eitaa logo
حکمت بالغه
592 دنبال‌کننده
146 عکس
9 ویدیو
6 فایل
در این کانال نکاتی پیرامون آیات قرآن و روایات با رویکردهای جدید از قبیل معناشناسی و مباحث جدید فکری و فلسفی و علوم شناختی مطرح می‌شود. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه نقد کتاب «دین و مدل‌های فرهنگی» با حضور دکتر علی راد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پردیس فارابی و دکتر لیلا اردبیلی و دکتر فرهاد بیانی زمان: چهارشنبه 12 مهرماه ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر مکان:‌پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی
هوش مصنوعی قوی.mp3
23.74M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
میلاد مبارک (ص) و رهبر شیعیان ‌ (ع) بر (عج) و عاشقان و رهروان مبارک باد. @hekmatebaleghe
👌گزیده ای از جلسه نقد کتاب : «دین و مدل‌های فرهنگی» ضرورت تفسیر فرهنگی از اسلام در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین علی راد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛ 📌ما امروزه در حوزه دین‌پژوهی دو رویکرد غالب را شاهد هستیم: رویکرد سنتی و مدرسه‌ای که در حوزه و دانشگاه ما وجود دارد و رویکردهای مدرن و جدید که ممکن است در داخل گفتمان مدرسه‌ای هم باشند. در رویکرد اول متن‌محور و کتاب‌محور هستند تا مسئله‌محور، کتاب‌محورند تا دانش و روش‌محور. در مقابل چالش‌های جدید در حوزه مطالعاتی خودشان رویکرد انفعالی و تقریبا شبه انسداد را شاهد هستیم چه در حوزه و چه در دانشگاه. این رویکرد تک‌روشی است و با روش کاملا کلیشه‌ای و کهنه به تحلیل مسائل می‌پردازد. برآیند این رویکرد در حوزه دین‌پژوهی و اسلام‌شناسی نهایتا این است دین چه گفته و قرآن چه گفته است نه اینکه قرآن چه می‌گوید و برای بشر امروز چه رهاوردی می‌تواند داشته باشد و نسبت اسلام و قرآن با گفتمان‌های جدید علمی دنیای مدرن چیست. 📌در رویکرد دوم کاملا مسئله‌محور هستند تا کتاب‌محور و متن‌محور. این مسئله است که رویکرد را به تکاپو وادار می‌کند و به نقد و نظر می‌پردازد. شاید اقتضای دنیای مدرن است از هر چیزی حتی دین انتظار پاسخگویی به نیازهای انسان دارد. رویکرد مدرن خودش را در انحصار یک روش محصور نمی‌کند و از تمامی روش‌های ممکن برای حل مسئله کمک می‌گیرد و یک رویکرد میان‌رشته‌ای دارد. این نکته اول که خواستم جایگاه کتاب را در گفتمان دین‌پژوهی معاصر تقریر کنم. 📌دومین نکته ضرورت تفسیر فرهنگی از اسلام است. ما تاکنون انواع تفسیرها از اسلام را تجربه کردیم اما جای خوانش و قرائت فرهنگی از اسلام و نشان دادن ظرفیت‌ها و ویژگی‌های آن خالی است. در سده اخیر برخی نواندیشان تکاپوهایی در این زمینه داشتند ولی این یک ضرورت است که بر دین‌پژوهان باسته است تفسیر خود از اسلام را بیان کنند و ظرفیت‌های تفسیر فرهنگی اسلام را بیان کنند. اساسا یک نظریه فرهنگی جامع و مانع از اسلام در اختیار ما نیست تا با استناد به آن به نقد نظریه‌های فرهنگی رقیب بپردازیم چه برسد به اینکه از این نظریه به سطح مدل‌ها حرکت کنیم. به همین سان ضرورت دیگری در تفسیر فرهنگی قرآن و تفسیر فرهنگی از سنت نبوی را شاهد هستیم. ما هنوز ملاکی که آیات فرهنگی قرآن را تمایز بدهد در اختیار نداریم. 📌عصری‌سازی اسلام و پاسخ به نیازهای جدید ضرورت سوم ضرورت عصری‌سازی فرهنگ اسلام یا اسلام فرهنگی با مقتضیات دوران جدید است. این شکافی که الآن در ساحت‌های مختلف شاهد هستیم ناشی از فقدان عصری‌سازی و بروزرسانی این فرهنگ است. گویی بخشی از جامعه اسلامی همچنان در هزاره‌های قبل زندگی می‌کند و با انسان مدرن سر ستیز دارد. لذا ما نتوانستیم حرکت موازی و متناسب با این جریان داشته باشیم. پس ما نیاز به تغییر رویکرد در مطالعات دین‌پژوهی داریم. ما نیاز ضروری به تفسیر فرهنگی اسلام و قرآن داریم و به مدلی که بتواند نظریه برخواسته از اسلام را به روز کند و متناسب با مقتضیات انسان مدرن باشد. 🔺کتاب آقای قائمی‌نیا در این فضا قرار می‌گیرد و می‌تواند به این سه ضرورت و نیاز پاسخ دهد. با خواندن این کتاب این حس به خواننده منتقل می‌شود نویسنده کتاب چنین دغدغه‌ای دارد و دنبال تغییر در رویکرد و پاسخ به این نیاز و ضرورت است و انصافا هم ایشان در این مهم موفق بودند. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe @OstadRad
