📢 یک ملاک ساده برای نقد و گلایهها/ امیدبخش باشد و حرکتی رو به جلو
✍ مدیر مسئول همشهری در یادداشتی نوشت:
◀️ این متن کوتاه برای کسانی است که هدف شان از نقد به معنای واقعی کلمه اصلاح است. هدف شان رشد کشور است. هدف شان حقیقتا خدمت به مردم است.
◀️ واقعیت اینست که اگر نقد می کنیم تا دوقطبی دیو و دلبری انتخابات روی زمین نماند و ادامه یابد، خیلی این متن به کار نمی افتد. اگر قصد و غرض مان از گلایه ها، خنک شدن جگرمان است باز هم این متن ها بی ثمر است. یا اگر خدای نکرده نقد مان بساط دکانداری است و آدم جمع کردن و لایک گرفتن و هورا کشیدن و غیره که دیگر هیچ اندر هیچ. خطاب این متن دلسوزان مردم و کشور هستند. کسانی که حقا و انصافا تلخی ها و زشتی ها و نقایص را می بینند و نمی توانند دم فرو بندند. حق هم همین است، سکوت نکنند و زبان به گلایه باز کنند. اما طبیعی است که برای این دسته خود گلایه و قلم گرفتن هدف نیست و غرض نهائی تغییر و اصلاح است. با این توصیف یک سوال کلیدی وجود دارد و آن اینکه کدام نقد سازنده است؟ آیا با این دست گلایه ها کار کشور جلو می رود؟ سودش به جیب مردم می رود؟ برای انقلاب مفید است؟ خلاصه بااین دست نقدها اخلاق و عدالت و عقلانیت رعایت می شود؟
◀️ معیار ساده اینست؛ وقتی نقطه پایانی نقد و گلایه تان را گذاشتید، به حال مخاطب نگاه کنید. این روزها با وجود رسانه های اجتماعی خیلی فهمیدن حس و حال مخاطب بعد از خواندن یک متن یا دیدن یک عکس سخت نیست. از واکنش مخاطب در نظرات تا ابراز احساسات و تکرار متن های مشابه تا چه و چه. نگاه کنیم ببینیم اثر متن ما در مخاطب چیست؟ کدام اثر؟ به واقع چه اثری را باید در مخاطب رصد کنیم؟ پاسخ روشن است: امید. امید به حرکت. امید به اصلاح. امید به تغییر. اگر مخاطب بعد نقد ما احساس کرد که در حال حرکتیم و تغییر میسر است یعنی دقیق نوشتیم. اما اگر حس ناامیدی داشت و از راه طی شده پشیمان شد و به ساز و کارهای انقلاب مثل مردمسالاری بدبین شد یعنی خطا کردیم. ناامیدی زمانی ایجاد می شود که مخاطب بعد از نقد کردن احساس کند نقدشونده، دیو است. اهریمن است. شیطان است. فاسد و خائن است. ناکارامد محض است و هیچ. چک کنیم ببینیم کدام مدل نقد ها با مخاطب چنین می کند.
◀️ مسخره کردن، تحقیر کردن، موضوعات کوچک را بزرگ کردن، موضوعات اصلی را ندیدن، مشکلات و موانع را به حساب نیاوردن، مشکلات پیچیده را ساده تحلیل کردن، موفقیت ها را به هیچ گرفتن، حرکت های رو به جلو را در نظر نگرفتن، توان آدم ها را ندیدن و راه حل منطقی نداشتن و غیره ثمره اش می شود ناامیدی. میشود یاس و کینه و حقد و لجاجت و عصبانیت. مهم نیست چه کسی سرکار باشد؛ با هرکس چنین کنیم نتیجه اش یک کلام است: بن بست؛ و خیانتی از این بالاتر نیست. ظلم اکبر همین است و لاغیر.
◀️ کشور در شرایطی است که نیاز به حرکت دارد. مردم نیز بین این و آن فرق نمی گذارند. همه یک دست حاکمیت هستند. این روزها فقط و فقط باید تلاش کرد و کشور را جلو ببریم. مشکلات را رفع کنیم و بار روی دوش مردم را کمتر سازیم. به مدد الهی.
4_5983064295741591320.mp3
22.74M
ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها، پیشنهاد میکنم این سخنرانی نیم ساعته از حجه الاسلام حامد کاشانی را با عنوان "جایگاه زن در مکتب اهل بیت" گوش کنید.
چارچوب تحلیلی خوبی دارد.
