🔸راه الهی برای دست آوردن قلوب
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
تَفَرَّغُوا مِن هُمومِ الدُّنيا ما استَطَعتُم ؛ فإنّهُ مَن أقبَلَ عَلَى اللّه ِ تعالى بقَلبِهِ جَعَلَ اللّه ُ قُلوبَ العِبادِ مُنقادَةً إلَيهِ بِالوُدِّ و الرَّحمَةِ ، و كانَ اللّه ُ إلَيهِ بِكُلِّ خَيرٍ أسرَعَ .
تا مى توانيد خود را از دغدغه هاى دنيا فارغ كنيد ؛ زيرا كسى كه با دلِ خود به خداوند متعال روى آورد ، خداوند زمام مِهر و محبّت
دلهاى بندگان را به دست او سپارد و خدا هر گونه خير را به سوى او روان كند .
( بحار الأنوار : ۷۷/۱۶۶/۳ )
اگر غرب در ابزار رسانه یدطولایی دارد و با آن نظام های سیاسی را جابجا میکند و ذهن ها را به سمت منافع خود جهت می دهد. خداوند در این نبرد نابرابر به ما چهره هایی الهی داده است تا بتوانیم با انبوه رسانه های شیطانی مقابله کنیم.
خداوند در این مرد آنقدر زیبایی قرار داده است که انسان را به اعجاب وا میدارد.
خداوند در وجود او برای کوچک و بزرگ، زن و مرد، مذهبی و غیرمذهبی، سالک و عالم، بالادست و زیردست، ایرانی و غیرایرانی، شیعه و سنی، مسلمان و غیرمسلمان و... زیبایی قرار داده است.
اینطور می اندیشم که گویا در نبرد نابرابر موسی و فرعون زمانه، حاج قاسم ید بیضاء و عصای موسی است. علامت حقانیت موسی است.
ید بیضاء است. نورانی است و نور افشانی میکند. عصای موساست. مارها و افسونهای سحره فرعون را می بلعد و از میان آنها هم برای حق یارگیری می کند.
عصایی است که وقتی فرعونیان بی رحم و قاتل به دنبال نابودی ملتهای مستضعف بودند، راههای سخت را باز می کند و آنها را از شر فرعونیان نجات می دهد و سپاهیان فرعون را به ورطه نابودی می کشاند.
🔸دلالتهای سیاسی مفهوم تبرج
«وَ قَرْنَ فىِ بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبرَّجْنَ تَبرَّجَ الْجَهِلِيَّةِ الْأُولىَ وَ أَقِمْنَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتِينَ الزَّكَوةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكمُْ تَطْهِيرًا»(احزاب: 33)
یک فهم رایج از مفهوم «تبرج»، خودنمایی زنانه و جنسیتی است. این برداشت صحیح است ولی به نظر می رسد که «تبرج» به عنوان یک مفهوم قرآنی بار معنایی وسیعتری دارد.
در برخی از تفاسیر روایی، آیه شریفه بر ماجرای خروج صفراء/صفوراء زن حضرت موسی ع بر وصی حضرت موسی (ع)، یوشع بن نون و هم چنین خروج عایشه بر امیرمومنان (ع) تطبیق شده است.(1)
بنابر این تفسیر، مفهوم تبرج خودنمایی و اظهار خود برای ریاست و سلطه سیاسی را نیز شامل میشود. مطابق آیه شریفه هر دو نوع تبرج جنسی و سیاسی نوعی جاهلیت است و طبعا تبرج سیاسی جاهلیتی زیانبارتر است.
علامه طباطبایی در توضیح این لفظ می نویسد: «كلمه" تبرج" به معناى ظاهر شدن در برابر مردم است، همان طور كه برج قلعه براى همه هويدا است»(2) روشن است که این نوع ظاهر شدن منحصر در خودنمایی جنسیتی نیست.
این برداشت سیاسی از مفهوم تبرج آنگاه اهمیت بیشتری می یابد که در صدر آیه از تبرج نهی شده است و در ذیل آیه، تطهیر اهل بیت علیهم السلام از هر گونه رجس آمده است که به صورت کلی مفهومی سیاسی از آیه به دست می دهد یعنی در صدر آیه از ریاست طلبی نااهلان نهی شده است و در ذیل آیه شایستگان برای این امر معرفی می شوند.
🔹بروز هر دو نوع تبرج در جنبش اخیر
یکی از ویژگیهای آشوبهای اخیر آنست که مفهوم نهی شده تبرج در هر دو مصداق خود یعنی «تبرج جنسی» و «تبرج سیاسی» بروز یافته است.
