eitaa logo
هدایت و رشد ● محمد حامد مبینی
109 دنبال‌کننده
104 عکس
13 ویدیو
5 فایل
🪔 اینجا مکانی است برای به اشتراک گذاشتن آنچه که در ذهنم می گذرد، یا باید بگذرد.... 🇮🇷باشد که ختم به شهادت شود🩸 فعال عرصه تبلیغ و تربیت اسلامی قائم مقام سازمان مدارس صدرا (https://sadraorg.ir/) پاسخگویی: @m_hamed_mobini
مشاهده در ایتا
دانلود
رمز زندگي حاج قاسم‌ها (۱) گفت: امثال حاج قاسم چطور زندگی کردند که اینطور شدند؟ گفتم: مبارزه گفت: یعنی چی؟ گفتم: به نظرم رمز زندگي این مردان این بود که خودشان را در مبارزه می‌دیدند. این بزرگواران یاد گرفته بودند که لحظه لحظه زندگی را مبارزه ببینند. آن‌ها با گوشت و استخوان‌شان درک کرده بودند که اگر کمی دیر بجنبند و یا خود را به کار دیگری که ارزش و اهمیت ندارد مشغول کنند، و در واقع دنبال بازی باشند، سنگر به سنگر مجبورند عقب‌نشینی کنند و قافیه را به دشمن واگذارند. ادامه دادم: به نظرم اگر می‌خواهیم خودمان و جامعه را تکان دهیم، باید حس مبارزه را در خودمان زنده کنیم. به نظرم این حس به خوبی در سیره عملی و سخنان حضرت آقا هم دیده می‌شود. اگر می‌خواهیم نوجوانان را خوب تربیت کنیم، کلید تربیت این است که آن‌ها حس کنند در مبارزه هستند و هر لحظه که مشغول بازی و فیلم و وب‌گردیِ بی‌هدف شوند، یک سنگر را به دشمن واگذار کرده‌اند و دشمن یک گام به قتل ما و فرهنگ و کشورمان نزدیک شده است. 🗡🔫 در واقع کلید حل ، ، و عقب‌ماندگی علمی، این است که در مواجهه با این مسائل، ساکت و منفعل نباشیم و خود را یک سربازِ مبارز در این مسائل بدانیم. گفت: خب این حس چگونه در افراد پدید می‌آید؟ ادامه دارد..... @mobini_110
رمز زندگی حاج قاسم‌ها (۲) گفت: خب این حس مبارزه چگونه در افراد پدید می‌آید؟ گفتم: به نظرم باید چند چیز در انسان پدید بیاید تا با حس مبارزه زندگی کند. 1⃣ اول شناخت درستی از عظمت خودش داشته باشد و خود را کوچک نپندارد. بداند که بزرگترین مخلوق عالَم است و به مقام بزرگی چون خلیفة‌اللهی می‌تواند برسد. و برای رسیدن به این جایگاه خیلی فرصت ندارد و در خوشبینانه‌ترین حالت شاید فقط ۷۰- ۸۰ سال بیشتر زمان نداشته باشد. 2⃣ شیطان را به عنوان سردمدار جریان باطل به عنوان دشمن بزرگ خود بشناسد. بداند که شیطان با چه شگردی به مبارزه با انسان وارد می‌شود و برای نفوذ در انسان از چه عواملی در انسان استفاده می‌کند. 3⃣ جریان حق و باطل را در عالَم ببیند و بشناسد. بداند که از اولین لحظه خلقت انسان، تقابلی بین جریان حق و باطل پدید آمده و در هر لحظه از تاریخ این تقابل وجود دارد. 4⃣ بداند که هیچ انسانی در طول تاریخ، انسان بی‌طرف نبوده و بالاجبار یا باید در جبهه حق گام بر دارد و یا اگر گامی در جبهه حق برندارد، حتما در جبهه باطل خواهد بود؛ چه بيکار بنشیند، و چه دست به یاری مستکبران عالَم بدهد. 5⃣ جایگاه تاریخی خود را بشناسد. بداند که جریان حق و باطل در زمان حاضر نیز وجود دارد و او باید انتخاب کند که در کدام جریان نقش بازی کند. او باید بداند که در جبهه حق چه مأموریتی بر دوشش گذاشته شده و او باید در این برهه تاریخی چه نقشی ایفا کند که جبهه حق را یاری دهد. 6⃣ مصداق جریان حق و نیازهای آن در حال حاضر یعنی انقلاب اسلامی و مصادیق جریان باطل یعنی دشمنان معرفتی، سیاسی، اقتصادی، و علمی انقلاب اسلامی را بشناسد و بداند هر کاری که در هر لحظه‌ای انجام می‌دهد، یا در جبهه حق است و یا در جبهه باطل. گفت: رسیدن به این‌ها که خیلی سخت است. گفتم: همین است که شهید بهشتی فرمود: "بهشت را به بها می‌دهند نه به بهانه". هم اینگونه شدن سخت است و هم اینگونه افراد را تربیت کردن. ولی کافی است که بخواهیم و یاعلی را بگوئیم و در مسیر باشیم. برای مابقی راه، ائمه عليهم السلام تضمین داده‌اند که دستمان را می‌گیرند. @mobini_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 ۲۵۰_ساله : امام کاظم (علیه‌السلام) و مبارزه با زره تقیه 🔘 ما امروز نگاه می‌کنیم موسی‌بن‌جعفر، خیال می‌کنیم یک آقای مظلوم بی سر و صدای سر به زیری در مدینه بود و رفتند مأمورین ایشان را کشیدند آوردند در بغداد، یا در کوفه، در فلان جا، در بصره زندانی کردند، بعد هم مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس، قضیه این نبود. 🔘 قضیه یک طولانی، یک مبارزه‌ی تشکیلاتی، یک مبارزه‌ای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی(بود). موسی‌بن جعفر کسانی داشت که به او علاقه‌مند بودند. 🔘 یک چنین شخصیتی ، ، به خدا، به خدا، دارای دوستانی در سراسر جهان اسلام و دارای نقشه‌ای برای این‌که حکومت و نظام اسلامی را پیاده بکند، این بزرگترین خطر برای حکومت هارونی است. لذا هارون تصمیم گرفت که این خطر را از پیش پای خودش بردارد. (امام خامنه‌ای، خطبه‌های نماز جمعه تهران 1364/01/23) @mobini_110
رحمة للعالمین صفتی که متعلق به حضرت ختم المرسلین می‌باشد. در واقع مبعث، کلید "رحمة للعالمین" شدن حضرت است. برای همین است که حضرت فرمودند: 《إنّی بُعِثتُ رَحمَة》 🔸 بعثتی که بزرگترین نعمت و لطف خداوند است، که موجب پدید رحمت برای بشر شد. 🔸 و رحمتی که موجب انسان‌شدن بشر و حرکت بشر به سوی خلیفه‌اللهي است، نه برای پول‌دار شدن، و راحتی و آسایش بشر. 🤲 خداوند را شاکریم از ارسال اینچنین رحمتی که ما را بیش از خود دوست داشت. اگر به راستی مدعی پیروی و ادامه دادن راه حضرت هستیم، ما نیز باید حداقل برای اطرافیانمان رحمت باشیم. رحمتی که در جهت حرکت آن‌ها به سوی انسانیت و خليفه‌الله شدن آنان باشد. ⁉️ به راستی چند نفر از اطرافیانمان ما را برای خود رحمت می‌دانند؟ @mobini_110
یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبّر اللیل و النهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال سال‌ها می‌گذرد و بهارها می‌آید و ما به یکدیگر تبریک می‌گوییم و دلخوش سال جدیدیم. اما خوشبحال کسی که دلخوش تحول خودش باشد نه تحول بهار. ان‌شاءالله آغاز قرن جدید، آغاز و ادامه‌ی تحول انفسی ما باشد. عیدتان پربرکت و پرتحول
در نیمه شعبان به چه امید جشن بگیریم؟ 🔸 ما تولد امام را جشن می‌گیریم، به امید آنکه خود در این تولد، به تولدی دیگر برسیم و از شکم عادت‌ها و تقلیدها و از شکم قالب‌ها و محدوده‌ها و روابط تولید و بازتاب و غریزه‌ها، بیرون بیاییم و با تدبر و تفکر و تعقل خویش، به آزادی انسانی برسیم و در این آزادی حاکمی را انتخاب کنیم که نور راه ما و حجت راه رفتن ما و امین استعدادهای ما و پناه و قلعه‌ی ما، در این دزد بازار بی در و پنجره باشد. 🔸 تولد چنین آن امامی اگر با جشنی همراه باشد، باید با جشن تولد دوباره‌ی ما باشد، که این امامت را جز پس از این تولد نمی‌توانیم تحمل کنیم و این امام را جز با این دید وسیع و مترقی نمی‌توانیم، شیعه باشیم و دنبال کنیم. که گفته‌اند: "انّ امرنا صعب مستصعب، لا یحتمل الا ملک مقرب او نبی مرسل او عبد مؤمن امتحن الله قلبه للایمان" اَمر (شأن و امامت ما) سخت دشوارتر است؛ و کسی نمی تواند (چنان که باید) به آن اقرار کند مگر مَلک مقرّب، یا نبیّ مرسل، یا عبدی که خداوند قلب او را برای ایمان خالص کرده است. 📖 مرحوم علی صفائی حائری، کتاب 《تو می‌آیی》ص ۷۲ @mobini_110
انتظار 🔸 کسی که انتظار تولد فرزندی عزیز و یا مهمانی محبوب را دارد، بی تفاوت، بی خیال، بی توجه، و بی مسئولیت نیست. انتظار، در حالت و در رفتار و عمل تأثیر می‌گذارد و منتظر، آدابی را ناخواسته و حتی بی‌توجه دنبال می‌کند. توجه، عهد، انس، توسل، و آماده‌باش از منتظر جدا نخواهد شد. 📖 مرحوم علی صفائی حائری، کتاب تو می‌آیی، ص ۱۷ @mobini_110
✅ شعری که ایت الله بهجت(ره) در اواخر عمرشان زمزمه می‌کردند.... با کدام آبرو، روز شمارش باشیم؟ عصرها منتظر صبح بهارش باشیم؟ سال ها منتظر سیصد و اندی مرد است آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم... گیرم امروز به ما اذن ملاقاتی داد مرکبی نیست که راهی دیارش باشیم سال ها در پی کار دل ما افتاده یادمان رفت کمی در پی کارش باشیم ما چرا؟ خوبترین‌ها به فدای قدمش حیف او نیست که ما میثم دارش باشیم؟ اگر آمد خبر رفتن ما را بدهید به گمانم که بنا نیست کنارش باشیم... 🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸 @mobini_110
مدیریت تربیتی 🔸 یکی از مهمترین اصول مدیریت اسلامی، رشد انسانیِ انسان‌های اطراف مدیر هست. یک مدیر در نگاه اسلامی، در کنار تلاش برای ارتقاء کیفیت و کمیت محصول، باید نگاه مناسبی به ارتقاء انسانیتِ انسان‌های اطراف خود داشته باشد. یکی از وجوه فارق مدیریت موجود غربی با مدیریت اسلامی، همین نگاه اصالت دادن به محصول است. در نگاه مدیریت غربی اصالت در مدیریت تولید و فروش بیشتر محصول است، ولی در نگاه اسلامی اصالت با انسان و رشد انسان است. 🔸 مدیر باید یک باشد. یک مدیر تربیتی به اطرافیان و همکاران خود نگاه ابزاری ندارد و به دنبال آن نیست که آن‌ها را ابزار تولید و فروش بیشتر محصول خود ببیند. این نگاه، نشأت گرفته از ارزش انسان است. فلذا مدیر تربیتی باید ارزش والایی برای رشد نیروهای خود داشته باشد. متأسفانه برخی از مدیران، نیروهای اطراف خود را پله‌هایی برای رشد خود می‌دانند؛ آن‌ها را به کار می‌گیرند تا خود ارتقاء جایگاهی پیدا کنند. 🔸 این مطلب در و باید به مراتب پررنگ‌تر دیده شود. چه بسیار مدیران تربیتی‌ای که دغدغه رشد متربیان و دانش‌آموزان تشکل یا مدرسه خود را دارند، تا آن‌ها را به درجه‌ای از انسانیت برسانند، در حالی که از مربیان و معلمان خود که اتفاقا بیشتر در مسیر هستند و زودتر به آن درجه ممکن است برسند، غافل می‌شوند و ایشان را یک ابزار می‌بینند. ❗️حواسمان باشد که نیروهای‌مان را چگونه می‌نگریم و چه برنامه‌ای برای رشد انسانی ایشان داریم. ❗️حواسمان باشد که مدیرمان ما را انسان می‌پندارند یا ما را ابزار و پله‌ای برای خود و اهدافشان می‌نگرند. @mobini_110
