eitaa logo
محتوای تبلیغی برای طلاب
672 دنبال‌کننده
47 عکس
32 ویدیو
0 فایل
متن های کاربردی تبلیغی بر محور قرآن کریم با قلم غلامعباس هاشمی همدانی تحلیل های نو استاد هاشمی از مسائل اجتماعی ارائه موضوعات تبلیغی توسط استاد با رویکرد جهاد تبیین جهت ارتباط با استاد هاشمی، پیشنهاد و مطالب خود را به آیدی زیر ارسال کنید @mh2082
مشاهده در ایتا
دانلود
10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌اهانت به قرآن و پیامبر اکرم در پرتو تمدن و پیشرفت غربی... 💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی http://eitaa.com/hashemighir
🔰فضائل امام علی علیه السلام در قرآن (خلاصه سخنرانی در روز ٢١ رمضان) بسم الله الرحمن الرحیم 🔸بهترین منبع برای شناخت فضائل امیرالمومنین علیه السلام قرآن است. آیاتی از سوره هل اتی، آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه لیلة المبیت، آیه اکمال، ایه تبلیغ، آیه ولایت، از جمله این آیات هستند. 🔹حاکم حسکانی دانشمند بزرگ اهل سنت کتاب شواهد التنزیل را در سه جلد در مورد آیاتی نوشته است که در شان علی بن ابی طالب است. در مقدمه کتابش امده: مجلس علما بودم خطیب در منبر گفت آیه ای در قرآن در فضیلت علی بن ابیطالب وجود ندارد و هیچ کس جواب او را نداد ترسیدم این عقیده به آیندگان منتقل شود. تصمیم گرفتم تا آیاتی که در شأن علی علیه السلام است را جمع آوری کنم. ٢١٠ آیه و ١٢٠٠ روایت اورده است. از جمله، این روایت را نقل نموده که یا ایها الذین آمنوا در ۹۰ آیه تکرار شده که علی اسبق آنها و افضل آنهاست. 🔹 عمرو بن حمق که از یاران امام بود و سر او توسط معاویه بریده شد و نوشته اند اولین سر انسان بود که در تاریخ اسلام از شهری به شهری برده شد. در مسیر صفین عرض کرد: ما نه برای حکومت و نه برای خویشاوندی در رکابت هستیم، بلکه به خاطر این است که تو اولین کسی هستی که ایمان اوردی، پدر حسنین هستی و همسر فاطمه زهرایی، شجاعترین مسلمین و بهترین مهاجرین و برترین مجاهدینی و بر چنین شخصی سزاوار است اگر انسان مکلف به جابجایی کوه ها و آب دریاها شود. امام فرمود کاش صد نفر یار مانند تو داشتم و سپس دعایش نمود. 🔹سیوطی در درالمنثور مفاخره ای را درباره طلحه و عباس نقل نموده که طلحه گفت افتخار کلیدداری کعبه از آن ماست عباس گفت سقایت الحاج از ماست، امیرالمومنین فرمود اول کسی که به پیامبر صلی الله علیه واله ایمان آورده منم و افتخار نزد من است این آیه شریفه نازل شد: أَجَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِّ وَعِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ الآْخِرِ.. توبه ١٩ 🔶مرحوم قرنی گلپایگانی در منهاج الولایه جریانی را نقل می کند که معاویه وارد درس ابن عباس شد ایه إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ را تفسیر می کرد گفت پیامبر فرمود منذر منم و هاد علی است. معاویه گفت چرا نقل فضیلت علی می کنی آیه دیگری را تفسیر کن. گفت اگر این آیه را خواندم چطور:إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا احزاب ٣٣ گفت این آیه در شان علی است ایه دیگری را بخوان. ابن عباس گفت اگر خواندم: وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (سوره مائده،آیه 55) گفت این آیه مربوط به علی است ایه دیگزی را بخوان گفت اگر خواندم: عَمَّ يَتَسَاءلُونَ ،عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ نبا،آیات 1 و2 گفت این مربوط به غدیر است. آیه دیگری را بخوان . ابن عباس گفت اگر خواندم: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ آل عمران ،آیه103 گفت حبل الله علی است آیه دیگری را بخوان گفت اگر خواندم: كَفَى بِاللّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ رعد،آیه 43 گفت این آیه از علم علی سخن گفته آیه دیگری بخوان. ابن عباس گفت اگر بخوانم:  فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ... آل عمران ،آیه61 معاویه گفت این آیه مربوط به مباهله و نفس پیغمبر علی است آیه دیگری را بخوان. گفت اگر بخوانم: سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ معارج ،آیه1 گفت این هم مربوط به غدیر است آیه دیگر بخوان. ابن عباس گفت اگر بخوانم: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ... آل عمران ،آیه61 گفت این آیه ابلاغ ولایت علی است آیه دیگر بخوان. گفت اگر بخوانم: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ.. المائده ،آیه3 گفت این آیه مربوط غدیر است آیات دیگر را بخوان!! ابن عباس گفت معاویه کدام آیه را بخوانم که مربوط به علی نیست؟ معاویه گفت این آیه را بخوان: إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا.. (زلزلة ،آیه ١) ابن عباس گفت: ای معاویه همین آیه هم در فضل و منقبت علی ابن ابیطالب است! نشنیدی زلزله ای در مدینه آمد و همه مردم از شدت ترس از خانه ها در آمدند و دیدند که علی ابن ابیطالب امد و پای مبارک را بر زمین کوبید و این آیه را خواند: إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا و فرمود ابوتراب بر تو امر میکند که آرام باش. زمین به امر علی در زیر پای او آرام شد. ندیدم کسی این آیه را بخواند و در تفسیرش علی ابن ابیطالب را نام نبرد. معاویه غضبناک شد و رو کرد به ابن عباس و گفت: پس بگو تا قرآن هست فضیلت علی ابن ابیطالب نیز هست. http://eitaa.com/hashemighir
🔰مسؤولیت ما در برابر قرآن کریم (گزیده ای سخنرانی استاد روز ٢٣ رمضان/مسجد مهدیه تهران) 💠در قران کریم سخن از اقامه دین به میان امده است. ونیز سخن از اقامه تورات و انجیل است. اقامه دین و کتاب و نماز یعنی محتوای دین و کتاب و نماز در زندگی وجامعه جاری شود. اقامه کتاب و دین به معنای قرائت دین نیست. شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَ مَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَ مُوسَىٰ وَ عِيسَىٰ أَنْ أَقِيمُوا الدین (شوری ١٣ 🔸شکوه پیامبر در قیامت پیامبر خاتم چون پیامبر رحمت است نفرین نمی کند در قیامت هم نفرین نمی کند ولی به درگاه خداوند شکایت می کند. از امت خود شکایت می کند. و شکایتش مربوط به شیوه برخورد امت با قرآن کریم است. وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا(فرقان ٣٠) چرا می فرماید امتم قران را مهجور و متروک کردند؟ قرآن که در همه خانه ها هست و این همه قاری و جلسات قرآن همیشه بوده است. این شکایت از جهت این است که مردم آموزه ها و محتوای قرآن را به زندگی نیاوردند و به آنها عمل نکردند. شکوه قرآن از از یهود و نصاری نیز در مورد کتاب هایشان همین است. 🔸 قرآن نسخه و دستور العمل است فرمود:ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین. این یعنی قرآن یک نسخه تمام عیار است که برای دردهای روحی و معنوی انسان پیچیده شده است. اوصافی سی و هشت گانه ای قرآن برای خود آورده است که یکی از آنها شفاء است یعنی قرآن نسخه رنجها و دردهای انسان است. 👌 نسخه با خواندن، اثری نمی بخشد نسخه طبیب را باید به مرحله عمل رساند. قرآن را نیز باید عمل نمود و به عرصه های زندگی وارد نمود. ▪️البته قرائت قرآن ارزش دارد حتی حافظ قرآن هم قرائت را از رو بخواند تا چشم و صورت قاری نیز درگیر قرآن باشد و عبادت کند. ولی قرائت ثواب دارد و شفاء نیست. قرآن در واقع مجموعه ای از راهکار های عملی برای آلام و رنج های انسان است. 