هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ أَن نَّأْخُذَ إِلَّا مَن وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِندَهُ إِنَّا إِذًا لَّظَالِمُونَ»
گفت: «پناه بر خدا که ما غیر از آن کس که متاع خود را نزد او یافته ایم بگیریم. که در آن صورت، از ستمکاران خواهیم بود.»
(سوره مبارکه یوسف/ آیه ۷۹)
@hefzasar_khr
❇️ تفســــــیر
یوسف(علیه السلام) این پیشنهادشان را به شدّت رد کرد و گفت: پناه بر خدا که ما غیر از آن کس را که متاع خود را نزد او یافته ایم بگیریم. هرگز شنیده اید آدم باانصاف، بیگناهى را به جرم دیگرى مجازات کند؟ (قَالَ مَعَاذَ اللهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلاَّ مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ).
اگر چنین کنیم در آن صورت از ظالمان خواهیم بود (إِنَّا إِذًا لَظَالِمُونَ).
قابل توجّه اینکه یوسف(علیه السلام) در گفتار خود هیچ نسبت سرقتى به برادر نمى دهد، بلکه از او تعبیر مى کند به کسى که متاع خود را نزد او یافته ایم و این دلیل بر آن است که او دقیقاً متوجّه بود که در زندگى هرگز خلاف نگوید.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۹ سوره مبارکه یوسف)
@hefzasar_khr
202030_1072536039.mp3
2.13M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه: یوسف
آیه: ۷۸_۷۹
splus.ir/hefzasar_khr
روابط عمومی و تبلیغات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی
splus.ir/hefzasar_khr
سوال شماره ۴:برای شناخت وظایف و تبیین چگونگی تداوم راه شهدا و حفظ دستاوردهای دفاع مقدس چه وظیفه و مسئولیت هایی داریم؟
الف: شناخت دستاوردها و ارزش های دفاع مقدس، هوشیاری و ایستادگی در برابر دشمنان
ب: حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و شناخت اهداف و راه و رسم شهدا در زندگی فردی و اجتماعی
ج:پیروی از ولایت فقیه و استفاده از تجربه ها و فرهنگ مدیریتی و اجرایی دفاع مقدس
د:موارد الف،ب و ج، همگی صحیح می باشند.
❓کافیست در کانال حفظ آثار خراسان رضوی در پیام رسان سروش عضو شوید و در مسابقاتی که برگزار می شود شرکت کنید تا برنده جوایزنقدی و غیرنقدی ما شوید.
مهلت ارسال جواب تا فردا ساعت ۹صبح دوشنبه ۲۲آذرماه
آدرس ارسال پاسخ به کانال تعاملی👇👇
splus.ir/hefzasar_khr
splus.ir/hefzasar_khr
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر_جشنواره_فانوس
روابط عمومی و تبلیغات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی
splus.ir/hefzasar_khr
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«فَلَمَّا اسْتَيْأَسُوا مِنْهُ خَلَصُوا نَجِيًّا ۖ قَالَ كَبِيرُهُمْ أَلَمْ تَعْلَمُوا أَنَّ أَبَاكُمْ قَدْ أَخَذَ عَلَيْكُم مَّوْثِقًا مِّنَ اللَّهِ وَمِن قَبْلُ مَا فَرَّطتُمْ فِي يُوسُفَ ۖ فَلَنْ أَبْرَحَ الْأَرْضَ حَتَّىٰ يَأْذَنَ لِي أَبِي أَوْ يَحْكُمَ اللَّهُ لِي ۖ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ»
هنگامى که (برادران) از او مأیوس شدند، به کنارى رفتند و با هم به نجوا پرداختند. (برادر) بزرگشان گفت: «آیا نمى دانید پدرتان از شما پیمان الهى گرفته و پیش از این درباره یوسف نیز، کوتاهى
کردید؟! من از این سرزمین حرکت نمى کنم، تا پدرم به من اجازه دهد. یا خدا درباره من حکم کند، که او بهترین حکم کنندگان است.
(سوره مبارکه یوسف/ آیه ۸۰)
splus.ir/hefzasar_khr
❇ تفســــــیر
برادران آخرین تلاش خود را براى نجات بنیامین کردند ولى تمام راه ها را به روى خویش بسته دیدند. از یک سو مقدّمات کار آن چنان چیده شده بود که ظاهراً تبرئه برادر امکان نداشت و از سوى دیگر، پیشنهاد پذیرفتن فرد دیگرى به جاى او نیز از طرف عزیز مصر رد شد. از این رو مأیوس شدند و تصمیم به مراجعت به کنعان گرفتند. قرآن مى گوید: هنگامى که (برادران) از او مأیوس شدند به کنارى رفتند و با هم به نجوا پرداختند (فَلَمَّا اسْتَیْئَسُوا مِنْهُ خَلَصُوا نَجِیًّا). خَلَصوا (خالص شدند) کنایه از جدا شدن از دیگران و تشکیل جلسه خصوصى است.
نجّى از مادّه مناجات، در اصل از نجوه به معنى سرزمین مرتفع گرفته شده است، زیرا سرزمین هاى مرتفع از اطراف خود جدا هستند. از آنجا که جلسات سرّى و سخنان درِ گوشى از اطرافیان جدا مى شود به آن نجوى مى گویند. بنابراین، نجوا هر گونه سخن محرمانه را اعمّ از اینکه درِ گوشى باشد یا در جلسه سرّى، شامل مى شود.
🌼🌼🌼
به هر حال برادرِ بزرگشان (در آن جلسه خصوصى) گفت: آیا نمى دانید پدرتان از شما پیمان الهى گرفته که بنیامین را بازگردانید (قَالَ کَبِیرُهُمْ أَلَمْ تَعْلَمُوا أَنَّ أَبَاکُمْ قَدْ أَخَذَ عَلَیْکُمْ مَوْثِقًا مِنَ اللهِ).
و (شما همان کسانى هستید که) پیش از این نیز درباره یوسف کوتاهى کردید و سابقه خود را نزد پدر بد نمودید (وَ مِنْ قَبْلُ مَا فَرَّطتُمْ فِى یُوسُفَ).
حال که چنین است من از این سرزمین حرکت نمى کنم تا پدرم به من اجازه دهد، یا خدا درباره من حکم کند، که او بهترین حکم کنندگان است (فَلَنْ أَبْرَحَ الاَْرْضَ حَتَّى یَأْذَنَ لِى أَبِى أَوْ یَحْکُمَ اللهُ لِى وَ هُوَ خَیْرُ الْحَاکِمِینَ).
منظور از حکم در این آیه، یا فرمان مرگ است (یعنى از اینجا حرکت نمى کنم تا بمیرم)، یا راه چاره اى است که خداوند پیش بیاورد و یا عذر موجّهى است که نزد پدر به طور قطع قابل پذیرش باشد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸۰ سوره مبارکه یوسف)
splus.ir/hefzasar_khr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری | #ذکر_روز
🗓 دوشنبه ۲۲ آذر (۸ جمادی الاولی)
📿 صد مرتبه «یا قاضیَ الحاجات»
splus.ir/hefzasar_khr