﷽
#تقویم_علما
📅 دوشنبه
☀️ 24 #دی ماه 1403 شمسی
🌙 12 #رجب 1446 قمری
☀️#شمسی
➕ درگذشت سید محمدشریف تقوی ونکی از فقهای شیعه (۱۳۱۲ش)
➕ درگذشت حسن حائری قزوینی
فقیه، متکلم (۱۳۳۹ش)
➕ درگذشت سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، فقیه، فیلسوف و استاد حوزه علمیه قم (۱۳۵۳ش)
➕ انتصاب آیتاللّه خامنهای به امامت جمعه تهران توسط امام خمینی (۱۳۵۸ش)
🌙 #قمری
➕ ولادت میرزا علی ثقه الاسلام تبریزی مبارز مشروطه خواه تبریزی (۱۲۷۷ش)
➕ ولادت محمدهادی هادوی بیرجندی فقیه، واعظ و شاعر شیعی (۱۲۷۷ق)
➕ درگذشت مرتضی چهرگانی انزابی از فقهای شیعه (۱۳۸۱ق)
#تقویم_علما
🌺🌺🌺🌺🌺
آیت الله #سیدابوالحسن_رفیعی_قزوینی
🔶️سید ابوالحسن رفیعی فرزند میرزا سید ابراهیم، معروف به سید خلیل از سادات حسینی در سال ۱۳۱۵ق(۱۲۶۸ش) در قزوین بهدنیا آمد.
🔹️ایشان فقه و اصول را نزد ملاعلی طارمی آموخت و مدتی در درس خارج ملا علی اکبر یزدی تکستانی یا سیاه دانی شرکت کرد.همچنین وی از درس عالمانی چون میرزا ابراهیم زنجانی ریاضی، عبدالنبی نوری، سید محمد تنکابنی، محمدرضا علی رشتی و شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده کرده است.
🔸️حدود سال ۱۳۴۸ق شیخ عبدالکریم حائری به سید ابوالحسن اجازه اجتهاد میدهد. سید ابوالحسن اصفهانی(متوفای ۱۳۶۵ق) مرجع بزرگ شیعه و نیز محمدرضا مسجد شاهی دیگر علمائی هستند که به وی اجازه اجتهاد و نقل روایت دادهاند.
🔹️وی بر بیشتر کتابهای مطرح و مهم فلسفی و عرفانی، حاشیه نگاشته است.از جمله المنظومه ،الاسفار الاربعة، الشوارق، حاشیه بر شرح حکمة الاشراق و
آثار تفسیری ایشان تفسیر شامل سورههایی چون بقره، توحید، یاسین، جمعه، اعلی، حدید و زلزال. تفسیر حروف مقطعه قرآن
🔸️او بر این باور بود که عرفان و قرآن و حدیث و حکمت از یکدیگر جدایی ندارند و اگر کتب حکمی و عرفانی به دست انسان زبان فهم بیفتد، آن را تفسیر انفسی قرآن مجید میبیند.
امام خمینی و حسن حسنزاده آملی
از معروفترین شاگردان وی بودند.
🔷️در نیمهشب سهشنبه ۲۴ دی ۱۳۵۳ش/ ۱ محرم ۱۳۹۵ق در سن ۸۵سالگی در تهران درگذشت و در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
#زندگی_نامه
🌹🌹🌹
44.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#مستند کیمیای رفیع؛ قسمت اول
🔺زندگی نامه ی آیتالله #سیدابوالحسن_رفیعی_قزوینی
37.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#مستند کیمیای رفیع؛ قسمت دوم
🔺زندگی نامه ی آیت الله #سیدابوالحسن_رفیعی_قزوینی
🌷🌷🌷
🔰دکتر دینانی
🔺فرق #علامه_طباطبایی و #سیدابوالحسن_رفیعی_قزوینی
🌀چون من هم درس مرحوم علامه طباطبایی و هم درس مرحوم رفیعی قزوینی را درک کردهام، در مقام مقایسه باید بگویم که تقریر و احاطه مرحوم قزوینی بر کتاب اسفار واقعاً بیشتر و بهتر از علامه طباطبایی بود، اما حریت و آزادی اندیشهای را که من در مرحوم طباطبایی دیدم، هرگز در شخص دیگری سراع ندارم. مرحوم طباطبایی خودشان میفلسفیدند، اما مرحوم رفیعی به کتاب اسفار و شفا احاطه داشتند و مطالب را به نحو احسن تدریس میکردند.
🔹مرحوم رفیعی قزوینی در ارائه فقه و فلسفه قدرت بیان کم نظیری داشتند و تسلط ایشان بر کتاب اسفار چشمگیر بود. حافظه ایشان هم بسیار قوی بود و این خصوصیات باعث میشد که درس ایشان بسیار لذت بخش و مفید باشد. برعکس مرحوم علامه طباطبایی چندان حافظه قوی نداشتند و مثل آقای رفیعی قزوینی خوش بیان هم نبودند. البته مطلب را خوب ادا میکردند اما قدرت بیان آقای رفیعی بسیار بالا بود.
🔸مرحوم آقای رفیعی علی رغم تسلط بر مسائل مطرح شده در اسفار، نه مایل بودند و نه آمادگی داشتند که از حوزه حکمت مشا و حکمت اسلامی خارج شوند. در حالی که علامه طباطبایی در هر حوزه فلسفی که وارد میشدیم برای بحث کردن و گوش دادن آماده بودند و با احاطهای که بر مبانی فلسفه اسلامی داشتند اظهارنظر میکردند و هیچ مسألهای برای ایشان سنگین نبود.
🔰تعدّد فصول اذان
🔺گزیدههایی از بیانات آیت الله علامه #سیدابوالحسن_رفیعی_قزوینی (ره)
🔹تعدّد فصول اذان، ظاهراً برای این است که ذرّات هوای نفسانی دنیوی که از عالم طبع برخاسته، و داخل در وجود آدمی است، تدریجاً به واسطهی فصول اذان، از هویت مکلّف خارج شود.
🔸و هر فصلی، مقداری از هوا و توجّه به دنیا را خارج نموده، تا به فصل اخیر برسد که «لا اله الّا الله» است که «اَشهد» هم که در فصل دوم اذان است، در این فصل ساقط شده، شاهد و شهادت منطمس [محو] در توحید گردید؛ فقط باقی ماند توحید صِرف که مظهر آن، «لا اله الّا الله» است.
📚منبع: کتاب پندهای آسمانی، ص ۱۳۹
آیت الله #سیدابوالحسن_رفیعی_قزوینی
در بیان علامه حسن زاده آملی:
در روزهاى پنجشنبه و جمعه و مطلق تعطيليهاى ايّام مرسوم و متعارف درسى، در محضر مبارك استاد بزرگوارم جناب علّامه شعرانى (رضوان اللّه تعالى عليه) رياضيات مىخواندم.
🌀در صبح سعادت روز پنجشنبهاى كه از مدرسه مروى تهران به حضور انورش در بيت المعمور آن حضرت تشرّف حاصل كردم، بعد از تحيّت صبحگاهى رو به من فرمود و گفت: «آقاى ميرزا ابو الحسن قزوينى به تهران تشريف آوردهاند و شنيدم درس و بحث را شروع كردهاند. شما اين درسهايى را كه پيش من و آقايان ديگر داريد، طورى تنظيم كنيد كه محضرش را ادراك كنيد».
🔹در جلسه درس آن جناب شركت كردم، دو درس مىفرمود: يكى معقول كه كتاب اسفار بود، و ديگرى درس خارج فقه. چون شروع به تقرير درس فرمود، گويى درياى متلاطم و بحر زخّارى به حرف آمد. در اثناى تقرير چه كدها و مفاتيح علمى كه امّهات و اصول معارف اصيل انسانى و قرآنىاند، از بيانات و اشارات او استفاده مىكرديم؛ و همچنين از دقّت و باريكبينى و نازكيابى ايشان در مسائل فقهى.
