#_استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️#دوچرخه_سواری_بانوان
🔷س 599: مدتی است در فضای مجازی خبری از دفتر جنابعالی منتشر شده که دوچرخه سواری بانوان با رعایت نکات شرعی جایز اعلام گردیده...
اگر امکانش هست پیرامون این حکم و صحت و سقم آن توضیحی فرمایید. آیا دوچرخه سواری بانوان در خیابان جایز است ؟
✅ج: دوچرخهسواری بانوان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است.
📕منبع: leader.ir
~~~🔸🍃🌸🍃🔸~~~
🌷كانال لاله ای از ملکوت؛به ما بپيونديد👇:
https://eitaa.com/malakut
🌸
🍃
🌸🍃
🍃🌺🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
دست از سر او بردارید
مرحوم نراقی (ره) فرمود:
در مدینه زن فاحشه ای بود و همسایگی این زن اغلب به عزاداری امام حسین مشغول بودند و جمعی در آن خانه گرد هم جمع میشدند و بر مصائب آقا حسین گریه میکردند و بعدا از آن غذایی که تهیه دیده بودند به آنها داده میشد.
در همان خانه دیگی بر روی آتش نهاده و طعام جهت جمعیت درست می کردند از اتفاق آتش زیر دیگ خاموش شد.
زن فاحشه برای بردن مقداری آتش به خانه ی آنها آمده می بیند آتش زیر دیگ خاموش شده مشغول روشن کردن آتش زیر دیگ می شود در این حالی که داشت آتش را روشن می کرد دودی از آن برخاسته و بر چشم این زن می رود و چند قطره اشک از چشمان او جاری میشود.
وقتی آتش روشن می شود مقداری از آن را برداشته به خانه ی خود میبرد پس از ساعتی به واسطه گرمی هوا استراحت نموده و به خواب می رود. در عالم رویا مشاهده میکند که قیامت بر پا شده ناگهان زبانه ی آتش او را فراگرفت و به غلها و زنجیرهای آتشین او را بسته میکشانند.
در این وقت زن فریاد میزد اما کسی به دادش نمیرسید چون خواستند او را به آتش جهنم اندازند ناگهان شخصی صدا زد که دست از او بردارید.
ملائکه عرض کردند: یابن رسول الله این زن فاحشه است و جمیع اوقات خود را به فسق و فجور می گذراند. آقا فرمودند: بلی ولی امروز در همسایگی اش مشغول عزاداری من بودند رفته بود آتش بردارد دید آتش زیر دیگ خاموش شده و به واسطه روشن کردن آتش چند قطره اشک از چشمانش جاری شد و قدری از دستش برای ما سوخت او را ببخشید.
زن از خواب بیدار میشود و فورا خود را به آن مجلس می رساند و #توبه و انابه می کند و مومنه میشود
📚منبع: #کرامات_الحسینیه ص 125
~~~🔸🍃🌸🍃🔸~~~
🌷كانال لاله ای از ملکوت؛به ما بپيونديد👇:
https://eitaa.com/malakut
🌸
🍃
🌸🍃
🍃🌺🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
«آیا آیه #و_ان_یکاد» از #چشم_زخم جلوگیری میکند؟
شهید مطهری در باب واقعی بودن یا نبودن چشم زخم و تاثیرگذاری آیه «وَ انْ یَکادُ...» دو مقدمه بیان میکند:
«یکی این که چشمزخم اگر هم حقیقت باشد، به این معنای رایج امروز در میان ما ـ بالاخص در میان طبقه نسوان که فکر میکنند همه مردم چشمشان شور است ـ قطعا نیست. همان کفار جاهلیت هم به چنین چیزی قائل نبودند، بلکه معتقد بودند که یک نفر وجود دارد و احیانا در یک شهر ممکن است یک نفر یا دو نفر وجود داشته باشند که چنین خاصیتی در نگاه و نظر آنها باشد.
پس قطعا به این شکل که همه مردم دارای چشم شور هستند و به همه مردم به اصطلاح نظر میکنند، نیست.
دوم: اگر بعضی مردم دارای چنین خصلت و خاصیتی باشند، آیا آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا لَیُزْلِقونَکَ بِابْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشمزخم را دارد؟ ما تا حالا به مدرکی (حدیثی، جملهای) برخورد نکردهایم که دلالت کند و بگوید از این آیه برای چشمزخم استفاده کنید. اینکه چشمزخم حقیقت است یا نه، یک مسأله است (فرضا حقیقت است ولو در بعضی افراد) و اینکه این آیه برای دفع چشمزخم باشد مسأله دیگری است. چیزی که از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، نباید از خود بتراشیم. نظر به این که روح مردم برای چنین چیزی آمادگی دارد [آن را از پیش خود ساختهاند.]»
(📚مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج27، ص: 632)
یکی از اشارات لطیف شهید مطهری به همین مقوله و اتفاقا کاربرد بسیار زیاد آیه «وَ انْ یَکادُ» است که میگویند: «از شعارهایی که مردم انتخاب میکنند، روحیه مردم را میشود شناخت. ما در قرآن آیه زیاد داریم، آیاتی که برای شعار قراردادن فوقالعاده عالی است، جملههای زیادی داریم از پیغمبر و ائمه؛ ولی هیچ آیهای به اندازه آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. در هر خانهای که بروی میبینی یک «ان یَکاد» آنجا زدهاند، یعنی چشم تو کور که خانه و زندگی من را میبینی، این تابلو را اینجا نصب کردهام برای این که چشم تو کور باشد. این امر یک حالت خودخواهی در مردم از یک طرف و یک حالت بدبینی به دیگران از طرف دیگر را نشان میدهد. شما همه شهر تهران را بگردید، بندرت دیده میشود که در خانهای مثلًا آیه «هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمون» تابلو شده باشد. برای شعار چه از این بهتر؟... آیاتی که انسان هر وقت یکی از آنها را نگاه کند برای او یک درس و آموزش است. اینها را انسان نمیبیند ولی در هر خانهای که بروید آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» را میبینید، یعنی منم که خداوند چنین نعمتهایی به من داده و تویی که چشم شور داری و میخواهی چشمزخم به ما بزنی؛ برای اینکه جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب کردهام و شاید کمتر خانهای است که چنین چیزی در آن نباشد.»
📚(مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 27، ص: 3 و 632)
✍لازم است که هم نگاهمان را اصلاح کنیم و بدانیم که همه افراد دشمن ما نیستند و همه از بهروزی ما دچار خشمهای شدید نمیشوند تا به ما چشم زخم بزنند و از طرف دیگر، یادمان باشد که باید آیات دیگر قرآن را هم زنده کرد و در خانهها آویخت تا با هر بار نگاه کردن به آنها جانمان تازه شود.
📢* توضیح: منبع تمام سخنان از نرمافزار مجموعه آثار استاد شهید مطهری از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است.
~~~🔸🍃🌟🍃🔸~~~
🌷كانال لاله ای از ملکوت؛به ما بپيونديد👇:
https://eitaa.com/malakut
🌟
🍃
🌟🍃
🍃🌺🍃
🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟
🔸استاد پناهیان
گیر ما دشمنان نیستند،
گیر ما در ضعفِ بسیجی بودنِ ماست.
ما در خانه و مدرسه باید طوری تربیت شویم که بتوانیم در کار گروهی و تشکیلاتی موفق باشیم.
اما «کار تشکیلاتی» تقریباً از رویۀ عموم بچه مذهبیها به دور است.
