eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.6هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
553 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 قال الامام علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام): كانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا دَخَلَ شَهْرُ اَلْمُحَرَّمِ لاَ يُرَى ضَاحِكاً وَ كَانَتِ اَلْكِئَابَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتَّى يَمْضِيَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَيَّامٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْعَاشِرِ كَانَ ذَلِكَ اَلْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ وَ يَقُولُ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي قُتِلَ فِيهِ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ . 🔸امام رضا علیه‌السلام فرمود پدرم را شيوه بود كه چون محرم مي شد خندان دیده نمی شد و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم. روز دهم روز مصيبت و حزن و گريه‌اش بود و ميفرمود در اين روز حسين كشته شد. 📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۲۸ 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ احوال روانی و شرایط روان‌شناختی نیز در پدیدایی و عمق تجربه‌های دینی مؤثر است ▫️پایه‌های زیستی در تجربه دینی قابل انکار نیست، اما بحث در این است که آیا می‌توان تجربه دینی را صرفاً به عوامل زیستی و فیزیولوژیک تقلیل داد؟ بر اساس شواهد تجربی و بیان‌های فیلسوفان اسلامی در این مقال پاسخ سؤال منفی است. اوضاع و احوال روانی و شرایط روان‌شناختی نیز در پدیدایی و عمق تجربه‌های دینی مؤثر است. صفای باطن، ریاضت‌های علمی و عملی، تهذیب نفس، مراقبه، ذکر و... از جمله این شرایط است. 📚 موضوع مقاله: روان‌شناسی تجربه دینی 🖋مسعود آذربایجانی 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #عرفان 💠جلسه گروه علمی عرفان(جلسه ۲۲۱) ⬅️«طریقه و روش سلوکی مکتب عرفانی نجف "و تص
مبارزه با استعمار و انطباق با شریعت؛ مهمترین ویژگی‌های مکتب عرفانی نجف ⬅️ نشست علمی با موضوع «طریقه و روش سلوکی مکتب عرفانی نجف و تصوف در تونس» 🔰حجت‌الاسلام داود حسن‌زاده؛ استاد عرفان و فلسفه حوزه و دانشگاه بیان اینکه از دوره صفویه به بعد جریانی در دل تصوف شیعی شکل گرفت که کمتر از آن به عنوان تصوف یاده شده است، گفت: 🔸آقامحمد بیدآبادی متوفای ۱۱۹۸ هجری قمری از جمله بزرگترین شخصیت‌های بعد از دوره صفویه است؛ او شاگردان متعددی دارد و مدرسه تعلیمی او در اصفهان شکل گرفته است؛ از مهمترین شاگردان ایشان در اصفهان سیدرضی لاریجانی است. مرحوم سیدرضی یک تمام عیار و یک عارف به تمام معنا بوده است. سیدرضی و برخی هم‌کلاسی‌های ایشان به تهران هجرت کردند و مکتب تهران را تاسیس کردند که مدرسه اصفهان و تهران هر دو عرفانی بودند و کتب اهل تصوف مانند در آن تدریس می‌شده است. 🔹حسن‌زاده ادامه داد: آقا محمد قمشه‌ای از مهمترین شاگردان مکتب تهران است که مرحوم آخوند کاشی و میرزاهاشم اشکوری از بزرگترین شاگردان ایشان بود؛ آیت‌الله شاه‌آبادی هم از مهمترین شاگردان میرزاهاشم اشکوری در این مکتب شد و آیت‌الله شاه‌آبادی استاد عرفان حضرت امام خمینی(ره) بود. ▫️وی با بیان اینکه در همین محدوده زمانی مکتب عرفانی نجف در این شهر شکل گرفت، تصریح کرد: این مکتب عرفانی نجف از شخصیت والامقامی به نام سیدعلی شوشتری آغاز شده است. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
💢فلسفه وقتی تشریح و هضم بشود، هیچ مخالفتی با کتاب و سنت ندارد آیت‌الله انصاری شیرازی: 🔸فلسفه وقتی تشریح و هضم بشود، هیچ مخالفتی با کتاب و سنت ندارد. کسی که فلسفه را پیش استاد نخواند، مثل شیخ احمد احسائی، مبدا گمراهی ها می شود. فلسفه و عرفان، در حقیقت خدمتگزار کتاب و سنت است و در حقیقت این ها دو طفلند که قرآن و عترت قیّم آنها هستند. 📚شرح منظومه آیت الله انصاری شیرازی، ج1، ص۷۴۷ 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔹أكثِرْ صَمتَكَ يَتَوفَّرْ فِكرُكَ، و يَستَنِرْ قَلبُكَ، و يَسلَمِ النّاسُ مِن يَدَيكَ . 🔅بسيار خموشى گزين تا انديشه ات بارور شود و دلت روشنايى گيرد و مردم از دست تو در امان مانند. 📚 غررالحكم حدیث3725 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه 🖋 محمد فنایی اشکوری 🔅آشنایی با حیا
🔰امام خمینی به تفكر مشائی چندان دل‌بستگی نداشت 🔹بنا به گفته مهدی حائری امام به تفكر مشائی چندان دل‌بستگی نداشت، اما به حكمت اشراقی سهروردی تعلق خاطر داشت. حكمت متعالیه را نیز بر مشرب عرفانی تفسیر می‌كرد. امام به طبیعیات و نجوم جدید توجه داشت و فلكیات قدیم را اباطیل می‌دانست. 🔸امام با اینكه مشرب مشائی را نمی‌پسندد، اما ابن‌سینا را بزرگ می‌شمارد. آشتیانی در این باره می‌نویسد: «استاد نامدار و وحید عصر ما در علوم نقلیه و عقلیه و مآرب ذوقیه، امام عارف، حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی تصریح فرموده‌اند: ایرادات مختلفی به شیخ در حكمت الهیه وارد است، ولی با این حال در بین ارباب نظر و تحقیق (لَم یكُن لَهُ كُفُوًا اَحَد) .» 📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه، ص26 🖋 محمد فنایی اشکوری 🆔@hekmateislami
🔔فصلنامه حکمت اسلامی(۴۰) منتشر شد ▫️تقریری نو از نظریه «بازگشت علم حصولی به علم حضوری» علامه طباطبایی / حسام یزدی، احسان کرمانشاهانی ▫️بررسی و نقد بیرونقانگاری دين در نگرش هراری / محمد عباسی، حسن عبدی ▫️نقد کفایت نظریه بقچه‌ای ذهن در تبیین «این‌همانی شخصی» / محمدحسن فاطمی‌نیا ▫️کاوشی در منشأ تصدیق اولیات / احمد ابوترابی واکاوی تردیدزایی بر انگارۀ تشکیک وجود و پیامد آن در تعلیم و تربیت / محمدرضا ارشادی‌نیا ▫️بررسی انتقادی ادله مخالفان مسأله «توجیه وسیله توسط هدف» / رامین عزیزی جهانگیر مسعودی سید مرتضی حسینی شاهرودی ▫️تبیین وجه اشتراک توحید و الحاد در برهان نظم طبیعتشناختی: تتمیم معرفتبخشی برهان نظم طبیعتشناختی / طیبه خسروی ▫️نقد نظریه آلستون درباره انتساب حقیقی مفاهیم ذهنی و عملی به خدا از منظر مبانی ملاصدرا / مصطفی ایزدی یزدان آبادی ▫️تقریری نوین از نظریه تبیین علّی از کنش ارادی / مهدی عبدالهی ، سید حمیدرضا حسینی ▫️کاربرد منطق در کشف برهان «امکان و وجوب» و «امکان فقری» بر اثبات وجود خدا در قرآن / احمد ملکی ▫️تجلی عشق حقیقی در نفس ناطقه از منظر شهابالدین سهروردی، با تأکید بر رساله مُونس العُشاق / فرخنده منصوریان، سید سعید لواسانی، حسین یزدی 🌐 فصلنامه حکمت اسلامی ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ https://hekmateislami.com/?page_id=3622 🆔@hekmateislami
▫️سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ: هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک. 🔸از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: (ادب) آن است که از خانه که خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتربینی و احترام آنها را نگهداری). 📚موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910 🆔@hekmateislami
