📌 آرمان و طلبه
🔸 شهادت دردناک طلبه آرمان علیوردی یک بار دیگر پرسش از #آرمان_طلبگی را در ذهن دغدغهمندان زنده کرد. این ماجرا نشان داد که ما با جریان #خوارج مسلک روبرو هستیم که با تعطیل عقل شعار عدالت و آزادی میدهند و داعشیوار به جان ناموس و مال مردم افتاده اند.
🔹 حال در این عصر فروبست تفکر برای طلبه آرمانخواه چند پرسش اساسی در این زمینه وجود دارد که میبایست به آن پاسخ مناسب و کاربردی داد:
۱. #آرمان_طلبه در عصر فروبست تفکر و اندیشه چیست؟
۲. #مسئولیت_اجتماعی طلبه در زمانهی فتنه و اغتشاش چیست؟
۳. برای پر کردن خلأهای آموزشی و تربیتی طلاب در مسیر حضور فعال و تأثیرگذار در اجتماع چه باید کرد؟
#عصر_فروبست_تفکر
#آرمان_علی_وردی
#طلبه_خواه
#آرمان_طلبه
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
راه برون رفت از #بحران
🔹یکی از شرایط لازم و ضروری برای پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور #تقدم_منافع_عمومی بر #منافع_شخصی است.
🔹در منافع عمومی ، رشد و پیشرفت همه افراد در نظر گرفته می شود به همین جهت در مواقع بحرانی، همگان دست در دست یکدیگر می گذارند و مشکل و بحران بوجود آمده را حل می کنند. مثلا هرگاه بحران اقتصادی به هر دلیل در جامعه ایجاد شود همه افراد جامعه با تقلیل توقعات خود و اکتفا به امور ضروری شرایط را برای تنظیم بازار و توزیع عادلانه کالاهای اساسی و غیر اساسی میان همه اقشار مردم فراهم می کنند.
🔹اما #تقدم_منفعت_شخصی بر منفعت عمومی که بلای سبک زندگی ما ایرانیان است موجب دامن زدن به بحرانها و ایجاد مشکلات جدیدتر برای کشور و حکومت است. متاسفانه این امر در پس ذهن عموم ایرانیان ریشه دوانده و برای آن توجیهات فکری و نظری و حتی شرعی هم دست و پا شده است.
🔹بحران امروز اقتصاد ایران، نه فقط منشأ خارجی بلکه ریشه در این فکر و روحیه دارد که #منافع_شخصی مقدم بر #منافع_عمومی است. حتی بهتر است گفته شود ما اصلا درکی از منافع عمومی و منافع ملی نداریم. و اگر کسانی هم گاه از آن دم می زنند بیشتر جنبه تبلیغاتی و اهداف انتخاباتی و سیاسی دارند. حمله مردم به بازار برای احتکار و قبیله گرایی مسئولان در امور اجرایی دو نشانه از این نافهمی منافع عمومی و تقدم منافع شخصی و حزبی و گروهی است.
🔹اگر می خواهیم به درستی و با قدرت با مشکلات و بحرانها روبرو شویم باید ۱. تعریف و درک درست و صحیحی از منافع عمومی داشته باشیم و ۲. حقیقتا به اصل بنیادی #تقدم_منافع_عمومی بر منافع شخصی معتقد و عامل باشیم.
🔹ای کاش در آموزش و پرورش و منابر و رسانه های ما این مقوله آموزش داده می شد.
سید مهدی موسوی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌رمز پایداری
🔹رمز پایداری هر انقلابی، تعمیق و گسترش کیفی آرمانهای آن انقلاب در قالب یک شبکهی مفهومی جذاب و به هم پیوسته در حوزه عمومی است به نحوی که در فرهنگ استقرار یابد و مبدأ همهی کنشها، سیاستگذاریها و برنامهریزیها قرار گیرد.
🔸 شبکهی مفهومی مجموعهای بهمپیوسته از مفاهیم کلیدی و بنیادین است که ذهن جامعه را به سمت آرمانها و اهداف راهنمایی میکند و از تفرقه و تشتت فکری جلوگیری میکند.
🔹 این شبکهی مفهومی هنگامی که از کلیت و عمومیت ویژهای برخوردار باشد میتواند طیفهای مختلف از کنشگران اجتماعی را در بر بگیرد و عموم اهل جامعه بدان معتقد و وفادار باشند. اما اگر رنگ حزبی و جناحی به خود بگیرد به نحوی که موجب طرد بخشی از جامعه بشود نمیتواند عامل وحدت و همبستگی اجتماعی باشد.
🔸 استقرار یک شبکهی مفهومی در جامعه مرهون دو امر است:
۱. تبیین علمی و نظری
به این معنا که هریک از مفاهیم آن شبکه در جامعهی علمی به درستی تعریف و معنا شده باشد و سپس در یک ساختار علمی و منطقی تنظیم و به صورت یک نظریهی علمی و معرفتی عرضه شود به نحوی که اندیشمندان و متفکران آن جامعه را اقناع کند. از این رو، یکی از ضرورتهای پایداری انقلابها تولید علم و نظریهپردازی مداوم در اطراف آرمانها ، ارزشها و مفاهیم انقلابی و تأثیر آن در عرصههای مختلف حیات اجتماعی است.
۲. گفتمان سازی
در مرحلهی دوم آن شبکهی مفهومی تبیین شده وارد عرصه فرهنگ شود و به یک گفتمان و مطالبه محوري تبدیل شود این مرحله نیازمند فعالیتهای گستردهی رسانهای و تبلیغی است تا این پیام را در جامعه بگستراند و به فرهنگ عمومی تبدیل کند. فعالیت گفتمان سازی و رسانهای از طریق مجموعهای از فعالیتهای فکری، تربیتی، هنری، نمایشی، تفریحی، ورزشی، خبری ممکن است چرا که هر کدام از اینها انتقال دهندهی مجموعهای از پیامها به افراد و بسط آن در فرهنگ عمومی است.
انقلاب اگر رسانه نداشته باشند و اگر نتواند مفاهیم پیامهای خود را به صورت هنرمندانه، لطیف و غیرمستقیم در حوزه عمومی مستقر کنند و عموم افراد جامعه را اقناع کند و ذائقه و مطالبات آنها را جهت دهد، به تدریج از ذهنها و فرهنگ عمومی کنار گذاشته میشوند و آرمانها و مفاهیم دیگری جایگزین آنها خواهد شد که متضاد با آرمانها و مفاهیم انقلاب است.
بخصوص اگر انقلاب دشمنان زخمخوردهی خارجی و داخلی داشته باشد زیرا هر کدام سعی میکنند با تحریف، تخریب و دروغپردازی انقلاب را نزد مردم، ضعیف و خائن به اهداف و آرمانهای خود معرفی کنند و آنها را قانع کنند که آرمانها و اهداف دیگری میتواند آنها را به زندگی بهتر رهنمون باشد بدین جهت، با طرح آرمانهای رؤیایی و شبکه مفاهیم دیگر، ذهن و ذائقهی آنها را دستکاری میکنند.
🔹 نکته مهم
تبیین علمی و نظری و گفتمانسازی و اقناعگری دو روی یک سکهاند و مکمل یکدیگرند هر یک بدون دیگری ناقصند و در پایداری انقلاب ناتوان هستند.
🔸تبیین علمی و نظری و تولید دانش و نظریه متناسب هرچقدر هم قوی و مستدل و کارآمد باشد اگر پیوست رسانهای و گفتمانسازی نداشته باشد مفید و اثربخش نخواهد بود چرا که به وارد فرهنگ عمومی و عرصههای سیاستگذاری و خطمشی گذاری وارد نشده است. این مهم نیازمند فعالیت گستردهی رسانهای و تبلیغی است.
🔹 فعالیت رسانهای و گفتمان سازی نیز بدون تبیین معرفتی و بدون ارائه نظریات قوی و مستدل مفید نخواهد بود بلکه ممکن است به جهت افراط و تفریطها، نشناختن موقعیتها و برنامههای مناسب، خروج از دایره حکمت و اخلاق نتیجه معکوس داشته باشد و به ضد تبلیغ تبدیل بشود. بنابراین حتما و حتما، گفتمانسازی معقول و کارامد مسبوق به تبیین معرفتی و نظریهپردازی علمی و فلسفی صحیح، مستدل و منسجم باشد.
#حکمت_عملی
#اندیشه
#عقلانیت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌دين مسؤول
فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
(مسيحيت قرنها عليه اسلام تبليغ کرد که اسلام دين امر به معروف است پس ضد آزادي است و همچنين دين جهاد است پس ضد آزادي است. جواب اين است که اسلام #دين_مسئول است، و مسئوليت بدون درگيري با غاصبان حقوق اجتماع و با آنان که به تعبير قرآن «صادّ» عن سبيل اللَّه ميباشند معني ندارد.)
منبع: یادداشتهای استاد ج۷ ص۸۷.
#دين_مسئول
#مسئولیت_اجتماعی
#حکمت_عملی
#اندیشه
#عقلانیت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تکرار عاشورا
کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
خیلی از روضههای عاشورا برایم حل نمیشد:
چطور برخی میتونند با هرچیزی که به دستشان میرسد (چاقو، اسلحه، سنگ، چوب) به بدن کشتهها آسیب وارد کنند
چطور میشود که به لباس کشتهها هجوم ببرند و غنیمت ببرند؟
اما این روزها خیلی از این روضهها برایم باور پذیر شده است. در برخی از خیابانهای تهران و کرج #یزیدیان زمان را میبینم که روی یزیدیان ۱۴۰۰ سال پیش را سفید کردهاند ...
#آرمان_علی_وردی
#روح_الله_عجمی
📌مواظب باشيد گول نخورید! ...
حضرت امام رضا (علیه السلام از حضرت امام زین العابدین علیه السلام روایت میکند که فرمود:
🔸وقتی مردی را دیدید که قیافه و ظاهرش مثل اهل خیر و نیکی نیست و در گفتارش ریاکاری مینماید در حرکاتش فروتن است، زود پیروی از او ننموده، تأمل کن و فریب نخور؛ زیرا چه بسیارند کسانی که از به دست آوردن دنیا و حرام آن عاجزند و این ناتوانی به علت ضعف نیّت «و اراده»، حقارت و ترس است، لذا دین را ابزار به دست آوردن دنیا قرار داده، مردم را با ظاهر سازی فریب میدهند و اگر قدرت بر حرام داشته باشد وارد آن میشود.
🔹اما اگر دیدید که او از مال حرام پرهیز میکند، بازهم درنگ نموده، فریب نخورید، چون شهوات مردم مختلف است، چه بسیارند کسانی که به مال حرام توجه ندارند – هر چند زیاد باشد – اما همین شخص با زن زشت صورت زنا میکند.
🔸اگر دیدید چنین کاری نمی کند، باز هم دقت نموده فریب نخورید، ببینید عقلش چگونه است، زیرا بسیار است مواردی که کسی مال و شهوت را ترک میکند اما عقل درستی ندارد به جهت نادانی، فسادش از اصلاحش بیشتر است.
🔹اگر دیدید عقل درستی دارد باز فریب نخورید، ببینید که آیا عقلش بر هوای نفس پیروز است یا بالعکس، و نیز دقت کنید که علاقه به ریاستهای باطل دارد یا ندارد، زیرا بعضی انسانها در دنیا و آخرت خسارت زده اند. دنیا را برای دنیا ترک میکنند و لذت ریاست باطل را بهتر از لذت اموال و نعمتهای مباح میدانند و همه را به خاطر رسیدن به ریاست ترک میکنند: *«إِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ» ، -. بقره/۲۰۶ – {و چون به او گفته شود: «از خدا پروا کن» نخوت، وی را به گناه کشاند. پس جهنم برای او بس است، و چه بد بستری است. } او بدون بصیرت و کورکورانه راه میپیماید، اولین گام او در راه باطل، او را به آخرین درجه خسارت میرساند. و چون درخواست چیزهایی را میکند که بر آن قدرت ندارد، مانند ادعای امامت و ریاست بر مردم و دادن فتوا، مستحق عدم لطف خداوند گردیده، در طغیان و سرکشی نیرومند گردیده، حلال را حرام و بالعکس میکند؛ از دست دادن دین برایش اهمیتی ندارد، آنچه مهم است این است که ریاست او باقی بماند، در مورد اینهاست آیه مبارکه: «وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِکینَ وَ الْمُشْرِکاتِ الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصیراً»، -. فتح / ۶ – {و [تا] مردان و زنان نفاق پیشه و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد برده اند، عذاب کند؛ بَدِ زمانه بر آنان باد. و خدا بر ایشان خشم نموده و لعنتشان کرده و جهنّم را برای آنان آماده گردانیده و [چه] بد سرانجامی است! }
🔹 لکن مرد کامل و نیکو آن است که هوای نفس خود را پیرو امر خداوند قرار داده و توان خویش را در راه رضایت خداوند به کار گیرد. خواری همراه با حق را از عزّت در راه باطل، به عزت ابدی نزدیک تر میداند و میداند تحمل ضرر اندک موجب دوام نعمت در جهان آخرت میشود که پایان ناپذیر است و خوشحالی همراه با پیروی از هوای نفس منجر به عذابی میشود که از بین نرفتنی است. به آن مردی که کامل است اقتدا نموده، از روش او پیروی نمایید، به وسیله او به خدا توسل جوئید که دعای او متسجاب و به درخواستش رسیده، ناامید نخواهد شد.
#حکمت_عملی
#اندیشه
#عقلانیت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
اين كتاب شامل سه مقاله و دو سخنرانى از استاد شهيد است. در دو مقاله اول، حق عقل در اجتهاد (به معناى مصطلح در فقه شيعى) به طور مفصل مورد بررسى و تحقيق قرار گرفته و ضمنآ به پيدايش مسلك اخبارىگرى در ميان شيعه و مبارزه مجتهدان با اين مسلك پرداخته شده است. مقاله سوم به مناسبت هزارمين سال وفات شيخ صدوق و صدمين سال وفات شيخ انصارى به نگارش درآمده است. عنوان دو سخنرانى تنظيم شده «الهام از شيخ طوسى» است كه به مناسبت هزارمين سال تولد شيخ طوسى در فروردين سال 1349 شمسى در حسينيه ارشاد ايراد شده است.
https://motahari.org/product/%d8%ad%d9%82-%d8%b9%d9%82%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%af/
📌 مشکله-ی چپ اسلامی
🔸 یکی از پدیده های نیم قرن گذشته جوامع اسلامی و بخصوص ایران، شکل گیری جریان چپ اسلامی با الهام گیری از ادبیات هگلی - مارکسیستی است که به نقد اساسی بنیانهای تمدن اسلامی و دستگاه فقاهتی و حکمتی اسلام پرداختند و با ادعای عمل گرایی سعی در تأسیس دانش های معطوف به عمل بودند و زیربنای این اتفاق را اسلامی سازی #فلسفه_شدن و تأسیس #فلسفه_چگونگی_اسلامی دانستند که سعی داشتند با مراجعه به کتاب و سنت مشروعیتی برای آراء و اندیشه های هگل، مارکس و نومارکسیستی های غرب هم دست و پا کنند.
