🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃
اى غلام! طشت و آبى حاضر كن...
از علىّ بن محمّد كاشانى نقل كرده است كه گفت: بعضى از دوستانم به من خبر داد كه مال قابل توجّهى را براى حضرت رضا عليه السلام بردم ولى آن حضرت به آن خشنود نگرديد و اظهار شادمانى نكرد، من بخاطر اين جهت اندوهناك شدم و با خود گفتم: اين همه مال و ثروت را براى او آوردهام و او هيچگونه اظهار خشنودى نكرد.
آنگاه امام عليه السلام فرمود: اى غلام! طشت و آبى حاضر كن، خودش روى صندلى نشست و به غلام اشاره فرمود كه آب بريز، آب كه روى دست مبارك او مى ريخت به صورت طلا از ميان انگشتان او سرازير مى شد، سپس رو كرد به من و فرمود: «من كان هكذا لايبالي بالّذي حمل إليه.»
كسى كه چنين موقعيّتى دارد و اينگونه توانائى دارد به آنچه نزد او بياورند توجّهى ندارد.
📚منابع؛
كشف الغمّة: ۳۰۳/۲، بحار الأنوار: ۶۳/۴۹ ضمن ح ۸۰، الكافى: ۴۹۱/۱ ح ۱۰، الوافى: ۸۱۸/۳ ح ۸، مناقب ابن شهراشوب: ۳۴۸/۴، إثبات الهداة: ۲۵۲/۳ ح ۲۰ به نقل از كافى و كشف الغمّه.
[ترجمه کتاب نفیس (القطره): قطره ای از دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام - بخش دهم - جلد۱،صفحه۶۱۱]
☆ مَنْ كُنْتُ مَوْلاه فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه ☆
کانال مدح مولا امیرالمؤمنین علیه السلام
💯 @hazrateshah
🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاامام رضا(ع) 🌺🍃
آقا دلم تنگه برات؛
قربونه اون صحن و سرات...
.
@hazrateshah | #ویدیو_استوری
امام رضا علیه السلام فرمودند:
هر که مرا در دیار غربت زیارت کند، روز قیامت در سه جا به داد او میرسم و از هراسها و سختیهای آنها نجاتش میدهم:
وقتی که نامه های اعمال از راست و چپ پراکنده شوند، و هنگام گذشتن از صراط و موقع سنجیدن میزان[اعمال].
عیون اخبار الرِّضا(ع) ۲/۲۵۵/۲.
.
💯 @hazrateshah
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
از #علی آموز اخلاص عمل
ترجمه و شرح #حکمت ۳۲۳ نهج البلاغه :
عوامل انحراف خوارج
🌺🌹🌺🌹🌺🌹
وَ قَالَ (علیه السلام) وَ قَدْ مَرَّ بِقَتْلَى الْخَوَارِجِ يَوْمَ النَّهْرَوَانِ:
بُؤْساً لَكُمْ، لَقَدْ ضَرَّكُمْ مَنْ غَرَّكُمْ. فَقِيلَ لَهُ مَنْ غَرَّهُمْ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ؟ فَقَالَ الشَّيْطَانُ الْمُضِلُّ وَ الْأَنْفُسُ الْأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ؛ غَرَّتْهُمْ بِالْأَمَانِيِّ وَ فَسَحَتْ لَهُمْ بِالْمَعَاصِي وَ وَعَدَتْهُمُ الْإِظْهَارَ، فَاقْتَحَمَتْ بِهِمُ النَّارَ.
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
علل انحراف خوارج (سياسى، اعتقادى):
و درود خدا بر او، (در جنگ نهروان هنگامى كه از كنار كشتگان خوارج مى گذشت فرمود) بدا به حال شما آن كه شما را فريب داد به شما زيان رساند. (پرسيدند چه كسى آنان را فريفت، اى امير المؤمنين؟ فرمود) شيطان گمراه كننده، و نفسى كه به بدى فرمان مى دهد، آنان را با آرزوها مغرور ساخت، و راه گناه را بر ايشان آماده كرد، و به آنان وعده پيروزى داد، و سرانجام به آتش جهنّم گرفتارشان كرد.
ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لولیک الفرج🤲🏻
✿[ @hazrateshah ]✿
══•◇•🌸•◇•══
سرانجامِ وسوسه هاى شيطان و نفس امّاره:
مى دانيم خوارج، گروهى متعصب و خشك و بسيار نادان و احمق بودند. خود را برترين خلق خدا مى پنداشتند و آينده درخشانى به خود نويد مى دادند. آنها در برابر اميرمؤمنان على عليه السلام قيام كردند و فكر حكومت عراق و تمام بلاد مسلمين را در سر مى پروراندند. امام عليه السلام به آنها نصيحت جالب و جامعى كرد به گونه اى كه اكثريت آنها از خواب غفلت بيدار شدند و به سوى امام عليه السلام بازگشتند؛ ولى اقليتى به شدت مقاومت كردند و تقريبآ همگى به استثناى چند نفر در ميدان نبرد نهروان به خاك افتادند. گفتار فوق را امام عليه السلام زمانى بيان كرد كه با ياران خود از كنار كشته هاى آنها مى گذشت، فرمود: «بدا به حال شما، به يقين كسى كه شما را فريب داد به شما ضرر زد»؛ (وَقال عليه السلام وَقَدْ مَرَّ بِقَتْلَى الْخَوَارِجِ يَوْمَ النَّهْرَوَانِ: بُوْساً لَكُمْ لَقَدْ ضَرَّكُمْ مَنْ غَرَّكُمْ).
«بؤس» در اصل به معناى ضرر و شدت است و جمله «بُؤساً لَكُمْ» نفرين درباره خوارج نهروان است كه گرفتار شدت و زيان شوند. «غَرّكم» از ماده «غرور» به معناى فريب است. در اينجا بعضى از حاضران از امام عليه السلام توضيح خواستند و عرض كردند: چه كسى آنها را فريب داد؟ امام عليه السلام در پاسخ فرمود: «شيطان گمراه كننده و نفس اماره به بدى»؛ (فَقِيلَ لَهُ مَنْ غَرَّهُمْ يَا أَمِيرَ الْمُوْمِنِينَ فَقَالَ الشَّيْطَانُ الْمُضِلُّ، وَالاَْنْفُسُ الاَْمَّارَةُ بِالسُّوءِ).
آرى انسان دو دشمن فريبكار دارد: يكى از برون و ديگرى از درون. شيطان از برون و نفس اماره از درون و مى دانيم نفوذ شيطان در صورتى است كه نفس اماره بر انسان مسلط باشد. همانگونه كه قرآن مجيد مى فرمايد: «(إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ * إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ)؛ چراكه او، بر كسانى كه ايمان دارند و بر پروردگارشان توكل مى كنند، تسلطى ندارد. * تسلط او تنها بر كسانى است كه او را به سرپرستى خود برگزيده اند، و آنها كه به او (خدا) شرك مى ورزند (و به فرمان شيطان گردن مى نهند)».
بعضى از شارحان، جمله (وَالاَْنْفُسُ آلاَْمَّارَةُ بِالسُّوءِ) را جمله حاليه گرفته اند در حالى كه هيچ مناسبتى ندارد و بعضى نيز اين جمله را با جمله (الشَّيْطَانُ الْمُضِلُّ) مترادف شمرده اند كه آن هم كاملاً بى دليل است. امام عليه السلام اشاره به دو دشمن اصلى انسان كرده كه از درون و برون به سراغ او مى روند.
