eitaa logo
حفظ آثار خراسان رضوی
281 دنبال‌کننده
683 عکس
115 ویدیو
0 فایل
اطلاع رسانی 🔸یادواره شهدا 🔸باز نشر محتوا و برنامه های فرهنگی تبلیغی دفاع مقدس 🔸معرفی شهدای استان 🔸معرفی یادمان های شهدای گمنام 🔸خبرگزاری دفاع مقدس 🔸اطلاع رسانی مسابقات فرهنگی،جشنواره ها،رونمایی کتاب و...🔹سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۰۰۰۰۸۴۴۰_۰۹۵۳۴۹۵۶۵
مشاهده در ایتا
دانلود
💢روزشمار دفاع مقدس (۱۹ تیر) 💢رویداد‌های مهم این روز در تقویم شمسی (۱۹ تیر) • ولادت شهید جعفر رفیعی خانه زینانی (استان خوزستان، شهرستان آبادان) (۱۳۴۱ ه. ش) • ولادت شهید حمید عسگری (استان خوزستان، شهرستان خرمشهر) (۱۳۴۴ ه. ش) • ولادت شهید احمد مختاری (استان سمنان، شهرستان مهدی‌شهر) (۱۳۴۵ ه. ش) • ولادت شهید اصغر راهدار (استان خوزستان، شهرستان باغملک، بخش صیدون، روستای رودزیر) (۱۳۴۷ ه. ش) • کشف کودتای نقاب در پادگان شهید نوژه (۱۳۵۹ ه. ش) • شهادت حبیب‌الله آفروشه (استان کرمان، شهرستان رفسنجان) (۱۳۵۹ ه. ش) • شهادت روحانی مبارز اهل تسنن «ملاعلی جلالی‏‌زاده» و پسرش توسط منافقین (۱۳۶۰ ه. ش) • شهادت حکمت‌الله جواهری (استان مرکزی، شهرستان زرندیه) (۱۳۶۰ ه. ش) • شهادت غلامحسن بابکی (استان مازندران، شهرستان آمل) (۱۳۶۰ ه. ش) • شهادت سیدقاسم رسولی (استان مازندران، شهرستان محمودآباد) (۱۳۶۳ ه. ش) • شهادت محمدرسول رضایی (استان همدان، شهرستان اسدآباد) (۱۳۶۳ ه. ش) • اجرای عملیات قدس ۳ در جنوب دهلران توسط سپاه (۱۳۶۴ ه. ش) • شهادت سیدمحمدمهدی شفائی (استان همدان، شهرستان همدان) (۱۳۶۴ ه. ش) • شهادت سیداحمد ساجدین آرانی (استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل) (۱۳۶۴ ه. ش) • شهادت محمدابراهیم ملک پور کراتی (استان مازندران، شهرستان سوادکوه) (۱۳۶۵ ه. ش) • شهادت محمد عظیم نژاد شیب آبندانی (استان مازندران، شهرستان جویبار) (۱۳۶۵ ه. ش) • شهادت مولود منبری (استان کردستان، شهرستان کامیاران، روستای ورمهنگ) (۱۳۶۵ ه. ش) • شهادت عباس فخارنیا (استان تهران، شهرستان تهران) (۱۳۶۵ ه. ش) • شهادت احمدرضا ابراهیمی جلال آبادی (استان اصفهان، شهرستان نجف آباد) (۱۳۶۵ ه. ش) • شهادت قربانعلی میرانیان (استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد) (۱۳۶۷ ه. ش) • شهادت علی رضا اسماعیل مشرفی (استان مازندران، شهرستان تنکابن) (۱۳۶۷ ه. ش) • شهادت جانباز مرتضی پیغان (استان تهران، شهرستان ری) (۱۳۹۲ ه. ش) • شهادت مدافع حرم کریم اصل غوابش (استان خوزستان، شهرستان اهواز، منطقه حصیرآباد) (۱۳۹۴ ه. ش) • شهادت امید گرکز (استان گلستان، شهرستان آق قلا) (۱۳۹۵ ه. ش) • شهادت مدافع وطن میثم علیجانی (استان مازندران، شهرستان بابلسر) (۱۳۹۶ ه. ش) • شهادت آرمین فخری (استان کرمانشاه، شهرستان کرمانشاه) (۱۳۹۷ ه. ش) • شهادت مدافع سلامت دکتر فرهاد سرحدی (استان تهران، شهرستان تهران) (۱۳۹۹ ه. ش) https://eitaa.com/defapress_ir_khr
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « ذَلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَرُسُلِي هُزُوًا» (آری،) این گونه است! کیفرشان دوزخ است، بخاطر آنکه کافر شدند، و آیات من و پیامبرانم را به سُخره گرفتند! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۰۶) https://eitaa.com/hefzasar_khr
