🔰 تقوای اجتماعی
(خلاصه سخنرانی استاد هاشمی جلسه ۴از ۴)
________________
🔸 همان گونه که تقوا در زندگی فردی مورد توجه و تاکید قرآن کریم و روایت اهل بیت است تقوای اجتماعی نیز از از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین روی قرآن کریم بسیاری از مشکلات و مجازات ها و نعمت ها را به امت ها نسبت می دهد. داستان بنی اسراییل که بیش از ٨٠ آیه در سوره بقره گزارش نموده و در سوره های دیگر تکمیل کرده چالش های اعتقادی و اخلاقی یک امت را بررسی نموده است. امت اسلام را بهترین امت ها معرفی نموده و دلیلش را عمل به دستوری که مربوط به سلامت جامعه است معرفی می کند. آل عمران
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ...
ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺍمتی ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ زیرا به ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻭ ﺯﺷﺖ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻳﺪ(آل عمران ١١٠)
🔷تقوای اجتماعی مربوط به مسؤوليت های ما در روابط جامعه است. چه اجزای جامعه و چه پیکره جامعه چه در امور مادی و چه در امور معنوی. تقوای اجتماعی یعنی رعایت حقوق شهروندی.
🔷 آیات قرآن، تاثیر تقوای اجتماعی را در نعمت و آسایش کل جامعه گوشزد نموده است. از جمله در سوره اعراف فرموده:
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ الارض...
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺁﺑﺎﺩی ﻫﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭی ﭘﻴﺸﻪ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻳﻘﻴﻨﺎً درهای ﺑﺮﻛﺎتی ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺸﻮﺩﻳﻢ...(اعراف ٩٦)
◽مراد از برکات، نعمتی است که در آن خیر فراوان وجود دارد. برکات زمینی مانند حکومت عدل، ارزانی در بازار، امنیت، سلامتی، فرزند، خانه و برکات آسمانی برف و باران هستند.
👌 برداشت علامه طباطبایی از آیه
علامه طباطبائی با عنایت به کلمه "اهل القری" می نویسد: نزول برکات از اسمان و زمین در گرو رعایت تقوا در رفتار اجتماعی و حقوق شهروندی است.
________________________
وظیفه دولت اسلامی
دولت اسلامی وظیفه دارد عوامل گسترش تقوا در جامعه را به وجود آورده و تقویت کند. تقویت تقوای اجتماعی توسط دولت ابعاد گسترده ای دارد؛ ترویج ارزش های دین، مبارزه با اسراف، مقابله با مصرف گرایی از موارد تقویت تقوای اجتماعی است ولی این مسائل در جهت تحقق تقوا در جامعه فرع هستند و اصل اساسی کلی برای تقوی چیز دیگری است که قرآن به ما می آموزد: "اعدلوا هو اقرب للتقوی" نزدیک ترین اصل و ابزار برای تحقق تقوا و پاکی در جامعه عدالت است.
_____________________
🔸تقوای اجتماعی در عصر انتظار
برخی خیال می کنند ظهور امام زمان علیه السلام در گرو این است که جهان پر از ظلم و فساد و تباهی شود، تملق و ریا و تجاوز از حد بگذرد تا امام زمان از راه برسد. آن وقت نتیجه می گیرند که نیازی به اصلاح جامعه نیست. حتی برخی فرقه ها پیدا شدند و معتقد شدند از باب مقدمه، لازم است تا در فراگیر شدن فساد و تباهی و فحشا اقدام نمود تا فرج نزدیک تر شود. در حالی که پیامبر اکرم فرموده افضل اعمال امتی انتظار الفرج، چگونه ممکن است اقدام به فساد فضیلت داشته باشد؟؟ از سویی چنین باوری با فلسفه وجودی امام عصر که برای صلاح و عدالت می آید نمی سازد.
صحیح این است که منتظران باید زمینه را برای اهداف ظهور و حکومت جهانی و اجرای عدالت فراهم نمایند. از همین روی
وظیفه منتظران، اولا رعایت تقوای اجتماعی و در مرحله بعد اقدام به تحقق تقوای اجتماعی است.
✔️امربه معروف و نهی از منکر و سعی در احیای این فریضه از مصادیق عمل به وظیفه در عصر انتظار است. از این جهت تقوا در سه قسم کامل می شود
۱-تقوای گریز
۲-تقوای پرهیز
۳-تقوای ستیز
🔹گاهی مانند یوسف باید از صحنه گناه گریخت.
🔹 گاهی باید مانند آسیه در کاخ فرعون بود و پرهیز نمود.
🔹و زمانی مانندابراهیم خلیل علیه السلام قیام کرد و با شرک و بت پرستی مبارزه نمود.
✔️تعاون مومنانه، نماد تقوای اجتماعی در عصر غیبت
امام باقر علیه السلام فرمود: لِيُعِنْ قَويُكُم ضَعيفَكُم وَلْيَعْطِفْ غَنِيُّكُمْ عَلى فَقيرِكُمْ وَلْيَنْصَحْ اَلرَّجُلُ اَخاهُ النَّصيحَةَ لِنَفْسِهِ وَاُكْتُمُوا اَسْرارَنا وَاِذا كُنتُم كَما اَوْصَيْناكُمْ لَمْ تَعْدُوا اِلى غَيْرِهِ فَماتَ مِنكُم قَبْلَ اَنْ يَخْرُجَ قائِمُنا كانَ شَهيداً... بشارة المصطفی ص ١٨٣ هر آینه باید قوی شما ضعیفتان را کمک نماید و باید ثروتمندتان بر فقیرتان عطوفت نماید و فرد برای برادر دینی خود خیرخواه باشد، اسرار ما را مخفی دارید پس اگر شخص در این حال از دنیا رفت، پیش از آنکه قائم ظهور کند، شهید از دنیا رفته است.
🔸اینکه فرمود قوی ضعیف را کمک کند معنای وسیع دارد؛ گاهی کسی از جهت علمی قوی است، گاهی اجتماعی، زمانی قدرت و مقام و گاهی از جهت نفوذ اجتماعی...
http://eitaa.com/hashemighir
🔰 قوانین رزق در قرآن
(خلاصه سخنرانی استاد هاشمی، جلسه ١ از ٢)
✅ واژه شناسی
رزق در لغت، هر بهره ایست که به دست انسان می رسد اعم از مادی و معنوی. رزق مادی مانند: يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ . (بقره/ 172)
و رزق معنوی مانند: وَ لَا تحْسَبنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون .(آل عمران/ 169.
مراد، رزق معنوی شهداء است که در مقام عندی و قرب الهی به آنها داده می شود.
