eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه السلام
117 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
65 فایل
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ کیست خوش‌گفتارتر از کسی که به‌طرف خدا دعوت کند و کار خوب بکند و بگوید: «من تسلیم خدایم»؟ قرآن کریم/سوره فصلت/آیه ۳۳
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
امام رضا (علیه السلام) فقط برای برآورده کردن حاجات نیست! 🔸️امام رضا (علیه السلام) فقط براى اين نيست كه حاجات ما را بدهد؛ امام رضا (علیه السلام) براى اين است كه از بيانات ‎شان استفاده كنيم و راه هدايت خودمان را بهتر بشناسيم. اگر واقعا امام رضا (علیه السلام) را دوست داريم، بايد سعى كنيم سخنان امام رضا (علیه السلام) را ياد بگيريم و بيشتر عمل كنيم. 🔸️عهد و پيمان ببنديم كه بيشتر احكام دين را رعايت كنيم؛ مهم اين است. اما اگر بنا باشد همان ‎طور كه قبلاً بوديم و ‎گاهى لغزش‎ هايى داشتيم، باشیم، از زيارت بهره چندانى نبرده‌ایم. مهم‎ ترين بهره‏ اى كه استفاده می‌کنیم اين است كه وقتى از زيارت بر مى‏ گرديم، تصميم داشته باشيم احكام دين را بيشتر عمل كنيم؛ واجبات را بيشتر عمل كنيم؛ نزديك گناه نشويم و حقوق پدر و مادر را بيشتر رعايت كنيم. ۱۳۸۵/۰۵/۱۷ 🏴 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢آیا پیامبر اکرم(ص) از پایان‌یافتن ماه صفر خوشحال بود؟ 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ يکي از دانش‌های ناظر به «فقه الحديث»، دانش «اسباب ورود حديث» است. اين دانش به منزلة دانش «شأن نزول» در تفسير قرآن است. هدف اصلی از دانش اسباب ورود حديث، شناخت شأن صدور روايات و فهم قرائن موجود به هنگام صدور روايات است. توضیح آنکه به صرف فهم معنای لغوی و اصطلاحی الفاظ و ترکيب‌های به کار رفته در احاديث نمی‌توان مدعی «فهم درست» آنها شد. در برخی از موارد برای فهم درست معنای احاديث، بايد اسباب ورود حديث را دانست. يعنی علت و زمينه‌ و بافت صدور آن سخن از معصوم را بايد فهميد. چرا که «شرايط زمينه‌ای» در فهم مراد معصومان حتماً نقش‌آفرين است. به تعبير ديگر، بايد قراين مقامی (شرايط اجتماعی و تاريخی و فرهنگی و حالات مخاطب و گوينده و ... ) را در نظر گرفت. متأسفانه بسياری از ناقلان اوليه احاديث و جامعان کتاب‌های حديثی، از نقش‌آفرينی قراين مقامی در فهم مراد معصومان غافل بودند و اهتمامی به ذکر آنها نداشته‌اند. به همين دليل، برای فهم مراد واقعی معصومان، يک حديث‌شناس محقق بايد تلاش بيشتری کند و حتی‌الامکان قرائن را در منابع موجود به دست آورد. مراجعه به منابع حديثی ساير فرق و مذاهب اسلامی يا مراجعه به منابع تاريخی و فهم درست تاريخ صدر اسلام و اوضاع فرهنگی‌ و اجتماعی حاکم بر قبايل و اقوام آن زمان و امثال آن می‌تواند پاره‌ای از گره‌ها را بگشايد. به عنوان مثال، در پاره‌ای از منابع اهل سنت حديثی از (ص) نقل کرده‌اند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس مرا به پایان یافتن آذار بشارت دهد، من او را به بهشت بشارت می‌دهم.» آذار از ماه‌های رومی است؛ مصادف با خرداد شمسی است؛ برخی آن را به معنای دانسته‌اند و از این حدیث نحسی ماه صفر! و سعدی ماه ربیع الاول را نتیجه گرفته‌اند! این حدیث، به خودی خود و بدون آگاهی از بافت و زمینه‌های بیان آن، از نظر مضمونی آنقدر عجیب هست که حتی پاره‌ای از اهل حديث و ظاهرگرايانی مثل احمدبن حنبل نتوانسته‌اند با مضمون آن کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفته‌اند که اين حديث اصل و اساسی ندارد! اما اگر احمدبن حنبل قرائن مقامی صدور چنين سخنی را می‌دانست، چنين حکم قاطعی را صادر نمی‌کرد. از علت صدور چنين سخنی را به اين صورت نقل می‌کند که: «روزی پيامبر خدا(ص) با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردی که اکنون بر شما وارد می‌شود از بهشتيان است. برخی‌ از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند! پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما وارد می‌شوند که هر يک از ديگری سبقت می‌جويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می‌شود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و نيز با آنان بود. پيامبر خدا(ص) به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستيم؟ ابوذر پاسخ داد: «ای پيامبر خدا آذار تمام شد.» پيامبر گفت: «ای ابوذر اين را می‌دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی.» به هر حال این حدیث هیچ ربطی به سعدی و نحسی ماه‌های صفر و ربیع الاول ندارد! اصل داستان چیز دیگری بوده است که در تحلیل مرحوم شیخ صدوق کاملاً واضح است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از راه سبز
💠 لیلة المبيت شب فداکاری مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام ✍ ليلة المبيت شبی است که حضرت علی علیه السلام به جای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بستر آن حضرت خوابید تا رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) از توطئه قتلی که مشرکان مکه برای او ریخته بودند بتواند جان سالم به در ببرد واز مكه به مدينه هجرت بنماید. این هجرت در سال سیزدهم بعثت رخ داد که مبدا تاریخ قمری قرار گرفت.(1) ✅ فداکاری حضرت علی (علیه السلام) در لیله المبیت یکی از فضائل امام (علیه السلام) است و در شان آن حضرت، آیه 207 سوره بقره نازل شد: ☀️ «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفُ‌ بِالْعِبَادِ؛ و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‌فروشد، و خدا نسبت به بندگان مهربان است.» ✅ ابن‌ابى‌الحديد كه از علماى قرن هفتم اهل‌سنّت است، در شرح نهج‌البلاغه خود آورده است؛ تمام مفسّران گفته‌اند، اين آيه درباره على‌بن‌ابى‌طالب (علیه السلام) نازل شده است كه در ليلةالمبيت در بستر رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) خوابيد. و اين موضوع در حدى از تواتر است كه جز كافر يا ديوانه آنرا انكار نمى‌كند.( 2) --------------------------- (۱) تاریخ طبری، ج 2، ص 253 (۲) شرح نهج‌البلاغه، ج 13، ص 262 🌱https://eitaa.com/rahesabz1402
هدایت شده از الهادی
🔻 می‌گفت: «ره چنان رو، که رهروان رفتند». کمی در جزئیات سیر علی‌بن مهزیار نگاه کنید. یک سفرش را من برای دوستان توضیح می‌دادم. صبر می‌کرد قافله از اهواز حرکت کند، به عراق می‌آمدند، به نجف می‌آمدند. مدتی در نجف بودند. کربلا می‌رفت. مسجد سهله می‌رفت. مسجد کوفه می‌رفت. زیارتگاه‌ها می‌رفت. تا اینکه در آن چند روزی که در آن‌جا بودند، موعد حرکت قافله به سمت حجاز شود. 🔸 چه سختی‌هایی با کمی زاد و راحله و سختیِ مرکب، پیاده، به هر صورت تا مدینه می‌رفتند، تا در مسجد شجره مُحرم شوند و دیگر در مسجد النبی، بقیع، گریه و زاری داشت که یابن رسول‌الله! کجایی، بیا. 🔹 با چه سختی مُحرم می‌شدند. چقدر با سختی خودشان را برسانند به مکان‌های بعدی، شب که نمی‌توانستند بروند، روز باید می‌رفتند. گرما داشته، سرما داشته. آفتاب بوده. بار روی سرشان نگذارند. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
ادامه قبل... 🔻 اگر به یک نسل قبل برگردیم، غالباً کفش‌هایشان را برمی‌داشتند که پاره نشود، کفش آن‌قدر کم بود. کفش‌هایشان را در راه رفتن درمی‌آوردند. مردم خیلی در فقر و فاقت بودند و اصلاً‌ امکانات نبوده. 🔸 این‌ها بالاخره به هر صورت، که مُحرم هم هستند و روی پاهایشان هم نباید پوشیده شود و از مسجد شجره که به احرام عمرهٔ تمتع مُحرم می‌شوند باید در بیابان بروند. خار مغیلان است. شب که نمی‌شده بروند تاریک بوده و روز می‌رفتند. 🔹 با سختی هر کسی یک باری به دوشش بوده. حتی لُنگ و لباس‌هایش هم نباید نجس شود. ببینید چقدر سختی می‌کشیدند که از مسجد شجره به سمت مکه بروند. خیلی راه است. مسجد شجره تا مدینه فاصله‌ای ندارد. (حالا یا از هر طرف به مکه بروند.) به مسجدالحرام برسند، عمرهٔ تمتع انجام بدهند و حین طواف و سعی بین صفا و مروه، یابن الحسن کجایی. 🔸 در مسعی برو و بیا، یک مدتی فاصله است تا اعمال حج شروع شود. محرم شوند به احرام حج و برای عرفات راه بیفتند. دیگر امید به این‌جا بستند. می‌رفتند و در عرفات بگرد و گریه و زاری کن، مشغول بودند. شب می‌شد باز تشرف حاصل نشد، مغرب به سمت مشعر حرکت می‌کردند. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