🔶نمونه هایی از ایات که فقط دستور العمل و نسخه است. چند آیه تبرکا می خوانیم تا ببینیم این آیات برای خواندن است یا دستور العمل زندگی است؟ ✔️"يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور" این آیه فقط برای تلاوت است یا دستور العمل است؟ 🔸 امر به معروف و نهی از منکر اشرف واجبات قرآنی است. امام باقر علیه السلام فرموده اند: "إن الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر فريضة عظيمة بها تقام الفرائض" (امر به معروف و نهی از منکر واجب خطیری است که بوسیله آن سایر فریضه ها نیز اقامه می شوند. 🔸قرآن کریم، امت اسلام را بهترین امم شناسانده "كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاس" ولی این نه به خاطر اسم مسلمان یا انتساب به پیامبر خاتم است بلکه این بخاطر عمل به دستوری مهم است آیه فوق را باید کامل مشاهده نمود تا سبب بهترین بودن روشن شود؛ "كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ... (ال عمران ۱۱۰) دلیل بهتر بودنتان این است که امر به معروف و نهی از منکر می کنید و این باعث می شود آموزه های آسمانی فراموش نشود و یا تحریف نگردد. در ادیان گذشته از جمله یهودیت و مسیحیت، فریضه ای بنام امر به معروف نداشتند و لذا دینشان یا تحریف شد و یا اموزه هایی را به فراموشی سپردند. از همین روی اگر در جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر ترک شود تفاوتی با جامعه یهودی و مسیحی نخواهد داشت. 🔸مهجوریت امر به معروف: اگر متدینان در مواجهه با ترک معروف و فعل منکر، چهره ای در هم کشند و اخمی کنند برخی منکرات کم می شود یعنی بی هزینه ترین مرتبه امر بمعروف نیز در جامعه عمل نمی شود. پس ما اگر چه قرآن داریم اما باید ببینیم محتوای قرآن چه اندازه در زندگی ما جاری می شود. ✔️ وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا (فرقان٦٣) ✔️ الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاء وَ الْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ. (ال عمران١٣٤) ✔️ وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (مومنون٤) ✔️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لَا تَجَسَّسُوا وَ لَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ. (حجرات١٢) و صدها آیه در اخلاق و احکام تمام آنها دستور العمل برای سامان زندگی دنیوی و اخروی است. ادامه در متن بعدی👇 http://eitaa.com/hashemighir
🔶دلیل اصلی انحرافات امت اسلامی درتاریخ هرچه انحراف و مصیبت بر سر امت اسلامی امد به خاطر این بود که از قرآن غافل شدند. بنی امیه حاکم شد چون مردم از قرآن جدا شدند. بنی عباس حاکم شدند چون امت از قرآن جداشدند. حق علی علیه السلام غصب شد چون قرآن را کنار گذاشتند، با شعار حسبنا کتاب الله مردم را فریب دادند. 🔶کسی که ٣٠٠ آیه در فضیلت او در قرآن هست بیش از ۶٠ سال بالای منبر ها لعن شد. علامه امینی نقل نموده در هفتاد هزار منبر در تمام بلاد اسلامی به دستور معاویه امام علی به جرم عداوت با خداوند و پیامبر لعن می شد. در حال قرآن علی را جان پیامبر دانسته و ایمان و اخلاق و باور او را در ٣٠٠ آیه ستوده است این لعن از زمان معاویه تا عمربن عبدالعزیز ادامه داشت. عمر بن عبد العزیز دو کار برای اهل بیت کرد یکی فدک را برگرداند دیگر لعن علی را از زبان ها انداخت. 🔶چگونه لعن علی علیه السلام برداشته شد عمر بن عبدالعزيز با يك مرد يهودى هماهنگی کرد تا در مجلسی که علما و سران کشور حاضرند از دخترش خواستگاری کند آن شخص آمد و در وسط مجلس از دختر خلیفه خواستگارى كرد. عمربن‏عبدالعزيز گفت: دین تو چیست؟ گفت: من يهودى هستم. گفت: در دین اسلام دختر را به غیر مسلمان نمى‏ شود داد. جوان: اگر اين‏طور است، پس چرا پيامبر شما دخترش را به علی بن ابی طالب داد؟ عمربن‏ عبدالعزيز گفت علی مسلمان بود بلکه اول مومن به پیامبر علی بوده است. جوان گفت اگر چنین است چرا علی را بالای منبر ها لعن می کنید درحالی که مسلمانان لعن علنی مسلمان را جایز نمی دانند. عمربن عبد العزیز رو به جمعیت كرد و گفت: علمای مجلس جواب این جوان را بدهند. همه سر به زیر انداختند و هیچ کس جوابی نداشت. برخی هم از مجلس خارج شدند. همان روز اعلام کرد هرکس علی را لعن کند تازیانه خواهد خورد و دستور داد در نماز جمعه ها بجای لعن بعد از نماز جمعه آیه ١٠ سوره حشر را که درمورد سابقان در ایمان است بخوانند: .. رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا... ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ﻣﺎ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺎ ﭘﻴﺸﻲ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ قرار مده. http://eitaa.com/hashemighir
🔰 از اسرار صبر در قرآن (خلاصه سخنرانی قرآنی استاد هاشمی همدانی در روز ٢۴ ماه مبارک رمضان) 🔶 خداوند داستان انبیا را در قرآن برای ما نقل می کند تاهم رموز موفقیت انبیا را به‌عنوان مبلغین دین تبیین نماید و هم راز رشد و رسیدن به مراتب و مقامات معنوی را برای ما نشان دهد چنانکه راز گزارش زندگی ابلیس و و فرعون و امت بنی اسرائيل این است که رمز سقوط یک مخلوق یا یک امت را برای ما تبیین نماید. 🔷 یکی از رازهای موفقیت پیامبران و رهبران الهی صبر آنها در مواجهه با مردم و دشمنان و حوادث است. 🔹زندگی پیامبر خاتم در بین ملامت ها و دشمنی ها به اندازه ای که فرمود ما اوذی نبی بمثل ما اوذیت گواه محکمی است بر اینکه رمز توفیقات بی نظیر رسول خاتم در صبر است. 🔹صبر از ویژگی های مشترک همه پیامبران است. صبر موسی، صبر ایوب، صبر یعقوب، صبر یوسف، صبر ابراهیم. 🔷 در خصوص شیخ الانبیاء حضرت نوح، خدای متعال تعبیری جداگانه و برگزیده دارد: سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ ﺳﻠﺎم ﺑﺮ ﻧﻮﺡ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ .(صافات٧٩) دلیل این سلام جهانی این است که نوح، نماد محسنین در میان آفریدگان است: إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (صافات٨٠) بارزترین مشخصه محسنین، صبر در اطلاعات و مصائب و مشکلات است. چنانکه قرآن از زبان حضرت یوسف این حقیقت را بیان می کند: قَالُوا أَإِنَّكَ لَأَنتَ يُوسُفُ قَالَ أَنَا يُوسُفُ وَهَٰذَا أَخِي قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا إِنَّهُ مَن يَتَّقِ وَيَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.(یوسف٩٠) ____________________________ 🔶اسرار عجیب صبر در قرآن قرآن کریم اسرار مهمی را در خصوص هنگام صبر مومن بیان نموده است. از جمله آنها استجابت دعا در هنگام صبر است. جریان اعطای ملک سلیمان شاهدی بر این مسئله است. 🔷صبر سلیمان و اسراری از صبر سلیمان نبی روزی به منزل برگشت و جسد فرزند جوانش را روی تخت مشاهده کرد: وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمَانَ وَأَلْقَيْنَا عَلَىٰ كُرْسِيِّهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ (٣٤) به طور طبیعی عواطف انسان در چنین موقعی به جوش می آید و انسان را بی تاب می کند. سلیمان آماده جزع و فزع شد اما یک لحظه به این مطلب عنایت نمود که اگر در حین مصیبت صبوری کند و آن وقت دعا کند هر دعایی که باشد خداوند مستجاب خواهد کرد. از همین روی، ابتدا استغفار کرد و بعد دعای خودش را به خدا تقدیم نمود: قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكًا لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّن بَعْدِي إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ (٣٥ص ) 👌دعای سلیمان در همان زمان مستجاب شد. خداوند ملک بی‌نظیر و پادشاهی جهان را که مانند آن را به احدی بعد از او نداده است را به وی عطا نمود. گزارش آن در سوره مبارکه صاد این گونه آمده است: فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَيْثُ أَصَابَ (ص٣٦) وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَ غَوَّاصٍ (ص٣٧) وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ (ص٣٨) هَٰذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍ ص ٣٩) وَإِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَىٰ وَحُسْنَ مَآبٍ.(٤٠) 🔸استجابت دعای ایوب در حال بلا و بیماری جریان ایوب که در قرآن و قصص انبیا امده است. خداوند تمام اموال و اولاد و سلامتی اش را گرفت. ایوب شکر گزار تر شد. حیا داشت برای رفع بلا درخواست نماید. بعد از ملامت های شیطان و بعد از هشت سال لب به دعا گشود: وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ (٤١ص) خداوند دعای او را مستجاب نمود و فرزندانش را زنده کرد و به تعداد آنچه از ایوب گرفته بود از اولاد و اموال، زیاده به او بخشید و یک روز از صبح تاشب ملخ طلا به حیاط خانه اش بارید ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَٰذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ.(ص٤٢) وَوَهَبْنَا لَهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنَّا وَذِكْرَىٰ لِأُولِي الْأَلْبَابِ (ص۴٣) ______________________________ 🔶بشارت بزرگ برای صابران در بلایا یکی از بزرگ ترین بشارت های قرآن کریم ویژه صابران در بلاها و مشکلات است. وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ.(بقره ١٥٥) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (بقره ١٥٦) لام در لله لام ملکیت است یعنی ما مملوک خداوند هستم. حال اگر عزیزی از دست مومنی رفته کاری است که مالک با مملوک خویش نموده است و این جزع و فزع ندارد. و البته ابراز عواطف انسانی در هنگام مصیبت هیچ منافاتی با صبر و رضا ندارد. در پاداش این گونه صابران فرمود: أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ. (بقره ١٥٧) http://eitaa.com/hashemighir
🔰*خاطره ای از روز قدس شریف...* 👌 *غلامعباس هاشمی همدانی* ❇️ محرم سال ۱۳۹۱ از طرف معاونت بین الملل حوزه علمیه قم و با همکاری مجمع عالی تفسیر و هماهنگی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، سفری فرهنگی و تبلیغی به کشور اسپانیا داشتم مسیر ما از امارات بود از امارات به سوئد و شبی در استکهلم بودیم واز استکهلم عازم مادرید شدیم، رایزن ایران، در فرودگاه منتظر من بود با هم به سفارت ایران رفتیم شب شده بود، مورد استقبال شخص سفیر قرار گرفتم با دیدن او درشب در سفارت تا حدودی شعور بالا و ادب او را شناختم، کمتر دولتی ها را در خارج، دغدغه مند مسایل دینی می یابیم او به خانه نرفته بود تا عالمی که از قم مهمانشان می شود از راه برسد. ابتدا مارا به اتاق مهمان خودش برد شام را باهم خوردیم و من را به محل اقامتم که تدارک دیده بودند راهنمایی کرد او علما و روحانیون را واقعا وارث انبیا میدانست و به من هم به همین نیت با کمال ادب، احترام می گذاشت. هر روز یک سخنرانی همراه شیعیان و دیپلمات هایش از من گوش می داد. و سپس یک ساعت پرسش و پاسخ..