🔅خطبه شعبانیه رسول خدا (ص):
«کسی که در این ماه با خویشاوند خود صله نماید، خدا او را در قیامت به رحمت خود وصل کند و کسی که در این ماه قطع رحم کند، خدا در روز قیامت رحمت خود را از او قطع فرماید».
#حدیث_زندگی ۲۳۴
🌸🌸🌸🌸🌸
إلهی،
شکرت که دولت صبرم دادی
تا به مُلْکَت فقرم رساندی.
#الهی_نامه ۷۵
#عارف_کبیر_علامه_حسن_زاده_آملی
🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺#ماه_رمضان در #کلام_علما
⚡️حرمت ماه رمضان
🌺🌺🌺🌺🌺
﷽
#تقویم_علما
📅 امروز پنجشنبه
☀️ 9 #فروردین ماه 1403 شمسی
🌙 17 #رمضان 1445 قمری
☀️#شمسی
➕درگذشت علامه مجلسی،
از محدثان مشهور شیعه و مؤلف بحارالانوار (۱۰۷۸ش)
➕ ولادت سید رضا بهاءالدینی،
فقیه، استاد اخلاق و عارف کبیر (۱۲۸۷ش)
➕ درگذشت میرزا علی اکبر مرندی از فقهای شیعه و عارف کبیر و شاگرد عارف بسیار بزرگ، سید علی قاضی (۱۳۷۳ش)
➕ درگذشت شیخ عباس خالصی خراسانی، فقیه و نویسنده شیعی (۱۳۷۸ش)
➕ درگذشت سید جعفر کریمی از فقهای عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (۱۳۹۹ش)
🌙#قمری
➕ درگذشت سید فخار بن معد موسوی،
عالم، شاعر، نسبشناس و نویسنده (۶۳۰ق)
➕ ولادت حسن بن زینالدین عاملی (صاحب معالم)، فقیه (۹۵۹ق)
➕ درگذشت میرزا محمد هاشم خوانساری، از مراجع تقلید شیعه در دوره قاجاریه (۱۳۱۸ق)
➕ درگذشت ملا محمد فاضل شربیانی، از فقها و مراجع تقلید شیعه (۱۳۲۲ق)
➕ درگذشت میرزا جمال الدین کلباسی، فقیه و زاهد شیعه (۱۳۵۰ق)
#تقویم_علماء
🌸🌸🌸🌸🌸
🔰 درگذشت آیت الله #ملامحمد_فاضل_شربیانی، از فقها و مراجع تقلید شیعه (۱۳۲۲ق)
💠آیةالله ملامحمد فاضل شربیانی (۱۲۴۵ - ۱۳۲۲ ق) معروف به «فاضل شربیانی»، از علمای طراز اول و مراجع بزرگ شیعه در اوایل قرن ۱۴هـ و متبحر در اصول، فقه، تفسیر، حدیث و
علم رجال بود.
🔅او در سال ۱۲۴۵ ق در روستای شربیان تبریز دیده به جهان گشود و در ۲۰ سالگی وارد حوزه علمیه تبریز گردید و پس از ۵ سال با طی مقدمات به زادگاهش بازگشت و یک سال بعد عازم حوزه علمیه نجف شد.
♻️وی درنجف از محضر شیخ محمدحسن نجفی و شیخ مرتضی انصاری و سید حسین ترک کوهکمری استفاده کرد و از استاد اخیرش حکم اجتهاد دریافت کرد.
🔹او پس از طی مدارج علمی به تدریس مشغول شد. از معروف ترین شاگردان ایشان می توان به میرزا على قاضى طباطبایى، میرزا ابوالحسن انگجى، سید یونس اردبیلى، شیخ ابراهیم آل صادق و میرزا صادق مجتهد تبریزى اشاره کرد.
🌀ایشان پس از ارتحال میرزای شیرازی، به مرجعیت دینی رسید و پس از ارتحال آیت الله سیدحسین کوه کمره ای، ریاست حوزه علمیه نجف به وی منتهی شد. به خاطر تقلید پادشاه و امرای ایران، امرش در دربار قاجار مطاع و مقبول بود.
