کانال جامع حفظ قرآن:
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
مِمَّا خَطِيئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَارًا فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصَارًا﴿۲۵﴾نوح
[تا] به سبب گناهانشان غرقه گشتند و [پس از مرگ] در آتشى درآورده شدند و براى خود در برابر خدا يارانى نيافتند
*{[اشاره به دلالت جمله{" أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً"} بر وجود برزخ، و بیان تتمه نفرین نوح ( علیه السلام ) علیه قوم خود]}
{" مِمَّا خَطِيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً ..."}1⃣
#المیزان| كلمه" من" در" مما" در عين اينكه ابتدايى است، و ابتداى هدف را مىرساند، به حسب مورد، تعليل را هم افاده مىكند، و كلمه" ما" زايده است، كه تنها براى تاكيد و پر اهميت بودن سخن آمده، و كلمه" خطيئات" به معناى معاصى و ذنوب است، و اگر كلمه" نار" را نكره آورده، به منظور بزرگ جلوه دادن آن بوده.
و معناى آيه اين است كه: قوم نوح به خاطر معاصى و ذنوبشان به وسيله طوفان غرق شده و داخل آتشى شدند كه با هيچ مقياسى نمىتوان عذابشان را اندازهگيرى كرد. و در آيه نظم لطيفى بكار رفته، و آن اين است كه ميان غرق شدن به وسيله آب، و سوختن به وسيله آتش جمع كرده.
و مراد از" آتش" در آيه شريفه آتش برزخ است، كه مجرمين بعد از مردن و قبل از قيامت در آن معذب مىشوند، نه آتش آخرت، و اين آيه خود يكى از ادله برزخ است، چون مىدانيم كه آيه شريفه نمىخواهد بفرمايد قوم نوح غرق شدند، و به زودى در قيامت داخل آتش مىشوند تا منظور از آتش، آتش قيامت باشد. و اينكه بعضى «1» احتمال دادهاند مراد از آتش، آتش آخرت باشد درست نيست، و نبايد به آن اعتنا كرد.
{" فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصاراً"}- يعنى جز خدا كسى را نيافتند كه در غرق نشدن ياريشان كند، و عذاب را از ايشان بگرداند، و اين جمله تعريضى است به اصنام و آلهه آنان.
{" وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً"} كلمه" ديار" به معناى كسى است كه براى منزل گرفتن پياده شده باشد، و اين آيه تتمه نفرين نوح (ع) بر آنان است، و جمله{" مِمَّا خَطِيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا ..."}، جمله معترضهاى بود كه بين دو فقره از نفرين آن جناب فاصله شده، تا اشاره كند به اينكه هلاكتشان
===========
(1) روح المعانى، ج 29، ص 79 طباطبايى، محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، 20جلد، دفتر انتشارات اسلامي (وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم) - قم، چاپ: پنجم، 1374.
ترجمه تفسير الميزان ؛ ج20 ؛ ص56
ص: 56}
به خاطر آن خطاهايى بوده كه نوح (ع) شمرده، و نيز براى اين بوده كه زمينه را براى نفرين بعدى خود و درخواست هلاكت عليه آنان فراهم سازد، و روشن شود كه غرق شدن قوم استجابت نفرين آن جناب بود، و اين عذاب تا آخرين نفرشان را هلاك کرد.
المیزان_جلد۲۰
📚 @hefzrquranchannel
📚📚
📚📚📚
کانال جامع حفظ قرآن:
🌟🌿🌟🌿🌟🌿
🌿🌟🌿🌟
🌟🌿
🌻 مشابهات
به سه کلمه
بعد الذی
من بعد
بعد ما
دقت کنید و در ذهن خود رمز گذاری کنید
با رمز گذاری کمترین اشتباهات را در تلاوت تجربه خواهید کرد
وَ لَنْ تَرْضىٰ عَنْكَ اَلْيَهُودُ وَ لاَ اَلنَّصٰارىٰ حَتّٰى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اَللّٰهِ هُوَ اَلْهُدىٰ
وَ لَئِنِ اِتَّبَعْتَ أَهْوٰاءَهُمْ بَعْدَ اَلَّذِي جٰاءَكَ مِنَ اَلْعِلْمِ مٰا لَكَ مِنَ اَللّٰهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لاٰ نَصِيرٍ (١٢٠)بقره
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
وَ لَئِنْ أَتَيْتَ اَلَّذِينَ أُوتُوا اَلْكِتٰابَ بِكُلِّ آيَةٍ مٰا تَبِعُوا قِبْلَتَكَ وَ مٰا أَنْتَ بِتٰابِعٍ قِبْلَتَهُمْ وَ مٰا بَعْضُهُمْ بِتٰابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ
وَ لَئِنِ اِتَّبَعْتَ أَهْوٰاءَهُمْ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَكَ مِنَ اَلْعِلْمِ إِنَّكَ إِذاً لَمِنَ اَلظّٰالِمِينَ (١٤٥)بقره
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
وَ كَذٰلِكَ أَنْزَلْنٰاهُ حُكْماً عَرَبِيًّا
وَ لَئِنِ اِتَّبَعْتَ أَهْوٰاءَهُمْ بَعْدَ مٰا جٰاءَكَ مِنَ اَلْعِلْمِ مٰا لَكَ مِنَ اَللّٰهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لاٰ وٰاقٍ (٣٧)رعد
〰〰〰〰〰〰〰
🌟🌿 @hefzequranchannel
🌿🌟🌿
🌟🌿🌟🌿🌟
❤️ استاد حفظ عزیز ❤️
برای شروع کلاس حفظ, برای کسانی که اولین بار سر کلاس حفظ می آیند ابتدا باید با روش درست حفظ آشنا بشن
در چند جلسه قرآن أموز را با روش حفظ آشنا کنیم
با توجه به استعداد عمومی کلاس, حفظ را از مقدار کم شروع کنیم و در هفته های بعد این مقدار را افزایش بدیم تا حافظه آمادگی پیدا کند
در این صورت , این چند جلسه حالت آزمایشی هم دارد و استاد براحتی میتواند توانایی هر کس را برای حفظ مشخص کند
هرگز از روز اول کار حفظ را بدون مقدمه شروع نکنیم
این یکی از عوامل ریزش کلاس های حفظ میباشد اینکه همه باهم با استعداد های مختلف یک برنامه هماهنگ داشته باشند
@hefzequranchannel
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🎀 مطالب زیبا با آیات 🎀
....تَقُولُونَ بِأَفْوٰاهِكُمْ مٰا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اَللّٰهِ عَظِيمٌ (١٥) نور
با زبانهاى خود چيزى را كه بدان علم نداشتيد مى گفتيد و مى پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است با اينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
قبل از اینکه چیزی بگوییم،
🕸🕸🕸🕸
از خودمون بپرسیم که آیا آن چیزی که میخواهیم بگوییم،
حقیقت دارد...
آیا از روی محبت است...
آیا ضروری است...
آیا مفید است...؟
اگر جواب خیر است،
شاید آن چیزی که قصد داریم بیان کنیم،
بــایـــد نــاگفـتـه بـمانــــد .
🎀🎉 @hefzequranchanne
🌼 رزق 🌼
🔸مسأله رزق یعنی اموال و اولاد، و کمی و زیادی آن، به دست خدا است، که هر کسی را به مقتضای حکمت و مصلحت از آن روزی میکند و اسباب بدست آوردنش را هم فراهم میکند، و خواست انسان و کرامت و حرمتی که نزد خدا دارد، هیچ اثری در کمی و زیادی رزقش ندارد.
🔹برای اینکه چه بسا رزق یک مؤمن، و یک کافر، و یک عقل دوراندیش، زیاد میشود، همچنانکه رزق یک احمق و بیعقل زیاد میشود، و چه بسا همین نامبردگان رزقشان کم میشود، و یا در اول زیاد، و در آخر کم میشود، پس زیادی مال هیچ دلالتی بر سعادت و کرامت نزد خدا ندارد.
📚حکمت زلال 297
➖➖➖➖➖➖
@hefzequranchannel
کانال جامع حفظ قرآن:
🚫...اتقوالله... کپی مطالب کانال بدون لینک کانال شرعا اشکال دارد 🚫
@hefzequranchannel
4_5832688247939007344.mp3
12.84M
دکتر دولتی
تفسیر سوره ی اسراء - جلسه یازدهم
@hefzequranchannel