✅سرنوشت قطعنامه 2231 چه می شود؟
قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب شده اند و تغییر یا لغو آن ها تنها توسط خود شورا و منوط به قطعنامه ای بر اساس همین فصل قابل انجام است لذا مبنای حقوقی اعتماد به زمان مقرر شده در قطعنامه برای پایان تحریم تسلیحاتی ایران، با وجود تلاش امریکا برای برگشت پذیری تحریم 2231 محل ابهام است.
یکی از مهم ترین عرصه های مورد توجه امریکا، تدوین و اجرای رژیم های امنیتی است که می تواند از این طریق به خواسته های ناعادلانه خود در سطوح بین المللی جامه عمل بپوشاند و به آن رنگ و لعاب حقوقی بدهد. در این راستا، استراتژی امریکا از یک سو مبتنی بر «ایجاد رژیم های امنیتی» و معاهدات محدود کننده و از سوی دیگر ایجاد شرایطی برای پذیرش معاهدات و در مرحله بعد، خروج از آن ها به دلایل واهی می باشد. این موضوع بیش از همه در خصوص معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات مشاهده می شود. رویکرد آمریکا درخصوص خلع سلاح به عنوان دارنده بزرگ ترین سلاح های کشتار جمعی، دارای اهمیت است.
به طور نمونه امضای معاهده منع جامع آزمایشات هسته ای CTBT و در مرحله بعد عدم تصویب آن در دوران کلینتون و بوش و اعلام بوش مبنی بر این که هیچ گاه این معاهده را به دلیل عدم تطابق آن با منافع امنیت ملی امریکا، تصویب نخواهد کرد. کارشکنی در روند تصویب پیش نویس پروتکل بازرسی منع سلاح های میکروبی و بیولوژیک و امضای معاهده کیفری بین المللی ICC و سپس پس گرفتن امضا به بهانه مغایرت آن با منافع و امنیت ملی این کشور نیز نمونه دیگری است. رویکرد آمریکا درخصوص خلع سلاح به عنوان دارنده بزرگ ترین سلاح های کشتار جمعی، دارای اهمیت است.
در این رابطه، شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی به تلاش امریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران پرداخت و نوشت "فرانسه، آلمان و انگلیس باید دراین باره تصمیم گیری کنند که آیا باید از تلاش های امریکا برای تمدید تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت یا با آن مخالفت کنند اما هیچ یک از این گزینه ها ایده آل نیست و اتخاذ هر یک از ان ها می تواند پیامدهای فاجعه باری برای توافق هسته ای سال 2015 ایران داشته باشد.شاید بهترین گزینه اجازه دادن به منقضی شدن تحریم ها و در عین حال ایجاد شرایطی سخت گیرانه برای نقل و انتقال تسلیحات متعارف باشد. پیش از آن دیوید سنگر طی مقاله ای در نیویورک تایمز نوشته بود " دولت امریکا به دنبال تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل است که کشورها را از صدور تسلیحات متعارف به ایران پس از انقضای تحریم تسلیحاتی در ماه اکتبر منع کند. با این حال هرگونه تلاش برای تجدید تحریم تسلیحاتی قطعا با مخالفت علنی یا غیر علنی روسیه و چین مواجه می شود"
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
✅بخش دوم:
طبق یکی از بندهای قطعنامه 2231 که از سال 2016 میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات نظامی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال 2020 (مهرماه 1399) منقضی می شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ افزار بخرد. مقام های امریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خواستار جلوگیری از این مسئله شده اند. اخیراً مایک پمپئو وزیرخارجه امریکا، طی پیامی در حساب توئیتری خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران را درخواست کرد. وی مدعی شد که تامین اسلحه برای ایران موجب «تشدید خشونت» و آغاز یک «مسابقه تسلیحاتی» جدید در خاورمیانه میشود.