مصاحبه دکتر قایمی نیا با روزنامه ایران.pdf
2.53M
باید کشف و فهم شود. امروز (یکشنبه 16 مهر 1402) روزنامه ایران مصاحبه‌ای با دکتر در این زمینه به چاپ رسانده است. در این مصاحبه علل نگارش «دین و » از دیدگاه نگارنده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در بخشی از این مصاحبه آمده است که: 📍مهمترین بحث «» موضوع مدل‌هـای فرهنگی اســت و انسان‌شناسان بـر این باورند کـه هـر فرهنگی واجـد یکسـری است که اساساً قلب هر را تشکیل می‌دهد و بـه سـاحت‌های مختلـف زندگی فکری افــراد چهارچوب و معنا می‌بخشـد. 📌 از خود دین باید قرائت فرهنگی داشت و فرهنگی درون دین را کشف و با فرهنگی که در جامعه وجود دارد، مقایسه کرد. 📌 با ابزارهای تحلیلی و عقلی مختلف (در کتاب) اثبات شده است که اساساً دین «هویتی » داشته و برای کشف آن مصادیقی از ارائه شده است. 📌نهایتاً موضوع « دیجیتال» و مدل‌های که در چنین جامعه‌ای می‌تواند ظهور و بروز کند مطرح شده است. (گزارش کامل برای مطالعه مخاطبین گرامی ارائه می‌گردد.) @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
🔸 نشست علمی سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه ۲۲ مهرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/eltefat-3 🆔 @iictchannel @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
حکمت بالغه
🔸 نشست علمی سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری
https://www.aparat.com/v/dfrZX ویدیوی فوق نشست علمی سیستم‌های و - دکتر - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 22 مهرماه 1402 خلاصه این نشست به شرح ذیل است: ✅ بحث سیستم‌های هسته اصلی برنامه پژوهشی را تشکیل می‌دهد. به کمک این ایده مسایل عدیده‌ای را حل می‌کند. از جمله: تبیین ، مسأله حالات ذهنی و و شناختی و غیره. او می‌گوید فرض کنید با یک کامپیوتر شطرنج بازی می‌کنیم. در این صورت سه وضعیت برای تبیین رفتارهای این کامپیوتر داریم: 📌 وضعیت طراحی design stance که بنا به آن فرض می‌گیریم این کامپیوتر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که چنین رفتارهایی از آن سر می‌زند. 📌 وضعیت فیزیکی physical stance که بنا به آن از مؤلفه‌های این آگاه می‌شویم و رفتارهای آن را تبیین می‌کنیم. 📌 وضعیت intentional stance که بر طبق آن فرض می‌گیریم کامپیوتر هم و آگاهی و قصد و غیره دارد. ✅ از آنجا که رفتارهای این موفقیت‌آمیز است می‌توانیم را به آن نسبت دهیم. فرض وجود در این مورد ابزاری برای تبیین رفتارهای است. 📌نقدهای متعددی بر دیدگاه دنت شده است. از قبیل: مخالفت با سلیم و درونی و عدم همخوانی با . @hekmatebaleghe
✅ چهاردهمین از نوجهان چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ با سخنرانی ؛ استاد بازنشسته دانشگاه ورویک و و ارشد مرکز ، دانشگاه اکسفورد و دکتر علیرضا ، دانشیار گروه معرفت شناسی فرهنگ و اندیشه اسلامی در محل تالار ابونصر محمد فارابی برگزار خواهد شد. دبیر علمی این نشست خانم دکتر لیلا مخصوص حسینی، پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه مگیمو- روسیه است. ✅ گفتنی است این نشست از شبکه دانشگاه ایرانی به نشانی iscs.ac.ir/tv/live و از طریق صفحه اسکای‌روم پژوهشگاه به نشانی b۲n.ir/icscs به صورت مجازی پخش خواهد شد. @hekmatebaleghe
🔸نشست علمی- ترویجی “الهیات مبتنی بر علوم شناختی” 🔰 گروه کلام و الهیات معاصر پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر خانم دکتر نعیمه پورمحمدی ✍️ دبیر علمی: 📆 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/elahiatshenakht-2 🆔 @iictchannel @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
الهیات علوم شناختی.mp3
