🔻در پی غفلت از فرامین رهبری؛
⚠️ کاهش خزنده موالید در کشور/ کاهش جمعیت تهدیدی جدی برای امینت و آینده نظام است
🔹 در طی ۵ سال گذشته تعداد موالید کشور از یکمیلیون و ۵۷۰ هزار به یکمیلیون و ۱۹۶ هزار تولد کاهش پیداکرده است.
🔹 هر مادر ایرانی بهطور متوسط طی دوره باروری خود ۱.۷ فرزند زنده به دنیا میآورد که این آمار در دنیا بیش از ۲.۵ فرزند است و علاوه بر این در بسیاری از کشورها بستههای تشویقی مناسبی نیز در نظر گرفتهشده است که مؤثر هم بوده است.
🔹 این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستهای کلی «خانواده» را در شهریورماه سال ۹۵ ابلاغ کردند که در دو بند مهم آن آغازین و پایانی آن آمده است:
◻️نخست: ایجاد جامعهای #خانوادهمحور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده بهعنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامشبخش
◻️ همچنین دربند پایانی آن آمده است: ایجاد سازوکارهای لازم برای ارتقاء سلامت همهجانبه خانوادهها بهویژه سلامت باروری و افزایش فرزندآوری در جهت برخورداری از جامعه جوان، سالم، پویا و بالنده.
از سوی دیگر کارشناسان نیز در گفتگو با خبرگزاری حوزه،بر ضرورت توجه به دستورالعمل رهبری و حمایت از زنان و مردان برای تشکیل خانواده و فرزند آوری تأکید دارند.🔻
➖➖➖
💬 معصومه ظهیری معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران:
◻️ بعد از دههای ۶۰ که آمار موالید در کشور صعودی بود، متأسفانه ما روی موضوع تهدید جمعیت و کمتر شدن موالید ارزشگذاری کردیم.
◻️در دهههای بعد ارزشهای دیگری مانند تحصیل، اشتغال، فردگرایی و.. بهتدریج پررنگ شد و درواقع تشکیل نهاد خانواده را با تهدید مواجه کرد.
◻️ اشتغال خانگی نیز ازجمله مواردی بود که موجب شد گرایش خانمها به کارهای بیرون از خانه مانند کارمندی و... افزایش پیدا کند و همین موارد سن ازدواج را در کشور بالا برد.
◻️ ازدواجهای دیرهنگام موجب میشود که خانمها زمانهای مناسب فرزند آوری را از دست بدهند.
◻️ باید زمینه تسهیل ازدواج فراهم شود وبرای ازدواج باید یارانه بدهیم.
◻️موج ازدواج هراسی که به راه افتاده است و هراس پذیرفتن مسئولیتهای خانواده جوانان را به ازدواج دیرهنگام سوق میدهد.
◻️در سالهای اخیر سقطجنین افزایشیافته است که باید در این زمینه قانونهای مناسبی وضع و اجرایی شود.
➖➖➖
💬 دکتر سید محمدحسین چاوشیان، رئیس موسسه خانواده اسلامی:
◻️فردگرایی و فرد محوری تهدیدی جدی برای خانوادههای امروزی است
◻️ انتظارات از زندگی بالا رفته است و میخواهیم همهچیز عالی باشد نوع زندگی که ما از خانواده گسترده فاصله گرفته و شاهد خانوادههای هستهای هستیم و لذا تمام زحمات فرزندی به دوش عروس و دامادی است که بهتازگی به خانه بخت رفتهاند.
◻️ ناباروری در کشور در سالهای اخیر افزایش زیادی داشته است که عوامل ژنتیکی و تغذیهای در این مسئله تأثیرگذار بود.
◻️ سیاستهای خانواده محوری توسط دستگاههای مربوطه اجرائی نشده است همه صحبتهای که در حوزه خانواده است در حد شعار باقی ماند
➖➖➖
💬 دکتر زهره کاظمی کارشناس مسائل خانواده:
◻️ مشکل تأمین معیشت شاید مهمترین عامل کاهش فرزند آوری در کشور است. ترس از فرزند آوری به معنای ترس معیشت، تأمین امکانات و اقلام موردنیاز فرزند است.
◻️ در جوامع روستایی نگرانی کمتری در خصوص پرورش فرزند به چشم میخورد.
در روستا اگر یک کودک کلاس زبان و کنکور نرود مشکلی ایجاد نمیشود اما اگر همان کودک به شهر مهاجرت کند، میبینند که باید اوقات فراغتش پر شود و به همین علت در شهرها میزان فرزندآوری از روستاها کمتر است.
◻️ بیش از ۵۵ درصد کشورهای جهان سیاستهای خاص فرزند آوری رادارند که باید در کشور ما نیز عملیاتی شود.
◻️ یک سری از قوانین تابعیت نیز مشکلساز شده است بهطوریکه تابعیت از طریق خاک را نداریم و همچنان سیستم تابعیت از طریق خون است.
این در حالی است که در برخی از کشورها اگر در خاک آن کشور متولد شوید شهروند آن کشور محسوب میشوید.
مشروح گفتگو:
https://hawzahnews.com/x9Q46
@HawzahNews| خبرگزاری حوزه
🔻سرپرست مرکز فناوری و اطلاعات حوزههای علمیه در گفتگو باحوزه:
🌐 سامانه جدید آموزش مجازی حوزههای علمیه راهاندازی شده است
🔹به زودی بخشهای «آزمون» و «محیط گفتگو» نیز در سامانه آموزش مجازی رونمایی میشود
◻️ سال گذشته حدود ۳۰ هزار جلسه آفلاین و ۱۰۰۰ کلاس آنلاین برگزار شد.
◻️ برای سال تحصیلی جدید نیاز بود تا زیرساختهای لازم برای برگزاری ۱۷هزار کلاس در سطوح مقدمات و شهرستان ها و ۴۰۰۰ کلاس در سطوح عالی قم تهیه شود. با توجه به تعداد کاربر همزمان و حجم بسیار بالای دانلود و آپلود، سامانه جدیدی برای آموزش مجازی طراحی و تولید شد.
◻️در جهت کاهش مشکلات طلاب، سامانه مستقلی برای کلاسهای مجازی حوزه علمیه طراحی شده است.
◻️ در این سامانه اساتید می توانند فیلم و صدا و سایر فایل های مربوط به هر جلسه را ارائه می دهند.
حضور و غیاب کلاس قابل ثبت می باشد.
◻️همچنین اساتید میتوانند افرادی را به عنوان مستمع آزاد به کلاس اضافه نمایند.
◻️ دسته بندی شدن درسها، کلاسها، و همچنین ثبت سوابق اساتید و طلاب از دیگر ویژگیهاست.
◻️ طلاب میتوانند تقریرنویسی کنند و در صورت تایید استاد و تمایل طلبه، این مطالب برای سایر افراد کلاس نیز نمایش داده می شود.
https://hawzahnews.com/x9Q2v