eitaa logo
احکام شرعی
2.1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
20 فایل
بسم رب الشهدا 🌸🌷🌸اللهم عجل لولیک الفرج 🌸🌷
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #ازدواج با شخص #بی‌نماز ❓سؤال: آیا ازدواج با کسی که تلتزام به اصول عقاید دینی دارد، ولی نماز نمی‌خواند، جایز است؟ ✅پاسخ: اگر چه ازدواج فی‌نفسه اشکال ندارد، ولی نماز از مهمترین واجبات است و سزاوار است همسری انتخاب کنید که سُست‌مذهب نباشد.
🔸تقلید صدای دیگران ❓سؤال: آیا #تقلید_صدا و لهجه‌ی دیگران، صرفاً برای شوخی و سرگرمی جایز است؟ ✅پاسخ: در صورتی که برای تمسخر و استهزاء یا موجب اذیت آنان باشد یا توهین به ایشان محسوب شود، جایز نیست. 🔹منبع: پایگاه اطلا‌ع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب
‼️موارد جواز کذب (دروغ) 1⃣ اضطرار 🔷اضطرار یعنی اینکه انسان در شرایطی باشد که ناچار شود دروغ بگوید؛ مثلاً مالی را پیش شما به امانت گذاشته‌اند و ظالمی با اصرار و تهدید بگوید باید این مال را به من بدهی! شما هم می‌گویید: "این مال پیش من نیست." در این مورد فرقی نمی‌کند که شخص برای دفع ضرر، امکان توریه داشته باشد یا نداشته باشد. ✍موارد دیگر خواهد آمد... 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️نجس شدن پارچه مرطوب 🔷س 1971: اشیایی مانند لباس و امثال آن – درحالی که باشد - اگر یک قسمت از آن شود، آیا به تمام آن می کند، یا فقط همان قسمت نجس است؟ ✅ج: فقط همان قسمت نجس می شود و بقیۀ آن است.
‼️ترک غسل و باقی ‌ماندن بر جنابت از روی خجالت 🔷س 1972: ما در منطقه سردسیری زندگی می‌ کنیم که نه حمام دارد و نه مکانی برای استحمام، وقتی در ماه مبارک رمضان به حالت جنابت از خواب بیدار می‌ شویم، با توجه به این‌ که غسل کردن جوانان در نیمه شب در برابر مردم با آب مشک یا حوض، عیب شمرده می‌ شود، و آب هم در آن وقت سرد است، تکلیف ما برای روزه ی فردا چیست؟ آیا تیمّم جایز است؟ در صورتی که غسل نکند، افطار کردن روزه ی آن روز چه حکمی‌ دارد؟ ✅ج: مجرّد مشقّت یا عیب شمرده شدن اغتسال جوانان در نیمه ی شب، عذر شرعی محسوب نمی‌ شود، بلکه مادامی‌ که غسل، حرجی و موجب ضرر برای مکلّف نشود، غسل کردن به هر صورتی که امکان دارد واجب است، و در صورت حرج یا ضرر باید قبل از طلوع فجر تیمّم کند، و با تیمّم بدل از غسل جنابت، پیش از طلوع فجر، روزه‌ اش صحیح است، و اگر تیمّم نکند، روزه‌ اش باطل است 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️نجس شدن پارچه مرطوب 🔷س 1971: اشیایی مانند لباس و امثال آن – درحالی که #مرطوب باشد - اگر یک قسمت از آن #نجس شود، آیا #نجاست به تمام آن #سرایت می کند، یا فقط همان قسمت نجس است؟ ✅ج: فقط همان قسمت نجس می شود و بقیۀ آن #پاک است. #احكام_طهارت_نجاست #سرایت_نجاست 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس مواد مصرفی قرضی 🔷س 1976: آیا به #مواد_مصرفی خریداری شده قبل از #سال_خمسی به صورت #نسیه که قصد تجارت با آن را نداریم، مانند برنج به صورت #قرضی قبل از سال خمسی در صورتی که تا سال خمسی بدهی آن پرداخت نشده باشد، #خمس تعلق می گیرد یا خیر؟ ✅ج: خمس تعلق نمی گیرد. #احکام_خمس #خمس_مواد_مصرفی #سال_خمسی 🆔 @resale_ahkam
‼️ارتباط با نامحرم در فضای مجازی 🔷س 1977: آیا صحبت یا شوخی با نامحرم به شکل صوتی، تصویری یا نوشتاری و نیز فالو یا لایک کردن جنس مخالف در فضای مجازی حرام است؟ ✅ج: به طور کلی ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده بوده و یا خوف وقوع در حرام در میان باشد، جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
❓اگر دکتر مریض را به دستور خود مریض بیهوش کند، آیا مریض نمازهای قضا شده را باید اعاده کند؟ ☘️ج. اگر بیهوشی مستند به خودش باشد یعنی خود او خواسته باشد که برای عمل بیهوش شود، قضای نمازهایش بنا بر احتیاط واجب است.
🏴معنای تبری و لعن 🔷س 1927: تبری به چه معناست؟ و نسبت بین تبرّی و لعن چیست؟ ✅ج: از حیث اعتقادی تولّی یعنی ما به ولایت اولیای الهی، پیامبران خدا و ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام معتقد باشیم و همچنین علاقه نسبت به آنها و پیروانشان داشته باشیم. تولّی یک جنبه‌ی عملی نیز دارد که اطاعت از این اولیای الهی است. ✅ تبرّی نقطه‌ی مقابل تولّی است؛ یعنی دشمنی نسبت به دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا. ✅ لزوماً این‌گونه نیست که کسی که می‌خواهد تبرّی بجوید با لعن و ناسزا و بدگویی همراه باشد. بسیاری از مسلمانان از صدر اسلام تاکنون و حتی در عصر حاضر -نمونه‌اش حضرت امام رحمه‌الله و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای- اینها واقعاً اهل تولّی و تبرّی هستند، ولی اهل سب و لعن نیستند. ✅ بنابراین انسان می‌تواند تبرّی داشته باشد، اما توهین و فحاشی و لعن به مقدسات دیگران نکند. حضرت آقا توهین به مقدسات دیگر را جایز ندانسته، بلکه حرام می‌دانند. ✍به نقل از حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده 📕منبع: کانال رسمی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️ازدواج دائم یا موقت شیعیان با پیروان ادیان و مذاهب دیگر 🔷س 1959: نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد ازدواج دائم یا موقت شیعیان -چه دختر و چه پسر- با پیروان دیگر ادیان و مذاهب چیست؟ ✅ج: اولاً ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسده‌ای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده‌ داشته باشد، حتی هم‌مذهب هم باشند، جایز نیست. اما در ازدواج با غیرمسلمانان، ازدواج مرد مسلمان به‌طور موقت با زن‌های اهل کتاب اشکالی ندارد؛ اما ازدواج دائم با زنان غیرمسلمان صحیح نیست. زنان مسلمان هم مطلقاً نمی‌‌توانند با مردان غیرمسلمان ازدواج کنند. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam