بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع این هفته :
🔹 #توبه از غضب ( نابجا ) و تند خویی 🔹
فهرست مطالبی که به اذن الله و به شرط حیات ، در این هفته در کانال بارگذاری می شود ؛
۱_مراتب غضب ( افراط ، تفریط ، و مرتبه اعتدال غضب )
۲_ غضب برای حق ، از خصوصیات صاحبان ایمان است
۳_ بغض فی الله
۴_ آتش غضب ، آتش شیطانی است.
۵_ دو فایل صوتی از حضرت استاد در باب #غضب و مراتب آن
۶_ احادیث و موارد مرتبط
@havayee_vesal
و هدیه به روح پرفتوح حضرت آیت الله محمد شجاعی ' رضوان الله علیه ' و هدیه به روح پرفتوح حضرت آیت الله بهجت ' رضوان الله علیه ' و شادی روح همه امواتِ مومنین و مومنات
فاتحه ای همراه با صلوات قرائت فرمایید.
@havayee_vesal
ای بندگان خدا از دشمن خدا پرهیز کنید ، مبادا شما را به بیماری خود مبتلا سازد ، و با ندای خود شما را به حرکت درآورد و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد .
به جانم سوگند #شیطان تیر خطرناکی برای شکار شما بر چله کمان گذاشته و تا حد توان کشیده ، و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده ،
و خطاب به خدا گفته ( پروردگارا به سبب آن که مرا دور کردی ، #دنیا را در چشمهایشان جلوه می دهم و همه را گمراه می کنم )
{بخشی از خطبه 192نهج البلاغه}
@havayee_vesal
در تعریف #غضب باید گفت :
🔹غضب، هیجان و حرکت خاصّی است از روح انسان به منظور غلبه و شکست دادن و خرد کردن 🔹.
این صفت که برای همه ما شناخته است و از قوّه غضبیّه سرچشمه می گیرد ،
دارای مراتب :
♦️افراط ، تفریط ، و اعتدال است.♦️
مرتبه افراط آن عبارت است از ؛
🔹غلبه این صفت و حاکم گشتن آن بر انسان ، بنحوی که از حدود عقل و شرع بگذرد ، و از موازین شرعی و عقلی تجاوز کند ، و به هنگام برخورد با مسایل و مواجهه با بعضی برخوردها ، این صفت یا این حالت همانند یک حالت خارج از اختیار ، به وی هجوم آورد و در باطن وی شعله ور شود و تمام وجود او را بگیرد ، و او را تحت سیطره قرار دهد.
🔥 این آتش شعله ور در باطن ، بلحاظ بعضی جهات و به مقتضای بعضی علل و احیاناً بر اثر مراقبت و جلوگیری خود انسان ، یا در همان باطن می ماند و در عمل به ظهور نمی رسد ، و یا علاوه بر غلبه سخت بر باطن ، در عمل نیز ظاهر می گردد و حرکاتی را به دنبال خود می آورد.
و چه بسا در عمل به هنگام هیجان غضب به جنایات بزرگ و گفتار و اعمال هلاکت باری گرفتار شود و سخنی به زبان بیاورد ، یا کاری انجام دهد که موجب شقاوت ابدی گردد ، و یا خلاص شدن از تبعات آن به آسانی به دست نیاید ، و مهلکه های بسیار وسیع و طولانی در بر داشته باشد.
🔹 یعنی این صفت آنچنان بر او غالب گردد که عقل و فکر و همه قوای روحی و جسمی او را تحت سیطره قرار دهد و او را از تحت حاکمیت شرع و عقل خارج سازد و کاملا مغلوب خود کند و بر او مسلط شود ؛
گویی نه عقل دارد ، و نه حدودی به نام حدود الهی در میان هست ، و گویی دیوانگی دفعی به او عارض گشته است.
حقیقت هم همین است که غضب نابجا نوعی دیوانگی است.
📚 منبع ؛ کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۲۳۵ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه "
@havayee_vesal
﷽
✨ خدايا پناه به تو مى برم از طغیان حرص و افروختن خشم ، و چيرگى #حسد ، و ضعف شكيبايى و كمى قناعت ، و تندخويى ، و مبالغه در طلب لذات و تعصب بر باطل .
و پيروى هوا و سرپيچى از راه راست و خواب #غفلت ، و كوشش كردن بيش از حاجت ، و برگزيدن باطل بر حق ، و اصرار بر #گناه ، و خرد شمردن معصيت ، و بسيار شمردن طاعت . ✨
🔹 فرازی از دعای هشتم #صحیفه_سجادیه 🔹
#غضب
@havayee_vesal
#درمحضرعالم_فرزانه
✨ مهم ترین علت عدم پیشرفت در برخی سالکان همین بی توجهی به سرعت حسابرسی پروردگار متعال است ،
چنانکه ممکن است راه سلوک را آغاز کند و با وجود رهنمودها و تذکرها ، باز محاسبه اعمال را جدی نگیرد ؛
از این رو هیچ گاه حقیقت بر وی آشکار نشود و همین امر محروم شدن های پی در پی و عدم پیشرفت او در راه #سلوک را سبب شود .
به عنوان نمونه ذکری می گوید و یا کاری مستحب را انجام می دهد ، اما به سبب مرتکب شدن به گناهی آن را حبط و نابود می سازد .
🔷 بنابراین نباید #غفلت کرد و همیشه باید توجه داشت که هر عملی بلافاصله نتیجه ای در پی خواهد داشت ، چنان که انسان را مشمول عنایت و نعمتی می کند یا آن را از وی می گیرد .
از این رو است که پس از سفارش به پاسخ سلام خود را به حسیب بودن توصیف می کند ؛
آن جا که می فرماید ؛
🔅 وَ اِذَا حُیِّیْتُم بِتَحیَّةٍ فَحَیُّوا بِٱَحسَنَ مِنهَا ٱَوْ رُدُّوهَا اِنَّ اللهَ کَانَ عَلَی کُلُّ شَیْءٍ حَسیباً 🔅
🔹نساء، آیه ۸۶🔹
✨ هرگاه به شما تحیت گویند ، پاسخ آن ها را بهتر از آن بدهید ، یا « لا اقل » به همان گونه ، پاسخ گویید . خداوند حساب همه چیز را دارد . ✨
📚منبع ؛ کتاب کیمیای وصال ، صفحه ۱۰۵، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه "
#ذکر
#گناه
@havayee_vesal
#حدیث
امام باقر " سلام الله عليه " مى فرمايند :
✨ان أكمل المؤمنين ايماناً أحسنهم خلقاً✨
(اصول كافى ، ج ٢، كتاب الايمان و الكفر، باب حسن الخلق)
💠 كاملترين مؤمنين از جهت ايمان ، نيكوترين آنها از جهت خلق است 💠
@havayee_vesal