#کرونا
#محرم
🔸دولت شرایط را برای برگزاری مراسمات مذهبی فراهم کند
حجت الاسلام والمسلمین #نبوی در گفتوگو با رسا:
🔹افراد مسجدی و هیأتی اهل حرام و واجب هستند و عمل کردن به سخنان رهبر معظم انقلاب را در زمان غیبت واجب می دانند بنابراین تمام #پروتکل ها را رعایت خواهند کرد.
🔹 #دولت باید شرایط برگزار کردن مراسمات مذهبی را برای مردمی که پروتکل ها را رعایت می کنند، تسهیل کند.
🔹 #عزاداری امام حسین(ع) به قدری در میان مردم جایگاه دارد که با جان و دل همه چیز را تأمین می کنند؛ امروزه تأمین ماسک برای مردم عادی در کوچه و بازار از سوی همین متدینین تأمین می شود و در بسیاری از موارد متدینین و خیرین از دولت پشتیبانی می کنند.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
✍✍معاونت تبلیغ و امورفرهنگی
حوزه علمیه استان مرکزی✍✍
ID chanel: @mtmarkazi 👈عضویت
🌺مژده ای دل که شب میلاد کاظم آمده
🌟فاطمه بر دیدن موسی بن جعفرآمده
🌟کاظمین امشب چراغان ازوجود کاظم است
🌺خانه ی صادق چراغان از حضور کاظم است
🌹20 ذیحجه ✨🌸
#میلاد_امام_موسی_کاظم(ع)🎉
#مبارڪ_باد💕💖
┄┅═══✼📩✼═══┅┄
💥پایگاه جامع مطالب دینی
♨️ @andisheyehbartar 👈
🌹فرا رسیدت خجسته میلاد هفتمین پیشوای خیر و خوبی،
🌼هفتمین قافله سالار کاروان صبر و شکیبایی،امام موسی کاظم(علیه السلام) بر آقا امام زمان عج🌹و همه شیعیان مبارک باد💐💫✨
┄┅═══✼📩✼═══┅┄
💥پایگاه جامع مطالب دینی
♨️ @andisheyehbartar 👈
بسم الرحمن الرحیم
نازل شدن آیۀ مباهله
يكى از اعياد مهمّ تاريخ اسلام عيد بزرگ مباهله است. در اين عيد بزرگ، خدای متعال مهم ترین آيهاى كه در مورد فضيلت اهلبيت علیهم السلام است را نازل فرمود که به آيه مباهله معروف است.
جريان مباهله اين گونه بود كه در سال نهم هجرى، پيامبراکرم صلی الله علیه و آله به امر خداوند، مردم نجران را به اسلام دعوت كردند و آنان را مخيَّر نمودند كه یا مسلمان شوند، يا ماليات بدهند.
کشیشان و بزرگان مسیحی نجران با یکدیگر مشورت كردند و هشتاد و هشت نفر از نخبگان خود را براى تحقيق به مدينه فرستادند. آنان می گفتند: عيسى پسر خداست؛ چون پدر ندارد.
خداوند وحى فرستاد كه حضرت آدم علیه السلام نه پدر داشت و نه مادر؛ (پس چرا او را فرزند خدا نمىدانيد؟!) بحث های زيادى بين آن ها واقع شد و نجرانيان در همه این مباحث شكست خوردند. در آخر پيشنهاد دادند كه بياييد مباهله كنيم. یعنی ما به شما و شما به ما نفرین کنید تا هرکس باطل است، به عذاب الهی گرفتار و رسوا شود!
در این هنگام آيه مباهله نازل شد و این پیشنهاد پذیرفته شد و یک روز برای مباهله معین گردید. قرآن در این باره می فرماید:
فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبينَ؛
پس هرکس با تو در باره خدا و دین خدا بحث کند، بعد از آن که از طرف خدا برای تو علم حاصل شده، به آن ها بگو: بیایید ما فرزندانمان را و شما هم فرزندانتان را، ما زن هایمان و شما هم زن هایتان را، ما خودمان را و شما هم خودتان را دعوت کنید و سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم!
روز مباهله، یعنی بیست و چهارم ذی الحجه، پيامبراکرم صلی الله علیه و آله با اميرالمؤمنين و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسين علیهم السلام براى مباهله حاضر شدند و نجرانيان که با جمعیت زیادی آمده بودند متوجه شدند که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آن قدر به حقّانیّت خویش اطمینان دارد که بهترین و نزدیک ترین عزیزان خود را برای مباهله آورده است!
از طرفی چهره های نورانی آن وجود مقدس و اهل بیتش را که مشاهده کردند، به خود لرزیدند؛ و آثار عذاب الهی را مشاهده كردند و ترسیدند و از مباهله منصرف شدند ، عدّهاى از آنان نیز مسلمان شده و بقيه به دادن جِزيه و مالیات راضى شدند و اين پيروزى بزرگ مسلمانان بر مسيحيان زبانزد خاص و عام گردید .