🍁از ایشان آثار متعددی برجای مانده که تقریرات دروس آیت الله سید حسین کوه کمرى در ۹ جلد، ذخیرة العباد لیوم المعاد، سر العبادة و وسیله العباد از آن جمله اند.
◾️ایشان سرانجام در بینالطلوعین ۱۷ رمضان ۱۳۲۲ ق (۴ آذر ۱۲۸۳ش) در شهر نجف، جان به جانآفرین تسلیم کرد و در صحن حرم حضرت امام علی (ع) مدفون شد.
#زندگی_نامه
🌺🌺🌺🌺🌺
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹#ملامحمد_فاضل_شربیانی، مرجعی که هیچ وابستگی به دنیا نداشت.
🔺قله مکارم اخلاقی!
▫️آیت الله شبیری زنجانی:
🔹شخصی مسئله گوی مرحوم #محمدحسن_مامقانی بود و احیانا اگر کسی از مقلدان #ملامحمد_فاضل_شربیانی از او مسئله ای را می پرسید به شدت شربیانی را تکذیب و توهین می کرد و از جهت علمی و عملی او را زیر سؤال می برد.
🔸در ایامی که آن مسأله گو به دخترش وعده خرید چادر داده بود، مرحوم مامقانی او را جواب می کند. در نتیجه شهریه مامقانی قطع می شود، نسبت به شربیانی هم پلی برای بازگشت نگذاشته بود، متحیر می ماند.
🌀 در همان موقع از طرف فاضل شربیانی او را می خواهند. فاضل از مبلغ شهریه قطع شده اش می پرسد و همان مبلغ را قبول می کند.
⚡️ دوباره می پرسد شنیده ام به دخترت وعده داده ای که برایش چادر تهیه کنی، پول چادر چقدر می شود؟ او میگوید فلان مقدار.
🍁پول چادر را نقد می دهد و شهربه ای برایش مقدر می کند. سپس می گوید: «این کارها نباید سبب شود که شما رویه تان در مخالفت با من را عوض کنید، بلکه همان روش قبلی تان را ادامه بدهید».
📚کتاب جرعه ای لذت دریا، جلد ۲، صفحه ۳۸۹.
🔺شئون ریاست!
▫️آیت الله بهجت:
🔹میگویند: آقایی، مرحوم #ملامحمد_فاضل_شربیانی را در خواب دید و از ایشان پرسید: مقام شما بالاتر است، یا مقام #محمدحسن_مامقانی رحمهالله؟
🔸ایشان فرمود: مقام آقای مامقانی رحمهالله از مقام من بالاتر است؛ زیرا شئون ریاست نگذاشت من به آن مقام برسم.
📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۴۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 طلبهی جدا شده از موسسه مصاف: رائفی پور به صراحت میگفت آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله مکارم یهودی اند!
💢شیخ حسین اسدی از اعضای جداشده از موسسه مصاف (وابسته به رائفی پور) که اخیرا صحبت های مهمی درباره جلسات مخفیانه این تشکیلات داشته نکات مهمی را عنوان کرده که پیش از این نیز به صورت تلویحی توسط جلیل محبی (نامزد انتخابات گذشته مجلس) نیز مطرح شده بود.
📌این طلبه جداشده از رائفی پور، می گوید که او در بحث یهودی شناسی به صراحت میگفت که دو تن از مراجع تقلید _ که یکی فوت شده و دیگری نیز در قید حیات است_ یهودی اند.
📌شیخ حسین اسدی میگوید که هرگاه از رائفی پور درباره سند حرف خودش سوال میپرسیدیم طفره میرفت و از آن زمانی که ادعا کرده آیت الله صافی گلپایگانی یهودی و جاسوس موساد بوده و همچنین آیت الله مکارم نیز آنوسی (یهودی تازه مسلمان شده) است بیش از ۴ سال میگذرد و هنوز رائفی پور سندی ارائه نداده است.
