🔹 اول قیامِ لله، بعد تفکر
قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی وَ فُرادی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذابٍ شَدیدٍ
این آیه برای تفکر، یک «راهنمایی استراتژیک» است. میگوید اول قیام لله، بعد تفکر. چرا؟ چون تفکر وقتی برای قیام لِنفس باشد، نتیجهاش میشود سد سبیلالله. عمروعاص میشود. عمروعاص و معاویه فکر میکنند، اما «تقوموا لله» ندارند؛ بعضیها «قیام لله» دارند، اما فکر ندارند؛ بعضیها فکر دارند، ولی «قیام لله» ندارند؛ بعضیها هیچکدامش را ندارند.
🔸 #تفکر - صفحه ۲۵
@hekmat_books
تفکر05.jpg
2.02M
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@hekmat_books
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
📣 اطلاعیه دعوت به همکاری
دفتر مرحوم آیت الله حائری شیرازی جهت تکمیل کادر تدوین کتب مرحوم استاد، نیاز به ویراستار متخصص و باتجربه دارد. آن دسته از عزیزانی که شرایط زیر را دارا می باشند، لطفاً به ادمین (@haeri1395) پیام بدهد. حتماً مختصری از سوابق و تجربیات کاری خود را نیز ذکر بفرمایید.
🔸 شرایط همکاری:
1️⃣ تحصیلات حوزوی
2️⃣ تجربۀ کافی در حیطۀ ویراستاری #متون_دینی
3️⃣ ساکن قم
@haerishirazi
شیطان گفت: من بهترم. اما ملائکه این را نگفتند و گفتند: اینها خونریزی و فساد میکنند و ما نمیکنیم.
گفت: بله، شما نمیکنید؛ چون تعلّق ندارید. انسان را من، متعلّق میآفرینم و بهخاطر تعلّقش گناه میکند؛ اما چون تعلّقش را بهخاطر من رها میکند، به من تعلّق پیدا میکند. وقتی عُلقههایش را قربانی میکند به من نزدیک میشود. تو عُلقه نداری که برای من قربانی کُنی: (لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّون)
🔸 #تفکر - صفحه ۱۳
@hekmat_books
تفکر ۰۵.jpg
2.07M
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@hekmat_books
در قرآن جمله جالبی از قول «مؤمن آل فرعون» میگوید: «...أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ ٭ فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا...» (... من کار خود را به خدا واگذارم که خداوند نسبت به بندگانش بیناست؛ خداوند او را از نقشههای سوء آنها نگه داشت...)
از این چه میفهمید؟ از معنای اینکه «فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا...»، از اینکه خدا مؤمن آل فرعون را از سیئات و بدیهایی که درباره او اندیشیده بودند حفظ کرد، چه میفهمید؟ نمیگویید که خدا به یک تدبیر معجزهآسا مؤمن آل فرعون را از فرعونیان آزاد کرد و هیچکس نتوانست به او آسیبی برساند و خدا او را حفظ کرد، چون برای خدا قیام کرده بود؟ اما امام صادق (ع) میفرماید: «وَ اَللهِ لَقَدْ قَطَعُوهُ إِرْباً إِرْباً.»
به خدا قسم مؤمن آل فرعون را قطعه قطعه کردند! این فرهنگ قرآن است. سیئات این نبود که او را «تکه تکه» کنند؛ سیئات این بود که او را «منحرف» کنند. از دید قرآن سیئه این نیست که کسی ریزریز شود؛ سیئه آن است که پایش بلغزد؛ سیئه این است که کسی منحرف شود و خریدنی باشد. قرآن میخواهد بگوید که نه تهدید آنها بر وی اثر کرد و نه تطمیع آنها و خدا او را از تمام فشارها نجات داد، به طوری که تا آخرین لحظه سستی نشان نداد. اینها «...سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا...» بودند و خدا او را به این ترتیب حفظ کرد.
🔸 #مربیوتربیت - صفحه ۹۷
@hekmat_books
مربی و تربیت04.jpg
2.12M
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@hekmat_books
📣✨ #تخفیف کتاب📚
🔥 پنجشنبه و جمعه ۱۹ و ۲۰ اسفند میتوانید کتابهای آیت الله حائری شیرازی را با ۲۵ درصد #تخفیف تهیه نمایید.
