بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی
🔆 همایش مجازی
🎙 سخنران: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری (استاد حوزه و دانشگاه)
🌐 موضوع: مولفه های معنویت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری (مبتنی بر کتاب آزادی بندگی)
⏰ زمان: چهارشنبه 13 اسفند ساعت 19
◀️حضور در جلسه از طریق لینک https://www.instagram.com/binesh_qom/ در پیام رسان اینستاگرام
◀️ از طریق لینک مقابل در نرم افزار اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/amin1
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مفهوم_آزادی_معنوی
#وابستگی_آزادی_اجتماعی_به_آزادی_معنوی
📌متناسب با کتاب آزادی انسان
#کانال در ایتا و تلگرام:
🆔 @hekmatemotahar1
#اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hekmatemotahar1
✨اللهُمَّ عَجِّل لوَلیّک الفرج✨
از ۱۴۴۰ دقیقه ای که در روز وقت داریم برنامه ریزی کنیم حداقل ۴۰ دقیقه کتاب های #شهید_مطهری را مطالعه کنیم.
🔰🔰🔰
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hekmatemotahar1
⭕️#اطلاعیه
✅به زودی جزئیات فراخوان همکاری با موسسه #بینش_مطهر_استان_مرکزی اطلاع رسانی خواهد شد.
با ما همراه باشید.
🆔@hekmatemotahar1
⁉️سوال:
اگه خدا بخشنده است، پس چرا ما گناه نکنیم؟
اگه خدا رحمن و رحیم هست، پس من هرکاری بکنم من رو میبخشه.
✅جواب:
در بخشنده بودن و مهربان بودن خدا که شکی نیست
اما باید در نظر داشت که خداوند علاوه بر "رحمن"و "رحیم" اسماء دیگری هم دارد، مثل:
مالک، عادل، خافض، خالق، رازق، باسط، معز، مذل، سمیع، بصیر، علیم، خبیر، شهید، ولی، مجیب، حکیم، وکیل، هادی، مجید، واحد، اول، آخر، ظاهر، باطن، و ...
◀️کسی که ظلم میکند ویژگی "مالک" بودن و عادل بودن خداوند را فراموش کرده
و از ویژگی "خافض"(پست و خوار کننده بودن) و "منتقم" خدا غافل شدهست.
◀️کسی که ربا میخورد از ویژگی "رازق" بودن و "باسط" (فراخ کننده روزی بودن) خدا غافل شدهست.
◀️کسی که تهمت میزند یا غیبت میکند ویژگی "سمیع" و "بصیر" و "علیم" و "خبیر" بودن خدا را زیر سوال میبرد.
◀️کسی که مرتکب قتل میشود، ویژگی "شهید"(بیننده) بودن و "عادل" بودن خدا را فراموش کردهست.
◀️کسی که مشروب میخورد ویژگی "بصیر" و "حکیم" و "هادی" بودن خدا را فراموش کردهست.
◀️کسی که عبادات و واجبات را انجام نمیدهد، ویژگی "مجید" (بسیار لایق ستایش بودن) خدارا نادیده گرفته.
◀️کسی که از زندگی ناامید است، ویژگی "ولی"(دوست بودن)، "وکیل" (عهده دار بودن همه موجودات)، "حکیم" و "مجیب" (پاسخگو) بودن خدا را زیر سوال برده است.
◀️کسی که از فقر گلهمند است از ویژگی "معز" (عزیز کننده) خدا غافل شده است.
◀️کسی که به مال خود مغرور میشود، از ویژگی "مذل" (خوارکننده) بودن خدا غافل شده است.
◀️کسی که مرتکب شرک میشود، از ویژگی "واحد" بودن خدا غافل میشود.
◀️کسی که کافر است، از ویژگی "اول" و "آخر" بودن خدا غافل است.
#شبهه
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
⁉️سوال:
در کشورهای اسلامی دنبال روزه خوار میگردند تا شلاقش بزنند، اما دنبال گرسنه نمیگردند تا سیرش کنند.
✅جواب:
مسلمانان برای فطریه، صدقه، زکات و افطار دادن
به دنبال فقرا هم میگردند!
◀️کسی هم به دنبال روزه خوار نمیگردد تا شلاقش بزند آنچه مستحق مجازات است (تظاهر به روزه خواری) است نه خود روزه خواری
یعنی عمد داشته باشد که بگوید من روزه خوارم!
◀️اصلا فلسفه مجازات روزه خواری رو یاد بگیریم:
جلوی گرسنه غذا خوردن آنقدر زشت است که فرد مستحق مجازات میشود.
#شبهه
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
🎁جوایز اولین جشنواره اعتکاف🎁
📚پژوهشی در بخش های :
🔻پایان نامه
🔻مقاله
🔻کتاب
🔷تقدیر از 🎖سه اثر برتر 🎖در هر بخش هر یک به ارزش پنج میلیون ریال
📝ادبی در بخش های :
🔻شعر
🔻داستان کوتاه
🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم :
🥇نفر اول: بیست میلیون ریال
🥈نفر دوم:ده میلیون ریال
🥉نفر سوم:هفت میلیون ریال
🔻خاطره نویسی
🔻دلنوشته
🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم :
🥇نفر اول: ده میلیون ریال
🥈نفر دوم:هفت میلیون ریال
🥉نفر سوم:پنج میلیون ریال
📸هنری در بخش های:
🔻عکس
🔻تصویر سازی
🔻تایپوگرافی
🔻پوستر
🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم :
🥇نفر اول: بیست میلیون ریال
🥈نفر دوم:ده میلیون ریال
🥉نفر سوم:هفت میلیون ریال
📽چند رسانه ای در بخش های:
🔻پادکست
🔻نماهنگ(کلیپ)
🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم :
🥇نفر اول: بیست میلیون ریال
🥈نفر دوم:ده میلیون ریال
🥉نفر سوم:هفت میلیون ریال
📌سوال:
در بیشتر آیات قرآن، ضمائر مذکر استفاده شده،
آیا خطابهای قرآن فقط به مردان است و قرآن، زن ستیز است؟
✨تبیین شبهه: این پرسش که از لوازم همان شبهه قبلی است بهطور خاص در مورد خطابهای قرآنی طرح گردیده است. در این راستا اینگونه مطرح میشود که عموم خطابهای قرآنی به مردان صورت گرفته است، حتی در برخی جاهایی که مسائل زنان را بیان میکند با خطاب به مردان سخن میگوید. آنجایی هم که مخاطب زنومرد قیدشده، مردان را بر زنان مقدم داشته است. مهمتر آنکه، وقتی زنان را مخاطب قرار میدهد از ضمیر غایب استفاده میکند درحالیکه خطاب مردان با ضمیر حاضر است.
پاسخ: برخی مطالب مطرحشده در پرسش قبلی در اینجا نیز جریان دارد. لکن مطلبی که باید اضافه شود آن است که؛ زبان عربی مثل انگلیسی یا فرانسه و امثال آن، ازجمله زبانهایی است که اصطلاحاً سوگیری جنسیتی دارد، یعنی در برخی خطابها، اسمها، صفتها، ضمیرها و امثال آن مذکر و مؤنث را از هم جدا میکند.
در عربی عموماً با سهگونه مدلول روبرو هستیم (مذکر، مؤنث و خنثی)[7] اما با دو لفظ (مذکر و مؤنث). گاه ممکن است مدلول مذکر یا مؤنث باشد که به ترتیب از ضمیر مذکر و مؤنث استفاده میکنیم؛ اما درصورتیکه مدلول خنثی یا ترکیبی از مؤنث و مذکر باشد (مثل مجموعهای از زنانومردان)، عموماً گفته میشود از باب تغلیب از الفاظ مذکر استفاده میشود. مثلاً در فارسی مجموعه مردان و زنان را «مردم» میگویند که از «مرد» مشتق شده است. در انگلیسی (Human) دلالت بر بشر اعم از زنومرد دارد درحالیکه از (Man) مشتق شده است. در مورد ضمائر نیز همینگونه است. ازاینرو گفته میشود اگر در قرآن از ضمائر مذکر استفاده میشود الزاماً به معنای مذکر بودن مدلولها نیست بلکه چون ادبیات عرب لفظی برای مخاطب قرار دادن خنثی ندارد، از ضمیر مذکر برای مدلول خنثی استفاده میکند.
نکته مهمی که بعدازاین توضیح رخ مینماید این است که اگر ما در کلام عرب یا قرآن کریم، با ضمیر مذکر روبرو شویم تکلیف چیست؟ از کجا بفهمیم منظور خدا از ضمیر مذکر، مخاطب مذکر است یا اینکه از باب تغلیب بوده و همه زنانومردان را شامل میشود؟ بهعنوانمثال اگر گفته شود «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید روزه بر شما واجب شد»؛ وظیفه چیست؟ آیا زنان میتوانند ادعا کنند که در این آیه از ضمیر مذکر استفادهشده است، پس زنان تکلیف بر روزه ندارند؟ در این موضوع حداقل سه نظر مهم مطرح است.[8]
نظریه اول؛ برخی قائلاند که هر جا ضمیر مذکر آمد، اصل بر آن است که مخاطب مذکر است و درصورتیکه مراد قرآن شامل هردو جنس گردد بایستی قرینهای را ذکر نماید. نظریه دوم؛ برخی دیگر اعتقاددارند ازآنجاکه در فرهنگ محاوره عرب، تغلیب امر رایج و غالب است، لذا اصل آن است که مخاطب چنین آیاتی هردو جنس است و اگر متکلم بخواهد آن را مخصوص یک جنس نماید بایستی قرینهای بر انحصار کلامش در جنس خاص بیاورد. ازاینرو وقتی آیات نماز، روزه، حج، زکات، نجاسات، … نازل میشد، هیچکس از زنان عصر پیامبر ص آن را مخصوص مردان نمیپنداشت و اگر بنا بود تمایزی بین زنومرد باشد یا توهمی در اختصاص وجود داشت، بهوسیله قرینههای متصله یا منفصله در قرآن و روایات توضیح داده میشد. بر این اساس اصل آن است که ضمائر قرآنی اگرچه مذکر باشد لکن مدلول آن فارغ از جنسیت است مگر آنکه قرینهای خلاف آن وجود داشته باشد.
نظریه سوم؛ هر دو نظریه قبلی در صورتی است که بپذیریم ضمائری که ما بهعنوان مذکر میشناسیم واقعاً مذکر هستند. درحالیکه برخی زبانشناسان اعتقاددارند، آنچه بهعنوان ضمیر مذکر شناخته میشود در اصل اسامی بینشان هستند که بر مدلول فارغ از جنسیت دلالت دارند، در مقابل اسمهای نشاندار که مدلول دارای جنسیت را دلالت میکنند. مثلاً در انگلیسی (lion) واژه بینشان است و به معنای شیر (فارغ از جنسیت) دلالت میکند. درحالیکه (Lioness) واژه نشاندار و به معنای شیر ماده است. در عربی، واژه زوج واژه بینشان و فارغ از جنسیت است لکن وقتی با تاء تأنیث میآید دلالت بر خصوص جفت مؤنث دارد. نمونه قرآنی آن آیه شریفه «انا خلقناکم من ذکر و انثی» یا آیه شریفه «انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی» است. در این آیهها به خلاف تفسیر رایجی که میشود، «کم» یا «عامل» ضمیر و اسم بینشان است که اصالتاً فارغ از جنسیت است لذا در ادامه با «من» بیانیه جنسیت ذکر و انثی را از دل ضمیر «کم» یا «عامل» خارج میسازد. این امر نشاندهنده این است که حقیقتاً «کم» یا «عامل» مذکر نیستند بلکه ضمیر و اسم خنثی و بینشان است که قابلیت اطلاق بر مذکر و مؤنث را دارد.
همین استدلال در مورد دیگر آیات قرآن کریم نیز سریان دارد.
ادامه دارد.....
