eitaa logo
دروس ریاضیات و طب حوزوی
631 دنبال‌کننده
34 عکس
4 ویدیو
28 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎤استاد : 🔸يك گلايه از حوزه هاي علميه دارم آن کم توجهی یا شاید بتوان گفت بی توجهی به كتاب قانون و طب قديم است این علم در حال انقراض است. علامه ملا احمد نراقي، روحاني دو قرن پيش است، ايشان انسان كاملي بودند در خصوص هندسه مسطح، هندسه كروي و نجوم ،كتاب های زيادي نوشتند و اگر بخواهيم آن را ترجمه روز كنيم حدود20 جلد خواهد شد. 🔹آيت الله در گنگره بزرگداشت علامه نراقی، ايشان را يكي از الگوي هاي حوزه خواند و بنده كه عضو هیئت علمي گنگره بودم، حتي يك مقاله در خصوص علوم نجوم، رياضيات و هندسه ايشان نديدم و فقط در خصوص عرفان و اخلاق ايشان مقاله ارائه شده بود علت آن عدم آگاهي آقایان از احاطه علمی به این علوم است، نبايد علامه نراقي را فقط با اخلاق شناخت. مروزه علوم قرآنی زمينی، مغفول واقع شده است، زماني و ها داشتيم ولی اکنون چندتا از اين موارد را در حوزه مي توان يافت، اين يك مشكل اساسي است كه بايد در خصوص آن فكري كرد. 🔸اگر مديران حوزه ، نواقص علوم حوزوي را بر طرف نكنند ديگر خبري از هندسه كروي، نجوم و ديگر علوم در حوزه نخواهد بود، امروزه در تعيين آخر ماه، به ویژه ماه رمضان اختلاف وجود دارد و این به دليل عدم آگاهی کارشناسان و مغفول ماندن مباحث فلكي ونجومی در حوزه است.در حالی که اگر اين علوم در حوزه وجود داشت ديگر اختلافي پيش نمي آمد 🔹هيچ گاه ائمه(ع) و پيامبران(س) مخالف تكوين علوم نبودند، فقط بايد نحوه تركيب علم روز و گذشته را بدانيم، اين مسئله مهمي است كه يكي از خلاء هاي حوزه علميه است، در طب اسلامی خلاء داريم چرا كه دو سال در خدمت استاد بودم مي گفتند ؛بعد از استاد قمشه اي كسي را سراغ ندارم به قدرت علمي آن قانون شفاء را تدريس كند. و اين علم در حوزه خيلي كمرنگ شده است. 🔸چرا طلاب امروز نسبت به هندسه ، رياضيات و نجوم بيگانه هستند. زماني يك كلاس 60 نفره تشكيل شد و كتاب علامه نراقي تدريس می شد، اما متاسفانه در جلسات بعدي تعداد آنها به 12 نفر رسيد و در دوره هاي بعد دیگركسي ثبت نام نكرد، لازم است مسئولان حوزه در اين خصوص ونسبت به برگزاری کرسی این علوم مغفول شده تدبیری بیاندیشند و نواقصي كه الان در حوزه هويدا است را برطرف كنند. 🔹تفاوت حوزه سابق با اكنون اين است كه در زمان سابق دانشمندان بزرگی حضور داشتند و ما هم براي پاسداشت آنان گنگره مي گيريم، ولي متاسفانه در حوزه علمیه، هندسه دان و رياضي دان نداريم، به اندازه انگشتان دست ، هلال شناس از طريق فلكي سراغ نداريم اين يكي از مشكلات حوزه است كه بايد برطرف شود. 🔸به نظر می رسد با حمايت مديريت حوزه می توان این رشته های در حال انقراض را احياء کرد اگر چنین نشود بدون شك دیری نخواهد گذشت تمام آثار بزرگان دین و كتاب هايي كه در خصوص نجوم نوشته شده است منقرض خواهند شد. 🔹خدمت رهبر معظم انقلاب در خصوص غربت دانش نجوم و ارتباطي كه اين علوم با احكام ما دارند و امروز مورد غفلت واقع شدند صحبت كردم از ايشان درخواست کردم به داد اين علوم كه در حوزه به فراموشي سپرده مي شوند برسند، چرا كه علامه از پاريس يا كشورهاي ديگر نيامده بود. حضرت امام بزرگ شده همین حوزه علميه بود ،مردم او را يك فقيه مي دانند در صورتی كه ايشان يك فيلسوف و يك عارف با مباني فقه دقيق بودند و اين بزرگان دین بايد در حوزه الگو قرار گيرند، متاسفانه ابعاد و وجود شناخت علامه نراقی ، ، طباطبايي، و ... به فراموشي سپرده مي شوند. تعدادی مجلات كلامی و فلسفی براي من ارسال مي شود، ولي دریغ از يك مجله فقهی كه امروز با فيزيك مرتبط باشد و اگر ما از بحث فيزيك در حركت ها و مسائل شرعي و زندگي، بهره نگيريم به بي راهه خواهيم رفت. 