🌹 تلاوت سوره قدر در عصر جمعه
عن أبي الحسن موسى بن جعفر عليه السلام، قال: إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْحَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ، يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا شَاءَ، فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ، وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا.
📚الامالی (للصدوق)؛ ص۷۰۳
حضرت امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
برای خداوند در روز جمعه هزار نسیم رحمت است که هرچه بندهاش بخواهد از آن نسیم مهرآمیز ببخشد، پس هر که بعد از عصر روز جمعه «صدبار» سوره «انّا انزلناه» را بخواند، حقتعالی آن هزار رحمت را چند برابر گرداند و به او عطا فرماید.
❇️مرحوم آیت الله حاج آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود:
من با آقای [آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در #عصر_جمعه ترک مکن!
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2059
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین:
من بیمایه که باشم که خریدار تو باشم
حیف باشد که تو یار من و من یار تو باشم
تو مگر سایه لطفی به سر وقت من آری
که من آن مایه ندارم که به مقدار تو باشم
خویشتن بر تو نبندم که من از خود نپسندم
که تو هرگز گل من باشی و من خار تو باشم
هرگز اندیشه نکردم که کمندت به من افتد
که من آن وقع ندارم که گرفتار تو باشم
هرگز اندر همه عالم نشناسم غم و شادی
مگر آن وقت که شادی خور و غمخوار تو باشم
گذر از دست رقیبان نتوان کرد به کویت
مگر آن وقت که در سایه زنهار تو باشم
گر خداوند تعالی به گناهیت بگیرد
گو بیامرز که من حامل اوزار تو باشم
مردمان عاشق گفتار من ای قبله خوبان
چون نباشند که من عاشق دیدار تو باشم
من چه شایسته آنم که تو را خوانم و دانم
مگرم هم تو ببخشی که سزاوار تو باشم
گرچه دانم که به وصلت نرسم بازنگردم
تا در این راه بمیرم که طلبکار تو باشم
نه در این عالم دنیا که در آن عالم عقبی
همچنان بر سر آنم که وفادار تو باشم
خاک بادا تن سعدی اگرش تو نپسندی
که نشاید که تو فخر من و من عار تو باشم
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2060
📌 استادان عرفانی و سلوکی شهید مطهری
۱. مرحوم آیت الله آقا نجفی قوچانی:
آیت الله العظمی خامنهای:
❇️شخصیت ممتاز اهل مکاشفه
مرحوم آقا نجفی یك شخصیت بسیار ممتازی بوده، یك انسان معنوی بوده. مرحوم شهید مطهری ایشان را دیده بود در قم. و به من میگفت ایشان اهل مكاشفه و اهل معنا بودند. كتاب دیگری ایشان دارد به نام سیاحت غرب كه در احوال عالم برزخ و پس از مرگ نوشته شده به شكل داستانی. مرحوم مطهری میگفتند من احتمال قوی میدهم كه اینها مكاشفات این مرحوم هست، كه به این شكل در كتاب سیاحت غرب آن را ثبت كرده.
.۱۳۶۴/۰۹/۲۶
بیانات در مراسم سالگرد شهادت دکتر مفتح
❇️ دارای مقامات معنوی و تاثیرگذار تربیتی
مرحوم آقای مطهّری از معاشرت یک یا دو ماه رمضان خودش با مرحوم «آقانجفی قوچانی» آن مرد بزرگواری که «سیاحت شرق» و «سیاحت غرب» را نوشت، برای من نقل میکرد. معلوم میشد که مقامات معنوی و تربیت و ممشا و منش آن مرد برروح مرحوم مطهری رضواناللَّهعلیه تأثیر گذاشته بود.
مرحوم «علّامه طباطبایی» و مرحوم «حاج میرزا علی آقای شیرازی» و دیگران و دیگران و در رأس همه امام بزرگوار نیز تأثیرات زیادی بر او گذاشته بودند. معلّم چنین کارهایی میکند.
