🔻آیتالله اعرافی:
❇️ طرحی تحولی و ریشهدار در سنتهای حوزه/ اجتهاد مطلق همراه با تخصص در علوم مختلف
◻️ هر چند در گذشته برخی اندیشمندان تئوری فقههای تخصصی را مطرح کردند، اما این نظریه مورد استقبال وسیع حوزه واقع نشد. امروز به تربیت فقهایی با اجتهادمطلق همراه با تخصص در موضوعات مختلف نیاز است. این طرح بعد از ۶ سال فعالیتهای علمی فقهمعاصر در سطح و خارج، امروز بستر لازم اجرایی را پیدا کرده است.
◻️نظرات بلند مراجع معظم و همراهی اساتید مهمترین سرمایه حوزههای علمیه در رشد و بالندگی حوزههای علمیه میباشد. در جلساتی که خدمت ایشان داشتیم، رهنمودهایی ارائه فرمودند که مطمئنا مورد توجه قرار خواهد گرفت.
◻️ جلسات متعددی با اساتید موافق و مخالف داشتیم که لازمه رعایت اختلاف نظرات علمی اساتید، تقویت سنت اختیار دراسی میباشد.
◻️سالها در فقه تربیت به این نتیجه رسیدم که کار عمیق فقهی در چنین موضوعاتی در بستری غیر از دروس خارج اصیل حوزوی و بر سنتهای تاریخی اجتهادی آن، امکان پذیر نمیباشد.
◻️آموزش با همکاری اساتید و دفتر فقه معاصر طرح تحول اجتهادی را آماده خواهد نمود.
متن کامل سخنان مدیر محترم حوزههای علمیه در جمع معاونان و مدیران حوزه👇
https://hawzahnews.com/xbZbC
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
خبرگزاری حوزه
📸 اجتماع بزرگ و باشکوه میثاق با ولایت حوزویان و مردم ولایتمدار قم در مدرسه فیضیه آغاز شد. گزارش لحظ
✍️ یادداشت رسیده | حیف از این فرصتسوزیها
◻️ صبح امروز، پانزدهم آذرماه ۱۴۰۱، «اجتماع بزرگ حوزویان و مردم ولایتمدار قم در حمایت و تجدید عهد با مقام عظمای ولایت و محکوم کردن توطئه شوم استکبار جهانی» را پشت سر گذاشتیم.
یقینا یکی از پرجمعیت ترین اجتماعات حوزویان در سال های اخیر، همین اجتماع بود؛ اما باید گفت «حیف از این فرصتسوزیها».
جای سوال است که چرا چنین اجتماعاتی باید در فضای محصور مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شود.
اگر چنین اجتماعی را در صحن و سرای حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار کنیم، چه مشکلی پیش خواهد آمد؟
اگر این اجتماع عظیم را به میدان آستانه بیاوریم، کجای برنامه دچار مشکل می شود؟
از طرف دیگر، مکان هم برای حضور این تعداد از طلاب و فضلا کافی نبود. ورودی مدرسه مبارکه فیضیه که قفل از جمعیت بود و درب ورودی دارالشفاء هم به خاطر ازدحام جمعیت، بسته شده بود.
چرا در دنیایی که رسانه حرف اول را می زند، هنوز برای اجتماعات مان نمی توانیم پیوست رسانه ای تعریف کنیم؟
با همین اجتماعات محصور، صدایمان را به مردممان نرساندیم و به همین دلیل است که باید بشنویم: چرا صدایی از روحانیت در نمی آید.
آیا بعد از ۴۴ سال برگزاری مراسمات گوناگون، هنوز باور نداریم که طلاب، فضلا، روحانیون و مردم ولایتمدار پای کار انقلاب هستند؟
📎 متن کامل یادداشت
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
نسخه PDF رایگان کتاب «پرسمان معاد» منتشر شد + دانلود👇
https://hawzahnews.com/xbZy9
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
خبرگزاری حوزه
🎬 اجتماع حوزویان در مدرسه مبارکه فیضیه ◻️ «علمدار ولایت_حوزویان فدایت» #تصاویر_ارسالی @HawzahNews
📸 اجتماع بزرگ میثاق با ولایت در مدرسه علمیه فیضیه
◻️ اجتماع بزرگ میثاق با ولایت از سوی نهادهای حوزوی در مدرسه علمیه فیضیه با حضور طلاب و روحانیون و سخنرانی آیتالله محسن اراکی برگزار شد.
📎 گزارش تصویری
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی عصر امروز (سهشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
خبرگزاری حوزه
📸 اجتماع بزرگ میثاق با ولایت در مدرسه علمیه فیضیه ◻️ اجتماع بزرگ میثاق با ولایت از سوی نهادهای حوزو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم | تصاویر متفاوت از اجتماع بزرگ میثاق با ولایت در مدرسه فیضیه
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
✍️ نکات مهم آیتاللهالعظمی سبحانی پیرامون درس خارج و نحوه برگزاری دروس حوزه
◻️ درس خارج، درسی است که استاد با آشنا کردن حاضران با انظار موجود کیفیت استنباط را از کتاب و سنت آموزش میدهد.
◻️ هدف دروس خارج موارد زیر است:
1. پرورش ملکه اجتهاد
2. تولید نظریه مبتنی بر پایه های علمی
۳. شناخت و به کارگیری شیوه های استدلال
4. تربیت عالمان با توان علمی بالا که عهده دار مسئولیت های دینی در مراکز مختلف بلاد باشد.