🔸نيوتن، انيشتين ، كپلر و ... در بحث حركت ، حرف های زيادي دارند ، حوزويان چه زماني مي خواهند در اين خصوص از اين ها اطلاع پيدا كنند، نباید به مجرد اينكه اين افراد خارجي هستند چنین پنداریم که نبايد از آنها چیزی آموخت! 🔹پيامبر(ص) فرمودند؛ اگر علم در چين هم بود دنبال آن برويد و فرا بگيريد در اين خصوص نفرمودند؛ برويد درچین تجويد قرآن ياد بگيرد بلكه منظور این است علومي كه آنها دارند را ياد بگيرید، ديد اسلام در اين خصوص باز است...
👌👌🌺🌺استخراج نیم میلیون حکم از یک شکل هندسی (علامه حسن زاده) بنده (علامه حسن زاده) حدود سی سال پیش صحبتی با یک ریاضیدان داشتم تا این که کلام کشید به این شکل هندسی (قطاع) من از او، به خاطر غرض الهی که در نظر داشتم ، سوال کردم : عزیز من! از این شکل چند حکم هندسی می توان استفاده کرد؟ گفت : شاید هفت تا ده تا حکم . گفتم : مثلا بیست تا چطور. گفت : شاید. ممکن است. گفتم : دویست تا چطور؟ به من نگاه می کرد که آیا دویست حکم هندسی می توان از آن استنباط کرد و توقف کرد. گفتم : دو هزار چطور؟ همین طور به من نگاه می کرد. گفتم : دویست هزار تا چطور؟ خیال می کرد که من سر مطایبه و شوخی دارم و به مجاز حرف می زنم . بعد به او گفتم : آقا این خواجه نصیرالدین طوسی کتابی دارد به نام "کشف القناع عن اسرار شکل القطاع" و جناب خواجه از این یک شکل، چهار صد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار حکم هندسی استنباط کرده ، یعنی قریب نیم میلیون. بعد به او گفتم : این خواجه نصیر طوسی که راجع به یک شکل هندسی ، یک کتاب نوشته و قریب پانصد هزار حکم از آن استنباط کرده ، شما آن کتاب و خود خواجه را می شناسی ؟ گفت : نخیر. بعد راجع به شخصیت خواجه مقداری صحبت کردیم و به او گفتم : این خواجه وقتی که در بغداد حالش دگرگون شد و دید دارد از این نشاه به جوار الهی ارتحال می کند، وصیت کرد: مرا از کنار امام هفتم ، باب الحوائج الی الله ، از این معقل و پناهگاه بیرون نبرید و در عتبه به خاک بسپارید و روی قبرم در پیشگاه امام هفتم ؛ مثلا نوشته نشود آیت الله و علامه، این امام است ، حجه الله ، قرآن ناطق و امام ملک و ملکوت است ؛ روی قبر من بنویسید: و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید (و سگشان بر درگاه دو دست خویش درازکرده) جناب نظام الدین نیشابورى در شرح خود بر شرح مجسطى وقتى این احکام را از خواجه نقل مى کند، مى نویسد: تعجب مدار از آیه قرآن که و لو ان ما فى الارض من شجره اقلام والبحر یمده من بعده سبعه ابحر مانفدت کلمات الله ان الله عزیز حکیم و اگر هر درخت روی زمین (در کف نویسندگان عالم) قلم شود و آب دریا به اضافه هفت دریای دیگر مرکب گردد باز نگارش کلمات خدا ناتمام بماند، که همانا خدا را اقتدار بی‌نهایت و حکمت بی‌پایان است.) وقتى از یک شکل هندسى مى شود قریب نیم میلیون حکم استنباط کرد، چه مى پندارید درباره کلمات قرآن.
ترجمه تحریر اصول اقلیدس جناب قطب الدین شیرازی شاگرد خواجه نصیر طوسی قدس سره که با قیمتی نجومی منتشر شده است! ان شـاء الله در ماه های آتی نسخه زبان اصلی این کتاب (عربی) با تحقیق و تحشیه سید حسین موسوی نجفی منتشر خواهد شد
💥برخی‌ها که شاید این کتب[ریاضیات قدیم] را ندیده‌اند، گفتند: این مباحث منسوخ شده! 🎙استاد رضا : 🔹یکی از وجوه علمی استاد علامه (ره)، ریاضیات و هیئت و تدریس ریاضیات در دوره اسلامی است. برخی‌ها که شاید این کتب را ندیده‌اند، گفتند: این مباحث منسوخ شده است اما برای اینکه روشن شود که منسوخ نشده و ارزشمند است باید به شواهدی اشاره کنم؛ استاد حدود ۹ سال تقویم استخراج کردند؛ یعنی تا سال ۱۳۴۲ و الآن هم تقویم ایشان موجود است. یکی از مباحثی که در ابتدای تقویم خود نوشته‌اند، همین بحث تشخیص قبله به وسیله خورشید در دو روز از سال است که خورشید هنگام ظهرِ مکه، قائم به کعبه است و هرکجا که روز باشد به وسیله شاخص می‌توان قبله را یافت. ایشان چنین کاری کرد و به صورت دقیق، قبله را پیدا کرد؛ چون قطب‌نما هم دقیق نیست و دقیق‌ترین راه برای تشخیص قبله همین است و این را استاد پیش از سال ۱۳۴۰ شرح داده بودند. البته مبدع این بحث است اما استاد این را به زبان روز نوشت و در تقویم شرح داد و منجمین امروزی هم صحت آنها را نشان داده‌اند. 🔹ایشان همچنین می‌گفتند؛ زمانی که آیت‌الله کاشانی رئیس مجلس بود، پیش‌بینی کرده بودند که ماه رمضان ۲۹ روزه است و در تقویم ۲۹ روز نوشته بودند. این در حالی بود که در آن سال، تقویم‌های دانشگاهی برای ماه رمضان ۳۰ روز را پیش‌بینی کرده بودند و حال آنکه در شب سی‌ام ماه را دیدند و مشخص شد که ماه ۲۹ روز است. چون آیت‌الله کاشانی عالِم بود، در روز عید همه نزد ایشان می‌رفتند. استاد می‌گفت ما هم رفتیم و آنها که می‌گفتند ماه رمضان ۳۰ روز است و محاسباتشان اشتباه از آب درآمد هم آمده بودند. آیت‌الله کاشانی خطاب به این افراد گفت: تقویم شما اشتباه بود و تقویم طلبه ما در این زمینه درست پیش‌بینی کرد. سپس در آن جلسه، آنها به استاد بی‌احترامی کرده بودند و گفته بودند: «گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری»، که نشان می‌دهد نتوانسته بودند این موضوع را هضم کنند. یکبار به استاد گفتم خوب است تقویم‌های آن زمان را ببینیم تا مقاله‌ای بنویسیم اما گفتند فایده‌ای ندارد و این کار انجام نشد. همچنین در یک مورد هم، ایشان خورشیدگرفتگی را پیش‌بینی کرده بودند و این در