😶 بنظرتون کیا پشت این جوان نادان و هتاک هستند که با این همه دری وری گفتن و تهمت زدن و فضولی در دین خدا، دستگیر نمیشه؟
📜 در مملکتی که...
▫️براى بِرّ و خوبى به والدين برنامهريزى كنيم، كه چه زنده باشند و چه مرده، به يادشان باشيم و كارى كنيم و قدمى برايشان برداريم.
▫️ براى برادر و خواهر، بستگان و ذَوِالارحام، همسايهها، همشهرىها و... كه همه مبتلا هستند، قدمى برداريم. آنهايى كه مبتلا به هزار فساد و زنا و فحشاء و درگيرى هستند، چه كسى بايد برايشان كار كند و قدمى بردارد؟
▫️اگر در مملكتى هستى كه تمامش تاريك است، اين نشان مىدهد كه تو يك كبريت هم روشن نكردهاى.
▫️نبايد مسأله را توجيه كنيم و بگوييم ديگران اقدام نكردهاند، كه تو بايد فرض كنى، كسى جز تو در اين عالم نيست. بايد خود شروع كنى و هر مقدمهاى را كه مىخواهد، فراهم نمايى.
✍🏻 عینصاد
📚 #اخبات | ص ۱۱۱
#️⃣ #متن #بریده_کتاب #سیر_و_سلوک
▫️ @einsad
🔴 کانال منتسب به حجت الاسلام پاکباز نسبت به مطالب منتشر شده واکنش نشان داده و مطلبی را منتشر کرده؛ اگرچه ما انتظار داشتیم خود حاج آقای پاکباز به مخاطبین و سوال کنندگان احترام بگذارند و مستقیم پاسخ دهند یا وقتی حضوری در نظر بگیرند برای گفتگو، باز با این وجود، اخلاق رسانهای اقتضا می کند که پاسخ ادمین کانال را بازنشر دهیم.
🔻در مطلب فوق، هیچگونه پاسخی به سوالات و مطالب منتشر شده، نداده اند و ذکر چند نکته ضروری است:
1️⃣ اول؛ خیلی خوب اعتراف کرده اند که ایشان، «وظیفه اصلی روحانیت» را در تحقق قسط و عدالت در جامعه نمی دانند و نیازی به فعالیت علمی و عملی در تحقق عدالت در جامعه، نقد و بررسی دلایل عقب ماندگی در عدالت، تبعیض نهادینه شده در قوانین و ساختارها، دفاع از حقوق کارگران و اقشار ضعیف، نقد و بررسی نظام بانکی ربوی، خصوصی خواری، رانت خواری و ... نمی دانند.
🔸صرفاً فعالیت های در درون مسجد را وظیفه اصلی روحانیت می دانند که نیروهایی پرورش دهند و این نیروها وارد دولت، استانداری، فرمانداری، شورای شهر و شهرداری شوند و هیچ سودی هم این نیروها برای مردم نداشته باشند. همینکه بچه های مسجدشان بتوانند با رایزنی و معرفی تشکیلاتی، وارد دم و دستگاه ها بشوند، همین خوب است! که البته مردم اهواز و خوزستان خروجی "اغلب" این نیروها را می بینند و لمس می کنند.
2️⃣ دوم؛ تمام فعالیت های مردم داری و دفاع از مردم مظلوم و محروم خوزستان را حضور گروه جهادی مسجدشان در سیل 98 و تنش آبی 1400 معرفی می کنند که از خراسان و کرمان و شمال کشور هم گروه های جهادی بسیج شدند برای کمک به مردم خوزستان! دست مریزاد و خداقوت! صدها برابر این اقدامات را که مسجد امام خمینی حصیرآباد با یک روحانی جوان و یا سایر مساجد هم انجام دادهاند!
3️⃣ سوم؛ همچنین می فرمایند که «حلقه های صالحین ما توانستند جلوی براندازی جمهوری اسلامی را بگیرند و در جای دیگری ما توانستیم مطالبه ملی به راه بیاندازیم تا آقای رئیسی وارد انتخابات شود». مخاطبین عزیز ما در تهران و سایر استان ها، ببینید با چه بزرگوارانی در خوزستان روبرو هستیم. ببینید این عزیزان خودشان را در کجای عالم امکان می بینند.