🔸فردا كه به محضر استاد علّامه شعرانى رسيديم، پرسيدند به درس آقاى قزوينى شركت كردهايد؟ عرض كردم در كنار درياى ديگرى نشستهام. فرمودند آن محضر را مغتنم بدار.
🔷هفتهاى به سر نيامد كه بعد از درس به من اشاره فرمود: شما باشيد. آقايان هم درس رفتند و بنده برخاستم به نزديكش آمدم و خم شدم و زانويش را بوسيدم و گفتم آقا جان امرى داريد؟
فرمود: خواستم از شما حال بپرسم و از درس ها و اساتيد شما باخبر باشم.
🔶بعد از آنکه از تک تک دروس و اساتیدم استفسار نمود، بسيار از علّامه شعرانى شگفتى نمود و گفت: آفرين، ايشان چنين كسى است؟! بعد از آن از درسهاى ديگرم پرسيد و پاسخ شنيد و فرمود: «همين، خواستم از شما باخبر باشم». رخصت طلبيدم و برخاستم.
⚡️هفته دوم آمد و يك دو روزى بگذشت و باز بعد از درس به من اشاره كرد كه شما باشيد. من نشستم و رفقا رفتند و فرمود: شما اظهار داشتيد كه شرح قيصرى بر فصوص الحكم را در محضر آقاى فاضل تونى درس خواندهايد.
▪️گفتم: آرى.
▫️فرمود:مصباح الأنس را درس خواندهايد؟
▪️ گفتم: خير.
▫️فرمود: حاضر هستيد كه مصباح الأنس را با هم، مشروط به اين كه دو به دو من و شما باشيم، مباحثه كنيم؟
🔺 دست و زانويش را بوسيدم و اشك شوق در چشمم حلقه زد و عرض كردم:
▫️من كه باشم كه بر آن خاطر عاطر گذرم
▫️لطفها مىكنى اى خاك درت تاج سرم
🔅خود آن جناب مصباح الأنس را در محضر آقا ميرزا هاشم اشكورى كه محشى مصباح الأنس است، تلمذ كرده است و در پيشگاه استادان نامورى چون: آقا شيخ عبد النبيّ نورى، و آقا ميرزا حسن كرمانشاهى، و آقا سيّد محمّد كاظم يزدى، و بزرگان ديگر زانو زده است. و حقّا عالمى جامع علوم عقلى و نقلى بود، در رياضيات و هيئت هم درس خوانده بود. اين بنده پنج سال در محضرش تشرّف داشت و از خرمن معارفش خوشه و توشه برداشت.
🔆 ببينيد كه آية اللّه رفيعى «رفع اللّه درجاته» از تعليم و تعلّم و مقام معلّم چه خبرها دارد كه با طلبهاى از آمل كه براى تحصيل علم به تهران آمده و هيچ آشنايى و خويشاوندى با او ندارد، اين گونه رفتار مىكند. اين اولياى الهى چه ديدهاند و چه چشيدهاند؟!
☄تربت پاك آن جناب- كه رحمت بر آن تربت پاك باد- در قم است، و من اگر چه براى تسلّى خاطرم به زيارتش تشرّف مىيابم و دو زانو در كنار تربتش مىنشينم و خاكش را مىبوسم و قرآن مىخوانم.
👇
http://erfanvahekmat.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87_%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87_%D9%88_%D8%B4%D8%B1%D8%AD_%D8%A7%D8%AD%D9%88%D8%A7%D9%84_%D8%A2%DB%8C%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%B9%DB%8C_%D9%82%D8%B2%D9%88%DB%8C%D9%86%DB%8C
🔺فیلسوف منبری!
