eitaa logo
هوای وصال(حضرت آیت الله محمد شجاعی "قدس سره")
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
255 ویدیو
19 فایل
نشرگزیده آثارعالم فرزانه حضرت آیت الله محمد شجاعی "ره" آرشیوصوتی⬇️ @sedaye_sokhaneeshgh حُسن عفاف⬇️⁩ @hosne_efaf هوای وصال⬇️ http://sapp.ir/havayee_vesal https://ble.im/havayee_vesal https://iGap.net/havayee_vesal ادمین⬇ @ghalbee_salim "تبادل نداريم"
مشاهده در ایتا
دانلود
هوای وصال(حضرت آیت الله محمد شجاعی "قدس سره")
✨مرتبه اعتدال غضب✨ مرتبه اعتدال عبارت است از ؛ غضب داشتن در جای غضب ، و اجتناب نمودن و پاک بودن
🔘 مرتبه اعتدال غضب 🔘 ◾️....مولوى در مثنوى خود در داستان خدو انداختن دشمن به سوى آن حضرت (حضرت سید الاولیاء امیرالمومنین سلام الله علیه ) به هنگام دست يافتن ایشان بر دشمن ، و دست از شمشير برداشتن امام ، آن هم در چنين موقع ، و سؤال دشمن از سرّ قضيه و جواب آن حضرت ، اشعارى دارد كه به قسمتى از آنها با حذف و ايصال ، اشاره مى‏ كنيم. از على (ع)آموز اخلاص عمل شير حق را دان منزّه از دغل در غزا بر پهلوانى دست يافت‏ زود شمشيرى بر آورد و شتافت او خدو انداخت بر روى على (ع) افتخار هر نبى و هر ولىّ در زمان انداخت شمشير آن على (ع) كرد او اندر غزايش كاهلى گشت حيران آن مبارز زين عمل از نمودن عفو و رحم بى محل گفت : بر من تيغ تيز افراشتى‏ از چه افكندى مرا بگذاشتى ؟ آن چه ديدى بهتر از پيكار من‏ تا شدى تو سست در اشكار من؟ آن چه ديدى كه چنين خشمت نشست تا چنين برقى نمود و باز جست ؟ آن چه ديدى كه مر از آن عكس ديد در دل و جان شعله‏ اى آمد پديد؟ اى على كه جمله عقل و ديده‏ اى شمّه‏ اى واگو از آنچه ديده‏ اى تيغ حلمت جان ما را چاك كرد آب علمت خاك ما را پاك كرد بازگو دانم كه اين اسرار هوست زآنكه بى شمشير كشتن كار اوست در محل قهر اين رحمت زچيست؟ اژدها را دست دادن كار كيست گفت: من تيغ از پى حق مى‏ زنم بنده حقم نه مأمور تنم شير حقم ، نيستم شير هوا فعل من ، بر دين من باشد گوا جز به باد او نجنبد ميل من نيست جز عشق احد، سر خيل من خشم بر شاهان شه و ما را غلام خشم را من بسته‏ ام زير لگام تيغ حلمم گردن خشمم زده است خشم حق بر من چو رحمت آمده است چو در آمد علتى اندر غزا تيغ را ديدم نهان كردن سزا تا احبّ لِله آيد نام من تا كه ابغض لله آيد كام من ◾️دفتر اول مثنوى◾️ در اين داستان اگر درست باشد ، چنين مى‏ گويد كه آن حضرت در جواب سؤال دشمن از سر قضيه گفت: 🔘 شمشير زدن من براى حق ، و خشم من براى اوست ، نه از آن خشم كه از هوا نشأت گيرد و خشم نابجا و ناصحيح است. ◾️خشم نابجا بر صاحبان قدرت ظاهرى غالب و حاكم است ، و اما براى من غلام است و مقهور من است. ◽️خشم من كه براى حق است ، عين رحمت حق بر من است. و در اين مقام كه علتى پيش آمد ، و تو خدو به سوى من انداختى، من سزاوار ديدم كه شمشير از دست بيندازم، زيرا بعد از اين كار كه تو كردى و خدو انداختى، اگر من شمشير بر تو مى‏ زدم، گمان مى‏رفت من از اين عمل تو به خشم آمده‏ ام، و خشم خود من نيز در شمشير زدن من دخالت دارد. پس دست از شمشير برداشتم و آنرا انداختم ، تا معلوم شوم خشم و غضبى جز براى حق ندارم ، و دوست داشتنم براى او، و كردنم هم براى اوست. 📓 منبع کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۲۳۷ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی « رضوان الله علیه » @havayee_vesal
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 بشارت مبعوث شدن پیامبر خاتم و «« صلوات الله و سلامه علیه »» و نام مبارک ایشان در کتب دیگر ادیان 🔘 @havayee_vesal