🔹 تأکید بیش از اندازه این جریان بر عمل موجب شده که با ادعان به تقدم اراده بر معرفت، بنیاد نسبی-گرایی را در جامعه ایرانی با چاشنی خلوص گرایی و نواخباری گریایجاد کنند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز سعی در تفسیر اراده گرایانه از انقلاب و آرمانهای آن ارائه دهند. تفسیری که بر پایه تضاد و تقابل صورتبندی شده است و راه را برای وحدت گرایی آحاد جامعه و اتصال فطری ملت ها مسدود می کند.
🔸 چپ اسلامی در طول نیم قرن گذشته صورتهای مختلفی داشته است و هر صورتی از آن در برهه ای تاریخ انقلاب اسلامی همراهی کوتاه مدتی داشته است و پس از مدتی این همراهی به #جریان_سوم تبدیل شد و موصعی انتقادی - اصلاحی به خود گرفت و از تغییر عقلانیت انقلاب اسلامی و تأسیس فلسفه و فقه جدید برای توسعه یافتگی و تحقق عدالت سخن به میان آوردند. اما به تدریج با تغییر نسلی در آن جریانها به تقابل روی آورد و عَلَم مخالفت با مکتب فلسفی و فقاهتی انقلاب اسلامی را برداشتند.
🔹 چپ اسلامی در هر دوره ای و بخصوص در معرکه تزاحم-ها و نضادهای اجتماعی در قامت #جریان_سوم ظاهر می-شود و توسعه نیافتگی و عدم تحقق عدالت و تلقی های غرب ستیزانه خود از انقلاب اسلامی را معلول نقص در مکتب فکری و عقلانیت عملی انقلاب اسلامی می دانند و راهی به رهایی از آن را جستجو میکنند. این جریان با سکوت در بر ظلم و ستم هایی که توسط اعتشاش گران به حق اسلام و انقلاب و مردم میشود به برجسته سازی ضعف ها و نواقص می پردازند و حرف های خیالی و اضطراری #عصرت_حیرت و #عصر_عسرت خود را تکرار می کنند. حرف هایی که در طول نیم قرن اخیر هیچگاه به یک طرح درست و درمان برای التیام دردها و درمان بیماری های اجتماعی منتهی نشده است. بلکه بر حیرت و ناامیدی آحاد جامعه افزوده است و امید به پیشرفت و اعتماد به سرمایه های واقعی و هویت تمدنی را تضعیف و تحقیر کرده است.
🔸 در حالی که اگر درست نگاه شود بخشی از ناکامی ها و مشکلات اجتماعی جامعه اسلامی، مانع تراشی ها و تفسیرهای #اضطراری و غلط از آرمانها و ارزشهای انقلابی و اسلامی است که موجب #دفع_حداکثری سرمایه های اجتماعی شده است و با تصمیمات غلط، اعمال خودسرانه ، تفرقه برانگیز و وحدت شکنانه جریانهای غیر انقلابی و مخالفان خارجی را مدعی و طلبکار کرده اند و انقلاب اسلامی و مسئولان عالی نظام باید چوب ندانم کاری آن تندروی ها و تفسیرهای غلط علم ستیزانه، اخلاق گریزانه و غرب ستیزانه و حتی هویت ستیزانه آنها را بخورند.
#اسلامی_سازی_فلسفه_شدن_هگل
#چپ_اسلامی
#تضادگرایی
#عصر_حیرت
#عصر_عسرت
#جریان_سوم
#عقلانیت
#فلسفه_شدن
#فلسفه_قدرت
#اصالت_فاعلیت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/950
📌 عالَم نو: ضرباهنگ پیشرفت
(تحلیلی متفاوت از اغتشاشات اخیر)
🔹عقلانیت انقلاب اسلامی نه بر پایه اندیشه اجتماعی اضطرار و عصر حیرت و عصر عسرت بلکه بر پایه منطق اجتماعی رشد و تعالی انسان شکل گرفته است و جهان معنایی متعالیه را به بشریت تکنیک زده عرضه کرده است. در این منطق جهان رو به تکامل است و روز به روز انسان ها آماده شنیدن حقیقت و ندای فطرت هستند. بر این پایه که «منطق والای حکومتی و تمدنی» است، ضعف و نواقص در جبهه حق هرچند روند تعالی انسان را کند می کند اما به هیچوجه متوقف نمی کند و اراده انسان را به اضطرار نمی کشاند؛ بلکه این ندای فطرت و قوت-های برآمده از حقیقت است که عزم ملی را تقویت می کند، هندسه سیاسی جهان را تغییر می دهد، الگوی نوین پیشرفت را عرضه می کند و به تدریج عالم گیر می شود و #عالمِ_نو را می سازد. انقلاب اسلامی حلقه ای از این جریان متصل تعالی است که از انبیا الهی (علیهم السلام) آغاز شده است و به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) منتهی خواهد شد.
🔸براساس عقلانیت انقلاب اسلامی، همواره این جریانات متفرق و به ظاهر هماهنگ باطل است که از پیشروی جبهه به هم پیوسته حق و جریان جاری فطرت و حقیقت خوف دارد و با جنگ ترکیبی درصدد اختفای قوت ها و پیشرفت های جبهه حق است. جنگی که با هدف نفوذ نرم و ارائه روایت نادرست از قوت ها و ضعف های جامعه اسلامی می خواهد دوقطبی کاذب در جامعه ایجاد کند و نسل جوان پیشرو را از هویت دینی و ملی خود جدا کند و از عرصه های علمی و فناوری قدرت_افزا دور نگه دارد و حواس مسئولان را نسبت به شتاب دهی به پیشرفت همه جانبه پرت کند.
🔹بر این اساس، اغتشاشات اخیر نه از روی قوت دشمن و یا به جهت ضعف های فراوان ما بلکه از روی استصال دشمن و طراحی های از پیش فکر شده بود. مدیریت این اغتشاشات، تهاجمی منفعلانه در برابر پیشرفت های مختلف علمی، فناورانه و اقتصادی و همچنین تضعیف حرکت رو به پیشرفت جبهه مقاومت بااستفاده از ضعف ها و نواقص ما بود.
🔸بر پایه عقلانیت انقلاب اسلامی و «منطق والای حکومتی و تمدنی»، اغتشاشات اخیر اگرچه آسیب هایی را برای جامعه به همراه داشت اما لطف خفیه الهی در مسیر پیشرفت داخلی و تمدن سازی (عالم نو) بود، چرا که موجب آشکار شدن نواقص موجود و ضعف های مخفی شد و فکرهای دغدغه مندان را به درمان ضعف ها و تقویت بنیه های فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی نسل جوان معطوف کرد.
🔹اغتشاشات اخیر و تهاجم گسترده و ترکیبی دشمنان داخلی و خارجی و همراهی برخی از داخلی ها، بار دیگر نشان داد که باید به عقلانیت اصیل و امید آفرین و پیشرو انقلاب اسلامی و حکمت تمدنی و فقاهت اجتماعی رهبران و متفکران اصیل انقلاب که بنیاد فکری عالَم نو است باز گردیم و از تفسیرهای انحرافی موجود در جبهه انقلاب که موجب تشتت فکری و گسست اجتماعی است دست برداریم و ید واحده ای برای مشارکت فعال در روند حاکم شدن نظمی جدید در دنیا باشیم.
#عقلانیت_انقلاب
#عقلانیت_وحدتگرا
#اغتشاشات
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌سلول های بهاری
#معرفی_کتاب برای کنشگران علم
🔹این کتاب خاطراتی از تلاشهای یک نسل ساده و معنوی فرزندان انقلاب در جهت تولید و توسعه سلولهای بنیادی به روایت دکتر حسین بهاروند است. کسی که برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ به همراه همکارانش در پژوهشگاه رویان موفق شد تا سلول بنیادین انسانی تولید کند و به واسطه آن علم بیولوژی را به شدت تکان دهد.
🔸دکتر حسین بهاروند، استاد ممتاز و موسس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان، در سال 1374 به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، در سال 1382 توانست برای اولین بار در ایران سلول های بنیادی رویانی انسانی را تولید کند.
🔹در سال 1387 نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلول های بنیادی پرتوان القائی انسانی شد. این فعالیت ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه های مختلف پزشکی بازسازی را در ایران پایه گذاری کنند. ایشان تاکنون بیش از سی جایزه ملی و بین المللی، از جمله جایزه رازی، خوارزمی، آیسسکو، آکادمی علوم جهان، یونسکو و جایزه مصطفی (نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام) دریافت کرده است.
🔸 کتاب سرشار از مفاهیم معنوی و علمی است که نشان از هم راهی علم و ایمان در فرزندان انقلاب اسلامی در انجام کارهای بزرگ علمی دارد.
#عقلانیت_انقلاب
#معنویت
#علم
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌مشکلهی اضطرار اندیشی
🔹یکی از موانع فکری مهم بر سر راه پیشرفت حقیقی، تعالی اجتماعی و قدرتمند شدن جامعه اسلامی، #اضطرار_اندیشی است که انسان را محصور در حیرتها و ظلمتها تصور میکند و جهان امروز را #عصر_حیرت و #عصر_عسرت می نامد. عسرت در لغت به این معانی آمده است: افلاس، تعسر، تنگدستی، تنگی، تهیدستی، دشواری، سختی، ضراء، عسر، فقر، نداری. بنابراین #عصر_عسرت، عسر انقطاع و انسداد فیض و فتوحات ربانی است. عصر عسرت، عصر انحطاط، تنگدستی و بیپناهی انسان و گرفتاری او در کثرت دنیا و روابط پیچیده و معادلات کمّی سرپرستی اجتماع است که جز با توقف و ستیز و به انتظار آیندهی نامعلوم نشستن و کشیدن طرحهای خیالی و اتوپیایی نمیتوان مشارکت فعال و حرکت سازندهای در تعالی انسان معاصر و تغییر زمانه داشت.
🔸گاه برخی از مروجان این اندیشه، اضطرار اندیشی خود را به آموزهی سازنده و پویای مهدویت و آخر الزمان نسبت میدهند و عصر غیبت را عصر عسرت و عصر اضطرار و انحطاط، عصر انسداد و امتناع حکمت و فقاهت و پیشرفت حقیقی میخوانند و اگر حرکتی را هم در این عصر ممکن بدانند از باب دوران گذار و ناچاری است. در حالی که این با منطق اصیل انتظار و منطق پویایی و سازندگی آن در عصر غیبت ناسازگار است.
🔹اضطرار اندیشی از آغاز حرکت پرشتاب و سازنده انقلاب اسلامی مروجانی داشته است و در هر دورهای صورت جدیدی به خود گرفته است و انسان انقلابی پرنشاط سازنده را نسبت به مسیر پیش رونده انقلاب اسلامی دلسرد کرده است و همواره او را از هیمنهی دنیای مدرن ترسانده است و بر برجسته سازی نقاط ضعف و نواقص داخلی و ارائه طرحهای خیالی و اتوپیایی اصرار داشته است.
🔸این جریان در دو دههی اخیر علیرغم ظاهرسازی انقلابی و تمدنی، بیش از آنکه انسان انقلابی را به #تعالی_اندیشی و #اتصال_تمدنی جبهه حقیقت خواهان عالم دعوت کند و آنان را پویایی و سازندگی علمی و اجتماعی ترغیب کند، آحاد جامعه را به #انحطاط_اندیشی و #انقطاع_تمدنی و تمرکز بر گسست های فرهنگی وادار می کند. بیش از آنکه طرحی کارآمد و راهبردی برای خروج از ضعفها و نواقص اجتماعی ارائه دهد و بر فروبستهای اجتماعی صحه می گذارد و با نفی میراث فلسفی، فقاهتی، علمی و تمدنی خود، از تأسیس فلسفه و فقه و روش های جایگزین و تغییر در منطق شناخت و حجیت سخن میگوید.
🔹در باب ریشه یابی اضطرار اندیشی بسیار میتوان نوشت اما اجمالا میتوان گفت اضطرار اندیشی نتیجه غفلت از فطرت انسان و همچنین تعطیلی عقل حقیقت یاب و نفی حسن و قبح ذاتی افعال و اعتقاد به انسداد باب علم است که نتیجه آن دوری از حقیقت و بی_پناه ساختن انسان و رها کردن او در نسبتها و روابط پیچیده و بی حساب و کتاب مدرنیته است.
🔸اضطرار اندیشی محصول الهیات تنزیهی و عدم درک درست از ربوبیت الهی و فیض رسانی مستمر و مستدام ربوبی در همه زمانها و مکانهاست.
🔹 اضطرار اندیشی معلول تلقی ناصواب از غیبت امام معصوم(ع) و عقیده رهاشدگی انسان در جهان رهاشده و بیسرپناه است.
🔸اضطرار اندیشه محصول نوعی از فلسفه تاریخ است که سیر حرکت بشر را به گونهای ترسیم میکنند که عقل خودبنیاد مدرنیته قدرت تام و تمام یافته و راه منطقی و عقلی هم برای خروج از سیطره و هیمنهی آن نیست، لذا سیر جهان رو به انحطاط و قدرتمند شدن جبهه باطل است و از قدرت و توانایی جبهه حق و امکان پیشرفت واقعی و سازندگی اجتماعی آن مأیوس هستند و تنها راه خروج را در دوگانهی ستیز و تضاد و یا کُرنش و پیروی تلقی میکنند.
🔹 تاریخ نشان داده است که اضطرار اندیشان با غربستیزی و تجددستیزی آتشین آغاز کردهاند و علم مبارزهی تمام عیار با عقل مدرن و علم و نظم غربی برافراشتهاند و در رسانهها بر طبل آن کوبیدهاند اما پس از گذشت چند دهه و به تدریج آتش آنها به سردی گراییده و در انحطاط فرورفتهاند و با معرفی زمانه به زمانه حیرت و عصر عسرت، از عقب ماندگی و توسعهنیافتگی نالیدهاند و براساس منطق اضطرار به أخذ تمدن غربی از باب اکل میته و ناچاری دوران و دوران گذار سخن راندهاند.
#اضطرار_اندیشی
#انحطاط_اندیشی
#انقطاع_تمدنی
#عصر_عسرت
#عصر_حیرت
#دوران_گذار
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌جنایات کومله در کردستان از زبان شهید چمران
مدتی است که چند کتاب درباره کردستان و جنایات سوسیالیستها و دموکراتها علیه مردم شریف آن دیار را میخوانم.
یکی از بهترینها کتاب کردستان شهید دکتر مصطفی چمران است در ص ۱۳۸ آن ماجرای بسیار خوفناک ی را نقل میکند ...
#کردستان
#کومله
#دموکرات
#جنایت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 کردستان
🔹 تاریخ سرگذشت آینده است.
🔸 تاریخ آزمایشگاه علوم انسانی و نظریههای اجتماعی است.
🔹 تاریخ سالهای آغازین انقلاب شکوهمند اسلامی ملت بزرگ ایران، سرمایهای بزرگ و درس آموز ادامه انقلاب است. بدون مطالعهی تاریخ این سالها نمیتوان مسیر آینده را پیشپیشبینی کرد.
🔸 وقایع کردستان در آغازین سالهای انقلاب یکی از آن سرمایههاست. هجوم گسترده جریانات وابسته به شرق و غرب و تسخیر پاسگاههای نظامی و خلع سلاح نظامیان و اعلان جنگ علیه مردم کردستان و انقلاب اسلامی و تجزیهی ابران، جزء تلخترین روزهای ایران و مردم عزیز استان همیشه ایرانی کردستان است.
🔹وقایع کردستان شباهت زیادی به وقایع فتنه ۱۴۰۱ دارد. جریاناتی که با غصب جغرافیای فکری جوانان درصدد نابودی ایران و تجزیه آن دارند.
🔸 قهرمان جبهه کردستان دکتر مصطفی چمران بود که با عرفان و حماسه در وسط معرکه حضور یافت. چمران خمینی با الهام گیری از عاشورا توانست کمر فتنه را بشکند.
🔹 دکتر چمران خاطرات و تحلیلهای خود از فتنه چپ و راست در کردستان را با قلم و زبان بیان کرد و مجموع آنها در کتاب #کردستان گردآوری شده است.
🔸مطالعه این کتاب برای درک شرایط امروز انقلاب اسلامی و شناخت ریشههای فتنه ۱۴۰۱ بسیار مهم و عبرتآموز است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 مشکلهی خبر زدگی
🔹در انتظار خبر جدید بودن یکی از خصیصههای قابل تأمل انسان است که نیازمند کنکاش وجودی است و شایسته است از چرایی آن پرسش شود و نمیشود به سادگی از کنار آن گذشت.
🔸مولانا در اشعاری از نسبت میان #خبر و #جان سخن میگوید و معتقد است یک نوع رابطه وجودی و تکاملی میان این دو برقرار است:
جان نباشد جز خبر در آزمون
هر که را افزون خبر جانش فزون
جان ما از جان حيوان بيشتر
از چه زان رو که فزون دارد خبر
🔹حال این سوال مطرح می شود که آیا هر خبری چنین رابطهای با جان آدمی دارد یا نوع خاصی از خبر موجب فزونی جان آدمی میشود؟
🔸اجمالا باید گفت: اخباری چنین کارویژهای دارند که راهبر انسان به حقیقت و وجود باشد چرا که جان آدمی از جنس وجود است و فقط امری که بهرهای از حقیقت داشته باشد و حکایت از وجود کند میتواند موجب اشتداد و فزونی جان شود و الا خبرهایی که نه بابی از وجود و حقیقت را میگشایند و نه راهی به معرفت حقیقی و وحدت بخش ندارند نه تنها موجب فزونی جان نیست بلکه موجب تکثر جان و پراکندگی وجود انسان میشود و او را از راهیابی به حقیقت جهان و جهان معنا باز میدارد.
🔹خبر در رسانههای خبری عصر گسست از وجود و وحدت و توجه به ماهیت و کثرت (مدرنیته)، دیگر آن معنای متعالی خبر و کارویژههای آن در جهان معنایی مولانا را ندارد و نسبتی با جان آدمی برقرار نمیکند بلکه فقط ابزاری برای گذران زندگی راحتتر و رقابت پر سودتر در بازار عرضه و تقاضا است. بنابراین با تولید انبوه کالا، تولید انبوه خبر هم برای تبلیغ بیشتر و بهتر کالاها لازم میشود و در نتیجه یافتن بهترین و ارزانترین کالا متوقف بر رصد بيشتر اخبار روزمره است که طبیعتا روزمرگی و تکثر و تنوع و سطحیشدن بر انسان استیلا مییابد و از جان و حقیقت و وحدت و هویت باز میماند.
🔸 خبر زدگی و اعتیاد به خبر یکی از ویژگیهای عصر تجدد است. امری که علیرغم جذابیت و سرگرمی و منفعت آن با توجیهات مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، دامن بشریت امروز را گرفته است و او را از #تفکر و اندیشهورزی باز داشته است.
🔹این نکته بسیار جالب توجه است که حقیقت خبر که برای تنبهبخشی وخروج از غفلت و سطحیشدگی است میتواند به ضد خودش تبدیل شود و ابزار غفلت و سطحی شدن گردد و باب حقیقت را مسدود سازد و انسان را گرفتار امور غیر واقعی و مجازی کند. گسترش رسانههای دیجیتال و شبکه های اجتماعی را نمیتوان خارج از تحولات معنایی عصر تجدد تحلیل و فهم کرد.
🔸 این نکته به معنای نفی خبر و ترک پیگیری مطلق اخبار و فرو رفتن در بیاطلاعی و سر در برف کردن نیست که خود دردی مضاعف است بلکه غرض تأمل و تفکر در خصیصهها و رویههایی است که عادی و ضروری تلقی میشوند و از تفکر و پرسش میگریزند.
🔹هدف پرسش کردن از ضرورتنماهایی است که انسان را از راهبابی به حقیقت و تعالی باز میدارند و گرفتار غفلت و روزمرگیها کرده است.
#خبر_زدگی
#روزمرگی
#غفلت
#تفکر
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 پیشرفت و اغتشاش
♦️رهبر انقلاب در دیدار مردم اصفهان:
قدرتهای استکباری دنیا هیچ غلطی نمیتوانند بکنند؛ تا حالا هم نتوانستند بعد از این هم نمیتوانند
🔹مشکل غرب با جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی در حال پیشرفت است.
🔹این پیشرفت را همه دنیا میبینند و به آن اعتراف میکنند. این برای غرب غیر قابل تحمل است.
🔹اگر ما پیشرفت نمیکردیم و اگر ما حضور قدرتمند از خود در منطقه نشان نمیدادیم و در مقابل آمریکا و استکبار صدایمان میلرزید این فشارها کمتر میشد.
🔹هر وقت صدای قدرتمندی جمهوری اسلامی بلندتر بوده است تلاش دشمن برای پنجه زدن به جمهوری اسلامی بیشتر بوده است.
🔹همه قدرتهای استکباری دنیا که عمدتا آمریکا و اروپاست در مقابل پیشرفت جمهوری اسلامی حرص میخورند و مضطرب و ناراحت میشوند لذا وارد میدان میشوند هر کاری از دستشان برمیآید انجام میدهند البته هیچ غلطی هم نمیتوانند بکنند؛ تا حالا هم نتوانستند بعد از این هم نمیتوانند.
🔹آنهایی که پشت صحنه اغتشاشات را دارند میچرخانند، میخواستند مردم را در صحنه بیاورند؛ حالا که نتوانستند، میخواهند شرارت کنند بلکه بتوانند مسئولین کشور را و دستگاه را خسته کنند. اشتباه میکنند؛ این شرارتها موجب میشود مردم خسته بشوند، از آنها بیزارتر بشوند، از آنها متنفّرتر بشوند. حالا که مردم از این اشرار متنفّرند. ادامهی این کار موجب میشود تنفّر مردم بیشتر بشود.
📌حقارت اشرار
آیت الله خامنهای در دیدار مردم اصفهان:
🔹اینهایی که در صحنه هستند و آنهایی که پشت صحنه هستند، بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام آسیب بزنند.
🔹این بساط شرارت جمع خواهد شد بدون شک آن وقت ملت ایران با نیروی بیشتر، با روحیهی تازهتر وارد میدان، در میدان به پیشرفت ادامه خواهد داد.
📌قاعده راهبردی:
زمانی که هزار تا کار هم عرض و صوری تعریف می کنی یعنی هیچکاری تعریف نشده است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 بالندگی عقلانیت در چهله دوم انقلاب اسلامی
1. هر حرکت اجتماعی بر نوعی از عقلانیت و نظم محاسباتی استوار است که به انتخابها، تصمبمات و کنشهای کنشگران به عنوان مسئول اجتماعی معنا، جهت و نظم دهد.
2. عقلانیت دارای دو لایه است: ثابت و متغیر.
3. جنبه ثابت عقلانیت همان زیرساختهای بینشی و آرمانی است که عقل و حکمت عهده دار آن است و بر بنیادی نظری و فلسفی استوار است.
4. جنبه متغیر عقلانیت به امکانها و موقعیتهای تاریخی و شرایط اجتماعی زندگی انسان وابسته است و ناظر به موقف حرکت انسان در مسیر صیرورت و تحول است.
5. عقلانیت به جهت لایه متغیر، مقوله ای سیال و در حال تحول و تکامل است و بسته به کسب تجربه ها و دانش های انسان انضمامی و در نسبت با شرایط پیرامونی و موقعیتهای ممکن نیازمند باز خوانی و بازسازی دوباره است که امکان بالندگی و پویایی تصمیمات و کنش های سرنوشت ساز اجتماع را فراهم سازد.
6. انقلاب اسلامی ایران به مثابه یک موجود زنده و در حال حرکت و پویایی، از چنین عقلانیتی برخوردار بوده است و براساس همین عقلانیت به پیشرفت ها و توانمندیهای مختلفی دست پیدا کرده است.
7. اما این پیشرفت ها و توانمندی های به معنای بی نیازی از بازخوانی و بازسازی دوباره عقلانیت اسلامی در نسبت با چهله دوم و آینده پیش رو نیست. چرا که پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی امروزه جهان وارد موقعیت و شرایط جدیدی شده است و عناصر دانشی و فناوری های نوین اجتماعی وارد معادلات جهانی شده است و نظم فعلی جهان در آستانه فروپاشی و شکل گیری نظم جدیدی است. مشارکت در ایجاد نظم نوین جهانی نیازمند بازخوانیو بازسازی عقلانیت انقلاب اسلامی در نسبت به نظم نوین جهانی است.
#انقلاب_اسلامی
#عقلانیت_اجتماعی
#حکمت_عملی
#نظم_نوین
#ایران_آینده
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌قاعده راهبردی:
هر ایرانی در هر سطحی نماینده فرهنگ و تمدن ایرانی است و با هر کاری نشانگر ایران است.