eitaa logo
حکمت مطهر
4.8هزار دنبال‌کننده
203 عکس
60 ویدیو
5 فایل
ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز روبیکا و روبینو: rubika.ir/Hekmat_Motahar روابط عمومی: @sedrezaw
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر مردم فلسطین یهودیهای ملی اهل همان فلسطین بودند که این جنایتها واقع نمی‌شد. این جنایتها همه مال یهودی غربی است. 📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۱۹ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شما در روزنامه‌های خودمان می‌خوانید که در امریکا بیش از سیصد و هشتاد کمیته جمع آوری اعانه برای اسرائیل وجود دارد. من از این نظر اینها را تقدیر می‌کنم که ملت بیداری هستند، برای خودشان دارند کار می‌کنند. این ملت می‌فهمد که راهش همین است. هر مردمی در هر محله‌‏ای، در هر گوشه‌‏ای هستند، خودشان باید بنشینند، فکر کنند، کار کنند، آگاهی و اطلاع به دست آورند، عاقبت را بیندیشند. این، آگاهی است و تحصیل آگاهی واجب است. این، قدرت است و تحصیل قدرت واجب است. 📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۲۹۲ ‌📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
🗨️خودکشی خلبان رژیم صهیونیستی به سبب شوک بعد از جنگ رسانه‌های صهیونیستی: ▫️یک خلبان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به سبب شوک بعد از جنگ اقدام به خودکشی کرد.
ملامت وجدان‏ انسان گناه مرتکب می‌شود، بعد خودش را ملامت می‌کند. این ملامت وجدان یعنی چه؟ این عذاب وجدان که همه شنیده‌اید یعنی چه؟ دولتهای استعماری افرادی را طوری تربیت می‌کنند که وجدان در اینها بمیرد. در عین حال موقعش که می‌شود، وجدانی که خیال می‌کنند مرده است، باز یک چراغ کوچکی در آن روشن و زنده است. خلبان هیروشیما را اصلًا برای یک چنان جنایتی تربیت کرده بودند ولی وقتی که رفت بمب خودش را انداخت و بعد هم نگاه کرد به شهری که در آتش می‏‌سوخت و دید مردم بی‏‌گناه، پیرمرد، پیرزن، بچه کوچک، افرادی که اساساً در میدان جنگ وارد نشده‌اند دارند چه جور در میان آتش دست و پا می‏‌زنند، از همان ساعت حالش بهم خورد. بعد در آمریکا آمدند از او استقبال و تجلیل و او را تشویق کردند، اما جلوی عذاب وجدان او را نتوانستند بگیرند. کم کم همان آدم به خاطر عذاب وجدان دیوانه شد، بردندش دارالمجانین. قرآن هم می‌گوید: لا اقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوّامَة. خدا در انسان نفس لوّامه آفریده؛ انسان خودش واعظ خودش می‌شود. 📕آزادی معنوی، ص۳۵ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
اسلام، هم دین شمشیر است و هم دین محبت، هم دین خشونت است و هم دین نرمی، خشونت را در جای خود تجویز می‌کند و نرمی را در جای خود، و عظمت و اهمیت اسلام به همین است. اگر اسلام اینچنین نمی‏‌بود، یعنی اگر نمی‌گفت «زور را با زور جواب بدهید، منطق را با منطق جواب بدهید، در مورد محبت، محبت کنید و حتی در جایی در مورد بدی هم محبت کنید» آن وقت قبولش نداشتیم. اسلام هرگز نمی‌گوید اگر یک قلدر به یک طرف صورتت سیلی زد، آن طرف دیگر را بیاور. می‌گوید: فَمَنِ اعْتَدی‏ عَلَیکمْ فَاعْتَدوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی‏ عَلَیکمْ‏ آن که به شما تجاوز می‌کند، به همان اندازه حق دارید تجاوز او را جواب دهید. اگر چنین نگفته بود، در آن نقص بود. 📕آشنایی با قرآن، ج ۴، ص۶۱ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شما ببینید امروز این وسایل ارتباط جمعی- و به قول اینها رسانه‏ های عمومی- دارد انسانها را مسخ می‌کند، یعنی انسانها را آن‏طور می‌سازند که دل خودشان بخواهد نه آن‏طور که مصلحت واقعی آنهاست یا مطابق آنچه که انسانها خودشان برای خودشان انتخاب کرده‌اند. وقتی چیزی را بخواهند، دائماً به گوش آدم می‌خوانند، جلو چشم او می‌آورند، آنقدر می‌آورند که اصلًا روح انسان را مسخ می‌کنند و انسان نمی‌تواند غیر از آن فکر کند. 📕فلسفه تاریخ، ج ۱، ص۲۴۱ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
