از نظر اسلام، حق هم گرفتنی است و هم دادنی؛ یعنی از دو جبهه باید برای استیفای حق مبارزه کرد. اسلام آن کسی را که حق را ربوده است، با تعلیم و تربیت خودش آماده پس دادن میکند- و کرده است- ولی به این قناعت نمیکند؛ در عین حال به آن کسی که حقش ربوده شده است میگوید: حق گرفتنی است، تو هم باید برای حق خودت قیام کنی و آن را بگیری.
جملهای است که علی علیه السلام در نامه معروف خودشان به مالک اشتر، از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل میکند، میفرماید:
فَانّی سَمِعْتُ رَسولَ اللهِ صلی الله علیه و آله یقولُ فی غَیرِ مَوْطِنٍ: لَنْ تُقَدَّسَ امَّةٌ حَتّی یؤْخَذَ لِلضَّعیفِ حَقُّهُ مِنَ الْقَوِی غَیرَ مُتَتَعْتِعٍ.
هیچ امت و قومی به مقام قداست و تقدیس و- به تعبیر ما- به مقام ترقی و رُقاء نمیرسد مگر آنکه قبلًا این مرحله را گذرانده باشد که ضعیف در مقابل قوی بایستد و حق خود را مطالبه کند، بدون آنکه زبانش به لکنتی بیفتد.
یعنی اسلام آن ضعیفی را که حق خود را نمیتواند مطالبه کند، به رسمیت نمیشناسد. جامعهای که در آن، ضعفا آنقدر ضعیف النفس باشند که نتوانند حقوق خود را مطالبه کنند، یک جامعه اسلامی نیست.
📕انسان کامل، ص۲۳۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
رشد ملّی
رشد فقط به فرد منحصر نمیشود، در مورد ملّتها نیز سرمایههای طبیعی، فرهنگی و انسانی و امثال آن، سرمایههایی است که در اختیار ملّتها قرار دارد، و «رشد ملّی» عبارت است از لیاقت و شایستگی یک ملّت برای نگهداری و بهرهبرداری و سود بردن از سرمایهها و امکانات طبیعی و انسانی خود؛ به هر اندازه که لیاقت و شایستگی اداره و بهرهبرداری از آنها را دارد، به همان اندازه «رشید» است.
📕امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص۱۰۴
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
تربیت صحیح
در مسئله «رب» که همان مفهوم پرورش است بحث جامعی هست (اغلب، مفهوم متداول ما شاید عکس این قضیه است) و آن این است که ما همیشه در مسئله تربیت نظرمان به جنبه منفی است. خیال میکنیم تربیت فقط یعنی جلوگیری.
بیشتر خانوادهها عقیدهشان این است که تربیت بچه فقط همان چشم غرّه رفتن به او و ترساندن اوست و او را مانع شدن که یک تلاش و حرکتی داشته باشد: اینجا نخند، آنجا چنین نکن؛ در آن همواره «نکن» است؛ یعنی تربیتشان از «لا» (نه) درست میشود در صورتی که این تربیت نیست.
📕آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۱۱۳
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
ملاک، زیاد استاد دیدن نیست
در میان علما افرادی که خیلی استاد دیدهاند، من به اینها هیچ اعتقاد ندارم. به همین دلیل اعتقاد ندارم که خیلی استاد دیدهاند، همان که برایشان باعث افتخار است.
مثلًا میگویند فلان کس سی سال به درس مرحوم نائینی رفته یا بیست و پنج سال متوالی درس آقا ضیاء را دیده.
عالمی که سی سال یا بیست و پنج سال عمر یکسره درس این استاد و آن استاد را دیده، او دیگر مجال فکر کردن برای خودش باقی نگذاشته؛ دائماً میگرفته، تمام نیرویش صرف گرفتن شده، دیگر چیزی نمانده برای آنکه با نیروی خودش به مطلبی برسد.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۹
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شرایط تربیت اولاد:
الف. مساعدبودن محیط خانوادگی
ب. اعتدال در محبت
ج. مراقبت مبصرات و مسموعات
د. احتراز از وعده دروغ ه. قهرمان پرستی نه مظلوم پرستی و نه ستمگرپرستی
و. طرز جوابگویی صادقانه و راهنمایانه در پاسخ سؤالات
ز. احترام کودک و ترک تحقیر او
ح. عدالت میان اولاد
ط. نام نیک گذاشتن روی طفل
ی. آزادی دادن در حد اعتدال و از جمله در انتخاب شغل با رعایت جنبه استعداد ذاتی و ارشاد او
📕یادداشتها، ج ۲، ص۱۸۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
فریضه یعنی واجب در مقابل نافله که به معنی مستحب است.
فریضه نظیر نماز و روزه، نافله نظیر نماز شب. اسلام #دانش_آموزی را فریضه شمرده است نه نافله.
📕یادداشتها، ج ۲، ص۱۸۴
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
استعدادیابی در انتخاب کار
کار علاوه بر اینکه مانع انفجار عملی میشود، مانع افکار و وساوس و خیالات شیطانی میگردد.
لهذا در مورد کار میگویند که هرکسی باید کاری را انتخاب کند که در آن استعداد دارد، تا آن کار علاقه او را به خود جذب کند.
اگر کار مطابق استعداد و مورد علاقه نباشد و انسان آن را فقط به خاطر درآمد و مزد بخواهد انجام دهد، این اثر تربیتی را ندارد و شاید نمیداند که استعداد چه کاری را دارد.
