eitaa logo
هدایت98
271 دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
3.7هزار ویدیو
718 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴۵ گزینه ایران پس از تمدید تحریم تسلیحاتی/ «اقدام متقابل» تهران چیست؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه حضور کشورمان در NPT با توجه به بدعهدی‌های مکرر غربی‌ها در انجام تعهدات به‌رغم اجرای مفاد برجام از سوی ایران، کاری اشتباه است. با نزدیک شدن به موعد برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران، واشنگتن تلاش می‌کند تا مانعی بر سر این موضوع ایجاد کرده و مانع از عادی شدن وضعیت ایران در بازار تسلیحاتی جهانی شود؛ ولی نکته مهم اینجا است که ایران در این مسیر دست بسته نیست. از اواخر سال گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که برای خروج کشورش از برجام و فشار حداکثری علیه ایران تلاش زیادی کرده، با اشاره به بندی از قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام هم پیوستی از آن است، بدون اشاره به فروش میلیاردی تسلیحاتی ایالات متحده به کشور‌های عربی پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را عاملی بر ناامنی غرب آسیا دانست. پمپئو و برایان هوک مسئول اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا بار‌ها با اشاره به پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی که طبق قطع‌نامه ۲۲۳۱ در ماه اکتبر (اواخر مهرماه سال جاری) به پایان می‌رسد، خواستار اقدامی فوری برای توقف این فرآیند شده‌اند. روزنامه واشنگتن پست اواخر ماه گذشته در گزارشی فاش ساخت که واشنگتن در ابتدا تلاش خواهد کرد با اجماع در شورای امنیت قطع‌نامه‌ای را به رأی گذارد که بر اساس آن تحریم‌های تسلیحاتی ایران برای مدت نامحدودی تمدید شود. این روزنامه ادامه داد که اگر آمریکا در این مسیر موفق نشود، با توسل به قطع‌نامه ۲۲۳۱ خود را عضو مشارکت‌کننده در برجام اعلام کرده و بر اساس آن مکانیسم ماشه را عملیاتی می‌کند و با این اقدام، تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد که ذیل فصل هفتم وضع شده و تحریم تسلیحاتی نیز بخشی از آن است، بازخواهد گشت. ایران در مقابل با یادآوری خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و با تاکید بر این موضوع که دیگر واشنگتن در قبال برجام هیچ حقی ندارد، اعلام کرده است که در صورتی که آمریکا موفق به بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی شود، اقدام متقابل خواهد کرد. https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔴بخش دوم: هرچند کشورهایی، چون چین و روسیه رسماً اعلام کرده‌اند که تلاش آمریکا غیرمنطقی بوده و واشنگتن دیگر عضوی از برجام نیست که بتواند در مورد آن تصمیمی بگیرد؛ ولی تهران نیز گزینه‌های روی میزی دارد که می‌تواند جلوی اقدامات و تلاش‌های آمریکایی‌ها را بگیرد و باز هم شکست دیگری در پرونده مقامات واشنگتن ثبت شود. ۱ - محدود کردن بازرسی‌ها با توجه به اینکه ایران تحت شدیدترین نوع بازرسی‌های قرار دارد، به نظر می‌رسد ایران می‌تواند برای محدود کردن بازرسی‌ها، در سه بخش محدوده بازرسی، تعداد بازرس‌ها و سطح دسترسی اقدام کند. در همین راستا نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری خود با خبرنگاران که روز شنبه ۱۸ آبان در سایت غنی‌سازی فردو انجام گرفت در مورداحتمال کاهش بازرسی‌ها گفت: باید این نکته را نیز بگویم که در برخی موارد که مربوط به کاهش تعهدات برجامی ما می‌شود دیگر لزومی به بازرسی‌های آژانس نیست