eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.6هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
553 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گروه علمی علوم شناختی و هوش مصنوعی، جلسه ۶ 🔍 شناخت فضای سایبر 🎤مهندس محمدعلی شکوهیان‌راد ✍️دبیر علمی: حجت‌الاسلام حمید محسنی 🗓یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۸ 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/shenakhti 🏢قم، خیابان۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲ پلاک۵، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم: 🔸خدا به صورت و اموال شما نگاه نمی‌کند، بلکه به دلها و اعمال شما می‌نگرد. 📚امالی طوسی؛ ۱:۵۳۶ 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #فلسفه_سیاسی 🔰دهمین ویژه برنامه‌های علامه طباطبائی(ره) ⬅️ نشست پنجاهم 💢گروه علمی فل
✅علامه طباطبایی محور تمدن غرب را هوامداری معرفی کرده است ⬅️ نشست علمی با موضوع «برداشت‌های فلسفه سیاسی از آیه ۲۰۰ سوره آل عمران با تاکید بر تفسیر المیزان» 🔰حجت‌الاسلام نجف لکزایی؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به آیه ۲۰۰ سوره آل‌عمران با بیان اینکه این آیه با تعبیر یا ایها الذین آمنوا شروع شده و مخاطب آن همه امت اسلامی هستند، گفت: 🔸در آیه، چهار امر آمده است و به تعبیر علامه این اوامر مطلق هستند و قیدی هم ندارند؛ اصبروا یعنی به آحاد افراد دستور می‌دهد و صابروا جمع جمعی است عینی همگی با هم اهل صبر باشید؛ رابطوا به وثیق کردن ارتباطات به معنای عام کلمه تاکید دارد و علامه ۱۵ نکته در مورد رابطوا بیان فرموده است که بحث اول انسان و اجتماع، دوم انسان و نمو و رشد او در اجتماع است و ایشان را مبدا اجتماع و دین را ضامن اجتماع صالح دانسته است؛ سوم اسلام و عنایت به اجتماع است که به اهمیت اجتماع در اسلام می‌پردازد همچنین به اصالت فرد در کنار اصالت جامعه توجه شده است. 🔹وی افزود: نکته دیگر علامه هم در مورد رابطوا، طرح یک سؤال است که آیا اسلام در دنیای امروز قابل اجرا یا بقا هست؟ همان بحث واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی زیرا برخی می‌گفتند که دوره اجرای دین به سر‌آمده است و مردم و عقلا تغییر کرده است. ایشان با قاطعیت می‌گوید امروز اسلام نه تنها قابل اجراست بلکه فقط اسلام می‌تواند بشر را نجات دهد و در نهایت هم در پایان تاریخ «لیظهره علی الدین کله» اتفاق خواهد افتاد. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
📸گزارش تصویری آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فلسفه برای کودک و نوجوان (با رویکرد فلسفه اسلامی) در کانون کرمانشاه، با حضور مخاطبان و مسئولانی از سراسر کشور برگزار شد. ▫️در این جشنواره که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه (کارگروه فابک) و موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی (ره) کرمانشاه پنجشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، از آثار برتر ارسالی از سراسر کشور که با استفاده از شعر، داستان و بازی به تبیین مفاهیم فلسفی برای کودکان پرداخته بودند تقدیر شد. ✍️ گفتنی است اعضای گروه فابک مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و برخی از اعضای گروه آموزش حکمت برای نوجوانان مجمع عالی حکمت اسلامی و نیز مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، جناب آقای خراسانی و مسئول دبیرخانه گروه‌های علمی، جناب آقای حیدرهایی به عنوان مهمانان ویژه در این مراسم حضور داشتند. همچنین، در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیپور از پژوهشگران عرصه فلسفه برای کودک و نوجوانان از طرف مجمع عالی حکمت اسلامی قم در این برنامه حاضر شده و به عنوان سخنران ویژه به ایراد سخن پرداختند. 🔺 توضیحات و تصاویر بیشتر👇 https://www.kanoonnews.ir/news/348793/ 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #فلسفه 🔰دهمین ویژه‌برنامه‌های علامه طباطبائی(ره) ⬅️ نشست پنجاه و چهارم 💢گروه علمی ف
✅اوج معرفت اذعان به عدم امکان توصیف خدا است ⬅️ نشست علمی با موضوع «نوآوری علامه طباطبایی در تفسیر «کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه» 🔰حجت‌الاسلام شیروانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این عبارت در خطبه اول بیان شده است، گفت: 🔸این خطبه بسیار ارزشمند است و این تعبیر هم عبارتی زیبا و پرمغز است؛ حضرت فرموده است: اول الدین معرفته و کمال معرفته التصدیق به و …؛ این تعبیر اول‌الدین در عبارات برخی ائمه دیگر هم وجود دارد. درباره این تعبیر این سؤال مطرح است که دین چیست؟ برخی دین‌شناسی معنا کرده و گفته‌اند آغاز دین‌شناسی، خداشناسی است. دین آنچه از سوی خدا توسط پیامبر آمده می‌تواند باشد و تفسیر سوم هم تدین یا دینداری است یعنی اول دینداری، خداست و در ادامه گام‌های بعدی دینداری را بیان فرموده است. ⬅️ شیروانی افزود: در مورد این معرفت هم برخی گفته‌اند تصور که در قبال آن تصدیق آمده است در حالی که صرف تصور جنبه دینداری ندارد و در بین ملحدان و منکرین هم وجود دارد و قبل از دینداری و در آستانه دینداری هم وجود دارد. معرفت خدا نوعی اذعان به وجود خدا و پذیرش اعتقاد و باور به خداوند است در مقابل کسانی که ماتریالیست و منکرین هر نوع ماورایی هستند. دینداری وقتی مطرح است که انسان و لو درجه خفیفی از دینداری را باور داشته باشد؛ پس اولین مرز باور به خداوند و تصدیق است. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
🔰لیست دروس ارائه شده در کانال «رسانه مجمع عالی حکمت اسلامی» ▫️اسفار جلد اول؛ استاد فیاضی ▪️شرح نهج‌البلاغه؛ استاد تحریری ▫️تمهید القواعد؛ استاد رمضانی ▪️اشارات نمط 4 و 5؛ استاد حشمت پور ▫️اسفار جلد 8؛ استاد یزدان‌پناه ▪️شرح چهل حدیث؛ استاد ضرابی ▫️شرح چهل حدیث؛ استاد تحریری ▪️بدایة‌الحکمة؛ استاد امینی‌نژاد ▫️اسفار جلد اول؛ استاد مهندسی ▪️فرق انحرافی معاصر؛ استاد رضانژاد ▫️نفس شفا؛ استاد یزدان‌پناه ▪️نقد و بررسی فلسفه غرب کانت؛ استاد محمد‌رضایی ▫️علم دینی؛ استاد پارسانیا ▪️نقد و بررسی فلسفه غرب دکارت؛ استاد قمی ▫️ایده آلیسم آلمانی هگل؛ استاد طالب‌زاده ▪️تفسیر المیزان(سوره حمد)؛ استاد غروی ▫️و.... 📲برای دریافت فایل دروس اساتید به کانال رسانه بپیوندید. 🆔@hekmateislami
امام على علیه‌السلام: 🔹آنکه ارتباطش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه‌ی او را با مردم اصلاح می‌نماید. 📚بحار؛ ۷۱:۶۶ 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی علوم شناختی و هوش مصنوعی، جلسه ۶ 🔍 شناخت فضای سایبر 🎤مهندس محمدعلی شکوهیان‌راد ✍️دبیر علمی: حجت‌الاسلام حمید محسنی 🗓یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۸ 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/shenakhti 🏢قم، خیابان۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲ پلاک۵، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_هنر 🔰 گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات، جلسه۱۰۶ 📚 ارائه کتاب نظریه‌پردازی ارتبا
✅ظرفیت فلسفه اسلامی برای تولید نظریات ارتباطاتی ⬅️ نشست علمی با موضوع «ارائه کتاب نظریه پردازی ارتباطات» 🔰دکتر محسن بدره؛ عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه دانش ارتباطات از ابتدا دانشی چندرشته‌ای بوده است، گفت: 🔸کتابی که آقای رابرت کریک نوشته است تاریخ‌نگاری و شرح حالی از دانش است و به روشنی چندرشته‌ای بودن دانش ارتباطات هویداست؛ ارتباطات به اندازه عمر بشر قدمت دارد ولی علم ارتباطات در حد علم از چند قرن قبل شروع شد. 🔹وی افزود: موضوعات این دانش و مسائل آن چون به همه علوم انسانی مرتبط بود لذا آن را یک فن و هنر دانستند و نه علم و البته گفتند بخشی از مطالب این فن و هنر مرتبط با روان‌شناسی و برخی مرتبط با جامعه‌شناسی و … است و باید این مطالب را در هر علم بررسی کرد. با پرورش علم ارتباطات در دانشگاه‌های آمریکا سپس توسعه رسانه‌ها و رشد تکنولوژی، ادبیات ارتباطات در دنیا رشد و توسعه یافت تا اینکه نظریه ارتباطات به مثابه یک رشته از سوی رابرت کریک مطرح شد. این نظریه قصد داشت بر روی هویت دانش ارتباطات تمرکز کند و هنوز هم وقتی کارکرد ارتباطات را استقراء کنیم در هر دپارتمانی از یک منظر به این دانش می‌پردازند؛ برخی از زاویه روان‌شناسی، برخی از زاویه جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی و …. و این تنوع را شاهدیم. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
📸 گزارش تصویری حضور جناب آقای خراسانی؛ مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی و بعضی از اعضا کارگروه آموزش حکمت برای کودکان و نوجوانان در دومین اختتامیه جشنواره فلسفه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه 🆔@hekmateislami
امام جواد علیه السلام: 🔅مَن هَجَرَ المُداراةَ قارَبَهُ المَكروهُ. 🔹هركه از مدارا كردن فاصله گيرد، ناخوشايندى به او نزديك شود. 📚الدرّة الباهرة صفحه39 🆔@hekmateislami
🔰به گزارش روابط عمومی مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان اولین نشست نخبگانی از سلسله نشست‌های علمی با عنوان "گفتمان اندیشه های نوین عقلی" با هدف هم اندیشی اعضای فعال مجمع عالی حکمت خراسان با اساتید سایر رشته‌های علوم اسلامی، برگزار شد. 🔸در نخستین نشست "گفتمان اندیشه های نوین عقلی"، هم اندیشی اعضای فعال مجمع عالی حکمت خراسان، با اساتید تفسیر و قرآن پژوه صورت پذیرفت. موضوع این هم اندیشی، نقش علوم عقلی در بالندگی تفسیر قرآن با تاکید بر تفسیر تسنیم اثر ارزشمند حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی (دامت برکاته) بود. 🔹در این نشست ابتدا استاد حسن حکیم باشی از قرآن پژوهان حوزه علمیه خراسان به تبیین اصطلاحات عقل، عقلی، علوم، علوم عقلی، فلسفه و تفسیر پرداخت. با توجه به تفسیر عقلی در برابر نقلی، باید دید تفسیر اجتهادی در برابر چه رویکردی قرار می گیرد؟ آیا رویکرد عقلی همان رویکرد فلسفی است؟ رویکرد کلامی چه رویکردی است؟ آیا همانقدر که رویکرد فلسفی در تفسیر، عقلی محسوب می شود، رویکرد کلامی هم در تفسیر، عقلی به شمار می آید یا خیر؟ ⬅️ گفتنی است این نشست تخصصی نخبگانی هر دو هفته یکبار در محل ستاد مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان با حضور اساتید سایر علوم اسلامی در کنار اساتید علوم عقلی برگزار می شود. 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #عرفان 🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۵ 🔹هستی شناسی ملائکه از منظر علامه طباطبایی(ره) 🎤
✅دیدگاه علامه طباطبایی درباره عصمت ملائکه و طعام و شراب آنان ⬅️ نشست علمی با موضوع «هستی‌شناسی ملائکه از منظر علامه طباطبایی(ره)» 🔰حجت‌الاسلام علی امینی‌نژاد؛ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علامه بسیار روشمند عمل کرده و روش ایشان هم تالیفی است، گفت: 🔹علامه با اینکه هر بحثی را از منظر عقل، وحی و شهود دنبال می‌کند ولی در جایی که بخواهد برهان بیاورد خبری از آیه و روایت نمی‌بینید مثلا در و و رساله و حواشی فلسفی ولی در جایی که بحث دین‌شناسی است به نحو فنی بهره می‌برد و شاید ایشان فنی‌ترین فرد در این عرصه است و در قله آثار او دو کار وجود دارد یکی رسائل و دیگری تفسیر . 🔸وی با بیان اینکه از جمله مباحث ایشان در مورد حقیقت ملائکه و هستی‌شناسی فرشتگان از منظر برهان و وحی است، اضافه کرد: ایشان در تفسیر المیزان جلد ۱۷، خلاصه دیدگاه خود را بحث کرده است و از جمله موارد دیگری که نظر خود را فرموده است در رسائل وسائط است و از صفحه ۱۶۹ وارد این بحث شده است. به لحاظ روایی در جلد ۵۹ بحارالانوار از صفحه ۱۴۴ تا چند صفحه بعد علامه مجلسی هم آیات مرتبط با ملائکه را بحث کرده است؛ هم در مفتاح الغیب از صفحه ۴۱۹ تا چند صفحه بعد به بیان اقسام موجودات ملکوتی از جمله ملائکه پرداخته است. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی کلام، جلسه۲۸۳ ⬅️ «چرا فاطمه سلام‌الله‌علیها قیام کرد» بیان دیدگاه حضرت درباره حاکم وقت 🎤حجت‌الاسلام حسین شهسواری 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۱۳،ساعت۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه http://yun.ir/kalam 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