در اين آيه به اعتراف مفسِّران شیعه و سنی، خداوند امام حسن و امام حسين علیهماالسلام را فرزندان پيامبرصلی الله علیه وآله وسلم معرفی کرده و اميرالمؤمنين علیه السلام را نَفْس نفیس و جان پاک و شریف پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم معرفی فرموده است. و اين یکی از بزرگ ترین فضیلت های امیرالمومنین علی علیه السلام است . یعنی تمام فضائل پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به جز سِمَت نبوّت برای حضرت علی علیه السلام نیز ثابت است ! چنانکه خود آن حضرت مکرر به این مطلب تصریح فرموده اند!
حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله :
🔹از غريب ترين ايام زندگی ما #ايام_مباهله است.
خيلي از ما عالمانه حرف میزنيم و عوامانه فكر میكنيم، در نتیجه آن اركان #ولايت را تقريباً از دست میدهيم.
در حالی که آن اجزای غير ركنی را خيلی محترم میشمريم، مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است.
اينها جزء واجبات غير ركنی است.
🔹در نماز يك واجب ركنی داريم، يك واجب غير ركنی.
در خصوص #امامت و #ولایت نیز همين طور است؛
غدير جزء واجبات ركنی امامت است، مباهله جزء واجبات ركنی ولایت است، با سالروز ازدواج فرق میكند.
در حالی که نه رسانهها از او نام میبرند و نه حوزهها خبری هست!
آن وقت آن مسائل واجبات غير ركنی را خيلی دامن میزنيم.
آنها هم واجب هست، اما مثل اجزای نماز است.
لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟!
حمد و سوره واجب غير ركنی است، اما ركوع و سجود واجب ركنی است.
🔹وقتی مأمون(علیه من الرحمن ما یستحق)، به وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیه) عرض ميیكند به چه دليل علی بن ابيطالب(سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آيه
{انفسنا}.
خدا وقتی وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را جان پيغمبر میداند از اين بالاتر فضيلت فرض میشود؟!
«من كنت مولاه فهذا علی مولاه» كه گفته ٔ خود پيغمبر است، هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علی جان پيغمبر است، کجا؟!
و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد.
تفسیر سوره حجرات ۹۵/۷/۴
بسم الله الرحمن الرحیم
نزول سوره هل أتی
در سال ششم هجرى، امام حسن و امام حسين علیهماالسلام بيمار مىشوند. پيامبر صلی الله علیه وآله با جمعی از اصحاب از امام حسن و امام حسين علیه السلام عيادت مىكنند و به اميرالمؤمنين علیه السلام مىفرمايند: اگر برای فرزندانت نذرى كنى، خداوند آن ها را شفا خواهد داد.
اميرالمؤمنين علیه السلام فرمودند: سه روز برای شفاى آن ها روزه خواهم گرفت. حضرت زهرا علیهاسلام نيز همان نذر را نيّت كردند. امام حسن و امام حسين علیهالسلام و فضّۀ خادمه نيز گفتند: ما هم سه روز، روزه خواهيم گرفت. چیزی نگذشت که خداوند آنان را شفا داد و آن ها شروع به روزه گرفتن كردند.
حضرت على علیه السلام از يكى از همسايگان مقدارى جو قرض گرفتند و حضرت زهرا علیهاسلام با دست خود یک سوم آن جوها را آرد كردند. و آردها را خمير كرده و پنج قرص نان پخته و براى افطار در سفره قرار دادند.
هنگام افطارمسكينى در خانه را زد و تقاضاى كمك كرد. آنان یکی پس از دیگری نانهای خود را به مسكين دادند و تنها با آب افطار كردند.
روز دوّم حضرت زهرا علیهاسلام يك سوم ديگر از آردها را خمير كرده و نان پختند. هنگام افطار يتيمى به درِ خانه ایشان آمد و تقاضای کمک کرد. حضرات نانها را به يتیم دادند و خود با آب افطار كردند.
روز سوّم نیز همان اتّفاقات افتاد و هنگام افطار اسيرى آمد و همان تقاضا را كرد و آنان تنها غذاى خود یعنی همان نان ها را به او دادند وباز با آب افطار نمودند!
حضرت علی علیه السلام همراه با امام حسن و امام حسين علیه السلام پس از آن سه روز در حالى كه آنان از گرسنگى مىلرزيدند، روز 25 ذی الحجّه بود که خدمت پيامبر صلی الله علیه وآله رسيدند. پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: براى من سخت است که شما را به اين حالت ببينم. آنگاه پیامبر با آنان همراه شده به خانه ایشان رفتند و دیدند حضرت زهرا علیهاسلام که چشمانش از گرسنگى فرو رفته بود در محراب عبادت ایستاده است!