_______________
❇️ اصول و قواعد رزق در قرآن
🔹وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ .(هود ٦)
اولین قانون رزق این است که روزی تمام مخلوقات بر عهده خداوند است. اگر از دست کسی نعمتی به ما رسید در حقیقت دست به دست شده و چندین دست چرخیده و ما دست های پیشین را نمی بینیم بالای همه دست ها دست خداوند است ولی ما دست های مقابلمان را می بینیم چون به چشم سر نگاه می کنیم در حالی که يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ...(فتح١٠) آن دست پردازنده و آفریننده دست خداست. از همین روی اگر پنج بار در قرآن فرموده عده ای روزی می دهند ولی خدا خیر الرازقین است سپس می فرماید ما من دابه الا علی الله رزقها نشان می دهد همه روزی ده ها دست های پایین اند و دست خدای رزاق، بالای همه این دست هاست و باقی همه رابط و واسطه ها هستند.
_____________________
❇️ حرکت و تلاش برای رسیدن به روزی
روزی دونوع است طالب و مطلوب روزی طالب، ما را طلب می کند و حتی از دست آن فرار کنیم هم به ما خواهد رسید پیامبر اکرم فرمود: لو اَنَّ ابنَ آدم فَرَّ من رِزقِه کما یَفِرُّمن المَوتَ لادرکه کما یدرکه الموت
نوع دوم، روزی مطلوب است که باید طلب نمود و اصالت در اداره زندگی وتامین معاش، با روزی مطلوب است. از همین روی دومین قانون رزق این است که فرمود فامشوا فی مناکبها، یعنی خداوند رزق همگان را آفریده و مقدر نموده به شرطی که بندگان در طلب رزق حرکت نمایند. هرکس حرکت کند به روزی خواهد رسید و هر کس حرکت نکند روزی به او نخواهد رسید:
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ..
ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﺍم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺮ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺐ زمین ﺭﺍﻩ ﺭﻭﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺯیﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ...(ملک١٥)
🔶سوال
اگر روزی همگان را خداوند بر عهده گرفته چرا همیشه در جهان گرسنه و محروم از امکانات وجود دارد؟
جواب
✔️ برخی برای رسیدن به روزی حرکت و تلاش نمی کنند. در اطراف ما افرادی هستند که جای تلاش، منتظر یک شغل خیالی با درامد خیالی هستند.
✔️ عده ای درآمد دیگران و روزی دیگران را غصب می کنند و با اختلاس و تجاوز و استثمار، دسترنج دیگران را برای خود اختصاص می دهند.
✔️ خداوندی که روزی را تضمین نموده و اعلام فرموده برای این روزی تلاش کنید میدانست که عدهای ضعیف اند و توان تلاش ندارند؛ فقرا، مساکین، ایتام و افراد بی سرپرست این گونه اند. از همین روی، روزی این ها را در میان اموال اغنیا قرار داده و دستور داده تا حقوق آنها را بپردازند. ولی اکثر اغنیا از پرداخت روزی ضعفا امتناع کرده و به دستورات خداوند اعتنا نمی کنند. اگر همه اغنیا به احکام خداوند عمل می کردند فقیری وجود نداشت.
___________________
❇️ قانون سوم
کمی و زیادی روزی
🔹قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ وَيَقْدِرُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ.(سبا٣٦
خداوند روزی عده ای را توسعه می دهد و در مقابل معیشت عده ای را تنگ می کند و زندگی را سخت می گرداند. از آنجا که افعال الهی قانون مند است توسعه و تنگی در رزق نیز از قوانین تبعیت دارند. توسعه روزی تابع قوانینی است که مهم ترین آن به باور و و بندگی انسان ها مربوط است:
وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا.(طلاق٢)
وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ.(طلاق٣)
از طرفی تنگ کردن معیشت ها نیز تابع قوانین است که مهم ترین آن با دوری از یاد خداوند گره خورده است: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا..ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ یاد من ﺭﻭی ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺗﻨﮓ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.(طه ١٢٤)
👌 نکته: خداوند روزی را بر اساس استعدادها کم و زیاد می کند و لذا وسعت و تنگی روزی ها بر اساس تبعیض نیست. امام سجاد در دعای ٣۵ می فرمایند:شَهِدْتُ أَنَّ اللهَ قَسَمَ مَعَایشَ عِبَادِهِ بِالْعَدْلِ، وَ أَخَذَ عَلَى جَمِیعِ خَلْقِهِ بِالْفَضْلِ. خداوند در معیشت ها به هیچ کس زیادی نمی دهد بلکه بر اساس عدالت است. البته اگر کسی شایسته پاداش باشد خداوند بر اساس فضل و زیادی معامله می کند.
http://eitaa.com/hashemighir
🔰 قوانین رزق در قرآن
💠گزیده سخنرانی غلامعباس هاشمی همدانی(قوانین رزق، جلسه ٢ از ٢)
✳️انفاق از رزق برای همگان ممکن است
دو تعبیر برای انفاق در قرآن ذکر شده انفاق از مال و انفاق از رزق
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فىِ كلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْئَةُ حَبَّةٍ.(بقره/261)
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممِّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ. (بقره/3)
فرق این دو تعبیر در این است که انفاق از مال، فقط بخشیدن مال است اما هنر، آبرو، مقام، علم و قدرت بیان و تقوا نیز رزق الهیست. از آبرو باید برای اصلاح و وساطت، از قدرت برای احسان، از علم برای تعلیم دیگران انفاق نمود.. ولذا راه انفاق بر هیچ کس بسته نیست. پیامبر فرمودند از دارایی های خودتان انفاق و بین مردم صله برقرار کنید ولو شده به اندازه خرما یا هسته خرمایی و اگر کسی از این هم دستش کوتاه هست با تبسم بین مردم ظاهر شود.
_______________________
🔶 قانون شکر نعمت ها و آثار آن
لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
🔹عطاء نعمت ها از باب شایستگی نیست. مال و فرزند و مقام و شهرت به جهت شایستگی ما عطاء نشده و چون استحقاق نیست باید مدام با شکر و یادآوری، حق لطف الهی را بجای آورد تا گرفتار زوال نعمت نشویم زیرا روش هر منعمی چنین است که فرمود: "لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ" ابراهیم ٧
خداوند به بنی اسرائیل نعمات فراونی داد... موسی را پیامبرشان کرد، از اسمان من و سلوی نازل نمود، ابر سایه بان در بیابان برایشان فرستاد، از دل سخره دوازده نهر آب روزی داد ولی کفران نعمت کرده و گرفتار غضب الهی شدند.
🔸سوال مهم این است که شکر نعمت به چیست ؟ اگر چه شکر زبانی و نماز شکر و صدقه شکر نیز شکر است ولی حقیقت شکر در نحوه تعامل ما با نعمت نهفته است. امیر المومنین علیه السلام فرمود: «شُکرُ کُلِّ نِعمَةٍ الوَرَعُ عن مَحارِمِ اللَّهِ» : ''شکر هرنعمت، پرهیز از حرام هاى خداوند است؛ یعنی اینکه نعمت باید در همان جهتی که براى آن داده شده استفاده شود.