24.75M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی- ترویجی «الهیات مبتنی بر علوم شناختی» 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅ علوم شناختی، مطالعه‌ی بین رشته‌ای است و بر اساس آن کانال «» (Cognitive Science of Religion - CSR) تاسیس شده است. 📌 اصولاً با استفاده از رویکردها و ابزارهای تحلیلی ، درصدد توضیح این واقعیت است که چرا باورها و رفتارهای در انسان‌های زیادی وجود دارد. 📌 هدف از تاسیس این کانال معرفی و نقد ایده‌ها و آثار در بوده و مطالب آن توسط دکتر علیرضا تهیه می‌شود. ✅ برای دریافت مطالب مرتبط می‌توانید عضو کانال به آدرس ذیل شوید: @cognitive_science_of_religion
کانون قرآن اساتید برگزار می‌کند: مجازی تخصصی با موضوع «رویکرد در فهم قرآن» سخنران دکتر زمان: یکشنبه 21 آبان 1402 ساعت: 16:30 لینک شرکت در جلسه: https://vc.sharif.edu/ch/quran @hekmatebaleghe
🔸کرسی علمی- ترویجی نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی 💢 به مناسبت فرارسیدن سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ✍️ دبیرعلمی: ⏰ یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hooshmanoeei I 🆔 @iictchannel @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
ضرورت مطالعات بنیادین هوش مصنوعی_دکتر محسنی.mp3
23.31M
🔊 🔰صوت کارگاه «تبیین ضرورت مطالعات بنیادین هوش مصنوعی» ✅استاد محترم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید محسنی (دانش آموخته موسسه امام خمینی رحمه الله علیه و پژوهشگر) 🕌مکان:جامعه‌الزهراء(سلام الله علیها)،‌قم ⏰ زمان برگزاری: سه شنبه 23 آبان ماه ساعت: 10- 12 اهم‌مباحث‌مطرح در این جلسه: ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 🧠 برگزار‌کننده: انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا سلام الله علیها https://eitaa.com/AIandCSJZ 🌸🌸🌸 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: 🆔@Brain_Mind @hekmatebaleghe
🔸 محفل فقاهت | نشست چهارم مناسبات متقابل زبان‌شناسی و اصول فقه چیست؟ با حضور استاد معزز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا @manaatt @hekmatebaleghe
زبان شناسی و علم اصول- استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
مناسبات زبانشناسی با علم اصول 29آبان محفل فقاهت @hekmatebaleghe
هوش مصنوعی قوی.mp3
28.69M
🔊 🔸 صوت کامل کرسی علمی- ترویجی نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی ▫️هوش یعنی توانایی حل مسئله و تکثیر نمادها و حقیقت اش همین است بنابراین روزی خواهد رسید که هوش مصنوعی آگاهی خواهد داشت، آیا ماشین می تواند هوش داشته باشد؟ آیا می تواند فکر کند؟ ▫️هوش مصنوعی قوی یعنی هوش به مرحله آگاهی رسیده است ▫️در بین فلاسفه ذهن و بین متفکران دینی انتقادات جدی دارد و می خواهد انسان شناسی جدیدی را ترویج کند، اگر ماشین هوش قوی داشته باشد اشرفیت انسان زیر سوال می رود ▫️اعتباریات در سه سطح مطرح شده است: _ برخی از معرفت شناسی جدید است، ادراکات بر می گردد به چارچوب های انسانی و زیر بنای فرهنگ است ( اصول فلسفه و روش رئالیسم) _ هستی شناسی اعتباریات _ لایه های فلسفه دینی ( رساله الولایه) ▫️بحث در لایه معرفت شناختی است ▫️حیث التفاتی انسان به اشیاء دو جور می تواند باشد: التفات حقیقی، یا التفات در " حد چیزی را به چیزی دادن" است. اعتبار در این معنا کاملا شناختی است. تحلیل شناختی است. ▫️حیث التفاتی در حیث ادراکات حقیقی معمولا مطرح است، در اعتباریات به سمت دو چیز معطوف می شوید. ▫️ماشین حیث التفاتی طولی ندارد که مالکیت را درک کند و فقط با دستور من کار می کند. طوری برنامه ریزی شده است که اینطوری کار می کند. آیا ماشین می تواند اعتبار کند؟ یا حیث التفاتی طولی می بیند؟ ▫️علامه طباطبایی در حیث التفاتی ذهنی این را معنا می کند، اما حیث التفاتی را می توان به وجود انسان تحویل برد. نحوه در " عالم بودن" را مشخص می کند. 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