حالی بود که در دیگر تقویم‌ها چنین چیزی پیش‌بینی نشده بود و گویا در روزنامه اطلاعات نوشتند که خورشیدگرفتگی‌ای در کار نیست اما پس از اینکه این مسئله واقع شد، این بار از استاد عذرخواهی کرده بودند که چرا حرفشان را قبول نکردند. اینها را می‌گویم که نشان دهم این ریاضیات مورد استفاده استاد بوده است و به درد امروز هم می‌خورده است. 🔸یکی از نکات مهم نیز ادب استاد در رد مخالفین بود که در نهایت احترام نظر افراد را رد می‌کرد و توهینی در کلامش نبود و گاهی می‌فرمود: «فرمایش فرمودند» یا «ساحل‌ پیمایی‌ می‌کنند». بنابراین، اینهایی که به تعبیر استاد، ساحل‌پیمایی می‌کردند نتایجشان نادرست می‌شد. 🔹یکی دیگر از مباحث، تعیین قبله آمریکای شمالی و کانادا بود. برای مدتی طولانی، شیعیان مقیم آمریکای شمالی در مساجد به دو سمت نماز می‌خواندند. این موضوع برای زمانی است که آقای دکتر خرازی در سازمان ملل بود و از حضرت آیت‌الله  سؤال کرد که برای قبله آمریکا چه باید کنیم؟ آیت‌الله گلپایگانی به استاد حسن‌زاده ارجاع دادند، هر چند تشخیص موضوع، شأن فقیه نیست. استاد هم پاسخ داده بودند که قبله صحیح به سمت شمال شرقی است و از اینکه این ابهام پیش‌آمده ناراحت بودند و می‌گفتند این مسئله چرا باید سبب اختلاف شود. بنابراین متعجب بودند که چنین ابهامی پیش‌آمده و بعد هم گفتند: جهت صحیح قبله شمالِ شرقی است و آیت‌الله گلپایگانی هم همین را در پاسخ فرمودند. 🔻نکته دیگر اینکه، استاد خودشان نزد علامه شعرانی کتب ریاضی را تحصیل کرده بودند و از جمله کتب «اصول اقلیدس»، «شرح خَفری بر تذکره خواجه نصیرالدین طوسی» و «مجسطی بطلمیوس به تحریر خواجه نصیرالدین طوسی» را نزد علامه شعرانی خوانده بودند و برخی از این کتب را نیز تدریس و تصحیح کرده بودند و می‌گفتند یکی از کتب را یک دور در حوزه قم به مدت سه سال تدریس کرده‌اند. برخی از کتب که ایشان تصحیح کرده هم هنوز چاپ نشده است. ایشان گفتند اگر یکی از کتاب‌ها را یک دور در حوزه درس دادیم، تحریر اصول اقلیدس را سه بار تدریس کردیم اکنون که از علامه شعرانی سخن به میان آمد باید بگویم استاد می‌گفتند: یکبار از دربار برای آقای شعرانی چکی را آوردند اما ایشان برگرداند و آن واسطه چک را بُرد، در حالی که علامه شعرانی نیاز مالی هم داشتند. بعد که رفت، گفتم این پول که به خزانه برنمی‎گردد و خودشان مصرف می‌کنند. علامه فرمود: در پیشگاه حقیقت عالم روسفیدم که نگرفتم و حالا هر کاری می‌خواهند بکنند مهم نیست.
