05-36.mp3
4.06M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
سلام بر آن سرهای بالا رفته بر نیزه ها
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت سی و ششم خطبه امام حسین(ع) در منا
خلاصه ای از درس امروز
1_ حضرت علی (ع) در خطبه131 نهج البلاغه ویژگی های رهبر و حکومت اسلامی را بیان میکنند و امام حسین(ع) نیز در خطبه منا مطالبی را ایراد میفرمایند که با آن در برخی موارد مشترک است.
در این خطبه حضرت علی (ع) میفرمایند:پروردگارا تو شاهدی ما میخواهیم قوانین و مقرراتی که فراموش شده است را بار دیگر اجرایی کنیم.
2_همه تلاش حکومت اموی این بود، هر جنایتی را با نام دین و به عنوان خلیفه رسول الله انجام و مردم را مجبور به اطاعت از خود میکردند.
3_ امام علی(ع) میفرمایند: پروردگارا ما میخواهیم نشانه ها و پرچم دین تو را به جایگاه اصلی برگردانیم، میخواهیم در سرزمین های تو اصلاح را ظاهر کنیم،
تا بندگان مظلوم و ستمدیده در آرامش و اسایش زندگی کنند.
4_ حضرت علی (ع) میفرمایند: اگر حکومت و فرماندهی تمام زمین و آسمان ها را به من بدهند مشروط بر آنکه یک پوست جو را به زور از دهان مورچه ای بگیرم، من این کار را انجام نمیدهم.
5_ در نامه 27 نهج البلاغه حضرت علی(ع) به محمد ابن ابی بکر میفرمایند: در نگاه کردن کوتاه مدت و لحظه ای خودت به مردم هم عدالت را رعایت کن.
شنبه_ 1403/05/20-ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
05-37.mp3
3.96M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
سلام بر آن ارواح از کالبد خارج شده
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت سی و هفتم خطبه امام حسین(ع) در منا
خلاصه ای از درس امروز
1_ ویژگی های حکومت اسلامی و علوی:
اول: نشانه های دین باید در ارکان حکومت آشکار باشد و ظاهر و باطن مسولین یکسان باشد. نباید مسولین از دین برای مردم بگویند ولی خلاف آن عمل کنند.
دوم: اصلاح باید در همه جا و در همه شهرها آشکار باشد و اشکالات باید در هر کجا که هست برطرف شود.فساد در این حکومت معنایی ندارد.
سوم: مظلومین و ستمدیدگان باید در امان بوده و حقوق شهروندی آنها از بین نرود.
چهارم: در حکومت اسلامی و علوی باید حدود الهی و قوانین اسلام که تعطیل شده مجددا احیا گردد.
2_ حضرت علی(ع) در خطبه131نهج البلاغه میفرمایند: خدایا تو شاهدی و میدانی، اولین شخصی که به پیامبر(ص) ایمان آورد من بودم.
حضرت علی(ع) در سن 10 سالگی به اسلام ایمان آوردند.
3_ اولین شخصی که بعد از پیامبر(ص) نماز را اقامه کرد حضرت علی(ع) بودند.
حضرت علی (ع) هیچ موقع پیامبر(ص) را تنها نگذاشتند.
آیا کسی که در اسلام از همه سابقه اش بیشتر است و اولین کسی است که به اسلام ایمان آورده و در دامن پیامبر رشد پیدا کرده باید رها شود ودیگران که هیچ سابقه ای در اسلام نداشتند رهبری مردم بعد از پیامبر(ص) را بر عهده بگیرند؟
یکشنبه_ 1403/05/21-ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
سلام بر آن بدن های لاغر و نحیف
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت سی و هشتم خطبه امام حسین(ع) در منا
خلاصه ای از درس امروز
1_ حضرت علی (ع) در خطبه131 نهج البلاغه در مورد کسانی که نباید عهده دار حکومت و ولایت بر مردم باشند میفرمایند: سزاوار نیست بخیل بر سرنوشت و جان و مال و ناموس و... مردم حاکم باشد و بر مردم ولایت داشته باشد.
کسانی که بر اموال مردم حریص هستند نباید مسئولیت جامعه را بر عهده بگیرند.
2_ حضرت مولا (ع) در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر میفرمایند: در کارهای حکومتی با بخیل و ترسو و حریص مشورت نکن زیرا بخیل تو را از کارهای خوب باز میدارد و از فقر تو را میترساند و انسان ترسو هم نمیگذارد کارهای بزرگ و ماندگار انجام بدهی و انسان حریص هم ستمکاری و ظلم به مردم را در چشم تو خوب جلوه میدهد.
بخل و ترس و حرص از شگردها و دسیسه های شیطان است که باعث بدگمانی به خداوند میشود.
3_ در روایت است که انسان ها به ۴ دسته تقسیم میشوند؛
گروه اول: سخاوتمند،کسانی که خودشان هم از نعمت های الهی استفاده میکنند و به دیگران هم میبخشند.
گروه دوم: کریم،کسانی که به نعمت های اندک هم قناعت میکنند و هر چه دارند به مردم بخشش میکنند.
گروه سوم:بخیل،کسانی که هرچه میخواهند را برای خودشان میخواهند و به دیگران عنایت و لطفی ندارند.
گروه چهارم: لعین، کسانی که از نعمت های الهی استفاده نمیکنند و اجازه استفاده دیگران را نیز نمیدهند.
4_ حضرت مولا(ع) در قسمتی از حکمت 2 نهج البلاعه میفرمایند: بخل ننگ است.
همچنین میفرمایند: بخل مادر تمام عیوب و زشتی هاست بنابراین اگر انسان های بخیل بر سرنوشت مردم حاکم شوند، مردم دچار مشکل میشوند.
عدالت با بخل سازگار نیست.
دوشنبه_ 1403/05/22 - ارسال از شهر درچه اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
05-39.mp3
4.01M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
سلام بر آن کسى که محلِ اجابت دعا در زیر بارگاه اوست.
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت سی و نهم خطبه امام حسین(ع) در منا
خلاصه ای از درس امروز
1_ حضرت مولا(ع) در حکمت 378 نهج البلاغه میفرمایند: بخل ورزیدن محور و کانون همه پلیدی ها و زشتی ها و عیوب است و انسان را به سوی هر بدی و زشتی میکشاند.
حاکم اگر بخیل شود، حرص برای جمع آوری اموال نامشروع او را مشغول میکتد و از اجرای حق و عدالت باز میماند.
2_ در حقیقت اصول زندگی فردی و اجتماعی مردم را 5 چیز تشکیل میدهد: ناموس،جان،مال و قوانین و تشکیلات حکومتی
بنابراین رهبران و حاکمین باید با تدبیر، عدالت گستر و دور اندیش باشند تا بتوانند حقوق مردم را رعایت کنند.
باید جان و مال و ناموس مردم در پیش چشم حاکمین محترم شمرده شود و قوانین نیز در مورد همه به خوبی اجرا شود.
امامت و پیشوایی مردم در تمامی سطوح باید بدست صالحین باشد.
3_ حاکم بخیل شایستگی و لیاقت اجرای حق و عدالت و قسط را در جامعه ندارد.
حاکم بخیل چگونه میتواند احکام الهی را اجرایی کند، در صورتی که خودش نقش موثری در فروپاشی اقتصاد و معیشت مردم دارد؟
سه شنبه_ 1403/05/23 - ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
05-40.mp3
3.9M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
سلام بر آن کسى که خداوند شفا را در تربت او قرار داد.
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت چهلم خطبه امام حسین(ع) در منا
خلاصه ای از درس امروز
1_ بخشی از خطبه 131نهج البلاغه و خطبه منا با یکدیگر مشترک هستند و حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) ویژگی های حاکم اسلامی و همچنین صفات سلبی حاکمان و مسولان را بیان میکنند.
حضرت علی(ع) جاهلان را گروه دومی معرفی میکنند که نباید حکومت در دست آنها باشد.
زیرا به خاطر جهل و نادانی، مردم را به بیراهه و گمراهی میکشانند.
مسولان و حاکمان در هر سطحی باید از افراد اگاه مشورت گرفته و عالمانه تصمیم بگیرند تا جامعه رو به پیشرفت و تکامل حرکت کند.
2_حضرت مولا(ع) در غرر الحکم میفرمایند: تخصص و تعهد، دانش و دین مکمل همدیگر هستند.
