📌 وفات حکیم سیاست متعالیه
دکتر "علیرضا صدرا"، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شب گذشته دار فانی را وداع گفت. به همین مناسبت پیامی از سوی حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی صادرشد:
بسم الله الرحمن الرحیم
«يَرْفَعْ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» (مجادله/۱۱)
ارتحال دانشمند معظم، متفکر گرانمایه و اندیشمند حکیم عرصهی فلسفهی سیاسی اسلامی «دکتر علیرضا صدرا» ضایعهی جانکاهی است که دلمان را عزادار کرد. این ضایعه را به جامعهی علمی ایران عزیز، اساتید، همکاران، علاقهمندان، دانشجویان و بهویژه همسر، فرزندان و بستگان محترم آن مرحوم تسلیت میگویم.
مجاهدتها و تکاپوهای علمی آن استاد فقید در عرصهی اندیشهی سیاسی اسلامی فراموشنشدنی است. گامهای مفیدی که دکتر صدرا برای حل مسائل مبتلابه جمهوری اسلامی علیالخصوص تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت برداشتند، قابل توجه بوده و بیشک باقیات الصالحات ایشان محسوب میشود. ایشان ازیکسو از محضر اساتید صاحبنامی همچون «علامه محمدتقی جعفری» بهره برده و با این پشتوانه به کرسیهای اندیشهی سیاسی اسلامی و ایرانی رونق بخشیده است؛ و ازسویدیگر کثیری از شاگردان را در این حوزه پرورش داد که هر کدام از آنها اینک از اساتید برجستهی مطالعات سیاسی اسلامی در کشورمان شمرده میشوند. ایشان در پایهگذاری مراکز و گروههای فعال مطالعات سیاسی اسلامی این مرز و بوم، همچون دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام بهویژه «گروه علوم سیاسی» این دانشگاه، نقش برجستهای داشتند.
اینجانب که از دورهی کارشناسی علوم سیاسی محضر ایشان را در درک کردهام و تا دو روز قبل از رحلتشان این ارتباط تداوم داشت، وی را فردی آراسته به فضایل و مکارم اخلاقی در حدّ اعلی، نظریهپردازی مسلط به مبانی اسلامی، متفکری معطوف به حل مسائل راهبردی نظام، مدیری کوشا در جهت ارتباط و همافزایی نخبگان حوزوی و دانشگاهی یافتم که توانسته بود دو زیور حلم و علم را بهدور از افراط و تفریط کنار هم جمع کند. همکاری ایشان با «پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی» پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تولید آثاری منتهی گردید که بخشی از آنها منتشر و بخشی نیز در دست انتشار است. دکتر صدرا در «گروه فلسفه سیاسی» مجمع عالی حکمت اسلامی، از آغاز تاسیس تا پایان عمر شریفشان حضوری موثر داشتند؛ اینک در نبود ایشان، از برکات این حضور سالیان سال بهره خواهیم گرفت.
بر دوستداران ایشان واضح است که زندهنگهداشتن یاد و نام «دکتر صدرا» در گرو توجه روزافزون به دغدغههای این استاد فقید، بهویژه در عرصهی گسترش و ترویج اندیشهی سیاسی اسلامی و کاربست آنها در عرصهی عمل از طریق گسترش حکمت عملی و توجه به کارآمدی نظام و ارتقای بهرهوری و اثربخشی، علیالخصوص تعالی و ارتقای حکمرانی در سطح ایران، جهان اسلام و نظام بینالملل است. نقش این متفکر فرهیخته در گسترش مطالعات سیاسی اسلامی، توجه به متفکران قویم این شاخهی دانشی، احیای آثار حکما و فقهای متأله همچون: فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالمتألهین، علامه نائینی و امام خمینی رحمهاللهعلیه، تحکیم مردمسالاری دینی و در یککلام طرح و ارایهی «سیاست متعالیه» از خاطرها فراموش نخواهد شد.
خدای متعال این روح بیقرار و رحلتگزیده را غریق رحمت واسعهی خود فرماید و اجر جزیل و صبر جمیل را نصیب باقیماندگانشان گرداند. به ما نیز توفیق عنایت فرماید تا همچون آن استاد محبوب در ظلّ و ذیل قرآن و عترت در گسترش معارف ثقلین موفق باشیم.
نجف لکزایی
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی
و رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#سیاست_متعالیه
#دکتر_علیرضا_صدرا
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
برخی از آثار ارزشمند دکتر علیرضا صدرا در زمینه امتداد سیاسی حکمت متعالیه
#سیاست_متعالیه
#دکتر_علیرضا_صدرا
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌رسالت تفکر در انقلاب اسلامی
♦️بخش اول
🔸 وقوع هر انقلابی معلول یک سلسله تحولات در تقاضاها و مطالباتی مردم و همچنین تغییرات اجتماعی است که وضع موجود را ناکارآمد و غیر قابل تحمل احساس میکند و تمنای وضع جدیدی مییابد.
🔹اما نکته مهم در همهی انقلابها، نقش محوری تفکر و اندیشهورزی در بنیانهای وضع موجود و ترسیم طرح مطلوب است. به تعبیر دیگر، اگر بخشی از مردمان جامعه اهل فکر و اندیشه نباشند و طرحی نو برای زندگی متفاوت در نیندازند هیچگاه مسیولیتی احساس نمیشو تا انقلابی و تغییری صورت پذیرد، انقلابها محصول تفکرات پویا و اندیشهورزیهای بدیع و درانداختن طرحهای نوین و ایجاد تعهد انقلابی و مسئولیت اجتماعی است. لذا در هر انقلابی نقش متفکران و اندیشهورزان در افقگشایی و خودسازی انقلابی جامعه بسیار پررنگ و جدی است هرچند ممکن است متفکری عمرش کفاف ندهد و پیروزی انقلاب را نبیند اما همواره تفکر و اندیشه او زنده است و درس آموز آیندگان میتواند باشد.
🔸 برخی از انقلابها ریشه سیاسی دارد و مردمان آن جامعه دغدغه آزادی و نحوه حکمرانی دارند و با همین شاخصه به سنجش وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب میپردازند. برخی از جوامع مشکلات اقتصادی دارند و از این منظر در پی تغییر معادلات حاکم و درانداختن طرحی نو برای زندگی بهتر هستند. اما برخی از جوامع دغدغه فرهنگ و ارزشهای اخلاقی و هویتی دارند و مشکلات سیاسی و اقتصادی موجود را نیز در دوری از فرهنگ و هویت اصیل میدانند. این مردمان در جستجوی فرهنگ و هویت اصیل و رهایی از هویتهای بیگانه هستند و بدین منظور به تغییر مناسبات اجتماعی روی میآورند تا در پرتو احیای هویت اصیل خود، مسیر جدید زندگی را بپیمایند.
🔹 انقلاب اسلامی از جمله انقلابهایی است که در درجه اول معلول تحولات فرهنگی و تغییرات هویتی پس از مشروطه و دوران پهلوی است. تغییراتی که با عنوان ترقی و مدرنیته بر جامعهی ایرانی تحمیل شد و موجب شکلگیری تضادهای فرهنگی میان خواص و عوام شد. منورالفکران با تقلید از روند توسعه در جهان غرب، تنها مسیر ترقی ایران را غربی شدن پنداشتند و به حذف فرهنگ و ارزشهای اخلاقی و مذهبی و یا بازسازی آنها به مثابه جاده صاف کن تجدد روی آوردند و با زور و دستور جامعه را بدان سمت کشاندند. نتیجه این مدرنیزاسیون دستوری ایجاد شکافهای عمیق هویتی در جامعه ایرانی شد. جامعهای که بسیار به فرهنگ و مذهب خود تعلق خاطر داشت و تمام "بود" خود را در فرهنگ خود و متمایز بودن از ساير فرهنگها تعریف میکرد.
🔸 گسست هویتی بزرگترین معضله جامعهی ایرانی شد: گسست نسلی میان نسل جوان با نسل سنتی، گسست علمی میان حوزه و دانشگاه، گسست سیاسی میان دولت و ملت، گسست فرهنگی میان طبقه روشنفکر و طبقهی مذهبی.
🔹در دوره رضا خان پهلوی بر دامنه و عمق این گسست ها و تعارضها افزوده میشد و پس از وی نیز محمدرضا و دولتمردان و روشنفکران وابسته همان مسیر را با قدرت ادامه دادند. در این دوران، بسیاری از تحصیلکردگان جدید به سمت مدرنیزاسیون میل داشتند و با تغییر در معانی مستقر در فرهنگ، افراد جامعه را بدان سو دعوت میکردند و برخی از جریانات سنتی به تقابل با مدرنیته روی آوردند و مردم را به نفی آن و بازگشت به سنتهای گذشته میخواندند، اما بخشی از دغدغهمندان و دلسوزان در پی جمع سالم میان دو طرف دعوا بودند. بدین جهت از دهه ۲۰ به بعد جمعی از دغدغهمندان و متفکران جامعه برای خروج از این وضعیت دست به کار شدند و به تفکر و اندیشهورزی روی آوردند تا بتوانند این گسستها و تضادها را درمان کنند.
🔸 این متفکران به تدریج با معانی متکثر حاکم بر روابط انسانی و پیچیدگیهای معادلات اجتماعی عصر جدید و تنوع طرحوارههای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و رقابتهای جنگ افروزانهی ابرقدرتها آشنا شدند و دانستند که به راحتی نمیتوان از طرد و یا جمع سخن گفت، بلکه به تفکر عمیق افقگشا و اندیشهی دقیق راهنما نیاز است و ضرورت دارد که دوباره خود و متعلقات فرهنگی و هویتی خود را بازخوانی کرد و از موقعیت خود در جهان معاصر و آیندهی این جهان پرسش کرد. پرسشهایی که افق زندگی، عناصر سازندهی هویت و مسیر حرکت را در این جهان پیچیده و متفاوت نشان میدهد.
🔹 انقلاب اسلامی محصول تفکر و اندیشهورزی متفکران مسلمان در سه دهه قبل پیروزی است که در قالب کتاب، مقاله، اعلامیه، سخنرانی و خطابه به سمع و نظر مردم میرسید و آرام آرام به خلق یک جهان معنایی جدید تبدیل شد و موجب تحول باطنی مردم و انقلاب درونی آنها شد. در حقیقت این انقلاب قبل از آنکه یک کنش سیاسی و یا مطالبه اقتصادی و اجتماعی باشد یک انقلاب درونی در فکرها و ذهنها بود.
🔴 ادامه دارد ...
#انقلاب
#تحول_باطنی
#سیاست
#جامعه
#اندیشه
#رشد_عقلانی
#مسئولیت_اجتماعی
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 رسالت تفکر در انقلاب اسلامی
♦️بخش دوم
🔹 در فرایند انقلاب اسلامی، متفکران و اندیشهورزان انقلاب، به این نکته پی بردند که جامعهی ایرانی بیش از هر چیزی به ارتقای سطح تفکر و اندیشه نیاز دارند تا بتوانند از سطح احساسات بالاتر روند و از منظری عمیقتر و دقیقتر به پدیدهها بنگرند، لذا مخاطب خود را ذهن و عقل مردم قرار دادند و سعی کردند با رشد عقلي و خردورزی مخاطبان، آنها را به تفکر و اندیشهورزی وا دارند تا بهتر و عمیقتر به هویت خود و متعلقات فرهنگی خود بنگرند و از این افق به زمانهای که در آن زندگی میکنند و وقایع و حوادث درون نظر کنند و از میان طرحوارههای متکثر، متنوع و گاه متعارض بهترین را انتخاب و عملياتي کنند. این متفکران با تلاش معرفتی و نظری خود، صورتی از تعهد و مسئولیت اجتماعی را تعریف و ترسیم کردند که به خودسازی و جنبش انقلابی بیانجامد.
🔸 به اعتقاد ایشان رشد فکری افراد و قوت پرسشگری در جامعه و ایجاد احساس نو و ادراک نو، نشانهی رشد جامعه است. جامعه اگر رشد فکری داشته باشد آماده شنیدن حرف حساب و معارف متعالی میشود.
🔹 در این نگرش، اگر جامعه بخواهد رشد فکری پیدا کند نوعی اصلاح عمیق در منطق و زبان و محتوا لازم است؛ به تعبیر دیگر باید با منطق و زبان روز و همچنین مکاتب و افکار روز آشنا شد و از همان افق با افراد جامعه و بخصوص نسل جوان و تحصیل کرده سخن گفت.