#شبهه
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
ادامه پاسخ سوال:
در بیشتر آیات قرآن، ضمائر مذکر استفاده شده،
آیا خطابهای قرآن فقط به مردان است و قرآن، زن ستیز است؟
✨اگر قرآن کریم میگوید: قل هو الله احد، یا کتب علیکم القصاص، ادعونی استجب لکم و … در حقیقت الفاظ بینشان را بهکاربرده است که مدلول فارغ از جنسیت را مد نظر داشته است[9] ازاینرو مخاطب عرب عصر پیامبر ص در رویارویی با آیات قرآن خطابهای بینشان را شامل زنانومردان میداند. اگر هم در برخی مواضع بر بیان جنسیت تأکید و تصریح میکند به خاطر رفع توهمی است که فضای فرهنگی جامعه اقتضای آن را دارد. ازنظر این دسته زبانشناسان، قاعده تغلیب برگرفته از ویژگیهای زبانشناختی توصیفی نیست بلکه بهوسیله دانشمندان ادبیات و بهمنظور توضیح و قاعدهمندسازی استعمالهای عربی بر زبان عربی تحمیلشده است.[10]
قاعده «زیادة المبانی تدل علی زیادة المعانی» نیز میتواند مؤید دیگری بر خنثی بودن الفاظی که به مذکر بودن شهرت دارد، باشد. در میان لغویون و زبان شناسان قاعده لغوی شهرت دارد که بر اساس آن زیادت در حروف و مبانی کلمه را دال برزیادت در معنا میدانند؛ به عبارت دیگر هر زمان به حروف اصلی یک کلمه، حروف دیگری اضافه شود دلالت بر معانی فرعی جدیدی میکند که لفظ، در ریشهی اصلی خود چنین دلالتی نداشت. بهعنوانمثال در دو واژه «المرء» و «المرئة»، مشهور آن است که المرء به معنای شخص مذکر و المرئة به معنای شخص مؤنث است. درحالیکه اگر بنا به تغلیب در مذکر باشد نبایستی الفاظ المرئة بیشتر از المرء باشد. لکن اگر معنای المرء را خنثی بدانیم، بر اساس قاعده (زیادة المبانی تدل علی زیادة المعانی)، المرئة هم دلالتگر بر شخص و هم جنسیت شخص است و این قاعده سریان خواهد داشت.[11]
باوجوداینکه مؤیدهای فراوانی نظر اخیر زبانشناسان را تائید میکند داوری نهایی در مورد هرکدام از این نظریههای سهگانه، امری اجتهادی و مستلزم مطالعات عمیقتر زبانشناسی، لغتشناسی و مباحث صرف و نحو است؛ اما بههرتقدیر بنا بر دو نظریه اخیر، اصل بر آن است که خطابهای قرآنی فارغ از جنسیت هستند. حتی در مورد نظریه اول هم میتوان گفت که تصریح قرآن به اینکه مخاطب او همه انسانها فارغ از جنسیت هستند و قرآن برای هدایت همه انسانها اعم از زن ومرد نازلشده است،[12] میتواند قرینهای برای شمول الفاظ بهظاهر مذکر بر مردان و زنان باشد. ضمن اینکه ارتکاز عمومی نیز خود قرینهای غیرلفظی است بر اینکه همه زنانومردان مخاطب الفاظ قرآنی هستند.
#شبهه
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💐 دمی از مدح «علی، حیدر کرّار» کنیم... (۱)
✅ قسمت اول: اهمیت جنگ خیبر
🌸 در میان نبردهای پیامبر خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم)، جنگ خیبر از اهمیت ویژهای برخوردار است.
🌸 رسول اکرم (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) در این نبرد، یهودیان خیبر را درهم شکسته و مراکز اصلی توطئه علیه آیین و حکومت نوبنیاد اسلام را متلاشی نمودند.
🌸 دژهای یهودیان که خیبر نام داشت، در منطقهای حاصلخیز در دویست کیلومتری شمال غربی مدینه قرار گرفته بودند.
🌸 یهودیان خیبر از هیچ کوششی علیه دین اسلام و مسلمین باز نمیایستادند و حتی جنگ بزرگ احزاب، با پشتیبانی نظامی و مالی آنان شکل گرفت.