❇ تفســــــیر سپس ضمن بیان کیفر آنها، سومین عامل انحراف و بدبختى و زیانشان را بیان کرده مى گوید: کیفر آنها جهنم است به خاطر آن که کافر شدند و آیات من و پیامبرانم را بباد استهزاء و سخره گرفتند (ذلِکَ جَزاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِما کَفَرُوا وَ اتَّخَذُوا آیاتِی وَ رُسُلِی هُزُواً). 🌺🌺🌺 و به این ترتیب آنها سه اصل اساسى معتقدات دینى (مبدأ و معاد و رسالت انبیاء) را انکار کرده و یا بالاتر از انکار، آن را به باد مسخره گرفته اند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۶ سوره مبارکه کهف) https://eitaa.com/hefzasar_khr
| بالاترین شرف مباهله مزیتی است که هیچ‌کس در آن بر اهل بیت پیشی نگرفته و فضیلتی است که هیچ انسانی به آن نرسیده و شرفی است که قبل از آن، هیچ کس از آن برخوردار نبوده است. 🔺۲۴ ذی‌الحجه؛ سالروز مباهله پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با مسیحیان نجران https://eitaa.com/hefzasar_khr
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « خَالِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا» آنها جاودانه در آن خواهند ماند؛ و هرگز تقاضای نقل مکان از آن جا نمی‌کنند! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۰۸) https://eitaa.com/hefzasar_khr
❇ تفســــــیر و از آنجا که کمال یک نعمت در صورتى خواهد بود که دست زوال به دامن آن دراز نشود، بلافاصله اضافه مى کند: آن‌ها جاودانه در این باغ‌هاى بهشت خواهند ماند (خالِدِینَ فِیها). و با این که طبع مشکل پسند و تحول طلب انسان، دائماً تقاضاى دگرگونى و تنوع و تحول مى‌کند. ساکنان فردوس هرگز تقاضاى نقل مکان و تحول از آن نخواهند کرد (لایَبْغُونَ عَنْها حِوَلاً). چرا که هر چه مى‌خواهند در آن‌جا هست، حتى تنوع و تکامل چنان که شرح آن در نکته ها خواهد آمد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۸ سوره مبارکه کهف) https://eitaa.com/hefzasar_khr
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا» بگو: «اگر دریاها برای (نوشتن) کلمات پروردگارم مرکّب شود، دریاها پایان می‌گیرد. پیش از آنکه کلمات پروردگارم پایان یابد؛ هر چند همانند آن (دریاها) را کمک آن قرار دهیم!» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۰۹) https://eitaa.com/hefzasar_khr
❇ تفســــــیر قرآن در آیه مورد بحث، به پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى گوید: بگو اگر دریاها براى نوشتن کلمات پروردگارم، مرکّب شود، دریاها پایان مى یابد پیش از آن که کلمات پروردگارم پایان گیرد، هر چند همانند آن را به آن اضافه کنیم (قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً). مِداد به معنى مرکّب، و یا ماده رنگینى که به کمک آن مى نویسند مى باشد، و در اصل از مدّ به معنى کشش گرفته شده است; زیرا با کشش آن خطوط آشکار مى شود. کَلِمات جمع کلمه، در اصل به معنى الفاظى است که با آن سخن گفته مى شود، و یا به تعبیر دیگر لفظى است که دلالت بر معنى دارد، اما از آنجا که هر یک از موجودات این جهان، دلیل بر علم و قدرت پروردگار است، گاهى به هر موجودى کلمة اللّه اطلاق مى شود، مخصوصاً این تعبیر در مورد موجودات مهم و با عظمت بیشتر آمده است: در آیه مورد بحث، کلمه نیز به همین معنى است یعنى اشاره به موجودات جهان هستى است که هر کدام حکایت از صفات گوناگون پروردگار مى کند. در حقیقت، قرآن در این آیه توجه به این واقعیت مى دهد که گمان مبرید عالم هستى محدود به آن است که شما مى بینید، یا مى دانید، یا احساس مى کنید، بلکه، آن قدر عظمت و گسترش دارد که اگر دریاها مرکب شوند و بخواهند نام آن و صفات و ویژگى هاى آنها را بنویسند دریاها پایان مى یابند پیش از آن که موجودات جهان هستى را احصا کرده باشند. 