امام كاظم علیه‌السلام: 🔸در دنيا، مانند كسى باش كه در خانه‌اى ساكن است و مالک آن نيست و منتظر رفتن است... 📚تحف العقول، ص398 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_علمی #فلسفه_حقوق 🔰گروه علمی فلسفه حقوق، جلسه ۵۳ 🔹شکل‌گرایی و انگاره واقع‌گرایی در حقوق اسلا
✅حقوق اسلامی واقع‌گرا است ⬅️ نشست علمی با موضوع «شکل‌گرایی و انگاره واقع‌گرایی در حقوق اسلامی، نقدی بر استدلال برمن» 🔰حجت‌الاسلام محمد حسینی؛ استاد حوزه علمیه و دانشگاه با بیان اینکه دو بحث در حقوق پرطنین است یعنی شکل‌گرایی و دیگری واقع‌گرایی در حقوق، گفت: 🔹بر خلاف حسب ظاهر که ممکن است تصور شود این مسائل حقوقی، مسائلی سهل است ولی وقتی وارد چالش‌های علمی شود شکل پیچیده به خود می‌گیرد؛ در چند دهه اخیر طبق روایت برخی فلاسفه حقوق، مورد هجمه واقع شده است و برچسب فرمال یا شکل‌گرایی به آن خورده است یعنی با این برچسب قصد دارند بگویند که اسلامی شکل‌گراست. 🔸حسینی افزود: جریان رقیب تلاش دارد با این برچسب‌ها نشان دهد شما وقتی شکل‌گرا شوید واقعیت را از دست داده و حقوقدان و فقیه واقع‌گرا نخواهید بود. مبنای کار بنده هم یک مقاله ای از برمن است که به سنت آمریکایی تعلق دارد؛ او مانند نوع فلاسفه آمریکایی که در سیستم قضایی هستند حقوقدان انتزاعی نیست و در جایگاه وکالت و قضاوت قرار دارد لذا ادراک او با کسانی که صرفا فلسفه حقوق را به صورت انتزاعی بحث می‌کنند فرق دارد. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی کلام، جلسه۲۸۳ ⬅️ «چرا فاطمه سلام‌الله‌علیها قیام کرد» بیان دیدگاه حضرت درباره حاکم وقت 🎤حجت‌الاسلام حسین شهسواری 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۱۳،ساعت۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه http://yun.ir/kalam 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
امام جواد علیه‌السلام: 🔻سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند، پشیمان نگردد: 1️⃣ عجله نکردن 2️⃣ مشورت کردن 3️⃣ و توکل بر خدا 🆔@hekmateislami
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را محضر حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواحنا له الفداء و تمامی شیعیان تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. 🆔@hekmateislami
💠 مکتب فاطمی ▫️ بعد از رحلت پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم) جبرئیل به حضور فاطمه می آمد و تسلیت می داد و از حوادث آینده خبر می داد، آن وقت وجود مبارک فاطمه سلام‌الله‌علیها آنچه از جبرئیل شنیده بود را می فرمود و امیرالمؤمنین می نوشت. فاطمیه اول، فاطمیه دوم، کربلا، اربعین، 28 صفر و امثال اینها برای ما مکتب است؛ امام شناسی، پیغمبر شناسی، ولایت شناسی در این جاها مطرح است، بعد آن آخرش چند قطره اشک است. 👈 اصل اینها امامت شناسی است، ولایت شناسی است، نبوت شناسی است، وحی شناسی است، کلمات اینها را گفتن است، آخرش هم چند قطره اشک است. 🔹آدم تحقیق بکند که کلمات حضرت امیر که از زهرا (سلام الله علیهما) شنیده و نقل کرده چیست. ▫️ آنچه جبرئیل (سلام الله علیه) به حضرت گفته و وجود مبارک زهرا (سلام الله علیها) برای حضرت امیر فرموده و حضرت امیر (سلام الله علیه) آنها را یادداشت کرده، برای خود اهل بیت معلوم است و اینها اسرار امامت را ولایت را قرآن را برای شاگردان مخصوصشان می گفتند. 🆔@hekmateislami
پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم: 🔸آنکه قلب مومنی را بشکند، سپس برای جبرای آن، دنیا به او ببخشد؛ چنین بخششی کفاره گناه وی نخواهد شد. 📚بحار، ج۷۲، ص۱۵۰ 🆔@hekmateislami