نمونه‌ای از امتثال منویات رهبری 🔸 روزی در کتاب فروشی مشغول تورق کتاب‌ بودم که مردی میان سال وارد شد و از فروشنده کتابی در مورد فرهنگ خواست و گفت برای دخترم می‌خواهم. معلمشان گفته درباره فرهنگ تحقیق کند. فروشنده گفت: انگلیسی؟ مرد گفت: نه، فارسی فروشنده گفت: نداریم پدرجان. اگر فرهنگ لغت می‌خواهی داریم. مرد خریدار اصرار داشت که دست خالی نرود و از فروشنده خواست هر کتابی که به درد این کار می‌خورد، به او بدهد. فروشنده با بی‌میلی به سراغ قفسه کتاب‌های علوم سیاسی رفت و ترجمه‌ای از ناشری تازه‌کار آورد. عنوان کتاب واژه "فرهنگ" داشت؛ ولی بی تردید نه تنها به درد آن دختر نمی‌خورد که کتاب بسیار خطرناکی بود. 🔸 خوب دقت کردم؛ صورت مسأله در نمونه‌های دیگر هم قاعدتا چنین است. رهبر انقلاب درباره شبیخون فرهنگی دشمن هشدار می‌دهند و هوشمندانه جبهه جدید پیکار را ترسیم می‌کنند. رسانه‌های گروهی و مسئولان دینی و دولتی نیز اکثرا به اقتضای مسئولیت خود به ساده‌ترین شکل، تبلیغات پر سروصدایی راه می‌اندازند. واژه فرهنگ بارها بر زبان‌ها جاری می‌شود. معلم خیرخواهی در نبود نظام آموزشی و تربیتی منسجم و حساب‌شده، از سر دلسوزی و احساس تکلیف به دانش آموزان موضوع تحقیق و مطالعه می‌دهد، دانش‌آموز از پدرش کتابی درباره فرهنگ می‌خواهد، و کتاب‌فروش کتاب نویسنده‌ای را به دست پدر می‌دهد که در مسیر همان تهاجم فرهنگی و با همان هدف نوشته و ترجمه شده است و رهبر انقلاب درست از دست اندیشه و فکر امثال همان نویسنده بیمناک است. سپس دختر از همان کتابی رونویسی می‌کند، معلم هم به طور عادی از این رونویسی قدردانی می‌کند و همه چیز به خیروخوشی تمام می‌شود و گامی در راستای مبارزه با تهاجم فرهنگی برداشته شده است!!!! 📖 اقتباس از کتاب "گاف فرهنگ" @mobini_110
✨فعال تربیتی...از توهم تا واقعیت...✨ 🔻وقتی با مطالعه چند کتاب و شرکت در چند دوره برچسب مربی میگیریم. 🔻وقتی راحت با چند سال طلبگی آن هم با خواندن سیوطی و رسائل و مکاسب و... از تربیت حرف می‌زنیم و تحلیل میکنیم. 🔻وقتی وارد یک مجموعه تربیتی می شویم و مشغول مربیگری می شویم و متربی پیدا میکنیم. 🤔ممکن است دچار این توهم بشویم که دیگر در حوزه تربیت جزو فعالین تربیتی شده ایم یا دارای جایگاه و سمتی شده ایم به نام که در زمینه تربیت فعالیت می‌کنیم. 😕خیلی راحت اظهار نظر میکنیم و طرح می دهیم و عمل می‌کنیم. و اسم تمام این رفتارها را تربیت میگزاریم. ❗️ولی آیا واقعیت نیز همین‌گونه است ⁉️آیا امر تربیت دیگران به همین راحتی است که سریع در زمینه های مختلف برای کودک و نوجوان وحتی بزرگسالان نسخه بپیچیم؟ و داروخانه ی دواهایی که تجویز میکنیم را شنیده ها و تجربیاتی که داشته ایم قرار بدهیم؟ برای تربیت انسان ها تجویز می کنیم ⛔️بدون شناخت صحیح از انسان و روحیاتش ⛔️بدون شناخت جایگاه او در هستی و هدف خلقتش ⛔️بدون اتخاذ مبنا واصول صحیح در تربیتش ⛔️بدون استفاده از منبع قرآنی وگفتار خالقش 💠 به راحتی با توهمی که داریم جلو می رویم وتربیت می کنیم واز واقعیت ها دورتر می شویم. ✍️محمد حسین فولادگر یادداشت‌های متنوع تربیتی را از نویسنده‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در بخوانید: https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e