تبرج سیاسی آنجایی است که یک فرد بدون داشتن شرایط حقیقی زعامت اجتماعی، با یک خودبرتر بینی کاذب خود را شایسته به دست آوردن قدرت سیاسی می داند. اعم از اینکه این خود برتربینی ناشی از شهرت، نسب، ثروت، زیبایی و... باشد.
لیدری سلبریتی ها، هنرمندان و فوتبالیستها برای یک جریان سیاسی مصداق بارز همین نوع تبرج است چرا که هیچیک از صلاحیتهای سیاسی در ایشان وجود ندارد.
______________________
1- متن روایت:
«عبد اللَّه بن مسعود گويد به پيغمبر عرض كردم وقتى از دنيا بروى كى تو را غسل ميدهد؟ فرمود هر پيغمبرى را وصى او غسل ميدهد عرض كردم وصى شما كيست يا رسول اللَّه؟ فرمود على بن ابى طالب عرض كردم يا رسول اللَّه بعد از شما چند زنده باشد فرمود سى سال زيرا يوشع بن نون وصى موسى پس از او سى سال زنده بود و صفوراء دختر شعيب زن حضرت موسى بر او شوريد و گفت من به خلافت از تو شايسته ترم يوشع با وى جنگيد و طرفدارانش را كشت و خودش را اسير كرد و با او خوشرفتارى نمود دختر ابى بكر هم به زودى بر على بشورد با چند هزار از امتم و با او بجنگد و طرفدارانش را بكشد و خودش را اسير كند و با او خوشرفتارى كند و در باره او است كه خداى عز و جل (در سوره احزاب آيه 33) فرمايد در خانه هاى خود بمانيد و مانند زمان جاهليت نخست خود نمائى نكنيد مقصود از آن صفوراء دختر شعيب است.»
كمال الدين و تمام النعمة / ترجمه كمره اى، ج1، ص: 106 - تفسیر صافی ج 4 ص 187 - البرهان في تفسير القرآن، ج4، ص: 442
2- ترجمه الميزان، ج16، ص: 46
🔸قانون فلسفی زوجیت در ساحت جامعه و تاریخ!
رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با بانوان به «نظریه ای» اشاره فرمودند که نباید ساده از آن عبور کرد. جا دارد اهل علم خصوصا فلاسفه و جامعه شناسان نسبت به آن دقتهای علمی مبذول دارند.
ایشان با اشاره به قانون زوجیت به عنوان «قانون عام آفرینش» به آیاتی از قرآن مانند «من کل شیء خلقنا زوجین» و آیه 36 سوره یس استناد کردند و پس از تطبیق زوجیت بر جانداران و احتمال تطبیق آن بر جمادات مانند سنگ و اجرام آسمانی و... قدمی فراتر بر داشتند و قواعد زوجیت را در مورد جامعه و تاریخ هم سرایت دادند:
«این زوجیّت که در نگاه اسلامی این جور واضح است، درست نقطهی مقابل تضاد در دیالکتیک هگلی و مارکسیستی است؛ یعنی رکن اصلی این دیالکتیک هگل که بعد هم مارکس از او گرفته، تضاد است که حرکت جامعه و حرکت تاریخ و حرکت بشری ناشی از تضاد است؛ یعنی «تز» و «آنتیتزی» وجود دارد که از آنتیتز و تز، سنتز به وجود میآید. در اسلام نه، سنتز از آنتیتز به وجود نمیآید، از زوجیّت به وجود میآید؛ از زوجیّت است، از ملائمت است، از همراهی است که آن رتبهی بعدی به وجود میآید، نسل بعدی به وجود میآید، حرکت بعدی به وجود میآید، مرحلهی بعدی به وجود میآید»
این تطبیق با توجه به وسعت معنایی «شیء» در زبان عرب که هر چیزی را اعم از اجسام و افعال، مادی و معنوی و.. را شامل میشود، قابل طرح است. «تلائم زوجیت» در مقابل «تضاد دیالکتیک» مبنای بسیار مهمی می تواند بسازد. مبنایی که بتواند پس از توصیف و تحلیل فلسفی از جامعه و تاریخ، گزاره های تجویزی و باید و نباید ارائه کند.
جای اندیشه دارد که قواعد زوجیت در حیطه تشریع و تکوین در اموری که آنها را می شناسیم چه داده هایی به ما میدهد و سعی کنیم آنها را در ساحت اجتماعی مورد مطالعه و تدقیق قرار دهیم. این مطالعه یک نوع مطالعه میان رشته ای است که فقه، فلسفه، جامعه شناسی، طب و زیست شناسی می تواند در آن نقش ایفا کند.
در زوجیت مفاهیم متعددی وجود دارد که قابلیت دارد مورد تفکر و مطالعه تطبیقی در حوزه اجتماع واقع شود مانند: کفویت، جمال و جلال، تکامل طرفینی، تلقیح، قواعد تکثیر و...