🔸در فرهنگ سیاسی انقلاب اسلامی، مفهوم پرسش و کنش پرسشگرانه به یک ارزش عمومی تبدیل شد. شک و پرسش نمونهی رشد و اعتلای دستگاه فکر و اندیشه است که اولین گام خروج از جهل و حماقت است.《سؤال و پرسش در عين اينکه خوب است و مظهر رشد و کمال انسان است، مقدمه چيز ديگر است: يا مقدمه تحقيق است يا مقدمه عمل.》(مطهری بیست گفتار ص۱۸۹) بر همین مبنا، متفکران انقلاب از پرسشگری نسل جوان و بیان شبهات آنها استقبال میکردند و آن را محملی برای گفتگو و مباحثات جدی قرار دادند. این گفتگوها گاه به صورت شفاهی و در جلسات دانشجویی و میان استادان و تشکلهای اجتماعی بود و گاه صورت مکتوب به خود میگرفت و در مطبوعات و کتابها پیگیری میشد؛ بدین نحو که دانشجو و یا استادی شبهه و یا پرسش خود را قالب يادداشت و یا کتاب و جزوه منتشر میکرد و متفکران و اندیشهورزان جامعه هم سعی میکردند در همان قالب و در برخی موارد در همان مجله و روزنامه، پاسخ مناسب را برای اقناع مخاطب عرضه کنند.
🔹 در اندیشه متفکران اصیل انقلاب، زمان و مکان نقش مهمی در شناخت متون و احکام شرعی دارد و هر بیشتر در زمان ومکان و موقعیتهایی که در آن قرار داریم تفکر و اندیشه شود باب های جدید فهم و علم برای انسان گشوده میشود و حقایق جدیدتری آشکار میشود. اما اگر تفکر و اندیشهورزی نباشد، انسان به فهم پیشینیان اکتفا میکند و امکان دست یابی به حقایق بیشتر را منکر میشود.
🔸از آنجا که یکی از کارویژههای تفکر و خردورزی، بازشناسی متعلقات فرهنگی خود و نگاه انتقادی به روند تکون و بسط آنها در تاریخ و فرهنگ است یکی از مهمترین اقدامات اندیشهورزی در جریان تفکر انقلاب اسلامی، بازخوانی دوباره اسلام و آسیبشناسی جامعه اسلامی و مناسک و نهادهای دینی وهمچنین پاسخ به شبهاتی بود که عموم آنها ناشی از عدم درک تاریخی از دین است. متفکران انقلاب به مردم کمک کردند تا به طور دقیق به جوهره و حقیقت دین راه یابند و از خصوصیات تاریخی و فرهنگی عارض شده بر دین و مناسک دینی مطلع شوند و بتوانند میان این دو وجه تمایز قائل شوند و ازاین طریق به اسلام حقیقی راه یابند و هویت خو را در ارتباط و نسبت با آن، باز تعریف کنند. تعریفی که به بازسازی مفاهیم مهم مسئولیتآور، جنبشزا وحرکتخیز ازمتن دین، جامعه وتاریخ منتهی شد.
🔹 اگراین نکته به درستی فهم شود روشن میشود که انقلاب اسلامی ایران محصول تفکر واندیشهورزی وخروج از سطح احساسینگری و سطحیشدگی و پراکندگی است. این مهم توسط متفکران واندیشمندان انقلاب اسلامی درجامعه ترویج شد وبدین جهت بخشی از مردم رشد عقلانی پیدا کرده وخودسازی انقلابی روی آوردند وانقلاب پیروز شد، حال اگربه دنبال ادامه انقلاب وپویایی و پایایی آن هستیم تا به اهداف متعالی خود نائل شود میبایست در رشد عقلانی وتعمیق تفکر وگسترش اندیشهورزی درسطح جامعه ونسلهای جدید تلاش زیادی صورت گیرد و مانع بازگشت #جهالت و غلبهی احساسات وسطحینگری وپراکندهگویی شد بخصوص در سطح خواص جامعه همچون مسئولان، مربیان، خطیبان و هنرمندان که ازطریق آنها سایر افراد جامعه متأثر میشوند وکنشهای خود راهماهنگ میسازند.
🔸 اگر جامعهی رشد یافته انقلابی که اهل تفکر واندیشهورزی بود ازاین خصیصهی مهم تهی شود وبه سطح احساسات فرو غلطد آغاز عقبگرد است.
🔴 پایان
#انقلاب
#تحول_باطنی
#سیاست
#رشد
#جامعه
#رشد_عقلانی
#مسئولیت_اجتماعی
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻بیانیه تبیینی مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه:
⭕️ پروژه ویرانسازی ایران شکست مفتضحانهای خورد
➖ «سیا» صحنهگردان اصلی بخش عمده اغتشاشات در ایران است
🔹در بیانیه حاضر، اتقان دادهها و مستند بودن آنها مورد تأکید ویژهای بوده است.
🔻عناوین اقدامات سرویسهای جاسوسی:
◻️بخش اول) مرحله پیش از آشوب
۱- تأسیس شبکه ی «سازمان های همدستان»
۲– مصادیق تلاش آمریکایی ها برای شکل گیری و بحران سازی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی:
۳- دوره های آموزش جنگهای ترکیبی و براندازی نرم
۴ – نقش اندیشکده ها و مؤسسات آمریکایی و غربی
۵– زنجیره های ارتباط مالی سرشبکههای خارجی با مزدوران داخلی
۶- شناسایی و سازماندهی شبکه اراذل و اوباش
۷ – سندیکاسازی و پیوند آنها به یکدیگر
۸ – تشدید و ترکیب سیاست فشار حداکثری ترامپ توسط بایدن
۹- حمایت از گروهکهای تروریستی و تلاش برای ائتلاف آنها!
◻️بخش دوم) مرحله حین آشوبها
۱- بودجه ویژه فضای سایبر در زمان آشوب
۲- اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزههای فناوری و رسانه
۳- حضور تیم سازمان سیا در مقر گروهکهای ضد انقلاب
۴- دیدار تیم آمریکایی از مقر گروهک موسوم به پاک
۵- شبکههای ماهوارهایی سفارشی کار
◻️بخش سوم) مرحله پسا آشوب
جزئیات کامل این بیانیه را در لینک زیر بخوانید:👇
https://hawzahnews.com/xbWCK
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
📌 آرمان و طلبه
🔸 شهادت دردناک طلبه آرمان علیوردی یک بار دیگر پرسش از #آرمان_طلبگی را در ذهن دغدغهمندان زنده کرد. این ماجرا نشان داد که ما با جریان #خوارج مسلک روبرو هستیم که با تعطیل عقل شعار عدالت و آزادی میدهند و داعشیوار به جان ناموس و مال مردم افتاده اند.