Sabety_ir ✅
❇️اِنّا اَعْطَیناک الْکوْثَرَ
🔸پیغمبر اکرم از خدیجه سه دختر پیدا کردند: زینب، امّ کلثوم و کوچکترین آنها فاطمه سلام الله علیها، و دو پسر (و به قولی سه یا چهار پسر): قاسم و عبدالله یا عبیدالله. پسرهای خدیجه مُردند و دخترها ماندند. هنوز دوران مکه است. دشمن ها خوشحال شدند، گفتند که او بکلی منقطع الآخِر شد؛ آدمی که پسر ندارد بچه ندارد و آدمی هم که بچه ندارد دیگر کسی بعد از او نیست که نام او را حفظ کند و دینش را نگهداری کند. چون قبیلهای فکر میکردند میگفتند «این اگر اولادی داشته باشد بعد آنها میآیند فکر و نام و کتاب و دینش را نگهداری میکنند. اولاد که از این نماند، پس این ابتر است.» ابتر یعنی ناقص.
🔸این است که قرآن فرمود: اِنّا اَعْطَیناک الْکوْثَرَ ما به تو کوثر دادیم. مسلّم در «کوثر» خیر کثیر نهفته است. ولی آیا مقصود از «کوثر» خیر کثیر است یا چیزی که منشأ خیر کثیر است؟ ظاهرا دومی است. البته منشأ خیر کثیر هم خیر کثیر است. یعنی ما به تو چیزی دادیم که از او خیر کثیر برمیخیزد، یک منبع خیری به تو دادهایم که هرگز منقطع نخواهد شد. حال مقصود چیست، بعد عرض میکنم. چیزی ما به تو دادهایم که هرگز منقطع نخواهد شد، منبعی که برای همیشه جوشان است. قرآن هیچ تفسیر نمیکند که آن چشمه فزاینده چیست.
🔸مقصود از آن منبع جوشان چیست؟ بعضی گفتهاند مقصود این است که ما به تو نبوت و وحی و قرآن دادیم و در واقع ما چیزی به تو دادیم که صدها هزار برابرِ فرزند ذکور، آن اثری که باید داشته باشد دارد. در واقع ما کاری برای تو کردیم که تو را پدر بشر قرار دادیم. بعض دیگر گفتهاند مقصود همان نهر کوثری است که در قیامت است. و بعضی گفتهاند مقصود ذریه کثیر است و در واقع مقصود شخص حضرت زهراست؛ یعنی دختری ما به تو دادیم که از این دختر، تو آنقدر فرزند پیدا کنی ـ آنهم چه فرزندانی! و ائمه از ذریه او پیدا بشوند ـ که هیچ صاحبْ پسری این طور نیست. قرینه اینکه مقصود از کوثر چنین چیزی است این است که بعد میفرماید: اِنَّ شانِئَک هُوَ الاَْبْتَرُ دشمن تو خودش یک آدم بیدنباله است؛ یعنی: پس تو دنبالهدار هستی، دنباله تو از ناحیه فرزندان قطع نمیشود. چون قرآن تصریح نکرده، شامل همه اینها میشود. خدا یک منبع خیری به پیغمبر داد که از آن منبع خیر همه اینها پیدا شد. حضرت زهرا هم اگر پیدا شد، از آن پیدا شد؛ آن نهری هم که در قیامت هست از این پیدا شد، و آن منبع خیر ـ همان طور که بسیاری از مفسرین گفتهاند ـ همان چشمه فیاض وحی و نبوت است.
📚شهید مطهری-آشنایی با قرآن، جلد14،صفحه225
🟡جایگاه علمی حضرت زهرا(س)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جایگاه علمی فاطمه زهرا سلام الله علیها در نزد عامه مسلمانان تا آنجا بوده است، که یکی از قدیمیترین دانشگاههای اسلامی در دنیا، به نام مبارک ایشان نامگذاری شده است: «دانشگاه الازهر». همانطور که در اسناد این دانشگاه آمده است این عنوان از نام مبارک زهرا سلام الله علیها گرفته شده است.
علامه مجلسی در وصف #خطبه_فدکیه میگوید:
تحيّر من العجب منها و الإعجاب بها أحلام الفصحاء و البلغاء؛ عقول فصیحان و بلیغان از اعجاب و شگفتی آن متحیر میمانند.
#حضرت_زهرا
Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر بعدی از ابعاد زندگی #حضرت_زهرا سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجابانگیز مواجهه خواهیم شد:
یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسانهای همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساقهای پایش ورم کرده بود»
دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیحترین و بلیغترین خطبههای امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه میگوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیباییهای ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبههای نهج البلاغه است. درسنامه خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعتشناسی و سیاست اسلامی است.
سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبههای برجای مانده از او نشان میدهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود.
چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیتنامه بسیار هوشمندانه او، نشان میدهد که یکی از حکیمترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است.
پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان میفرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد.
شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهمالسلام را تربیت کرد.
هفت. از جهت خانهداری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علیابن ابیطالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت میکرد.
هشت. از حیث وظیفهشناسی اجتماعی و موقعیتسنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود.
نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع میکرد.
🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامعالاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است.
#زن
#حضرت_زهرا
Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️جایگاه علمی افتخارآمیز زنان در جمهوری اسلامی ایران
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رهبر فرزانه انقلاب در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته کشور در تاریخ ۲۷ آذر فرمودند:
«در دوران انقلاب، پیشرفت بانوان در کشور ما، پیشرفت بسیار خوبی است. ما اینهمه دانشمند زن، هیچ وقت نداشتیم؛ اینهمه استاد دانشگاه زن، هیچ وقت نداشتیم؛ اینهمه شاعر زن، اینهمه نویسندهی زن، اینهمه هنرمند زن، آن هم با تدیّن، هیچ وقت نداشتیم.»
این حقیقتی افتخارآمیز است که البته دشمنان زیرک ما به خوبی هم از آن اطلاع دارند؛ و به همین دلیل همه تلاش شیطانی خود را در نادیده گرفتن آن و تغییر اولویتهای زنان و دختران در جمهوری اسلامی به کار گرفتهاند. آنان با شعار دروغین دفاع از حقوق و آزادی زنان به دنبال برهنهسازی و عفتسوزی و کرامتسوزی آنان هستند و گمان میکنند از این راه میتوانند زنان را در مقابل اسلام و ارزشهای اسلامی قرار دهند.
♦️آماری از افتخارات علمی زنان در جمهوری اسلامی بر اساس پایگاههای معتبر علمسنجی جهان:
یک. بر اساس فهرست پایگاه استنادی ESC (Essential Science Indicators) یکصد و هفتاد و هفت (۱۷۷) بانوی دانشمند ایرانی در ۱۵ حوزه موضوعی علوم کشاورزی، پزشکی بالینی، زیستشناسی و زیست شیمی، شیمی، داروشناسی و سمشناسی، علم اعصاب و روان، مهندسی علوم روانپزشکی/ روانشناسی، علوم کامپیوتر، زیستشناسی مولکولی و ژنتیک، علوم اجتماعی، کلیات، فیزیک، علوم گیاهی و جانوری، ایمنیشناسی و برخی در چند رشته جزو یک درصد دانشمند پر استناد دنیا هستند.
دو. بر اساس دادههای پایگاه استنادی ISC که پژوهشگران ایرانی پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری را شناسایی میکند، ۴۰ نفر از بانوان پژوهشگر در ۱۴ حوزه موضوعی علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری، شامل روانشناسی، جامعهشناسی و علوم سیاسی، زبان و زبانشناسی، کسب و کار، مدیریت و حسابداری، هنر و معماری، الهیات و معارف اسلامی، علوم تربیتی، فلسفه، علوم تاریخی، علوم اجتماعی، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانششناسی، زبان و ادبیات، جزو پراستنادترین دانشمندان ایرانی هستند.
سه. بر اساس آخرین گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، از مجموع ۴۸۱۸ پژوهشگر پر استناد ایرانی (اعم از دانشمندان یک درصدی و دو درصدی در پایگاههای مختلف علمسنجی) تعداد ۶۶۵ بانوی پر استناد حضور دارند که قریب به ۱۴ درصد از پژوهشگران پراستناد کشور را تشکیل میدهند.
#زن
#خانواده
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
📷حضور آیت الله العظمی جوادی آملی بر سر مزار همسر گرامی شان(رحمت الله علیها)
آبان ماه ۱۴۰۳
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر محور عاطفه
📹آيت الله العظمی جوادی آملی
«خط مشی، خط فکر، خط زندگی، قول و فعل مادر است که بهشت میسازد....الآن میدانید اينهايی که براساس همان اصول تربيت دينی زندگی کردند ولو سنّ آنها هفتاد سال هم باشد وقتی مادر را از دست دادند احساس غربت میکنند، برای خيلی از ماها همينطور است. خود آدم در سن هفتاد سالگی است و تمام کارهای مادر را هم او انجام میدهد، اما وقتی مادرش را از دست داد احساس غربت میکند.»
۹۷/١١/١۵
#روز_مادر
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها»
#روز_مادر
#میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#بازنشر
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
▪️ مقامِ نوریِ حضرت زهرا سلام الله علیها
تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت | اینستاگرامِ سایت | صفحه یوتیوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پزشکیان:
تصور میکنم اگر همسرم بود
شاید بچهها بهتر از این، تربیت میشدند...
اونها بهتر میتونن بچه ها کنار بیان
و این چیزیه که در ذات و درون زنان است..
و خنده ی دخترش بعد از این حرف ...😊
😵💫😶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸سلام بانو سلام مادر
🌸سلام نور خونه مون سلام مادر
🌸سلام عشقم سلام مادر
🌸سلام ماه آسمون سلام مادر
🔸با نوای: حاج محمود کریمی
🌸🌸🌸🥺