‼️ پوشاندن زينت
🔷س 4315: با توجه به این که برای بانوان #پوشاندن_دست_تا_مچ لازم نیست، اگر با حنا یا لاک یا انگشتر و مانند آن، دست را #زینت داده باشد نیز پوشاندن آن از نامحرم لازم نیست؟
✅ج: در صورتی که دست یا صورت زینت یا #آرایش داشته باشد، باید از نامحرم پوشانده شود.
#احکام_حجاب #زينت_بانوان
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
‼️خرید اینترنتی کالا
🔷س 4318: بعضی از کالاها در اینترنت فروخته میشود و مشتری از پایگاه اینترنتی تصویر کالا را دیده و سفارش میدهد و خود کالا را رؤیت نمیکند، آیا این مقدار شناخت از کالا برای صحت معامله کافی است؟
✅ج: موارد مختلف است. اگر مصالحه کنند مانع ندارد. ولی اگر خرید و فروش می شود، در صورتی معامله صحیح است که کالای مورد معامله از کالاهایی باشد که معمولاً با مشاهده معامله می شود و با مشاهده در پایگاه تمام اوصافی که در قیمت تأثیر گذار است معلوم شود.
📕منبع: leader.ir
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
14383_exported_-1585395103470.m4a
1.84M
‼️ختم قرآن برای اموات
🔷س 4314: سوالم اینه که، برای اموات و یا امامان ختم قران میذارم و بین دوستان پخش میکنم که بخونن . آیا اینکار درسته ؟ و ثواب داره؟ یا اینکه بخاطر زحمتی که به مردم میدم درست نیست؟
✅پاسخ صوتی استاد فلاح زاده👆
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
‼️خمس سنوات
🔷س 4316: آیا #حق_سنوات #خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از #مخارج_سال زیاد بیاید سر #سال_خمسی باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟
✅ج: حق سنوات که بر اساس قرارداد یا #قانون_کار از طرف #کارفرما، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در #مؤونه نشود، متعلق خمس است.
#احکام_خمس #خمس_سنوات
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
‼️تيره شدن مُهر
🔷س 5417: وظيفه ما در مورد #مهرهايى كه سطح آنها تيره است، چيست؟
✅ج: صِرف تيره شدن، #مانع_سجده نيست، اما اگر #چرکِ_روى_مهر، ضخامت و جِرم داشته باشد، به گونه ای که مانع رسیدن پیشانی – به مقدار لازم - به مهر گردد، سجده بر آن صحیح نیست.
#احکام_نماز #احکام_سجده #شرايط_مهر_نماز
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
‼️شستن به روش بخارشوی
🔷س 5358: آیا شستن به روش #بخار_شوی #نجاست را از بین می برد؟
✅ج: برای #تطهیر چیز نجس باید پس از برطرف کردن عین نجاست، دوبار با #آب_قلیل یا یک بار با #آب_کر شسته شود و بخارشویی، نجاست را تطهیر نمی کند.
#احکام_طهارت #تطهیر_با_بخارشویی
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
12.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔مناجاتی با امام حسین(ع) ...
🔻شاید به این دلیل رهبر انقلاب از اربعینیها خواستند پیش امام حسین شکوه کنند از این دوری ...
- یا اباعبدالله(ع)! امسال ما رو راه ندادی؟!
- خوشت نیومد از ما؟
- یا سیدالشهدا(ع)! این دفعه اگر بیام مودبانهتر میام ... فقط راه رو باز کن ..
➕ پیشنهادی برای اربعین امسال
⭕️ #جنابت_خانم_ها
❓مسئله : خانمها چطور میتونن بفهمن جنب شدهاند یا نه؟
📚 آیات عظام امام خمینی، خامنهای، صافی، فاضل، مکارم و وحید:
✍️ اگه خروج ترشحات و مایعات از خانمها با اوج شهوت (اوج لذت) جنسی همراه باشه، حكم به جنابتشون میشه و لازم هم نيست خروج ترشحات با پرتاب و سست شدن بدن همراه باشه. بنابراین اگه آبی بدون شهوت از خانمی خارج بشه، حكم آب منی رو نداره و ایشون جنب نشدن؛ مگر اینکه خودشون از راه ديگهای یقين كنند آبی که ازشون خارج شده، منی بوده.