و اگر آن‌ها می‌خواهند همچنان به این کار ادامه دهند، وقت خود را تلف می‌کنند. محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دهم نیز در همین رابطه و با اشاره به بدعهدی طرف‌های غربی تصریح کرد: در صورت ادامه بدعهدی اروپایی‌ها و تأمین نشدن منافع کشور، محدودیت‌هایی را در مقابل بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد خواهد شد. محمدجواد جمالی نوبندگانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم نیز در همین زمینه بیان کرد: اعمال برخی محدودیت‌ها مقابل بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران را به‌عنوان بخشی از کاهش تعهدات برجامی کشور می‌تواند در دستور کار باشد. ۲ - افزایش سطح غنی‌سازی ایران پیش از برجام در سطح ۲۰ درصد به غنی‌سازی می‌پرداخت و بسیاری این موضوع را ابزار قدرتی در دست کشور برای چانه‌زنی می‌دانستند. تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که با توجه به خط قرمز بودن غنی‌سازی بالای پنج درصد، اگر مسئولان کشور بازگشت به سطح ۲۰ درصدی را اعلام کنند، می‌تواند گام مؤثری در مقابل بدعهدی طرف‌های غربی باشد. کمالوندی در نشست خبری سال گذشته خود که در فردو برگزار شد، در همین باره اظهار داشت: توان غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد را داریم و بر اساس نیاز کشور و دستور مسئولان آن را انجام می‌دهیم. همچنین علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) گفت: هرگاه مقام‌های ارشد کشور درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی دستور دهند، ما در چهار دقیقه به آن دست پیدا می‌کنیم. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم نیز در همین زمینه گفت: کاهش تعهدات ایران می‌تواند افزایش سطح غنی‌سازی تا سطح مورد نیاز باشد تا اروپایی‌ها را وادار به اجرای تعهدات خود کند. https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
۳ - عدم اجرای پروتکل الحاقی ایران طبق برجام، اجرای پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند و طبق مفاد توافق، کشورمان باید در هشتمین سال روز توافق با روز ارائه گزارش مدیرکل آژانس، پروتکل الحاقی را در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب کند. اما با توجه به این موضوع که آمریکا به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شده و سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، برخی از مسئولان عدم اجرای پروتکل الحاقی را به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز ایران مطرح کردند و این اقدام را هشداری جدی به طرف‌های اروپایی باقی‌مانده در برجام برای اجرای تعهدات خود می‌دانند. علی مطهری نایب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در همین زمینه تصریح کرد: حال که تا این حد ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و بیش از سایر کشور‌ها تأسیسات هسته‌ای را بازدید می‌کنند، می‌توانیم از اجرای پروتکل الحاقی خودداری کنیم. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم نیز با تاکید بر عدم اجرای پروتکل الحاقی به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز ایران گفت: وقتی پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه در حال اجرا است؛ اما طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند، جمهوری اسلامی می‌تواند انجام اجرای داوطلبانه این پروتکل را متوقف کند. ۴ - خروج از NPT ایران در سال ۱۹۶۸ به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) پیوست