پيامبر صلی الله علیه وآله ایشان را مورد محبت قرار دادند. آن گاه جبرئيل نازل شد و به پیامبر اکرم از طرف خدا با داشتن چنین خاندانی تبریک گفت؛ و آیات سوره «دهر» (که نام دیگر آن سوره «انسان» و نام سوّمش سوره «هل أتی» است) را تقدیم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نمود و برایش قرائت کرد و آنگاه ظرفى پُر از غذاى بهشتى از آسمان برای ایشان آورده شد و آن ها ميل کردند! علّامه امینی در الغدیر این حدیث را به قول 34 نفر از علمای معروف اهل سنّت مستند فرموده است!
خدای متعال در این سوره از اهلبیت علیهم السلام بسیار تجلیل و تعریف نموده و از آنان با عنوان ابرار، یعنی خوبان خدا و عباد الله، یعنی بندگان خالص خدا یاد کرده است و مخالفينِ ايشان را كافر نامیده و از کارِ با اخلاص و پر زحمت ایشان بسیار تمجید نموده و همه نعمت های بهشتی و مقامات رفیع آن را به اهل بیت علیهم السلام وعده داده است.
همۀ مفسِّرین شیعه و جمع زیادی از مفسِّرین اهل سنّت معترف اند که هجده آیۀ این سوره مبارکه بلکه بیشتر آیات آن در مدینه و دربارۀ این واقعه و در حق اهل بیت علیهم السلام نازل شده است .
مهمان نواز:
بسم الله الرحمن الرحیم
بیست و چهارم ذی الحجه
نزول آيه تطهير
پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم مكرّر و به مناسبتهاى مختلف آيه تطهیر را براى مردم قرائت كردهاند. مفسِّرین ، نزول اين آيه را در بیست و چهارم ذىالحجه دانستهاند. اين آيه سند بسیار مهمّی در بیان عصمت و عظمت اهلبيت علیهم السلام است.
خداوند در بخشی از آيه 33 سوره احزاب مىفرمايد:
إِنَّما يُريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرًا؛
خداوند اراده قطعی فرموده که شما اهلبیت از هرگونه آلودگی و نقصی به طور کامل پاک و مطهَر باشید.
یعنی شما اهل بیت به اراده و خواست قطعی خدا در عالی ترین درجه کمال و طهارت قرار داده شدهاید.
*نکات آیه:
پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:
يَا عَلِيُ هَذِهِ الْآيَةُ نَزَلَتْ فِيكَ وَ فِي سِبْطَيَّ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِك؛ ای علی، این آیه در باره تو و دو نوه من حسن وحسین و پیشوایانِ از فرزندان تو نازل شده است.
لفظ «يُريد» و «لِيُذهب» و «يُطِهركم» همه صيغه مضارعاند و دلالت بر استمرار و دوام اين اراده و اين إذهاب و اين طهارت از جانب خداوند دارند.
كلمه «يطهركم » بر طهارتى مطلق دلالت مىكند كه از حد فكرهای ما بيرون است. یعنی نهائی ترین درجه ی پاکی و طهارت!
اين آيه دلالت کاملی بر افضليت اهلبيت علیهم السلام نسبت به ديگران دارد. عصمتى كه از اين آيه اثبات مىشود، فوق عصمت دیگر أنبيآء و أوليآست؛ زیرا معنایش طهارت کامل از هر گونه آلودگی و نقصی است. یعنی اهل بیت علیهم السلام در عالی ترین حدّ کلام و طهارت و عصمت قرار داده شده اند ! و مظهر عصمت و عظمت حضرت حق می باشند!
این آیه همچنین دليل بر عصمت مطلق و علم بىكران و افضليت ایشان بر ما سِوَى الله است و خداوند اين كرامت را با علم خود و حكمت بىانتهايش فقط به چهارده معصوم علیهم السلام عنايت كرده است و در اين زمينه هيچكس با آنها شریک نيست؛ نه ملك مقرب و نه نبى مرسل و نه بنده مؤمنی.
برای آن که این آیه شریفه را کسی به نفع دیگران تفسیر و مصادره نکند، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم دستکم شش یا نُه ماه هر روز صبح قبل از نماز صبح مقابل در خانه حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا علیها سلام می ایستاد و دستانش را به دو طرف در خانه قرار میداد و آیه تطهیر را قرائت میکرد و میفرمود: «الصَّلاة رَحِمَکُم الله » (یعنی آمادۀ برپایی نماز شوید ای خاندان عصمت و طهارت!) تا همه بدانند این آیه شریفه در حق اهل این خانه نازل شده است.