◻️ طلبههای که وارد درس خارج می شوند بر دو نوعند: گروهی از آنها مقدمات و سطوح را به دقت خوانده اند و آمادگی لازم برای ورود به درس خارج را دارند اما گروهی فاقد این شرایطند و لذا درس خارج برای آنان چندان مثمر نیست.
◻️ اگر کسی پس از طی مراحل مقدماتی که از آن به سطوح یاد می شود در درس خارج حداقل ۶ سال به صورت فعال شرکت کند و خودش نیز زحمت بکشد به اجتهاد می رسد.
◻️ درس خارج ترکیبی از آموزش و پژوهش است، لذا آموزش باید با پژوهش همراه باشد.
◻️ دانش های مرتبط با درس خارج عبارتند: کلیات علم رجال، علم درایه، قواعد فقهی، تفسیر آیات الاحکام و آشنایی با متون حدیث.
◻️ کسی می تواند استاد درس خارج باشد که چند دوره لمعتین، رسائل و مکاسب را تدریس کرده، ذهن نقاد و حافظه قوی داشته باشد.
◻️ دروس خارج باید همچنان به صورت آزاد برگزار شود، البته موسسات و مدارس می توانند به طلاب در تکمیل تلاش علمی، کمک نمایند.
متن کامل:
https://hawzahnews.com/xbZyv
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔔 نتایج مصاحبه مربیان پرورشی اعلام شد
جهت مشاهده وضعیت به پیشخوان مراجعه نمایید👇
http://reg.ismc.ir/rules/318
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
📸 انتشار تصاویر دیدار شیخ زکزاکی با آیتالله اعرافی در رسانههای نیجریه
به تازگی چند تصویر از دیدار شیخ ابراهیم زکزاکی با آیتالله اعرافی در سال ۲۰۱۵، توسط یکی از گردانندگان شبکه های اجتماعی مرتبط با جنبش اسلامی نیجریه منتشر شده که با سرعت در بین شیعیان نیجریه و برخی از کشورهای افریقایی هوسا زبان در حال دست به دست شدن است.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
May 11
خبرگزاری حوزه
📸 اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی عصر امروز (سهشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب
🔻رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند:
❇️ لزوم شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی، تلاش برای یافتن راهحل و ترویج گزارههای صحیح
◻️ جهش علمی کشور استمرار یابد تا کشور از قافله علم عقب نیفتد
◻️ هویت جمعی شورایعالی به تناسب اعضای آن، بروز لازم را ندارد و لازم است تأثیرگذاری شورا در مسائل فرهنگی کشور تقویت شود.
◻️ مهمترین نقش و وظیفه این شورا، هدایت فرهنگی کشور و جامعه است.
شورایعالی انقلاب فرهنگی میتواند با هدایت صحیح هزاران تشکل #مردمی ، زمینهساز شکلگیری حرکت عمومی در مقولههای مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
✳️ مرکز نور بزرگترین بانک محتوای علوم انسانی اسلامی در دنیا
🔻معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری اسلامی (نور):
اپ جامع قرآن قریب به ۷۰ ترجمه فارسی و ۳۰ ترجمه به زبانهای مختلف و شامل تمامی تفاسیر مذاهب اسلامی می باشد.
◻️ مرکز تحقیقات کامپیوتری نور نیز دعا اپ را مورد توجه قرار داده است و در تلاش هستیم تا انتهای امسال هم وزن اپ جامع قرآن باشد و که در آن همه اعمال دعا و زیارات وجود دارد.
◻️ در پایگاه جامع نهجالبلاغه علاوه بر نهج البلاغه تمامی سخنان حضرت علی(ع) جمع آوری شده است به قولی ۱۰ برابر سخنان حضرت علی در نهج البلاغه ذکر شده است و سیره و فضایل حضرت در این پایگاه آورده شده است.
◻️ دومین پایگاه پایاننامهها میباشد که نزدیک به ۱۲۰ هزار پایان نامه قرار گرفته و در حال تکمیل شده است.
◻️ مرکز تحقیقات کامپیوتری نور حائز بزرگترین بانک محتوای علوم انسانی اسلامی در دنیا میباشد که نزدیک به ۱۰۰ هزار جلد کتب تخصصی علوم انسانی در آن وجود دارد و یک میلیون پانصد مقاله تخصصی علوم انسانی اسلامی و ۱۲۰ هزار پایانامه ارشد و دکتری نیز موجود است.
📎 متن کامل
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
💠 #حدیث روز 💠
💎 خبری خوش برای دانشجویان
🔻امام سجاد علیه السلام:
اِنَّ طالِبَ الْعِلْمِ اِذا خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ لَمْ يَضَعْ رِجْلَهُ عَلى رَطْبٍ وَلا يابِسٍ مِنَ الاَْرْضِ اِلاّ سَبَّحَتْ لَهُ اِلَى الاَْرَضينَ السّابِعَةِ
❇️ هنگامى كه طالب علم از منزلش خارج میشود پايش را روى هيچ تر و خشكى از زمين نمیگذارد مگر اينكه زمين تا طبقه هفتم بر او تسبيح میگويد.
📚 بحارالأنوار، ج ۱، ص ۱۶۸، ح ۱۶
•┈┈••✾••┈┈•
📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید:
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
📰صفحه اول روزنامههای چهار شنبه 16 آذر ۱۴۰۱
ادامه صفحات:👇
https://hawzahnews.com/xbZBv
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه