هدایت شده از بینش مطهر استان مرکزی
💌روز پدر مبارک بابای مهربانم
🌸اللهم عجل لولیک الفرج...
📚موسسه حکمت مطهر
🆔 @hekmatemotahar1
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹انقلابی بودن علی(ع) چنین بود...
هر چه علی(ع) دارد از توحید علی(ع) سرچشمه میگیرد.
@hekmatemotahar1
@motahari_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💐 لوح | یک دسته گل دعا
🔻 رهبرانقلاب در پیام نوروزی۹۸: امیدوارم همهی شما با سعادت، با سلامت جسمی، با دل شاد و با توفیقات روزافزون مادی و معنوی انشاءالله این سال جدید را بگذرانید.
🌹 سال #رونق_تولید
سه حالت موجود در جامعه ما در خصوص #مهمان سرزده
حالت اول این است که #صاحبخانه به دروغ به بچه ها می گوید: بگویید در خانه نیست، یعنی گناه کبیره مرتکب می شود. این که می گوید «در خانه نیست» دروغ است و دروغ گناه کبیره است. حال بعضی به خیال خودشان می خواهند «توریه» کنند و حال آنکه توریه در جایی است که #دروغ لازم است یعنی از نگفتنش مفسده برمی خیزد، مثل این که کسی آمده و یک کاردی هم به دست دارد و می خواهد کسی را بکشد و می پرسد فلان کس اینجاست یا نه؟ باید گفت اینجا نیست. در اینجا می گویند برای این که عادت به دروغ گفتن نکنی در دلت غیر از آن چیز را خطور بده، بگو «نیست» و در دلت خطور بده که در «اینجا» نیست. نه اینکه انسان هر دروغی که دلش می خواهد، بگوید و توریه کند! به بچه ها می گوید: «بگویید نیست، ولی بچه ها! وقتی می گویید نیست یعنی در این درگاهی اتاق نیست.» اینجا که می توانی راست بگویی چرا توریه می کنی؟ بگو هستم ولی نمی توانم بپذیرم.
ادامه دارد...
📚آشنایی با قرآن ۴ ص۸۳
http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شکل دیگر قضیه این است که #صاحبخانه می گوید: «بفرمایید»، خیلی هم #نفاق به خرج می دهد: خیلی خوش آمدید! صفا آوردید! اما در دلش دائماً فحش می دهد که این چه بلایی بود که این ساعت رسید، ما هزار کار داریم، عجب مردم بی تربیت بی ادبی هستند، چه خروسهای بی محلی و چه مزاحم هایی! بعد هم که مهمان بیرون رفت، جلو زن و بچه اش صد تا فحش می دهد. دیگر آن بچه چه از آب درمی آید! بچه ای که می بیند پدرش اینقدر شهامت ندارد که به مهمان بگوید: «آقا من نمی توانم تو را بپذیرم» و جلو #مهمان خیلی کوچک و بزرگ می شود و خوشامد می گوید و پشت سرش فحش می دهد.
ادامه دارد...
📚آشنایی با قرآن ۴ ص۸۴
http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شکل سوم قضیه این است که #صاحبخانه کارش را خوب انجام می دهد و دم در می آید و می گوید: «آقا من متأسفم از این که نمی توانم شما را بپذیرم، الآن کار واجبی دارم» یا یک نفر را می فرستد که به او بگوید: «ایشان الآن کار لازمی دارند و نمی توانند شما را بپذیرند.» این کار #صاحبخانه خوب است، ولی ضعف اخلاق، مربوط به وارد و #مهمان است، زیرا به او برمی خورد؛ هرجا که می نشیند می گوید: درِ خانه فلان کس رفتم و مرا نپذیرفت؛ نمی گوید من با اجازه قبلی نرفته بودم، نمی گوید او که نپذیرفت عذر داشت یا عذر نداشت. تو باید بنا را بگذاری بر این که او عذر داشته، و باید خوشت بیاید که میزبان تو یک شخص باشهامت و صریحی بوده که به تو دروغ نگفت و راست گفت. این هم شکل سوم.
ادامه دارد...
📚آشنایی با قرآن ۴ ص ۸۴
eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
✳️حالت مورد پسند اسلام
ولی آن شکل چهارم که #اسلام آن شکل را میپسندد، در جامعه ما وجود ندارد و آن این است که اگر میزبان وقت ندارد و نمیتواند [#مهمان سرزده را بپذیرد] در کمال صراحت بگوید: «آقا معذورم، نمیتوانم شما را بپذیرم» و مهمان هم بدون این که به او بربخورد برگردد و برود. قرآن این شکل چهارم را دستور میدهد، میفرماید: وَ انْ قیلَ لَکمُ ارْجِعوا فَارْجِعوا و اگر به شما گفتند نمیتوانیم شما را بپذیریم، برگردید، هُوَ ازْکیلَکمْ این برایتان پاکتر است (این شکل چهارم از آن سه شکل برایتان بهتر است) وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلونَ عَلیمٌ خدا به کارهای شما آگاه و داناست.