۱۳۷۸/۰۲/۱۵
بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان
#سیاحت_شرق
#آقانجفی_قوچانی
#شهید_مطهری
#عرفان
#سلوک
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2061
📌سیاحت شرق آیت الله آقانجفی قوچانی
آیت الله العظمی خامنهای:
ما متأسفانه یك تحلیل درست و حسابی از زندگی طلبگی نداریم. تا این نكات و ظرائف توی آن منعكس شده باشد. معمولاً شرح حالهایی كه هست متوجه به این خصوصیات و این نكات نیست. این كتاب زندگی مرحوم آقانجفی قوچانی كه به اسم سیاحت شرق منتشر شده خیلی چیز جالبی است. من به برادران و خواهران توصیه میكنم كتاب را بخوانند. خود مرحوم آقا نجفی یك #شخصیت بسیار #ممتازی بوده، یك #انسان_معنوی بوده. مرحوم شهید مطهری ایشان را دیده بود در قم.
و به من میگفت ایشان اهل #مكاشفه و اهل #معنا بودند.
كتاب دیگری ایشان دارد به نام سیاحت غرب كه در احوال عالم برزخ و پس از مرگ نوشته شده به شكل داستانی.
مرحوم مطهری میگفتند من احتمال قوی میدهم كه اینها #مكاشفات این مرحوم هست، كه به این شكل در كتاب سیاحت غرب آن را ثبت كرده.
یك چنین شخصیتی. آنجا منعكس است، كه طلبه چهجوری درس میخواند و چهجوری تلاش میكند و چهجور پای درس استاد میرود، و استاد را انتخاب میكند و چهجور عبادت میكند و چهجور گرسنگی میكشد، البته زمان آقانجفی با حالا یك مقداری فرق میكند، و ما نمیگوئیم صد در صد آنجور است. نه، خیلی چیزها هست كه زمان مرحوم آقا نجفی نبود و خوب هست، امروز، هست. بهتر از آن هم هست.
بیانات در مراسم سالگرد شهادت دکتر مفتح ۱۳۶۴/۰۹/۲۶
#سیاحت_شرق
#آقانجفی_قوچانی
#شهید_مطهری
#عرفان
#سلوک
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2062
📌تغییر تدریجی ذائقه مذهبیها
تابلوی نصب شده در کتابفروشی های مسجد جمکران بسیار جالب توجه و نگران کننده است.
در این تابلو هیچ خبری از عالمان حوزوی و متفکرات برجسته انقلاب اسلامی نیست و متوسطان ادبی و فرهنگی جایگزین بزرگان حوزوی و نظری شدهاند.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2065
هدایت شده از کتاب انقلاب اسلامی
📌 عنوان: درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی)
📖 از منظر حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) علم یکی از محورهای مهمّ تمدّن انسانی است و خود از همین منظر تمدّنی و با رویکرد فلسفی - الهیّاتی به علم و علوم انسانی مینگرند. ایشان در بیانات و نوشتههای خود افقهای جدیدی را مورد نظر دارند که انسان را وا میدارد تا فراتر از فلسفههای رایج به دیدگاههای ایشان توجّه بیشتری کند.
📖 همچنین ایشان به عنوان یک مجتهد و حکیم عالیقدر صاحب سبک خاص در تبیین و تحریر معارف اسلامی و انسانی هستند و در تحلیل امور انسانی از افقهای جدید انسانی و تمدّنی پرده برمیدارند و آن را در موضعگیریهای خود در عرصهی راهبری جامعه و مواجههی تمدّنی با پدیدههای داخلی و خارجی به کار میگیرند.
📖 کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی» در ۱۱ فصل میکوشد تا به واکاوی نظریّهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) در موضوع علوم انسانی اسلامی بپردازد.
📚 ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
🧾 قطع: رقعی
📎 خرید کتاب: @qom_khamenei_book
💳 قیمت: 420000 تومان
#درآمدی_بر_علوم_انسانی_اسلامی
@khamenei_book_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عیون الخمینی
خاطره آیت الله رمضانی از ارادت حضرت علامه حسن زاده آملی نسبت به عارف یگانه حکیم بیبدیل و فقیه موسس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی
#عرفان
#امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2069
📌 اجازه نامه مرجع تقلید برای تدریس فلسفه و حکمت و ریاضی
دو اجازه ی مهم تدریس فلسفه صادره از مرحوم آیت الله العظمی #سید_ابوالحسن_اصفهانی به مرحومان سیّد محمّدعلی داعی الاسلام و شیخ محمّدحسین فاضل تونی
«مخفي نماند که جناب مستطاب سيّد الأفاضل الأعلام وسند الأماجد الفخام آقاي حاج سيّد محمّدعلی الملقّب و المدعوّ بداعی الإسلام (دام تأييده) که هميشه در علوم متشتّته از معقول و منقول و غير ذلك تدريس و تدرّس داشته ... ؛ مجازند از جانب احقر در تدريس معقول و حکمت الهی و رياضی و ساير علوم که کما فی السّابق به افاضات علميّه خود ، مستعدّين از اهل تحصيل را مستفيض نمايند.
حرّره الأحقر أبوالحسن الموسوی الاصفهانی».
#نسخه_خطی
#تراجم_علما
از کانال کشکول ناب حوزوی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2071
📌 اجتهاد در برابر نص
🔹ریشهی همهی مشکلات در تاریخ اسلام به یک اجتهاد بر میگردد «اجتهاد در برابر نص». آن هنگام که جمعی از مسلمین علیرغم صراحت و شفافیت بیان رسول اکرم (صل الله علیه و آله)، خود را دلسوزتر از پیامبر برای آینده اسلام دانستند و براساس رأی خود به اجتهاد پرداختند و با تفسیر غلط از قرآن کریم و سیره نبوی ، دیگری را جایگزین امیر المؤمنین کردند و همین شد آغاز انحراف. این جریان پر طمطراق با ادعای «اجتهاد»، «نوآوری»، «دلسوزی» و «انقلابیگری» با ابزار قدرتمند رسانهای و خطابی، هرگونه مخالف و منتقدی را به حاشیه میکشاندند و از متن جامعه و تاثیر گذاری اجتماعی حذف کردند.
🔸 «اجتهاد در برابر نص» در ابتدا خیلی زیبا و انقلابی جلوه میکند و بسیاری از اهالی جامعه و حتی دلسوزان نسبت به آینده را با خود همراه میکند و عموم افراد تصور میکنند که این مدعیان پر طمطراق اجتهاد و نوآوری میتوانند بار حل مسائل آینده جامعه و تمدن را به دوش بکشد. از اینرو، عموم رسانهها و حتی بسیاری از نخبگان جامعه، به تعریف و ترویج این مدعیان اجتهاد و نوآوری میپردازند و هرگونه نقد آنها را بر نمیتابند و منتقدین دلسوز و آیندهنگر را با ترفندهای مختلف و برچسبهای متنوع در چشم عموم مردم تخریب میکنند و آنها را از متن حذف و به حاشیه میکشانند.
🔹انقلاب اسلامی ایران هم در معرض این خطر بزرگ است کسانی به اسم انقلابیگری، در مقابل صریح بیانات و آثار رهبران و متفکران اصیل انقلاب اسلامی، به بهانهی اجتهاد و نوآوری و تکامل، درصدد تغییر مبانی فلسفی، عرفانی و فقاهتی انقلاب و نظام اسلامی هستند و خود را دلسوزتر از رهبران انقلاب میدانند و به متفکر سازی و داستانسرایی دربارهی افرادی مشغولند که در ذهن و دل اساس مبانی حکمی و فقاهتی انقلاب اسلامی و امام خمینی و رهبر معظم انقلاب را قبول ندارند و درصدد ارائه جایگزینهایی برای آن از حیث فلسفه، عرفان و فقاهت هستند. اما این جایگزینها را با اسم «مکتب انقلاب اسلامی» به خورد جامعه میدهند.
🔸 «اجتهاد در برابر نص در انقلاب اسلامی»، میتواند موضوع چند رسالهی دکتری و کتاب علمی و پژوهشی باشد تا خطرات پیشروی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را آشکار کند البته یک پیش شرط اصلی دارد و آن شجاعت علمی و نهراسیدن از صاحبان رسانههای قدرتمند و مقاومت در برابر بهرهمندان ویژه از بودجههای کلان نهادهای مذهبی، انقلابی و دولتی است.
۱۰ خرداد ۱۴۰۳
#تحریف
#تغییر_مرجعیت_فکری_انقلاب
#اجتهاد_در_برابر_نص
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2072
انا لله و انا الیه الراجعون
درگذشت عالم بزرگوار و عموزاده گرامی، آیت الله حاج سید هاشم غضنفری خوانساری فرزند آیت الله حاج سید محمد تقی غضنفری خوانساری را به محضر خانواده ایشان، مردم خوانسار و قم تسلیت عرض میکنم.
از خداوند متعال برای آن عالم وارسته مغفرت و رحمت و برای خاندان و اردتمندان آن مرحوم صبر و سکینت را مسئلت دارم.
سید مهدی موسوی
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
https://eitaa.com/hekmat121/2073
📌 عبور از جامعه جاهلی عربی به مدینه فاضله نبوی
🔹یکی از معجزات بزرگ پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله) تبدیل جامعه جاهلی عربی به مدینه فاضله نبوی است. شناخت این تغییر و تحول بزرگ اجتماعی میتواند یکی از بهرههای ما از آن وجود مبارک باشد.
🔸 این پرسش مطرح است که پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله) چگونه توانست این تغییر و تحول اجتماعی را به وجود آورد؟ اطلاع از چگونگی این تغییر میتواند الهام بخش ما در مسیر جامعهپردازی و تمدنسازی باشد.
🔹 قرآن کریم بزرگترین راهنمای پیامبر اسلام در این زمینه است. قرآن کریم با ایجاد یک شبکهی مفهومی از حقایق، نظم عقلانی ویژه را به انسان عربی ارائه دارد که به تدریج از جاهلیت بدوی خارج و عقلانیت توحیدی را بپذیرند و براساس آن سلوک خود را بازسازی و جامعه خود را با تعریف کنند.
🔸 در این دستگاه عقلانی جدید، همه چیز بر محور توحیدی میچرخد که عقل انسان بدان گواهی استدلالی و نشانهای میدهد و با الهام از قرآن کریم و سیره و سنت پیامبر و خاندان طاهرینش (علیهم السلام) توان امتداد توحید به همهی عرصههای زندگی بشر را در قالب قانون و اخلاق دارد.
🔰 به همین جهات رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند:
«اگر از گنجینه وجود پیامبر(ص) استفاده کنیم، امت اسلامی به آنچنان موقعیتی خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند و او را زیر فشار و تهدید قرار بدهند؛ این درس است برای ما.»
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2074
هدایت شده از تأملات اجتماعی
📌فهرست و آدرس یادداشت های منتشر شده، تاکنون، پیرامون کتاب «درامدی بر نظریه ی علوم انسانی آیت الله خامنه ای»
▪️مقدمه: نقطه ی عطف (جایگاه شناسی کتاب، در میان آثار علوم انسانی اسلامی)
https://eitaa.com/taamollat/977
▪️یادداشت اول: مروری بر روش شناسی کتاب، در معرفی نظام اندیشه ی آیت الله خامنه ای
https://eitaa.com/taamollat/978
▪️یادداشت دوم:
- ادامه ی روش شناسی تحقیق در اندیشه ی متفکران مسلمان
- معرفی «الهیات اجتماعی» بعنوان خاستگاه نظریه ی علوم انسانی ایشان
https://eitaa.com/taamollat/1072
👈 درباره ی الهیات اجتماعی (مفهوم و تاثیر آن در علوم انسانی)
https://eitaa.com/taamollat/1073
▪️یادداشت سوم:
تبیین بیشتر الهیات اجتماعی بمثابه ی خاستگاه علوم انسانی (بخش اول) ،
تبار شناسی تاریخی مبنای الهیات اجتماعی
https://eitaa.com/taamollat/1078
👈الهیات اجتماعی بمثابه خاستگاه علوم انسانی آیت الله خامنه ای ، مهمترین و مبنایی ترین مدعای کتاب:
https://eitaa.com/taamollat/1079
👈نوآوری متفکران مسلمان در ایجاد خاستگاه دینی برای علوم انسانی
https://eitaa.com/taamollat/1088
▪️یادداشت چهارم:
الهیات اجتماعی بمثابه ی خاستگاه علوم انسانی (بخش دوم)
https://eitaa.com/taamollat/1093
▪️یادداشت پنجم:
گزارشی از فرایند روش تحقیق در نظام اندیشه ایت الله خامنه ای، بمنظور دستیابی به نظریه ی علوم انسانی ایشان
https://eitaa.com/taamollat/1109
👈 چرا پرداختن به نظریه ی علوم انسانی و نظریه ی اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی مهم است؟ https://eitaa.com/taamollat/1110
▪️یادداشت ششم:
گزارش فصل دوم: «شخصیت علمی و پایگاه معرفتی آیت الله خامنه ای»
https://eitaa.com/taamollat/1112
👈درباره ی نظریه ی اجتماعی:
https://eitaa.com/taamollat/1116
▪️یادداشت هفتم:
علم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای ، مقدمات تاریخی
https://eitaa.com/taamollat/1153
👈تعریف علم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای و تاثیرات آن بر نظریه ی علوم انسانی
https://eitaa.com/taamollat/1155
▪️یادداشت هشتم:
مقایسه ی کوتاه بین فضای علم در غرب و جهان اسلام
https://eitaa.com/taamollat/1179
https://eitaa.com/taamollat/1195
▪️یادداشت نهم:
چیستی علم: لایه های نگاه ایشان به مقوله ی علم
https://eitaa.com/taamollat/1218
👈دو نکته در رابطه با علم و حیات اجتماعی
https://eitaa.com/taamollat/1220
👈درباره ی روش استخراج نظام اندیشه متفکران(روش شناسی خود کتاب)
https://eitaa.com/taamollat/1221
#علوم_انسانی_اسلامی
@taamollat
📌 عرفان امام خمینی
مهمترین کتاب عرفانی امام خمینی کتاب شریف مصباح الهدایة الی الخلافة و والولایة است.
هر تقریری از عرفان امام خمینی بدون توجه به این کتاب، تحریف اندیشه امام خمینی است.
#عرفان
#امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2079
📌 مقام عرفانی شهادت در مکتب عرفانی امام خمینی
🔸برخلاف اهل تصوف که بر تنقیص شهادت اهتمام دارند و شهادت را نتیجه عدم ارادت به مرشد خود میپندارند، در منطق قرآن کریم و معارف اهلبیت (علیهمالسلام)، #جهاد و #شهادت اوج مقامات عرفانی و منازل سیر و سلوکی انسان سالک است.
🔹بر همین مبنا در مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) «از شهدا که نمیشود چیزی گفت. شهدا شمع محفل دوستانند. شهدا در قهقهۀ مستانه شان و در شادی وصولشان عِندَ رَبِّهِم یُرزَقوناند؛ و از «نفوس مطمئنه ای» هستند که مورد خطاب فَادخُلِی فِی عِبادِی وادخُلیِ جَنَّتِی پروردگارند. اینجا صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در ترسیمش برخود میشکافد.»
✍صحیفه امام جلد ۲۱ ص ۱۴۷
#عرفان
#جهاد
#شهادت
#امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2080
📌 پیام یکی از اعضای کانال امتداد ...
واقعا کسی نیست که نسبت به این انحراف بزرگ موضع بگیرد و مکتب فکری انقلاب اسلامی را از خطر تحریف و انحراف نجات دهد؟؟؟
https://eitaa.com/hekmat121/2081
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آیت الله #جوادی_آملی
☘ ابن السكّيت به وجود مبارك #امام_رضا سلام الله علیه عرض كرد يا بن رسول الله مكتبها زياد است، نحلهها زياد است، مليّتها و ملتها زياد است حرفها زياد است كدام حرف را بفهميم؟حرف اول را در اين صحنه چه كسي ميزند؟
وجود مبارك امام رضا سلام الله علیه فرمود: حرف اول را «العقل» برهان عقلی، سواد، علم ميزند.»
💠به نقل از مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2082
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران همایش #حکیم_تهران (نکوداشت مرحوم آیت الله #آقا_علی_مدرس_طهرانی):
«دعوت جوانان به #علوم_عقلی و توجه حوزههای علمیه به علوم عقلی و بویژه #فلسفه بسیار مهم است.»
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2083
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 تشکیک انقلابیگری
(درآمدی بر منطق نقادی فکر و عملکرد کنشگران انقلابی)
🔹#انقلاب یک واقعیت اجتماعی است که از سطوح مختلفی برخوردار است. همچنین #انقلابیگری نیز حقیقتی مشکک و ذومراتب است و افراد با توجه به نسبتی که با سطوح مختلفِ واقعیت انقلاب برقرار میکنند به این وصف متصف میشوند. از اینرو، به راحتی نمیتوان کسی را از جرگهی انقلاب خارج دانست و به حذف آن پرداخت. اصلا متهم کردن ساده و سطحی افراد درون جامعهی انقلابی به ضد انقلاب، معلول نشناختن حقیقت ساری و جاری انقلاب و منطق تحول اجتماعی است.
🔸براساس عقلانیت انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی یک حقیقت متعالی است که محصول #تحول_باطنی و #انقلاب_درونی ملت ایران است و این تحول از سطوح مختلف معرفتی و عملی برخوردار است که مهمترین سطح آن، اعتقاد به حاکمیت اسلام و نفی سلطهی استکبار جهانی است. هر کس که به این اصل مهم معتقد باشد بدون تردید از سطح متعالی #انقلابی_بودن برخوردار است. حتی اگر کسی این سطح از ادراک و بینش را هم نداشته باشد اما با حضور و مشارکت صادقانهای خود در عرصههای اقتصادی، فکری و اجتماعی، موجبات اعتلا و پیشرفت جامعه را فراهم کند در جرگهی انقلابیون قرار دارد. لذا به راحتی نمیتوان عموم افراد ملت و مشارکتجویان اجتماعی را به غیرانقلابی و ضدانقلابی متهم نمود. بلکه اصل کلی این است: هرکسی که در جامعهای اسلامی حضور و مشارکت دارد و مشغول به کاری و انجام خدمتی است و آگاهانه ضربهی کاری به نظم اجتماعی نمیزند او در دایرهی حقیقت تشکیکی انقلاب قرار دارد و در درجاتی از انقلابیگری قرار میگیرد.
امام خمینی:
«هر مسلمانی که موازین و اصول اسلام را پذیرفته است و در اعمال و رفتار از انضباط دقیق شیعی برخوردار است یک عضو از اعضای حزب الله است؛ و تمامی دستورات این حزب و خط مشی آن را قرآن و اسلام بیان کرده است. این حزب غیر از حزبهای متداول امروز دنیاست. امروز تمام مردم ایران ـ در هر سِنی که هستند ـ از زن و مرد که با شعارهای اسلامی مبارزه می کنند جزء حزب الله هستند.» صحیفه امام ج۵ ص۴۰۸.
🔹 بر این اساس، آنانکه به بسط عقلانیت و معنویت و عدالت در جامعه اسلامی مشغولند و مردم را به آیندهی کشور امیدوار و به اسلام و مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) مومن میکنند نقش مهمی در اعتلای انقلاب اسلامی و جامعهای اسلامی دارند حتی اگر نقدی هم به روندهای سیاسی و یا اندیشههای مستقر در نظام سیاسی ایران داشته باشند. این افراد به میزان گسترش عقلانیت، معنویت و عدالت، در جرگهی انقلابیون قرار دارند که لازم است جایگاه و نقش آنها مشخص شود.
🔸 به نظر میرسد که مهم این است، افراد در سطح و جایگاهی که هستند و با توجه به نقشی که بر عهده گرفتهاند در چارچوب انقلاب و انقلابیگری فهم شوند و براساس همان جایگاه تأیید یا نقد شوند. توضیح اینکه، انقلابی بودن سلسله مراتب و درجاتی دارد و نباید همه را در یک مرتبه و درجه قرار داد بلکه لازم است ابتدا طرحی نظری از جایگاهها و درجات کنشگری کنشگران فکری و فرهنگی و یا سیاسی و اجتماعی مشخص شود و سپس اندیشه و کنش افراد براساس آن درجات و جایگاهها تحلیل و بررسی شود.
🔹شاید مشکل امروز جامعهی ما این است که بدون داشتن چنین طرح و الگویی، افراد به صورت همعرض قرار میگیرند - به طور مثال هر صاحب فکر و کلامی و آدم سرشناسی را در یک رتبه قرار میدهند و یک انتظار از آن دارند و یک شأن و مرتبهی مساوی برای همه آنها قائلند- نتیجه این میشود که هرگونه نقد افکار و عملکرد افراد معروف و سرشناس، به معنای نفی و حذف آنها از انقلاب و انقلابیگری تلقی شود و اگر از تفاوت فکر و نظر آنها با مکتب انقلاب و اندیشههای رهبران انقلاب سخن به میان آید، شنونده لوازمی برای این سخن و نقد در ذهن خود میسازد میسازد که اصلا مقصود تحلیلگر و منتقد نبوده است لذا سریعا هر نقدی به معنای، برچسب زدن و متهم نمودن دیگران به غیر انقلابی و حتی ضدانقلاببودن و ضد رهبران انقلاب تفسیر میشود و در نتیجه یا گوینده و منتقد به بیانصافی و بدبینی و غرضورزی و ... متهم میشود و یا آن فرد سرشناس نقدشده، کاملا از عرشِ ذهنیتساخته شده، سقوط میکند و کنار گذاشته میشود.
🔸 با این رویهی حاکم بر ذهن کنشگران فکری و فرهنگی جامعه، باب هرگونه نقد و بررسی، تحلیل و آیندهپژوهی بسته میشود و باب ناراحتی و عصبانیت و بیاعتمادی و گله گذاری و احتمالا دشمنی باز میشود. در چنین فضایی باید با هرگونه تحلیل و بررسی جریانها و افراد وداع کرد و سکوت و تقیه پیشه کرد. و نهایتا به مخاطبین محترم صریحا اعلام کرد: خداحافظ
و آخر دعوانا ان الحمدللّه رب العالمین
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#تحول_باطنی
#انتقاد
#نقد
#سکوت
#تقیه
https://eitaa.com/hekmat121/1612
📌 جواب لن ترانی
وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَٰكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ
الأعراف ۱۴۳
ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﻌﺎﺩﮔﺎﻩ ﻣﺎ ﺁﻣﺪ ، ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺎ ﻭﻱ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺟﻤﺎﻝ ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻝ ﺫﺍﺕ ﺑﻲ ﻧﻬﺎﻳﺘﺖ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻗﻠﺐ ﻣﻦ ] ﺑﻨﻤﺎﻱ ﺗﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺭﺅﻳﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺎﻃﻨﻲ ] ﺑﻨﮕﺮم . ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻮﻩ ﺑﻨﮕﺮ ﺍﮔﺮ [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻠﻮﻩ ﻣﻦ ] ﺑﺮ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻣﺎﻧﺪ ، ﺗﻮ ﻫﻢ ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ . ﭼﻮﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺮ ﻛﻮﻩ ﺟﻠﻮﻩ ﻛﺮﺩ ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻲ ﻫﻮﺵ ﺷﺪ ، ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻮﺵ ﺁﻣﺪ ﮔﻔﺖ : ﺗﻮ ﻣﻨﺰّﻫﻲ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺷﻮﻱ ، ] ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺖ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻢ ، ﻭ ﻣﻦ [ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ]ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ [ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻱ ] ﻫﺴﺘﻢ .
سعدی:
چو رسی به کوه سینا ارنی مگو و بگذر
که نیرزد این تمنا به جواب لن ترانی
حافظ:
چو رسی به طور سینا ارنی بگو و بگذر
تو صدای دوست بشنو، نه جواب لنترانی
مولوی:
ارنی کسی بگوید که تو را ندیده باشد
تو که با منی همیشه، چه تری چه لن ترانی
فقیر:
چو رسی به کوه سینا ارنی بگو و بنگر
که جواب میدهندت همه ریگهای صحرا
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2086
📌 بلاغت امام خمینی (ره)
✍خاطره از دکتر جلیل تجلیل؛ استاد ادبیات و زبان فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران:
یک روز خبر دادند ده نفر از استادان علوم انسانی قرار شده که با امام در جماران دیدار خصوصی داشته باشند، من هم جزو آنها بودم. ما طبق برنامه یک روز ساعت هشت صبح در جماران خدمت ایشان شرفیاب شدیم.
شب قبل از دیدار من به فکر رفتم که خب، امام یک حالت مخصوصی دارند. صراحت و صرافتی هم دارند. در همان زمانی بود که رزمندگان ما و ایثارگران ما در جبههها ایفای وظیفه میکردند، ما هم در سنگر دانشگاه بودیم؛ ولی ما دستمان خالی بود از فیض شهادت. اگر از بنده سؤال کنند آقای تجلیل شما چه کار کردید برای انقلاب؟ من چه بگویم؟ در فکر بودم که یکباره در ذهنم این جرقه که از سالها پیش، از حدود سی سال پیش که بنده در مسائل بلاغت داشتم کار میکردم، متوجه شدم که ریشههای بلاغت و ادبیات به قرآن کریم برمیگردد و تمام منابعی که راجع به نقد ادبی و بلاغت و بدیع و عروض قافیه اینها متبرک به آیات است و علمای اسلام به زبان عربی و زبان فارسی این منابع را پرداختهاند. اما بنده که در دانشگاه ناظر بودم، میدیدم که قبل از انقلاب، همه در مسائل ادبی و نقد ادبی، از دیگران، از اروپاییها و امریکاییها میگویند و غرب هم کتابهایشان را ترجمه میکنند، ولی از منابع خودمان هیچ اشارهای حتی ضعیف و کمرنگ از بلاغت قرآنی نداشتهاند! این بود که من تصمیم گرفتم تا به عرض ایشان برسانم و یک گزارشی بدهم که بنده و عدهای از دانشجویان با همراهی بعضی از استادان، بلاغت قرآنی را پیش گرفتهایم. مثلا خاقانی از دیدگاه بلاغت اسلامی، حافظ و سعدی هم که خود حافظ منشور و بیانیه صادر کرده و گفته که:
ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ به قرآنی که اندر سینه داری
بنابراین، این را باید کشف کرد که کجای قرآن آمده و کلام سعدی را و حافظ را و مولوی را اینچنین پر اوج و موج داشته است. تصمیم گرفتم موضوع بلاغت را خدمت ایشان گزارش بدهم. این را یکی از معجزههای ایشان میدانم که وقتی خدمتشان رسیدیم، ایشان شروع کردند به رهنمودهایی و فرمودند: خوش آمدید شما استادان (به این مضمون). شما اساتید ادبیات فارسی و علوم انسانی ننشینید که دیگران برای شما ببرند و بدوزند و سبکها و استیلهای خودشان را پیاده کنند. خود شما منابع بلاغت دارید روی این اساس کار بکنید، با عزت تمام و نترسید.
من روحیه گرفتم و پرواز کردم، به جهت اینکه آن خطی که من به یاری خداوند میخواستم، اجازه بگیرم، ایشان ارائه کردند و دیگران را در برابر عظمتهای قرآنی و بلاغت منبعث از آیات قرآنی تحقیر کردند.
اما بلاغت خود امام و کلماتی که ایشان بیان کردهاند، از روز اول همه امت اسلامی بیانات امام را میشنیدند و خطابههایشان را میخواندند، این چگونه سخنی است که عوام میفهمیدند و خواص لذت میبردند. امام با
کمال سادگی شیوهای داشتند که من مجذوب میشدم. مثلا ایشان بدون اینکه به روی خودشان بیاورند که من دارم به شما آیه میگویم میفرمودند: با هم دعوا نکنید، اختلاف نکنید، نزاع نکنید، فشل میشوید، سست میشوید. من در یافتم که ایشان آیه قرآنی را ترجمه میفرمایند که: ولا تنازعوا، فتفشلوا و تذهب ریحکم.[1]
یکی از سخنرانیهای خیلی مهم امام که از نظر فنی باید کلمه به کلمه روی آن تحلیل ادبی بشود، سخنرانی ایشان در فیضیه قم در هفته شهادت مرحوم مطهری(ره) بود.[2]
در آن سخنرانی ایشان استعارههایی به کار میبردند که از نظر متافرم و صورتگری ادبی ممتاز بود. مثلا میفرمودند: بکشید ما را، زنده میشویم. این بیان کشتن و مردن و زنده شدن، برخاسته از ادبیات و تبحر و تسلط ایشان به ادبیات فارسی و عربی است. چون در زبان مولوی ایشان غور کاملی داشتند و بدون آنکه شعری بخوانند،[3] از ترکیباتشان استفاده میفرمودند که در این رابطه: این غزل مولوی در باب دیوان شمس، در ذهن من تداعی کرد:
مرده بُدَم زنده شدم گریه بُدَم خنده شدم
✍منبع: امام به روایت دانشوران، صص 84-87
[1]. و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سست شوید مهابت شما از بین میرود. (سوره انفال آیه 46).
[2]. برای آگاهی از این سخنرانی نک: صحیفه امام، همان، جلد هفتم، صص 182-184.
[3]. امام در همین سخنرانی این بیت از مثنوی را خواندند:
آنکه مردن پیش چشمش تهلکه است نهی لاتلقوا بگیرد او به دست
(مثنوی، دفتر سوم، بیت 3434)
#بلاغت
#عرفان
#جهاد
#شهادت
#امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2087