_____________________
🔸امتحان الهی به وسیله نعمت ها
🔷یکی از قوانین طبعیت این است که خداوند جهان را مرکز ازمایش قرار داده است. ایه ١۴٠ ال عمران مربوط به جنگ احد است ولی پرده از یک قانون الهی برداشته: إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا..
ﺍﮔﺮ ﺑﻪ شما ﺟﺮﺍﺣﺘﻲ ﺭﺳﻴﺪ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺟﺮﺍﺣﺘﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺳﻴﺪ . ﻭ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﻱِ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﻧﺎﻛﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ تا ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﺪ...این چنین نعمت ها و روزی ها و سختی ها و راحتی ها همه برای آزمایش ایمان مردم است. چنانکه فرمود: وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ .(بقره ١٥٥)
چیزی که مهم است تسلیم و رضا در هنگام از دست رفتن نعمت هاست.
لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﻓﺖ ، ﺗﺄﺳﻒ ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﻧﺸﻮﻳﺪ .(حدید ٢٣)
________________________
_
🔶 تحصیل روزی با دعای مومنانه
🔹 دستور این است که بزرگ و کوچک نیازها حتی نمک طعام را از خداوند درخواست کنیم. حضرت موسی وقتی گوسفندان دختران شعیب را آب داد به زیر سایه ای رفت و دعا نمود: فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِير گفت: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺧﻴﺮ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ کنی، ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪم .(قصص٢٤) امام علی علیه السلام فرمود موسی یک لقمه نان از خداوند در خواست نمود.
◾در روایت داریم هر چه انسان از خدا بیشتر مسالت و درخواست نماید بیشتر عزیز می شود، و هر چه از خلق بیشتر بخواهد بیشتر ذلیل می شود.
👌در خواست مومنانه
انچه در درخواست روزی مهم است اینکه معتقد باشیم کافی اوست، قاضی الحاجات اوست، رزاق اوست، نمی شود امید به غیر خدا داشت و از خداوند درخواست کرد این درخواست مومنانه نیست. وقتی دعا کننده ایمان داشت که هیچ دریچه ای در رزق، جز رزاقیت خداوند باز نیست دعا مستجاب می شود.
والحمدلله رب العالمین.
http://eitaa.com/hashemighir
🔰 زندگی عزتمندانه
💠غلامعباس هاشمی همدانی
وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ .(منافقین ٨)
🔸عزت به معنای نفوذ ناپذیری و سخت است. ارضٌ عِزاز یعنی زمینی که آب در او فرو نمی رود و نفوذ نمیکند.
🔶ایمان؛ منشا عزت
عزت در آیه فوق، به خداوند و پیامبر خدا و مومنین منحصر است. بیانگر این است که اثر ایمان، زندگی عزتمندانه است. ایمان اصل و زندگی عزتمندانه فرع آن است. چرا که اثر ایمان واقعی، بندگی است و عزت فقط در بندگی خداست.
🔶خط قرمز نفوذ شیطان
معروف است که ابلیس قسم خورده تا در نفس همه بندگان نفوذ کند و آنها را گمراه کند جز بندگان مخلَص خداوند، این سخن اگر درست باشد بسیاری مومنان جهنمی می شوند زیرا مخلصین مقامی است که معدودی از خاصان به آن دست می یابند. مخلص با فتح لام یعنی کسی که از هر نوع آلودگی و تاریکی خالص شده است. نه تنها حرام مرتکب نشود و واجب را ترک نکند بلکه سوء ظن و تردید و امثال آن نیز نداشته باشد. اگر معنای مخلص این باشد رسیدن به عزت مشکل است. مخلص مقام افرادی مانند حضرت یوسف است که فرمود:
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ
🔶 بلند پروازی ابلیس
اگر چه معروف است ابلیس فقط مخلصین را نمی تواند گمراه کند ولی این سخن خداوند نیست بلکه سخن ابلیس است که گفت: قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ .(حجر٣٩) الحجر
إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ .(حجر ٤٠)
خداوند این ادعای بزرگ ابلیس را جواب داد: إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ .(٤٢) ودر کلام خداوند مخلص نیامده است. پس بنده بودن کافی است تا ابلیس نتواند نفوذ نماید.
امیر المومنین عرض می کند: إِلَهِی کَفَى لِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً وَ کَفَى بِی فَخْراً أَنْ تَکُونَ لِی رَبّا.
🔶زندگی عزتمندانه کلید واژه حماسه عاشورا
روح هر حماسه را بخواهیم درک کنیم باید به کلید واژه اش نگاه کنیم.
🔸 کلید واژه عاشورا عزت و زندگی عزتمندانه است. سید الشهدا علیه السلام دو جمله بلندی را در مواجهه با درخواست بیعت فرموده اند یکی اینکه فرمود: "أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ" ذلت از دامن ما دور است ایمان و ذلت قابل جمع نیست دوم اینکه فرمود: "مَوْتٌ في عِزٍّ خَيْرٌ مِنْ حَياة في ذُلٍّ" ؛ (مرگ با عزّت بهتر از زندگى با ذلّت است!)
🔸 زندگی عزتمندانه با زبان ساده یعنی اینکه حاضر نشویم به هر قیمتی زندگی کنیم، یعنی زندگی همراه تعهد، صداقت، حریت، ایثار، و زندگی ذلتمندانه این است که در آن، فریب، تملق، دروغ، ترس و بدعهدی به عادت تبدیل شود.
🔶دو مشخصه زندگی عزتمندانه
🔹امام صادق علیه السلام فرمود: شَرَفُ الْمُؤْمِنِ قِیامُهُ بِاللَّیلِ وَ عِزُّهُ كَفُّهُ عَنْ أَعْرَاضِ النَّاسِ شرافت مومن در نماز شب است و عزّت او در این است که با آبروی مردم بازی نکند.
در روایت دیگری نیز فرمود: شَرَفُ اَلْمُؤْمِنِ قِيَامُ اَللَّيْلِ وَ عِزُّهُ اِسْتِغْنَاؤُهُ عَنِ اَلنَّاسِ در این حدیث مشخصه دیگری از زندگی عزتمندانه را بیان فرمودند که عزت مومن در بی نیازی از آنچه در دست مردم است می باشد.
❇️ داستان رضاخان و یک عالم دینی
رضاخان در دوران سربازی در اراک بود.سربازان می گویند برای شرکت در روضه عاشورا به خانه آقانورالدین اراکی برویم. اقا نور الدین سرگذشت عجیبی در زندگی دارد و مطالعه آن درس هایی دارد. می روند و حین خروج، به رضاخان می گوید روزی تو شاه می شوی، مواظب باش به اسلام ضرر نزن. او جدی نمی گیرد تا آنکه شاه می شود. روزی برای زیارت حضرت عبدالعظیم می رود، مأموران حرم را قُرق می کنند، به رضا خان می گویند عالمی خارج نشد. رضاخان به زیارت آمده و پس از انجام مراسم، با آقانورالدین مواجه می شود. او را شناخته و با احترام، خبری که ایشان به او در دوران سربازی اش داده را یاد ایشان می اورد، آنگاه از آقانورالدین می خواهد تا از او چیزی بطلبد. آقانورالدین می گوید: ما استغنا داریم! رضا خان که معنای جمله ی آقانورالدین را نمی فهمد. دوباره خواهش می کند هر چه می خواهید بخواهید. باز آقانورالدین همان جمله را می گوید. وقتی رضاخان خداحافظی کرده و می رود. از یکی از نزدیکانش می پرسد: استغنا داریم یعنی چه؟ توضیح را که می شنود به اطرافیان سفارش می کند این جریان را جایی نقل نکنند.
http://eitaa.com/hashemighir
🔰اسباب عزتمندی در زندگی
💠غلامعباس هاشمی همدانی
🔸خضوع و خشوع در برابر خداوند
مَنْ كانَ يُريِدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً
آیه شریفه، سرچشمه عزت را منحصر در وجود حضرت حق می داند. از همین روی مهم ترین سبب به دست آوردن عزت آن است که انسان با خضوع و خشوع و تسلیم در برابر خدای سبحان، خود را به کانون عزت متصل گرداند.
✔️یوسف نبی از بردگی نه تنها به عزیزی مصر رسید بلکه تا قیامت نام و عزت او جاودان شد.
✔️پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با یتیمی بزرگ شد، یهودیان همه جا را برای پیدا کردنش گشتند، هنگام اظهار رسالتش، همه مخالف بودند و از دست دشمنان از مکه هجرت نمود، ولی روزی در همین شهر در فتح مکه ١٢ هزار سپاهی مسلح منتظر بودند تا آب وضویش در جوی آب بریزد تا از جوی تبرک بردارند.
هنگامی که موی مبارک خود را در حجة الوداع تقصیر نمود هزاران نفر در صف ایستاده بودند تا بلکه تار مویی از او را تبرک بردارند، در روایت دارد که نزدیک بود از ازدحام همدیگر را بکشند.
امیر المونین در دعای خود عرض می کند: إِلَهِی کَفَى لِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً وَ کَفَى بِی فَخْراً أَنْ تَکُونَ لِی رَبّا خصال صدوق ج 2 ص 420
👌در زمان امامان معصوم چرا این همه ائمه ما حصر و حبس شدند و در اخر به شهادت رسیدند؟ اینها که کاری با حکومت نداشتند حتی امام کاظم تعهد داد بر علیه حکومت کاری نکند. دلیلش این بود که در ظاهر، خلفای بنی عباس حکومت می کردند ولی حکومت و نفوذ در دل ها از آن ائمه بود. عزت از آن ائمه بود. واین اثر بندگی خداوند و معنویت است.
🔹قرآن کریم در خصوص طلب کردن عزت از غیر خداوند وعده ذلت داده است
واتَّخَذوا مِن دونِ اللّهِ الِهَهً لِیَکونوا لَهُم عِزّا کَلاّ سَیَکفُرونَ بِعِبادَتِهِم و یَکونونَ عَلَیهِم ضِدّا.(مریم ، ٨٢ و٨١
____________________
🔸مواظبت در باورها
باورهای انسان در نوع زندگی انسان تاثیر فراوان دارد. اگر باور کنیم پایان کار مرگ است ولی مرگ فنا نیست بلکه آغاز حیاتی ابدی همراه با حساب و کتاب و ظهور عدل الهی است به این سادگی دروغ و تهمت و ریا و تملق در زندگی تبدیل به عادت نمی شود. وحاضر نمی شویم به هر قیمت زندگی کنیم.
______________________
🔶صداقت در زندگی
امام صادق میفرماید: "راستگویی عزت است" زیرا دروغگویی باعث سلب اعتماد مردم از انسان می شود و کسی که مورد اعتماد مردم نباشد همواره در زندگی خود و در جامعه خوار و ذلیل خواهد بود.
👌فرزندان یعقوب دو بار از برادر خویش خبر اوردند باری از یوسف که دروغ بود و دیگری از بنیامین که راست بود . یعقوب خبر دروغ را شنید با این که سابقه دروغ دسته جمعی نداشتند و علامتی از مرگ یوسف هم همراهشان بود ولی باور نکرد و گفت "فَصَبْرٌ جَمِيل" . خبر دوم را شنید با اینکه سابقه دروغ جنعی داشتند چون راست بود گفت: "فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيم"ُ . یوسف ۸۳)
◾در سخن صادق، آهنگی و بویی نهفته و ملکوتی دارد که پاکان می فهمند و استشمام می کنند. پس با دروغ و دغل و فریب و ریا نمی شود تمام زندگی را به سلامت و طهارت و مقبولیت پایان برد
بس نکته غیر حُسن بباید که تا کسی
مقبولِ طبعِ مردمِ صاحب نظر شود
_________
🔸قناعت در روزی
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
ﺍﺯ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ، ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﺍﺳﺖ ، ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻱ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ .(نحل٩٧)
حیات طیبه پاداش عمل صالح مستمر مومنین است اما این حیات طیبه چیست؟
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: "هی القناعه" اگر انسان به آنچه خداوند داده شاکر و راضی و قانع باشد ولع و حرص و طمع از زندگی اش رخت بر می بندد.
http://eitaa.com/hashemighir
🔰ولایتمداری در زندگی
💠 (خلاصه سخنرانی استاد هاشمی درجمع کارشناسان ارشد سازمان صنایع دفاعی کشور)
_________________________
بسم الله الرحمن الرحیم
🔶مفهوم شناسی ولایت
ولایت به معنای نزدیکی دو چیز به همدیگر به گونه ای که هیچ چیز بین آن دو فاصله نباشد. آن دو چیز نسبت به هم ولی محسوب می شوند. از همین روی در قران هم به خداوند ولی اطلاق می شود: الله ولی الذین آمنوا.. و هم به مومنین ولی الله اطلاق می شود ان اولیاء الله لا خوف علیهم...
پذیرش ولایت خداوند تقرب به خداوند و پذیرش امر و رضای اوست به گونه ای که هیچ چیز فاصله نشود.
________________________
✅آرامش حقیقی
آرامش حقیقی انسان درسایه ولایت الهیه محقق می گردد
لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِندَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﺳﻠﺎﻣﺖ ﻭ ﺍﻣﻦ ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻳﺎﺭ ﻭ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(انعام ١٢٧)
________________________
🔶مهم ترین موانع ولایت مداری
سه حقیقت مهم در درون انسان وجود دارد که همواره بین انسان و خداوند و رضای حق و اراده او فاصله می شوند. آن سه چیز شهوت، غضب و عاطفه است.
▪️سه داستان یوسف و خلوت زلیخا، ایوب و مصیبت های هشت ساله اش و ابراهیم در جریان ذبح اسماعیل، نمادی از نحوه عمل ولایتمدارنه مومن در مواجهه با ستیز میان ترجیح رضای خداوند و سه حقیقت مذکور در وجود انسان است.
________________________
🔶نشانه ولایت مداری در مسیر بندگی
بندگی انسان ولایت مدار، با رویکرد رسیدن به مقام قرب خداوند و حفظ ولایت الهیه و خضوع و خشوع و شکرگزاری انجام می شود. در نتیجه، اعمال و عبادتش تاجرانه نیست زیرا طمع اگر چه برای بهشت باشد فاصله است، عبیدانه هم نیست چون ترس از جهنم فاصله است، بلکه عاشقانه است از همین روی، عبادت مومن ولایتمدار، از باب عادت و کسالت و اکراه و تظاهر و ترس و طمع نخواهد بود.
امیر المومنین در نهج البلاغه، حکمت 237 فرمودند: إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ
◾این بیان نورانی و بلند امیرالمومنین علیه السلام نشان می دهد اگر بهشت و جهنم را از صفحه وجود بردارند در عبادات آن حضرت تغییری ایجاد نمیشود.
👌با این بیان، مخافت با شهوت و غضب و عاطفه، هنگامی که در تضاد با رضای خداوند فعال می شوند یک مرتبه از حیات ولایتمدارانه است که مربوط به چالش های طبیعی درون انسان در مواجهه جاذبه های بیرونی و تعلقات و یا حوادث است. پرهیز از اعمال با رویکرد تاجرانه و عبیدانه نیز مرتبه ای دیگر از زندگانی مومن ولایت پذیر است که مربوط به رویکرد انسان در اعمال و انجام مناسک و عبادات است.
___________________________
🔶ولایت خداوند و ولایت شیطان
خداوند دو ولایت تکوینی و تشریعی دارد. هم امور بندگان خود را تدبیر و سرپرستی می کند و هم قوانین سعادت بخش را به وسیله انبیا و ائمه به آنها بیان می کند. ولی شیطان نه ولایت تشریعی دارد و نه ولایت تکوینی بلکه این انسان است که راه بر ولایت تکوینی شیطان بر خود را باز می کند و او را بر خود مسلط می گردانند: إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻭ ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺗﻮﻛﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺗﺴﻠّﻄﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ .نحل٩٩)
إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ (ﺗﺴﻠّﻄﺶ ﻓﻘﻂ ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻏﻮﺍﮔﺮﻱ ﺍﻭ] ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻳﻚ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ .نحل١٠٠)
شیطان بر کسانی که ولایت او را می پذیرند چنان تسلطی پیدا می کند که امیر المومنین علیه السلام فرمود فنظر باعينهم، و نطق بالسنتهم با چشم انها می بیند و با زبانشان نگاه می کند و بالاتر اینکه قرآن فرمود در اولاد برخی انسانها مشارکت می کند: وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ.. ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺳﻮﻕ ﺩﺍﺩﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺮﺍم ] ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ [ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻛﺮﺩﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺯﻧﺎ ] ﺩﺭ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﺷﺮﻳﻚ ﺷﻮ...(اسراء٦٤)
________________________
🔶مواظبت در حال ذُکر
خداوند همیشه ولایت دارد و ولی بندگان است، این بنده است که باید ولی الله بشود. البته ممکن است گاهی غفلت و نسیان عارض شود و انسان بر اثر غبار نسیان و غفلت از تحت ولایت دور شود ولی انسان در حالت توجه و هوشیاری نباید خود را از ولایت حق خارج نماید. سیر کلی حیات اگر چنین باشد حیات ولایتمدارانه است.
http://eitaa.com/hashemighir
10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌اهانت به قرآن و پیامبر اکرم در پرتو تمدن و پیشرفت غربی...
💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی
http://eitaa.com/hashemighir
🔰فضائل امام علی علیه السلام در قرآن
(خلاصه سخنرانی در روز ٢١ رمضان)
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸بهترین منبع برای شناخت فضائل امیرالمومنین علیه السلام قرآن است.
آیاتی از سوره هل اتی، آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه لیلة المبیت، آیه اکمال، ایه تبلیغ، آیه ولایت، از جمله این آیات هستند.
🔹حاکم حسکانی دانشمند بزرگ اهل سنت کتاب شواهد التنزیل را در سه جلد در مورد آیاتی نوشته است که در شان علی بن ابی طالب است. در مقدمه کتابش امده: مجلس علما بودم خطیب در منبر گفت آیه ای در قرآن در فضیلت علی بن ابیطالب وجود ندارد و هیچ کس جواب او را نداد ترسیدم این عقیده به آیندگان منتقل شود. تصمیم گرفتم تا آیاتی که در شأن علی علیه السلام است را جمع آوری کنم. ٢١٠ آیه و ١٢٠٠ روایت اورده است.
از جمله، این روایت را نقل نموده که یا ایها الذین آمنوا در ۹۰ آیه تکرار شده که علی اسبق آنها و افضل آنهاست.
🔹 عمرو بن حمق که از یاران امام بود و سر او توسط معاویه بریده شد و نوشته اند اولین سر انسان بود که در تاریخ اسلام از شهری به شهری برده شد. در مسیر صفین عرض کرد: ما نه برای حکومت و نه برای خویشاوندی در رکابت هستیم، بلکه به خاطر این است که تو اولین کسی هستی که ایمان اوردی، پدر حسنین هستی و همسر فاطمه زهرایی، شجاعترین مسلمین و بهترین مهاجرین و برترین مجاهدینی و بر چنین شخصی سزاوار است اگر انسان مکلف به جابجایی کوه ها و آب دریاها شود. امام فرمود کاش صد نفر یار مانند تو داشتم و سپس دعایش نمود.
🔹سیوطی در درالمنثور مفاخره ای را درباره طلحه و عباس نقل نموده که طلحه گفت افتخار کلیدداری کعبه از آن ماست عباس گفت سقایت الحاج از ماست، امیرالمومنین فرمود اول کسی که به پیامبر صلی الله علیه واله ایمان آورده منم و افتخار نزد من است این آیه شریفه نازل شد: أَجَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِّ وَعِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ الآْخِرِ.. توبه ١٩
🔶مرحوم قرنی گلپایگانی در منهاج الولایه جریانی را نقل می کند که
معاویه وارد درس ابن عباس شد ایه إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ را تفسیر می کرد گفت پیامبر فرمود منذر منم و هاد علی است.
معاویه گفت چرا نقل فضیلت علی می کنی آیه دیگری را تفسیر کن.
گفت اگر این آیه را خواندم چطور:إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا احزاب ٣٣
گفت این آیه در شان علی است ایه دیگری را بخوان.
ابن عباس گفت اگر خواندم:
وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (سوره مائده،آیه 55)
گفت این آیه مربوط به علی است ایه دیگزی را بخوان
گفت اگر خواندم:
عَمَّ يَتَسَاءلُونَ ،عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ نبا،آیات 1 و2
گفت این مربوط به غدیر است.
آیه دیگری را بخوان .