3_ خداوند سبحان در قسمتی از آیه 35 سوره مبارکه یونس میفرمایند: آیا کسی که به سوی حق هدایت میکند، برای اطاعت و پیروی شایسته تر است یا کسی که خودش هدایت نشده و باید او را هدایت کنند؟ شما را چه شده؟ چگونه داوری میکنید.
(شرط اجرای عدالت آن است که هر کسی را بر سر جای خودش قرار دهیم)
چهارشنبه_ 1403/05/24 - ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
سلام بر آن خون های جاری شده
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت چهل و یکم از خطبه امام حسین(ع) در منا
خلاصه ای از درس امروز
1_ از نظر حضرت علی(ع) در خطبه131 نهج البلاغه افراد خشن سومین گروهی هستند که نباید عهده دار حکومت باشند.
حاکم نباید خشن و خشمگین باشد.
حاکم خشن پیوندهای مردم را قطع میکند.
عقل و سنت و قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) بر عطوفت و مهربانی حاکم عادل دلالت دارند.
مردم از حاکم خشن فاصله گرفته و با او درگیر شده و به فکر انقلاب و تغییر حکومت فرو می روتد.
حاکم تندخو مردم را از خود و حکومت دور میکند.
2_ حاکم تندخو مردم را 2 گروه میکند؛
گروه اول : طرفدار او میشوند زیرا حاکم همه چیز را در اختیار آنها قرار داده است.
گروه دوم: مخالف او هستند زیرا آنها را تهدید و آزار و شکنجه میکند.
3_حضرت مولا(ع) در نامه 53 به مالک اشتر میفرمایند: تو به عنوان حاکم محبت مردم را در دلت قرار بده و با مردم مثل برادر بزرگتر رفتار کن و بگذار حرف های خود را بدون ترس به تو بگویند.
اگر رهبر جامعه خوش اخلاق و خوش برخورد باشد مثل یک پدری مهربان با مردم رفتار میکند و مردم نیز در سخت ترین مواقع از او و حکومت حمایت میکنند.
4_ خداوند سبحان در سوره مبارکه آل عمران، آیه 159در مورد پیامبر(ص) میفرمایند: به برکت رحمت الهی در برابر مردم نرم و مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی،مردم از اطراف تو پراکنده میشدند.
(مردم در ملاقات با حاکم خشن و تندخو از بیان حقایق خودداری کرده و در نتیجه حاکم از گرفتاری های مردم بی اطلاع میشود، بنابراین تلاشی برای رفع گرفتاری های مردم نمیکند.)
پنجشنبه_ 1403/05/25 - ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
05-42.mp3
4.22M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
سلام بر سرپرست (رهبر) مؤمنین
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت چهل و دوم از خطبه امام حسین(ع) در منا
خلاصه ای از درس امروز
1_از نظر حضرت علی(ع) گروه چهارمی که نباید حکومت را بدست گیرند کسانی هستند که میان مردم تبعیض قائل میشوند
حضرت در این باره میفرمایند: نیاید حاکم اسلامی تبعیض روا دارد و گروهی را بر گروه دیگر مقدم شمرد.
مقدم شمردن گروهی بر گروه دیگر ممکن است دو جنبه داشته باشد؛
جنبه اول: حاکمان از روی هوای نفس و بدون دلیل، قدرت سیاسی و حکومتی را میان خود دست به دست میکنند.
جنبه دوم: قدرت اقتصادی را میان خود دست بدست میکنند.
2_ابن ابی الحدید در جلد هشتم شرح نهج البلاغه ،صفحه 266 مینویسد:حاکم نباید ظالم و ستمگر باشد.
بر رهبر و حاکم اسلامی واجب است که بیت المال را عادلانه میان مردم تقسیم کند.
نباید اموال بیت المال را به برخی بیشتر از دیگران ببخشد.
فقط تعصب بر روی قبیله و زادگاه خود نداشته باشد.
3_ در کتاب منهاج البراعه آمده است: حاکم نباید ترسو باشد زیرا اگر از بعضی از دولت ها ترسید جذب آنها شده و منافع کشور را به خطر انداخته و عدالت در روابط بین الملل برقرار نمیشود.