🔹 حال در این عصر فروبست تفکر برای طلبه آرمانخواه چند پرسش اساسی در این زمینه وجود دارد که میبایست به آن پاسخ مناسب و کاربردی داد:
۱. #آرمان_طلبه در عصر فروبست تفکر و اندیشه چیست؟
۲. #مسئولیت_اجتماعی طلبه در زمانهی فتنه و اغتشاش چیست؟
۳. برای پر کردن خلأهای آموزشی و تربیتی طلاب در مسیر حضور فعال و تأثیرگذار در اجتماع چه باید کرد؟
#عصر_فروبست_تفکر
#آرمان_علی_وردی
#طلبه_خواه
#آرمان_طلبه
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 آرمان و طلبه
🔸 شهادت دردناک طلبه آرمان علیوردی یک بار دیگر پرسش از #آرمان_طلبگی را در ذهن دغدغهمندان زنده کرد. این ماجرا نشان داد که ما با جریان #خوارج مسلک روبرو هستیم که با تعطیل عقل شعار عدالت و آزادی میدهند و داعشیوار به جان ناموس و مال مردم افتاده اند.
🔹 حال در این عصر فروبست تفکر برای طلبه آرمانخواه چند پرسش اساسی در این زمینه وجود دارد که میبایست به آن پاسخ مناسب و کاربردی داد:
۱. #آرمان_طلبه در عصر فروبست تفکر و اندیشه چیست؟
۲. #مسئولیت_اجتماعی طلبه در زمانهی فتنه و اغتشاش چیست؟
۳. برای پر کردن خلأهای آموزشی و تربیتی طلاب در مسیر حضور فعال و تأثیرگذار در اجتماع چه باید کرد؟
#عصر_فروبست_تفکر
#آرمان_علی_وردی
#طلبه_خواه
#آرمان_طلبه
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
راه برون رفت از #بحران
🔹یکی از شرایط لازم و ضروری برای پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور #تقدم_منافع_عمومی بر #منافع_شخصی است.
🔹در منافع عمومی ، رشد و پیشرفت همه افراد در نظر گرفته می شود به همین جهت در مواقع بحرانی، همگان دست در دست یکدیگر می گذارند و مشکل و بحران بوجود آمده را حل می کنند. مثلا هرگاه بحران اقتصادی به هر دلیل در جامعه ایجاد شود همه افراد جامعه با تقلیل توقعات خود و اکتفا به امور ضروری شرایط را برای تنظیم بازار و توزیع عادلانه کالاهای اساسی و غیر اساسی میان همه اقشار مردم فراهم می کنند.
🔹اما #تقدم_منفعت_شخصی بر منفعت عمومی که بلای سبک زندگی ما ایرانیان است موجب دامن زدن به بحرانها و ایجاد مشکلات جدیدتر برای کشور و حکومت است. متاسفانه این امر در پس ذهن عموم ایرانیان ریشه دوانده و برای آن توجیهات فکری و نظری و حتی شرعی هم دست و پا شده است.
🔹بحران امروز اقتصاد ایران، نه فقط منشأ خارجی بلکه ریشه در این فکر و روحیه دارد که #منافع_شخصی مقدم بر #منافع_عمومی است. حتی بهتر است گفته شود ما اصلا درکی از منافع عمومی و منافع ملی نداریم. و اگر کسانی هم گاه از آن دم می زنند بیشتر جنبه تبلیغاتی و اهداف انتخاباتی و سیاسی دارند. حمله مردم به بازار برای احتکار و قبیله گرایی مسئولان در امور اجرایی دو نشانه از این نافهمی منافع عمومی و تقدم منافع شخصی و حزبی و گروهی است.
🔹اگر می خواهیم به درستی و با قدرت با مشکلات و بحرانها روبرو شویم باید ۱. تعریف و درک درست و صحیحی از منافع عمومی داشته باشیم و ۲. حقیقتا به اصل بنیادی #تقدم_منافع_عمومی بر منافع شخصی معتقد و عامل باشیم.
🔹ای کاش در آموزش و پرورش و منابر و رسانه های ما این مقوله آموزش داده می شد.
سید مهدی موسوی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌رمز پایداری
🔹رمز پایداری هر انقلابی، تعمیق و گسترش کیفی آرمانهای آن انقلاب در قالب یک شبکهی مفهومی جذاب و به هم پیوسته در حوزه عمومی است به نحوی که در فرهنگ استقرار یابد و مبدأ همهی کنشها، سیاستگذاریها و برنامهریزیها قرار گیرد.
🔸 شبکهی مفهومی مجموعهای بهمپیوسته از مفاهیم کلیدی و بنیادین است که ذهن جامعه را به سمت آرمانها و اهداف راهنمایی میکند و از تفرقه و تشتت فکری جلوگیری میکند.
🔹 این شبکهی مفهومی هنگامی که از کلیت و عمومیت ویژهای برخوردار باشد میتواند طیفهای مختلف از کنشگران اجتماعی را در بر بگیرد و عموم اهل جامعه بدان معتقد و وفادار باشند. اما اگر رنگ حزبی و جناحی به خود بگیرد به نحوی که موجب طرد بخشی از جامعه بشود نمیتواند عامل وحدت و همبستگی اجتماعی باشد.
🔸 استقرار یک شبکهی مفهومی در جامعه مرهون دو امر است:
۱. تبیین علمی و نظری
به این معنا که هریک از مفاهیم آن شبکه در جامعهی علمی به درستی تعریف و معنا شده باشد و سپس در یک ساختار علمی و منطقی تنظیم و به صورت یک نظریهی علمی و معرفتی عرضه شود به نحوی که اندیشمندان و متفکران آن جامعه را اقناع کند. از این رو، یکی از ضرورتهای پایداری انقلابها تولید علم و نظریهپردازی مداوم در اطراف آرمانها ، ارزشها و مفاهیم انقلابی و تأثیر آن در عرصههای مختلف حیات اجتماعی است.
۲. گفتمان سازی
در مرحلهی دوم آن شبکهی مفهومی تبیین شده وارد عرصه فرهنگ شود و به یک گفتمان و مطالبه محوري تبدیل شود این مرحله نیازمند فعالیتهای گستردهی رسانهای و تبلیغی است تا این پیام را در جامعه بگستراند و به فرهنگ عمومی تبدیل کند. فعالیت گفتمان سازی و رسانهای از طریق مجموعهای از فعالیتهای فکری، تربیتی، هنری، نمایشی، تفریحی، ورزشی، خبری ممکن است چرا که هر کدام از اینها انتقال دهندهی مجموعهای از پیامها به افراد و بسط آن در فرهنگ عمومی است.
