فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡شرح آیه ۱۰۲ سوره مبارکه بقره
📖صفحه ۱۶
📽حجت الاسلام سرلک
#سمت_خدا
https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
ترتیل+قرآن+با+صدای+پرهیزگار+جز+1.mp3
36.92M
ترتیل قرآن از اول تا آیه 141 سوره مبارکه بقره
استاد پرهیزگار
جزء 1
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
این صوت برای مرور محفوظاتتون هست
این صوت رو گذاشتم که دیگه صفحه به صفحه نذارم
خداروشکر حفظیاتتون داره زیاد میشه اینجوری حجم پیام ها میره بالا
https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
هدایت شده از کانال مذهبی راه بهشت🇵🇸🇮🇷
202030_1529343517.mp3
5.28M
تفسیر آیه 102 سوره مبارکه بقره
https://eitaa.com/Rahe_Behesht_59
هدایت شده از کانال مذهبی راه بهشت🇵🇸🇮🇷
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی ۱۰۲
آنچه از روایات استفاده مىشود آن است که حضرت سلیمان (ع) براى جلوگیرى از انحراف یا سوء استفاده، دستور داد اوراق ساحران را جمع آورى و نگهدارى کنند. ولى بعد از وفات او گروهى به آن نوشتهها دست یافته و مشغول تعلیم و اشاعه سحر [۳۹۱] در میان مردم شدند. آنان حتّى معجزات حضرت سلیمان را سحر معرّفى کرده و پیامبرى او را منکر شدند. و برخى از بنىاسرائیل نیز به جاى پیروى از تورات به سراغ سحر و جادو رفتند. این کار چنان شهرت و گسترش یافت که یهود زمان پیامبر اسلام (ص) نیز سلیمان را ساحرى زبردست مى دانستند و او را به عنوان پیامبر نمى شناختند!
این آیه، گناه و انحراف رها کردن تورات و پیروى از شیاطین سحرآموز را بیان مى کند که یهود به جاى تورات از آنچه شیاطین در زمان سلیمان بر مردم مى خواندند، پیروى مى کردند. آنان براى توجیه کار خویش، نسبت سحر به سلیمان نیز مى دادند، در حالى که سلیمان مرد خدا بود و کارش معجزه، و شیاطین در جهت مخالف او و کارشان سحر بود.
علاوه بر آنچه گذشت، یهود از منبع دیگرى نیز به سحر دست یافتند. بدین طریق که خداوند دو فرشته را به نام «هاروت» و «ماروت» به صورت انسان در شهر «بابل» در میان مردم قرار داد که روش ابطال و خنثى سازى سحر و جادو را به آنان بیاموزند. امّا براى اینکار لازم بود ابتدا آنان را با سحر آشنا سازند. چون انسان تا فرمول ترکیبى چیزى را نداند، نمى تواند آنرا خنثى نماید. لذا فرشته ها، ابتدا طریق سحر و سپس طریقه ابطال آن را مى آموختند و قبل از آموزش با شاگردان خود شرط مى کردند که از آن سوء استفاده نکنند و مى گفتند: این کار مایهى فتنه و آزمایش است، مبادا در مسیر مبارزه و خنثى سازى، خودتان گرفتار شوید. امّا یهود از آن آموزش سوء استفاده نموده و از آن براى مقاصد ناشایست بهره بردند و حتّى براى جدایى میان مرد و همسرش بکار گرفتند.
قرآن در اینجا نکتهاى را یادآور مىشود که جاى دقت و تأمل است. مىفرماید: ساحر با داشتن علمِ سحر، از دایره ى قدرت الهى خارج نیست و بدون اراده ى خدا قادر به انجام کارى نیست و به کسى نمى تواند ضررى برساند، ولى از آنجایى که خداوند براى هر چیز اثرى قرار داده است، سحر و جادو نیز مىتواند اثرات سویى داشته باشد که از آن جمله تأثیر آن بر روابط زناشویى و خانوادگى است.
سحر، به فن ظریف و دقیقى گفته مى شود که امور را از مسیر عادّى خود منحرف مى سازد. و گاهى سحر به معنى خدعه، و باطل را در شکل و قالب حقّ آوردن، آمده است.
بابل» نام منطقه اى حدود نجف و کربلاى فعلى بوده است.
