eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه السلام
115 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
65 فایل
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ کیست خوش‌گفتارتر از کسی که به‌طرف خدا دعوت کند و کار خوب بکند و بگوید: «من تسلیم خدایم»؟ قرآن کریم/سوره فصلت/آیه ۳۳
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سخنی با آیت‌الله محقق داماد: درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی 🖊احمدحسین شریفی جناب استاد آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد، ریاست محترم گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ای که در سایت انتخاب منتشر شده است می‌گوید: «معتقدم رشته‌های مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روانشناسی علم است؛ جامعه‌شناسی علم است و روش علمی می‌خواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل می‌شود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد. به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» (https://www.entekhab.ir/fa/news/731445 ) ⭕️بیان چند ملاحظه می‌دانم که جناب استاد به صورت استطرادی به این بحث ورود کرده‌اند و طبیعتاً‌ فرصت لازم برای تشریح دقیق ابعاد مختلف دیدگاه خود نداشته‌اند. به همین دلیل از همین‌جا از ایشان دعوت می‌کنم به هر گونه و در هر مکان و زمانی که صلاح می‌دانند، دیدگاه خود را به صورت تفصیلی و دقیق عرضه کنند تا بتواند باب گفتگوی عالمانه‌تری را فراهم کند. علاقه‌ای که حضرت استاد به گفتگو و بحث علمی دارند این جسارت را به این بنده می‌دهد که به عنوان دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از ایشان دعوت کنم تا با حضور مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، به عنوان یکی از پیش‌نشست‌های هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در هر زمان یا مکانی که خود ایشان صلاح می‌دانند برای گفتگو در این باب، در محضر ایشان باشیم. 🔻در عین حال، ناظر به همین عباراتی که منتشر شده است، چند ملاحظه کوتاه را بیان می‌کنم: اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمده‌ای از آنها از مقوله «بایستی» است. ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزاره‌های دینی از مقوله «هستی‌»‌اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستی‌اند و نه بایستی. ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هست‌ها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هست‌ها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هست‌ها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة» رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟ خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعی‌اند: علوم انسانی را در صورتی می‌توان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روش‌های آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره می‌کند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چاره‌ای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از راه سبز
