eitaa logo
حکمت ایرانی
240 دنبال‌کننده
228 عکس
35 ویدیو
65 فایل
حکمت و عرفان ایران‌زمین
مشاهده در ایتا
دانلود
Jalaluddin-Homaei-Rumi.mp3
13.89M
🌕مولوی چه می‌گوید؟ (به‌مناسبت روز بزرگداشت مولانا) 🔺صوت سخنرانی بی‌نظیر مرحوم علامه جلال‌الدین همایی در کنگره هفتصدمین سال وفات مولانا در تالار رودکی تهران، 27 اسفند 1352 @hekmatirani
🌕جواب ابلهان خاموشی است ابوعلی سینا در سفر بود، در هنگام عبور از شهری، جلوی قهوه خانه ای اسبش را بر درختی بست و مقداری کاه و یونجه جلوی اسبش ریخت و خودش هم بر روی تخت جلوی قهوه خانه نشست تا غذایی بخورد. خر سواری هم به آنجا رسید، از خرش فرود آمد و خر خود را در پهلوی اسب ابوعلی سینا بست تا در خوردن کاه شریک او شود و خودش هم آمد در کنار ابوعلی سینا نشست. شیخ گفت : خر را پهلوی اسب من نبند،چرا که خر تو از کاه و یونجه او میخورد و اسب هم به خرت لگد میزند و پایش را میشکند. خر سوار آن سخن نشنیده گرفت به روی خودش نیاورد و مشغول خوردن شد. ناگاه اسب لگدی زد و پای خر را لنگ کرد. خر سوار گفت : اسب تو خر مرا لنگ کرد و باید خسارت دهی. شیخ ساکت شد و خود را به لال بودن زد و جواب نداد. صاحب خر ، ابوعلی سینا را نزد قاضی برد و شکایت کرد. قاضی سوال کرد که چه شده؟ اما ابوعلی سینا که خود را به لال بودن زده بود ،هیچ چیز نگفت. قاضی به صاحب خر گفت : این مرد لال است؟ روستایی گفت : این لال نیست بلکه خود را به لال بودن زده تا اینکه تاوان خر مرا ندهد، قبل از این اتفاق با من حرف میزد.... قاضی پرسید : با تو سخن گفت چه گفت؟ صاحب خر گفت : او به من گفت خر را پهلوی اسب من نبند که لگد میزند و پای خرت را میشکند....... قاضی خندید و بر دانش ابو علی سینا آفرین گفت. قاضی به ابوعلی سینا گفت: حکمت حرف نزدنت پس چنین بود؟!!! ابوعلی سینا جوابی داد که از آن بعد به مثلی تبدیل شد «جواب ابلهان خاموشی ست» @hekmatirani
ج 1-جلسه 4-بررسی مسئله آفرین به حق انسان.mp3
7.46M
🔸دروس فصل 1-جلسه 4 🌕بررسی مسئله آفرین به حق انسان استاد @hekmatirani
ج 1-جلسه 5-رابطه انسان با نظام هستی.mp3
7.35M
🔸دروس فصل 1-جلسه 5 🌕رابطه انسان با نظام هستی استاد @hekmatirani
ج 1-جلسه 6-معرفت و شناخت فکری و شهودی.mp3
7.35M
🔸دروس فصل 1-جلسه 6 🌕معرفت و شناخت فکری و شهودی استاد @hekmatirani
🌕ترجمه لائوتسه را برایم بیاورید 🔸روایت داریوش شایگان از علاقه علامه طباطبایی به عرفان چینی: "[دیدارهای علامه با هانری کربن] حتی پس از عزیمت [کربن] از ایران ادامه یافت. و ما توانستیم با علامه طباطبایی که دیگر به دوست نزدیک ما تبدیل شده بود به تجربه‌ای یگانه در ایران دست بزنیم، یعنی بررسی تطبیقی مذاهب متفاوت جهان را زیر نظر علامه شیعی مذهب سنت‌شناس آغاز کنیم. ما در طی این بررسی‌ها ترجمه‌های انجیل‌ها، روایت فارسی برگردان داراشکوه سوتراهای بودائیان و تائوته کینگ را پیاپی خواندیم. کتاب اخیر را من و سیدحسین نصر با شتاب به فارسی برگرداندیم و همراه با علامه خواندیم. وی متون نامبرده را با تیزهوشی یک پیر روحانی تفسیر می‌کرد و همانقدر از اندیشه‌ی هندوان احساس آرامش می‌کرد که از برخورد با عالم معنوی بودائیان و چینیان. او در این اندیشه‌ها هرگز چیزی نیافت که آن را از بنیاد با عرفان اسلامی که خود با آن آشنا و مأنوس بود در تضاد ببیند. او در همه‌ی این‌ها دقایق بزرگ روح را می‌دید و چون کار مطالعه اندیشه‌ی سرگیجه‌آور و سرشار از تناقض‌های شگفت‌انگیز لائوتسه به پایان رسید به ما گفت که از بین همه‌ی متونی که تا آن زمان با هم خوانده بودیم کتاب لائوتسه عمیق‌ترین و ناب‌ترین همه بوده است. از آن پس بارها ترجمه این متن را از ما خواست اما متأسفانه متن ترجمه و یادداشت‌هایی که ما از آن گردهمایی‌ها درباره‌ی آن فراهم کرده بودیم بدنبال آتش‌سوزی خانه من از بین رفته بود. نه نصر و نه من همت دوباره ترجمه کردن آن متن را پیدا نکردیم. هانری کربن، آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ص 45 @hekmatirani
ج 1-جلسه 7-رابطه معرفت نفس با معرفت رب.mp3
7.44M
🔸دروس فصل 1-جلسه 7 🌕رابطه معرفت نفس با معرفت رب استاد @hekmatirani
ج 1-جلسه 8-رمز عرفان عملی.mp3
5.82M
🔸دروس فصل 1-جلسه 8 🌕رمز عرفان عملی استاد @hekmatirani
ج 1-جلسه 9-علم و ادراک.mp3
7.11M
🔸دروس فصل 1-جلسه 9 🌕علم و ادراک استاد @hekmatirani
🌕سحرگه رهروی در سرزمینی همی گفت این معما با قرینی که ای صوفی شراب آنگه شود صاف که در شیشه بماند اربعینی خدا زان خرقه بیزار است صد بار که صد بت باشدش در آستینی مروت گرچه نامی بی‌نشان است نیازی عرضه کن بر نازنینی ثوابت باشد ای دارای خرمن اگر رحمی کنی بر خوشه‌چینی نمی‌بینم نشاط عیش در کس نه درمان دلی نه درد دینی درون‌ها تیره شد باشد که از غیب چراغی برکُند خلوت‌نشینی گر انگشت سلیمانی نباشد چه خاصیت دهد نقش نگینی اگرچه رسم خوبان تندخوئیست چه باشد گر بسازد با غمینی ره میخانه بنما تا بپرسم مآل خویش را از پیش‌بینی نه حافظ را حضور درس قرآن نه دانشمند را علم‌الیقینی 📖حافظ @hekmatirani
هدایت شده از وحید یامین پور
⚠️ می‌دانم تلاشم برای ایجاد همزبانی و تفهیم منظورم بی‌فایده است. در توانم نیست که کتاب‌ها را در یک توییت بگنجانم. در توانم نیست تفاوت هنر از تبلیغات را در دو جمله توضیح دهم. در توانم نیست سیاست‌زدگی را شرح دهم. در توانم نیست بگویم چرا برخی به مولانا و ابن‌عربی که به تعبیری سنّی هستند توهین می‌کنند ولی امام خمینی و علامه طباطبایی و بزرگان از عرفا و علما آنها را گرامی می‌دارند و چارچوب کتابها و نظریه‌های خود را بر آراء آنها می‌گذارند. در توانم نیست بگویم چرا فیلسوفان بدکردار و گاه شهوترانی مثل نیچه و هایدگر مورد توجه متفکرین بزرگ عصر ما حتی شهدای حکیمی چون آوینی بودند. در توانم نیست توضیح دهم چرا آلبر کامو و داستایفسکی و چخوف و سایر نویسندگان بزرگ که نه مسلمان بودند و نه بعضی از آنها حتی به خدا اعتقاد داشتند، هنرمندان حکیم و تاریخ ساز و محترم به حساب می‌آیند. در توانم نیست شرح دهم که گاهی ممکن است هنرمندی با هنرش شالوده و ستونهای خانه‌ی تو را محکم کند ولی گاهی با سنگی شیشه‌ی خانه را بشکند. در توانم نیست بگویم که در عصر ابتذال هنر که پاپ و راک و جاز و رپ گوشهای انسان و فرهنگ را آزرده و کَر کرده، هنرمندی که پاسبان موسیقی و آواز اصیل سنت ماست چقدر عزیز و مهم است هرچند که گاهی به ما فحش داده باشد و شیشه‌ی سیاست ما را شکانده باشد. در توانم نیست... ولی در همین جملات کوتاه چیزهایی گفتم... شاید در خانه کسی باشد. https://www.instagram.com/p/CGII70gJ6CB/?igshid=84530f31jc1
🌕تولد ثانی فیلسوف دارای جهان‌بینی منسجم است. اگر از انبیاء و اولیاء بگذریم، کسی نمی‌تواند شخص بزرگی در عالم باشد اما فیلسوف نباشد. فیلسوف کسی است که وقت حرفی می‌زند بر اساس جهان بینی منسجمی است که در یک نظام هماهنگ با جهان است و در آن تناقضی وجود ندارد. بنابراین افراد کمی را در عالم می‌توان پیدا کرد که دارای این ویژگی باشند. افراد زیادی سخنرانی می‌کنند اما ممکن است حرف‌هایشان با هم متناقض باشد، اما فیلسوف متناقض صحبت نمی‌کند اگرچه ممکن است بعضی وقت‌ها اشتباه کند، اما سعی می‌کند که حرف‌های متناقض نزند. انسان وقتی متناقض صحبت نمی‌کند که دارای جهان بینی درستی باشد، انسان زمانی می‌تواند در یک نظام هماهنگ بیندیشد که از خودش فاصله بگیرد، انسان چه زمانی می‌تواند از خودش فاصله بگیرد؟ وقتی که تولد ثانی پیدا کند. ارسطو ۲۵۰۰ سال پیش گفته است که فیلسوف کسی است که تولد ثانی داشته باشد. @hekmatdinani