4️⃣ چهارم؛ در نکته ای هم اشاره کردند که ایشان فقط به احکام شرعی و چارچوب عدالتخواهی و فعالیت مجازی و اقتصادی اشاره کردند و قصد دیگری نداشتند. جدا از اینکه هر تحلیلگر و کنشگر سیاسی می داند چه حرفی را کی، کجا و چگونه مطرح کند و هرکسی که با مسائل سیاسی آشناست معنای حرف ایشان را خوب دریافت کرده؛ اما به ایشان پیشنهاد می کنیم اگر هدف دیگری نداشتند، سخنان خود را از قبل دقیقتر آماده نمایند تا سوءتفاهمات پیش نیاید.
5️⃣ پنجم؛ در نکته دیگری به سوءاستفاده جریانات سیاسی از کلیپ خودشان اشاره می کنند. متأسفانه با دیدن این واکنش ها هنوز متوجه اشکالشان نشده اند. عزیزان باید بررسی کنند چه حرفی زده ایم یا مسئلهای را چگونه مطرح کرده ایم که هم منجر به اختلافات بین انقلابیون شده، هم سوءاستفاده جریانات دیگر! مثل خطبه خوانی برخی ائمه جمعه در مشهد و تهران که هرهفته تیتر رسانه ها می شوند! نمی شود که برچسب بزنیم و اختلاف افکنی کنیم بعد دیگران را به وحدت و انسجام دعوت کنیم!
🔹نکات دیگری هم هست و عبور می کنیم؛ اما ضمن تشکر از آقای موسفید ادمین کانال حجت الاسلام پاکباز جهت پاسخگویی؛ حقیقتاً ما انتظار و توقع داشتیم که خود ایشان در مقام پاسخگویی برمی آمدند و یا جلسه ای را ترتیب می دادند و از پرسش و پاسخ هراسی به دل راه نمی دادند. کماکان هم انتظار داریم که ایشان این ماه یا حتی بعد از ماه مبارک، با رسانه یا بدون رسانه، در مسجدشان یا در دفتر نهضت، خدمتشان برسیم.
🔸بگونهای نباشد که برای رسیدن به اشخاص باید از ابواب مختلف کنیم!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔺علی(ع) در حکومتش درس پاسخگویی میدهد
بارها شنیدهایم که حضرت آن سالهای آخر در مسجد حاضر میشد و در جمع مردم میفرمود"سلونی قَبلَ اَن تفقِدونی"بپرسید از من پیش از اینکه مرا از دست بدهید.
تفسیرش هم میکنیم که ایشان بگفته پیامبر که فرمودند انا مدینه العلم و علی بابها جایگاهی از علم داشتند که با شهادتشان ابوابی از علم را با خود خواهند برد.
تصویری که گرچه بخشی از واقعیت است لکن از آنجایی که صرفا با عینک علمی نگاه شده است گویی سیاست زدایی شده و بوی قرائت اسلام غیر سیاسی را میدهد
لذا فاصله زیادی دارد با یک قرائت انقلابی راهگشای امروز
اما در تصویر ما
امیرالمومنین خلیفه جامعه اسلامی و عالیترین مقام حکومت است و در چنین حالتی داوطلبانه در میان نخبگان و مردم حاضر شده، خود را در مقام پاسخگویی قرار میدهد
میگوید بپرسید در مورد هر آن چه ابهام دارید
حال ممکن است بگویند که صدر و ذیل روایت فضای علمی عقیدتی را نشان میدهد و مردم هم ظاهرا فهمشان همین بوده، بالطبع سوالات تنها میتواند در این حوزه باشد
لکن دقت شود که کاملا محتمل است که حتی در چنین جلسهای، ذهنی پرسشگر، بجای سوال از کلام اسلامی از ممشای امام بپرسد
لذا امام علاوه بر آن جنبه علمی، آماده شده تا
بپرسند در هر موردی! در مورد ثروتش قبل از حکومت و امروز، درباره خانواده، مشاغل فرزندانش، عملکردش در فقرزدایی، در بها دادن به نخبگانی که روابط حزبی و جناحی فرصت رشد و خدمت را از آنها گرفته، در مورد سیاستهای مالی و اقتصادی، در مورد نوع برخوردش با متخلفین و مفسدین، در مورد علل جنگهایش، در مورد روابط خارجی و خلاصه هر چیزی اعم از اینکه در حوزه حکمرانیش باشد یا نه..