🌺🌺🌺 توجه به این نکته نیز لازم است که دریا در اینجا مفهوم جنس را دارد، و همچنین کلمه مثل در جمله وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً نیز معنى جنس را مى رساند، اشاره به این که هر قدر همانند این دریا بر آن افزوده شود، باز هم کلمات الهى پایان نمى گیرد. و به همین دلیل، آیه فوق با آیه مشابهى که در سوره لقمان آمده است هیچ گونه منافاتى ندارد آنجا که مى گوید: وَ لَوْ أَنَّ ما فِی الاْ َرْضِ مِنْ شَجَرَة أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُر ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ: اگر تمام درختان روى زمین قلم شوند، و دریا و هفت دریاى دیگر، مرکب آن گردند (تا کلمات خدا را بنویسند) هرگز کلمات او پایان نمى گیرد. یعنى این قلم ها مى شکند و آن مرکّب ها تا آخرین قطره تمام مى شوند و هنوز شرح مخلوقات و اسرار و حقایق جهان هستى باقى مانده است. موضوع مهمى که در اینجا توجه به آن لازم است این است که آیه فوق در عین این که گسترش بى انتهاى جهان هستى را در گذشته، حال و آینده مجسم مى سازد، ترسیمى از علم نامحدود خداوند نیز هست; چرا که مى دانیم خدا به همه آنچه در پهنه هستى بوده است و خواهد بود، احاطه علمى دارد، بلکه علم او به حکم این که علم حضورى است از وجود این موجودات، جدا نخواهد بود (دقت کنید). پس، به تعبیر دیگر مى توان گفت: اگر تمام اقیانوس هاى روى زمین مرکب و جوهر شوند، و همه درختان قلم گردند، هرگز قادر نیستند آنچه در علم خداوند است رقم بزنند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۹ سوره مبارکه کهف) https://eitaa.com/hefzasar_khr
| 🗓 دوشنبه ۲۶ تیر (۲۸ ذی‌الحجه) 📿 صد مرتبه «یا قاضیَ الحاجات» https://eitaa.com/hefzasar_khr
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 « قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىَ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی می‌شود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۱۰) https://eitaa.com/hefzasar_khr
❇ تفســــــیر این آیه که آخرین آیه سوره کهف است مجموعه اى است از اصول اساسى اعتقادات دینى، یعنى توحید، معاد و رسالت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و در واقع همان چیزى است که آغاز سوره کهف نیز با آن بوده است; چرا که در آغاز نیز سخن از اللّه، وحى و پاداش عمل و قیامت بود، و از یک نظر، عصاره و فشرده اى است از مجموع این سوره، که قسمت مهمى از آن بر محور این سه موضوع دور مى زد. و از آنجا که مسأله نبوت، در طول تاریخش با انواع غلو و مبالغه همراه بوده است آن را چنین بیان مى کند: بگو من فقط بشرى همچون شما هستم، یگانه امتیازم این است که بر من وحى مى شود (قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى إِلَیَّ). و با این تعبیر، بر تمام امتیازات پندارى شرک آلودى که پیامبران را از مرحله بشریت، به مرحله الوهیت بالا مى برد، قلم سرخ مى کشد. 