انقلاب اگر رسانه نداشته باشند و اگر نتواند مفاهیم پیامهای خود را به صورت هنرمندانه، لطیف و غیرمستقیم در حوزه عمومی مستقر کنند و عموم افراد جامعه را اقناع کند و ذائقه و مطالبات آنها را جهت دهد، به تدریج از ذهنها و فرهنگ عمومی کنار گذاشته میشوند و آرمانها و مفاهیم دیگری جایگزین آنها خواهد شد که متضاد با آرمانها و مفاهیم انقلاب است.
بخصوص اگر انقلاب دشمنان زخمخوردهی خارجی و داخلی داشته باشد زیرا هر کدام سعی میکنند با تحریف، تخریب و دروغپردازی انقلاب را نزد مردم، ضعیف و خائن به اهداف و آرمانهای خود معرفی کنند و آنها را قانع کنند که آرمانها و اهداف دیگری میتواند آنها را به زندگی بهتر رهنمون باشد بدین جهت، با طرح آرمانهای رؤیایی و شبکه مفاهیم دیگر، ذهن و ذائقهی آنها را دستکاری میکنند.
🔹 نکته مهم
تبیین علمی و نظری و گفتمانسازی و اقناعگری دو روی یک سکهاند و مکمل یکدیگرند هر یک بدون دیگری ناقصند و در پایداری انقلاب ناتوان هستند.
🔸تبیین علمی و نظری و تولید دانش و نظریه متناسب هرچقدر هم قوی و مستدل و کارآمد باشد اگر پیوست رسانهای و گفتمانسازی نداشته باشد مفید و اثربخش نخواهد بود چرا که به وارد فرهنگ عمومی و عرصههای سیاستگذاری و خطمشی گذاری وارد نشده است. این مهم نیازمند فعالیت گستردهی رسانهای و تبلیغی است.
🔹 فعالیت رسانهای و گفتمان سازی نیز بدون تبیین معرفتی و بدون ارائه نظریات قوی و مستدل مفید نخواهد بود بلکه ممکن است به جهت افراط و تفریطها، نشناختن موقعیتها و برنامههای مناسب، خروج از دایره حکمت و اخلاق نتیجه معکوس داشته باشد و به ضد تبلیغ تبدیل بشود. بنابراین حتما و حتما، گفتمانسازی معقول و کارامد مسبوق به تبیین معرفتی و نظریهپردازی علمی و فلسفی صحیح، مستدل و منسجم باشد.
#حکمت_عملی
#اندیشه
#عقلانیت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌دين مسؤول
فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
(مسيحيت قرنها عليه اسلام تبليغ کرد که اسلام دين امر به معروف است پس ضد آزادي است و همچنين دين جهاد است پس ضد آزادي است. جواب اين است که اسلام #دين_مسئول است، و مسئوليت بدون درگيري با غاصبان حقوق اجتماع و با آنان که به تعبير قرآن «صادّ» عن سبيل اللَّه ميباشند معني ندارد.)
منبع: یادداشتهای استاد ج۷ ص۸۷.
#دين_مسئول
#مسئولیت_اجتماعی
#حکمت_عملی
#اندیشه
#عقلانیت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تکرار عاشورا
کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
خیلی از روضههای عاشورا برایم حل نمیشد:
چطور برخی میتونند با هرچیزی که به دستشان میرسد (چاقو، اسلحه، سنگ، چوب) به بدن کشتهها آسیب وارد کنند
چطور میشود که به لباس کشتهها هجوم ببرند و غنیمت ببرند؟
اما این روزها خیلی از این روضهها برایم باور پذیر شده است. در برخی از خیابانهای تهران و کرج #یزیدیان زمان را میبینم که روی یزیدیان ۱۴۰۰ سال پیش را سفید کردهاند ...
#آرمان_علی_وردی
#روح_الله_عجمی
📌مواظب باشيد گول نخورید! ...
حضرت امام رضا (علیه السلام از حضرت امام زین العابدین علیه السلام روایت میکند که فرمود:
🔸وقتی مردی را دیدید که قیافه و ظاهرش مثل اهل خیر و نیکی نیست و در گفتارش ریاکاری مینماید در حرکاتش فروتن است، زود پیروی از او ننموده، تأمل کن و فریب نخور؛ زیرا چه بسیارند کسانی که از به دست آوردن دنیا و حرام آن عاجزند و این ناتوانی به علت ضعف نیّت «و اراده»، حقارت و ترس است، لذا دین را ابزار به دست آوردن دنیا قرار داده، مردم را با ظاهر سازی فریب میدهند و اگر قدرت بر حرام داشته باشد وارد آن میشود.
🔹اما اگر دیدید که او از مال حرام پرهیز میکند، بازهم درنگ نموده، فریب نخورید، چون شهوات مردم مختلف است، چه بسیارند کسانی که به مال حرام توجه ندارند – هر چند زیاد باشد – اما همین شخص با زن زشت صورت زنا میکند.
🔸اگر دیدید چنین کاری نمی کند، باز هم دقت نموده فریب نخورید، ببینید عقلش چگونه است، زیرا بسیار است مواردی که کسی مال و شهوت را ترک میکند اما عقل درستی ندارد به جهت نادانی، فسادش از اصلاحش بیشتر است.
🔹اگر دیدید عقل درستی دارد باز فریب نخورید، ببینید که آیا عقلش بر هوای نفس پیروز است یا بالعکس، و نیز دقت کنید که علاقه به ریاستهای باطل دارد یا ندارد، زیرا بعضی انسانها در دنیا و آخرت خسارت زده اند. دنیا را برای دنیا ترک میکنند و لذت ریاست باطل را بهتر از لذت اموال و نعمتهای مباح میدانند و همه را به خاطر رسیدن به ریاست ترک میکنند: *«إِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ» ، -. بقره/۲۰۶ – {و چون به او گفته شود: «از خدا پروا کن» نخوت، وی را به گناه کشاند. پس جهنم برای او بس است، و چه بد بستری است. } او بدون بصیرت و کورکورانه راه میپیماید، اولین گام او در راه باطل، او را به آخرین درجه خسارت میرساند. و چون درخواست چیزهایی را میکند که بر آن قدرت ندارد، مانند ادعای امامت و ریاست بر مردم و دادن فتوا، مستحق عدم لطف خداوند گردیده، در طغیان و سرکشی نیرومند گردیده، حلال را حرام و بالعکس میکند؛ از دست دادن دین برایش اهمیتی ندارد، آنچه مهم است این است که ریاست او باقی بماند، در مورد اینهاست آیه مبارکه: «وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِکینَ وَ الْمُشْرِکاتِ الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصیراً»، -. فتح / ۶ – {و [تا] مردان و زنان نفاق پیشه و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد برده اند، عذاب کند؛ بَدِ زمانه بر آنان باد. و خدا بر ایشان خشم نموده و لعنتشان کرده و جهنّم را برای آنان آماده گردانیده و [چه] بد سرانجامی است! }
🔹 لکن مرد کامل و نیکو آن است که هوای نفس خود را پیرو امر خداوند قرار داده و توان خویش را در راه رضایت خداوند به کار گیرد. خواری همراه با حق را از عزّت در راه باطل، به عزت ابدی نزدیک تر میداند و میداند تحمل ضرر اندک موجب دوام نعمت در جهان آخرت میشود که پایان ناپذیر است و خوشحالی همراه با پیروی از هوای نفس منجر به عذابی میشود که از بین نرفتنی است. به آن مردی که کامل است اقتدا نموده، از روش او پیروی نمایید، به وسیله او به خدا توسل جوئید که دعای او متسجاب و به درخواستش رسیده، ناامید نخواهد شد.