#مسیر_رشد ما اینجاست. ۹۵/۳/۲
~~~🔹🌿💐🌿🔹~~~
🌷كانال لاله ای از ملکوت؛به ما بپيونديد👇:
https://eitaa.com/malakut
🌿
💐🌿
🌿💐🌿
💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐
👇👇👇
❓سوال:
🔰آیا #حضرت_عباس (ع) دارای همسر و فرزند بوده اند؟
✍ پاسخ:
✅حضرت عباس (ع ) با لبابه دختر عبیدالله بن عباس (پسر عموی پدرش) ازدواج کرد و از این ازدواج، دو پسر به نامهای عبیدالله و فضل به وجود آمد.(۱ )
برخی تاریخ نگاران، دو پسر دیگر برای او به نامهای محمد و قاسم ذکر کرده اند. (۲)
عبید الله فرزند عباس که کنیه اش ابومحمد بود، شخصیتی با کمال ، ورع ، سخی، شجاع و بامروت به حساب می آمد که در سن ۵۵ سالگی درگذشت و فرزندان حضرت عباس نسبشان به او می رسد .
در روایت است که:
چون امام سجاد (ع) عبید الله فرزند حضرت عباس (ع) را ملاقات کرد، اشک مبارکش جاری شد و فرمود: روزی همانند روز حسین (ع ) یافت نخواهد شد! سی هزار تن -که تصور می کردند از این امت هستند- برای کشتن آن حضرت گرد آمده بودند و او را ظالمانه و از روی عداوت کشتند.
سپس فرمود :
رحم الله العباس، فلقد اثر وابلی وفدی اخاه بنفسه؛
رحمت خدا بر عباس باد! همانا ایثار نمود و در امتحان و آزمایش، جان خود را فدای برادرش کرد . (۳ )
ابو محمد حسن اکبر، یکی از فرزندان عبید الله از محدثان بزرگ بود که، مدت ها در مکه و مدینه و سایر مناطق حجاز، حکومت می کرد و در سن ۶۷ سالگی در گذشت. او دارای فرزندان زیادی بود که هشت تن از پسران او دارای فرزند بودند. تعداد زیادی از نسل عبید الله در مصر ،مکه ،فارس ،بغداد ، بصره ، شام ،مغرب ، سمرقند و به خصوص یمن وجود داشتند که گروه زیادی از آنان جزء شخصیت های علمی ،سیاسی ، قضائی و ...، به حساب می آمدند . (۴ )
فرزندان حضرت عباس و همسران ایشان در کربلا حضور نداشتند؛ چون اسامی آنان جزء اسرای اهل بیت (ع) ذکر نشده است .(۵ )
پی نوشت ها:
۱ . الموسوعه النسبیه ، المعقبون من ال ابی طالب ،ج ۳ ،ص ۳۹۶ ، سید مهدی رجائی موسوی ، قم ، موسسه عاشورا ،۱۴۲۷ ه ق ،چاپ اول .
۲ . فرهنگ عاشورا، ص ۲۹۳، جواد محدثی، قم، نشر معروف ، ۱۳۷۸ ، چاپ چهارم .
۳ . سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج ۱۱، ص ۴۷۷ ، بیروت ، دار التعارف للمطبوعات ،۱۴۱۸ ه ق ، چاپ پنجم ، تحقیق سید حسن امین .
۴ . الموسو عه ... ، همان ، ص ۳۹۶ -۴۰۱ .
۵ . فرهنگ عاشورا، ص ۴۸ .
~~~🔹🍂🔵🍂🔹~~~
🌷كانال لاله ای از ملکوت؛به ما بپيونديد👇:
https://eitaa.com/malakut
🔵
🍂
🔵🍂
🍂🔵🍂
☀️🍂🔵🍂🔵🍂🔵🍂🔵
#چرا_باید_نام_حسین_علیه_السلام_زنده_بماند؟
پيشوايان دين از زمان پيغمبر اكرم و زمان ائمه اطهارعلیهم السلام دستور اكيد و بليغ دادهاند كه بايد نام حسين بن على زنده بماند، بايد مصيبت حسين بن على هر سال تجديد بشود، چرا؟ بحث در اين «چرا» است. اين چه دستورى است در اسلام؟ چرا اين همه ائمه دين به اين موضوع اهتمام داشتند؟ چرا براى زيارت حسين بن على اين همه اهتمام و ترغيب است، اين همه تشويق است؟ ما بايد به اين «چرا» دقت كنيم.