پیام ها
۱- در حکومت حقّ و زمامدارى حاکم الهى نیز همه ى مردم اصلاح نمى شوند، گروهى کجروى مى کنند. «واتبعوا ماتتلوا الشیاطین على ملک سلیمان»
۲- شیاطین، در حکومت سلیمان نیز بیکار نمى نشینند و پى درپى القاى سوء مى کنند. «ما تتلواالشیاطین على ملک سلیمان»
۳- حکومت، با نبوّت منافات ندارد. برخى انبیا حکومت داشتهاند. «ملکسلیمان»
۴- ساحران براى مقدّس جلوه دادن و توجیه کار خود، سلیمان را نیز ساحر معرّفى مىکردند. «وما کفر سلیمان»
۵ - خداوند، از مقام انبیا در برابر تهمت دیگران دفاع مىکند. «و ما کفر سلیمان»
۶- تعلیم وتعلّم واِعمال سحر، در ردیف کفر است. [۳۹۳] «کفروا یُعلّمون النّاس السحر»
۷- براى مقابله با علوم مضرّ وعقاید انحرافى، آگاهى صالحان از آنها لازم است. «ما انزل على الملکین»
۸ - در مقام تعلیم، معلّم باید نسبت به کاربردهاى منفى علوم هشدار دهد. «وما یُعلّمان... حتّى یقولا... فلا تکفر»
۹- انسان در بین دو آموزش قرار داد: هم وساوس شیطانى؛ «یعلّمون الناس السحر» و هم الهامات الهى. «وما یعلّمان»
۱۰- فرشتگان نیز مىتوانند معلّم انسانها شوند. «ما یعلّمان ...حتّى یقولا»
۱۱- گاهى علم ودانش، وسیله آزمایش است. «انّما نحن فتنة»
۱۲- تفرقه انداختن میان زن و شوهر، کارى شیاطینى و در حدّ کفراست. «فلا تکفر فیتعلّمون منهما ما یفرّقون به بین المرء...»
۱۳- دانش و آموزش همیشه مفید نیست، گاهى مضرّ و زیانآور نیز مى باشد. «یتعلّمون ما یضرّهم و لاینفعهم»
۱۴- سحر و جادو واقعیّت دارد ودر زندگى انسان مؤثّر است. «یفرّقون به...»
۱۵- ساحر دست به کارهایى مىزند، ولى تمام تأثیر و تأثرات زیر نظر خداست. مىتوان از طریق پناه بردن به خداوند و استعاذه و توکّل و دعا و صدقه از توطئه ها نجات یافت. «و ماهم بضارین»
۱۶- ساحران شاید به پول و شهرتى برسند، ولى در قیامت بهرهاى ندارند. «ماله فى الاخرة من خلاق»
۱۷- کسى که به سراغ تفرقه اندازى و سحر مىرود، انسانیّت خود را از دست مى دهد. «لبئس ما شروا به انفسهم»
در روایات نیز وارد شده که ساحر، کافر و مجازاتش قتل است.
https://eitaa.com/Rahe_Behesht_59
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به عاشقان قرآن کریم
امروز حفظ جدید نداریم
وطبق روال کانالمون روزایی که برنامه حفظ نداریم براتون متن وکلیپ های قرآنی میذاریم
حفظیاتتون رو از اول سوره مبارکه بقره مرور کنید حتما
درپناه قرآن کریم باشید 🌺🌺🌺
22.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 💜 آرامش با قرآن 💜
🌸 #چند_لحظه_ای_با_کلام_وحی 🌸#انگیزشی
♥️ آرامــــشی از ســــــوی آسمان ❤️
💢محمود شحات انور، قاری جوان و ممتاز مصری در تلاوتی جدید آیه ۱۹۷ سوره بقره درباره حج را قرائت کرده است.
#تلاوت
https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
23.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فواید قرائت قرآن
#انگیزشی
شرح دعای 42 صحیفه سجادیه (جمال قرآن)، جلسه 1
استاد مفسر دکتر محمدعلی انصاری
کانال حفظ قرآن کریم رایگان 👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انگیزشی
خیلی از دوستان میپرسند معجزه علمی در قرآن وجود نداره...
جواب زیبای قرآن!
https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7