مشاهده فایل کامل نشست ارائه و بررسی کتاب الهیات سایبر 👇 https://www.aparat.com/v/yozYw دکتر قائمی نیا در این فایل به این سوالات پاسخ می دهند: ◽️مواجهه خود شما با فضای سایبر چگونه بوده است؟ وجودی یا متافیزیک ◽️شما در کتاب این مدعا را داشتید که انسان مجازی در ایران ساخته شده و به نحوی در دوره کرونا در جهان توسعه پیدا کرده است این مدعا مستلزم ادله و شواهد بسیاری است. ◽️از ظرفیت های فلسفه اسلامی، فلسفه قاره ای و فلسفه تحلیلی استفاده می کنم چگونه با توجه به اختلاف مبانی از این ها بهره برده اید؟ و آیا گزینش امکان دارد؟ ◽️رتروفیوچریزم ( گمانه زنی نسبت به آینده) یک مسئله ای است که تصورشون نسبت به آینده چه بوده است؟ آنچه ما تصور کنیم خیلی وابسته است به برخی از تغییرات کوچکی که در حوزه تکنولوژی رخ می دهد. فلسفه تکنولوژی، آینده پژوهی، مورد سوم از همه دقیق تر و همه جوانب رو دیدند نویسندگان ادبیات علمی تحیلی و گمانه زنی اند، تجربیات سریالی لنگ از جمله داستان هایی است که داستان قبل از اختراع اینترنت و رایانه های شخصی است. چیزی به اسم ناوی به وجود آمده است. ◽️در فضای سایبر معرفت به دیتا کاسته شده است نه اطلاعات، ما چیزی به نام اطلاعات نداریم. 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
🔸 نشست علمی فیزیک جدید و نقش خدا در جهان 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور حجج اسلام و المسلمین: ➖ دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ➖ دکتر مهدی افتخار عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان ➖ دکتر مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی ✍️ دبیر علمی: ⏰ شنبه ۱۸ آذرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/modern-physics 🆔 @iictchannel @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
فیزیک جدید و نقش خدا در جهان.mp3
24.99M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی فیزیک جدید و نقش خدا در جهان 🎙 با حضور: مهدی افتخار ✍️ دبیرعلمی: 📅 شنبه ۱۸ آذرماه۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
🔸 کارگاه دانش‌افزایی فلسفه و علوم کامپیوتر 🔰 توسط هسته‌ “حکمرانی و هوش مصنوعی” مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری حکمت بالغه برگزار می‌شود: 🎙مدرس کارگاه: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه ➖ مبانی فلسفی هوش مصنوعی نقدهای ویتگنشتاین برتورینگ و دیگران(۵جلسه) ➖ فلسفه علوم کامپیوتر(۱۰ جلسه) 🗞 هزینه ثبت نام: ۳۰۰ هزار تومان 📆 شروع دوره: از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲ ⏰ زمان برگزاری: شنبه ها ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/phkargah-2 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 inandin.ir/event/phkargah 🆔 @iictchannel 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📮@hoomas
📍موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می‌کند: ☝️فصل اول از «مدرسه فکری علامهٔ طباطبایی» 🔍بررسی آراء و اندیشه‌های حضرت علامه طباطبایی رضوان الله علیه در زمینه‌های مختلف 📌با حضور: ✔️ استاد محمدتقی فیاض بخش ✔️ استاد اصغر طاهرزاده ✔️ حجةالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا ✔️ حجةالاسلام والمسلمین علی فرحانی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین احسان کرمانشاهانی ✔️ حجةالاسلام والمسلمین علی مهدیان ✔️ دکتر مسعود معینی پور (موضوع بحث دکتر قائمی‌نیا «علامه طباطبایی و دانش‌های زبانی» خواهد بود) 📅زمان برگزاری: ۲۹ آذر لغایت ۱ دی مهلت ثبت‌نام: تا ۲۲ آذر 🖇لینک ثبت نام p.javanan.org/allame ❇️ @Aqr_Javanan @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
https://www.aparat.com/v/wagOW ویدیوی فوق نشست کامل جلسه به همراه پرسش و پاسخ است. در این جلسه دکتر در سه مرحله بحث کردند: 📌 بیوگرافی علمی و بیان دلیل روی‌ آوردن به مباحث و 📌 بیان ادعای 📌 تطبیق بر آیات در پایان به نقدهای مطرح بر کتاب «معناشناسی 1 و 2» پاسخ داده شده است. @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind