آیا زیر ابرو برداشتن خانم ها (کوتاه کردن و نازک کردن ابروها) جزو آرایشی است که زن باید آن را از دید نامحرم بپوشاند؟
جواب :
زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.
#مظاهری
#پوشیه
#حجاب
❤️پوشیه، حجابِ مؤمنات❤️
@hejabemomenat
فتاوای آقای #مظاهری راجع به حجاب
❎ببینید هیچ کدام از مراجع به صورت مطلق باز گذاشتن وجه و کفین را جایز نمیدانند👇🏾
سئله 1950- زن بايد بدن، زینت، آرایش و موى خود را از مرد نامحرم و پسر مميّز که خوب و بد را تشخیص میدهد، بپوشاند.
مسئله 1951- استفاده از گلاهگیسهای معمول و اکتفا به آن برای پوشاندن موی سر و اطراف آن، برای زنان جایز نیست.
مسئله 1952- پوشاندن صورت و دستها تا مچ در زنان و دختران، اگر جالب باشد يا به قصد لذّت باشد يا مفسدهاى داشته باشد يا بترسد كه به حرام بيفتد يا ديگران به حرام بيفتند، واجب است، و بدون اينها پوشاندن آنها مستحب مؤكّد است و علامت عفّت و بسیار خوب است.
مسئله 1953- پوشیدن لباس نازک و لباسی که در صورت تابش نور بدن زن را نمایان میکند، در جایی که نامحرم باشد، حرام است و نیز لباسی که رنگین و چشمگیر باشد.
#پوشیه
❤️پوشیه، حجابِ مؤمنات❤️
@hejabemomenat
❤️پوشیه، حجابِ مؤمنات❤️
فتاوای آقای #مظاهری راجع به حجاب ❎ببینید هیچ کدام از مراجع به صورت مطلق باز گذاشتن وجه و کفین را جا
❎جالب است ایشان مطلقا پوشیدن لباس رنگی را جلوی نامحرم حرام میداند
و پوشیه علاوه بر اینکه با هیچ کدام از اینها جور در نمی آید👈اگر باتمسک به آن حاکم بر #خواسته_هایت نشدی..مثل این می ماند که با تکه ای پارچه ظاهرِ #تعفنی را مخفی کنی..‼️
اما بوی تعفنت افشایت کند...😊
#پوشیه
❤️پوشیه، حجابِ مؤمنات❤️
@hejabemomenat
⭕عده ای چنان، دینِ سلیقه ای برای خودشان ساخته اند که تحمل نقل فتاوای مراجع رو هم ندارند
وقتی به گروه ها ارسال میکنیم فورا ریموو میزنند
بیخود نیست مشهور است وقتی حضرت حجت روحی له الفداء تشریف میآورند عده ای میگویند دینِ جدید آورده
نه، دینِ جدیدی نیاورده بلکه شما بر اساسِ وهمیات و سلیقه ی خودتان دینی برای خود ساخته ایید
🔹بزرگوارانِ همراه کانال
لطفا کانال رو تبلیغ کنید
میخوایم شروع کنیم و بگیم چجور از این فتاوا که نقل کردیم، وجوبِ پوشاندنِ صورت و دستها برداشت میشه
کمترین کاری کی میتونید بکنید دعوت دوستان و آشنایان به کانال هست
لینک رو تو گروه هایی که عضو هستید و برای دوستانتون ارسال کنید
❎اجرتون با صدیقه طاهره سلام الله علیها
آیت الله #بروجردی
🔹مسأله ۲۴۴۲
نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم و دختري كه نُه سالش تمام نشده ولي خوب و بد را ميفهمد و همچنين نگاه كردن به موي آنان چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است و نگاه كردن به صورت و دستها اگر به قصد لذّت باشد حرام است، بلكه احتياط واجب آن است كه بدون قصد لذّت هم به آنها نگاه نكند و نيز نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام ميباشد.
❎آیت الله #بروجردی
مسأله ۲۴۴۴
زن بايد بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند، بلكه احتياط واجب آن است كه بدن و موي خود را از پسري هم كه بالغ نشده ولي خوب و بد را ميفهمد بپوشاند.
#العروة_الوثقی
(مسألة۳۱): لا یجوز النظر إلی الأجنبیّة، ولا للمرأة النظر إلی الأجنبیّ [۷] من غیر ضرورة، واستثنی
جماعة [۱] الوجه والکفّین، فقالوا بالجواز فیهما [۲] مع عدم الریبة والتلذّذ،
وقیل [۳] بالجواز فیهما مرّة، ولا یجوز تکرار النظر، والأحوط [۴] المنع [۵] مطلقاً [۶] .
----------
[۷]: ولا یبعد الجواز، مثل الوجه والرأس والرقبة والیدین والرجلین ممّا جرت علیهالسیرة فی عهد المعصومین : من غیر منعٍ ظاهر. (محمّد الشیرازی). * الظاهر جواز نظرها إلی مثل الرأس، والوجه، والرقبة، والیدین إلی الذراع، والساقین من الرجل؛ للسیرة المتشرّعیّة القطعیّة. (الروحانی).
[۱]: [۱] تحریر الأحکام: ۳/۴۱۹، جامع المقاصد للکرکی: ۱۲/۴۱، کفایة الأحکام للسبزواری: ۲/۸۴، کشف اللثام للفاضل الهندی: ۷/۲۵، ریاض المسائل للسیّد الطباطبائی: ۱۰/۶۷.
[۲]: وهو الأقوی. (الفیروزآبادی). * وهو الأقوی بحسب الدلیل، والأظهر عدم وجوب التستّر علیها بالنسبة إلیهماأیضاً. (الروحانی). * الضمیر راجع إلی الوجه والکفّین دون الرجل والمرأة، وإن کان القائل بالجوازمطلقاً أو فی الجملة لم یفرِّق بینهما، وظاهر العبارة أیضاً یُعطِی ذلک، إلّا أنّه علیتقدیر ثبوت الاستثناء فی المرأة کما هو غیر بعیدٍ لا ملازمة بینها وبین الرجل، والإجماع غیر ثابت. (اللنکرانی).
[۳]: [۳] تحریر الأحکام: ۳/۴۱۹، إیضاح الفوائد: ۳/۷، شرائع الإسلام: ۲/۴۹۵، جامع المقاصد: ۱۲/۳۲، کشف اللثام (ط. ج): ۷/۲۵.
[۴]: بل الأقوی. (النائینی، جمال الدین الگلپایگانی). * لا یُترک هذا الاحتیاط. (زین الدین).
[۵]: بل لا یخلو من قوّة. (عبدالله الشیرازی). * مراعاة هذا الاحتیاط حَسَن جدّاً. (الفانی). * بل هو الأقوی، والتفصیل موکول إلی محلّه. (المرعشی). * بل لا یخلو من قوّة. (محمّد رضا الگلپایگانی).
[۶]: لا یُترک. (الکوه کَمَری، الإصطهباناتی). * ولکنّ الأقوی الجواز مع عدم الریبة مطلقاً. (کاشف الغطاء). * وإن کان الجواز لا یخلو من قرب. (الخمینی). * وکذا الأحوط ترک نظر الأجنبیّة إلی وجه الأجنبیّ وکفّیه. (السبزواری). * إذا کان موضع افتتان، أو کان فی الوجه والکفّین زینة. هذا، وقد تقدّم من الماتن قدّس سرّه فی أوّل السَتر والساتِر الاحتیاط الاستحبابیّ فی سَترهما. (محمّدالشیرازی).
#العروة_الوثقی
❎وجوب ستر المرأة بدنها عن غیر المحارم
ویجب ستر المرأة تمام بدنها عمّن عدا الزوج [۲] والمحارم [۳]، إلاّ الوجه والکفّین [۴] مع عدم
التلذّذ [۱] والرِیبة [۲]،
----------
[۲]: ۲. ومَن بحکمه. (عبدالهادی الشیرازی).
[۳]: ۳. وکذا الطفل غیر الممیِّز ومن بحکمه، والأحوط لزوما ستر بدنها بل وشعرها عن الطفل الممیِّز إذا بلغ مبلغا یمکن أن یترتّب علی نظره إلیها ثَوَران الشهوة. (السیستانی)
[۴]: ۴. سیأتی من المصنّف فی کتاب النکاح الاحتیاط المطلق بالمنع من النظر إلیهما مطلقا. (الکوه کَمَرَئی). * مع الأمن من أن یتعمّد النظر إلیهما تلذّذا، کما فی العجائز نوعا، وإلاّ یجب الستر علیها. (جمال الدین الگلپایگانی). * الأحوط وجوب الستر، خصوصا فی صورة عدم الأمن من تعمّد النظر إلیها تلذّذا. (الشاهرودی). * لایجوز فیهما أیضا إذا طرأ العنوان الثانوی المؤدّی إلی الفساد کما فی زماننا، فیجب حینئذٍ سترهما. (الرفیعی). * فی الاستثناء تأمّل، فالأحوط لو لم یکن أقوی سترهما، لاسیّما فی مظانّ الرِیبة. (الفانی). * الأحوط بل الأقوی وجوب سترهما أیضاً مطلقاً، وسیأتی منه قدس سره، فی باب النکاح الاحتیاط اللازم بالمنع عن النظر إلیهما مطلقاً، والأدلّة الّتی استند إلیها المشهور فی استثنائهما کلّها مخدوشة، والتفصیل فی محلّه. (المرعشی). * هذا فی غیر المسنّة التی لاترجو النکاح، وأمّا هی فیجوز لها إبداء الشعر والذراع ونحوهما ممّا یستره الخمار والجلباب عادة، من غیر أن تتبرّج بزینة. (السیستانی).
[۱]: ۱. الظاهر حرمة التلذّذ حین النظر، ولا یبعد أن یکون له إطلاق، أی سواء کان بالفعل أم بعد النظر بأن یتلذّذ بما رآه سابقاً. (مفتی الشیعة).
[۲]: ۲. ولا معرضیة الافتتان، ولاتزیّنها. (محمّد الشیرازی). * وقد یُعبّر [عنه] بخوف الفتنة، وهو الوقوع فی الحرام، سواء حصل له بالفعل أی حین النظر أم یحصل له بعد ذلک. (مفتی الشیعة).