▫️رهبر معظم انقلاب:
💢در زمان... ما مرحوم آمیرزا #سیدابوالحسن_رفیعی_قزوینی فیلسوف، که امام در دورهی جوانیاش پیش ایشان یک مقدار فلسفه خوانده بود، ملّای بزرگی بود. ایشان را خود من دیده بودم. در همین مسجد جامع تهران، در یک شبستانی نماز می خواند، منبر میرفت و مردم مینشستند منبر ایشان را گوش می کردند...
🌀اینها کسر شأن نمی دانستند منبر رفتن را... یعنی سنّت تبلیغ، حالا چه به شکل نگارش، چه به شکل منبر رفتن، چه به شکل شعر گفتن، در حوزههای علمیّه وجود داشته؛ این اهمّیّت این را نشان می دهد.
#کلام_رهبر
📆۱۴۰۲/۰۴/۲۱
🔺کفران نعمت در نماز!
▫️استاد یزدان پناه:
🔹حضرت استاد حسن زاده از آیت الله العظمی #سیدابوالحسن_رفیعی_قزوینی نقل میکردند که ایشان با حسرت بسیار میفرمودند ما نمیدانیم چقدر در نماز کفران نعمت میکنیم.
🔸این همه نعمت در نماز برای توجه به حق و ارتباط حضوری با او قرار داده شده ولی ما آن را از دست میدهیم.
🌀اگر بدانیم تمام مقصود خلقت و کمال نهایی انسان همین #احساس_حضور است، میببینیم چه نعمتی را از دست میدهیم.
🌸🌸🌸🥺😢
🔺نمودار بزرگ این عصر!
▫️آیت الله جوادی آملی:
💢ارتباط با ائمه اطهار (ع) هم دو گونه است؛
۱. یک ارتباط همین راه حوزه و دانشگاه است که انسان درس بخواند، تلاش و کوشش کند تا فرمایشات اینها را یاد گرفته و علم را فرا بگیرد
۲. و گاهی طهارت روح است، نماز شب و دعای سحر است، این موضوع و محمول و مسئله ندارد، راه فکری ندارد، با طهارت روح می توان علوم الهی را کسب کرد!
🌀 بزرگوارانی در قزوین بوده اند که از همین گروه سوم بودند، شخصیت هایی همچون ... نمودار بزرگ این عصر آیت الله رفیعی بود. آیت الله رفیعی شاگردان فراوانی در قم و تهران داشتند و حیف که حوزه ها آن قدرت و بینش را نداشتند که بهره صحیح تری از ایشان ببرند، الآن نیز باید همان راه ایشان حفظ کرد و آثار و نوشتار ایشان را به جامعه علمی کشور ارائه نمود. (+)
#سیدابوالحسن_رفیعی_قزوینی
یادگیری علوم الهی و ارتباط با ائمه اطهار گاه با درس است و گاه با طهارت روح / تلاش کنید تا آثار آیت الله رفیعی به جامعه علمی کشور ارائه شود
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:جمعی از اساتید و نخبگان استان قزوین با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) بیان داشتند: میلاد صدیقه کبرا (سلام الله علیها) را به خود اهل بیت عصمت و طهارت، به نظام جمهوری اسلامی، به مردم بزرگ و بزرگوار ایران و شما نخبگان استان قزوین تهنیت عرض می کنم، و #روز_عظمت_و_جلال_و_شکوه_زن را به عنوان روز مادر گرامی می داریم. 🔹 ایشان اظهار داشتند: گزارش نافع و سومند شما نشأت گرفته از این است که در استان بزرگ و بزرگ پروری تربیت شده اید، استان هایی که یک مدتی پایتخت بوده اند با دیگر استان ها فرق دارند، راز موفقیت استان قزوین نیز این است که یک مدتی پایتخت بوده و در چنین استانی، بزرگان و نخبگان در آنجا جمع می شوند و آیندگان نیز، وارثان نخبگان قبلی اند! 