و بعد از انقلاب اسلامی، همیشه عضویت در این پیمان مورد مناقشه بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه حضور کشورمان در NPT با توجه به بدعهدی‌های مکرر غربی‌ها در انجام تعهدات به‌رغم اجرای مفاد برجام از سوی ایران، کاری اشتباه است. دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز پیش از اقدام ترامپ در ترک برجام گفته بود: در صورت خروج آمریکا از توافق اتمی موسوم به برجام، یکی از گزینه‌های ایران، خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان. پی. تی) است. پس از خروج آمریکا از برجام، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در راستای مواضع دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی چندین پیشنهاد برای کاهش تعهدات ارائه کرده، گفت: سازمان انرژی اتمی ۱۵ پیشنهاد ارائه کرده که برای آینده مورد اقدام قرار می‌گیرد و خروج از NPT نیز یکی از همین پیشنهادات است. با توجه به اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به وضوح مشخص می‌شود که خروج از NPT یکی از گزینه‌های روی میز ایران برای مقابله با بدعهدی‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی بوده و امکان اتخاذ این تصمیم در زمان خود بسیار زیاد است. علاوه بر اظهارات شمخانی و کمالوندی، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن نیز با اشاره به ادامه بدعهدی‌های طرف مقابل در توافق هسته‌ای در جمع خبرنگاران و رسانه‌های انگلیسی گفت: در برخی از حلقه‌ها و بین بعضی شخصیت‌ها در ایران این نظریه وجود دارد که در حال حاضر از عضویت در NPT سودی نمی‌بریم. به دنبال مسائلی که در مورد برجام پیش آمده، تعداد بیشتری از مردم به صحبت‌هایی که در مورد خروج از NPT می‌شود، توجه می‌کنند. https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
۵ - خروج از برجام یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پرتکرار برای مقابله با بدعهدی‌های طرف‌های غربی و کارشکنی‌های ادامه دار آمریکا، خروج از برجام است و محمدجوادظریف وزیر امور خارجه نیز در مصاحبه‌ای می‌گوید: ایران گزینه‌های متعددی دارد و خروج از برجام نیز یک گزینه است. حتماً این اقدام یکی از ده‌ها گزینه ما است. وی همچنین در میزگردی با روزنامه‌نگاران که در مقر ایران در سازمان ملل متحد برگزار شد هم گفت: اگر مکانیسم مالی اروپا مؤثر نباشد، ایران ممکن است از توافق هسته‌ای خارج شود. علاوه بر وزیر امور خارجه، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ۱۸ اردیبهشت در گفتگو با شبکه ۲ رسانه ملی خروج از برجام را یکی از گزینه‌های روی میز ایران اعلام می‌کند و می‌گوید: ما خروج از برجام را در دستور کار قرار داریم. عراقچی در گفتگوی دیگری با تاکید بر اینکه اصل بر منافع کشور است، نه اینکه برجام حفظ شود، تصریح کرد: اگر منافع کشور ایجاب کند که برجام را کنار بگذاریم، این کار صورت می‌گیرد. وی همچنین در میزگردی در کنفرانس عدم اشاعه که در شهر مسکو برگزار شد، اظهار داشت: روشن است که وقتی توافقی برای شما منفعتی نداشته باشد، دلیلی ندارد که به تعهدات خود پایبند باشید. توازن توافق به کلی بر هم خورده است، همه می‌دانند. هر توافقی بر اساس بده بستان است. اگر قرار است ایران فقط اعطا کند و در مقابل چیزی دریافت نکند، چرا باید در این توافق بمانیم؟ تغییر نگرش ایران در دکترین هسته‌ای عراقچی در نشست مسکو با یادآوری همکاری ایران در موضوع هسته‌ای به نحوی طرف‌های غربی برجام را تهدید و عنوان کرد: اگر پاداش ایران پس از این همه تعامل و مذاکره و همکاری با آژانس این باشد که دوباره تحت فصل هفتم [منشور ملل متحد]قرار گیرد، این به‌معنای آن است که «دکترین هسته‌ای» ما اشتباه بوده است و ما باید سیاست و دکترین هسته‌ای خود را مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار دهیم. همچنین حسن روحانی ۱۷ اردیبهشت سال جاری در نشست کابینه گفت: لغو تحریم تسلیحاتی، جزو لاینفک برجام است. اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد تحت هر عنوان با هر بیان و با هر مکانیزمی برگردد، پاسخ ما همانی است که من در نامه‌ای به سران ۱+۴ در پاراگراف آخر نوشتم و سران خوب می‌دانند که جواب ما آن روز چه خواهد بود و آن‌ها می‌دانند چنین خطایی چه عواقب وخیمی برای آن‌ها دارد. این دو موضوع نشان می‌دهد که ایران با اتخاذ راهبردی منسجم و بازدارنده تلاش دارد تا به اروپایی‌ها بگوید که اگر قرار باشد انفعال آن‌ها ادامه داشته و در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا همچنان بی‌عمل باشند، ایران با اتخاذ شیوه مناسب، خواهد توانست جواب درخوری که در بردارنده منافع ملی باشد را در مقابل ایالات متحده دهد. https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔴 | گفتگوهای راهبردی واشنگتن – بغداد؛ مذاکره یا تحمیل اراده؟‼️ 🔻 به چند دلیل نمی توان به گفتگوهای راهبردی آمریکا و عراق برای خوشبین بود: 🔹نخست اینکه این گفتگوها در دوران نخست وزیری آقای برگزار می شود و الکاظمی یک شخصیت بسیار نزدیک به ایالات متحده است که نخست وزیری او نیز با خواست آمریکایی ها مسجل شد؛ بنابراین، جای تردید جدی است که چنین شخصیتی که اتفاقا افراد پیرامونی او نیز بسیار نزدیک به واشنگتن هستند، در موضع اقتدار و ملی گرایانه در گفتگوها قرار بگیرد.... 🔹موضوع دیگر تشتت نیروهای سیاسی داخلی عراق است؛ سیاست خارجی عراق همواره دچار چندگانگی و دستخوش میان این نیروها بوده است، گفتگو کننده عراقی در حالی پشت میز قرارگرفته که برخلاف او، طرف مقابل با آگاهی و برنامه ریزی کامل قدم به پیش گذاشته است.... 🔹سوم اینکه زمان بندی این گفتگوها در بدترین بازه زمانی ممکن اتفاق افتاده است؛ اوضاع اقتصادی در عراق به دلیل شرایط فروش نفت و بحرانی است و بغداد به دنبال جذب کمک ها و قروض بین المللی است و آمریکا نقش جدی را در این موضوع ایفا می کند. این موضع ضعف در هر مذاکره ای نتایج مطلوبی به بار نخواهد آورد... 🔹نکته چهارم اینکه گفتگو یا در شرایط صورت می پذیرد که دو طرف یک ماجرا در شرایط نسبتا متساوی و متوازنی باشند که در نهایت آنها را مجبور به نشستن پشت میز می کند؛ در حالیکه روابط و بغداد روابطی از بالا به پایین بوده است و نفوذ و حضور واشنگتن در تمامی اجزای سیاسی، اقتصادی و امنیتی عراق، عملا مشهود است.... 🔹در فهرست طلبکاران عراق، ایالات متحده بزرگ ترین طلبکار در میان کشورهای خارجی است؛ افزون بر اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰ میلیارد دلار از صادرات عراق در بانک مرکزی امریکا نگهداری می شود که ۳ میلیارد دلار از آن در انتهای سال 2019 توسط این بانک مسدود شده است.. 🔹آنچه شاهد آن هستیم تلاش آمریکا برای تعمیق حضور بلند مدت خود در عراق در چارچوبی رسمی با استفاده از شرایط فعلی و افزایش خود با ایران در زمین عراق است؛ تمرکز روی خروج نیروهای نظامی این کشور نیز موضوعی برای انحراف افکارعمومی برای کسب نتایج بزرگ تر و پراهمیت تر از حضور نظامی می باشد.... 