📚آشنایی با قرآن ۴ص۸۵
eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
در زمان امام موسی کاظم علیه السلام مردی در بغداد بود به نام بُشر؛ از رجال و اعیان و عیاشان بغداد بود. یک روز حضرت موسی بن جعفر (سلام اللَّه علیه) از جلوی درب خانه این مرد می گذشت. اتفاقاً کنیزی از خانه بیرون آمده بود برای اینکه زباله های خانه را بیرون بریزد. در همان حال صدای تار از آن خانه بلند بود. معلوم بود که میخوارگان در آنجا مشغول میخوارگی و خوانندگان و آوازه خوانان مشغول آوازخوانی هستند. امام از آن کنیز به طعن و استهزاء پرسید: این خانه، خانه کیست؟
آیا صاحب این خانه بنده است یا آزاد؟ کنیز تعجب کرد، گفت: آیا نمی دانی؟ خانه بُشر، یکی از رجال و اعیان است. او می تواند بنده باشد؟! معلوم است که آزاد است! فرمود: آزاد است که این سر و صداها از خانه اش بیرون می آید؛ اگر بنده بود که اوضاع اینطور نبود.امام این جمله را فرمود و رفت. اتفاقاً بشر منتظر بود که این کنیز برگردد. چون او دیر برگشت، از او پرسید: چرا دیر آمدی؟ گفت:مردی که علائم صالحان و متقیان در سیمایش بود و آثار زهد و تقوا و عبادت از او پیدا بود، از جلوی درب خانه عبور می کرد، چشمش که به من افتاد سؤالی کرد، من هم به او جواب دادم. گفت: چه سؤالی کرد؟ گفت: او پرسید صاحب این خانه آزاد است یا بنده؟ من هم گفتم آزاد است. او چه گفت؟ او هم گفت: بله که آزاد است، اگر آزاد نبود که اینطور نبود! همین کلمه، این مرد را تکان داد. گفت: کجا رفت؟ کنیز گفت:
از این طرف رفت. بشر مجال اینکه کفش به پا کند پیدا نکرد؛ پای برهنه دوید و خود احساس کرد که این مرد باید امام کاظم (سلام اللَّه علیه) باشد. خود را خدمت امام رساند و به دست و پای ایشان افتاد و گفت:آقا! از این ساعت می خواهم بنده باشم، بنده خدا باشم. این آزادی، آزادی شهوت است و اسارت انسانیت. من چنین آزادی ای را که آزادی شهوت باشد، آزادی دامن باشد، آزادی تخیل باشد، آزادی جاه و مقام باشد و آن که اسیر است عقل و فطرت من باشد، نمی خواهم. می خواهم از این ساعت بنده خدا و از غیر خدا آزاد باشم. همان لحظه به دست امام توبه کرد؛ یعنی در همان لحظه از گناهان دوری جست، کناره گیری کرد، تمام وسایل گناه را بدور ریخت و به گناهان پشت و به طاعت رو کرد (الْمُهاجِرُ مَنْ هَجَرَ السَّیئاتِ).
📙آزادی معنوی ص۱۶۷
eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷 وجود اينها، شخصيت اينها (ائمه) به گونه اي بود كه خلفا از طرف اينها احساس خطر مي كردند.
🔷 تبليغ مي كردند و قضايا را مي گفتند. منتها تقيه مي كردند يعني طوري عمل مي كردند كه تاحدامكان، مدرك به دست طرف نيفتد. ما خيال مي كنيم تقيه كردن يعني رفتن و خوابيدن.
اوضاع زمانشان ايجاب مي كرد كه كارشان را انجام دهند و كوشش كنند مدرك هم دست طرف ندهند، وسيله و بهانه هم دست طرف ندهند يا لااقل كمتر بدهند.
🔷 روح مقاوم و عجيبي داشتند.
#استاد_شهید_مطهری، #سيره_معصومين، ص۱۳۷
📚بینش مطهر استان مرکزی
🆔 @hekmatemotahar1
#عکس_نوشته
🌸#مبعث:
💌روز نجات و #آزادی بشر است...
🔸#استاد_شهید_مطهری
📚بینش مطهر استان مرکزی
🆔️ @hekmatemotahar1