حاکم اسلامی نباید تجاوز کار و ستمکار و خیانت کار به اموال مردم باشد.
جمعه_ 1403/05/26 - ارسال از شهرستان ارومیه،مرکز استان آذربایجان غربی
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
05-43.mp3
4M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
سلام بر آن جایگاههاى براهین و حُجَجِ الهى
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت چهل و سوم از خطبه امام حسین(ع) در منا
خلاصه ای از درس امروز
1_حضرت علی(ع) میفرمایند: افراد رشوه گیر گروه پنجمی هستند که نباید حکومت را بدست گیرند.
حاکم رشوه گیر، حقوق مردم را پایمال میکند و از رساندن حق به صاحب ان کوتاهی میکند.
اگر قضات و کارگزاران حکومت، رشوه گیر باشند، به خاطر پول هر اقدامی را انجام میدهند، بنابراین حق به صاحب حق نرسیده و عدالت برقرار نمیشود.
اگر رشوه در دستگاه قضا و حکومت باب بشود، هر کسی که پول بیشتری داشته باشد، صاحب حق میشود.
2_ رشوه همیشه جنبه مادی و پولی ندارد، گاهی تسویه حساب های سیاسی، رسیدن به مقام ها، شهوات جنسی و چاپلوسی ها و تعریف های بی مورد و... به صورت رشوه پرداخت میشود.
3_حضرت مولا(ع)میفرمایند: رشوه گیر به هیچ عنوان نمیتواند در صدور احکام رضایت خداوند را مدنظر قرار دهد.
4_وقتی پای رشوه که فقط در توان زورمندان و ثروتمندان است به دادگاه ها و ارکان حکومت باز شود چه اتفاقی می افتد؟ توان و قدرت را از ضعیفان و محرومان میگیرد و حق آنها پایمال میشود.
5_ پیامبر اکرم(ص) لعنت میکردند کسانی را که رشوه میدادند و کسانی را که رشوه میگرفتند و کسانی که میان این دو واسطه میشدند.
شنبه_ 1403/05/27 - ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت چهل و چهارم از خطبه امام حسین(ع) در منا
خلاصه ای از درس امروز
1_حضرت علی(ع) میفرمایند: گروه ششمی که نباید عهده دار حکومت باشند افرادی هستند که سنت را تعطیل میکنند و با این کار امت را هلاک و نابود میکنند.
2_ ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه مینویسد: تمامی صفات سلبی حاکمان مثل بخل و جهالت و خشونت و ظلم و خیانت در اموال مردم و .... بخشی از مردم را نابود میکند ولی صفتی که اگر حاکم داشته باشد تمامی مردم نابود میشوند این است که سنت پیامبر(ص) را تعطیل کند زیرا برای حاکم هیچ چیز ارزش و اهمیت ندارد.
در قرآن و سنت نبوی است که عدالت و قسط و رعایت حقوق شهروندی و توجه به معاد و معاش مردم و ...وجود دارد.
عثمان بدون دلیل اموال مردم را به افراد نالایق واگذار میکرد.
3_ حضرت مولا(ع) در خطبه 16نهج البلاغه بعد از بیعت مردم با ایشان میفرمایند: بدانید مردم مثل روزی که خداوند، پیامبرتان را مبعوث کرد، شما را در معرض آزمایش قرار داده است.
انحرافاتی که بعد از پیامبر(ص) پیداشد که امامت را به خلافت تبدیل کرد و عمل نکردن به قرآن و سنت پیامبر(ص) بود که جامعه اسلامی را به عصر جاهلیت برگرداندند.
4_ حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در رابطه با عثمان میفرمایند: خویشاوندان پدری عثمان بیت المال را بلعیدند مثل شتر گرسنه ای که وقتی به علف بهاری میرسد آن را می بلعد، انها نیز اموال مردم را چپاول کردند.
وقتی حضرت علی (ع) زعامت سیاسی مردم را به دست گرفتند فرمودتد: تمامی اموال بیت المال که به ناحق در زمان خلفا به غیر اهلش واگذار شده را به بیت المال برمیگردانم حتی اگر در مهریه زن های شما باشد.
یکشنبه_ 1403/05/28 - ارسال از جاده نهاوند، به طرف پایانه مرز خسروی.
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