🔹اصل گفتگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن و یا با هرکشور دیگری ذاتا اشکالی ندارد اما واقعیت این است که روابط واشنگتن با بغداد در بیش از یک دهه و نیم اخیر هیچگاه و متقابلی نبوده است؛ بنابراین در حالت ایده آل مذاکره کننده عراقی باید در چارچوبی ملی و به دور از هرگونه فشار و با رعایت منافع عالی و بلند مدت کشور در مذاکرات حضور یابد، موضوعی که تحقق آن در شرایط فعلی دور از انتظار است.... 🔹هیئت ارشد گفتگوکننده ⁧عراق⁩ با آمریکا در گفتگوهای راهبردی، همه شیعه هستند و یک سنی هم بین آنها نیست؛ ‏در کشوری که همه چیزش باید بین طوایف و مذاهب تقسیم شود این نکته ای قابل توجه و مهم است.... 🔹 ‏اینگونه، فردا هرگونه خلل یا مشکل در روند گفتگوها یا پیامدهای آن را تنها متوجه خواهند کرد؛ گفتگوها به سطوح بالاتر نیز برسد تاریخ خواهد نوشت که وزیر امور خارجه ونخست وزیر هردو از طایفه شیعی بوده اند... https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔴 فروش اسلحه به شرط نزدن اسرائیل ‼️ 🔻 نوری مالکی از خرید تسلیحات آمریکایی: 🔹به برادرانی که با آمریکا مشغول هستند نصیحت می‌کنم مراقب باشید، خرید سلاح از آمریکا فرآیند ساده‌ای نیست مثل باقی کشورها نیست که یک تعداد تانک از آن‌ها بخریم خرید سلاح از یک پروسه سیاسی-تجاری طولانی است... 🔸در دوره دولتم منتظر ارسال محموله دوم اف-۱۶ های آمریکا بودیم گفتند بدون موافقت مسئول سیاست خارجی کنگره این معامله انجام نمی‌شود، بروید او را قانع کنید، فردی به نام منندز بود رفتم... به من گفت من موافقت نمی‌کنم! از کجا معلوم با این جنگنده‌ها اسرائیل را نزنی؟ کردستان را نزنی؟!.. 🔹اینگونه با ما رفتار می‌کردند اگر در پرونده این توطئه‌ها نبود برای شکست نیروی قوی‌تر از داعش هم آمادگی داشتیم اما اجازه ندادند از خودمان دفاع کنیم در آن زمان وقتی به بن بست رسیدیم به رفتم و با پوتین ملاقات کردم گفتم شرایطمان سخت است، ارسال تمام سلاح‌ها به عراق را متوقف کرده‌اند، جنگنده‌ها تانک‌ها و... گفت از من چه میخواهی؟! 🔸گفتم هلیکوپتر به ما بفروشید، میل ۲۸، میل ۳۵، این‌ها که جدید بود و کارایی مشابه آپاچی داشت گفت باید تولید شوند اما از او خواستم از انبار تسلیحات روسیه به ما بفروشد و پوتین هم موافقت کرد... 🔹رفتار سیاسی در کار نبود، به کشوری که در معرض خطر جدی تروریسم قرار داشت فورا سلاح را فروخت خاطرم هست به سفر کرده بودم و ملاقاتی با نخست وزیر اسبقشان داشتم گفت شنیده‌ام میخواهید اف-۱۶ از آمریکا بخرید، نصیحت می‌کنم معامله را فسخ کنید پرسیدم چرا؟ گفت به ما اف-۱۸ فروخته‌اند این جنگنده‌ها هم هیچ پروازی ندارند... 🔸اما هر ماه تیم جدیدی از آمریکا می‌آید و به عناوین مختلف برای رسیدگی به جنگنده‌ها از ما N میلیون دلار می‌گیرند حساب و کتاب دقیقی ندارد آخرین بار گفتم این‌ها را ببرید ما نمی‌خواهیم، به خودتان بخشیدیم ببرید جنگنده‌هایتان را... https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔴 | پشت پرده ی اغتشاشات ‼️ 🔻 شبکه الجدید فاش کرد: افرادی که با موتورسیکلت به خیابانها آمده و به تخریب و سوزاندن املاک عمومی و خصوصی در مرکز تجاری بیروت پرداختند از ساکنین منطقه طریق الجدیده (منطقه سنی نشین طرفدار حریری) بوده و از بهاء حریری برادر سعد حریری پول گرفته بودند. 🔹️نهاد المشنوق وزیر سابق و عضو جریان المستقبل روز گذشته بشدت به شیعیان حمله کرد و آنها را عامل تخریب بیروت دانسته بود. 🔹️و ی تلاش کرد با شکاف افکنی میان شیعه و سنی، مردم ناراضی را از مطالبات و اعتراضات خود منحرف کند. 🔹️کارشناسان سیاسی دردلبنان معتقدند با سقوط روز افزون جریان المستقبل در بین اهل سنت، اقدامات انفعالی و نمایش های جدید ثروتمندان سرمایه دار این جریان بالا گرفته است. https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