چون نمیداند، دنبال کاری میرود که استعداد آن را ندارد و همیشه ناراحت است. مثلًا وضع دانشجویان ما با این کنکورهای سراسری وضع بسیار ناهنجاری است.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۲۸۲
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
صبر در اسلام به معنای مقاومت است، مقاومت در سختی انجام وظیفه، مقاومت در برابر تحریکات داخلی نفسانی، مقاومت در برابر ناملایمات روزگار.
در حدیث است که صبر بر سه قسم است: صبر بر طاعت، صبر بر معصیت و صبر بر مصیبت.
علی علیهالسلام در نهجالبلاغه میفرماید: «در آغاز اسلام عدد ما اندک بود و از لحاظ تجهیزات مادی خیلی ضعیف بودیم. در عین حال ما صبر را پیشه ساختیم و در مقابل جمعیت انبوه کفار سخت ایستادگی کردیم. خداوند چون این صبر و استقامت را از ما دید نصرت خویش را بر ما فرود آورد و در نتیجه ما غالب و دشمنان ما مغلوب گشتند.»
📕حکمتها و اندرزها، ج ۲، ص۱۲۰
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
ابنزیاد که حوادث را از پایین میبیند، میگوید: زینب! دیدی چه بدبخت و بیچاره شدی؟! دیدی خدا چه کرد با شما؟! ای زینب! من خدا را شکر میکنم که شما را رسوا کرد، با این کار ثابت کرد ادعای شما دروغ است.
اما زینب چه میگوید؟ میگوید: من خدا را شکر میکنم که نبوت را در خاندان ما قرار داد و افتخار شهادت در راه خود را نصیب خاندان ما کرد. من که جز خیر چیزی نمیبینم؛ من که جز مصلحت این خاندان چیزی نمیبینم؛ من که جز افتخار برای خودمان چیزی نمیبینم.
تو خیال کردهای این شمشیرها که بر بدن برادر من وارد شد حاکی از نقصش بود؟ هر کدام مدالی بود الهی که بر سینه برادر من زده شد.
📕خدا در زندگی انسان، ص۱۳۲
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
تجلی زینب از عصر عاشورا
از عصر عاشورا زینب تجلی میکند. از آن به بعد به او واگذار شده بود.
رئیس قافله اوست چون یگانه مرد زین العابدین (سلام الله علیه) است که در این وقت به شدت مریض است و احتیاج به #پرستار دارد تا آنجا که دشمن طبق دستور کلی پسر زیاد که از جنس ذکور اولاد حسین هیچ کس نباید باقی بماند، چند بار حمله کردند تا امام زین العابدین را بکشند ولی بعد خودشان گفتند: «انَّهُ لِما بِهِ» این خودش دارد میمیرد.
و این هم خودش یک حکمت و مصلحت خدایی بود که حضرت امام زین العابدین بدین وسیله زنده بماند و نسل مقدس حسین بن علی باقی بماند.
یکی از کارهای زینب #پرستاری امام زین العابدین است.
📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۳۸۲
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
صبر و حوصله است که دوست قدیمی ظفر و موفقیت است. در اثر صبر و حوصله است که نوبت ظفر میرسد.
اگر صبر و استقامت و حوصله باشد، بی استعدادترین افراد هم ولو در یک زمان طولانی به هدف خواهند رسید، همان طوری که مولی علی علیه السلام فرمود: آدم باحوصله ظفر را به چنگ خواهد آورد ولو بعد از یک زمان طولانی.
📕حکمتها و اندرزها، ج ۱، ص۱۸۹
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
🔥در این دنیا تر و خشک با هم میسوزد
گاهی افرادی میپرسند چرا اگر [اکثریت] یک قومی گناه کرده، اقلیت صالحی که در میان آن قوم است هم به عذاب آن قوم معذّب میشوند؟ نمیدانند که افراد اجتماع حکم اعضای یک پیکر را دارند.
وقتی که در عضوی از یک پیکر سرطان پیدا بشود، اعضای دیگر نمیتوانند بگویند چرا ما هم باید از بین برویم. به همان دلیل که شما با یکدیگر اتصال و همریشگی و پیوند دارید، به همان دلیل که از سعادت او بهرهمند هستید، به همان دلیل از بدبختی او هم باید در اجتماع متضرر باشید.
فقط آن دنیاست که دنیای جدایی است. در این دنیا افراد اجتماع واقعاً به یکدیگر متصلند، واقعاً در ناخوشی و خوشی یکدیگر شریکند، واقعاً در عذاب و سعادت یکدیگر شریک هستند.
دنیای امتیاز آن دنیاست: وَامْتازُوا الْیوْمَ ایهَا الْمُجْرِمونَ. در این دنیا صحبت «وَ امْتازوا» نیست. در این دنیا قانون و قاعده علمی هم ایجاب میکند که اگر واقعاً جناحی از اجتماع آن قدر فاسد شد که توانست بلایی را به سوی اجتماع بکشد، این بلا شامل افراد دیگر هم بشود، سالم و ناسالم را با هم بگیرد.
در این دنیا تر و خشک با هم میسوزد. منتها از نظر آنها که به اصطلاح خشکند یعنی آماده سوختن هستند، عذاب الهی است و شاید در آن دنیا هم دنباله داشته باشد ولی از نظر آنها که شخصاً استحقاق نداشتهاند، مصیبت است، ابتلاست و در آن دنیا به آنها اجر داده میشود. به هرحال در این دنیا تفکیکپذیر نیست.
📕اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص۲۰۰
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be