ممكن است كسى بگويد: «اين براى اين است كه تسلى خاطرى براى حضرت زهرا باشد.» آيا اين حرف مسخره نيست كه بعد از هزار و چهار صد سال، هنوز حضرت زهرا احتياج به تسليت داشته باشد؟ در صورتى كه به نصّ خود امام حسين و به حكم ضرورت دين، بعد از شهادت امام حسين ديگر امام حسين و حضرت زهرا نزد يكديگر هستند. اين چه حرفى است؟! مگر حضرت زهرا بچه است كه بعد از هزار و چهار صد سال هنوز هم دائماً به سر خودش بزند، گريه كند، بعد ما برويم به ايشان سرسلامتى بدهيم! اين حرفها دين را خراب مىكند.
حسين مكتب عملى در اسلام تأسيس كرد. حسين عليه السلام نمونه عملى قيامهاى اصلاحى است. خواستند مكتب حسين زنده بماند، خواستند حسين سالى يك بار با آن نداهاى شيرين و عالى و حماسه انگيزش ظهور پيدا كند، فرياد كند: «أَ لا تَرَوْنَ إلى الْحَقَّ لا يُعْمَلُ بِهِ وَ الْباطِلَ لا يُتَناهى عَنْهُ لِيَرْغَبِ الْمُؤْمِنُ فى لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً» خواستند «الْمَوْتُ اوْلى مِنْ رُكوبِ الْعارِ» (مرگ از زندگى ننگين بهتر است) براى هميشه زنده بماند. خواستند «لا ارَى الْمَوْتَ الّا سَعادَةً وَ الْحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ الّا بَرَماً» براى هميشه زنده بماند. زندگى با ستمكاران براى من خستگىآور است؛ مرگ در نظر من جز سعادت چيزى نيست. خواستند آن جملههاى ديگر حسين: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلى جِيدِ الْفَتاةِ» زنده بماند، «هَيْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ» زنده بماند.
✍استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 1 ص 78
~~~🔹🏴▪️🏴🔹~~~
🌷كانال لاله ای از ملکوت؛به ما بپيونديد👇:
https://eitaa.com/malakut
🏴
▪️
🏴▪️
▪️🏴▪️
🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️
.
دو نقطه ضعف در #مجالس_عزادارى!
❗️يكى از نقاط ضعف اين است كه معمولًا، هم صاحبان مجالس و هم مستمعين آن چيزى را كه مىخواهند ازدحام جمعيت است. اگر جمعيت ازدحام بكند راضى است، اگر جمعيت ازدحام نكند راضى نيست. اين، نقطه ضعف است. اين جلسات كه براى اين نيست كه جمعيت ازدحام بكند يا نه! مگر ما مىخواهيم سان بدهیم؟ مگر ما مىخواهيم رژه برويم؟
هدف چيز ديگرى است. هدف آشنا شدن با حقايق و مبارزه كردن با تحريفات است.
🔷 گوينده در مقابل اين نقطه ضعف قرار مىگيرد، چه بكند؟
اگر بخواهد با اين نقطه ضعف مبارزه كند، حقايق را به مردم بگويد، با تحريفات مبارزه كند، با هدف صاحب مجلس و هدف مستمعين كه از جمع شدن دور يكديگر و از شلوغ شدن و از اينكه خودشان را با هم زياد ببينند خوششان مىآيد، جور درنمىآيد. و اما اگر بخواهد از اين نقطه ضعف استفاده كند، فقط در اين فكر است كه ما چه كار بكنيم كه جمعيت بيشتر جمع بشود. اينجاست كه يك عالم سر دوراهى قرار مىگيرد: از اين نقطه ضعف استفاده كنم، بهرهبردارى كنم، به عبارت ديگر روى دوش اين جمعيت سوار بشوم، حالا كه اينها اين قدر احمق و نادان هستند و چنين نقطه ضعفى دارند، من هم از همين نقطه ضعف استفاده كنم؟ يا علىرغم اين نقطه ضعف، من با آن مبارزه كنم، بروم دنبال حقيقت، چه كار دارم به اينكه اجتماع مىشود يا اجتماع نمىشود .