تحریم های سازمان ملل اصلی و جدید نیستند
همان طور که در خاطرات هیلاری کلینتون آمده است، امریکا تلاش فراوانی کرده تا تحریم های بخش انرژی و مالی را هم ذیل تحریم های شورای امنیت بگنجاند ولی اساسا تحریم های شورای امنیت شامل مسائل مرتبط با هسته ای و موشکی است و موضوع دیگر، با سابقه بودن تحریم هاست. با نگاهی به لیست تحریم های شورای امنیت معلوم می شود اغلب این تحریم ها پیش از آن توسط امریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته بود. به عنوان نمونه درباره تحریم های امریکا با دلیل عدم اشاعه می توان قوانین 1929 و2000 کنگره و یا دستور اجرایی 13382 در سال 2001 را مشاهده نمود. در کل، تمام افراد و مجموعه هایی که در قطعنامه های شورای امنیت تحریم شده اند، پیش از این در فهرست تحریم امریکا و اروپا قرار داشته اند.
موضوع مهم دیگر این که ضمانت اجرایی قطعنامه ها منوط به اراده سیاسی امریکاست به همین دلیل نسبت به تحریم های دیگر، اهمیت و اثر کمتری دارند. گروه بین المللی بحران نیز در گزارش خود پیرامون تحریم های ایران آورده "تحریم های یک جانبه و چندجانبه امریکا و اروپا عمیق تر از تحریم های سازمان ملل بوده است"
تحریم های شورای امنیت چه میزان تاثیرگذارند؟
کارکرد اصلی قطعنامه های شورای امنیت که در واقع توسط 5 کشورِ دارای حق وتو جهت گیری می شود، فراهم کردن بستری برای پذیرش عمومی نسبت به تحریم ها و خواسته های سیاسی امریکا بوده است. یعنی این تحریم ها تنها به عنوان بهانه ای مورد استفاده قرار می گیرد تا تحریم های امریکا عملی و اجرایی شوند. نقش قطعنامه های شورای امنیت نقشی روانی و رسانه ای را دارا است تا کشورهای دنیا با تحریم های اصلی یعنی تحریم های امریکا و در لایه بعد اتحادیه اروپا همراه شوند و این همراهی هزینه زیادی برای امریکا و اتحادیه اروپا داشته است بنابراین اگر این قطعنامه ها به واقع و یا به صورت صوری لغو شوند، با تجمیع موارد اصلی آن ها در قالب قطعنامه ای جدید، برمی گردند.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
✅بخش سوم:
مانور رسانه ای
قطعنامه ها به دلیل بین المللی بودن و استناد به سازمان ملل، دارای تاثیر رسانه ای است و در این صورت امریکا و متحدانش این امکان را می یابد که مانور رسانه ای علیه ایران راه بیاندازند و سایر کشورها را با خود همراه کنند. به طور مثال بعد از قطعنامه شورای امنیت، اروپا تحریم های خود را شروع می کند و در مصوبات خود اعلام می کند که در راستای مصوبات شورای امنیت و محدود کردن تعامل با ایران، این تحریم ها اعمال شده و البته تحریم های اروپا فراتر از تحریم های قطعنامه شورای امنیت است. یکی از قوانین تحریمی و مهم امریکا CISADA حدود 21 روز بعد از صادر شدن قطعنامه 1929 ابلاغ شد یعنی فرایند طراحی این قانون پیش از قطعنامه 1929 بوده است اما دولت امریکا جهت همراه کردن کشورهای مختلف با تحریم های خود، تاریخ ابلاغ آن را بعد از تصویب آن قطعنامه قرار می دهد تا این طور به نظر برسد که این تحریم ها در راستای آن قطعنامه ی شورای امنیت وضع شده است.
هرقطعنامه ای پشت قطعنامه دیگر
هر قطعنامه شورای امنیت بر قطعنامه های قبلی و اجرای آن ها تاکید دارد لذا با لغو یک قطعنامه، فقط از بار رسانه ای و روانی آن کم می شود. همین طور که در گزارش شورای روابط خارجی اروپا هم ذکر شده که " شاید بهترین گزینه اجازه دادن به منقضی شدن تحریم ها و در عین حال ایجاد شرایطی سخت گیرانه برای نقل و انتقال تسلیحات متعارف باشد" بنابراین خوشحالی برخی رسانه ها مبنی بر این که تا مهر ماه قطعنامه 2231 ملغی می شود و ما می توانیم از کشورهایی مانند چین و روسیه تسلیحات خریداری کنیم، بی اساس به نظر می رسد.