4_5994801264540518296.pdf
5.9M
🗞 هفته‌نامه صبح صادق 🔹 شماره ۹۵۴ https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
✅ گزارش روز (دوشنبه 26 خرداد) 🔴 ماجرای مسکن و آواری به نام «اجاره‌بها» در میان بالا و بالاتر شدن قیمت تمامی اقلام و اجناس، از کالاهای به‌اصطلاح اساسی در سبد خانوارها گرفته تا لوازم‌خانگی، خودرو و ...، رقم افزایش قیمت مسکن و به‌تناسب آن رشد بی‌ُسابقه نرخ اجاره‌بها فشار بر اقشار کم‌درآمد را دوچندان کرده است. این‌که چرا قیمت اجاره‌بها این‌گونه افزایش می‌یابد، در وهله اول به وضعیت عرضه و تقاضا در کشور و سیاست‌های دولت در ساخت مسکن و حمایت از آن مربوط می‌َشود. گزاره‌های خبری: باوجود بهبود اوضاع ساخت مسکن در انتهای دولت دهم، در ابتدای دولت یازدهم هجمه‌های زیادی علیه سیاست ساخت مسکن مهر انجام گرفت و در عوض هیچ سیاست جدیدی نیز عملیاتی نشد؛ مسکن مهر در بیان رئیس‌جمهور روحانی، عامل رشد تورم 40 درصدی تورم در کشور معرفی شد؛ راه‌حل دولت قبل در حوزه مسکن، خطرناک و مسکن مهر از ریشه خراب توصیف شد و گفته شد که مردم نباید در قوطی کبریت زندگی کنند و وزیر راه وقت نیز عملاً تکمیل مسکن‌های مهر و ساخت مسکن‌های جدید به این شیوه را متوقف کرد. حال، این روزها مردم برای خرید که نه، بلکه برای اجاره همین قوطی کبریت‌ها نیز عاجز مانده‌اند و دولت به‌ناچار درصدد کنترل تورم کمرشکن عارض شده بر بخش مسکن است و دکتر روحانی می‌گوید یکی از برنامه‌های دولتش «ایجاد رونق و عرضه مسکن کوچک و متوسط است که به سهولت قابل‌دسترس برای اقشار کم‌برخوردار باشد!»‌ و این‌که وزارت راه نباید بگذارد واسطه‌گرها نرخ مسکن و اجاره‌بها را افزایش دهند، هزینه ساخت مسکن باید پایین بیاید، دستگاه‌های اجرایی اراضی دولتی حریم شهرها را برای ساخت مسکن واگذار کنند و ... جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز هرچند سیاست مشخصی برای کنترل صعود نجومی اجاره‌بها در کشور نمی‌دهد ولی می‌گوید: «بخش زیادی از جامعه، اجاره‌نشین هستند. دولت قطعاً برای مهار رشد اجاره‌بهای مسکن تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد، دولت نمی‌تواند به اقشار ضعیف جامعه بگوید که ناچار هستید خانه‌ای کوچک‌تر انتخاب یا به حاشیه شهر مهاجرت کنید.» وزیر راه نیز در پایان جلسه ستاد اقتصادی دیروز که برای بررسی وضعیت مسکن برگزار شد، اعلام کرد: «به مستأجران تسهیلات حمایتی می‌دهیم... زمین رایگان و تسهیلات ارزان‌قیمت به انبوه‌سازان می‌دهیم...»؛ این‌ها حرف‌هایی است که مشابه آن در سال گذشته نیز گفته شد اما دردی از مشکلات قشر مستأجری که به اذعان وزیر راه، 30 درصد جمعیت کشور و 43 درصد شهروندان پایتخت را تشکیل می‌دهند، درمان نکرد. گزاره تحلیلی: مسکن یکی از اساسی‌ترین نیازهای مردم است که طبق اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی وظیفه تأمین آن بر عهده دولت است. واقعیت آن است که در سال‌های اخیر این بخش مورد غفلت قرارگرفته است، طوری که امروز مسکن حدود 80 درصد درآمد اقشار مستأجر را تشکیل می‌دهد. تنها راه رسیدن به تعادل و ثبات قیمتی مناسب در بخش مسکن و اجاره‌بها، تداوم ساخت مسکن انبوه و ارزان در کشور است، امری که در خط پایانی دولت کنونی کلید خورده و امید می‌رود در دولت آینده با جدیت دنبال شود تا علاوه بر جبران کاستی سال‌های اخیر، متقاضیان جدید نیز آسان‌تر صاحب سقفی روی سر شوند.‌ https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