📚 آیتالله سیستانی:
✍️ رطوبتی که خانمها موقع ارتباط و شوخی با همسر یا تصوّرات شهوتانگیز احساس میکنن
الف) اگه بهاندازهای زیاد نیست که جاهای دیگه رو آلوده کنه، پاکه و غسل نداره و وضو رو هم باطل نمیکنه.
ب) اگه زیاده، بهحدّی که صدق (انزال) میکنه و لباس آلوده میشه، خودش دو صورت داره:
1. همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشه که دراینصورت، نجس و موجب جنابته.
2. همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) نباشه که دراینصورت، بنابر احتیاط واجب، بازم نجس و موجب جنابته.
✍️ در مواردی که خانم شک داشته باشه رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشه، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمیشه.
📚 آيتاللَّه بهجت:
✍️ اگه خروج ترشحات و مایعات از خانمها با اوج شهوت (اوج لذت) جنسی و پرتاب همراه باشه، حكم به جنابتشون میشه؛ ولی اگه هيچيک از این دو علامت يا يكی از اونها رو نداشته باشن، جنب نمیشن؛ مگر اینکه خودشون از راه ديگهای یقين كنند آبی که ازشون خارج شده، آب منی بوده.
📚 آيات عظام تبريزی و نوری:
✍️ اگه خروج ترشحات و مایعات از خانمها با اوج شهوت (اوج لذت) جنسی و سست شدن بدن همراه باشه، حكم به جنابتشون میشه؛ ولی اگه هيچيک از این دو علامت يا يكی از اونها رو نداشته باشن، جنب نمیشن؛ مگر اینکه خودشون از راه ديگهای یقين كنند آبی که ازشون خارج شده، آب منی بوده.
🔺 توضيحالمسائل مراجع، م346؛ وحيد، توضيحالمسائل، م352؛ سيستانی، تعليقات علیالعروة، ج1، غسلالجنابة، الاول؛ خامنهای، اجوبةالاستفتائات، س171؛ صافی، هدايةالعباد، ج1، م175؛ تبريزی، استفتائات، س248؛ بهجت، توضيحالمسائل مراجع، م346.
⭕️ نکته: جنابت یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارج شدن آب منی برای انسان بهوجود میآد، بعد از جنب شدن باید حتماً غسل جنابت کرد.
💢 منبع نقل: سایت پرسمان.
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
◀️ #دروغ_در_معامله
❓ سوال 1⃣ آیا قسم خوردن در معامله جایز است؟
🔻 پاسخ: ⬅️ اگر قسم او راست باشد، قسم خوردن او مکروه است و اگر دروغ باشد حرام است.
_______
سوال 2⃣ اگر فروشنده در انجام معامله، دروغ گفته باشد آیا علاوه بر حرمت دروغ گفتن، معامله هم باطل خواهد بود؟
🔻 پاسخ: دروغ گفتن حرام است، ولی در صورتی که شرایط صحت معامله مراعات شده باشد، معامله صحیح است. [1]
✅ توضیح: ⬇️
◀️ دروغ در کسب و کار ، آن است که جنس بدی را در ظاهری فریبنده بیارایند و تحویل خریدارش بدهند ، خانه ای است که از پای بند ویران است ، رنگ آمیزی اش می کنند و سر و صورتی بدان می دهند تا خریدار گول بخورد و آن را به جای خانه ای استوار و محکم بخرد .
دسته ای در قیمت خرید جنس ، دروغ می گویند : اگر ارزان خرید باشد ، گران خریدش گویند . این گونه معامله ، قطع نظر از دروغ ، شاید خالی از اشکال هم نباشد .
________
[1]. سایت آیت الله خامنه ای - فقه و احکام شرعی استفتائات جدید (دی ماه 1396)
________
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
🤔 #شوخی_با_نامحرم!
❓ حکم شوخی کردن با نامحرم چیست؟ حد مجاز (حلال) و حد غیر مجاز (حرام) آن را بیان کنید.
✍️ آیت الله خامنه ای:
در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود.
✍️ آیت الله بهجت:
چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود. شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد.
✍️ آیت الله سیستانی:
مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست.
✍️ آیت الله شبیری زنجانی:
ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند.
✍️ آیت الله مکارم شیرازی:
بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود.
✍️ آیت الله فاضل لنکرانی:
مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست.
🔹 در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است: مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار
هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند.