حرف آخر
قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب شده اند و تغییر یا لغو آن ها تنها توسط خود شورا و منوط به قطعنامه ای بر اساس همین فصل قابل انجام است لذا مبنای حقوقی اعتماد به زمان مقرر شده در قطعنامه برای پایان تحریم تسلیحاتی ایران، با وجود تلاش امریکا برای برگشت پذیری تحریم 2231 محل ابهام است.
امریکایی که این روزها با بحران مدیریت و مهار کووید 19 دست و پنجه نرم می کند، توان چینش دومینوی شکست خود را پس ازاعمال انواع و اقسام تحریم ها و در مقابل، پیشرفت های خیره کننده جمهوری اسلامی ندارد چرا که به تعبیر فرمانده سپاه "امروز سپاه با تلاش دانشمندان پاسدار نیروی هوافضا و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی، فضایی شده و از آسمان، زمین را می نگرد.این اتفاق آغاز شکل گیری یک قدرت جهانی است".
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔴 مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق و ۱۰ نکته مهم ...
🔹 #اکثریت کابینه مصطفی کاظمی ساعاتی پیش رای اعتماد خود را از پارلمان عراق گرفت و او رسما نخست وزیر عراق شد.
🔻در این خصوص ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد.
1⃣ مصطفی الکاظمی زمینه اسلامی دارد و از معارضین حکومت صدام بود و در دوره وی به اعدام محکوم شده بود.
2⃣ وی روزنامه نگار و شخصیتی فراجناحی ست که عضو هیچ کدام از احزاب و جریان های سیاسی عراقی نیست و به همین دلیل بهترین گزینه جریان شیعه برای حل اختلافات درون طائفه ای می باشد.
3⃣ وی از سال ۲۰۱۶ به ریاست دستگاه اطلاعاتی عراق رسید. دستگاه اطلاعاتی ملی عراق ساخته آمریکایی ها بود و نیمی ازتوان آن صرف بخش مبارزه با ایران می شد. از اقدامات مهم الکاظمی انحلال بخش مقابله با ایران از ساختار دستگاه اطلاعاتی عراق بود. همچنین در دوره مسئولیت وی بسیاری از مسئولان دستگاه اطلاعاتی عراق که علیه ایران موضع داشتند تغییر کردند. نکته دیگر اینست که دستگاه اطلاعاتی عراق با مدیریت کاظمی ضربات جبران ناپذیری به گروههای تروریستی تکفیری وارد کرد و میتوان گفت مدیریت او صرفا اطلاعاتی امنیتی ، و غیر جناحی بود.
4⃣ نخست وزیری وی در زمانی که آمریکا به دنبال آشوب و آنارشیسم در عراق بود و هسته های خفته داعش را فعال گشته اند یک اتفاق میمون و مبارک است زیرا این مسئولیت موقت بوده و در طی یکسال آینده که انتخابات برگزار خواهد شد میتواند امنیت را بازگردانده و به اقتصاد عراق سر و سامان بدهد که در اینصورت تیر آمریکا جهت بی ثبات سازی عراق به سنگ می خورد؛ چرا که آمریکا پس از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی مترصد آشوب و هرج مرج بود تا بتواند نیروهای وابسته به خود را سرکار آورده و بقای نظامی اش در عراق را تضمین نماید.
5⃣ وی فردی ایدئال مقاومت نیست اما معدل نسبتا خوبی دارد و با اهل تسنن و اکراد عراق نیز همکاری داشته و می تواند ثبات را به همسایه غربی ایران برگرداند.
6⃣ ادعای حزب الله عراق مبنی بر دست داشتن مصطفی الکاظمی در شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس صرفا یک اتهام بود و هیچگاه نیز اثبات نشده است . جالب است فرد مدعی این مطلب اخیرا پذیرفته تا در این خصوص تحقیقات صورت گیرد که نشان دهنده بی اعتباری این گزاره دارد.
