🌕ترجمه لائوتسه را برایم بیاورید
🔸روایت داریوش شایگان از علاقه علامه طباطبایی به عرفان چینی:
"[دیدارهای علامه با هانری کربن] حتی پس از عزیمت [کربن] از ایران ادامه یافت. و ما توانستیم با علامه طباطبایی که دیگر به دوست نزدیک ما تبدیل شده بود به تجربهای یگانه در ایران دست بزنیم، یعنی بررسی تطبیقی مذاهب متفاوت جهان را زیر نظر علامه شیعی مذهب سنتشناس آغاز کنیم. ما در طی این بررسیها ترجمههای انجیلها، روایت فارسی #اوپانیشادها برگردان داراشکوه سوتراهای بودائیان و تائوته کینگ #لائوتسه را پیاپی خواندیم. کتاب اخیر را من و سیدحسین نصر با شتاب به فارسی برگرداندیم و همراه با علامه خواندیم. وی متون نامبرده را با تیزهوشی یک پیر روحانی تفسیر میکرد و همانقدر از اندیشهی هندوان احساس آرامش میکرد که از برخورد با عالم معنوی بودائیان و چینیان. او در این اندیشهها هرگز چیزی نیافت که آن را از بنیاد با عرفان اسلامی که خود با آن آشنا و مأنوس بود در تضاد ببیند. او در همهی اینها دقایق بزرگ روح را میدید و چون کار مطالعه اندیشهی سرگیجهآور و سرشار از تناقضهای شگفتانگیز لائوتسه به پایان رسید به ما گفت که از بین همهی متونی که تا آن زمان با هم خوانده بودیم کتاب لائوتسه عمیقترین و نابترین همه بوده است. از آن پس بارها ترجمه این متن را از ما خواست اما متأسفانه متن ترجمه و یادداشتهایی که ما از آن گردهماییها دربارهی آن فراهم کرده بودیم بدنبال آتشسوزی خانه من از بین رفته بود. نه نصر و نه من همت دوباره ترجمه کردن آن متن را پیدا نکردیم.
هانری کربن، آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ص 45
@hekmatirani
🌕سحرگه رهروی در سرزمینی
همی گفت این معما با قرینی
که ای صوفی شراب آنگه شود صاف
که در شیشه بماند اربعینی
خدا زان خرقه بیزار است صد بار
که صد بت باشدش در آستینی
مروت گرچه نامی بینشان است
نیازی عرضه کن بر نازنینی
ثوابت باشد ای دارای خرمن
اگر رحمی کنی بر خوشهچینی
نمیبینم نشاط عیش در کس
نه درمان دلی نه درد دینی
درونها تیره شد باشد که از غیب
چراغی برکُند خلوتنشینی
گر انگشت سلیمانی نباشد
چه خاصیت دهد نقش نگینی
اگرچه رسم خوبان تندخوئیست
چه باشد گر بسازد با غمینی
ره میخانه بنما تا بپرسم
مآل خویش را از پیشبینی
نه حافظ را حضور درس قرآن
نه دانشمند را علمالیقینی
📖حافظ
@hekmatirani
هدایت شده از وحید یامین پور
⚠️
میدانم تلاشم برای ایجاد همزبانی و تفهیم منظورم بیفایده است. در توانم نیست که کتابها را در یک توییت بگنجانم. در توانم نیست تفاوت هنر از تبلیغات را در دو جمله توضیح دهم. در توانم نیست سیاستزدگی را شرح دهم. در توانم نیست بگویم چرا برخی به مولانا و ابنعربی که به تعبیری سنّی هستند توهین میکنند ولی امام خمینی و علامه طباطبایی و بزرگان از عرفا و علما آنها را گرامی میدارند و چارچوب کتابها و نظریههای خود را بر آراء آنها میگذارند. در توانم نیست بگویم چرا فیلسوفان بدکردار و گاه شهوترانی مثل نیچه و هایدگر مورد توجه متفکرین بزرگ عصر ما حتی شهدای حکیمی چون آوینی بودند. در توانم نیست توضیح دهم چرا آلبر کامو و داستایفسکی و چخوف و سایر نویسندگان بزرگ که نه مسلمان بودند و نه بعضی از آنها حتی به خدا اعتقاد داشتند، هنرمندان حکیم و تاریخ ساز و محترم به حساب میآیند. در توانم نیست شرح دهم که گاهی ممکن است هنرمندی با هنرش شالوده و ستونهای خانهی تو را محکم کند ولی گاهی با سنگی شیشهی خانه را بشکند. در توانم نیست بگویم که در عصر ابتذال هنر که پاپ و راک و جاز و رپ گوشهای انسان و فرهنگ را آزرده و کَر کرده، هنرمندی که پاسبان موسیقی و آواز اصیل سنت ماست چقدر عزیز و مهم است هرچند که گاهی به ما فحش داده باشد و شیشهی سیاست ما را شکانده باشد.
در توانم نیست...
ولی در همین جملات کوتاه چیزهایی گفتم... شاید در خانه کسی باشد.
#شجریان
https://www.instagram.com/p/CGII70gJ6CB/?igshid=84530f31jc1
🌕تولد ثانی
فیلسوف دارای جهانبینی منسجم است. اگر از انبیاء و اولیاء بگذریم، کسی نمیتواند شخص بزرگی در عالم باشد اما فیلسوف نباشد. فیلسوف کسی است که وقت حرفی میزند بر اساس جهان بینی منسجمی است که در یک نظام هماهنگ با جهان است و در آن تناقضی وجود ندارد. بنابراین افراد کمی را در عالم میتوان پیدا کرد که دارای این ویژگی باشند.
افراد زیادی سخنرانی میکنند اما ممکن است حرفهایشان با هم متناقض باشد، اما فیلسوف متناقض صحبت نمیکند اگرچه ممکن است بعضی وقتها اشتباه کند، اما سعی میکند که حرفهای متناقض نزند.
انسان وقتی متناقض صحبت نمیکند که دارای جهان بینی درستی باشد، انسان زمانی میتواند در یک نظام هماهنگ بیندیشد که از خودش فاصله بگیرد، انسان چه زمانی میتواند از خودش فاصله بگیرد؟ وقتی که تولد ثانی پیدا کند. ارسطو ۲۵۰۰ سال پیش گفته است که فیلسوف کسی است که تولد ثانی داشته باشد.
@hekmatdinani