هدیه به روح پرفتوح حضرت آیت الله محمد شجاعی ' رضوان الله علیه ' و هدیه به روح پرفتوح حضرت آیت الله بهجت ' رضوان الله علیه ' و شادی روح همه امواتِ مومنین و مومنات فاتحه ای همراه با صلوات قرائت فرمایید. ◾️ التماس دعا◾️ @havayee_vesal
◼ رفع یک ابهام ◼ ▫گاه این پرسش مطرح می شود که وقتی انسان باید هر محبتی جز محبت حقّ تعالی را از قلب خود بیرون کند ، آیا داشتن حب بندگان شایسته خدا در اشکالی نخواهد داشت و آیا چنین محبتی محسوب نمی شود؟ ▪در پاسخ به این پرسش باید گفت که اگر چه هر محبتی جز محبت حقّ تعالی نادرست است و شرک محسوب می شود ، ولی محبت به بندگان شایسته حق و کسانی که محبوب حقّ تعالی هستند ، « محبت به خود آنها نیست و دوست داشتن ایشان در عرض محبت حقّ جای نمی گیرد تا شرک به شمار آید ؛ 🔘 بلکه این محبت در طول حبّ به خدای تعالی است » . بدین معنا که انسان ، بندگان شایسته و را به این سبب دوست دارد که آنها دوستداران حق تعالی هستند و خداوند نیز آنها را دوست دارد.▪ این محبت از محبت ها جداست حبّ محبوب خدا حبّ خداست 🔘 بنابراین علاقه و به سید الشهداء « علیه السلام » از علاقه و محبت به حقّ تعالی جدا نیست و وقتی انسان به ایشان ارادت می ورزد ، در حقیقت باطن و روح او به سوی خداوند کشیده می شود ؛ 🔘 چرا که ایشان جلوه گاه حق و فانی در اوست ؛ ▫ از این رو اهل بیت " علیهم السلام " نزدیک ترین راه به قرب حقّ تعالی است▫ ◼ 📖 منبع ؛ کتاب کیمیای وصال ، صفحه ۱۶۴ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal
◼ .. در عید قربان می خوانیم : ▪️ السلام علیک یا حُجّةَ الْخِصام ▪️ این جمله هم برای همه مومنان هشیار و با شعور ، غیر توجیه گر ، مخلص و متعبد همیشه درس دهنده است . ▪️ سلام بر تو ای حجّت در برابر دشمنی ها با توحید. ▫️ یعنی اگر کسی می خواهد بداند که حجتش کیست ، راهش را باید از چه کسی بگیرد و حجت او در برابر دشمنی هایی که با ، قرآن و اساس اسلام می کنند ، کیست ، ▪️ بداند که حجتش امام حسین " علیه السلام " است. 🔳 به عبارت دیگر ، هر کس با هر خصومتی مواجه شد :▪️ خصومت هایی که با اسلام و می شود ▪ ، می گوید می خواهید بدانید در برابر خصومت ها چه کار باید بکنید و بدانید حجتتان کیست ؟ ▪️ به امام حسین " علیه السلام " نگاه کنید ▪️ جمله بسیار عجیبی است . 📓 کتاب چراغ هدایت ، صفحه ١۴ ، حضرت آیت الله محمد شجاعی " قدس سره الشريف " اعتدال @havayee_vesal
◾️ غضب براى حقّ ، از خصوصيات صاحبان ايمان است ◾️ 🔘 براى حقّ از خصوصيات ياران خوب رسول اكرم «صلى الله عليه و آله و سلم » مى‏ باشد ، و خداى متعال در كريم اين حقيقت را بيان فرموده است. در آيه ۲۹ سوره فتح مى‏ فرمايد: « محمد رسول الله و الذين معه أشدّاء على الكفار رحماء بينهم ...» يعنى « محمد « صلى الله عليه و آله و سلم » فرستاده خداست ، و آنها كه با او هستند ، بر كفار غلظت و شدت دارند، و با يكديگر بسيار رئوف و مهربانند...». 🔘 در اين آيه خداى متعال غضب و شدت بر كفار را كه همان غضب براى حقّ است ، به عنوان يك خصوصيت بارز، و يا وظيفهٔ عبودى براى آنان كه به رسول الله ايمان آورده‏ اند و با او هستند مى‏ شمارد. در ذيل آيه هم به عبودى ، و به انقطاع و اقبال كامل آنان به سوى حق ، و به عشق و اشتياق آنان به لقاء و رضوان او در ميدان و ، اشاره مى‏ كند و مى‏ فرمايد: «تريهم رُكعاً سُجداً يبتغون فضلا من الله و رضواناً سيماهم فى وجوههم من أثر السّجود...» يعنى « آنان را بسيار در حال ركوع و سجود مى‏ بينى، در حالى كه فضل خدا و رضوان او را مى‏ طلبند. بر رخسارشان از اثر سجده نشانه‏ هاى عشق و انقطاع كاملا مشهود است....». ▫️و اين نزد صاحبان بصيرت ، و نزد اهل اشارت بدان معنى است كه غضب براى حق ، شدت بر كفار و معاندين، مقابله سخت با آنان، جهاد و قتال، ◾️ و عدم سازش با آنان ، در حقيقت از ايمان و نشأت مى گيرد ، و لازمه حبّ حق و عشق به جناب اوست. .... 📓 منبع : کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۲۳۹ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی « رضوان الله علیه » @havayee_vesal
هدایت شده از صدای سخن عشق
49. معالجه ی غضب 1.mp3
9.13M
📀 ؛ « معالجه ی غضب ، بخش اول » ۳ ٤۸ ٤۸ از بیانات ارزشمند حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal @sedaye_sokhaneeshgh
حضرت فاطمه " سلام الله علیها " فرمودند ؛ ▪روزی رسول خدا " صلی الله علیه و آله و سلم " دست حضرت علی " علیه السلام " را گرفته و خطاب به مردم فرمودند ؛ ای مردم ، این علی " علیه السلام " است که با قرآن است و قرآن با اوست و این دو از هم جدا نمی شوند تا اینکه بر سر حوض کوثر مرا ملاقات کنند و من در آن هنگام شما را در رعایت حق آنها مورد بازخواست قرار خواهم داد.▪ 📖 منبع : کتاب ینابیع المودة ، سلیمان بن ابراهیم القندوزی الحنفی « از علمای اهل سنت » @havayee_vesal
🔘 آن ربوبی ، «خوب دقت کنید» ، آن تجلیات ربوی ، که قلوب مستعدّه را در هر وقتی و در هر جایی ، جذب می کند ، آن ، آن تجلیات. که اسرار بی شماری را در بر دارد . ببینید ، در این عالم ، این همه انسانهای خوب که بوده اند ، از اول تا آخر ، و مجذوب گشته اند ، مشتقاق شدند و عشق به حقّ پیدا کردند ، مجذوب شدند ، واله گشته اند، اینها براساس یک سلسله تجلیات جمال حقّ است. تجلیّات جمال و کمال و اسماء حق است ، که اینها را مجذوب می کند. مشتاقان و والهین را. تجلیات کثیری است، و اینها اسرار بی نهایتی را در بر دارد. این تجلیات به هر کسی برسد او را یکسره ، از آتش الی الابد ، نجات می دهد ، و خدایی می کند ، اینجور تجلیات . همهٔ این تجلیات ، در یک حالت جمعی ، ظهورش در وجود حضرت زهرا " صلوات الله علیها " است. فلذا ، دقت بکنید ، فلذا هر کسی ، در هر وقتی به هر شکلی ، در معرض این تجلیات و نفحات قرار بگیرد ، و نجات پیدا بکند. این از طریق که خواهد بود؟ از طریق حضرت زهرا " سلام الله علیها " خواهد بود ، «دقت می کنید» ، و هر مشتاقی هم ، مشتاق حضرت زهرا " صلوات الله علیها " خواهد بود . فلذا ، رسول الله " صلی الله علیه و آله و سلم " ، هر وقت مشتاق می شدند و مجذوب. که همیشه مشتاق بود و همیشه مجذوب بود ، وقتی غلبه می کرد آن اشتیاق ، به جمال حقّ و زیارت حق ، هر وقت غلبه می کرد و بیتاب می شدند ، می آمدند حضرت زهرا سلام الله علیها را می بوسیدند و استشمام می کرد . این را هم سنی ها گفته اند. « دقت می کنید » این رمز دارد ..... 💿 برگرفته از فایل صوتی « ۴ » @havayee_vesal
🔘 قضای فرائض فائته 🔘 ◾️سالک باید در این مقام نیز به بررسی دقیق گذشته خویش بپردازد و از اول تا آخر را به نظر بیاورد و ببیند کدام فریضه یا فریضه ها را ترک نموده و یا درست بجا نیاورده و باید قضا یا اعاده کند؟. ♻️ و روزه و هر یک از واجبات را بخوبی و به دقت بررسی بکند ، و سپس به قضای همه نمازها و روزه ها و دیگر بپردازد. ▫️ و لازم است در مقام قضای فوائت در حال و رجاء و شرم و امید باشد ؛ ◾️خوف و شرم از اینکه فرایض الهی را در وقت خود و در جای خود بجا نیاورده و یا مسامحه نموده و امر پروردگار را نادیده و یا سهل گرفته است ، 🔘 و رجاء و طمع بر اینکه رأفت خدای متعال و رحمت و عفو او شامل خطاکاران است ، و فضل و کرم او بی نهایت ، مخصوصاً در خصوص آن بنده ای که به و خطای خود معترف است ، و از نافرمانی خویش نادم و شرمسار ، و چاره ای جز روی آوردن به پروردگارش ندارد ، و راهی جز التجاء به پیشگاه او نمی بیند.....🔘 📓 منبع ؛ کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۱۱۳ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی ٰ رضوان الله علیه ٰ @havayee_vesal