اسلام دشمن بیکاری و بیکارگی است انسان به حکم این که از جامعه بهره میبرد و به حکم این که کار بهترین عامل سازنده فرد و اجتماع و بیکاری بزرگترین عامل فساد است باید کار مفید انجام دهد.
📘 وحی و نبوت؛، ص ۱۱۸
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
قرآن رکن اساسی دعوتش که همه دعوتهای دیگرش بر اساس آن است مبدأشناسی و معادشناسی است.
هر تعلیم دیگر خودش را بر اساس مبدأ و معاد بنا نهاده است. اگر اخلاق دارد بر اساس مبدأ و معاد است، تعلیم و تربیت دارد بر اساس مبدأ و معاد است، اگر اقتصاد دارد بر اساس مبدأ و معاد است، قوانین جزایی و حقوق دارد بر اساس مبدأ و معاد است.
رکن اساسی تعلیمات قرآن مبدأ و معاد است و لذا ما میبینیم بیشترین آیات قرآن متوجه این دو است و عجیب این است که با این همه توجهی که قرآن ما را به مبدأ و معاد میدهد باز ما کوشش میکنیم خود تعلیمات قرآن را از مسیر مبدأ و معاد خارج کنیم و به مسیر دیگری بیندازیم!
📕آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۱۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
نقش غیر مستقیم و نقش مستقیم زنان در انقلاب اسلامی
مرد الهامگیر از زن است و اگر در یک جریان اجتماعی زنها هماهنگی نداشته باشند، از تأثیر مرد هم فوقالعاده میکاهند و بر عکس اگر زنها نقش موافق و احساسات موافق داشته باشند نیروی مردها را هم چند برابر میکنند؛ یعنی نه تنها ترمزی برای مردها نمیشوند، نیروی محرکی هم برای مردها به شمار میروند، و این مطلب در این نهضت فوق العاده مشهود بود.
📕آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۲۱۰
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
ما اگر بخواهیم در یک موضوع خدا را شکر بکنیم که در زمان علی نبودیم، حق داریم برای اینکه اگر در آن زمان میبودیم آن قدر ایمان نداشتیم که در آن موضوع ثابت قدم بمانیم.
ممکن است ما اگر در زمان علی علیه السلام بودیم در جنگ جمل شرکت میکردیم، در جنگ صفین هم شرکت میکردیم ولی باور نکنید اگر ما با علی میبودیم جرأت میکردیم که در جنگ خوارج هم شرکت بکنیم برای اینکه آنجا علی به جنگ کسانی رفت که «قائِمُ اللَّیلِ وَ صائِمُ النَّهار» بودند، یعنی مردمانی که از سر شب تا صبح عبادت میکردند و روزها روزهدار بودند و در پیشانی آنها آثار سجده بود: جِباهاً قَرِحَةً پیشانیهایی که از بس سجده کرده بودند قرحهدار شده بود.
چه کسی جرأت داشت با اینها بجنگد؟! فقط علی میتوانست چون به ظاهر نگاه نمیکرد، با اینکه علی اقرار میکند که اینها مردمانی متظاهر و دروغگو نبودند. عمده این است.
اگر منافق میبودند مهم نبود ولی خیر، اینها شبها نماز میخواندند و روزها روزهدار بودند اما وجودشان برای اسلام خطر است، جامدهایی هستند که برای اسلام ضررشان از دشمنان اسلام بیشتر است.
و اگر علی در آن روز شمشیر به روی خوارج نکشیده بود و اگر شخصیت علی نبود و آن نصوصی که پیغمبر درباره علی کرد و اگر آن مقام علی، ایمان علی، زهد و تقوای علی نبود، بعد از علی هم هیچ خلیفهای قدرت نداشت با خوارج بجنگد، هیچ سربازی جرأت نمیکرد به جنگ خوارج برود.
ولی چون علی پیشقدم شده بود، آنها هم با خوارج میجنگیدند؛ میگفتند اینها کسانی هستند که علی با اینها جنگیده است، اگر جنگیدن با اینها خلاف حق بود علی با اینها نمیجنگید.
📕اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص۷۶
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
کار در اسلام
رسول خدا فرمود: «خداوند مؤمنی را که شغل و حرفهای داشته باشد دوست میدارد» و فرمود: «به لعنت خدا گرفتار است آن کس که سنگینی خود را در زندگی به دوش دیگران بیندازد» یعنی کار نکند و بخواهد بی کار بگردد و از محصول کار دیگران زندگی کند، و فرمود: «آن کس که برای تأمین زندگی خود و عائلهاش کار و کوشش میکند مانند کسی است که در راه خدا جهاد میکند.»
ایضآ در حدیث است که وقتی که در حضور رسول خدا از کسی تعریف میکردند میپرسید: کارش چیست؟ اگر میگفتند بیکار است، میفرمود: سَقَطَ مِنْ عَینی.
