eitaa logo
احکام شرعی
2هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
20 فایل
بسم رب الشهدا 🌸🌷🌸اللهم عجل لولیک الفرج 🌸🌷
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ پوشاندن زينت 🔷س 4315: با توجه به این که برای بانوان لازم نیست، اگر با حنا یا لاک یا انگشتر و مانند آن، دست را داده باشد نیز پوشاندن آن از نامحرم لازم نیست؟ ✅ج: در صورتی که دست یا صورت زینت یا داشته باشد، باید از نامحرم پوشانده شود. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
‼️خرید اینترنتی کالا 🔷س 4318: بعضی از کالاها در اینترنت فروخته میشود و مشتری از پایگاه اینترنتی تصویر کالا را دیده و سفارش میدهد و خود کالا را رؤیت نمیکند، آیا این مقدار شناخت از کالا برای صحت معامله کافی است؟ ✅ج: موارد مختلف است. اگر مصالحه کنند مانع ندارد. ولی اگر خرید و فروش می شود، در صورتی معامله صحیح است که کالای مورد معامله از کالاهایی باشد که معمولاً با مشاهده معامله می شود و با مشاهده در پایگاه تمام اوصافی که در قیمت تأثیر گذار است معلوم شود. 📕منبع: leader.ir @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
14383_exported_-1585395103470.m4a
1.84M
‼️ختم قرآن برای اموات 🔷س 4314: سوالم اینه که، برای اموات و یا امامان ختم قران میذارم و بین دوستان پخش میکنم که بخونن . آیا اینکار درسته ؟ و ثواب داره؟ یا اینکه بخاطر زحمتی که به مردم میدم درست نیست؟ ✅پاسخ صوتی استاد فلاح زاده👆 @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
‼️خمس سنوات 🔷س 4316: آیا دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از زیاد بیاید سر باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟ ✅ج: حق سنوات که بر اساس قرارداد یا از طرف ، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در نشود، متعلق خمس است. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
‼️تيره شدن مُهر 🔷س 5417: وظيفه ما در مورد كه سطح آنها تيره است، چيست؟ ✅ج: صِرف تيره شدن، نيست، اما اگر ، ضخامت و جِرم داشته باشد، به گونه ای که مانع رسیدن پیشانی – به مقدار لازم - به مهر گردد، سجده بر آن صحیح نیست. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
‼️شستن به روش بخارشوی 🔷س 5358: آیا شستن به روش را از بین می برد؟ ✅ج: برای چیز نجس باید پس از برطرف کردن عین نجاست، دوبار با یا یک بار با شسته شود و بخارشویی، نجاست را تطهیر نمی کند. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔مناجاتی با امام حسین(ع) ... 🔻شاید به این دلیل رهبر انقلاب از اربعینی‌ها خواستند پیش امام حسین شکوه کنند از این دوری ... - یا اباعبدالله(ع)! امسال ما رو راه ندادی؟! - خوشت نیومد از ما؟ - یا سیدالشهدا(ع)! این دفعه اگر بیام مودبانه‌تر میام ... فقط راه رو باز کن .. ➕ پیشنهادی برای اربعین امسال
⭕️ ❓مسئله : خانم‌ها چطور می‌تونن بفهمن جنب شده‌اند یا نه؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، صافی، فاضل، مکارم و وحید: ✍️ اگه خروج ترشحات و مایعات از خانم‌ها با اوج شهوت (اوج لذت) جنسی همراه باشه، حكم به جنابتشون می‌شه و لازم هم نيست خروج ترشحات با پرتاب و سست شدن بدن همراه باشه. بنابراین اگه آبی بدون شهوت از خانمی خارج بشه، حكم آب منی رو نداره و ایشون جنب نشدن؛ مگر اینکه خودشون از راه ديگه‌ای یقين كنند آبی که ازشون خارج شده، منی بوده. 📚 آیت‌الله سیستانی: ✍️ رطوبتی که خانم‌ها موقع ارتباط و شوخی با همسر یا تصوّرات شهوت‌انگیز احساس می‌کنن الف) اگه به‌اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگه رو آلوده کنه، پاکه و غسل نداره و وضو رو هم باطل نمی‌کنه. ب) اگه زیاده، به‌حدّی که صدق (انزال) می‌کنه و لباس آلوده می‌شه، خودش دو صورت داره: 1. همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشه که دراین‌صورت، نجس و موجب جنابته. 2. همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) نباشه که دراین‌صورت، بنابر احتیاط واجب، بازم نجس و موجب جنابته. ✍️ در مواردی که خانم شک داشته باشه رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشه، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمی‌شه. 📚 آيت‌اللَّه بهجت: ✍️ اگه خروج ترشحات و مایعات از خانم‌ها با اوج شهوت (اوج لذت) جنسی و پرتاب همراه باشه، حكم به جنابتشون می‌شه؛ ولی اگه هيچ‌يک از این دو علامت يا يكی از اونها رو نداشته باشن، جنب نمی‌شن؛ مگر اینکه خودشون از راه ديگه‌ای یقين كنند آبی که ازشون خارج شده، آب منی بوده. 📚 آيات عظام تبريزی و نوری: ✍️ اگه خروج ترشحات و مایعات از خانم‌ها با اوج شهوت (اوج لذت) جنسی و سست شدن بدن همراه باشه، حكم به جنابتشون می‌شه؛ ولی اگه هيچ‌يک از این دو علامت يا يكی از اونها رو نداشته باشن، جنب نمی‌شن؛ مگر اینکه خودشون از راه ديگه‌ای یقين كنند آبی که ازشون خارج شده، آب منی بوده. 🔺 توضيح‌المسائل مراجع، م346؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م352؛ سيستانی، تعليقات علی‌العروة، ج1، غسل‌الجنابة، الاول؛ خامنه‌ای، اجوبةالاستفتائات، س171؛ صافی، هدايةالعباد، ج1، م175؛ تبريزی، استفتائات، س248؛ بهجت، توضيح‌المسائل مراجع، م346. ⭕️ نکته: جنابت یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارج شدن آب منی برای انسان به‌وجود می‌آد، بعد از جنب شدن باید حتماً غسل جنابت کرد. 💢 منبع نقل: سایت پرسمان. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
◀️ ❓ سوال 1⃣ آیا قسم خوردن در معامله جایز است؟ 🔻 پاسخ: ⬅️ اگر قسم او راست باشد، قسم خوردن او مکروه است و اگر دروغ باشد حرام است. _______ سوال 2⃣ اگر فروشنده در انجام معامله، دروغ گفته باشد آیا علاوه بر حرمت دروغ گفتن، معامله هم باطل خواهد بود؟ 🔻 پاسخ: دروغ گفتن حرام است، ولی در صورتی که شرایط صحت معامله مراعات شده باشد، معامله صحیح است. [1] ✅ توضیح: ⬇️ ◀️ دروغ در کسب و کار ، آن است که جنس بدی را در ظاهری فریبنده بیارایند و تحویل خریدارش بدهند ، خانه ای است که از پای بند ویران است ، رنگ آمیزی اش می کنند و سر و صورتی بدان می دهند تا خریدار گول بخورد و آن را به جای خانه ای استوار و محکم بخرد . دسته ای در قیمت خرید جنس ، دروغ می گویند : اگر ارزان خرید باشد ، گران خریدش گویند . این گونه معامله ، قطع نظر از دروغ ، شاید خالی از اشکال هم نباشد . ________ [1]. سایت آیت الله خامنه ای - فقه و احکام شرعی استفتائات جدید (دی ماه 1396) ________ @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
🤔 ! ❓ حکم شوخی کردن با نامحرم چیست؟ حد مجاز (حلال) و حد غیر مجاز (حرام) آن را بیان کنید. ✍️ آیت الله خامنه ای: در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود. ✍️ آیت الله بهجت: چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود. شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد. ✍️ آیت الله سیستانی: مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست. ✍️ آیت الله شبیری زنجانی: ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند. ✍️ آیت الله مکارم شیرازی: بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود. ✍️ آیت الله فاضل لنکرانی: مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست. 🔹 در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است: مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند. ✅ داستان: یکی از راویان می‌گوید در کوفه به زنی قرآن می‌آموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیه‌السلام) شتافتم، امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهره‌ام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن. 📚 منابع: استفتائات نمایندگی ها–بخش نمایندگی ها، بهجت استفتائات، ج۴، ص۱۸۷، س۵۲۵۶ و۵۲۵۷. سیستانی، استفتائات نمایندگان معظم له، دفتر قم، ص ۱۳۳. زنجانی استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – ش:۲۶۲۶۰. مکارم استفتاء خصوصی کتبی از معظم له، ش: ۹۴۱۱۰۱۰۰۹۲. فاضل، جامع المسائل، ج۱، احکام خانواده، ص۴۵۴، س۱۷۲۱. ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، ص ۲۸۳. بحار الأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۴۷. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
☑️سئوال آیا دختر و پسر اشکال دارد؟ ✅پاسخ از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین و ، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. با نگاهی به پاسخ مراجع عظام تقلید به برخی از استفتاءات، این مطلب روشن می شود: ▫️سؤال1: آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟ همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد. ▫️سؤال2: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟ همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست. ▫️سؤال3: آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟ همه ی مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد. ▫️سؤال4: شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست. ▫️سؤال5: آیا ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی اشکال دارد؟ همه ی مراجع: دوستی بین دختر و پسر جایز نیست؛ چون ترس افتادن به گناه در میان است. اما ارتباط شغلی، اگر باعث نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ▫️سؤال6: نامه نگاری با و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل، چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: طرح مسائلی که باعث ایجاد فتنه و فراهم آوردن زمینه فساد است، اشکال دارد. ☘از مجموع مطالب و مسائل مطروحه ی فوق نتیجه می گیریم که: هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
💠مواردی که تأخیر نماز بهتر است💠 ☘مستحب است که انسان نماز را در اول وقت بخواند و هرچه به اول وقت نزدیک تر باشد هم بهتر است اما تأخیر آن در مواردی از جهاتی گاهی لازم و گاهی بهتر است که عبارت اند از: ▫️1: تأخیر ظهر و عصر برای خواندن نافله های آنها . ▫️2: کسی که به واسطه ی عذری برای نماز می کند ولو میتواند در اول وقت نماز بخواند ولی بهتر است نماز را به تأخیر بیندازد تا شاید عذرش برطرف شد .1 ▫️3: کسی که حالت اقبال یا توجه یا همان حضور قلب را در اول وقت را ندارد بهتر است نماز را به تأخیر بیندازد تا بتواند حضور قلبش را در نماز حس کند مثلا کسی که در اول وقت خوابش می آید که این شخص بهتر است نماز را به تأخیر بیندازد تا خوابش رفع شود البته نه طوری که نماز قضا شود . ▫️4: برای انتظار نماز جماعت یا بیشتر شدن مأمومین و ... ▫️5: مسافری که در اول وقت باید با عجله نماز بخواند ، که دراین صورت بهتر این است که نماز را به تأخیر بیندازد تا عجله اش از بین رود. ▫️6:تأخیر نماز عصر و عشاء به ، اول وقت فضیلتشان . ▫️7: تأخیر نماز مغرب برای کسی که روزه بود و گرسنگی و تشنگی به او فشار آورده و یا اینکه کسی منتظر اوست . ▫️8: به تأخیر انداختن نماز برای کسی که نیازمند به تخلی یا همان دستشویی رفتن در اول وقت است . ▫️9: اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبکار هم طلب خود را مطالبه میکند در صورتی که ممکن است با ید اول قرض خود را بدهد بعد نماز بخواند و همچنین است اگر کار واجب دیگری را که با ید فورا آن را انجام بدهد پیش آید مثلا ببیند که مسجد نجس است که در این صورت باید اول مسجد را تطهیر کند و بعد نمازش را بخواند ولی اگر اول نمازش را بخواند بعد مسجد را تطهیر کند هرچند که معصیت کرده ولی نمازش صحیح است. 2 ------------------------- 1. توضیح المسائل مراجع، م 752. 2. توضیح المسائل مراجع، م 754. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