اما یک مورد دیگر از مواردی که علوم ریاضیات قدیم را به کار بسته بودند را مطرح می‌کنم؛ در مجله آینده که آقای ایرج افشار چاپ می‌کرد، یکی از اهل فن این مطلب را نوشته بود که ملامظفر گنابادی در معرفت تقویم، جمله‌ای دارد به این عبارت که نقل کرده‌اند: زهره را بر روی آفتاب مانند خال دیده‌اند و این جمله بوعلی بوده است. این آقا نوشته بود، مطلب از این حیث مهم است که در صورت صحت این مطلب، عبور زهره از مقابل خورشید، ۶۵۵ سال زودتر از اروپایی‌ها اعلام شده است و نتیجه اینکه دانشمند ایرانی؛ یعنی شیخ‌الرئیس در قرون اولیه اسلامی حق تقدم در امری علمی را که در زمان خود برای تمدن غربی غیرقابل تصور بوده، برای معارف زمان خود حفظ می‌کند. سپس نویسنده از دانشمندان تقاضا دارد در صورتی که با تفحص در متون قدیم در این زمینه اطلاعی دارند آن را ارسال کنند. استاد فرمودند؛ بله، ابن‌سینا در شفا، بخش ریاضیات که جلد دوم می‌شود، گفته است: من زهره را دیدم که مانند خال در وسط خورشید بود. این مطلب را استاد در کتبی به تفصیل شرح داده‌اند و این توضیح را برای مجله آینده نوشتم و این مطلب چاپ شد. بنابراین این ریاضی که برخی می‌گویند منسوخ است به این صورت به کار گرفته شده است. جالب است که چند سال قبل هم این مطلب را در رسانه‌ها مطرح کردند، ولی کسی به نظر دانشمندان اسلامی اشاره نکرد. نکته پایانی هم اینکه برخی‌ها به استاد در مورد نسبت‌شان با اهل بیت(ع) اهانت‌هایی می‌کنند و حال آنکه، تعبیراتی که استاد در شأن معصومین(ع) داشتند طوری بود که از کمتر کسی شنیده‌ایم و اگر کسی می‌خواست عظمت اهل بیت(ع) را بفهمد، باید از فرمایشات استاد می‌فهمید. ایشان امیرالمؤمنین(ع) را حضرت وصی می‌دانست و تعابیرشان در مورد ائمه دیگر نیز بسیار بالاست؛ چنان‌که از دیگران نمی‌توانید چنین تعابیری پیدا کنید.
هدایت شده از استاد پیری
🔺 آغاز دوره هیئت و ریاضی 🔹 به اطلاع می رساند دوره جدید دروس رشته هیئت و ریاضیات توسط استاد رضا پیری برگزار می گردد. 🔸 کسانی که تمایل به شرکت دارند، نام و نام خانوادگی و پایه حوزوی خود را به این آیدی ارسال نمایند: @ostadpiri_admin ⏰ زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ 📍 محل برگزاری کلاس متعاقبا اعلام خواهد شد. ⚠️ لازم به ذکر است که کلاس در صورت به حد نصاب رسیدن برگزار خواهد شد. @ostadpiri
هدایت شده از " زندگانی عالمان "
🍀 تسلط آیت الله خویی بر برخی فنون دیگر غیر از فقه و اصول 🍀 🔹️اوائلی که آقای خمینی(ره) در نجف بود، منزل ایشان خیلی بود و گرما ایشان را خیلی اذیت می‌کرد. آقای خویی تا وارد منزل آقای خمینی شد، نگاهی به اطراف منزل کـرد و یک دستور داد که مثلا فلان جای منزل را خراب و در سرداب فلان تغییر را ایجاد کنید تا مشکل گرمای هوای منزل حل شود. 🔹️ آن‌ها هم طبق دستور آقای خویی عمل کردند و مشکل گرما حل شد. آقای خویی در معماری بود. جرعه ای از دریا، آیت الله شبیری زنجانی، ج ۳، ص ۶۷۲. 🔰@Asemaniannnnn "زندگانی عالمان" 🔰eitaa.com/Alemin
ترجمه خلاصة الحساب قیمت ۱۵۰ هزار تومان سفارش @Yazahra138276 ⚠️ تعداد محدود ⚠️
🔺اهمیت فراگیری ✍علامه (ره): استاد علامۀ ذوالفنون در آغاز نخستین جلسه درس قانونچه فرموده است: آقا، در حوزه های علمی ما کتب طب، مانند دیگر رشته های علوم تدریس می شد، و علمای ما در علم شریف طب نیز دست داشته اند. یک عالم دینی در فهم بسیاری از اخبار و حلّ و درک کثیری از مسائل فقهی از قبیل حدود و دیات به طب و تشریح آن نیازمند است.- آنگاه انگشت شهادتش را در زیر جانب راست فکّ اسفلش نهاد و به مطایبت گفت:- آخوند باید به تشریح آشنا باشد که لااقل بداند مثلا کلیه ی او در اینجا آویزان نیست. 📚هزار و یک کلمه؛ ج1،کلمه یک،ص19 بسالى چند اندر علم ابدان    بنزد او ستاد طب فنان  ز قانونچه گرفته تا بقانون    فرا بگرفته ام مضبوط و موزون