eitaa logo
هوای وصال(حضرت آیت الله محمد شجاعی "قدس سره")
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
255 ویدیو
19 فایل
نشرگزیده آثارعالم فرزانه حضرت آیت الله محمد شجاعی "ره" آرشیوصوتی⬇️ @sedaye_sokhaneeshgh حُسن عفاف⬇️⁩ @hosne_efaf هوای وصال⬇️ http://sapp.ir/havayee_vesal https://ble.im/havayee_vesal https://iGap.net/havayee_vesal ادمین⬇ @ghalbee_salim "تبادل نداريم"
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع این هفته : 🔹 از غضب ( نابجا ) و تند خویی 🔹 فهرست مطالبی که به اذن الله و به شرط حیات ، در این هفته در کانال بارگذاری می شود ؛ ۱_مراتب غضب ( افراط ، تفریط ، و مرتبه اعتدال غضب ) ۲_ غضب برای حق ، از خصوصیات صاحبان ایمان است ۳_ بغض فی الله ۴_ آتش غضب ، آتش شیطانی است. ۵_ دو فایل صوتی از حضرت استاد در باب و مراتب آن ۶_ احادیث و موارد مرتبط @havayee_vesal
و هدیه به روح پرفتوح حضرت آیت الله محمد شجاعی ' رضوان الله علیه ' و هدیه به روح پرفتوح حضرت آیت الله بهجت ' رضوان الله علیه ' و شادی روح همه امواتِ مومنین و مومنات فاتحه ای همراه با صلوات قرائت فرمایید. @havayee_vesal
ای بندگان خدا از دشمن خدا پرهیز کنید ، مبادا شما را به بیماری خود مبتلا سازد ، و با ندای خود شما را به حرکت درآورد و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد . به جانم سوگند تیر خطرناکی برای شکار شما بر چله کمان گذاشته و تا حد توان کشیده ، و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده ، و خطاب به خدا گفته ( پروردگارا به سبب آن که مرا دور کردی ، را در چشمهایشان جلوه می دهم و همه را گمراه می کنم ) {بخشی از خطبه 192نهج البلاغه} @havayee_vesal
المومنین « صلوات الله و سلامه علیه » @havayee_vesal
در تعریف باید گفت : 🔹غضب، هیجان و حرکت خاصّی است از روح انسان به منظور غلبه و شکست دادن و خرد کردن 🔹. این صفت که برای همه ما شناخته است و از قوّه غضبیّه سرچشمه می گیرد ، دارای مراتب : ♦️افراط ، تفریط ، و اعتدال است.♦️ مرتبه افراط آن عبارت است از ؛ 🔹غلبه این صفت و حاکم گشتن آن بر انسان ، بنحوی که از حدود عقل و شرع بگذرد ، و از موازین شرعی و عقلی تجاوز کند ، و به هنگام برخورد با مسایل و مواجهه با بعضی برخوردها ، این صفت یا این حالت همانند یک حالت خارج از اختیار ، به وی هجوم آورد و در باطن وی شعله ور شود و تمام وجود او را بگیرد ، و او را تحت سیطره قرار دهد. 🔥 این آتش شعله ور در باطن ، بلحاظ بعضی جهات و به مقتضای بعضی علل و احیاناً بر اثر مراقبت و جلوگیری خود انسان ، یا در همان باطن می ماند و در عمل به ظهور نمی رسد ، و یا علاوه بر غلبه سخت بر باطن ، در عمل نیز ظاهر می گردد و حرکاتی را به دنبال خود می آورد. و چه بسا در عمل به هنگام هیجان غضب به جنایات بزرگ و گفتار و اعمال هلاکت باری گرفتار شود و سخنی به زبان بیاورد ، یا کاری انجام دهد که موجب شقاوت ابدی گردد ، و یا خلاص شدن از تبعات آن به آسانی به دست نیاید ، و مهلکه های بسیار وسیع و طولانی در بر داشته باشد. 🔹 یعنی این صفت آنچنان بر او غالب گردد که عقل و فکر و همه قوای روحی و جسمی او را تحت سیطره قرار دهد و او را از تحت حاکمیت شرع و عقل خارج سازد و کاملا مغلوب خود کند و بر او مسلط شود ؛ گویی نه عقل دارد ، و نه حدودی به نام حدود الهی در میان هست ، و گویی دیوانگی دفعی به او عارض گشته است. حقیقت هم همین است که غضب نابجا نوعی دیوانگی است. 📚 منبع ؛ کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۲۳۵ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal
﷽ ✨ خدايا پناه به تو مى برم از طغیان حرص و افروختن خشم ، و چيرگى ، و ضعف شكيبايى و كمى قناعت ، و تندخويى ، و مبالغه در طلب لذات و تعصب بر باطل . و پيروى هوا و سرپيچى از راه راست و خواب ، و كوشش كردن بيش از حاجت ، و برگزيدن باطل بر حق ، و اصرار بر ، و خرد شمردن معصيت ، و بسيار شمردن طاعت . ✨ 🔹 فرازی از دعای هشتم 🔹 @havayee_vesal
✨ مهم ترین علت عدم پیشرفت در برخی سالکان همین بی توجهی به سرعت حسابرسی پروردگار متعال است ، چنانکه ممکن است راه سلوک را آغاز کند و با وجود رهنمودها و تذکرها ، باز محاسبه اعمال را جدی نگیرد ؛ از این رو هیچ گاه حقیقت بر وی آشکار نشود و همین امر محروم شدن های پی در پی و عدم پیشرفت او در راه را سبب شود . به عنوان نمونه ذکری می گوید و یا کاری مستحب را انجام می دهد ، اما به سبب مرتکب شدن به گناهی آن را حبط و نابود می سازد . 🔷 بنابراین نباید کرد و همیشه باید توجه داشت که هر عملی بلافاصله نتیجه ای در پی خواهد داشت ، چنان که انسان را مشمول عنایت و نعمتی می کند یا آن را از وی می گیرد . از این رو است که پس از سفارش به پاسخ سلام خود را به حسیب بودن توصیف می کند ؛ آن جا که می فرماید ؛ 🔅 وَ اِذَا حُیِّیْتُم بِتَحیَّةٍ فَحَیُّوا بِٱَحسَنَ مِنهَا ٱَوْ رُدُّوهَا اِنَّ اللهَ کَانَ عَلَی کُلُّ شَیْءٍ حَسیباً 🔅 🔹نساء، آیه ۸۶🔹 ✨ هرگاه به شما تحیت گویند ، پاسخ آن ها را بهتر از آن بدهید ، یا « لا اقل » به همان گونه ، پاسخ گویید . خداوند حساب همه چیز را دارد . ✨ 📚منبع ؛ کتاب کیمیای وصال ، صفحه ۱۰۵، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal
امام باقر " سلام الله عليه " مى‏ فرمايند : ✨ان أكمل المؤمنين ايماناً أحسنهم خلقاً✨ (اصول كافى ، ج ٢، كتاب الايمان و الكفر، باب حسن الخلق) 💠 كاملترين مؤمنين از جهت ايمان ، نيكوترين آنها از جهت خلق است 💠 @havayee_vesal