♦️ گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی درباره ایران 🔹 جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران طبق برجام، هفته گذشته منتشر شد. افزایش حجم اورانیوم غنی شده با غنای 4.5 درصد به بیش از 2000 کیلوگرم و افزایش حجم آب‌سنگین، 2 تُن بیش از حد مجاز تعیین شده در برجام از مهم‌ترین تغییرات فنی است. توقف تولید سانتریفیوژ IR1 نیز نشان از گسترش تنوع و کاربری دیگر ماشین‌ها به‌ویژه IR4 و IR6 دارد که به آبشارها افزوده شده‌اند. 🔹 برخلاف فضاسازی رسانه‌های غربی، آژانس با تأکید بر اینکه «هیچ‌گونه تغییری در سطح همکاری ایران با آژانس در زمینه فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی» رخ نداده، به همکاری اطلاعاتی ایران در شناسایی منشأ احتمالی ذرات اورانیوم غنی نشده در دو مکان غیر از تأسیسات هسته‌ای ایران، اشاره کرده و توضیح می‌دهد که اعلام نتایج نمونه‌برداری محیطی آژانس صرفاً به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است. 🔸 علی‌رغم اعلام رسمی لغو تمامی محدودیت‌های فنی در گام پنجم کاهش تعهدات، ایران هم‌چنان برخی معیارهای مصوب برجام را به طور نسبی در برنامه هسته‌ای رعایت می‌کند. برای مثال سازمان انرژی اتمی فعلاً سطح غنی‌سازی را کمتر از 5 درصد نگاه داشته و از حرکت به سوی غنی‌سازی 20 درصدی که غرب آن را تهدیدی جدی می‌انگارد، اجتناب ورزیده که می‌تواند در راستای رویکرد جلوگیری از تنش ایران تلقی شود. 🔸 احتمالاً رویکرد فنی ایران تداوم پیوسته ولی تدریجی کاهش تعهدات خواهد بود تا ضمن واکنش به بدعهدی آمریکا، از نزدیکی اروپا به دولت ترامپ نیز جلوگیری کند. این روند با توجه به تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر صبر تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به‌ویژه در شرایطی که ترامپ از نظر داخلی متزلزل به نظر می‌رسد، نسبتاً هوشمندانه است. 🔸 نکته دیگر اینکه طبق گزارش آژانس، عبور از مرزهای فنی برجام در تأسیسات فردو برجسته‌تر از نطنز و رآکتور تحقیقاتی تهران است. با توجه به دسترس‌ناپذیری فردو و مصونیت نسبی آن از حملات نظامی متعارف، این مسأله احتمالاً ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی غرب مبنی بر امکان توقف برنامه هسته‌ای ایران با حمله نظامی را تضعیف می‌کند و می‌تواند گزینه نظامی را از نظر سیاست‌مداران آمریکایی دورتر کند. https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔶 دولت جدید عراق و عبور از بحران ها 🔹به رغم این که تقریبا یک ماه از رسیدن الکاظمی به نخست وزیری عراق می گذرد اما اجماع بر نخست وزیری و حمایت از ایشان چه داخلی و چه خارجی همچنان وجود دارد و این نکته منحصرا اشاره بر آن دارد که تمام شرایط و لوازم برای نخست وزیر جدید عراق فراهم است تا مأموریت خود را شروع کرده و عراق را از بحران فعلی خارج کند. 🔹ولی آنچه که تأسف برانگیز است این است که هر دولتی هنگامی که قدرت را رسما به دست می گیرد، بیشتر نکات منفی را به گردن دولت قبل می اندازد و همین مورد نیز با دولت جدید نیز اتفاق افتاد؛ هنگامی که نخست وزیر آن گفت که از دولت پیشین خزانه ملی خالی و بحران های خدماتی و تظاهراتی مردمی به ارث برده است و این به غیر از مشکلات امنیتی است که اخیرا توسط تروریست ها بوجود آمده است و این به علاوه بحران های سخت اقتصادی و بهداشتی است که کشور از آن رنج می برد؛ پس با این اوضاع آیا اجماع سیاسی همچنان حول دولت جدید ادامه خواهد یافت؟ و آیا این دولت می تواند کشور را از بحران های متعدد فعلی خارج کرده و آن را به ساحلی امن برساند؟ در جواب باید گفت که در کشوری مانند عراق که منابع و ثروت ها و نیروی انسانی و نیروهای با تجربه فراوانی را در اختیار دارد، صورت تحقق اراده سیاسی و اجماع ملی همه چیز ممکن است؛ بنابر این آقای الکاظمی باید بر طبق گام هایی که اینک بیان خواهند شد، پیش برود: 1-مدیریت بحران کرونا به روشی خوب و مقبول پس از آنکه نحوه مدیریت این بحران پسرفتی بزرگ و در نتیجه افزایش در تعداد مبتلایان را شاهد بود که علت آن نیز به تغییر وزیر بهداشت سابق (جعفر علاوی) باز می گردد؛ به رغم این که درخواست های بسیاری مبنی بر استمرار این وزیر در منصب خود تا پایان بحران کرونا وجود داشت. 2-کنترل پیامدهای اقتصادی کرونا در سطح داخلی که در این مورد باید گفت که متأسفانه هیچ تصمیم جسورانه و سریعی برای برای ایجاد نهضتی در تولید ملی کشور و به حرک درآوردن چرخ اقتصاد که مدت هاست از حرکت ایستاده است، همراه با اقدامات پیشگیرانه و یا حتی پرداخت کمک هزینه ای ویژه که اساسا توسط دولت قبل تصویب شده بود، اتخاذ نشد. 3-مقابله با حمله های تروریستی و نابودی آن و در این جا نباید منکر این نکته شویم که نخست وزیر جدید تا به حال اقدامات و اثرات خوبی از طریق برخی تغییرات در میان فرماندهان امنیتی کشور و پشتیبانی از حشد الشعبی از خود به جای گذاشته است و این موضوع نیز طبیعی است چراکه این مجال در ضمن تخصص الکاظمی می باشد (زیرا او از چهره های امنیتی کشور بوده است) و به همین دلیل الکاظمی با این موضوع تعاملی مثبت داشته است. 4-رسیدگی به موضوع کاهش قمت نفت و این معضلی است که دولت فعلی از طریق مطرح کردن موضوعی به نام دریافت خزانه خالی از دولت پیشین، از رسیدگی به موضوع نفت فرار کرد و این درحالی است که عراق ذخیره ارزی خوبی در بانک مرکزی در اختیار دارد که 65 میلیارد دلار می باشد و دولت مقادیر بسیاری از طلا و اوراق قرضه دولتی را در اختیار دارد و علاوه بر همه این ها دولت در گذشته مجوزهای قرض با بهره پایین را از خزانه داری آمریکا خریداری کرده است که قیمت این مجوزها به 80 میلیارد دلار می رسد ولی به رغم همه این ها مدیرتی برای موضوع کاهش نفت از طرف دولت به غیر از درخواست هایی برای ریاضت اقتصادی و یا کاهش حقوق کارمندان نمی یابیم و این باعث متزلزل شدن اعتماد شهروند عراقی به دولت خویش می شود و باعث کاهش اقتدار دولت می شود، اقتداری که از نکات اساسی برنامه این دولت بود یا این که تنها کاری که از دولت برای مدیریت معضل کاهش نفت می یابیم این است که دولت به برخی از همسایه ها برای وام گرفتن وفرسودگی بیشتر کشوراز طریق وام های خارجی مشروط روی می آورد. 5-مطالبات مشروع جامعه و در این جا باید درمهم ترین نکته توقف نماییم و آن مسئولیت دولت مقابل وعده خویش برای برگزاری انتخاباتی شفاف و آزاد که حداکثر ظرف یک سال انجام شود، می باشد و این وعده تا زمان اصلاح کمیسیون برگزاری انتخابات و دور کردن این کمیسیون از سهمبندی های حزبی محقق نخواهد شد. https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔸تعطیلات تابستانی مجلس به نصف کاهش پیدا کرد «سلیمی» عضو هیات‌رئیسه مجلس: 🔹تا زمانی که تکلیف طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس مشخص شود، با تصمیم هیات رئیسه تعطیلات تابستانی مجلس به نصف کاهش پیدا کرد. 🔸تعطیلات تابستانی مجلس در دو مرحله و هر مرحله ۱۵ روز است که طبق تصمیم امروز، در هر مرحله یک هفته خواهد بود. https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71