از نظر اسلام، حق هم گرفتنی است و هم دادنی؛ یعنی از دو جبهه باید برای استیفای حق مبارزه کرد. اسلام آن کسی را که حق را ربوده است، با تعلیم و تربیت‌ خودش آماده پس دادن می‌کند- و کرده است- ولی به این قناعت نمی‌کند؛ در عین حال به آن کسی که حقش ربوده شده است می‌گوید: حق گرفتنی است، تو هم باید برای حق خودت قیام کنی و آن را بگیری. جمله‌ای است که علی علیه السلام در نامه معروف خودشان به مالک اشتر، از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل می‌کند، می‌فرماید: فَانّی سَمِعْتُ رَسولَ اللهِ صلی الله علیه و آله یقولُ فی غَیرِ مَوْطِنٍ: لَنْ تُقَدَّسَ امَّةٌ حَتّی یؤْخَذَ لِلضَّعیفِ حَقُّهُ مِنَ الْقَوِی غَیرَ مُتَتَعْتِعٍ. هیچ امت و قومی به مقام قداست و تقدیس و- به تعبیر ما- به مقام ترقی و رُقاء نمی‌رسد مگر آنکه قبلًا این مرحله را گذرانده باشد که ضعیف در مقابل قوی بایستد و حق خود را مطالبه کند، بدون آنکه زبانش به لکنتی بیفتد. یعنی اسلام آن ضعیفی را که حق خود را نمی‌تواند مطالبه کند، به رسمیت نمی‌شناسد. جامعه‌ای که در آن، ضعفا آنقدر ضعیف النفس باشند که نتوانند حقوق خود را مطالبه کنند، یک جامعه اسلامی نیست. 📕انسان کامل، ص۲۳۷ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
رشد ملّی‏ رشد فقط به فرد منحصر نمی‌شود، در مورد ملّتها نیز سرمایه‌های طبیعی، فرهنگی و انسانی و امثال آن، سرمایه‌هایی است که در اختیار ملّتها قرار دارد، و «رشد ملّی» عبارت است از لیاقت و شایستگی یک ملّت برای نگهداری و بهره‌برداری و سود بردن از سرمایه‌ها و امکانات طبیعی و انسانی خود؛ به هر اندازه که لیاقت و شایستگی اداره و بهره‌برداری از آنها را دارد، به همان اندازه «رشید» است. 📕امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص۱۰۴ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
تربیت صحیح‏ در مسئله‌ «رب» که همان مفهوم پرورش است بحث جامعی هست (اغلب، مفهوم متداول ما شاید عکس این قضیه است) و آن این است که ما همیشه در مسئله‌ تربیت نظرمان به جنبه منفی است. خیال می‌کنیم تربیت فقط یعنی جلوگیری. بیشتر خانواده‌ها عقیده‌‏شان این است که تربیت بچه فقط همان چشم ‏غرّه رفتن به او و ترساندن اوست و او را مانع شدن که یک تلاش و حرکتی داشته باشد: اینجا نخند، آنجا چنین نکن؛ در آن همواره «نکن» است؛ یعنی تربیتشان از «لا» (نه) درست می‌شود در صورتی که این تربیت نیست. 📕آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۱۱۳ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
ملاک، زیاد استاد دیدن نیست‌ در میان علما افرادی که خیلی استاد دیده‌اند، من به اینها هیچ اعتقاد ندارم. به همین دلیل اعتقاد ندارم که خیلی استاد دیده‌اند، همان که برایشان باعث افتخار است. مثلًا می‌گویند فلان کس سی سال به درس مرحوم نائینی رفته یا بیست و پنج سال متوالی درس آقا ضیاء را دیده. عالمی که سی سال یا بیست و پنج سال عمر یکسره درس این استاد و آن استاد را دیده، او دیگر مجال فکر کردن برای خودش باقی نگذاشته؛ دائماً می‌گرفته، تمام نیرویش صرف گرفتن شده، دیگر چیزی نمانده برای آنکه با نیروی خودش به مطلبی برسد. 📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۹ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شرایط تربیت اولاد: الف. مساعدبودن محیط خانوادگی ب. اعتدال در محبت ج. مراقبت مبصرات و مسموعات د. احتراز از وعده دروغ ه. قهرمان پرستی نه مظلوم پرستی و نه ستمگرپرستی و. طرز جوابگویی صادقانه و راهنمایانه در پاسخ سؤالات ز. احترام کودک و ترک تحقیر او ح. عدالت میان اولاد ط. نام نیک گذاشتن روی طفل ی. آزادی دادن در حد اعتدال و از جمله در انتخاب شغل با رعایت جنبه استعداد ذاتی و ارشاد او 📕یادداشت‏ها، ج ‏۲، ص۱۸۷ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
فریضه یعنی واجب در مقابل نافله که به معنی مستحب است. فریضه نظیر نماز و روزه، نافله نظیر نماز شب. اسلام را فریضه شمرده است نه نافله. 📕یادداشت‏ها، ج ‏۲، ص۱۸۴ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be