سخن زینب علیها السلام خطاب به یزید
فرمود: یزید! تو خیال نکن حالا که این مُلک و این ثروت و این مال و این خدم و حشم و این همه وسائل برایت فراهم شده مشمول لطف خدا هستی، بگویی پس معلوم میشود خدا من را خیلی دوست دارد، این دلیل این است که خدا به من عنایت دارد؛ خدا خیلی من را دوست دارد که این همه اسباب و وسائل داده. بدان که منطق دیگری در کار است که قرآن آن را بیان کرده و آن این است که گاهی افراد به دلیل اینکه دیگر از چشم خدا افتادهاند یعنی مستحق کرامت خدا نیستند بلکه مستحق عقوبت خدا هستند خدا برای اینها وسائل فراهم میکند تا در آن راهِ گمراهی که رفتهاند بیشتر بروند و بیشتر مستحق عذاب خدا بشوند.
وَ لا یحْسَبَنَّ الَّذینَ کفَروا أنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیرٌ لِانْفُسِهِمْ انَّما نُمْلی لَهُمْ لِیزْدادوا اثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ.
📙آشنایی با قرآن ج ۳ ص۲۳۷
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
اشتباه امروز مسلمانها، تقلید از فرنگیها
بزرگترین اشتباه امروز ما مسلمانها همین است که دنبال علم منهای ایمان هستیم و میخواهیم از فرنگیها تقلید کنیم؛ یعنی وقتی میخواهیم علم را وارد کشور خودمان کنیم عذر ایمان را میخواهیم. میخواهیم از این در علم را وارد کنیم ولی از آن درِ دیگر ایمان را بیرون ببریم. چه فرق میکند: ما ایمان داشته باشیم و علم نداشته باشیم یا علم داشته باشیم و ایمان نداشته باشیم؟! به هر حال کبوتری هستیم یک باله. انسان با دو بال باید پرواز کند: علم و ایمان.
📕آشنایی با قرآن ج ۱۴ ص۱۸
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
خُذُوا الْحَقَّ مِنْ اهْلِ الْباطِلِ وَ لاتَأْخُذُوا الْباطِلَ مِنْ اهْلِ الْحَقِّ وَکونوا نُقّادَالْکلام
یعنی حق را (هرچند) از اهل باطل فرا گیرید و اما باطل را (هرچند) از اهل حق فرا نگیرید، سخن سنج و حقیقت شناس باشید.
این روایتها زمینه وسعت دید و بلندنظری و تعصب نداشتن مسلمین را در فراگرفتن علوم و معارف از غیرمسلمانان فراهم کرد و به اصطلاح در مسلمین «روح تساهل» و «تسامح» و عدم تعصب در مقام فراگیری و علم آموزی به وجود آورد.
📙خدمات متقابل اسلام و ایران ص۳۸۸
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
قرآن تکیه اش روی هر دو اینهاست: بال علم و بال ایمان، و با این دو بال است که مشکلات بشر آنچنان که باید حل میشود.
📕فلسفه اخلاق ص۱۸۸
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
علم به ما چه میدهد و ایمان چه؟
علم به ما روشنایی و توانایی می بخشد و ایمانْ عشق و امید و گرمی؛ علم ابزار میسازد و ایمان مقصد؛ علم سرعت میدهد و ایمان جهت؛ علم توانستن است و ایمانْ خوب خواستن؛ علم می نمایاند که چه هست و ایمان الهام می بخشد که چه باید کرد؛ علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون؛ علم جهان را جهان آدمی میکند و ایمان روان را روان آدمیت میسازد؛ علم وجود انسان را به صورت افقی گسترش میدهد و ایمان به شکل عمودی بالا میبرد؛ علم طبیعت ساز است و ایمان انسانساز. هم علم به انسان نیرو میدهد، هم ایمان؛ اما علم نیروی منفصل میدهد و ایمان نیروی متصل. علم زیبایی است و ایمان هم زیبایی است؛ علم زیبایی عقل است و ایمان زیبایی روح؛ علم زیبایی اندیشه است و ایمان زیبایی احساس. هم علم به انسان امنیت می بخشد و هم ایمان؛ علم امنیت برونی میدهد و ایمان امنیت درونی. علم در مقابل هجوم بیماریها، سیلها، زلزله ها، طوفانها ایمنی میدهد و ایمان در مقابل اضطرابها، تنهایی ها، احساس بی پناهی ها، پوچانگاریها. علم جهان را با انسان سازگار میکند و ایمان انسان را با خودش.
📙مقدمه ای بر جهانبینی اسلامی ج ۱ ص۲۳
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
تجربههای تاریخی نشان داده است که جدایی علم و ایمان خسارتهای غیر قابل جبران به بار آورده است. ایمان را در پرتو علم باید شناخت؛ ایمان در روشنایی علم از خرافات دور میماند. با دور افتادن علم از ایمان، ایمان به جمود و تعصب کور و با شدت به دور خود چرخیدن و راه به جایی نبردن تبدیل میشود.
آنجا که علم و معرفت نیست، ایمان مؤمنان نادان وسیلهای میشود در دست منافقان زیرک، که نمونهاش را در خوارج صدر اسلام و در دورههای بعد به اشکال مختلف دیده و میبینیم.
📕مقدمه ای بر جهانبینی اسلامی ج ۱ص۲۸
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
تاریخ گذشته و حال نشان داده که تفکیک علم و ایمان از یکدیگر چه نتایجی به بار میآورد. آنجا که ایمان بوده و علم نبوده است مساعی بشردوستانه افراد صرف اموری شده که نتیجه زیاد و احیاناً نتیجه خوب به بار نیاورده است و گاهی منشأ تعصبها و جمودها و احیاناً کشمکشهای زیانبار شده است. تاریخ گذشته بشر پر است از اینگونه امور.