بپرسید تا شفاف و صریح جواب بدهد.
اما قسمت جالب ماجرا اینجاست
درس پاسخ گویی 👇🏼
در همین لحظه مرد عربی که ظاهری شبیه به یهودیان داشت بلند میشود و اینگونه به حضرت جسارت میکند"ایها المدَّعی ما لا یعلم و المقلد ما لا یفهم انا سائل فاجب"
ای مدعی جاهلی که نفهمیده حرف میزنی من سوالی دارم که اگر راست میگویی جوابم بده.(جسارت و بیادبی فرد را دقت بفرمایید!)
تا اینگونه حرف زد رگ غیرت عدهای متورم شد که ای فلان و بهمان تو چطور جرات میکنی اینگونه حرف بزنی....
خلاصه خواستند درس عبرتی بدهند که تا عمر دارد یادش نرود که حد خودش را نگه داره..
ناگهان! حضرت جملهای میگویند که نشانگر عمق حکمرانی اسلامی و اخلاق سیاسی اجتماعی ایشان است.
حضرت (بعنوان حاکم/الگو/مربی) تشری میزنند که بنشینید سر جایتان!
اِنَّ طَّیشَ لا یَقومُ بِهِ حُجَجُ اللهِ و لا تظهرُ به براهینُ الله!
با خشونت، عصبانیت و غضب نمیشود دین خدا را قائم کرد، با این شیوه برهان خدا ظاهر نمیشود.
بعد رو کرد به آن مرد و #تراز_پاسخگویی را نشان داد
ای مرد "اسئل بکل لسانک و ما فی جوانحک" یعنی هر طور میخواهی سوالت را بپرس، با نیش با کنایه با تمسخر، تحقیر، بیادبی، بیجنبگی خلاصه هر طور میخواهی بپرس و هر چی توی دلت داری بگو، که اگر نگویی ناراحت میشوم!
بعد مرد شروع کرد پرسیدن و حضرت هم جواب دادن و اینقدر سوال و جواب شد تا ناگهان آن شخص گفت:اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله.
و اینگونه پاسخگویی مناسب علی (ع) میتواند تهدید ظاهری را به فرصت واقعی برای جریان حق تبدیل کند.
هنوز علیِ کوفه را روایت نکردهایم!
✍🏻 #رضا_افشار
سحرگاه ١٧ رمضان ١۴۴۵
٩ فروردین ١۴٠٣
پ.ن. این بیان سلونی بیشتر بخاطر بیش از ٧٠ الی ٨٠ پرسش و پاسخ های اعتقادیی که بین علی(ع) و پایمنبریها و عموم مردم نقل شده است مشهور است که در این نوشته توسعه داده شده است
لکن کسانی که قصد مطالعه بیشتر دارند علی (ع) در این زمینه، کلمات صریحی هم دارد مثل:
لا تَكُفُّوا عَن مَقالَةٍ بِحَقٍّ ، أو مَشورَةٍ بِعَدلٍ ؛ فإنّي لَستُ في نَفسِي بِفَوقِ أن اُخطِئَ ، و لا آمَنُ ذلكَ مِن فِعلي ، إلاّ أن يَكفِيَ اللّه ُ مِن نَفسِي ما هُو أملَكُ بهِ مِنّي .(نهج البلاغة : الخطبة 216)
یا مثل نمونه نامه ۱۹ و...که در فرصتی دیگر اگر عمری بود آنها را نیز بیان خواهم کرد
#شب_قدر
________________
📚@reza_afshar