📕حکمتها و اندرزها، ج ۲، ص۱۷۶
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
کار معیار بازیافتن شخصیتهاست
گذشته از نظر «وظیفه اجتماعی»، از نظرهای دیگر برای هر کسی کار و فعالیت و عمل لازم است، زیرا اولا هر کسی تا دست به فعالیت و کاری نزند و اثری از وجود خود نبیند نمیتواند خود را تجربه کند و بازیابد، نمیتواند بفهمد آیا از خودش اثری و هنری ساخته هست یا نیست.
تنها در پرتو کار و فعالیت است که آدمی به استعدادهای نهفته وجود خود پی میبرد و به خودش ایمان و اعتقاد پیدا میکند و شخصیت خود را بازمییابد و به عبارت دیگر کار است که هر کسی را به خودش میشناساند و به عبارت رساتر، کار سبب میشود که انسان خودش را کشف کند و این مهمترین و بالاترین کشفهاست.
📕حکمتها و اندرزها، ج ۲، ص۱۷۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شرایط تربیت اولاد:
الف. مساعدبودن محیط خانوادگی
ب. اعتدال در محبت
ج. مراقبت مبصرات و مسموعات
د. احتراز از وعده دروغ ه. قهرمان پرستی نه مظلوم پرستی و نه ستمگرپرستی
و. طرز جوابگویی صادقانه و راهنمایانه در پاسخ سؤالات
ز. احترام کودک و ترک تحقیر او
ح. عدالت میان اولاد
ط. نام نیک گذاشتن روی طفل
ی. آزادی دادن در حد اعتدال و از جمله در انتخاب شغل با رعایت جنبه استعداد ذاتی و ارشاد او
📕یادداشتها، ج ۲، ص۱۸۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
ما که بچه بودیم، در منزل خود ما (من از هفت و هشت سالگی کاملاً یادم هست) اصلاً اینکه ماه رجب دارد میآید مشخص بود؛ میگفتند یک هفته به ماه رجب مانده، پنج روز مانده، سه روز مانده، امشب احتمالًا اول ماه رجب است، برویم برای استهلال؛ میرفتند برای استهلال، ماه را ببینند، شب اول ماه رجب است، اعمال ماه رجب را بجا بیاورند.
در مسجد که جمع میشدند، همه صحبت آمدن ماه رجب بود. ماه مبارک رجب و ماه مبارک شعبان پیشدرآمدهای ماه مبارک رمضان هستند.
من از بچگی همیشه این را میدیدم، مرحوم ابوی ما و مرحومه والده ما غیر از اول و آخر ماه رجب و غیر از ایام البیض (یعنی سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه که اعمال بالخصوصی دارد و عمل معروفش به نام عمل «امّ داود» را ما آن زمان بچه بودیم بجا آورده بودیم، بعد بزرگ شدیم فراموش کردیم؛ به تبع آن جوّی که آن وقت وجود داشت، یعنی آب جاریای که در آن وقت بود، ولی وقتی که آبی رفت و مخفی شد، دیگر کیست که از نو آن را جاری کند) این دو غیر از روز اول و روز آخر و سه روز وسط، حداقل پنجشنبه و جمعهها روزه بودند و بلکه مرحوم ابوی ما در بعضی از سالها دو ماه رجب و شعبان را پیوسته روزه میگرفتند و به ماه مبارک رمضان متصل میکردند، یعنی این سه ماه را یکسره روزه میگرفتند.
اصلًا این ماه، ماه استغفار و توبه و عبادت است.
📕آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۲۳۳
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
حدیث دیگر از امام هادی است: مَنْ هانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلاتَأْمَنْ شَرَّهُبترس از آدمی که خودش برای خودش قیمت ندارد؛ آن کسی که حس کرامت نفس، این سرمایه عظیم را از دست داده، از چنین آدمی بترس؛ آدمی که احساس شرافت و کرامت در خود نمیکند، از شرّ او ایمن مباش.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۳۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
یکی از آثار کار، جلوگیری از گناه است.
البته نمیگویم صددرصد اینطور است، ولی بسیاری از گناهان منشأش بیکاری است.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۲۸۱
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
کار و احساس شخصیت
یکی دیگر از فواید کار، مسئله حفظ شخصیت و حیثیت و استقلال است که تعبیرهای مختلفی دارد. مثلًا آبرو؛ انسان آنگاه که شخصیتش ضربه بخورد، آبرویش برود و تحقیر بشود ناراحت میشود.
انسان در اثر کار- و مخصوصاً اگر مقرون به ابتکار باشد- به حکم اینکه نیازش را از دیگران برطرف کرده است، در مقابل دیگران احساس شخصیت میکند، یعنی دیگر احساس حقارت نمیکند.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۲۸۴
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be