#حکمت_عملی
#اندیشه
#عقلانیت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
اين كتاب شامل سه مقاله و دو سخنرانى از استاد شهيد است. در دو مقاله اول، حق عقل در اجتهاد (به معناى مصطلح در فقه شيعى) به طور مفصل مورد بررسى و تحقيق قرار گرفته و ضمنآ به پيدايش مسلك اخبارىگرى در ميان شيعه و مبارزه مجتهدان با اين مسلك پرداخته شده است. مقاله سوم به مناسبت هزارمين سال وفات شيخ صدوق و صدمين سال وفات شيخ انصارى به نگارش درآمده است. عنوان دو سخنرانى تنظيم شده «الهام از شيخ طوسى» است كه به مناسبت هزارمين سال تولد شيخ طوسى در فروردين سال 1349 شمسى در حسينيه ارشاد ايراد شده است.
https://motahari.org/product/%d8%ad%d9%82-%d8%b9%d9%82%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%af/
📌 مشکله-ی چپ اسلامی
🔸 یکی از پدیده های نیم قرن گذشته جوامع اسلامی و بخصوص ایران، شکل گیری جریان چپ اسلامی با الهام گیری از ادبیات هگلی - مارکسیستی است که به نقد اساسی بنیانهای تمدن اسلامی و دستگاه فقاهتی و حکمتی اسلام پرداختند و با ادعای عمل گرایی سعی در تأسیس دانش های معطوف به عمل بودند و زیربنای این اتفاق را اسلامی سازی #فلسفه_شدن و تأسیس #فلسفه_چگونگی_اسلامی دانستند که سعی داشتند با مراجعه به کتاب و سنت مشروعیتی برای آراء و اندیشه های هگل، مارکس و نومارکسیستی های غرب هم دست و پا کنند.
🔹 تأکید بیش از اندازه این جریان بر عمل موجب شده که با ادعان به تقدم اراده بر معرفت، بنیاد نسبی-گرایی را در جامعه ایرانی با چاشنی خلوص گرایی و نواخباری گریایجاد کنند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز سعی در تفسیر اراده گرایانه از انقلاب و آرمانهای آن ارائه دهند. تفسیری که بر پایه تضاد و تقابل صورتبندی شده است و راه را برای وحدت گرایی آحاد جامعه و اتصال فطری ملت ها مسدود می کند.
🔸 چپ اسلامی در طول نیم قرن گذشته صورتهای مختلفی داشته است و هر صورتی از آن در برهه ای تاریخ انقلاب اسلامی همراهی کوتاه مدتی داشته است و پس از مدتی این همراهی به #جریان_سوم تبدیل شد و موصعی انتقادی - اصلاحی به خود گرفت و از تغییر عقلانیت انقلاب اسلامی و تأسیس فلسفه و فقه جدید برای توسعه یافتگی و تحقق عدالت سخن به میان آوردند. اما به تدریج با تغییر نسلی در آن جریانها به تقابل روی آورد و عَلَم مخالفت با مکتب فلسفی و فقاهتی انقلاب اسلامی را برداشتند.
🔹 چپ اسلامی در هر دوره ای و بخصوص در معرکه تزاحم-ها و نضادهای اجتماعی در قامت #جریان_سوم ظاهر می-شود و توسعه نیافتگی و عدم تحقق عدالت و تلقی های غرب ستیزانه خود از انقلاب اسلامی را معلول نقص در مکتب فکری و عقلانیت عملی انقلاب اسلامی می دانند و راهی به رهایی از آن را جستجو میکنند. این جریان با سکوت در بر ظلم و ستم هایی که توسط اعتشاش گران به حق اسلام و انقلاب و مردم میشود به برجسته سازی ضعف ها و نواقص می پردازند و حرف های خیالی و اضطراری #عصرت_حیرت و #عصر_عسرت خود را تکرار می کنند. حرف هایی که در طول نیم قرن اخیر هیچگاه به یک طرح درست و درمان برای التیام دردها و درمان بیماری های اجتماعی منتهی نشده است. بلکه بر حیرت و ناامیدی آحاد جامعه افزوده است و امید به پیشرفت و اعتماد به سرمایه های واقعی و هویت تمدنی را تضعیف و تحقیر کرده است.
🔸 در حالی که اگر درست نگاه شود بخشی از ناکامی ها و مشکلات اجتماعی جامعه اسلامی، مانع تراشی ها و تفسیرهای #اضطراری و غلط از آرمانها و ارزشهای انقلابی و اسلامی است که موجب #دفع_حداکثری سرمایه های اجتماعی شده است و با تصمیمات غلط، اعمال خودسرانه ، تفرقه برانگیز و وحدت شکنانه جریانهای غیر انقلابی و مخالفان خارجی را مدعی و طلبکار کرده اند و انقلاب اسلامی و مسئولان عالی نظام باید چوب ندانم کاری آن تندروی ها و تفسیرهای غلط علم ستیزانه، اخلاق گریزانه و غرب ستیزانه و حتی هویت ستیزانه آنها را بخورند.