از اینکه مباحث من بر محوریت قرآن بود خیلی لذت می برد یک روز گفت اقای هاشمی با این حرفها ما را مست می کنید گفتم اقای دکتر حرفتان را قبول دارم چون این کار از قرآن بر می اید. مردی بلند نظر، سلیم النفس ،با اطلاعات ،مودب، متدین، دنیا دیده و باصفا در چهارکشور ١۵ سال سفیر بوده در عین حال بی ادعا. محصول سفر۱۴ روزه محرم سال ۹۱ من، ۲۴ سخنرانی برای شیعیان و ایرانیان و دیپلمات های ایران، هشت سخنرانی برای خانواده دیپلمات ها پنج جلسه اعتقادی با جوانان و نوجوانان، چهار مناظره ،طراحی تاسیس مرکز شیعیان مادرید و دعوت از تاجران و متمکنان جهت تمهید مقدمات کار و گفتگو های دینی که منتهی به مسلمان شدن یک مهندس مسیحی به نام داوید بارباس بطور رسمی در رایزنی ایران در مادرید شد. در این سفر به دلیل تراکم برنامه هایی که خودم طرح کرده بودم از خیر گردش در "گرانادا" بهشت روی زمین که هزینه اش بر عهده رایزن ایران بود گذشتم از رایزن اصرار و از من انکار، زمان برنامه ریزی شده به سیاحت گرانادا را به دعوت از خیرین و تاجران وجلسه با آنها اختصاص دادم. البته همین کار باعث احترام و علاقه ویژه شیعیان به ما شد. زمان تمام شد و با بدرقه شخص سفیر و همراهی رایزن جناب دکتر پور پزشک که اینک معاون بین الملل بنیاد سعدی است تا فردگاه باراخاس مادرید جهت بازگشت به قم آمدیم...من ادامه برنامه هایم را با جدیت از قم پی گیر بودم جلسات متعدد با خیرین و دوستان واساتید. البته به هیچ نهاد و سازمانی در میان نگذاشتم البته در میان نگذاشتنش بهتر است چون فقط مانع کار شما می شود... در اوایل ۱۳۹۲ دو ماه قبل از ماه رمضان ایمیلی جدیدی به دستم رسید که شخص سفیر من را برای یک ماه رمضان به مادرید دعوت کرده بود. اعلام امادگی کردم تا مقدمات کار کنسولی انجام شود...قطعی شد تا برای دومین بار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید میزبان من باشد. خوشحال بودم چون برنامه های نیمه تمام در اسپانیا داشتم. این بار مستقیم با دعوت سفارت ایران به مدت یک ماه جهت سخنرانی در جمع ایرانیان ودیپلماتها، گفتگو با چند دانشمند مسیحی، سخنرانی در دانشگاه امترنتا وپی گیری امور بنیاد شیعی به مادرید پایتخت کشور اسپانیا عازم شدم. در این سفر پرخاطره و موفق یکی از طرح های من که اقای سفیر روی آن زحمت کشید وهزینه گذاشت طرح حمایت از مردم فلسطین با دعوت های خاص و رسانه ای کردن آن بود. این کار اگر چه در کشور های اروپایی خصوصا کشورهای تحت فشار اسراییل بسیار دشوار است ولی سفیر مردی شجاع بود وبرای دفاع از مظلومان فلسطین از مقام و موقعیتش باکی نداشت ومن با اینکه دیپلمات های زیادی را می شناسم جز چند نفر چنین دیپلماتی را سراغ ندارم. برنامه هم فکری شد مشورت های زیاد و در نهایت چهارصد مهمان، مدعو همایش حمایت از مردم فلسطین شدند. مهمانان همایش؛ سفرای کشورهای اسلامی، شخصیت ها و فعالان فرهنگی و سیاسی و اساتید خاص دانشگاه های مادرید بودند سخنران اول جهت عرض خیر مقدم خود آقای سفیر بود سپس خانم ایسابل پیسابو روزنامه نگار معروف اسپانیایی (معشوقه یاسر عرفات) سخنرانی کرد، سخنران سوم دکتر محمود صبح؛ شاعر و انقلابی معروف فلسطینی بود که ضمن سخنرانی اشعارش را با احساس خاصی خواند. ایشان با حضرت امام هم ملاقات داشته است. چهارمین سخنران دکتر نجیب ابووردا استاد دانشگاه کمپلوتنسه مادرید بود. سخنران پایانی و اصلی مراسم هم بنده بودم مراسم از پرس تی وی و شبکه خبر پخش شد ورسانه ها وخبر گزاری ها جلسه را بازتاب دادند، رسانه های فلسطینی و لبنان هم منعکس کردند و مرهمی شد بر زخم مردم مظلوم فلسطین... سفیر شجاع و انقلابی و باصفا مرحوم دکتر مرتضی صفاری بود که پس از ماموریتش از نطنز به مجلس رفت و دو سال پیش با ایست قلبی به رحمت ایزدی پیوست. روحش شاد.
نماز جماعت روز قدس سفارت جمهوری اسلامی ایران مادرید
از راست غلامعباس هاشمی... دکتر هرننادز مالک سایت اسلامیکو وموسسه اسلامیکو... محمد امین رهبر مسلمانان جنوب اسپانیا... خانم سفیر البانی در اسپانیا... دکتر مرتضی صفاری سفیر وقت جمهوری اسلامی در اسپانیا