باسلام اگر بعد از کشیدن سر چند قدمی را طی کرده و بعد مسح پا را بکشیم، آیا وضویمان صحیح است؟ ✅پاسخ: 1. در انجام اعمال موالات (پی در پی بودن) عرفی شرط است؛ بدین معنا که لازم است میان اعمال وضو زیاد فاصله نشود، اما چند قدم راه رفتن بین مسح سر و پا مشکلی در وضو ایجاد نمی‌کند.[1] 2. شایان ذکر است که اگر این فاصله انداختن، منجر به خشک شدن رطوبت کف دست شود، باید از موهای صورت یا دست برای تر شدن کف دست استفاده کرد و اگر رطوبتی باقی نمانده باشد وضو باطل است. ------------------------- [1]. ر.ک: صافی گلپایگانی، لطف الله، جامع الاحکام، ج 1، ص 34، انتشارات حضرت معصومه(س)، قم، چاپ چهارم، 1417ق؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 174، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
🍁🍃حکم جوش های‌ صورت 🍃🍁 💠 سوال : ✳️ بعضی‌ اوقات روی‌ صورت جو شهای‌ چرکی‌ ظاهر می‌ شود آیا این آبی‌ که در اثر ترکاندن آنها بیرون می‌ آید نجس است؟ 🔶 اگر نجس باشد تکلیف نمازهای‌ خوانده شده و مکانهایی‌ که با دستم در ارتباط بوده چیست؟ ✅ پاسخ: 💦 اگر با خون همراه نباشد، نجس نیست. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
‼️احکام حجاب و عفاف 🔷س 4180: خانمهایی که موی بلند دارند و موی خود را در زیر روسری یا چادر در پشت سرشان میبندند به گونه ایکه یک برآمدگی زیر روسری یا چادر ایجاد میشود، این مسئله شرعاً چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر این وضع به گونه ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا خانم انگشتنما شود و شکل و شمایل خاصی پیدا کند حرام است اما اگر در آن حد نباشد اشکالی ندارد. 📕منبع: khamenei.ir @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄ ━━━━━━━━━🏴❥•🏴━━ ◾أَلسَّلامُ عَلَى النّازِحینَ عَنِ الاَْوْطانِ◾ ▪️سلام بر آن  دور افتادگان از وطن ها▪️ 🏴ما مصیبت زده ی کرب و بلاییم حسین 🏴بال و پر سوخته ی آل عباییم حسین 💔بسکه خون دل از این دیده ز غمهای تو رفت 😔همنشین لب دریای بکاییم حسین 🚩عمر دنیا نرسد چون به عزاداری تو 😔تا قیامت ز غمت عقده گشاییم حسین ✨۞ یا كاشِفَ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ اِكْشِفْ كَرْبى بِحَقِ اَخْیكَ الْحُسَیْنِ بظهـــ♡ـــور الحجة ۞✨ ━━🕯️🕯️━━━━━━━━━ ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
🤔 ! ❓ اگر کسی قنوت را در نماز ترک کند، نمازش اشکال پیدا می‌کند؟ ✍ آیات امام خمینی، امام خامنه‌ای، سیستانی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی: اگر عمدا قنوت نخواند قضا ندارد، و اگر فراموش کند و پیش از آن که به‏ اندازه رکوع خم شود یادش بیاید، مستحب است بایستد و بخواند، و اگر در رکوع یادش بیاید مستحب است بعد از رکوع قضا کند، و اگر در سجده یادش بیاید مستحب است بعد از سلام نماز قضا نماید. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه قنوت را عمداً ترک کند قضا ندارد و اگر فراموش کند اگر پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید مستحبّ است بایستد و بخواند و اگر در رکوع یادش بیاید مستحبّ است بعد از رکوع قضا کند و اگر در سجده یادش بیاید بعد از سلام نماز قضا نماید. ✍ آیت الله بهجت (ره): اگر عمدا قنوت نخواند قضا ندارد؛ و اگر فراموش کند و پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید، مستحب است بایستد و بخواند، و اگر در رکوع یادش بیاید، مستحب است بعد از رکوع قضا کند، و اگر در سجده یادش بیاید مستحب است بعد از سلام نماز، قضا نماید و احتمال دارد هرجای نماز که یادش آمد بتواند قنوت را بجا آورد. 📚منابع: توضیح المسائل، امام م۱۱۲۱، سیستانی م۱۱۰۷، مکارم م۱۰۰۰، فاضل م۱۱۳۵، وحید و صافی و شبیری م۱۱۳۰، بهجت احکام واجبات نماز م۲۰۲، نوری ۱۱۲۲، سایت رسمی khamenei.ir . @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
‼️حکم وطن همسر و فرزندان 🔷س 5360: شخصی دارای دو وطن است، در نتیجه نماز خود را در هر دو مکان تمام می خواند و روزه هم می گیرد، آیا واجب است که همسر و فرزندان تحت تکفل وی در این مسأله از سرپرست خود تبعیت نمایند یا این‌که می توانند مستقل از او عمل کنند؟ ✅ج: زن می تواند وطن جدید شوهرش را وطن خود قرار ندهد، ولی فرزندان اگر صغیر باشند و در تصمیم گیری و کسب درآمد مستقل نباشند و یا در این مسأله تابع اراده پدر باشند، وطن جدید پدر، وطن آن‌ها هم محسوب می شود. 📕منبع: leader.ir @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
‼️استفاده از مال شرط بندی 🔷س 5359: اگر از شرط بندی افراد دیگر در یک جمعی، خوردنی یا مالی هر چند کم به فردی که حتی در شرط آنها حضور نداشته و قبول نداشته، برسد، حکم آن خوردنی چیست و آیا باید هزینه‌ آن را پرداخت کند تا مال حرام از شرط بندی محسوب نشود؟ ✅ج: افراد دیگر هم نمی توانند از مال حرامی که با شرط بندی به دست آمده است، استفاده کنند. 📕منبع: leader.ir @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
⭕️ ❓مسئله : حکم خمس افراد نابالغی که سرمایه‌ای دارن و از اون منفعت می‌برن، چیه؟ مثلاً اگه برای پسرم سهام بخریم، آیا باید خمسش رو بدیم؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، مکارم و رهبری: شما نه، اما بنابر احتیاط واجب، بعد از اینکه بالغ شد، خودش باید خمس اون رو بده. 📚 آیات عظام مظاهری و تبریزی: نه، خمس نه به شما و نه به خودش واجب نیست. 📚 آیات عظام زنجانی، سیستانی، صافی، نوری و وحید: اگه می‌خواد از اون مال استفاده کنه، بر شما (ولیّ اون بچه) لازمه که خمسش رو بدید و اگه ندادید، خودش باید بعد از بلوغ بده. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی اینکه توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. 🔺توضیح‌المسائل 16 مرجع، م1794؛ عروةالوثقی، ج2، کتاب‌الخمس، م84؛ منهاج‌الصالحین، ج2، م1243؛ بهجت، جامع‌المسائل، ج2، کتاب خمس، مسائل مربوط به خمس ارباح مکاسب، مورد 21؛ هدایةالعباد، م1623؛ صافی، جزوه احکام خمس، س143؛ رهبری، اجوبةالاستفتائات، س1037. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
📚خمس درآمد پسر یا دختر ‼️ سؤال: پسر یا دختر مجردي که درآمدي مختصر داشته باشد، آیا نسبت به تکليف دارد؟ ✅ جواب: اگر جوان مجرد، ـ هر چند به مقدار كم ـ درآمد داشته باشد، واجب است كه در سررسید ، خود را محاسبه كند، تا اگر مقداری از درآمد تا باقى مانده باشد، خمس آن را بپردازد، زمان حصول اولين درآمد، است. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
☑️سئوال وقتی کسی برایمان پیامک می زند و در ابتدا به ما سلام می کند واجب است که پاسخ آن را بدهیم یا همین که جواب او را به صورت پیامکی ارسال کنیم کافیست؟ ✅پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): احتیاط در جواب سلام دادن است. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتیکه تولید مزاحمتی نکند، سلام را باید پاسخ گفت مگر این که ثابت شود قصد جدی برای سلام ندارد. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
حکم کسی که بعد از غسل بفهمد به قسمتی از بدنش آب نرسیده است 🏴 ➡️ @hawza_Ahkam ➡️ @hawza_Ahkam
💠 نماز افراد مسن و و ✅ سوال⁉️ مادر بزرگی دارم که سن زیادی دارد و کم حافظه و فراموشکار است: 1⃣سوال اول: با توجه به اینکه از نوار بهداشتی ‌استفاده میکند باید برای نماز عوض کند؟ 2⃣سوال دوم : اگر برای نماز باید عوض کند در صورتی که فراموش کند حکمش چیست؟ 3⃣سوال سوم : اگر وسط نماز مثلا قسمتی از سوره حمد را فراموش کرد تکلیف چیست؟ 4⃣سوال چهارم : اگر وسط روز شک کند نماز ظهر خوانده یا نه تکلیف چیست با توجه به اینکه فراموشکار است؟ ✍ پاسخ: آيت الله خامنه ای: ج1) اگر مشقت ندارد، تعویض و تطهیر بدن لازم است و در فرض عدم امکان تطهير و يا مشقت شديد داشتن، نماز با همان حال صحيح است. ج2) اگر یقین به نجس شدن داشته وفراموش نموده نماز باطل است. ج3) در فرض مذکور می تواند با همراه داشتن قرآن، نماز خود را از روی قرآن بخواند. ج4) باید نمازش را مجدداً بخواند. [1] -------------- سایت آیت الله خامنه ای