ادامه قبل... 🔻 خدا می‌داند چه سختی‌هایی داشتند تا خودشان را برسانند به مشعر «ثُمَّ أَفيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ» به سمت مشعر می‌رفتند تا سحر در آن‌جا باشند. بعد بروند، از مشعر به منیٰ چقدر راه است. خسته، پیاده، بار به دوش، سخت بروند. 🔸 خیلی خب به منیٰ می‌رفتند. رمی جمرات روز اول، روز دوم تا باز دوباره به مکه برگردند. هلاک می‌شدند. این‌هایی که می‌رفتند گاهی در برخی فصول نصفشان برمی‌گشتند. سختی‌ها، سختی‌ها، سختی‌هایی داشتند. برمی‌گشتند طواف انجام می‌دادند. حجشان را تمام می‌کردند 🔹 در حین طواف در مسعی: یابن الحسن، یابن‌الحسن... تشرف حاصل شد؟ خیر حاصل نشد. مدتی در مکه می‌ماندند. قافله‌ها شروع به راه افتادن می‌کردند، دلشان نمی‌آمده برگردند. شاید امشب حضرت را ببینیم. شاید امشب ببینیم. تشرف حاصل نمی‌شد. 🔸 دوباره به نجف می‌آمدند، دوباره مسجد کوفه، مسجد سهله، کربلا، تا یک سفر می‌شد. نوزده سال کسی مثل علی بن مهزیار این‌طوری مثل گندمِ برشته در ماهیتابه برای دیدار حضرت برود!! 🔹 چه کسی حاضر است این سعی و تلاش را انجام دهد؟! الان همین کنار ما هست ولی همت نمی‌کنیم پیاده این مسیر را برویم. کد ۸۴۵ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با این همه گناه به چه کسی پناه ببریم؟ «مهربان تر از پدر و مادر» 📱 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از آوای معرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 راه جــبــران انــواع حـــق الــنـاس هـا حتما ببینید و نشر بدید. خیلیا نمیدونن چطور باید برخــی از حــق النــاس هــا رو جبران کرد ... 👈 توضیحات طرح باقیات الصالحات 👈 ثبت نام در طرح 👈 ارتباط با ادمین
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 در روز هفدهم شهريور۵۷ رهبرانقلاب در كدام شهر بودند | ماجرای نامه ايشان به يكی از افراد قم ✏️ من از روز هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ خاطره‌ای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خون‌بار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند. ✏️ این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینه‌ای، همه عبرتها را به ما درس میدهد. کسی که روزنامه‌های آن وقت و اظهارات مسؤولان رژیم ستمشاهی را مطالعه میکرد، میفهمید که اینها میخواهند کسانی را که در مقابل آنها هستند و مبارزه میکنند، از هم جدا کنند. عدّه‌ای را که طرفداران و علاقه‌مندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار میکردند، به عنوان تندرو و افراطی و متعصّب معرفی میکردند. در مقابل اینها هم، بعضی از کسانی را که علاقه‌مند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آن‌طور خیال میکرد اینها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با اینها میشود مذاکره و صحبت کرد، معرفی میکردند. من در آن روز این احساس خطر را کردم. ✏️ آن زمان من در جیرفت تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامه‌ای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم اینها با این تدبیرِ خباثت‌آمیز میخواهند بهانه‌ای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون این‌که خودتان بخواهید، در مقابل آنها قرار دهند. این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم. ✏️ روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامه‌ها، خبر کشتار هفده شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم. ✏️ من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیریها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونه‌اش کشتار هفدهم شهریور بود. ۷۶/۶/۱۹ 🗓 سالروز قضیه ۱۷ شهریور ۵۷ و کشتار مردم توسط عوامل رژیم پهلوی 💻 Farsi.Khamenei.ir