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 🌸 برای عید غدیر ، سه روز را عید قرار داده‌اند🌹🌹🌹 ✳️ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🌺 روز ، شاید اینجور باشد که سه روز را عید قرار داده‌اند. شاید در همانجا -در غدیر خم- هم سه روز توقف کرده بودند. این را دیگر به طور یقین یادم نیست. 🔹بالاخره یک [واقعه] عجیب غریبی [بود]، که خدا می‌داند؛ «وَ لَمْ أَرَ مِثْلَ ذَاكَ الْيَوْمِ يَوْماً / وَ لَمْ أَرَ مِثْلَهُ حَقّاً أُضِيعَا»[١](روزی را به بزرگی آن روز ندیدم، [همانطور که] حق ضایع شده‌ای را به بزرگی آن حق ندیدم). 🔹[مسأله‌ای] آنقدر مهم باشد [که درباره آن گفته شود] «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه»[٢](خدایا پذیرای ولایت او را دوست بدار و دشمن او را دشمن بدار، یاری‌گر او را یاری کن و واگذارنده او را خوار کن)، این احتمالات دیگر چیست؟ الی ما شاء الله طرق از خود عامه (اهل‌سنت) برای حدیث غدیر هست، الی ماشاء الله. 🔴لکن «وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ»[٣] (و هر که را خدا نور [علم و معرفت و ایمان] نبخشید هرگز [جان] روشنی نخواهد یافت). 🔻پی‌نوشت: ١. کنز الفوائد،ج١،ص٣٣٣؛مناقب آل‌ابی‌طالب،ج٣،ص٢۶.٢.تفسیر قمی، ج١،ص١٧۴؛تفسیر فرات کوفی،ص١٣٠؛ امالی صدوق،ص٣۴٧ و ... .٣.نور:۴۰. ➕مشارکت در جشن بزرگ غدیر ورامین۱۴۰۲ با عضویت در کانال راه سبز👇 🌱@rahesabz1402
🔻رزق چیست؟ زمانی که خواب هستی و ناگهان، به تنهایی و بدون زنگ زدن ساعت بیدار می‌شوی؛ این بیداری، رزق است، چون بعضی‌ها بیدار نمی‌شوند. زمانی که با مشکلی رو به رو می‌شوی، خداوند صبری به تو می دهد که چشمانت را از آن بپوشی، این صبر، رزق است. زمانی که در خانه لیوانی آب، به دست پدر یا مادرت می‌دهی، این فرصت نیکی کردن، رزق است. گاهی اتفاق می‌افتد که در نماز حواست با گفته‌هایت نباشد. ناگهان به خود می‌آیی و نمازت را با خشوع می‌خوانی. این تلنگر، رزق است. یکباره یاد کسی میفتی که مدتهاست از او بی‌خبری و دلتنگش می‌شوی و جویای حالش. این یادآوری، رزق است. رزق واقعی، رزق خوبی‌هاست‌. نه ماشین، نه درآمد. اینها رزق مال است که خداوند به همه‌ی بندگانش می‌دهد. اما رزق خوبی‌ها را، فقط به دوستدارانش می‌دهد. و در آخر... همین که عزیزانتان هنوز در کنارتان هستند و نفس‌شان گرم است و سلامت؛ این بزرگترین رزق خداوند است. 🗣علامه حسن زاده آملی قدس سره الشریف 🌷الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌🌹
هدایت شده از الهادی حوزویان
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 بهترین میوه و گواراترین میوه‌ علم همین [رسیدن به علم الکتاب] است. یکی از فرق‌های این دانش با دانش‌های دیگر، همین است؛ 🔸 در دانش‌های دیگر مثلاً پروفسور رشته‌ی فیزیک فضا باشی و تمام پیچیدگی‌های سیّارات و کهکشان‌ها را بدانی، امکان دارد که به خدا ایمان بیاوری و امکان دارد که ایمان نیاوری و بگویی همین‌طوری به وجود آمده است؛ 🔹 ولی رشته‌های علوم دین، مخلوطی از دانش و تربیت است؛ دانش و یافتن خویش؛ دانش و سفر. 🔸 سفر از کجا؟‌ سفر از منِ موجود تا منِ مطلوب. این، خیلی سفر مهمی است! کل دنیا و آخرت، در این سفر است. کد ۲۴۹۴۷ ‌ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h
هدایت شده از بیداری ملت
می‌دونید چرا ‎محقق داماد با اسلامی شدن علومِ انسانی مخالفه؟ چون: اولاً ذهنش با ‎علوم انسانی غربی، مسموم شده؛ ثانیاً اگه قرار باشه علومِ انسانی، اسلامی بشن، این بدبخت از نون‌خوردن میفته و دیگه کسی به خزعبلات و اراجیفش گوش نمیده! 🔴 👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از علما و روحانیون
. ⭕️ تزویج، با کمترین هزینه.. ‍ 💠 وقتی دختر آیت الله مرحوم شیخ مرتضی انصاری را عقد کردند مدّتی گذشت و هیچ چیز در بساط نبود تا دختر را به خانه شوهر بفرستند! - تا آنکه روزی مرحوم شیخ آمد و به همسرش گفت : برای اصلاح کار دخترمان فکری به نظرم رسیده.. 🔸اینکه پانزده تومان برای صوم و صلاة آورده اند، روزه اش را تو بگیر، نمازش را من می خوانم تا مقدّمات کار دخترمان درست شود و او را به خانه شوهر بفرستیم. 📎 منبع: ما سمعت ممن رأیت ، ص ۴۹۴ . 🆔 @varesoon
