eitaa logo
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
1.4هزار دنبال‌کننده
620 عکس
32 ویدیو
15 فایل
🔹سایت: irip.ac.ir 🔹کانال آپارات: https://www.aparat.com/irip.ac.ir 🔹پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/irip.ac.ir/profilecard 🔹کانال تلگرام: https://t.me/hekmatfalsafe 🔹ادمین: ☎️ 021-67238208 ☎️ 021-67238209 🆔@hekmat_falsafe
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 سلسله نشست‌های مجازی حسینیه حکمت نشست پنجم جهان امام حسین(ع) و نسبت آن با کربلای ۶۱ هجری ➖ با ارائه دکتر عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران 🕚 زمان یکشنبه ۸ مرداد ساعت ۱۱ 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📲لینک حضور👇 http://irip.ac.ir/u/136
💢هشتم مردادماه روز بزرگداشت حكیم بزرگ ایران‌زمین، شیخ شهاب‌الدین یحیی سهروردی (۵۴۹–۵۸۷ ق / ۱۱۵۴–۱۱۹۱ م) گرامی باد🌷 🔶سهروردی کسانی که در جستجوی معرفت‌اند را به چهار دسته تقسیم می‌کند: 🔸1-آنان که تازه نسبت به معرفت احساس عطش کرده و به راه جستجوی آن گام نهاده‌اند. 2-آنان که به معرفت صوری واصل شده و در فلسفه استدلالی به کمال رسیده‌اند، ولی از عرفان بیگانه اند؛ سهروردی، فارابی و ابن سینا را از این دسته برمی‌شمارد. 3-آنان که اصلاً به صورتهای استدلالی معرفت توجهی نداشته، بلکه مانند حلاج و بسطامی و تستری به تصفیه نفس پرداخته‌ و به کشف و شهود و روشنی درونی رسیده‌اند. 4-آنان که هم در فلسفه استدلالی به کمال رسیده و هم به اشراق یا عرفان دست یافته‌اند؛ وی افراد این گروه را «حکیم متألّه» خوانده و فیثاغورث و افلاطون و در جهان اسلامی، شخص خودش، را از آنان برمی‌شمرد. 🔷سیدحسین نصر در همین باره معتقد است: «سهروردی کوشش کرد تا موجب نزدیکی بین فلسفۀ دیسکورسیو، عرفان، و شهود عقلی شود. این پارادایمِ فلسفیِ متداوم و منسجمْ به‌عنوان حکمت الهی (theosophy) شناخته می‌شود.» به باور وی، «مکتب اشراقی» در ایران از تداومی بیشتر از هشت قرن برخوردار بوده است؛ چنانکه در مکتب اصفهان و به‌طور خاص در «حکمت متعالیه» ملاصدرا ارتباطی اساسی را بین «تفکر فلسفی و وحی، ایمان و عقل، و اهمیت معنای باطنیِ متون مذهبیِ بنیادی را برای الهام و تفکر فلسفی» شاهدیم. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢هشتم مردادماه روز بزرگداشت حكیم بزرگ ایران‌زمین، شیخ شهاب‌الدین یحیی سهروردی (۵۴۹–۵۸۷ ق / ۱۱۵۴–۱۱۹۱
🔷هانری کربن نیز متأثر از شیخ اشراق، در مقدمۀ جلد اول «اسلام ایرانی»، هدف خود را معرفی نبوغ و استعداد ایرانی می‌داند که صلاحیت تأسیس یک جهان‌بینی فلسفی (یا یک نظام فلسفی دربارۀ عالم) را داراست. این استعداد همانا توأمان‌ساختنِ تحقیق فلسفی و تجربه عرفانی یا به‌عبارت‌دیگر تعقّل و تألّه است. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🚩 سلسله نشست‌های مجازی حسینیه حکمت «روایت حکمی از قیام حسینی» نشست ششم: جایگاه حُب در کنش انسانی در صحنه عاشورا ➖ با ارائه دکتر مهدی عبداللهی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران 🕚 زمان: دوشنبه ۹ مرداد ساعت ۱۱ 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه حکمت و فلسفه ایران 📲لینک حضور👇 http://irip.ac.ir/u/136
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت «روز بزرگداشت » برگزار می کند: 🔹️نشست مجازی با عنوان: (از ابن سینا تا سهروردی) 📌با حضور:خانم دکتر فرشته ندری ابیانه(دکتری عرفان اسلامی وعضو هیات علمی دانشگاه بو علی سینا) 🗓 تاریخ: دوشنبه ۹مرداد ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت : ۱۶ 🔺️شرکت برای عموم آزاد است 🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