ابن عباس گفت اگر خواندم:
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ آل عمران ،آیه103 گفت حبل الله علی است آیه دیگری را بخوان گفت اگر خواندم: كَفَى بِاللّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ رعد،آیه 43
گفت این آیه از علم علی سخن گفته آیه دیگری بخوان.
ابن عباس گفت اگر بخوانم:
فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ... آل عمران ،آیه61
معاویه گفت این آیه مربوط به مباهله و نفس پیغمبر علی است آیه دیگری را بخوان.
گفت اگر بخوانم:
سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ معارج ،آیه1
گفت این هم مربوط به غدیر است آیه دیگر بخوان.
ابن عباس گفت اگر بخوانم:
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ... آل عمران ،آیه61
گفت این آیه ابلاغ ولایت علی است آیه دیگر بخوان.
گفت اگر بخوانم:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ.. المائده ،آیه3
گفت این آیه مربوط غدیر است آیات دیگر را بخوان!!
ابن عباس گفت معاویه کدام آیه را بخوانم که مربوط به علی نیست؟
معاویه گفت این آیه را بخوان: إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا.. (زلزلة ،آیه ١)
ابن عباس گفت: ای معاویه همین آیه هم در فضل و منقبت علی ابن ابیطالب است! نشنیدی زلزله ای در مدینه آمد و همه مردم از شدت ترس از خانه ها در آمدند و دیدند که علی ابن ابیطالب امد و پای مبارک را بر زمین کوبید و این آیه را خواند: إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا و فرمود ابوتراب بر تو امر میکند که آرام باش.
زمین به امر علی در زیر پای او آرام شد.
ندیدم کسی این آیه را بخواند و در تفسیرش علی ابن ابیطالب را نام نبرد.
معاویه غضبناک شد و رو کرد به ابن عباس و گفت: پس بگو تا قرآن هست فضیلت علی ابن ابیطالب نیز هست.
http://eitaa.com/hashemighir
🔰مسؤولیت ما در برابر قرآن کریم
(گزیده ای سخنرانی استاد روز ٢٣ رمضان/مسجد مهدیه تهران)
💠در قران کریم سخن از اقامه دین به میان امده است. ونیز سخن از اقامه تورات و انجیل است. اقامه دین و کتاب و نماز یعنی محتوای دین و کتاب و نماز در زندگی وجامعه جاری شود. اقامه کتاب و دین به معنای قرائت دین نیست.
شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَ مَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَ مُوسَىٰ وَ عِيسَىٰ أَنْ أَقِيمُوا الدین (شوری
١٣
🔸شکوه پیامبر در قیامت
پیامبر خاتم چون پیامبر رحمت است نفرین نمی کند در قیامت هم نفرین نمی کند ولی به درگاه خداوند شکایت می کند. از امت خود شکایت می کند. و شکایتش مربوط به شیوه برخورد امت با قرآن کریم است.
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا(فرقان ٣٠)
چرا می فرماید امتم قران را مهجور و متروک کردند؟ قرآن که در همه خانه ها هست و این همه قاری و جلسات قرآن همیشه بوده است. این شکایت از جهت این است که مردم آموزه ها و محتوای قرآن را به زندگی نیاوردند و به آنها عمل نکردند. شکوه قرآن از از یهود و نصاری نیز در مورد کتاب هایشان همین است.
🔸 قرآن نسخه و دستور العمل است
فرمود:ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین. این یعنی قرآن یک نسخه تمام عیار است که برای دردهای روحی و معنوی انسان پیچیده شده است. اوصافی سی و هشت گانه ای قرآن برای خود آورده است که یکی از آنها شفاء است یعنی قرآن نسخه رنجها و دردهای انسان است.
👌 نسخه با خواندن، اثری نمی بخشد نسخه طبیب را باید به مرحله عمل رساند. قرآن را نیز باید عمل نمود و به عرصه های زندگی وارد نمود.
▪️البته قرائت قرآن ارزش دارد حتی حافظ قرآن هم قرائت را از رو بخواند تا چشم و صورت قاری نیز درگیر قرآن باشد و عبادت کند. ولی قرائت ثواب دارد و شفاء نیست. قرآن در واقع مجموعه ای از راهکار های عملی برای آلام و رنج های انسان است.
🔶نمونه هایی از ایات که فقط دستور العمل و نسخه است.
چند آیه تبرکا می خوانیم تا ببینیم این آیات برای خواندن است یا دستور العمل زندگی است؟
✔️"يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور"
این آیه فقط برای تلاوت است یا دستور العمل است؟
🔸 امر به معروف و نهی از منکر اشرف واجبات قرآنی است. امام باقر علیه السلام فرموده اند: "إن الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر فريضة عظيمة بها تقام الفرائض" (امر به معروف و نهی از منکر واجب خطیری است که بوسیله آن سایر فریضه ها نیز اقامه می شوند.
🔸قرآن کریم، امت اسلام را بهترین امم شناسانده "كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاس" ولی این نه به خاطر اسم مسلمان یا انتساب به پیامبر خاتم است بلکه این بخاطر عمل به دستوری مهم است آیه فوق را باید کامل مشاهده نمود تا سبب بهترین بودن روشن شود؛ "كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ... (ال عمران ۱۱۰) دلیل بهتر بودنتان این است که امر به معروف و نهی از منکر می کنید و این باعث می شود آموزه های آسمانی فراموش نشود و یا تحریف نگردد. در ادیان گذشته از جمله یهودیت و مسیحیت، فریضه ای بنام امر به معروف نداشتند و لذا دینشان یا تحریف شد و یا اموزه هایی را به فراموشی سپردند. از همین روی اگر در جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر ترک شود تفاوتی با جامعه یهودی و مسیحی نخواهد داشت.
🔸مهجوریت امر به معروف:
اگر متدینان در مواجهه با ترک معروف و فعل منکر، چهره ای در هم کشند و اخمی کنند برخی منکرات کم می شود یعنی بی هزینه ترین مرتبه امر بمعروف نیز در جامعه عمل نمی شود. پس ما اگر چه قرآن داریم اما باید ببینیم محتوای قرآن چه اندازه در زندگی ما جاری می شود.
✔️ وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا (فرقان٦٣)
✔️ الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاء وَ الْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ. (ال عمران١٣٤)
✔️ وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ
(مومنون٤)
✔️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لَا تَجَسَّسُوا وَ لَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ. (حجرات١٢)
و صدها آیه در اخلاق و احکام تمام آنها دستور العمل برای سامان زندگی دنیوی و اخروی است. ادامه در متن بعدی👇
http://eitaa.com/hashemighir
🔶دلیل اصلی انحرافات امت اسلامی درتاریخ
هرچه انحراف و مصیبت بر سر امت اسلامی امد به خاطر این بود که از قرآن غافل شدند. بنی امیه حاکم شد چون مردم از قرآن جدا شدند. بنی عباس حاکم شدند چون امت از قرآن جداشدند. حق علی علیه السلام غصب شد چون قرآن را کنار گذاشتند، با شعار حسبنا کتاب الله مردم را فریب دادند.