❇️ وضعیت فلسفه در حوزه آیت‌ﷲ سید محمد غروی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: ❓حضرت‌عالی وضعیت فلسفه در حوزه علمیه کنونی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ◽️وضعیت در حوزه خوب است و اساتید خوبی هم پرورش پیدا کرده‌اند و مسلط بر افکار هم فیلسوفان پیشین مثل مشا و اشراق و هم فلسفه متعالیه هستند. الآن فلسفه، جدای از این‌که از جمله‌ی درس‌های تخصصی حوزه است، به شکل‌های مختلفی نیز در این نهاد علمی، ارائه می‌شود. اضافه بر این‌ها، روی ـ مانند فلسفه علم، فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه روانشناسی، فلسفه فقه و اصول و اخلاق ـ کار و سرمایه‌گذاری می‌شود. در مجموع، فلسفه در حوزه رشد خوبی داشته است. 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ با ارجاع مفاهیم فلسفی به علم حضوری، قضایای برآمده از این دسته مفاهیم ضمانت صحت می‏‌یابد ▫️از مباحث مهم معرفت‌‏شناسی، مبنا پیدا کردن برای علم و معرفت است؛ مبنایی که ضمانت صحت داشته باشد و ضمانت آن ذاتی باشد و از غیر کسب نکرده باشد. 🔸از جمله این مبناگروی، ارجاع علوم حصولی به علم حضوری است که از سوی مرحوم علامه‌طباطبایی برجسته و تبیین شد و دستاوردهای مهم معرفت‏شناسی دارد؛ به ‏ویژه با توجه به توسعه آن از سوی شاگردان ایشان همچون شهید مطهری. 🔹از جمله این ارجاعات، ارجاع مفاهیم فلسفی به علوم حضوری است که مفهوم علت و معلول از این دسته مفاهیم است؛ مفاهیمی که از سوی هیوم ساخته ذهنی و از سوی کانت قالب ذهنی پنداشته شد و معرفت‌‏شناسی را به سمت شکاکیت و نوعی نسبیّت کشاند. 👈با ارجاع این دسته از مفاهیم به علم حضوری، قضایای برآمده از این دسته مفاهیم ضمانت صحت می‏‌یابد و می‌تواند ناظر به واقع باشد؛ هر چند بدون این ارجاع نیز اصل علیّت و بدیهیات اولیه بشر قابل دفاع است که نوشتاری جدا می‌طلبد و اصل مطلب در کلمات فارابی آمده است. 📚 موضوع مقاله: ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی 🖋حسن معلمی 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔹زَوالُ النِّعَمِ بِمَنعِ حُقوقِ اللّهِ مِنها، وَالتَّقصيرِ في شُكرِها. 🔸اگر حقوق خدا در نعمت ها ادا نشود و در شكرگزارى شان كوتاهى گردد، آن نعمت ها ستانده مى شوند. 📚غررالحكم حدیث5475 🆔@hekmateislami
🔰ابن رشد از انتقادات خود قصد ویران سازی اساس فلسفه را نداشته است استاد علی زمانی قمشه‌ای، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔸ابن رشد گرچه اعتراضاتی بر بسیاری از مقدمات عقلی و آرای حکمای مسلمان وارد کرده است، با این همه وی از بزرگترین مدافعان فنّ فلسفه و برهان است. او از این انتقادات خود قصد ویران سازی اساس فلسفه را نداشته بلکه به منظور استوار داشتن بنیان و اصول آنان بوده است. 👈ابن رشد چندین بار در تهافت ابراز داشته که ادلّه‌‏ی فلاسفه در مسایلی همچون قدیم و ازلیت عالم، مادّه، مبدأ سببیت طبیعی اشیا، خلود وجاویدان بودن نفس از ادلّه‌‏ی متکلّمان اطمینان آورتر است. 🆔@hekmateislami
امام باقر عليه السلام: ▪️إيّاكَ و الكَسَلَ و الضَّجَرَ؛ فإنّهُما مِفتاحُ كُلِّ شَرٍّ، مَن كَسِلَ لم يُؤَدِّ حَقّا، و مَن ضَجِرَ لم يَصبِرْ على حَقٍّ. 🔹از تنبلى و بى حوصلگى بپرهيز؛ زيرا اين دو، كليد هر بدى مى باشند و كسى كه تنبل باشد، حقّى را نگزارد و كسى كه بى حوصله باشد، بر حق شكيبايى نورزد. 📚تحف العقول صفحه295 🆔@hekmateislami
☑️ نقش عزاداری ها در اسلام شناسی آیت‌الله مصباح یزدی: 🔹اگر اسم شهادت سیدالشهدا و مجالس عزاداری حسینی در این کشور نبود، معلوم نبود من و شما چه اندازه از اسلام خبر داشتیم و یا اسلام داشتیم یا نه. این‌ها [به برکت] زنده داشتن یاد سیدالشهدا است. 🆔@hekmateislami
قال المهدی علیه‌السلام: 🔅برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که گشایش کارهای شما در آن است. 🔹و أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُمْ. 📚کمال‌الدین، ج ۲، ص ۴۸۵. 🆔@hekmateislami
♦️تأثیر مال حرام بر اندیشه و اخلاق در مکتب امام حسین (علیه السلام) آیت‌الله جوادی آملی: ◽️ وجود مبارك ابی ‌عبدالله فرمود: حرف های من در شما اثر نمی‌ كند، برای اینكه ، شكم شما را پُر كرده است. كسی كه حرام خورد، آن مالِ حرام می ‌شود اندیشه! 🔹اگر گفتند: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، همان ‌طوری كه روح جسمانیة ‌الحدوث و روحانیة ‌البقاء است، اندیشه این‌ چنین است، اخلاق این ‌چنین است؛ این غذا به صورت اندیشه در می ‌آید، این غذا به صورت اخلاق در می ‌آید. 👈 هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید؛ از است. 🆔@hekmateislami
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🔸حسينٌ مِنّي و أنا مِن حسينٍ، أحَبَّ اللّهُ مَن أحبَّ حسينا. 🔹حسين از من است و من از حسينم. هر كه حسين را دوست بدارد خداوند دوستش بدارد. 📚ميزان الحكمه ج1 ص333 🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 l 📹 روایت رهبر انقلاب از ماجرای شهادت حضرت علی اکبر(علیه‌السلام) ☝️ هر روز یک ماجرا از کربلا در بیانات رهبر انقلاب 🆔@hekmateislami
❇️ کلامی اگر پایه فلسفی‌اش قوی نباشد... استاد ربانی گلپایگانی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔅کلامی اگر پایه فلسفی‌اش قوی نباشد چطور می‌تواند در برابر هایدگر و هگل و ... مقابله کند؟!! 🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 l 📹 روایت رهبر انقلاب از ماجرای شهادت حضرت عباس (علیه‌السلام) ☝️ هر روز یک ماجرا از کربلا در بیانات رهبر انقلاب 🆔@hekmateislami
🏴 السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ أَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلَىٰ أَصْحابِ الْحُسَيْنِ؛ ♦️أَعْظَمَ اللّٰهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عليه السلام، وَجَعَلَنا وَإِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاٰمُ 🏴 فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را خدمت امام عصر ارواحنا فداه و تمامی شیعیان و محبین سیدالشهداء علیه السلام تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. 🆔@hekmateislami
امام سجّاد علیه السلام: 🔸إنِّى إِلَيْكَ راغِبٌ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ. 🔹من مشتاق توأم، ای پروردگار جهانیان. 📚فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی ———————- ◼️ سالروز شهادت امام سجّاد علیه السلام رو تسلیت عرض می نماییم. 🆔@hekmateislami
🔰نقدی بر روش تحصیل فلسفه در حوزه استاد حسن رمضانی: 🔸متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا بدایه و بعد و بعد را می‌خوانند و در نهایت سر سفره می‌نشینند. این روش بویژه در سال‌های نخست تحصیل برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و می‌آورد. 🔹زیرا بدایه و نهایه و منظومه تقریباً چکیده اسفارند و اسفار هم – همان‌طور که واضح است – حکمت است و کسی که می‌خواهد فلسفه بخواند، نباید آن را با حکمت متعالی که عالی‌ترین و ناب‌ترین و دقیق‌ترین افکار فلسفی را در خود جای داده است، شروع کند؛ زیرا آن طور که لازم است، قدرت تلقی ندارد و نیز کسی که می‌خواهد به عنوان استاد آن را تفهیم کند، نمی‌تواند آن را برای یک مبتدی آن‌طور که باید القا کند. 👈مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت ، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در دارد و صحیح نیست که آن‌ها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقه‌ای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد. 🆔@hekmateislami