🚩 سلسله نشست‌های مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی) نشست هفتم حل پارادوکس معرفت به خدای وصف‌ناپذیر در کلام امام حسین(ع) ➖ با ارائه دکتر حسین سوزنچی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) زمان: سه شنبه ۱۰ مرداد ساعت ۱۱ 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران لینک حضور 👇 http://irip.ac.ir/u/136
🚩 سلسله نشست‌های مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی) نشست هشتم روایت عرفانی از امام حسین(ع) و عاشورا ➖ با ارائه دکتر سید احمد غفاری عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران زمان: چهارشنبه ۱۱ مرداد ساعت ۱۱ 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران لینک حضور 👇 http://irip.ac.ir/u/136
💢مهدی عبداللهی عنوان کرد: کربلا؛ صحنۀ پیکار گرایشات متضاد در جبهۀ حق و باطل 🔷 مهدی عبداللهی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، که در ششمین روز از سلسله‌نشست‌های «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» که به همت گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود، با عنوان «جایگاه حب در کنش انسانی در صحنه عاشورا» در روز دوشنبه 9 مردادماه 1402 به ارائه سخنرانی پرداخت؛ 🔹ضمن تبیین و تحلیل نحوۀ شکل‌گیری کنش‌های ارادی انسان‌ها تصریح کرد: صحنۀ کربلا تابلویی تمام قد از تاریخ بشریت است، تصویری روشن از کنش‌های ارادی انسان‌های مختلف در موقعیتِ تزاحمِ خواسته‌های متضاد با یکدیگر. 📎ادامۀ خبر: https://www.irip.ac.ir/fa/news/605
🚩 سلسله نشست‌های مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی) نشست نهم تحلیل عقلی حکمی تقدس تربت کربلا ➖ با ارائه دکتر سلیمان خاکبان عضو هیئت علمی دانشگاه قم زمان: پنجشنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۱ 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران لینک حضور 👇 http://irip.ac.ir/u/136
💢سیداحمد غفاری پاسخ داد: چرا امام حسین(ع) با وجود علم به شهادت، قیام کرد؟ 🔷 سیداحمد غفاری قره‌باغ، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، که در هشتمین روز از سلسله‌نشست‌های «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» که به همت گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه برگزار می‌شود، با عنوان «روایت عرفانی از امام حسین(ع) و عاشورا» در روز چهارشنبه 11 مردادماه 1402 به ارائه سخنرانی پرداخت؛ 🔹ضمن اشاره به اینکه امام حسین(ع) خلیفه الله و انسان کامل بود و از این جهت به شهادت و کیفیت شهادت خود علم داشت، توضیح داد که چرا امام با وجودِ این علم، قیام نمودند. 📎ادامۀ خبر: https://www.irip.ac.ir/fa/news/606
🚩 سلسله نشست‌های مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی) نشست دهم حسین بن علی(ع)، تأملی از افق نگاه اشراقی ➖ با ارائه دکتر مجید احسن عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) زمان: شنبه ۱۴ مرداد ساعت ۱۱ 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران لینک حضور 👇 http://irip.ac.ir/u/136
💢محمدجعفر جامه‌بزرگی: ملاصدرا سعادت بشری را منوط به نگاه عقلانی می‌داند. 🔷دکتر جامه‌بزرگی، عضو گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری شبستان، ضمن بیان اینکه ملاصدرا از دریچۀ بحث سعادت وارد موضوع کرامت انسانی می‌شود، گفت: او معتقد است که اگرچه این کرامت انسانی ذاتی و خدادادی است اما برای حفظ آن وفای به عهد الهی، تقوا، و عقلانیت نقش مهمی را ایفا می‌کنند. 📎متن کامل مصاحبه ایشان را در لینک زیر ببینید: https://www.irip.ac.ir/fa/news/607