#اسلامی_سازی_فلسفه_شدن_هگل
#چپ_اسلامی
#تضادگرایی
#عصر_حیرت
#عصر_عسرت
#جریان_سوم
#عقلانیت
#فلسفه_شدن
#فلسفه_قدرت
#اصالت_فاعلیت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/950
📌 عالَم نو: ضرباهنگ پیشرفت
(تحلیلی متفاوت از اغتشاشات اخیر)
🔹عقلانیت انقلاب اسلامی نه بر پایه اندیشه اجتماعی اضطرار و عصر حیرت و عصر عسرت بلکه بر پایه منطق اجتماعی رشد و تعالی انسان شکل گرفته است و جهان معنایی متعالیه را به بشریت تکنیک زده عرضه کرده است. در این منطق جهان رو به تکامل است و روز به روز انسان ها آماده شنیدن حقیقت و ندای فطرت هستند. بر این پایه که «منطق والای حکومتی و تمدنی» است، ضعف و نواقص در جبهه حق هرچند روند تعالی انسان را کند می کند اما به هیچوجه متوقف نمی کند و اراده انسان را به اضطرار نمی کشاند؛ بلکه این ندای فطرت و قوت-های برآمده از حقیقت است که عزم ملی را تقویت می کند، هندسه سیاسی جهان را تغییر می دهد، الگوی نوین پیشرفت را عرضه می کند و به تدریج عالم گیر می شود و #عالمِ_نو را می سازد. انقلاب اسلامی حلقه ای از این جریان متصل تعالی است که از انبیا الهی (علیهم السلام) آغاز شده است و به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) منتهی خواهد شد.
🔸براساس عقلانیت انقلاب اسلامی، همواره این جریانات متفرق و به ظاهر هماهنگ باطل است که از پیشروی جبهه به هم پیوسته حق و جریان جاری فطرت و حقیقت خوف دارد و با جنگ ترکیبی درصدد اختفای قوت ها و پیشرفت های جبهه حق است. جنگی که با هدف نفوذ نرم و ارائه روایت نادرست از قوت ها و ضعف های جامعه اسلامی می خواهد دوقطبی کاذب در جامعه ایجاد کند و نسل جوان پیشرو را از هویت دینی و ملی خود جدا کند و از عرصه های علمی و فناوری قدرت_افزا دور نگه دارد و حواس مسئولان را نسبت به شتاب دهی به پیشرفت همه جانبه پرت کند.
🔹بر این اساس، اغتشاشات اخیر نه از روی قوت دشمن و یا به جهت ضعف های فراوان ما بلکه از روی استصال دشمن و طراحی های از پیش فکر شده بود. مدیریت این اغتشاشات، تهاجمی منفعلانه در برابر پیشرفت های مختلف علمی، فناورانه و اقتصادی و همچنین تضعیف حرکت رو به پیشرفت جبهه مقاومت بااستفاده از ضعف ها و نواقص ما بود.
🔸بر پایه عقلانیت انقلاب اسلامی و «منطق والای حکومتی و تمدنی»، اغتشاشات اخیر اگرچه آسیب هایی را برای جامعه به همراه داشت اما لطف خفیه الهی در مسیر پیشرفت داخلی و تمدن سازی (عالم نو) بود، چرا که موجب آشکار شدن نواقص موجود و ضعف های مخفی شد و فکرهای دغدغه مندان را به درمان ضعف ها و تقویت بنیه های فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی نسل جوان معطوف کرد.
🔹اغتشاشات اخیر و تهاجم گسترده و ترکیبی دشمنان داخلی و خارجی و همراهی برخی از داخلی ها، بار دیگر نشان داد که باید به عقلانیت اصیل و امید آفرین و پیشرو انقلاب اسلامی و حکمت تمدنی و فقاهت اجتماعی رهبران و متفکران اصیل انقلاب که بنیاد فکری عالَم نو است باز گردیم و از تفسیرهای انحرافی موجود در جبهه انقلاب که موجب تشتت فکری و گسست اجتماعی است دست برداریم و ید واحده ای برای مشارکت فعال در روند حاکم شدن نظمی جدید در دنیا باشیم.
#عقلانیت_انقلاب
#عقلانیت_وحدتگرا
#اغتشاشات
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌سلول های بهاری
#معرفی_کتاب برای کنشگران علم
🔹این کتاب خاطراتی از تلاشهای یک نسل ساده و معنوی فرزندان انقلاب در جهت تولید و توسعه سلولهای بنیادی به روایت دکتر حسین بهاروند است. کسی که برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ به همراه همکارانش در پژوهشگاه رویان موفق شد تا سلول بنیادین انسانی تولید کند و به واسطه آن علم بیولوژی را به شدت تکان دهد.
🔸دکتر حسین بهاروند، استاد ممتاز و موسس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان، در سال 1374 به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، در سال 1382 توانست برای اولین بار در ایران سلول های بنیادی رویانی انسانی را تولید کند.
🔹در سال 1387 نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلول های بنیادی پرتوان القائی انسانی شد. این فعالیت ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه های مختلف پزشکی بازسازی را در ایران پایه گذاری کنند. ایشان تاکنون بیش از سی جایزه ملی و بین المللی، از جمله جایزه رازی، خوارزمی، آیسسکو، آکادمی علوم جهان، یونسکو و جایزه مصطفی (نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام) دریافت کرده است.
🔸 کتاب سرشار از مفاهیم معنوی و علمی است که نشان از هم راهی علم و ایمان در فرزندان انقلاب اسلامی در انجام کارهای بزرگ علمی دارد.
#عقلانیت_انقلاب
#معنویت
#علم
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌مشکلهی اضطرار اندیشی
🔹یکی از موانع فکری مهم بر سر راه پیشرفت حقیقی، تعالی اجتماعی و قدرتمند شدن جامعه اسلامی، #اضطرار_اندیشی است که انسان را محصور در حیرتها و ظلمتها تصور میکند و جهان امروز را #عصر_حیرت و #عصر_عسرت می نامد. عسرت در لغت به این معانی آمده است: افلاس، تعسر، تنگدستی، تنگی، تهیدستی، دشواری، سختی، ضراء، عسر، فقر، نداری. بنابراین #عصر_عسرت، عسر انقطاع و انسداد فیض و فتوحات ربانی است. عصر عسرت، عصر انحطاط، تنگدستی و بیپناهی انسان و گرفتاری او در کثرت دنیا و روابط پیچیده و معادلات کمّی سرپرستی اجتماع است که جز با توقف و ستیز و به انتظار آیندهی نامعلوم نشستن و کشیدن طرحهای خیالی و اتوپیایی نمیتوان مشارکت فعال و حرکت سازندهای در تعالی انسان معاصر و تغییر زمانه داشت.
🔸گاه برخی از مروجان این اندیشه، اضطرار اندیشی خود را به آموزهی سازنده و پویای مهدویت و آخر الزمان نسبت میدهند و عصر غیبت را عصر عسرت و عصر اضطرار و انحطاط، عصر انسداد و امتناع حکمت و فقاهت و پیشرفت حقیقی میخوانند و اگر حرکتی را هم در این عصر ممکن بدانند از باب دوران گذار و ناچاری است. در حالی که این با منطق اصیل انتظار و منطق پویایی و سازندگی آن در عصر غیبت ناسازگار است.
🔹اضطرار اندیشی از آغاز حرکت پرشتاب و سازنده انقلاب اسلامی مروجانی داشته است و در هر دورهای صورت جدیدی به خود گرفته است و انسان انقلابی پرنشاط سازنده را نسبت به مسیر پیش رونده انقلاب اسلامی دلسرد کرده است و همواره او را از هیمنهی دنیای مدرن ترسانده است و بر برجسته سازی نقاط ضعف و نواقص داخلی و ارائه طرحهای خیالی و اتوپیایی اصرار داشته است.
🔸این جریان در دو دههی اخیر علیرغم ظاهرسازی انقلابی و تمدنی، بیش از آنکه انسان انقلابی را به #تعالی_اندیشی و #اتصال_تمدنی جبهه حقیقت خواهان عالم دعوت کند و آنان را پویایی و سازندگی علمی و اجتماعی ترغیب کند، آحاد جامعه را به #انحطاط_اندیشی و #انقطاع_تمدنی و تمرکز بر گسست های فرهنگی وادار می کند. بیش از آنکه طرحی کارآمد و راهبردی برای خروج از ضعفها و نواقص اجتماعی ارائه دهد و بر فروبستهای اجتماعی صحه می گذارد و با نفی میراث فلسفی، فقاهتی، علمی و تمدنی خود، از تأسیس فلسفه و فقه و روش های جایگزین و تغییر در منطق شناخت و حجیت سخن میگوید.
🔹در باب ریشه یابی اضطرار اندیشی بسیار میتوان نوشت اما اجمالا میتوان گفت اضطرار اندیشی نتیجه غفلت از فطرت انسان و همچنین تعطیلی عقل حقیقت یاب و نفی حسن و قبح ذاتی افعال و اعتقاد به انسداد باب علم است که نتیجه آن دوری از حقیقت و بی_پناه ساختن انسان و رها کردن او در نسبتها و روابط پیچیده و بی حساب و کتاب مدرنیته است.
🔸اضطرار اندیشی محصول الهیات تنزیهی و عدم درک درست از ربوبیت الهی و فیض رسانی مستمر و مستدام ربوبی در همه زمانها و مکانهاست.
🔹 اضطرار اندیشی معلول تلقی ناصواب از غیبت امام معصوم(ع) و عقیده رهاشدگی انسان در جهان رهاشده و بیسرپناه است.
🔸اضطرار اندیشه محصول نوعی از فلسفه تاریخ است که سیر حرکت بشر را به گونهای ترسیم میکنند که عقل خودبنیاد مدرنیته قدرت تام و تمام یافته و راه منطقی و عقلی هم برای خروج از سیطره و هیمنهی آن نیست، لذا سیر جهان رو به انحطاط و قدرتمند شدن جبهه باطل است و از قدرت و توانایی جبهه حق و امکان پیشرفت واقعی و سازندگی اجتماعی آن مأیوس هستند و تنها راه خروج را در دوگانهی ستیز و تضاد و یا کُرنش و پیروی تلقی میکنند.
🔹 تاریخ نشان داده است که اضطرار اندیشان با غربستیزی و تجددستیزی آتشین آغاز کردهاند و علم مبارزهی تمام عیار با عقل مدرن و علم و نظم غربی برافراشتهاند و در رسانهها بر طبل آن کوبیدهاند اما پس از گذشت چند دهه و به تدریج آتش آنها به سردی گراییده و در انحطاط فرورفتهاند و با معرفی زمانه به زمانه حیرت و عصر عسرت، از عقب ماندگی و توسعهنیافتگی نالیدهاند و براساس منطق اضطرار به أخذ تمدن غربی از باب اکل میته و ناچاری دوران و دوران گذار سخن راندهاند.
#اضطرار_اندیشی
#انحطاط_اندیشی
#انقطاع_تمدنی
#عصر_عسرت
#عصر_حیرت
#دوران_گذار
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌جنایات کومله در کردستان از زبان شهید چمران
مدتی است که چند کتاب درباره کردستان و جنایات سوسیالیستها و دموکراتها علیه مردم شریف آن دیار را میخوانم.
یکی از بهترینها کتاب کردستان شهید دکتر مصطفی چمران است در ص ۱۳۸ آن ماجرای بسیار خوفناک ی را نقل میکند ...
#کردستان
#کومله
#دموکرات
#جنایت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 کردستان
🔹 تاریخ سرگذشت آینده است.
🔸 تاریخ آزمایشگاه علوم انسانی و نظریههای اجتماعی است.
🔹 تاریخ سالهای آغازین انقلاب شکوهمند اسلامی ملت بزرگ ایران، سرمایهای بزرگ و درس آموز ادامه انقلاب است. بدون مطالعهی تاریخ این سالها نمیتوان مسیر آینده را پیشپیشبینی کرد.
🔸 وقایع کردستان در آغازین سالهای انقلاب یکی از آن سرمایههاست. هجوم گسترده جریانات وابسته به شرق و غرب و تسخیر پاسگاههای نظامی و خلع سلاح نظامیان و اعلان جنگ علیه مردم کردستان و انقلاب اسلامی و تجزیهی ابران، جزء تلخترین روزهای ایران و مردم عزیز استان همیشه ایرانی کردستان است.
🔹وقایع کردستان شباهت زیادی به وقایع فتنه ۱۴۰۱ دارد. جریاناتی که با غصب جغرافیای فکری جوانان درصدد نابودی ایران و تجزیه آن دارند.
🔸 قهرمان جبهه کردستان دکتر مصطفی چمران بود که با عرفان و حماسه در وسط معرکه حضور یافت. چمران خمینی با الهام گیری از عاشورا توانست کمر فتنه را بشکند.
🔹 دکتر چمران خاطرات و تحلیلهای خود از فتنه چپ و راست در کردستان را با قلم و زبان بیان کرد و مجموع آنها در کتاب #کردستان گردآوری شده است.
🔸مطالعه این کتاب برای درک شرایط امروز انقلاب اسلامی و شناخت ریشههای فتنه ۱۴۰۱ بسیار مهم و عبرتآموز است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121