.
🔹 به تاسی از حرکت تونسی ها سایر کشور های عربی هم شاهد تظاهرات گسترده و وسیعی شد که اوج آن در میدان التحریر قاهره ی مصر به تصویر کشیده شد.
🔹 دیکتاتوری بن علی ، مبارک، قذافی و سایرین به زیر کشیده شدند و آحاد مردم به سمت جنبش های اسلام گرا حرکت کردند. در تونس، مبدا این تظاهرات، راشد الغنوشی رهبر جنبش اسلام گرای النهضه بعد از چند دهه تبعید به کشور بازگشت. در مصر ،جنبش اخوان المسلمین که از سنین اخیر حکومت عبدالناصر به بعد با حکومت ها در حال اصطحکاک یا در اختیار حکومت ها (مثل دوره انور سادات) بودند به حکومت رسیدند و محمد مرسی اولین رئیس جمهور اخوانی جمهوری مصر شد. دیری نپاید که این اعتراضات به دلیل ضعف ایدولوژیکِ جنبش های اسلام گرا و نداشتن طرح جایگزین حکومتداری( به خصوص اخوان المسلمین در مصر ) به ضد خود تبدیل شد و انرژی آزاد شده ویران گر و باعث بازگشت به ما قبل تظاهرات (مثل مصر) یا بدتر از آن(مثل لیبی) شد.
🔹 این اعتراضات و تظاهرات در رسانه های عرب زبان به ربیع عربی (بهار عربی) شناخته شده بود ، اصطلاحی که قبل از این اتفاقات توسط متفکر تونسی صافی سعید تئوریزه شده بود.صافی سعید در سفری به ایران و با شنیدن نظر اندیشمندان ایرانی در باب بیداری اسلامی و دلیل شکست آن ، تجدید نظر کرد و کتاب "خزان عربی" را به رشته ی تحریر در آورد.
🔹 در ایام گذشته مرشد العام (رهبر) اخوان المسلمین آقای محمود عزت دستگیر شد. اخوان که در گذشته الهام بخش تمام جنبش های اسلام گرا در منطقه از جمله ایران بودند و آراء متفکرانش مثل سید قطب انتشار گسترده ای داشت،(در ایران توسط امام خامنه ای ترجمه میشد) دون هیچ حرکت رادیکالی و حتی اعتراض خیابانی توسط شاخه های اخوان در سوریه(جبهه النصره) ،فلسطین(حماس) ، اردن و سایر کشور ها به محاکمه رهبرشان در حکومت سیسی به نظاره نشست. این صفحه از تاریخ نشانگر حذف اخوان المسلمین به عنوان بزرگترین تشکیلات اسلام گرا در جهان عرب از معادلات منطقه است.این امر حاصل کنش های سال های اخیر اخوان مصر در نزدیکی به وهابی ها سلفی ها و فراموش کرد شعار قبلی خود یعنی دار السلام _ دار الحرب و مواجه با مستکبرین عالم است.
اخوان المسلمین از این پس تنها یک اسم خواهد بود که رهبرانش در هر کشوری مدل اسلام گرایی آن را انتخاب میکنند و یا به اسلام وهابی _سلفی می انجامند یا به اسلام انقلابی.
🔹 امروز ،مستبدین کشور های عربی با ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی به عنوان پایگاه اصلی استعمار منطقه باعث تشدید تشنگی جوامع عربی در قبال دریافت هویت اسلامی و ایضاً بر آتش بحران مقبولیت خود میدمند.
🔹 با این اوصاف در سال های آینده شاهد اعتراضاتی شبیه موج اول بیداری اسلامی که یک دهه از آن میگذرد خواهیم بود و با توجه به اینکه از حیث ژئوپلیتیک منطقه غرب آسیا را "کمربند شکننده" به دلیل تسری سریع مسائل در آن می نامند اعتراضی بر ضد یکی از این دیکتاتور ها که به روابط با رژیم صهیونیستی پرداختند باعث ایجاد جرقه ی این اعتراضات خواهد شد.
@forattanile
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students