آنجا که علم بوده و جای ایمان خالی مانده است- مانند برخی جوامع عصر حاضر- تمام قدرت علمی صرف خودخواهیها و خودپرستیها، افزون طلبیها، برتری طلبیها، استثمارها، استعبادها، نیرنگها و نیرنگبازیها شده است.
دو سه قرن گذشته را میتوان دوره پرستش علم و گریز از ایمان دانست.
📙مقدمه ای بر جهانبینی اسلامی ج ۱ ص۳۰
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
چهارشنبه آخر سال شمسی و آخر اسفند میشود؛ بسیاری از خانوادهها ـ که باید بگوییم خانوادههای نادان ـ آتشی و هیزمی روشن میکنند، بعد آدمهای سُر و مُر و گنده با یک هیکلهای چنین و چنان از روی آتش میپرند و میگویند: ای آتش «زردی من از تو، سرخی تو از من». این چقدر حماقت است! خب چرا چنین میکنید؟ این یک سنتی است مال ما مردم، از قدیم پدران ما چنین میکردند. قرآن میگوید: أوَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئآ. اگر هم پدران گذشتهتان چنین کاری میکردند، شما وقتی میبینید یک کار احمقانه است و دلیل نادانی پدران شماست روی آن را بپوشانید؛ چرا این سند حماقت را سال به سال تجدید میکنید؟! این فقط یک سند حماقت است که کوشش میکنید آن را همیشه زنده نگه دارید و در واقع بگویید:ماییم که چنین پدر و مادرهای احمقی داشتهایم. أوَ لَوْ کانَ آباوُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئآ.
📕خدا در زندگی انسان ص ۹۲
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
خوارج چه کسانی بودند؟
خوارج مردمی بودند ظاهربین، مردمی بودند که اساساً عمق را نمی دیدند، آینده را درک نمیکردند، شعاع دیدشان بسیار کوتاه بود ولی متعبد و متدین و معتقد و عابد و زاهد بودند. علی علیه السلام آنها را ریاکار نمی دانست. این همه انتقادی که از آنها کرده است نگفته اینها در عبادتشان ریاکار بودند، میگوید اینها کج فهم و کج اندیشه بودند.
📕پانزده گفتار ص ۶۸
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
خوارج نه بصیرت دینی داشتند و نه بصیرت عملی. مردمی نادان و فاقد بصیرت بودند بلکه اساساً منکر بصیرت در عمل بودند، زیرا این تکلیف را امری تعبدی میدانستند و مدعی بودند باید با چشم بسته انجام داد.
📙جاذبه و دافعه حضرت علی علیه السلام ص۱۱۰
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
سه حالت موجود در جامعه ما در خصوص مهمان سرزده
۱-حالت اول این است که صاحبخانه به دروغ به بچهها میگوید: بگویید در خانه نیست، یعنی گناه کبیره مرتکب میشود. این که میگوید «در خانه نیست» دروغ است و دروغ گناه کبیره است.
۲-شکل دیگر قضیه این است که صاحبخانه میگوید: «بفرمایید»، خیلی هم نفاق به خرج میدهد: خیلی خوش آمدید! صفا آوردید! اما در دلش دائماً فحش میدهد که این چه بلایی بود که این ساعت رسید، ما هزار کار داریم، عجب مردم بی تربیت بیادبی هستند، چه خروسهای بی محلی و چه مزاحمهایی! بعد هم که مهمان بیرون رفت، جلو زن و بچهاش صد تا فحش میدهد.
۳-شکل سوم قضیه این است که صاحبخانه کارش را خوب انجام میدهد و دم در میآید و میگوید: «آقا من متأسفم از این که نمیتوانم شما را بپذیرم، الآن کار واجبی دارم» یا یک نفر را می فرستد که به او بگوید: «ایشان الآن کار لازمی دارند و نمیتوانند شما را بپذیرند.» این کار صاحبخانه خوب است، ولی ضعف اخلاق، مربوط به وارد و مهمان است، زیرا به او برمیخورد؛ هرجا که می نشیند میگوید: درِ خانه فلان کس رفتم و مرا نپذیرفت؛ نمیگوید من با اجازه قبلی نرفته بودم، نمیگوید او که نپذیرفت عذر داشت یا عذر نداشت. تو باید بنا را بگذاری بر این که او عذر داشته، و باید خوشت بیاید که میزبان تو یک شخص باشهامت و صریحی بوده که به تو دروغ نگفت و راست گفت.
📕آشنایی با قرآن ج ۴ ص۸۴
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
به قول نهرو:
ملتی مستقل است که #جهش اقتصادی داشته باشد.
علی علیه السلام می فرماید:.
احْتَجْ الی مَنْ شِئْتَ تَکنْ اسیرَهُ، اسْتَغْنِ عَمَّنْ شِئْتَ تَکنْ نَظیرَهُ، احْسِنْ الی مَنْ شِئْتَ تَکنْ امیرَهُ.
[محتاج هرکه شوی اسیر او خواهی بود؛ بی نیاز از هرکه گردی با او برابر خواهی شد؛ و هرکه را مورد نیکی و احسان خود قرار دهی فرمانروای او خواهی شد.].
اگر ملتی کمک خواست و ملتی دیگر کمک داد خواه ناخواه اوّلی برده و دومی آقاست. چقدر جهالت و حماقت است که آدمی ارزش سلامت بنیه اقتصادی را درنیابد و نفهمد اقتصاد مستقل، از شرایط حیات ملی است.
📙نظری به نظام اقتصادی اسلام ص۱۹
💠ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be