سپس امام عليه السلام به طرق نفوذ نفس اماره و شيطان در وجود انسان اشاره كرده واز سه طريق اين نفوذ را تبيين مى كند و مى فرمايد: «آنها به وسيله آرزوهاى دراز خوارج نهروان را فريفتند و راه گناه را بر آنان گشودند و نويد پيروزى به آنها دادند و سرانجام آنان را سريعاً به جهنم فرستادند»؛ (غَرَّتْهُمْ بِالاَْمَانِيِّ، وَفَسَحَتْ لَهُمْ بِالْمَعَاصِي، وَ وَعَدَتْهُمُ الاِْظْهَارَ فَاقْتَحَمَتْ بِهِمُ النَّارَ).
«فَسَحَتْ» از ماده «فُسحت» به معناى گشايش و «اظْهار» به معناى پشتيبانى وپيروزى است. «اقتحام» در اصل به معناى ورود در كارهاى سخت و هولناك است. سپس به ورود در هر كار دشوارى اطلاق شده است. آنها به گمان اينكه بر اميرمؤمنان عليه السلام و عموم مسلمانان پيروز مى شوند وحكومتى مانند هواى نفس خود تشكيل مى دهند به مخالفت با امام و پيشواى خود برخاستند و مطابق بسيارى از گنهكاران كه استفاده از وسايل نامشروع را براى رسيدن به خواسته هاى خود مجاز مى شمرند به انواع معاصى دست زدند وشيطان و نفس اماره پيوسته به آنها وعده پيروزى مى داد؛ ولى هيچكدام از خواسته هاى آنها تحقق نيافت و سرانجام، پيروى از شيطان و نفس اماره آنها را به قهر و غضب الهى گرفتار كرد و روانه جهنم ساخت.
در اينكه ضمير در «غَرَّتْهُم» و «فَسَحَت» و «وَعَدَتْهُم» و «فَاقْتَحَمَتْ» به چه كسى برمى گردد دو احتمال هست: نخست اينكه به نفس اماره برگردد كه نزديكتر است. ديگر اينكه از باب تغليب، هم به شيطان مُضلّ و هم به انفس اماره برگردد. اين احتمال صحيحتر به نظر مى رسد و بسيارى از شارحان نهج البلاغه همين وجه را انتخاب كرده اند. هنگامى كه تاريخ سياه و ننگين خوارج را مطالعه مى كنيم، گفتار امام عليه السلام در سراسر آن آشكار است. اين گروه كه زمام اختيار خود را به دست شيطان و هواى نفس سپرده بودند به ظاهر به عبادات و قرائت قرآن اهميت بسيار مى دادند؛ ولى از ريختن خون بى گناهان و فساد در ميان مسلمين ابا نداشتند و با همين تفكرات واهى به اينجا رسيدند كه قتل امام اميرمؤمنان على عليه السلام نيز از واجبات است وسرانجام آن حضرت را شهيد كردند. در تاريخ اسلام كمتر جمعيتى به حماقت و گمراهى خوارج ديده شده است، هرچند وهابى هاى امروز نيز از بعضى جهات بى شباهت به آنها نيستند.
درباره خوارج و عقايد و اعمال و انحرافات آنها در بحثهاى گذشته به كرار سخن گفته ايم؛ از جمله در شرح خطبه 36 (جلد دوم از همين كتاب) بحث مشروحى دراينباره گذشت، چنانكه ذيل خطبه 59 در جلد دوم نيز بحثى داشتيم.
💯 @hazrateshah
💠🌺💠🌺💠🌺💠🌺💠🌺
ليلة المبيت
🔻شب اول اين ماه[ربیع الاول] پيامبر صلي الله عليه و آله از شر كفار از مكه به مدينه هجرت كردند. در آن شب آقا و مولايمان امير المؤمنين عليه السلام جان نثاري فرموده به جاي رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله در بستر ايشان خوابيدند[۱].
چه اينكه كفار قريش قصد كشتن حضرتش را داشتند. به اين مناسبت آيه(۲۰۷ سوره ی بقره): «وَمِن النّاس من يشري نَفسه ابتغاء مَرضات الله...»[۲]؛ «از مردم كسي هست كه جان خويش را در راه رضايت خداوند ميفروشد و خدا بر بندگان مهربان است» در شأن مولا امیرالمومنین علي بن ابيطالب عليه السلام نازل شد.