✅ داستان:
یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم، امام باقر (علیهالسلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهرهام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن.
📚 منابع:
استفتائات نمایندگی ها–بخش نمایندگی ها، بهجت استفتائات، ج۴، ص۱۸۷، س۵۲۵۶ و۵۲۵۷. سیستانی، استفتائات نمایندگان معظم له، دفتر قم، ص ۱۳۳. زنجانی استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – ش:۲۶۲۶۰. مکارم استفتاء خصوصی کتبی از معظم له، ش: ۹۴۱۱۰۱۰۰۹۲. فاضل، جامع المسائل، ج۱، احکام خانواده، ص۴۵۴، س۱۷۲۱. ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، ص ۲۸۳. بحار الأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۴۷.
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
#احکام_نامحرم
☑️سئوال
آیا #چت_کردن دختر و پسر اشکال دارد؟
✅پاسخ
از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین #دختر و #پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. با نگاهی به پاسخ مراجع عظام تقلید به برخی از استفتاءات، این مطلب روشن می شود:
▫️سؤال1: آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟
همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد.
▫️سؤال2: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟
همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست.
▫️سؤال3: آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟
همه ی مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.
▫️سؤال4: شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟
همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست.
▫️سؤال5: آیا ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی اشکال دارد؟
همه ی مراجع: دوستی بین دختر و پسر جایز نیست؛ چون ترس افتادن به گناه در میان است. اما ارتباط شغلی، اگر باعث #مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد.
▫️سؤال6: نامه نگاری با #نامحرم و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل، چه حکمی دارد؟
همه ی مراجع: طرح مسائلی که باعث ایجاد فتنه و فراهم آوردن زمینه فساد است، اشکال دارد.
☘از مجموع مطالب و مسائل مطروحه ی فوق نتیجه می گیریم که: هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد.
اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد.
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam
#احکام_نماز
💠مواردی که تأخیر نماز بهتر است💠
☘مستحب است که انسان نماز را در اول وقت بخواند و هرچه به اول وقت نزدیک تر باشد هم بهتر است اما تأخیر آن در مواردی از جهاتی گاهی لازم و گاهی بهتر است که عبارت اند از:
▫️1: تأخیر #نماز ظهر و عصر برای خواندن نافله های آنها .
▫️2: کسی که به واسطه ی عذری برای نماز #تیمم می کند ولو میتواند در اول وقت نماز بخواند ولی بهتر است نماز را به تأخیر بیندازد تا شاید عذرش برطرف شد .1
▫️3: کسی که حالت اقبال یا توجه یا همان حضور قلب را در اول وقت را ندارد بهتر است نماز را به تأخیر بیندازد تا بتواند حضور قلبش را در نماز حس کند مثلا کسی که در اول وقت خوابش می آید که این شخص بهتر است نماز را به تأخیر بیندازد تا خوابش رفع شود البته نه طوری که نماز قضا شود .
▫️4: برای انتظار نماز جماعت یا بیشتر شدن مأمومین و ...
▫️5: مسافری که در اول وقت باید با عجله نماز بخواند ، که دراین صورت بهتر این است که نماز را به تأخیر بیندازد تا عجله اش از بین رود.
▫️6:تأخیر نماز عصر و عشاء به ، اول وقت فضیلتشان .
▫️7: تأخیر نماز مغرب برای کسی که روزه بود و گرسنگی و تشنگی به او فشار آورده و یا اینکه کسی منتظر اوست .
▫️8: به تأخیر انداختن نماز برای کسی که نیازمند به تخلی یا همان دستشویی رفتن در اول وقت است .
▫️9: اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبکار هم طلب خود را مطالبه میکند در صورتی که ممکن است با ید اول قرض خود را بدهد بعد نماز بخواند و همچنین است اگر کار واجب دیگری را که با ید فورا آن را انجام بدهد پیش آید مثلا ببیند که مسجد نجس است که در این صورت باید اول مسجد را تطهیر کند و بعد نمازش را بخواند ولی اگر اول نمازش را بخواند بعد مسجد را تطهیر کند هرچند که معصیت کرده ولی نمازش صحیح است. 2
-------------------------
1. توضیح المسائل مراجع، م 752.
2. توضیح المسائل مراجع، م 754.
@hawza_Ahkam
@hawza_Ahkam