«کفویت» در نظام تشریع باعث کمال زوجیت می شود. جای تأمل دارد که تطبیق این مفهوم در مسأله اجتماعی چه نتیجه ای خواهد داشت؟ چه پدیده ای می تواند در اجتماع در کنار پدیده دیگر کفویت ایجاد کند؟
تلائم در فعل انسانی و مناسبات اجتماعی انسان چه معنایی می یابد؟
آیا اجل یافتن یک جامعه تشابه دارد با زوجینی که توالد ندارند و نسل آنها امتداد نمی یابد؟
و سوالات و تأملات فراوان دیگر...
🔸ظرفیتی خاص برای واکنش به توهین نشریه فرانسوی به مقام معظم رهبری
در پی اهانت بی شرمانه نشریه شارلی ابدو به مقام معظم رهبری لازم است در مقابل این هتاکی عکس العمل شایسته نشان داد.
در کنار همه شیوه های اعتراضی معمول ما از جمله بیانیه، تجمع، یادداشت و مقاله و کاهش سطح روابط و... که خیلی لازم است به نظر بنده ما می توانیم اقداماتی مردمی و موثر، متناسب با شرایط فعلی فرانسه انجام دهیم و ظرفیت دیپلماسی مردمی را در این جهت فعال کنیم.
یکی از راه های اعتراضی ما، عکس العمل نشان دادن در فضای بین الملل است. نامه به مقامات و نهادهای رسمی فرانسوی از طرف تشکلهای مردمی،
کلیپها و بیانیه هایی که با زبان فرانسوی خطاب به مسئولان فرانسوی، مردم فرانسه و معترضان فرانسوی القا شود.
تیمهای رسانه ای ما با مخالفین فرانسوی مرتبط شوند و با ارسال فایل تصویری و صوتی و متن و... به زبان فرانسوی فضاهای جدیدی از تعامل را ایجاد کنند.
متنها و بیانیه ها بگونه ای باشد که نارضایتی آنها و خواسته های مردم فرانسه هم در آن ملاحظه شود.
چرا ظرفیتهای شبکه های اجتماعی فقط علیه ما به کار گیری شود؟
انقلابی ها و طلبه های مسلط به زبان فرانسه در یوتیوب، فیس بوک، توییتر و... به زبان فرانسوی کنشگری کنند و مجموعه های فکری-فرهنگی ایده ها و محتواهای مورد نیاز تولید کرده تا زباندانان بتوانند از طریق یک کار جمعی بهتر و دقیقتر عمل کنند.
ظرفیت نارضایتی ها در فرانسه، ظرفیت بسیار بالایی است که ما میتوانیم از آن استفاده کنیم.
اگر فرانسه متوجه شود که اقدامات تحریک آمیز او موجب تهدید داخلی برای خودش میشود رفتار او متفاوت خواهد بود.
یکی از شگردهای معمول دولتهای غربی برای عبور از مشکلات داخلی، ایجاد حاشیه های خارجی است.
این تاکتیک برای معترض فرانسوی باید پررنگ شود.
استانداردهای دو گانه در زمینه آزادی و تناقضهای رفتاری دولت فرانسه محور دیگری برای اقدامات رسانه ای ما میتواند باشد.
بنده سوالی از این دست اقایان دارم.
شارع به دنبال حفظ دماء هست یا خیر؟
اگر فکر می کنید هیچ عنوانی از قتل عمد و محاربه و افساد و بغی بر اینگونه قتلها صادق نیست، فکر نمیکنید راه ساده ای برای قتل در جامعه دینی گشوده اید؟
هر وقت خواستید کسی را اعم از مأمور و غیر مأمور بکشید دسته جمعی به او حمله کنید و با سنگ و چوب و لگد و... او را بکشید!
حدود الهی که بر اینها صادق نیست یک تعزیری تحمل میکنند و تمام.
این نتایج را در مورد خانواده و عزیزان خودتان ملتزم هستید؟
این آقایان با عنوان «احتیاط در مساله دم»، راه عمومی ریختن دماء را هموار می کنند.
🔸روایتی بسیار زیبا و امیدآفرین
امیرالمؤمنین (علیه السلام)
وَ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : « كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ خَرَجَ يَقْتَبِسُ لِأَهْلِهِ نَاراً فَكَلَّمَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَجَعَ نَبِيّاً وَ خَرَجَتْ مَلِكَةُ، سَبَإٍ فَأَسْلَمَتْ مَعَ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ خَرَجَتْ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ يَطْلُبُونَ اَلْعِزَّةَ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُؤْمِنِينَ » .
من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۱۶۵
۳۶۰۹ - امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: به آنچه اميد ندارى اميدوارتر باش از آنچه اميدش را دارى، براستى كه موسى بن عمران رفت تا براى گرم شدن خانوادهاش آتش بدست آورد خداوند با وى سخن گفت و پيامبر بازگشت، و يا ملكۀ سبا براى ستيز با سليمان بيرون شد و مسلمان گشت، و سحره فرعون براى فرعون عزّت مىطلبيدند همه مسلمان شدند و ذلّت او را طلبيدند.
🔸کمک دادن در قتل مومن حتی در حد نیم کلمه!
عنه صلى الله عليه و آله :
مَن أعانَ على قَتلِ مؤمنٍ بشَطرِ كَلِمَهٍ لَقِيَ اللّه َ يَومَ القِيامَةِ مَكتوبٌ بينَ عَينَيهِ : آيِسٌ مِن رَحمَةِ اللّه ِ .
(كنز العمّال : 39895 - وسائل الشيعة: 8/615 باب 163)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
هر كس [حتى] با نيم كلمه حرف در كشتن مؤمنى كمك كند، روز قيامت خدا را در حالى ديدار كند كه بر پيشانيش نوشته شده است: نوميد (محروم) از رحمت خدا.
پ.ن: در این اتفاقات که برخی با پیمامها و استوریهایشان به سادگی و به اسم شجاعت، دعوت به خشونت و جنایت میکردند و عامل ریخته شدن خونها شدند، خوب است برای عاقبت این تحریکها هم فکری کنند.
حتی نیم کلمه شما وقتی به قتل می انجامد یعنی خود را تا ابد محروم از رحمت خدا می کنید!
فرج شخصی.mp3
2.31M
فرج شخصی چگونه محقق میشود؟
چگونه انسان قوه و بازوی امام زمان عج می شود؟
حجت الاسلام قاسمیان
🔸راهکاری برای کاهش مصرف گاز در شرایط اضطراری
یکی از راهها برای کاهش مصرف گاز، کم کردن فضای گرم در خانه است.
امام جماعت مسجد محله ما امشب میگفت که ما در این شرایط کمبود گاز در کشور، اتاقها را بسته ایم و گرم نمی کنیم و فقط محیط حال و پذیرایی خانه را گرم میکنیم تا گاز کمتری مصرف شود.
این پیشنهاد میتواند در بسیاری از خانه ها پیاده شود تا از طریق این صرفه جویی ها هموطنان مان در سراسر کشور از نعمت گاز بهره مند باشند.
🔸 توصیه های استاد عابدینی حفظه الله(در درس تفسیر) جهت ورود به ماه رجب:
🔹 ماه رجب ماه اعلان صلح بنده با خداست
اگر قبل از این بنده توجه نداشت در این ماه اعلام میکند صلح کرده ام.
🔹هر مخالفتی، مخالفت با ولی الهی است.
🔹مخالفت با ولی همان جنگ است و جنگ با ولی الهی جنگ با خداست چون خدا وعده کرده هر کسی با ولی من به جنگ برخیزد با من جنگیده است.
🔹ماه رجب ماه ولایت الهی است.
🔹چنانچه کعبه مکان حرم الهی است رجب هم زمان حرم الهی است، رجب ماه حرام است و انسان این ماه وارد حریم الهی شده است.
🔹انسان دقتی کند از سابق متفاوت شود همین دقت یعنی اینکه توجه دارد وارد این حریم شود، خودش مرتبه ای می باشد که انسان را امیدوار به حرکت می کند.
🔹یک مراقبه این است که از مبغوضات الهی اجتناب کند، ولی یک مراقبه این است که از محبوب الهی دور نباشد.
این دو با هم متشابک است و در هم اثر میگذارد.
🔹حدیث ملک داعی را مراقبه داشته باشیم.
🔹 انسان با خواندن امثال کتاب لقاء الله آقامیرزا جواد ملکی تبریزی رحمه الله علیه اشتیاق خودش را به اذکار و عبادات بیشتر نماید.
🔹در ماه رجب ادعیه و اذکاری وارد شده مثلا سوره توحید را با عدد خاصی مراقبه داشته باشد که به این ادعیه و اذکار مراقبه داشته باشید.
🔹از ماه رجب آغاز مراقبه ی درک لیلة القدر را داشته باشد.
🔹از ماه رجب که آغاز می شود خودش را خرج خودش بکند چون انسان خودش را خرج همه چیز می کند غیر خودش:
وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ
توجه انسان به ولی الهی توجه به خودش است.
🔹سعی کنیم در این ماه سجده های طولانی را در این ماه توفیق داشته باشیم، که این سجده کردن ها ضربات سنگینی به شیطان وارد می کند.
🔹کتاب المراقبه آقامیرزاجواد ملکی تبریزی رحمه الله علیه را هم مطالعه داشته باشیم.