7⃣ نخست وزیر در عراق با توجه به سیستم پارلمانی این کشور در واقع گروگان نمایندگان است و با توجه به اکثریت نمایندگان شیعه عراق که حامی مقاومت هستند به نظر می رسد دولت کاظمی فعالیت نیروهای مقاومت را با چالش و مانع مواجه نخواهد کرد. حتی انتخاب وزیر دفاع عراق سپهبد جمعه عناد سعدون الجبوری که در سرکوب داعش با حشدالشعبی هماهنگی نزدیکی داشت نیز در همین راستا تحلیل می شود. جالب است بدانید هفته گذشته که وی لیست وزرای خود را به سران شیعه ارائه کرد با عتاب جدی نوری مالکی و برخی دیگر مواجه شد و مجبور به تغییر وزرای حساس به نفع شیعیان حامی مقاومت گردید.
8⃣ در جلسه دیشب پارلمان عراق همه وزرا به جز ۵ وزیر دادگستری، فرهنگ ، مهاجرت ، تجارت و کشاورزی رای اعتماد نگرفتند و رای اعتماد به وزرای نفت و امور خارجه هم در جلسه بعدی تعیین تکلیف خواهد شد. نکته مهم دست رد زدن نخست وزیر جدید عراق به کردها بود که خواهان وزارت دارایی بودند اما کاظمی درخواست آنها را رد کرد. وزیر دارایی از آن جهت اهمیت دارد که بودجه استانهای عراق را تخصیص می دهد.
9⃣ کاظمی اجرای مصوبه پارلمان عراق جهت بیرون راندن نظامیان آمریکایی را تایید کرده است و دیشب نیز اعلام کرد اجازه نخواهد داد از خاک عراق علیه کشور دیگری عملیات صورت گیرد که مخاطب آن مشخص است.
🔟 اگر فرایند انتخاب نخست وزیر بیش از این طول می کشید طائفه شیعه در عراق زیر سوال می رفت خصوصا که تابستان در پیش است و مسئله تامین برق در استانهای جنوبی شیعه نشین در تابستان ها یک معضل بزرگ و جدی برای دولت های عراق می باشد که همواره تبعات امنیتی ایجاد می کند ؛ یا مسائلی چون اشتغال ، زراعت و صنایع عراق که مسبب نارضایتی های جدی مردم شده است. شیعه دوست نداشت به عنوان یک مانع از او یاد شود.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
✅بررسی تهدیدهای اخیر آمریکا علیه ایران :
تهدید ترامپ برای کشاندن ایران پای میزمذاکره است
در مجموع آن چیزی که برای خنثیسازی سیاستهای کاخ سفید باید مدنظر قرار بگیرد احیاء و تقویت سیاست مقاومت فعال در برابر آمریکا است و پاسخ قاطع و همگام، تنها راهی است که میتواند سیاستهای آمریکا را خنثی کند.
در کنار ویروس کرونا که نظم جهانی را به هم ریخته و بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و متحدانش را سردرگم کرده است، چندی پیش رئیس جمهور آمریکا در پیام توییتری در تلاش برای رهایی از موج انتقادات علیه خود در موضوعات مختلف و گرم کردن تنور انتخابات ریاست جمهوری سال جاری نوشت: به نیروی دریایی آمریکا دستور دادهام هر شناور ایرانی که به کشتیهای آمریکایی در خلیج فارس متعترض شوند هدف قرار داده و نابود کنند. در همین راستای گفتگویی را با دکتر ابوذر گوهری مقدم کارشناس ارشد مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ترتیب داده است که در ادامه میخوانید.
دکتر ابوذر گوهری مقدم کارشناس ارشد مسائل آمریکا در پاسخ به اینکه چرا ترامپ اخیراً در توئیتی ایران را به برخورد نظامی دریایی تهدید کرد، میگوید: اینکه رئیس جمهور آمریکا به نیروهای نظامی و ناوهای مستقر در خلیج فارس دستور داده است که اگر قایقهای گشت زنی ایران در حوزه خلیج فارس به ناوهای آمریکایی نزدیک شوند و برای آنها مشکلی ایجاد کنند به سمت این قایقها تیراندازی کنند، برای بررسی تصمیم ترامپ در این شرایط باید به زمان قبل از برجام برگردیم، تصمیم ترامپ رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا برای خروج از برجام، در مجمع بین المللی ونقض توافقات برجام و افزایش حجم تحریم های ظالمانه علیه ایران چهرهی خبیث و نکبت بار ترامپ را به این صورت برای دنیا آشکار نمود.