🔶کسی که ٣٠٠ آیه در فضیلت او در قرآن هست بیش از ۶٠ سال بالای منبر ها لعن شد. علامه امینی نقل نموده در هفتاد هزار منبر در تمام بلاد اسلامی به دستور معاویه امام علی به جرم عداوت با خداوند و پیامبر لعن می شد. در حال قرآن علی را جان پیامبر دانسته و ایمان و اخلاق و باور او را در ٣٠٠ آیه ستوده است این لعن از زمان معاویه تا عمربن عبدالعزیز ادامه داشت.
عمر بن عبد العزیز دو کار برای اهل بیت کرد یکی فدک را برگرداند دیگر لعن علی را از زبان ها انداخت.
🔶چگونه لعن علی علیه السلام برداشته شد
عمر بن عبدالعزيز با يك مرد يهودى هماهنگی کرد تا در مجلسی که علما و سران کشور حاضرند از دخترش خواستگاری کند آن شخص آمد و در وسط مجلس از دختر خلیفه خواستگارى كرد. عمربنعبدالعزيز گفت: دین تو چیست؟ گفت: من يهودى هستم. گفت: در دین اسلام دختر را به غیر مسلمان نمى شود داد. جوان: اگر اينطور است، پس چرا پيامبر شما دخترش را به علی بن ابی طالب داد؟ عمربن عبدالعزيز گفت علی مسلمان بود بلکه اول مومن به پیامبر علی بوده است. جوان گفت اگر چنین است چرا علی را بالای منبر ها لعن می کنید درحالی که مسلمانان لعن علنی مسلمان را جایز نمی دانند. عمربن عبد العزیز رو به جمعیت كرد و گفت: علمای مجلس جواب این جوان را بدهند. همه سر به زیر انداختند و هیچ کس جوابی نداشت. برخی هم از مجلس خارج شدند.
همان روز اعلام کرد هرکس علی را لعن کند تازیانه خواهد خورد و دستور داد در نماز جمعه ها بجای لعن بعد از نماز جمعه آیه ١٠ سوره حشر را که درمورد سابقان در ایمان است بخوانند: .. رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا... ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ﻣﺎ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺎ ﭘﻴﺸﻲ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ قرار مده.
http://eitaa.com/hashemighir
🔰 از اسرار صبر در قرآن
(خلاصه سخنرانی قرآنی استاد هاشمی همدانی در روز ٢۴ ماه مبارک رمضان)
🔶 خداوند داستان انبیا را در قرآن برای ما نقل می کند تاهم رموز موفقیت انبیا را بهعنوان مبلغین دین تبیین نماید و هم راز رشد و رسیدن به مراتب و مقامات معنوی را برای ما نشان دهد چنانکه راز گزارش زندگی ابلیس و و فرعون و امت بنی اسرائيل این است که رمز سقوط یک مخلوق یا یک امت را برای ما تبیین نماید.
🔷 یکی از رازهای موفقیت پیامبران و رهبران الهی صبر آنها در مواجهه با مردم و دشمنان و حوادث است.
🔹زندگی پیامبر خاتم در بین ملامت ها و دشمنی ها به اندازه ای که فرمود ما اوذی نبی بمثل ما اوذیت گواه محکمی است بر اینکه رمز توفیقات بی نظیر رسول خاتم در صبر است.
🔹صبر از ویژگی های مشترک همه پیامبران است. صبر موسی، صبر ایوب، صبر یعقوب، صبر یوسف، صبر ابراهیم.
🔷 در خصوص شیخ الانبیاء حضرت نوح، خدای متعال تعبیری جداگانه و برگزیده دارد: سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ
ﺳﻠﺎم ﺑﺮ ﻧﻮﺡ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ .(صافات٧٩) دلیل این سلام جهانی این است که نوح، نماد محسنین در میان آفریدگان است: إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
(صافات٨٠) بارزترین مشخصه محسنین، صبر در اطلاعات و مصائب و مشکلات است. چنانکه قرآن از زبان حضرت یوسف این حقیقت را بیان می کند:
قَالُوا أَإِنَّكَ لَأَنتَ يُوسُفُ قَالَ أَنَا يُوسُفُ وَهَٰذَا أَخِي قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا إِنَّهُ مَن يَتَّقِ وَيَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.(یوسف٩٠)
____________________________
🔶اسرار عجیب صبر در قرآن
قرآن کریم اسرار مهمی را در خصوص هنگام صبر مومن بیان نموده است. از جمله آنها استجابت دعا در هنگام صبر است. جریان اعطای ملک سلیمان شاهدی بر این مسئله است.
🔷صبر سلیمان و اسراری از صبر
سلیمان نبی روزی به منزل برگشت و جسد فرزند جوانش را روی تخت مشاهده کرد: وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمَانَ وَأَلْقَيْنَا عَلَىٰ كُرْسِيِّهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ (٣٤)
به طور طبیعی عواطف انسان در چنین موقعی به جوش می آید و انسان را بی تاب می کند. سلیمان آماده جزع و فزع شد اما یک لحظه به این مطلب عنایت نمود که اگر در حین مصیبت صبوری کند و آن وقت دعا کند هر دعایی که باشد خداوند مستجاب خواهد کرد. از همین روی، ابتدا استغفار کرد و بعد دعای خودش را به خدا تقدیم نمود: قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكًا لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّن بَعْدِي إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ (٣٥ص )
👌دعای سلیمان در همان زمان مستجاب شد. خداوند ملک بینظیر و پادشاهی جهان را که مانند آن را به احدی بعد از او نداده است را به وی عطا نمود. گزارش آن در سوره مبارکه صاد این گونه آمده است: فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَيْثُ أَصَابَ (ص٣٦) وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَ غَوَّاصٍ (ص٣٧) وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ (ص٣٨) هَٰذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍ ص ٣٩) وَإِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَىٰ وَحُسْنَ مَآبٍ.(٤٠)
🔸استجابت دعای ایوب در حال بلا و بیماری
جریان ایوب که در قرآن و قصص انبیا امده است. خداوند تمام اموال و اولاد و سلامتی اش را گرفت. ایوب شکر گزار تر شد. حیا داشت برای رفع بلا درخواست نماید. بعد از ملامت های شیطان و بعد از هشت سال لب به دعا گشود: وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ (٤١ص)
خداوند دعای او را مستجاب نمود و فرزندانش را زنده کرد و به تعداد آنچه از ایوب گرفته بود از اولاد و اموال، زیاده به او بخشید و یک روز از صبح تاشب ملخ طلا به حیاط خانه اش بارید
ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَٰذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ.(ص٤٢) وَوَهَبْنَا لَهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنَّا وَذِكْرَىٰ لِأُولِي الْأَلْبَابِ (ص۴٣)
______________________________
🔶بشارت بزرگ برای صابران در بلایا
یکی از بزرگ ترین بشارت های قرآن کریم ویژه صابران در بلاها و مشکلات است. وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ.(بقره ١٥٥)
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (بقره ١٥٦)
لام در لله لام ملکیت است یعنی ما مملوک خداوند هستم. حال اگر عزیزی از دست مومنی رفته کاری است که مالک با مملوک خویش نموده است و این جزع و فزع ندارد. و البته ابراز عواطف انسانی در هنگام مصیبت هیچ منافاتی با صبر و رضا ندارد. در پاداش این گونه صابران فرمود: أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ. (بقره ١٥٧)
http://eitaa.com/hashemighir
🔰*خاطره ای از روز قدس شریف...*
👌 *غلامعباس هاشمی همدانی*
❇️ محرم سال ۱۳۹۱ از طرف معاونت بین الملل حوزه علمیه قم و با همکاری مجمع عالی تفسیر و هماهنگی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، سفری فرهنگی و تبلیغی به کشور اسپانیا داشتم مسیر ما از امارات بود از امارات به سوئد و شبی در استکهلم بودیم واز استکهلم عازم مادرید شدیم، رایزن ایران، در فرودگاه منتظر من بود با هم به سفارت ایران رفتیم شب شده بود، مورد استقبال شخص سفیر قرار گرفتم با دیدن او درشب در سفارت تا حدودی شعور بالا و ادب او را شناختم، کمتر دولتی ها را در خارج، دغدغه مند مسایل دینی می یابیم او به خانه نرفته بود تا عالمی که از قم مهمانشان می شود از راه برسد. ابتدا مارا به اتاق مهمان خودش برد شام را باهم خوردیم و من را به محل اقامتم که تدارک دیده بودند راهنمایی کرد او علما و روحانیون را واقعا وارث انبیا میدانست و به من هم به همین نیت با کمال ادب، احترام می گذاشت. هر روز یک سخنرانی همراه شیعیان و دیپلمات هایش از من گوش می داد. و سپس یک ساعت پرسش و پاسخ..از اینکه مباحث من بر محوریت قرآن بود خیلی لذت می برد یک روز گفت اقای هاشمی با این حرفها ما را مست می کنید گفتم اقای دکتر حرفتان را قبول دارم چون این کار از قرآن بر می اید.
مردی بلند نظر، سلیم النفس ،با اطلاعات ،مودب، متدین، دنیا دیده و باصفا در چهارکشور ١۵ سال سفیر بوده در عین حال بی ادعا.
محصول سفر۱۴ روزه محرم سال ۹۱ من، ۲۴ سخنرانی برای شیعیان و ایرانیان و دیپلمات های ایران، هشت سخنرانی برای خانواده دیپلمات ها پنج جلسه اعتقادی با جوانان و نوجوانان، چهار مناظره ،طراحی تاسیس مرکز شیعیان مادرید و دعوت از تاجران و متمکنان جهت تمهید مقدمات کار و گفتگو های دینی که منتهی به مسلمان شدن یک مهندس مسیحی به نام داوید بارباس بطور رسمی در رایزنی ایران در مادرید شد. در این سفر به دلیل تراکم برنامه هایی که خودم طرح کرده بودم از خیر گردش در "گرانادا" بهشت روی زمین که هزینه اش بر عهده رایزن ایران بود گذشتم از رایزن اصرار و از من انکار، زمان برنامه ریزی شده به سیاحت گرانادا را به دعوت از خیرین و تاجران وجلسه با آنها اختصاص دادم. البته همین کار باعث احترام و علاقه ویژه شیعیان به ما شد.
زمان تمام شد و با بدرقه شخص سفیر و همراهی رایزن جناب دکتر پور پزشک که اینک معاون بین الملل بنیاد سعدی است تا فردگاه باراخاس مادرید جهت بازگشت به قم آمدیم...من ادامه برنامه هایم را با جدیت از قم پی گیر بودم جلسات متعدد با خیرین و دوستان واساتید. البته به هیچ نهاد و سازمانی در میان نگذاشتم البته در میان نگذاشتنش بهتر است چون فقط مانع کار شما می شود...
در اوایل ۱۳۹۲ دو ماه قبل از ماه رمضان ایمیلی جدیدی به دستم رسید که شخص سفیر من را برای یک ماه رمضان به مادرید دعوت کرده بود. اعلام امادگی کردم تا مقدمات کار کنسولی انجام شود...قطعی شد تا برای دومین بار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید میزبان من باشد. خوشحال بودم چون برنامه های نیمه تمام در اسپانیا داشتم. این بار مستقیم با دعوت سفارت ایران به مدت یک ماه جهت سخنرانی در جمع ایرانیان ودیپلماتها، گفتگو با چند دانشمند مسیحی، سخنرانی در دانشگاه امترنتا وپی گیری امور بنیاد شیعی به مادرید پایتخت کشور اسپانیا عازم شدم. در این سفر پرخاطره و موفق یکی از طرح های من که اقای سفیر روی آن زحمت کشید وهزینه گذاشت طرح حمایت از مردم فلسطین با دعوت های خاص و رسانه ای کردن آن بود. این کار اگر چه در کشور های اروپایی خصوصا کشورهای تحت فشار اسراییل بسیار دشوار است ولی سفیر مردی شجاع بود وبرای دفاع از مظلومان فلسطین از مقام و موقعیتش باکی نداشت ومن با اینکه دیپلمات های زیادی را می شناسم جز چند نفر چنین دیپلماتی را سراغ ندارم. برنامه هم فکری شد مشورت های زیاد و در نهایت چهارصد مهمان، مدعو همایش حمایت از مردم فلسطین شدند. مهمانان همایش؛ سفرای کشورهای اسلامی، شخصیت ها و فعالان فرهنگی و سیاسی و اساتید خاص دانشگاه های مادرید بودند سخنران اول جهت عرض خیر مقدم خود آقای سفیر بود سپس خانم ایسابل پیسابو روزنامه نگار معروف اسپانیایی (معشوقه یاسر عرفات) سخنرانی کرد، سخنران سوم دکتر محمود صبح؛ شاعر و انقلابی معروف فلسطینی بود که ضمن سخنرانی اشعارش را با احساس خاصی خواند. ایشان با حضرت امام هم ملاقات داشته است.
چهارمین سخنران دکتر نجیب ابووردا استاد دانشگاه کمپلوتنسه مادرید بود.
سخنران پایانی و اصلی مراسم هم بنده بودم مراسم از پرس تی وی و شبکه خبر پخش شد ورسانه ها وخبر گزاری ها جلسه را بازتاب دادند، رسانه های فلسطینی و لبنان هم منعکس کردند و مرهمی شد بر زخم مردم مظلوم فلسطین...
سفیر شجاع و انقلابی و باصفا مرحوم دکتر مرتضی صفاری بود که پس از ماموریتش از نطنز به مجلس رفت و دو سال پیش با ایست قلبی به رحمت ایزدی پیوست. روحش شاد.