✅ در شبي كه امير المؤمنين عليه السلام به جاي پيامبر صلي الله عليه و آله خوابيد به جبرئيل و ميكائيل خطاب رسيد كه من بين شما دو نفر برادري قرار دادم و عمر يكي از شما را بيش از ديگري قرار دادم. كداميك از شما ايثار ميكند كه عمر طولاني از آن ديگري باشد؟ هر دو عمر طولاني را اختيار كردند.
خطاب آمد: «به زمين نگاه کنيد و ببينيد كه چگونه علي عليه السلام حيات خود را به برادرش پيامبر صلي الله عليه و آله ايثار نموده و به جاي او خوابيده و جان خود را فداي او نموده است. به زمين برويد و او را از دشمنان حفظ كنيد». آنان آمدند و جبرئيل بالاي سر امير المؤمنين عليه السلام و ميكائيل سمت پاهاي آن حضرت نشست و ندا كرد: «بخ بخ من مثلك يابن ابي طالب، خداوند در جمع ملائكه به تو مباهات فرمود». اينجا بود كه آيه شريفه «و من الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله» نازل شد.[۲].
📚منابع؛
[۱]- قلائد النحور: ج ربيع الاول، ص ۸. مسار الشيعه: ص ۲۷. فيض العلام: ص ۲۰۱. زاد المعاد: ص ۳۳۲. بحارالانوار: ج ۹۷، ص ۱۶۸. مصباح كفعمي: ج ۲، ص ۵۹۶.
[۲]- بحار الانوار؛ جلد ۱۹، صفحه ۳۹.
☆ مَنْ كُنْتُ مَوْلاه فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه ☆
کانال مدح مولا امیرالمؤمنین علیه السلام
💯 @hazrateshah
💠🌺💠🌺💠🌺💠🌺💠🌺
🌙 #ليلة_المبيت
شب اول ماه ربیع الاول جان نثاري آقا و مولايمان اميرالمومنين علیه السلام و خوابیدن در بستر پیامبر(ص)
نزول آیه ۲۰۷ سوره بقره درشأن مولا:
«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»
💯 @hazrateshah
هدایت شده از مدح مولا امیر المومنین (ع)
⚜نیایش حضرت علی - علیه السلام⚜
اللهم انی اعوذ بك ان افتقر فی غناك، او اضل فی هداك، او اضام فی سلطانك، او اضطهد و الامر لك!.
بارخدایا! به تو پناه می برم از این كه با وجود توانگری تو، من تهیدست باشم، یا با وجود هدایتگری، در گمراهی به سر برم، یا با آن كه قدرت و پادشاهی از آن توست، به من ستم شود، یا با آن كه زمام اختیار امور در دست توست، من مقهور و خوار گردم.
💯 @hazrateshah
هدایت شده از مدح مولا امیر المومنین (ع)
اَمّن یجیبُ المُضطّر
اِذادعاهُ ویَکشِفُ السوء
🤲الهے بحق امام علے( ع)
گره از ڪار همہ ےگرفتــاران
عالم بازڪن.
بہ حق علے ظهور امام زمان علیه السلام را زودتر برسان
الهی آمین
💯 @hazrateshah
هدایت شده از مدح مولا امیر المومنین (ع)
〖بسٖم اللّٰھِ المُصوࢪ . . :) 🌱〗
.°•على را وصف، در باور نیاید
.°•زبان هرگز ز وصفش بر نیاید
•|°عاشقـان ومحبـان علـے...!
اینجا...
- مخزنِبیاناتامیرالمونیـن
- منبعِاحادیـثوروایـات
- اشعـاردلنشینِمعنوۍ ؛
@hazrateshah
.
متفـات هست🥀
همراه بشین بامـن!
مـدح امیـرالمومنیـن👇🏻🌻
https://eitaa.com/joinchat/3458859054C73246af406
محـب علے باذڪر صلـوات بزن رو لینـڪ↑