هدایت شده از راه سبز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬حجت‌الاسلام حامد کاشانی : یکی از علامت های بروز محبت، خرج کردنه... پیامبر به ابوذر فرمود اگر کسی برای امیرالمؤمنین بدو بدو کنه، محبتش رو ابراز کنه، خداوند دعای او رو برنمیگردونه، مستجاب میکنه... 🌷برای غدیر خرج کنید🌷 با لمس شماره👇کپی میشود 💳
5892107044873209
💳 (بنام صندوق ذخیره فاطمی) 🔰ستاد مردمی غدیر ورامین🔰 🌱@rahesabz1402
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 سلام به همه ی شیعیان حضرت امیرالمومنین علی علیهم‌السلام 😍همون‌طور که میدونید عید غدیر یه جشن بزرررگ برگزار میشه تو شهر😍 ما هم افتخار داریم اون روز میزبان شما باشیم با کلی جایزه و هدایای ارزشمند ..... برای همه برای بچه ها برای نوجوون ها و جوون ها و حتی بزرگا هرکسی که بیشتر در مورد مولا امیرالمومنین علی علیهم‌السلام بدونه جایزه ی بهتری میگیره 🤩🤩 🎁🎁🎁جایزه ی ویژه برای کسی که خطبه ی غدیر رو حفظ کرده باشه (یا بخش ۲ و ۳ ) (یا بخش ۴ و ۵ و ۶) چه عربی چه فارسی 🎁🎁جایزه ی ویژه برای کسانی که آیه و روایت در مورد «غدیر» و «امامت حضرت علی علیهم‌السلام» و «فضائل حضرت علی علیهم‌السلام» حفظ باشن 🎁 و جایزه ی ویژه برای جملات برگزیده در مورد ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیهم‌السلام 🎈🎉و کلی جایزه در کنار نقاشی و بازی ، برای بچه شیعه های امیرالمومنین علی علیهم‌السلام پذیرایی هم در خدمت تون هستیم 😋😉 در ضمن ، کفش هاتونم واستون برق میندازیم 😎 ............................................ جشن بزرگ عید غدیر پشت مسجد جامع غرفه حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام و بسیج طلاب شهرستان ورامین منتظر تون هستیم ،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،.،. سوال ، انتقاد ، پیشنهاد 👇👇 @amirhosein26
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓١٢ تير ماه سال ۱۳۴۹ 🏳رحلت منادی وحدت اسلامی 🏳علامه عبدالحسین امینی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️حادثه‌ی غدیر جزو وقایع تردید‌ناپذیر است؛ حالا در جزئیّاتش در طول تاریخ بعضی از نویسندگان و تاریخ‌نویسان و امثال اینها سعی کرده‌اند یک تردیدهایی ایجاد بکنند -که همه‌ی اینها پاسخ داده شده- لکن در اصل این واقعه و اینکه رسول مکرّم در این حادثه امیرالمؤمنین را با این عنوان «مَن کُنتُ مَولَاهُ فَهَذَا عَلیٌّ مَولَاه» معرّفی کرد هیچ تردیدی نیست؛ نه اینکه حالا این را ما بگوییم؛ این را علمای بزرگ اهل سنّت، نویسندگان، روشنفکران میگویند. مثلاً آن نویسنده‌ی معروف مصری محمّد عبدالغنی حسن که یکی از تقریظ‌‌نویس‌های بر الغدیرِ علّامه‌ی امینی است، از جمله‌ی چیزهایی که میگوید این است که «هیچ تردیدی در واقعه‌ی غدیر نمیشود داشت»؛  عید غدیر هم از همان قرون اوّل اسلامی یک عید رایج بوده. مواردی در تاریخ هست که مرحوم علّامه‌ی امینی در الغدیر ذکر میکنند که در فلان جا نوشته این حادثه‌ اتّفاق افتاد «و کان ذلک یوم الغدیر» یا مثلاً «یوم ثامن عشر من ذی‌الحجّه»؛ یعنی موارد متعدّدی را در تاریخ اسلام، از همان صدر اوّل، در دوران خلفای فاطمی در مصر، در جاهای دیگر، به ‌عنوان عید غدیر ذکر کرده‌اند. علّامه‌ی امینی این روایت غدیر را از ۱۱۰ نفر از صحابه نقل میکند؛ یعنی روایات متعدّدی با سندهای معتبر وجود دارد که به ۱۱۰ نفر از صحابه میرسد. این چیز مهمّی است که این عدّه‌ی قابل توجّه از صحابه این حدیث را و این حادثه را نقل کرده‌اند! ۱۴۰۰/۵/۶ @Jahade_tabeini