❗️نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزادارى اين مسأله شور و واويلا بپا شدن است. بايد منبرى حتماً در آخر ذكر مصيبت كند و در اين ذكر مصيبت هم نه تنها مردم اشك بريزند، اشك بريزند قبول نيست، بايد مجلس از جا كنده بشود، بايد شور و واويلا بپا بشود! من نمىگويم مجلس از جا كنده نشود، من مىگويم اين نبايد هدف باشد.
✅ من مىگويم اگر كسى در آن مسير صحيح با بيان حقايق و واقعيات بدون آنكه يك روضه دروغى بخواند، بدون اينكه جعلى بكند، بدون اينكه تحريفى بكند، بدون اينكه براى امام حسين اصحابى بسازد كه در تاريخ نبوده و خود امام حسين آنها را نمىشناسد چون وجود نداشتهاند، بدون آنكه براى امام حسين فرزندانى ذكر كند كه چنين فرزندانى در دنيا وجود نداشتهاند، بدون اينكه براى امام حسين دشمنانى در كربلا با نام و نشان بسازد، كه اصلًا چنين كسانى وجود نداشتهاند، اگر اشكى از روى صداقت و حقيقت ريخت، شور و واويلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسيار خوب؛ ولى وقتى كه نبود، آن وقت ما بايد با امام حسين بجنگيم، دشمنى كنيم؟ دروغ ببنديم؟ دروغ بگوييم؟!
📚 استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 1 ص 115 (با تلخیص)
~~~🔹⚫️▪️⚫️🔹~~~
🌷كانال لاله ای از ملکوت؛به ما بپيونديد👇:
https://eitaa.com/malakut
⚫️
▪️
⚫️▪️
▪️⚫️▪️
⚫️▪️⚫️▪️⚫️▪️⚫️▪️⚫️
- سوال خدای سبحان از موسی(علی نبینا و آله و علیه السلام)
خداوند متعال به حضرت موسی(ع) وحی کرد: آیا هرگز برای من کاری کردهای؟
موسی(ع) گفت: خدایا برایت نماز خواندهام، روزه گرفتهام، صدقه دادهام و برایت ذکر گفتهام.
خداوند متعال فرمود: نماز دلیل راهنمایی برای عبور از پل صراط است، روزه برای تو سپر در مقابل آتش است، صدقه در روز قیامت برای تو سایه است و ذکر نور است که به وسیله آن هدایت میشوی، پس چه کاری برای من کردهای؟
موسی(ع) گفت: مرا به کاری که برای توست راهنمایی کن!!
خداوند فرمود: ای موسی(ع)! آیا هرگز به خاطر من دوستی را دوست داشتهای و به خاطر من دشمنی را دشمن داشتهای؟
پس حضرت موسی(ع) دانست که محبوبترین اعمال، دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خداست.
#کار_برای_خدا
📚منابع:
بحارالانوار، جلد 69، ص 252
احادیث الطلاب، ص121
جامع الاخبار، ص 128
مشکاه الانوار، ص 124
مستدرک، جلد 12، ص 234
~~~🔸🌏🌕🌏🔸~~~
🌷كانال لاله ای از ملکوت؛به ما بپيونديد👇:
https://eitaa.com/malakut
🌕
🌏
🌕🌏
🌏🌕🌏
🌕🌏🌕🌏🌕🌏🌕🌏🌕