وی افزود: امروز مانند همیشه برای مقابله با آمریکا، مقاومتی فعال در تمامی حوزهها در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد. آمریکاییها در منطقه، دنبال تغییر محاسبات ایران هستند وکماکان تلاش میکنند تا رویکرد مقاومت فعال ایران را به حالتی منفعل تبدیل کنند تا بتوانند موجب عقب نشینی ایران در منطقه گردند.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
✅بخش دوم :
دکتر گوهری مقدم در ادامه افزود: آمریکا تلاش کرد با افزایش حداکثری تحریمها، ایران را به گوشه رینگ برده و ضربات خود را به پیکره نظام وارد کنند تا از این طریق نظام جمهوری ایران را تسلیم کنند و یا به تعبیر بهتر مقاومت فعال جمهوری اسلامی ایران را مهار یا خنثی کنند. شیطان بزرگ تمامی تلاش خود را انجام داد تا اگر بتواند تهدیدی بلامنازع را علیه جمهوری اسلامی ایران به میان آورد اما ایران عقب نشینی نکرد و با اقتدار در برابر آن ایستادگی کرد، در همین راستا سردار سلیمانی را ترور کردند تا جبهه مقاومت را تضعیف کنند و از طرف دیگر این پیام را به ایران مخابره کنند که آماده هرگونه درگیری با جمهوری اسلامی ایران هستند.
امروزه با تشدید عملیات روانی از طریق رسانههای معاند این عملیات روانی مضحک را تشدید نمودهاند تا چارچوبهای ذهنی افکار عمومی، مسئولین و تصمیم گیران جمهوری اسلامی را نسبت به مسائل منطقه و همچنین شیوع بیماری کووید 19 تغییر دهند. در واقع آمریکایی ها، در نظر دارند فضای مربوط به روابط ایران را به اصطلاح خود مدیریت کنند. بنابراین، می کوشند با معتبرسازی بیشتر گزینههای نظامی خودشان و تهدیدهایی از جمله تهدید اخیر ترامپ علیه ایران کاملاً رفتار ایران را مورد کنترل قرار دهند تا بتوانند جلوی اقدامات آتی ایران را بگیرند.
نکته مهم دیگر این است که آنها تصور می کنند در شرایط شیوع کرونا، جمهوری اسلامی ایران، با کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و نیز نا کارآمدی ساختاری مواجه است و عدم مدیریت مناسب در موضوع کرونا به شکاف های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... جامعه دامن زده که این امر می تواند به شورش و آشوب احتمالی منجر شود. بر اساس این ارزیابی، آمریکا به دنبال آن است که با معتبرسازی گزینه نظامی، ایران را وادار به امتیازدهی و کشاندن پای میز مذاکره نماید. در این راستا تهدید نظامی ایران بخشی از عملیات روانی دشمن جهت تاثیرگذاری بر ذهنیات تصمیم گیرندگان و نیز همراه سازی افکار عمومی داخلی با این اهداف است. حتی واشنگتن در ماجرای اعطای وام از صندوق بینالمللی پول کارشکنی کردند و بهتر است بدانیم این کارشکنیها همگام با تهدیدات نظامی دیدگاه استراتژیک کاخ سفید محسوب میگردد ولی سرابی بیش نیست.
دکتر گوهری مقدم در تشریح منظور آمریکایی ها از مذاکره، عنوان کرد: آمریکاییها دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی نیستند و مذاکره از دید آنها پذیرش مطلق شروط آنها برای تحقق اهداف خویش و مهار ایران در تمامی ابعاد از جمله نظامی و فناورانه است. از طرف دیگر به دنبال افزایش تنش نو و ایجاد عملیات روانی علیه ایران با هدف انحراف افکار عمومی در منطقه هستند.
وی در پایان افزود: در مجموع آن چیزی که برای خنثیسازی سیاستهای کاخ سفید باید مدنظر قرار بگیرد تقویت سیاست مقاومت فعال در برابر آمریکا است و پاسخ قاطع و همگام علیه منافع آمریکا در منطقه و جلوگیری از ایجاد رویه های باطل، در کنار تقویت همبستگی و انسجام داخلی است. اینها مهم ترین راهکار مقابله با اقدامات آمریکا و تغییر محاسبات آنهاست.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71