❗️عید مبارک 🎉
👨🏻💻آیدی سفارش 👇
@hekmat1398
📱شماره تماس 👇
۰۹۳۶۰۳۲۳۷۶۶
@hekmat_books
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔰برگزاری مسابقه حکمتهای مهدوی در بیان آیت الله حائری شیرازی
⏰ زمان مطالعه: 55 دقیقه
🔺این مسابقه، با محوریت «حکمتهای مهدوی» که برگرفته از بیانات آیت الله حائری شیرازی است برگزار میگردد.
📚 جهت شرکت در این مسابقه، فایل pdf مسابقه را از لینک زیر دریافت نموده و پاسخنامه دیجیتال را تکمیل نمایید:
حکمتهای مهدوی
پاسخنامه دیجیتال
🗓 مهلت شرکت در مسابقه: تا پایان 13 فروردین1401
⭐️ قرعه کشی : 14 فروردین 1401
🔸جوایز: 14 دوره از کتب آیت الله حائری شیرازی شامل: دوره 4 جلدی تمثیلات، تعلق، تفکر، مربی و تربیت، تربیت دینی کودک، آیینه تمام نما
💠دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
حکمتهای مهدوی.pdf
898.4K
🔰 فایل pdf حکمتهای مهدوی در بیان آیت الله حائری شیرازی
جهت شرکت در مسابقه پاسخنامه دیجیتال را تکمیل نمایید
پاسخنامه دیجیتال
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نوروز، فقرا و اغنیا🔸
خداوند فرشتگان را آفریده بود. همه را در رزق و روزی مشابه و در میان آنها حاجتی نبود و حاجتی نداشتند. نه نیازی بود و نه آزی ، جز پاکی، درستکاری، عبادت، تقدیس و تسبیح هیچ نبود.
خداوند موجودی آفرید که به کدّ یمین (دسترنج و زحمت دستش) و عرق جبین، نان خورد. در زمینی او را آورد که قانون آن «بکُش تا کشته نشوی» است. گناهی نیست که در آن نشود و ظلم و ستمی نیست که روا نگردد. ریشۀ همه بدبختیها در کمبودهاست و از طرف دیگر ریشۀ همه خوشبختیها هم در همین کمبودهاست.
فرشتگان کمبود ندارند. نه به «گناه» انسان آلوده میشوند و نه از «موقعیت ممتاز» انسان برخوردار میگردند.
پس هر چه هست در این تفاوت فقرا و اغنیاست. اگر اغنیا در حد وسع خود فقرائی را پوشش دهند، از فرشتگان برتر شدهاند و اگر سختی ورزند، از جانوران کمتر شوند.
عید نوروز به دلیل تعطیلاتی که دارد و به دلیل زمان تولد سال جدید و حیات جدید موقعیت استثنائی دارد و مردم عادت به نو شدن کردهاند.
دختر پسر خردسال و بزرگسالی که پدران تهی دستی دارند، وقتی لباس و کفش هم نوعان خود را میبینند و با وضع خود مقایسه میکنند مثل شمع ذوب می شوند. مثل مارِ گزیده به خود می پیچند. از حسرت، بریان میشوند و از غصه دق میکنند که: «مگر ما آدم نیستیم، مگر ما چه گناهی کردهایم» مگر نو شدن لباس و کفش یک کودک چقدر خرج دارد که به زحمت آن نیارزد.
انسانی که دلی اینچنینی را با هدیهای از لباس و کفش نو شاد میکند، گویی اسیری را از زنجیر آزاد کرده، گویی مردهای را زنده کرده، گوئی مارگزیدهای را شفا داده. این کار تسبیح خداوند است.
@haerishirazi
🎊 سال نو مبارک!
حکمت ناب سالی سرشار از موفقیت و سلامتی برای شما آرزومند است.
@hekmat_books
#نظرات_خوانندگان
#مربیوتربیت
🔸 عمیقترین و جذابترین کتابی که در سال ۱۴۰۰ خواندم.
فصل به فصل کتاب حیرت زده میشدم.
احساس میکنم جزء مفیدترین لحظات و برنامههای زندگیام بود.
@hekmat_books
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔰برگزیدگان قرعه کشی مسابقه «حکمتهای مهدوی»
جمشیدی 21*****937
فلاح 39*****990
خادم 14*****920
نادری 75*****913
دهقانی 57*****915
نیک عمل 11*****912
شریف موسوی 79*****912
بلوچی 94*****936
صدیقی 48*****993
مصلی نژاد 96*****916
سعیدی نشاط 52***** 910
سیدرضایی 77*****938
اکبری 07*****993
حیدری 22*****990
@haerishirazi
🔸رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت
رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت است. طبیعت انسان تشنه میشود و میخواهد آب بخورد؛ امّا خدا گفته است صبر کن، که حکم فطرت است. طبیعت میگوید بخواب، اما فطرت میگوید برای رضای خدا شبی را احیا بدار و با خدای خودت راز و نیاز کن.
طبیعت میگوید غیبت کن و فطرت میگوید، از این کار خوشت میآید، ولی خدا هم خوشش میآید؟
وقتی انسان به نفع فطرت فشار آورد و بر طبیعت حکومت کرد، مهار اسب وحشی را برای فطرت هموار کرده است. طبیعت انسان هر چه بیشتر کنترل شود، رامتر میشود و هر چه رهایش کنی، وحشیتر.
#ماه_رمضان
@hekmat_books
🔹ای آنکه خانه در ره سیلاب میکنی!
ریشه تزلزل انسان، ارتباط او با آرزوهای آسیبپذیر است. وقتی به آسیبپذیر دل بستی، تو هم آسیبپذیر میشوی؛ به لرزهپذیر دل بستی، لرزهپذیر میشوی.
انسان اگر وحشت میکند، باید ریشه این وحشت را پیدا کند. ریشه آن در آرزوی اوست. از این وحشت دارد که آنچه مدتی به فکرش بوده و به خاطرش زحمتها کشیده و در مسیرش قدمها برداشته است، فرو بریزد. هر وقت خطری آرزوی او را تهدید میکند، احساس میکند که خطر، «خودش» را تهدید کرده است.
🔸 #تعلق - صفحه ۱۲
@hekmat_books
🔹 یک لحظه چون غافل شدم، صد سال راهم دور شد
نماز را بشناسید، نماز انسان را عوض نمیکند؛ روزه عوض نمیکند. یک نماز، انسان را از آنچه هست بدتر میکند، یک نماز هم انسان را اصلاح میکند. این را با دقت متوجه بشوید. اسلام یک اتوبان است، یک طرف آن به سمت خدا میرود و آنطرف دور میشود. تمام اتوبانها همین است. اگر شمالی یا جنوبی را اشتباه کنی تا بخواهی اصلاحش بکنی دیگر راه ندارد. چرا؟ چون دوربرگردان هم اگر پیدا کنی باید تمام این راههایی که رفتی، برگردی. اسلام و نماز، مجموع این دو خط و اتوبان هستند.
... اشقیای کربلا همه چیز داشتند، اما عقل نداشتند؛ همه کار میکردند، اما فکر نمیکردند. گریه داشتند، اما گریه بدون فکر. کمبود جامعه اسلامی ما امروز کمبود تفکر است؛ کمبود پژوهش و تحقیق است؛ کمبود تأمل است.
اشکِ از روی معرفت میخواهند، خونِ از روی معرفت میخواهند؛ اول فکر بعد خون، اول فکر بعد اشک.
🔸 #تفکر - صفحه ۳۱
@hekmat_books
📣✨ #تخفیف کتاب📚
🔥 دوشنبه و سهشنبه ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت میتوانید کتابهای آیت الله حائری شیرازی را با ۲۵ درصد #تخفیف تهیه نمایید.
❗️عید مبارک 🎉
👨🏻💻آیدی سفارش 👇
@hekmat1398
📱شماره تماس 👇
۰۹۳۶۰۳۲۳۷۶۶
@hekmat_books
خیانت به یک انسان گاهی نیز به این صورت است که شرایط را چنان از دسترس او خارج کنی که یأس بر او غالب شود و هرگونه فعالیت تعطیل گردد؛ پس مرز بین خیانت و خدمت و ظلم و احسان، فعال کردن انسانیت و به تعطیل کشاندن آن است. وضع در نفسانیت و هوا و هوس انسان نیز به همینگونه است. فراهم آوردن زمینه تسلط نفسانیت بر انسان خیانت است و فراهم آوردن زمینه حکومت انسانیت بر نفسانیت خدمت است. مهیا کردن شرایط برای جلوگیری از تسلط نفسانیت، خدمت به انسانیت است و مهیا کردن شرایط برای جلوگیری از تسلط انسانیت بر نفسانیت خیانت است.
#تربیت، تنظیم لحظهبهلحظه شرایط است برای حاکمیت مستمر انسانیت بر هوای نفس، بهگونهای که تکیهگاه این حاکمیت در نور «آگاهی» انسان و «تعهد» او به آگاهیاش باشد.
🔸 #مربیوتربیت - صفحه ۱۸
@hekmat_books
🔹 اتکا به ثابت
اگر به یک جام فلزی که رهاست و به چیزی تکیه ندارد ضربهای وارد شود، مدتها ارتعاش خواهد داشت؛ ولی اگر جام را با دست بگیریم و ضربهای به آن وارد کنیم، دیگر ارتعاشی نخواهد داشت.
انسانی که تکیهگاهی ندارد و خدا او را نگرفته است، با یک ضربه آرامش خود را از دست میدهد و تا مدتها پریشان حال و سردرگم و سرگشته خواهد بود؛ اما کسی که متکی به خداست و دلش به او آرام شده، و خدا او را گرفته است، بر اثر ضربات پریشان حال نخواهد شد و آرامش خود را حفظ خواهد کرد.
🔸 #تمثیلاتاعتقادیعلمی - صفحه ۸۶
@hekmat_books
تمثیلات01.jpg
2.02M
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@hekmat_books
🔹 علت توقف حالات معنوی
کسی را که غذا چابکتر و قویترش کند، از خوردن غذا منع نمیکنند؛ حتی بیشتر هم میدهند؛ اما کسی را که با خوردن، چاق میشود و گوشت زیاد میکند، از خوردن منع میکنند؛ او ناچار است به اندازهای غذا بخورد که از حرکت بازنماند. حالات معنوی برای عدهای سرعت و چابکی به بار میآورد، ازاینرو بیشتر به او میدهند؛ اما اگر (این حالات معنوی) کسی را مغرور و محجوب کرد، خداوند از سَرِ لطف و رحمتی که به او دارد، آن حالات را قطع میکند تا او چابک شود و از حرکت بازنماند.
🔸 #تمثیلاتاخلاقیتربیتی
@hekmat_books
تمثیلات-2-01.jpg
2.1M
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@hekmat_books
🔹 ارتباطهای ناگسستنی
مَلاتِ برادری، انصاف است. اگر بین انسانها مَلاتِ انصاف نباشد، مثل آجر از روی هم میلغزند و پایین میافتند. انصاف، مثل بتونآرمه، دو تا آجر را به هم چِفت میکند. آدمهای با انصاف به هم قفل میشوند و انصاف، آن دندانهای است که به هم قفلشان میکند. اگر دو آجر را با سیمان به هم بچسبانند، نمیتوانیم آنها را از هم جدا کنیم. آجرها تکّه تکّه میشوند، اما از هم جدا نمیشوند.
ارتباطی که دین بین دو انسان ایجاد میکند، بیشتر از ارتباطی است که بین انسان و بدن انسان برقرار است. گاهی دستها از پیکر جدا میشوند، اما دو نفر از هم جدا نمیشوند. شهدای کربلا بدنهایشان ریز ریز شد، اما ارتباطشان قطع نشد. دست عباسبنعلی علیهالسلام را از پیکر بریدند، اما نتوانستند دل او را از امام حسین علیهالسلام بکَنند.
🔸 #آئینهتمامنما - صفحه ۹۶
@hekmat_books