🔹ایشان ادامه دادند: در ارث نکته ای است که در کسب نیست، چرا که انسان در دانشگاه و حوزه سلسله درس هایی می خواند و به یک مقام و جایگاهی می رسد؛ اما ارث یک نوع دیگری است! انسان از سه راه علم و ثروت به دست می آورد، دو راه آن رفتنی است و آن همین راه دانشگاه یا حوزه است، چه علوم حوزوی چه دانشگاهی، چه علوم غریبه و سحر و جادو همه اینها موضوع و محمول و استاد و شاگرد دارد و به شدت و ضعف برای انسان قابل دسترس هست، همه اینها راه فکری دارد، اما کسب علم و ثروت راه دیگری هم دارد که راه فکری ندارد، فقط پیوند می خواهد! 🔹 ایشان افزودند: در اقتصاد و تجارت، گاهی شخص خودش با فراگیری مبادی و تلاش و کوشش ثروتی را به دست می آورد، اما گاه پدرش تجارت کرده و مال فراوانی به دست آورده و آن مال فراوان به این وارث می رسد، این راه فکری ندارد که کسی بگوید تو چه کردی ما هم همان راه را برویم؟! راه ارث راه فکری ندارد! 🔹 معظم له بیان داشتند: #ارتباط_با_ائمه_اطهار (علیهم السلام) هم دو گونه است، یک ارتباط همین راه حوزوه و دانشگاه است که انسان درس بخواند، تلاش و کوشش کند تا فرمایشات اینها را یاد گرفته و علم را فرا بگیرد و گاهی طهارت روح است، نماز شب و دعای سحر است، این موضوع و محمول و مسئله ندارد، راه فکری ندارد، با #طهارت_روح می توان علوم الهی را کسب کرد! ایشان ادامه دادند: بزرگوارانی در قزوین بوده اند که از همین گروه سوم بودند، شخصیت هایی همچون آقای آیت الله ابوترابی و آیت الله اویسی از شاگردان به نام علامه طباطبایی که بسیار مودّب، متواضع، دقیق و درس خوان بودند و یکی هم نمودار بزرگ این عصر #آیت_الله_رفیعی بود. 🔹 ایشان در مورد شخصیت آیت الله رفیعی اظهار داشتند: آیت الله رفیعی شاگردان فراوانی در قم و تهران داشتند و حیف که حوزه ها آن قدرت و بینش را نداشتند که بهره صحیح تری از ایشان ببرند، الآن نیز باید همان راه ایشان حفظ کرد و آثار و نوشتار ایشان را به جامعه علمی کشور ارائه نمود؛ لذا نیاز است تا تمامی علما و فضلای استان قزوین به بهانه بزرگداشت ایشان، هم در آن شرکت کنند و هم مقاله و یادداشت ارائه نمایند تا دیگران با شخصیت ایشان و آثار ایشان آشنا شوند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار جمعی از اساتید و نخبگان استان قزوین با حضرت استاد تاریخ: 1401/10/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مرزنشینانِ ناامید/ بررسی روی کار آمدن دولت وفاق و انتخاب آرش زرهتنلهونی بهعنوان استاندار کردستان
https://hammihanonline.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-18/31202-%D9%85%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%D8%B1%D8%B4-%D8%B2%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%86-%D9%84%D9%87%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86
🔴 انتصابات خانوادگی معنی وفاق نمیدهند
💢 رمضان یوسفی، عضو حزب اتحاد ملت در کردستان:
📌 استاندار جدید خانوادگی برای انتصابها تصمیمگیری میکند و این برای یک استاندار بد است.
📌 ایشان سال ۹۲ در دولت احمدینژاد معاون توسعه منابع انسانی استانداری بود و در دوره روحانی اولین کسی که از کار برکنار شد، ایشان بود و استاندار همچنان در آن موضوع گیر کرده است و میگوید چرا من را برداشتید.
📌 دولت تغییر کرده بود و این طبیعی بود که برداشته شوند و به اصلاحطلبها میگوید شما من را برداشتید./هم میهن