🌸 وجود ده هزار جنگاور، دژهای استوار و ناگشودنی، امکانات بسیار درون دژها، کینهورزی یهودیان و... ، نشاندهندۀ اهمیت ویژۀ این نبرد است.
🌸 در جنگ خیبر، امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) جلوهای شگفت داشتند و نقش آن بزرگوار در این فتح عظیم، بیبدیل بود که چکیدهای از آن را در چند قسمت، مرور خواهیم کرد.
📝 ادامه دارد...
📚 دانشنامۀ امیرالمؤمنین (علیه السلام)، ج ۱، ص: ۳۴۰ تا ۳۴۳
#مناسبتها (۲۴ رجب؛ فتح خیبر)
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم...
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💐 دمی از مدح «علی، حیدر کرّار» کنیم... (۲)
✅ قسمت دوم: فاتح خیبر به میدان میرود
🌸 رسول خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم)، ابوبکر را برای فتح خیبر فرستادند، او مردم را حرکت داد اما شکست خورد و برگشت! سپس عمر بن خطاب را فرستادند، او هم شکست خورد و در حالی که یارانش را ترسو میخواند و یارانش نیز او را ترسو و بزدل میخواندند، بازگشت!
🌸 وقتی مسلمانان در گشودن دژهای خیبر ناکام ماندند و نزدیک بود که رعب بر جانهای آنان چیره شود، پیامبر خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) جملهای شکوهمند در مورد امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) فرمودند که با این جمله، امید پیروزی بر دلهای مسلمین نشست.
🌸 رسول اکرم (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) فرمودند: «لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَداً رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ كَرَّاراً غَيْرَ فَرَّارٍ لَا يَرْجِعُ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْهِ» (۱)؛ فردا پرچم را به دست کسی میسپارم که خدا و پیامبرش را دوست دارد، و خدا و پیامبرش نیز او را دوست دارند، و حملهکنندهای پیدرپی است، و هیچگاه گریزنده نیست، بازنمیگردد تا اینکه خداوند به دست او قلعه را فتح کند.
🌸 لشکر، شب را در این گفتوگو به سر بردند که فردا پرچم به دست چه کسی داده خواهد شد؟!
🌸 فردای آن روز همۀ مردم به جنب و جوش درآمدند و هر کدام سَرَک میکشیدند تا ببینند پیامبر خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) پرچم را به چه کسی خواهند داد! در این میان، قریش برای پرچمداری، گردن میکشیدند و با توجه به مریض بودن امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام)، انتظار داشتند تا پرچم به دست یکی از آنها سپرده شود!
🌸 همه منتظر بودند که ناگاه رسول اکرم (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) فرمودند: «أَيْنَ عَلِيٌّ ؟»، علی کجاست؟! عرض کردند: چشمانش درد میکند! حضرت، سلمان و ابوذر را به دنبال امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرستادند.
🌸 امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرمایند: نزد رسول خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) رفتم در حالی که از دردِ چشم، چیزی را نمیدیدم. در این هنگام رسول خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) آب دهان خود را بر چشم من نهادند و فرمودند: «اللَّهُمَّ اكْفِهِ الْحَرَّ وَ الْبَرْدَ» (۲)، پروردگارا! او را از گرما و سرما حفظ فرما.
🌸 آنگاه رسول اکرم (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) سه مرتبه پرچم را که سفید رنگ بود به اهتزاز درآوردند و سپس آن را به دست امیرالمؤمنین (علیه السلام) داده و فرمودند: پرچم را بگیر و حرکت کن که جبرئیل همراه توست و یاری الهی در پیش رویت و هراس در دل دشمنان افتاده است...
🌸 سلمة بن عمرو گوید: به خدا قسم، علی (علیه السلام) پرچم را به دست گرفت و نفَسزنان و هرولهکنان به سمت قلعۀ خیبر حرکت کرد و ما نیز به دنبال ایشان راه افتادیم. علی (علیه السلام) پرچم را بر سنگچین پایۀ قلعه فرو برد. مردی یهودی از بالای دژ، این صحنه را دید و صدا زد: تو کیستی؟! حضرت فرمودند: من علی بن ابیطالب هستم. یکی از عالمان یهود تا این سخن را شنید، رو به یهودیان کرد و گفت: قسم به آنچه که بر موسی نازل شد، چیره و مغلوب شدید و شکست خوردید!
📝 ادامه دارد...
📚 (۱) الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۸، ص: ۳۵۱
📚 (۲) مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج ۲، ص: ۳۰۱
📚 دانشنامۀ امیرالمؤمنین (علیه السلام)، ج ۱، ص: ۳۴۴ تا ۳۴۷
#مناسبتها (۲۴ رجب؛ فتح خیبر)
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم...
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💐 دمی از مدح «علی، حیدر کرّار» کنیم... (۳)
✅ قسمت سوم: فتح خیبر به دستان یداللهی حیدر کرار
🌸 ابتدا حارث (برادر مرحب) پیش آمد و با همراهانش به سوی مسلمین هجوم آورد. مسلمانان از هم گسیختند، اما امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) استوار ماندند و با او درگیر شده و او را به هلاکت رساندند.
🌸 یاران حارث از ترس به داخل قلعۀ خیبر بازگشته و درِ قلعه را به روی مسلمانان بستند. چنان ترسی در دل یهودیان خیبر افتاده بود که دیگر نمیتوانستند دوام بیاورند!
🌸 در این هنگام، مرحب (فرماندۀ قلعه) با کلاهخود یمانی که بر سرش نهاده بود، پیش آمد و در این حال رجز میخواند و میگفت:
🔹 قَد عَلِمَت خَيبَرُ أَنِّى مَرحَبٌ
🔹 شاكِى السَّلاحِ بَطَلٌ مُجَرَّبٌ
🔸 خیبر میداند که من مرحب هستم!
🔸 غرق سلاحم و پهلوان و کارآزمودهام!
🌸 امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) نیز در پاسخ به رجز او، رجز خوانده و فرمودند:
🔹 أَنا الَّذِی سَمَّتنِی أٌمِّی حَیدَرَة
🔹 أکِیلُکُمُ بِالسَّیفِ کَیلَ السَّندَرَة
🔹 کَلَیثِ غاباتٍ شَدِیدٌ قَسوَرَة
🔸 من آن کسی هستم که مادرم مرا «حیدر» نامید!
🔸 شما را پیش از آنکه بگریزید، از دم تیغ میگذرانم!
🔸 شیر بیشهها و سخت نیرومندم!
🌸 پس باهم درگیر شدند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) چنان ضربهای به او زد که سپر و کلاهخود و سرش را شکافت و تا دندان او رسید و هلاک شد!
🌸 وقتی مرحب کشته شد، همراهانش به درون قلعۀ خیبر برگشتند و درِ قلعه را به روی مسلمانان بستند.
🌸 امیرالمؤمنین (علیه السلام) به سوی درِ قلعه آمدند و با خشم، کُندۀ در را گرفته و آن را از جا کندند تا اینکه درِ خیبر گشوده شد.
🌸 مسلمانان زیادی در کنار خندق مانده و از آن عبور نکرده بودند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) درِ قلعه را برداشتند و بر روی خندق قرار دادند و آن را پلی ساختند تا مسلمانان از آن گذشتند و به داخل قلعه رفته و بر آن مسلط شدند.
🌸 به هنگام بازگشت، امیرالمؤمنین (علیه السلام) درِ قلعه را با دست راست بلند کرده و پرتاب نمودند در حالی که آن در را بیست یهودی با کمک هم میبستند! (و در نقلی آمده است: در حالی که آن در را چهل مرد نمیتوانستند حرکت دهند!)
📝 ادامه دارد...
📚 دانشنامۀ امیرالمؤمنین (علیه السلام)، ج ۱، ص: ۳۶۳ تا ۳۶۷
#مناسبتها (۲۴ رجب؛ فتح خیبر)
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم...
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1