🌺🌺🌺 سپس، از میان تمام مسائلى که وحى مى شود، انگشت روى مسأله توحید گذارده مى گوید: بر من وحى مى شود که معبود شما فقط یکى است (أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ): چرا تنها به این مسأله اشاره شده است براى این که توحید، عصاره همه معتقدات و همه برنامه هاى فردى و اجتماعى سعادت بخش انسان است. در بحث هاى معاد و نبوت، این واقعیت به ثبوت رسیده است که آنها جدا از توحید نیستند، یعنى: هنگامى که خدا را با همه صفاتش بشناسیم، مى دانیم چنین خدائى باید پیامبرانى بفرستد، و نیز حکمت و عدالت او ایجاب مى کند: دادگاه عدل و رستاخیزى وجود داشته باشد، مسائل اجتماعى و کل جامعه انسانى و هر چه در ارتباط با آن است باید پرتوى از توحید و وحدت باشد، تا سامان یابد. سومین جمله این آیه، اشاره به مسأله رستاخیز مى کند و آن را با فاء تفریع به مسأله توحید پیوند زده، و مى گوید: بنابراین هر کس امید لقاى پروردگارش را دارد باید عمل صالح انجام دهد (فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً). لقاى پروردگار، که همان مشاهده باطنى ذات پاک او با چشم دل و بصیرت درون است، گر چه در این دنیا هم براى مؤمنان راستین امکان پذیر است، اما از آنجا که این مسأله در قیامت به خاطر مشاهده آثار بیشتر و روشن تر و صریح تر، جنبه همگانى و عمومى پیدا مى کند، این تعبیر در زبان قرآن، معمولاً در مورد روز قیامت به کار رفته، از سوى دیگر، طبیعى است اگر انسان انتظار و امید چیزى را دارد، باید خود را براى استقبال از آن آماده کند. آن کس که ادعا مى کند: من انتظار چیزى دارم و اثرى در عمل او نمایان نیست، در واقع مدعى دروغینى بیش نخواهد بود. به همین دلیل، در آیه فوق، فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً به صورت صیغه امر، بیان شده، امرى که لازمه رجاء، امید و انتظار لقاى پروردگار است. در آخرین جمله، حقیقت عمل صالح را در یک بیان کوتاه چنین بازگو مى کند: و نباید کسى را در عبادت پروردگارش، شریک سازد (وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً). به تعبیر روشن تر تا حقیقت خلوص و اخلاص در عمل نیاید، رنگ عمل صالح به خود نخواهد گرفت. انگیزه الهى و خدائى است که به عمل انسان عمق مى دهد، نورانیت مى بخشد، و جهت صحیح مى دهد، و هنگامى که اخلاص از میان رفت، عمل، بیشتر جنبه ظاهرى پیدا مى کند، به منافع شخصى گرایش مى یابد، و عمق و اصالت و جهت صحیح خود را از دست مى دهد. در حقیقت، این عمل صالحى که از انگیزه الهى و اخلاص، سرچشمه گرفته و با آن آمیخته شده است گذرنامه لقاى پروردگار است!. و همان گونه که سابقاً اشاره کرده ایم عمل صالح آن چنان مفهوم وسیعى دارد که هر برنامه مفید و سازنده فردى و اجتماعى را در تمام زمینه هاى زندگى شامل مى شود. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱۰ سوره مبارکه کهف) https://eitaa.com/hefzasar_khr
فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی فضای مجازی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی https://eitaa.com/bekaraneha کانال روابط عمومی و تبلیغات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی https://eitaa.com/hefzasar_khr